abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:31:56 #1
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102918646
Gezien Bart-Willem offline gevlucht is, open ik 'm maar even.



Met: Tot:

En natuurlijk:



Lijstje van Zweedse tank-bestuurders:

P544 - Kattenrug
geen bekend ***


Amazon 131 TheSilencer Bart-Willem '69 Hyman - '67 import

P1800
geen bekend ***


144
geen bekend ***


240 ed_reeb snoertje - DL estate - 1990

242 gias

244 DeBastaard r8ality ('77 DLS) Bart-Willem ('79 diesel & '86 geschorst)

340 PeuRac - 1.4 Variomatic uit '89 Powerflux - 1.4 Variomatic uit '86

345 mirelia

360 Pinball Barcaconia - 360 injection, ombouw naar 2.3 restauratieproject - 1987 -Carioca- 360 GL, 1986, 2.0 carb (B200K)

440 addie Broodjepoep Dandelion Flex82 Pascal86 snoertje StefanCJ swilden Mattt PeuRac - 1.7 Turbo - 1991 Man_Made_God - 1.8 - 1995


460 SuN-CRuSHeR godigita - 1.8i

480 Garagefluit Picht Greetz

740 MaGNeT - sedan - 2.3 GL - 1986 Dimitri_ - sedan - 2.3 GLE - 1988 CorsaAJoy - sedan - 2.0->2.3 - 1988 - vakantiebak Bart-Willem - turbo intercooler - 1986

850 KonnieKipke TradeMarkie - T5 - OreO - R - RPowa Delnooz - 2.5 GLE 1993 SuN-CRuSHeR - 2.5 - sedan - 1994 Pas259 ..-._---_-.- (tijdelijk ivm totalled V40) Bart-Willem (estate) MisterManiac (1996) 2.5 10V (300k)

940 DucatiOwner (Estate - 1994) JJH (Estate - 1991) AGiath (Polar 2.3 IC - 1995) r8ality (Estate Turbo 1996)

960 Dimitri_ (2 stuks sedan, 3.0)

S90
geen bekend ***


C30 Abonides - D5 - DJ_WB thumper Mr.Adams SinofEnvy (2010)

S40 Broertie dscx Game_Error Goochie UncleFunk - 1.8 - automaat - 1996 kratjuh - 2.0D Momentum Zeemon - 1998 Hyman - Phase II 2001 IrishBastard - 2.0 - 1997

V40 ArcticBlizzard fathank Windsurfbart sj44k - 1.9D suikertaartje - 1.8 Europa - 1999 Mithrandirrr - 2.0t Europa Sports Automaat 2003



V50 CasB (zijn pappa) Posdnous - Edition II Hoppla - 2.0D Momentum wjschreuder - 2.0D (180pk door Rica) - 2004 Sunnythesun - 2.0D - 2005 TheSilencer - D5

S60 renetje19 Repeat - D5 - Sbv6 dnzl - 2.4

S70 - T5 - Future_Echo Arclight-S

V70 Gambolputty - 2.5D 1999 (Classic)

XC70 GI - benzine 2007

S80 Salvad0R - 2.4 D5 PeuRac - 2.4i Automaat (170pk) Ultivor - T6 - 2005 Dennis121 - 2.4

XC90 - D5 - ArcticBlizzard

Ex-Volvo rijders: bluebit (Toyota Prius )


Deze op is hier hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door x3ro op 10-10-2011 17:02:13 ]
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:32:33 #2
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102918668
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Iemand op Fok had anders ooit een heel betoog gehouden waarom het niet werkt bij een S60/V70/S80 ivm de versnellingsbak. :P Aangezien hij nogal fanatiek is met Volvo's en het aannemelijk klonk ben ik geneigd hem te geloven. :+
Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.

Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen ;)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102918767
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:



Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
pi_102919000
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien :').
pi_102919026
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:47:22 #6
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919243
quote:
12s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:35 schreef Anne het volgende:
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:

[ afbeelding ]

Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:41 schreef r8v2 het volgende:
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien :').
Ik ga helaas niet zo met de tijd mee, maar zal er in 't vervolg op proberen te letten :+
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat. :+
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102919280
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:47 schreef x3ro het volgende:

[..]

Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat. :+
Dat kan r8v2 ook zelf doen :P ;).
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:51:50 #8
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919441
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:48 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat kan r8v2 ook zelf doen :P ;).
Dat zijn van die zaken waar ik dus echt totaaaaaaal niet van op de hoogte ben :+ Weer iets geleerd :P

Na ze nu een aantal keer in reallife gezien te hebben begin ik toch wel meer en meer voor zo'n 242 te voelen :@
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102919627
Wiki aangepast :).
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:02:55 #10
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919921
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:56 schreef r8v2 het volgende:
Wiki aangepast :).
OP aangepast :+
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:28:18 #11
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_102921091
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
En ik dat ik een V70N Automaat 170pk heb ^O^.
pi_102922442
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:32 schreef x3ro het volgende:

[..]

Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.

Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen ;)
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken. :P

Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Zoals BW al zegt, is dit inderdaad softwarematig. Het blok is hetzelfde. De truc is dat bij de 140 pk-versie de gasklep boven de 4500 toeren niet meer verder opent. De 170 pk haalt zijn maximale vermogen op 6000 toeren.

Helaas zul je een 140 pk nooit als een echte 170 pk kunnen laten presteren omdat de bakverhoudingen anders zijn. :)
pi_102922822
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:04 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken. :P

Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:

[..]

Het blok levert bij een bepaald toerental 30pk meer dan voorheen, dat merk je altijd. Wellicht zal je niet de topsnelheid van 170pk versie behalen, maar in dat geval ben je zeker eerder bij je eigen topsnelheid dan de 170pk bij die snelheid is.

Die topsnelheid is ook niet wat boeit met chippen. Het is de manier waarop de auto naar die snelheid toegaat.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102924012
Tijd om het eens grondig uit te zoeken. :P Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is. :+
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:53:21 #15
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102924231
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:47 schreef Bart-Willem het volgende:
Tijd om het eens grondig uit te zoeken. :P Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is. :+
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?

Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102924461
Dan is mijn 940 toch simpeler :P.
pi_102925185
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:53 schreef x3ro het volgende:

[..]

Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?

Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen :P ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen. :P

quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:00 schreef r8v2 het volgende:
Dan is mijn 940 toch simpeler :P.
Ja je hebt makkelijk praten met een turbo. :P

Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html

Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt. :P

Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.

Overigens wel goed nieuws voor mij: de automaat-versies van de 170- en 140-pk varianten zouden kennelijk altijd dezelfde bakverhoudingen hebben. :P Niet dat 't nut heeft om een auto die 285k heeft gelopen nog te gaan tunen, en hij is sowieso extreem zuinig nu (1 op 12,5 gemiddeld, leve goed onderhoud bij de dealer :P ).

[ Bericht 24% gewijzigd door Bart-Willem op 10-10-2011 19:25:30 ]
pi_102948548
Wie gaan er trouwens nu allemaal naar de Volvobeurs dit weekend (behalve R8v2 en * Bart-Willem )? :P
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:45:25 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_102948627
* Lord_Vetinari heeft een 480 ES 2.0, overigens :)
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:25:09 #20
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_102949760
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:44:55 #21
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102950356
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Was er al op gewezen door Hyman. Zijn en blijven toch geweldige gebakjes _O_
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102951971
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen :P ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen. :P

[..]

Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html

Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt. :P

Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.

Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?

Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.


Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door PeeJay1980 op 11-10-2011 14:50:44 ]
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:44:40 #23
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_102954406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.
pi_102955490
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Mijn oude Amazon! 8-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?

Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.

[ afbeelding ]
Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P

Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).

Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
pi_102956917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit).
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?

quote:
Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.

quote:
Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit ;)
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')