quote:
Op woensdag 12 oktober 2011 20:18 schreef De_Nuance het volgende:Ik zeg niet dat je instituten niet in twijfel mag trekken, dat zou abject zijn, echter in de trias-politica leer en in de geest van de Nederlandse politiek is rechters partijdig noemen of ze aan en bepaalde partij toekennen iets wat niet hoort. Een ongeschreven regel.
Ik ondersteun de drie (goeddeels) onafhankelijke benen van de Trias volledig, maar kan niet van anderen verwachten, zonder kennis van een scheiding der machten of uberhaupt in staat een onderscheid te maken tussen wetgevende, rechtsprekende of uitvoerende macht, het zelfde te kunnen doen. Dan kan je wel van politici verwachten dat zij deze gentlemen's agreement opvolgen, maar als het volk daar niet achter staat, is het een elitaristische en technocratische houding om de behoeften te negeren "omdat we het eenmaal zo hebben afgesproken".
Het was ooit ook zo dat men als ongeschreven regel niet aan de kindertoeslag kwam, een taboe vanuit christelijke kring, of dat men niet aan de HRA morrelde, zo mopperen liberalen al jaar en dag. Zodra de politiek de ruimte verliest om grenzen te verleggen, kan je de democratie dood verklaren, want dan heeft de vorige generatie beleidsbepalers voor ons besloten met welke speelruimte wij mogen gaan varieren en welke onderwerpen verboden zijn. Dat zou onwenselijk zijn, maar een ruimte dat we nu met een xenofobe alleenheerser zitten, is niet per definitie prettig, doch inherent aan het politiek spectrum.
quote:
En ik vraag me dus af in hoeverre alle PVV stemmers angry white men zijn, er is een enorme groep meelifters. Enig idee van de Top-down politieke socalisatie-theorie. Hoeveel mensen aannemen van politieke leiders? Xenofobie kan aangewakkerd worden, net als angst voor verlies van identiteit.
Overigens vind ik zijn politieke talent vaak overschat.
Goed het punt was, ik vind hem geen optimaal product van de democratie , eerder een bijproduct waar we mee moeten leven.
We kunnen gaan discussieren over zijn waarde, talenten en visionair vermogen gevoelens te verwoorden danwel aan te wakkeren, maar zolang hij een product van de democratie is, kan ik het op 98% eens zijn met je. Goed, hij hoeft dan niet het meest eloquente politiek talent te zijn dat ons land kent, maar hij is wel een gevolg van de ruimte die de politiek heeft en een gevolg van het niet verwoorden van gevoelens door andere politici. Te lang was zijn visie extreem-rechts, waardoor zijn stemmers zich alleen maar meer onbegrepen voelde. Ik had liever Fortuyn dan Wilders gehad, maar iedereen die stemmen trekt heeft in mijn ogen bestaansrecht.
De meerderheid heeft nooit gelijk. Nooit, zeg ik je!