Ik kom ook even lurken in dit topic.
Ben zelf nooit gediagnosticeerd met ADHD of ADD, maar herken er wel wat verschijnselen van (en anderen herkennen dat ook in mij). Ik heb eigenlijk geen behoefte om naar een instantie te gaan om hen te laten onderzoeken of ik ADD/ADHD heb, omdat de ADD/ADHD eigenschappen die ik herken niet in die mate aanwezig zijn dat het onoverkomelijke problemen veroorzaakt. Wel wil ik op dit moment wat serieuzer aan de slag met enkele van deze eigenschappen, er nog iets beter mee omgaan. Daarom ben ik op dit moment wat meer geïnteresseerd geraakt in het fenomeen ADD/ADHD; mocht het er idd wat mee te maken hebben dan kan ik wellicht nog wat tips vinden in literatuur over ADHD/ADD.
Ik wil niet met een heel verhaal komen of jullie om een diagnose vragen maar ik ben wel benieuwd of jullie dit herkennen (ik noem alles wat ik zelf opvallend vond, sommige dingen zijn wellicht totaal niet ADHD-related en niet herkenbaar voor jullie, ik noem ze juist allemaal omdat ik benieuwd ben wat jullie wel/niet herkennen):
Als klein kind
- Niet kunnen stilzitten
- Intelligent, maar op de basisschool altijd 'zwakjes' op het rapport voor concentratie
- Enorm veel aandacht vragen (kijk nou, kijk nou naar dit kunstje wat ik kan op de schommel, KIJK NOU!)
- Heel veel praten
- Weinig meekrijgen van wat er speelt in de levens van mijn klasgenootjes
- Dromerig, grote fantasie
- Enorm vergeetachtig
- Altijd te laat
- Altijd dingen kwijt
- Spullen rond laten slingeren
- Soms enorm kunnen opgaan in iets; ik las veel en dan was ik echt van de wereld, met de tv trouwens ook; mijn vader kon me soms 10x roepen als hij naast me stond en dat kreeg ik dan echt niet mee. Vergat ook vaak de tijd: "ja nog één minuutje dit spelletje afmaken, dan kom ik eten", en dan had ik werkelijk niet door dat het een uur later was als ik beneden kwam (met uiteraard boze ouders als gevolg...)
- Dwangmatige tics: level x van een spelletje móeten halen voor ik mag stoppen, niet op de randjes van de stoeptegels mogen lopen, alleen de witte delen van het zebrapad, als ik binnen 10 tellen bij boom x ben dan ga ik op tijd komen, etcetera
- Op de middelbare school: weinig focus op huiswerk, vaak drie dingen tegelijk doen tijdens huiswerk, altijd te laat beginnen
- Te snel praten
- Ergens binnenlopen, een heel verhaal beginnen en totaal niet in de gaten hebben wat er aan de hand is/dat er iets aan de hand is
- Slechte motoriek (vaak dingen omgooien etc)
Nu:
- Nog steeds zit ik altijd te wiebelen
- Nog steeds praat ik teveel (hier probeer ik echt wat aan te doen); het komt wel bij vlagen maar als ik vol van iets zit of me ergens druk over maak en ik begin eenmaal dan is het ook meteen een ellenlang verhaal; het meest vervelende is dat ik wéét dat ik teveel aan het praten ben, ook merk dat anderen het vervelend vinden maar het niet lukt te stoppen (overigens heb ik wel feedback van anderen dat het even duurt eerdat ik de signalen oppik, ondanks dat ik er zelf dus extreem alert op ben omdat ik weet dat ik deze eigenschap heb)
- Enorm slechte focus (veroorzaakt wel problemen met studie); maar wel soms in iets totaal anders kunnen opgaan
- Kan veel aandacht claimen; niet meer dat ik er letterlijk om vraag maar ik 'zuig aandacht op' (dat is vooral de feedback die ik van anderen krijg)
- Kan wel goed organiseren, mijn huis is behoorlijk netjes en dat doe ik heel bewust, een leeg opgeruimd huis compenseert een beetje de drukte in mijn hoofd. Overigens kan ik dus ook goed planningen maken maar me eraan houden vrijwel nooit. Spullen ben ik niet meer zo vaak kwijt, maar ik heb mezelf ook wel heel erg aangeleerd alles op een vaste plek te leggen en zoals ik al zei, een leeg net huis; dan zijn er als ik niet weet waar ik iets heb neergelegd maar een plek of 4 waar het kán liggen
- Vergeetachtig (afspraken vergeten; mijn agenda is heilig en helpt een hoop maar niet altijd; verjaardagen vergeten; spullen ergens laten liggen (telefoon/portemonee/paraplu etc.), 5 minuten later niet meer weten wat iemand net zei)
- Bijna ALTIJD te laat komen
- Me vaak misrekenen in de tijd die dingen kosten
- Slechte motoriek, onhandig
- Me wel redelijk kunnen focussen op een lezing of lang verhaal (ik dwaal na 20 minuten wel vaker af, maar niet op een problematisch niveau), maar daar wel altijd wat bij moeten 'doen' (tekenen oid; ook wat wiebeliger/rustelozer na 15-20 minuten)
- Te snel praten (ben met mijn hoofd 5 stappen verder), slordig praten (terwijl ik sterk ben in taal)
- Slecht in hoofdzaken van bijzaken scheiden als ik iets vertel: elk detail doet ertoe
- In gesprekken snel op zijsporen belanden, associatief, 10 dingen tegelijk in mijn hoofd
Sorry voor deze enorm lange post! Maar ik heb me nog nooit écht in de materie verdiept en jullie zijn ervaringsdeskundigen. Ik ben gewoon erg benieuwd of jullie veel dingen herkennen; zo ja dan ga ik me wellicht wat verder verdiepen in ADD/ADHD bij volwassenen. Misschien heb ik er wat aan/helpt het me....
[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamon_M op 17-10-2011 13:53:43 ]
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //