abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Admin donderdag 21 februari 2013 @ 14:32:23 #251
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_123160800
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:19 schreef Semisane het volgende:
Zeg Yvonne, weet jij toevallig of het boek L'enfant yves congar. journal de guerre 1914-1918 ooit is vertaalt in het Engels en of het te verkrijgen is? Lijkt me interessant om te lezen.

Dat boek werd behoorlijk aangehaalt.in de WW1 docu. :)
Nee, helaas. Franse boeken zijn niet interessant, Duitse ook niet, genoeg om te vertalen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin donderdag 21 februari 2013 @ 14:33:55 #252
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_123160854
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:19 schreef Semisane het volgende:
yves congar
Kijk hier eens tussen? Wel gedeeltes zijn opgenomen.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19120
Ik zal het even aan anderen vragen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:48:53 #253
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_123161354
Voor wie van fietsen houdt...er is sinds vorig jaar een gids, die het hele Westfront volgt, route + overnachtingsmogelijkheden en natuurijk wat van de geschiedenis, al is die natuurlijk wat opppervlakkig omdat het primair een fiets route gids is.
Ik ga hem waarschijnlijk pas volgend jaar doen, maar misschien voor iemand hier ook een ideetje, of om gedeeltelijk te doen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 21 februari 2013 @ 19:20:33 #254
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_123171918
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:32 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nee, helaas. Franse boeken zijn niet interessant, Duitse ook niet, genoeg om te vertalen.
Jammer :'(

quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:33 schreef yvonne het volgende:

[..]

Kijk hier eens tussen? Wel gedeeltes zijn opgenomen.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19120
Ik zal het even aan anderen vragen
Thanks, zal het even doorspitten. :)

Edit: overigens gaat het om dit boek ;)

http://www.amazon.co.uk/L(...)4-1918/dp/2204058300



[ Bericht 17% gewijzigd door Semisane op 21-02-2013 19:29:41 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_123193899
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Voor wie van fietsen houdt...er is sinds vorig jaar een gids, die het hele Westfront volgt, route + overnachtingsmogelijkheden en natuurijk wat van de geschiedenis, al is die natuurlijk wat opppervlakkig omdat het primair een fiets route gids is.
Ik ga hem waarschijnlijk pas volgend jaar doen, maar misschien voor iemand hier ook een ideetje, of om gedeeltelijk te doen.
Wow dat is echt reuze interessant, Lijkt me heerlijk, gewoon op je eigen tempo alles kunnen bekijken, Ga het waarschijnlijk wel doen, Maar dan pas in de toekomst. Weet niet of ik de hele route ga doen duurt volgens mij wel een tijdje om met je fietsje van Frankrijk helemaal naar de grens van Zwitserland te gaan. Maar wel zeer leuk.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 09:42:22 #256
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_123195374
De route is geloof ik iets van 1000km...dat is zeker twee weken rijden, en als je de musea ed goed wil bekijken (en als je hier zit, ga ik daar van uit :7 ) wordt dat al snel drie weken natuurlijk! Ik ga het zelf in minstens twee vakanties knippn denk ik. Ben vorig jaar van Brugge naar Diksmuide en Ieper gefietst, maar niet helemaal het front gevolgd vanaf de kust, de dodengang ook niet bekeken (was verdwaald en kwam pas op de camping in Diksmuide aan toen het donker werd). Toen de volgende dag wel de ijzertoren beklommen ed, maar daarna doorgegaan naar Ieper.
Dus nog niet er over uit, of ik in Ieper ga starten of toch echt vanaf de kust. Uit fiets oogpunt, is Picardie ook niet het meest opwindend(open vlaktes, wind!), Dus de verleiding is groot om vanaf Cambrai te beginnen, of in Compiegne, en vanaf daar naar het front te steken. je kan zelfs de route in Verdun pas oppakken natuurlijk...Je moet tenslotte tot Basel aan doortrappen!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 22 februari 2013 @ 10:02:18 #257
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_123195893
Compiegne - Noyon - Verdun

Is er langs dat gedeelte van het front eigenlijk veel gebeurt, hoe interesant is dat gedeekllte qua geschiedenis? Wat ik qua namen zie op de kaart, komt mij niet bekend voor, maar ik weet ook alleen de heel bekende fronten uit m'n hoofd.
Anders is de route in Verdun oppakken misschien niet eens zo'n slecht idee.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 22 februari 2013 @ 20:53:34 #258
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_123220615
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Admin dinsdag 2 juli 2013 @ 13:20:12 #259
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_128496804
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:37:37 #260
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128505793
Buitengewoon weer. Hier moet ik eens over nadenken, vooral over die prijs. Niet dat het duur is, maar toch...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_132774558
Een vriendelijke kick want er is net een nieuwe Hardcore History podcast serie over de eerste wereldoorlog begonnen. Volgens velen (incl mijzelf) is dit de beste geschiedenis podcast die er is, het enige nadeel is dat nieuwe episodes vaak een paar maanden op zich laten wachten.

De eerste 3.5 uur gaan vooral over de aanloop toe, en de eerste weken van, de oorlog.

http://www.dancarlin.com/(...)ar%20One-Great%20War
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 november 2013 @ 22:37:43 #262
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_133064199
Veel meer gifgas voor Vlaamse kust

BRUSSEL -
Voor de Vlaamse kust bij Heist en Zeebrugge is veel meer gifgas uit de Eerste Wereldoorlog (1914-18) gedumpt dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat om honderdduizenden gevaarlijke gasgranaten, vooral van Duitse makelij.

Dat stellen Belgische wetenschappers die vrijdagmiddag in Bredene hun bevindingen presenteerden. Zij bekeken historische overheidsdossiers die nooit eerder waren onderzocht.

Volgens de overlevering zijn kort na de oorlog op een zandbank bij Heist 35.000 ton ongebruikte granaten gedumpt: twee derde gewone munitie en een derde gifgas. Deze cijfers zijn op drijfzand gebouwd, aldus de onderzoekers. Want uit de documenten blijkt dat gewone granaten aan land in kuilen tot ontploffing werden gebracht. De chemische munitie daarentegen werd niet vernietigd om verspreiding van giftige dampen te voorkomen.

Op de zandbank zijn dan ook hoogstwaarschijnlijk uitsluitend gifgasgranaten gedumpt, stellen de onderzoekers. De documenten geven echter geen uitsluitsel over het precieze aantal granaten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_Vlaamse_kust__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_133077920
Beelden uit Gallipoli:

Australische(ANZAC) soldaten



Foto van een Turkse officier voor zijn vertrek(keert niet meer terug).


Turkse krijgsgevangenen die een bad nemen




Turkse soldaten in Jeruzalem(1917)


Turkse soldaten in Beersheba(1917)


Gallipoli


Engelse krijgsgevangenen(officieren)


Galicië(1917)




ANZAC-soldaten voor hun vertrek


Gallipoli



Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
  zaterdag 9 november 2013 @ 17:44:24 #264
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_133082642
Vorige week dinsdag was er op één der Belgische zenders nog een interessante documentaire over de Eerste Wereldoorlog en dan gezien vanuit het perspectief van een Duitse soldaat. Helaas heb ik het gemist...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  dinsdag 12 november 2013 @ 16:57:04 #265
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_133188716
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 12 november 2013 @ 17:09:33 #266
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_133189053
Een kennis van me, de Australische schrijfster Pauline Conolly, plaatste een verhaal over haar oud-oom op Facebook.
quote:
He was at the dawn landing on Gallipoli, fought at the Battle of Lone Pine and then in France. He subsequently suffered from shellshock and spent most of his life in a mental asylum.
Wrang genoeg had hij eigelijk niet naar Frankrijk zullen gaan, omdat hij al geestelijk kapot was, maar ze stuurde hem toch.
quote:
He was in the asylum almost continually from the early 1920's (apart from a few escapes!) and died there in 1966.
Zijn oorlog duurde dus nog 50 jaar langer...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 14 november 2013 @ 15:36:39 #267
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_133254010
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:18 schreef Cubeforc3 het volgende:
Een vriendelijke kick want er is net een nieuwe Hardcore History podcast serie over de eerste wereldoorlog begonnen. Volgens velen (incl mijzelf) is dit de beste geschiedenis podcast die er is, het enige nadeel is dat nieuwe episodes vaak een paar maanden op zich laten wachten.

De eerste 3.5 uur gaan vooral over de aanloop toe, en de eerste weken van, de oorlog.

http://www.dancarlin.com/(...)ar%20One-Great%20War
Interessant! Bedankt voor het delen :)
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 november 2013 @ 22:55:35 #268
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_133431128
Kamer wil meer aandacht voor WO I

DEN HAAG -
Nederland heeft weinig aandacht voor de Eerste Wereldoorlog, die komend jaar een eeuw geleden uitbrak en daarna 4 jaar lang dood en verderf zaaide in Europa. Volgens de Tweede Kamer is er daarom alle reden om een 'brede herdenking in samenwerking met Vlaanderen' te overwegen.

Het Nederlandse parlement ging dinsdag akkoord met een motie hierover van Vera Bergkamp (D66). Zij wil dat de regering beziet hoe zo'n herdenking kan worden georganiseerd en dat Huis Doorn daarbij wordt betrokken. Daar bivakkeerde de Duitse keizer Wilhelm II na de Eerste Wereldoorlog.

Het museum heeft dus al een link met het conflict, maar besteedt er ook meer aandacht aan.
In België is de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog nog springlevend. Nederland stelde zich tijdens deze oorlog afzijdig op en was 'neutraal'.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ht_voor_WO_I___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 19 november 2013 @ 23:28:51 #269
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_133432576
Goede zaak, wel. Maar meer aandacht begint bij beter geschiedenisonderwijs.
  Admin woensdag 20 november 2013 @ 01:29:00 #270
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_133435713
quote:
De Eerste Wereldoorlog begon op 28 juli 1914 met de inval van Oostenrijk-Hongarije in Servië, gevolgd door de Duitse invasie van België, Luxemburg en Frankrijk. Ook de andere grote mogendheden raakten betrokken. Nederland was neutraal in het bloedige conflict, dat duurde tot 11 november 1918.
Tot zover NOVUM...
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 20 november 2013 @ 11:19:08 #271
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_133440378
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 01:29 schreef yvonne het volgende:

[..]

Tot zover NOVUM...
Dit is werk van een stagiair, toch?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 20 november 2013 @ 11:20:30 #272
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_133440407
quote:
17s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dit is werk van een stagiair, toch?
Ik vrees het ergste. :X
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_133542456
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 22:55 schreef Cobra4 het volgende:
Kamer wil meer aandacht voor WO I

DEN HAAG -
Nederland heeft weinig aandacht voor de Eerste Wereldoorlog, die komend jaar een eeuw geleden uitbrak en daarna 4 jaar lang dood en verderf zaaide in Europa. Volgens de Tweede Kamer is er daarom alle reden om een 'brede herdenking in samenwerking met Vlaanderen' te overwegen.

Het Nederlandse parlement ging dinsdag akkoord met een motie hierover van Vera Bergkamp (D66). Zij wil dat de regering beziet hoe zo'n herdenking kan worden georganiseerd en dat Huis Doorn daarbij wordt betrokken. Daar bivakkeerde de Duitse keizer Wilhelm II na de Eerste Wereldoorlog.

Het museum heeft dus al een link met het conflict, maar besteedt er ook meer aandacht aan.
In België is de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog nog springlevend. Nederland stelde zich tijdens deze oorlog afzijdig op en was 'neutraal'.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ht_voor_WO_I___.html
Na bijna 100 jaar wordt eindelijk iemand wakker?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133555845
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:46 schreef Nibb-it het volgende:
"In hun goed verwarmde kantoren werken de generaals erg eenvoudige plannen uit: de artillerie bestookt de Duitse loopgraven tot ze leeg zijn; de genie blaast de versperringen op; de infanterie voert een bajonetaanval uit. Jammer genoeg doken er op het terrein een paar hindernissen op die niet op de kaart van de generaals te zien waren. Het resultaat is dat er doden en gewonden zijn gevallen, maar dat niemand onze loopgraven heeft verlaten. Met mijn compagnie begon ik toen met een plan dat minder snel is dan dat van de generaals, maar dat wel wérkt. We zullen de Duitsers naderen door loopgraven aan te leggen."
- Oorlogsdagboek van Maurice Laurentin, Lieutenant 77e Régiment d'infanterie, 19 december 1914.

De eerste loopgraven waren vaak slechts diepe greppels, die minimale beschutting boden tegen vijandelijk vuur. De meeste generaals dachten dat de loopgraven slechts een tijdelijk fenomeen waren en de dat de 'normale' oorlogshandelingen in het voorjaar van 1915 hervat zouden worden. Er ontstond een patstelling. Dit leidde tot de grotendeels statische oorlog die de Eerste Wereldoorlog geworden is. Onder: Een Duitse mitrailleurstelling in de achterste linies, 1915. (bron)
[ afbeelding ]

[..]

Vergeet niet dat deze foto's achter de linies zijn genomen. ;)
De stinkende modderpoelen waar je tot je knieën in zat, de kou, ratten, en niet te vergeten de constante artilleriebeschietingen maakten het leven in de loopgraven tot een hel.
Hihi die bunkerfoto ziet eruit als een scene in Call of Duty 1.

En de Eerste WO is zelfs voor de tijd van mijn wijlen grootvader, en hij was in 1922 geboren. 11.gif

En verder lijkt me niet dat er ratten een groot probleem waren aangezien de loopgraven grotendeels gedolven werden in de woestijn, een gebied waar ratten niet komen vanwege het gebrek aan voedsel.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2013 @ 21:22:23 #275
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_133555979
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 21:19 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Hihi die bunkerfoto ziet eruit als een scene in Call of Duty 1.

En de Eerste WO is zelfs voor de tijd van mijn wijlen grootvader, en hij was in 1922 geboren. [ afbeelding ]

En verder lijkt me niet dat er ratten een groot probleem waren aangezien de loopgraven grotendeels gedolven werden in de woestijn, een gebied waar ratten niet komen vanwege het gebrek aan voedsel.
?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')