abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 21:54:27 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103211627
onze oude koelkast (een krijgertje, geen idee hoe oud hij was) is aan het overlijden. Morgen word er een nieuwe bezorgd (lang leve de hulp van lieve familie) want met twee jonge kinderen wil je toch wel je voedsel veilig opbergen.

Echter het ding is 1.75 hoog, dus moet wel in de bijkeuken gezet worden, want in de keuken past hij niet (meer). Probleem is alleen dat de afvoerslang van de droger ook in het bijhok uitkomt (hangt daar in een emmer om de condens op te vangen). Ondanks die emmer staat regelmatig het hok "blauw" van de vochtige lucht.

Mijn oplossing: een condens opvangbak. Ik heb op internet (lang leve google) een aantal goede maar even zo veel slechte ervaringen gelezen. Ik ben bang dat als ik het zo laat als het nu is, de nieuwe koelkast het ook binnen no-time gaat begeven door de condens.

De oplossing: doe je droger de deur uit en droog het met de hand is géén optie. Daar heb ik te veel was voor, en kan ik gewoon echt niet tegenop drogen aan de lijn. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen hier met zo'n opvangbak, werkt het goed, of is het zonde geld en is een zes meter lange slang (het dubbele van wat de slang nu is) zodat hij helemaal naar buiten kan een betere optie?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103212857
de slang kun je zonder problemen verlengen, maaar... je mag niet omhoog gaan met de slang, want er zit geen krachtige pomp achter... zolang je de natuur (zwaartekracht, dus altijd 'berg' afwaards) zijn werk laat doen kun je de slang prima verlengen
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:12:24 #3
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_103212889
Zonde van je geld. De vochtige lucht blijft nog steeds in de ruimte hangen. Het probleem is dat je de warmte kwijt moet raken, bij een condensdroger gebeurt dit door het langs een relatief kouder oppervlak te laten stromen (de condensor). Hoe je het ook wend of keert, in het begin zal het een beetje werken, daarna niet meer omdat de ruimte en het bakje geen warmte meer van de lucht kan opnemen.

Conclusie: niet doen, gewoon zes meter slang naar buiten, als deze een beetje recht ligt moet het op zich wel gaan, maar ideaal is anders. Je kan ook overwegen om de droger in een andere kamer te zetten waarbij je de slang door een raam naar buiten hangt.

Ik werk bij een Expert winkel en wij verkopen dit NOOIT! Het werkt simpelweg niet.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 22:18:49 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103213309
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:12 schreef AlphaRP het volgende:
Zonde van je geld. De vochtige lucht blijft nog steeds in de ruimte hangen. Het probleem is dat je de warmte kwijt moet raken, bij een condensdroger gebeurt dit door het langs een relatief kouder oppervlak te laten stromen (de condensor). Hoe je het ook wend of keert, in het begin zal het een beetje werken, daarna niet meer omdat de ruimte en het bakje geen warmte meer van de lucht kan opnemen.
Het idee is dan toch ook om voor je de droger aanzet de bak te vullen met een laagje (koud) water?

quote:
Conclusie: niet doen, gewoon zes meter slang naar buiten, als deze een beetje recht ligt moet het op zich wel gaan, maar ideaal is anders. Je kan ook overwegen om de droger in een andere kamer te zetten waarbij je de slang door een raam naar buiten hangt.

Ik werk bij een Expert winkel en wij verkopen dit NOOIT! Het werkt simpelweg niet.
Andere kamer is geen optie. Anders had ik ook voor het drogen aan de lijn kunnen gaan. Het is dan wel een eensgezinswoning met een tuin, maar de kamers zijn zo groot dat er net een bed en kast in passen ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103213504
Je mag blij zijn dat je droger het nog doet trouwens...als 'ie regelmatig in een afgesloten(?) hok z'n werk moet doen.

Waarom niet een gat laten maken in een muur vlakbij de droger waar je die slang naar buiten leidt?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 22:24:37 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103213724
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:21 schreef bas-beest het volgende:
Je mag blij zijn dat je droger het nog doet trouwens...als 'ie regelmatig in een afgesloten(?) hok z'n werk moet doen.

Waarom niet een gat laten maken in een muur vlakbij de droger waar je die slang naar buiten leidt?
Waar lees jij dat het bijhok dicht is als de droger aanstaat? De deur naar de tuin staat hier _altijd_ open, tenzij we slapen. Toch, ondanks dat die deur openstaat en de slang in een emmer hangt die vlakbij de open deur staat, beslaan de ramen in het hok regelmatig.

We wonen overigens in een huurhuis, dus zomaar even een gat in de muur moet ik toestemming van hebben van de woningbouwvereniging ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103213898
quote:
12s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:24 schreef DJMO het volgende:

[..]

Waar lees jij dat het bijhok dicht is als de droger aanstaat? De deur naar de tuin staat hier _altijd_ open, tenzij we slapen. Toch, ondanks dat die deur openstaat en de slang in een emmer hangt die vlakbij de open deur staat, beslaan de ramen in het hok regelmatig.

We wonen overigens in een huurhuis, dus zomaar even een gat in de muur moet ik toestemming van hebben van de woningbouwvereniging ;)
quote:
12s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:24 schreef DJMO het volgende:

[..]

Waar lees jij dat het bijhok dicht is als de droger aanstaat? De deur naar de tuin staat hier _altijd_ open, tenzij we slapen. Toch, ondanks dat die deur openstaat en de slang in een emmer hangt die vlakbij de open deur staat, beslaan de ramen in het hok regelmatig.
Dat was dan een verkeerde aanname van mij. :)
Maar toch is blijkbaar alleen die deur open niet altijd genoeg.

quote:
We wonen overigens in een huurhuis, dus zomaar even een gat in de muur moet ik toestemming van hebben van de woningbouwvereniging ;)
Je kan het altijd proberen. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 22:42:23 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103214784
overigens had ik eerst het schone plan om van het bijhok dan maar het washok te maken door de waterleiding + afvoer naar het hok te laten verplaatsen, maar daar zag ik snel vanaf toen me duidelijk werk dat ik dan in de winter een nieuwe wasmachine kon aanschaffen ivm bevriezing waterleiding. (het bijhok is echt niets meer dan twee wandjes met ramen, een deur en een golfplaten dakje aan het huis gebouwd. er zit geen verwarming niets in).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103215411
En is het misschien een idee om de droge binnen dezelfde ruimte te verplaatsen naar een plekje dichter bij de open deur/een te openen raam? En dan de slang via dat raam/die deur direct naar buiten te doen?
pi_103215468
Koop bij de bouwmarkt een extra slang en een verleng tussenstuk.
Maare, als je leidingen bevriezen mag je koelkast er toch ook niet staan?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 23:12:56 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103216626
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:52 schreef SummerBreeze het volgende:
En is het misschien een idee om de droge binnen dezelfde ruimte te verplaatsen naar een plekje dichter bij de open deur/een te openen raam? En dan de slang via dat raam/die deur direct naar buiten te doen?
hij staat op z'n dichtst bij de deur; maar om het hok te overbruggen zou er toch een langere slang aan moeten.
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:53 schreef deadly_kiss het volgende:
Koop bij de bouwmarkt een extra slang en een verleng tussenstuk.
Maare, als je leidingen bevriezen mag je koelkast er toch ook niet staan?
een koelkast / vrieskist staat niet op de waterleiding aangesloten ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 17 oktober 2011 @ 23:20:14 #12
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_103217112
quote:
12s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:12 schreef DJMO het volgende:


een koelkast / vrieskist staat niet op de waterleiding aangesloten ;)
Een koelapparaat mag niet in een ruimte geplaatst worden als de temperatuur beneden een bepaalde grens valt, dit zijn de klimaatklassen, zie hieronder. Maar even kort, als de temperatuur onder de 10 graden valt dan kan de thermostaat zijn werk niet meer goed doen en slaat de koelkast niet meer aan. Vaak is dan het gevolg dat etenswaren te warm worden en dat bijvoorbeeld het vriesgedeelte ontdooit.

SN +10 °C tot +32 °C
N +16 °C tot +32 °C
ST +16 °C tot +38 °C
T +16 °C tot +43 °C
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 23:35:28 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103218058
het hok staat wel aan het huis vast, dat niet onder de 18 graden komt. Is dat warm genoeg om het hok dusdanig "warm"te houden dat de koeler er gewoon mag staan? Of is het beter om de ramen iig af te dekken met oude gordijnen (iig komende winter, volgend voorjaar gaat het hok op de schop en kan het ook worden geisoleerd evt).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103218221
Bij mij thuis is het ventilatiesysteem kapot (wacht nog steeds op de VVE om het op te lossen). Had enorme vochtproblemen en daarom uiteindelijk een luchtontvochtiger gekocht. Ik moet zeggen: het is een wereld van verschil. Misschien is dit ook een optie?
pi_103218406
Is het geen optie om gewoon ergens een condensdroger op de kop te tikken? Marktplaats staat vol met betaalbare exemplaren die nog prima zijn.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_103218520
wat heb je nu? een condensdroger ken ik alleen met opvangbak, en een luchtdroger met afvoerslang.

mn ouders hebben een condensdroger met ingebouwde opvangbak. werkt al +19jaar naar behoren. komt warme lucht uit, niet echt vochtig. deze staat in de bijkeuken samen met de wasmachine en vriezer. dus koelkast lijkt me dan ook geen probleem.
misschien 2e hands te vinden en dan de huidige verkopen? daar hoef je niet veel extra geld voor bij te leggen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 17 oktober 2011 @ 23:52:12 #17
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103218924
We hebben nu een lucht-afvoer. Daarom de vraag over de condens-opvangbak. Een nieuwe (al dan niet tweedehands) kopen is niet echt een optie, want schuldsanering. De huidige is drie jaar geleden gekocht met zichtschade en er is toen al twee keer een monteur voor bijgeweest omdat de afvoer het niet goed deed. Sindsdien wel, maar ik krijg er echt geen geld voor terug. En dan zou ik eerst al deze moeten verkopen voor ik naar een andere kan kijken, en ik kan gewoonweg niet zonder droger... cirkeltje dus ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 17 oktober 2011 @ 23:55:59 #18
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_103219093
quote:
12s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:35 schreef DJMO het volgende:
het hok staat wel aan het huis vast, dat niet onder de 18 graden komt. Is dat warm genoeg om het hok dusdanig "warm"te houden dat de koeler er gewoon mag staan? Of is het beter om de ramen iig af te dekken met oude gordijnen (iig komende winter, volgend voorjaar gaat het hok op de schop en kan het ook worden geisoleerd evt).
Zie klimaatklassen in mijn vorige post. M.a.w. zolang de temperatuur niet onder de 10 respectievelijk 16 graden komt dan kan het prima. Valt het onder die twee grenzen dan kan je problemen verwachten, maar niet noodzakelijk. In de praktijk is het met alleen een koeler niet zo erg, die staat meestal op 5-7 graden, is het die temperatuur in de ruimte of lager dan is het altijd goed. Vriezers en combikasten zijn problematischer.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:01:05 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103219350
het is een upsidedown koelkast (onder vriezen, boven koelen). Van dat klimaatklassen snap ik weinig :@
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_103223532
is het een idee om de droger wat hoger op een plank tegen de muur van het bijhok te plaatsen?, gat door de muur en hij blaast rechtstreeks naar buiten, onze droger staat in de schuur met een gat door de wand, werkt prima
in ons vorige huis had ik naaste de voordeur een plateautje gemaakt boven de vrieskast, en een gat door de muur naar buiten, heeft hij 17 jaar gestaan, nu staat hij al weer 5 jaar in de schuur en droogt nog steeds uitstekend
voor een koelkast is 18 graden prima...sterker nog hoe kouder de omgevingstemp is hoe beter de koelkast zal werken
pi_103223587
quote:
12s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:12 schreef DJMO het volgende:

[..]

hij staat op z'n dichtst bij de deur; maar om het hok te overbruggen zou er toch een langere slang aan moeten.

[..]

een koelkast / vrieskist staat niet op de waterleiding aangesloten ;)
ik bedoel, als die ruimte zo koud is in de winter dat de leidingen bevriezen mag er eigenlijk geen koelkast in die ruimte staan :)
pi_103223895
een koelkast onttrekt warmte aan de binnenkant en brengt die naar buiten, de compressor en het rooster aan de achterkant worden warm, dus een paar graden vorst kan helemaal geen kwaad want het is geen water wat er in het systeem zit maar freon (oud) of een ander koelmiddel
pi_103223916
de thermostaat regelt de temperatuur IN de kast, als het buiten kouder is wordt het hooguit te koud in de kast, want bijwarmen doet hij niet
pi_103223995
Maar veel combi's hebben maar één compressor. Als de koelkast in een te koude omgeving staat, slaat de compressor niet meer aan. Koelen gaat dan goed, maar de diepvriezer "vriest niet meer diep".

Wat die droger betreft: langere slang of stuk PVC HWA-buis eraan. Die slang buis mag best verticaal; met zwaartekracht heb je niet(s) van doen bij luchtafvoer; sterker nog; warme lucht stijgt op; een schoortsseen geeft de beste trek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103224036
klopt wvb de slang, houd wel rekening met condensatie in de slang/pijp, dat loopt naar het laagste punt en moet je kwijt, daarom is licht op afschot naar buiten beter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')