quote:
Op woensdag 16 mei 2012 03:10 schreef jaco het volgende:[..]
Wat bedoel je hiermee? Als je naar dollars wisselt dan maakt het toch verder niet uit of die rekening in Nederland of in het buitenland loopt ?
Edit: Het nogmaals lezende, geloof ik dat je bang bent voor opnamelimieten of een noodwet waarbij euro's gedwongen worden gewisseld tegen dollars. Wanneer is dat voor het laatst gebeurd? Met zulke extreme angsten kun je jezelf beter ergens terugtrekken in de bergen met goudstaven en voedsel in conservenblikjes.
In 1933 verbood de Amerikaanse regering particulier bezit van goud. Dat moest worden ingeleverd. Goud van particulieren dat in bankkluizen lag werd onteigend. (hoe het met vergoedingen zat weet ik zo niet).
In Argentinië (in 2001) is een dergelijke noodwet ingesteld. Dit betekende dat de dollars op Argentijnse rekeningen werden omgezet in (ik meende) peso's. De koers waartegen dat gebeurde was al ongunstig (stond niet in verhouding tot de werkelijke koers op de markt), waardoor deze spaarders al een deel van hun vermogen kwijtraakten. Nog erger was dat deze peso's snel daarna al niet veel meer waard waren, maar ook dat je er niet meer bij kon (banken waren wekenlang dicht). Ondertussen stegen overal de prijzen, dus... poef... weg spaargeld.
Slimmere mensen hadden hun dollars in het buitenland ondergebracht of al van de bank gehaald. Zij konden voor weinig een huis kopen o.i.d. Een paar maanden geleden was hier nog een Tegenlichtdocumentaire over.
Als hedge kunnen buitenlandse aandelen dus nog wel eens een aardige zijn, zeker als je ze bij een buitenlandse broker hebt gekocht. Ik ken geen voorbeelden waarbij regeringen aandelen van particulieren hebben onteigend, misschien was het aan de orde in de communistische revoluties in diverse landen.
Wat overheden in het geval van extreme financiële onrust proberen te doen, is proberen om controle over kapitaal te houden om de maatschappelijke orde zo goed en kwaad als dat kan te handhaven. Dat betekent dus (in volgorde van ernst):
- weglekken van geld voorkomen (in welke valuta dan ook)
- waardevolle materialen confisceren
- voedseldistributie opzetten
Voedselvoorraden aanleggen is dus nog niet eens zo'n slecht idee... Misschien mar een paar blikken soep kopen dus... Ohwja, en liquide middelen met alcohol natuurlijk. Bovendien hebben deze dingen vaak een gunstige koers (kortingen bij de supermarkt) en is de drank nu nog een beetje betaalbaar...