abonnement Unibet Coolblue
pi_103905059
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Welkom! Ja, wat wil je weten?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?

[ Bericht 11% gewijzigd door FlameScorpion op 03-11-2011 14:07:16 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:21:15 #77
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103922311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
pi_103934232
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 3 november 2011 @ 21:58:34 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103935106
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
pi_103946350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
  vrijdag 4 november 2011 @ 08:48:14 #81
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_103947422
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_103967133
:{ Ik zie een tsunami aan nakijkwerk dit weekend op me afkomen: 5VW), 5VWO verslagen, onderbouw verslagen (oeps...die liggen nog op school), onderbouw practicum werk, 4M afronden...op de een of andere manier blijven toetsweken piekweken qua werkbelasting. En maandag komt 4H erover heen...
pi_103977439
ik krijg volgende week mijn eerste hausse aan proefwerken na te kijken.
2x 3atheneum (2x32) en 4x tweede klassen (3x32+1x33). Totaal dus meer dan 180 proefwerken na te kijken in 1 week. Maar ja, ik plan ze zelf op dezelfde dag. Moet ik niet zeuren.

Laatst een les met de deelschoolleider als observeerder in de les met de klas met dat brutale meisje.
Het was duidelijk rustiger. Invloed van de deelschoolleider.
Aan het eind van de les bij het weggaan zei de praatpartner van dat brutale meisje spontaan: ging goed he deze les?
Dus nog even met de twee dames en de deelschoolleider gepraat over het voorval. En de dames moesten toegeven dat ze er deze les wat van opgestoken hadden.

Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Een familielid die zelf basisschooldocente is geweest gaf het al aan. In gesprek gaan en vragen of er meer aan de hand is. Plattegrond wordt aangepast en het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103979757
Ik heb een weekendje weg gepland tijdens de toetsweek. Eens zien of ik daar nog spijt van ga krijgen. :+ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:39:33 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:

Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.

Sowieso maken wij het iets te vaak mee dat ouders met boksbeugels e.d. verhaal komen halen. Dat soort lui houden er een compleet andere moraal op na dan wij, dat doe je niet teniet door de verantwoordelijk bij hun neer te leggen en daarmee basta. Zo zou het wel horen natuurlijk, maar zo werkt het eenvoudigweg niet.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:43:19 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982475
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.
pi_103990264
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
pi_103998916
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Okee bedankt voor de tip!

M'n vriendin is net begonnen met PABO, en die loopt nu al te zuchten over al het leer- en maakwerk. Ik ga er volgend jaar maar met goede hoop en enthousiasme in, en dan ga ik het wel meemaken.

Het zal voor mij een flinke ommekeer zijn, omdat ik nu wel fulltime werk, dus ik moet mijn hersenen een beetje afstoffen, maar dat komt wel goed!
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:12:55 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103999101
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:

quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
  maandag 7 november 2011 @ 10:50:23 #90
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104067420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_104119214
Ik ben nu druk bezig om een keertje mee te mogen op mijn oude school, gewoon een dagje meelopen met een docent :)
pi_104158528
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:

[..]

En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 9 november 2011 @ 17:53:10 #93
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104168824
quote:
11s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:

[..]

Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad. :7
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  woensdag 9 november 2011 @ 18:10:17 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104169443
Zit ik vandaag in de klas, zegt een heel serieuze leerling 'mevrouw, er zit iets op uw neus'. Dus ik zonder nadenken aan mijn neus zitten, roept de hele klas in koor 'toet toet!'

:D Heerlijk, dit soort momenten.
pi_104208438
Mijn havo 4 was echt drámá vandaag. Eigenlijk het hele uur niks met ze kunnen doen. Spullen niet voor elkaar, niet aan het werk te krijgen, ook niet stil te krijgen, alleen maar gezeur en ge-ja-maar. Ben dus het hele uur alleen maar boos geweest en dat dan zonder iets te bereiken, bah, echt vervelend, kon wel huilen achteraf.

En morgen heb ik ze weer :'( Hoe pak je de boel weer op na zo'n dramales?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104210554
Kan op verschillende manieren, had het vandaag met 4Mavo. Kwam ook door toets bespreken (dat vinden ze saai) en kon weinig ermee. Kan zijn dat ze mogen opeens anders zijn door het moment. Soms is er iets gebeurd (voor de les) waardoor ze 'van slag' zijn. Of gewoon het tijdstip en zijn ze morgen weer heel anders. Je kunt ook je les beginnen daar terug te kijken en erover te praten, even de grenzen opnieuw aangeven en een nieuwe start maken.
pi_104211957
Hm, ja. Laat ik daar maar hopen. Maar het escaleerde ook wel een beetje tijdens de les, dus vrees dat ze het morgen niet ineens vergeten zullen zijn. Heb aan het eind ook al even teruggeblikt op de les en de regels nog een keer herhaald.

Mijn plan is nu om ze te begroeten bij de deur en dáár al te zeggen dat ze meteen hun spullen erbij moeten pakken. Dan één keer zeggen dat ik wil beginnen en dan gewoon net zo lang wachten tot het stil is. Desnoods een kwartier. Of de hele les. En vervolgens een strak programma voor de les. Kon ik morgen maar overslaan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104215552
Ik denk zelf dat het belangrijk is dat je ze in ieder geval morgen gewoon weer een nieuwe kans geeft. Ga er niet teveel in met het idee dat ze zich vast wel weer gaan misdragen ofzo. Voor jou is het een belangrijk moment op de dag geweest, voor hen is het waarschijnlijk veel minder interessant geweest. Zeker als je normaal gesproken wel goed met ze kan werken, kan het heel goed een incident geweest zijn.
Als ik zelf zo'n uur had/heb, eindig ik vaak met een opmerking als 'Nou, dit was niks, volgende les moet het anders, jongens' of iets dergelijks onbenulligs. Aan het begin van de volgende les noem ik het dan soms nog even, maar alleen als ik het idee heb dat de sfeer niet goed is. Dan zeg ik iets als 'Vorige les was niet best, dit uur moet dat anders.' Zoiets.

In ieder geval: volgens mij komt het meestal wel goed :)!
pi_104216177
Thanks! Ik had er misschien gewoon wat luchtiger mee om moeten gaan. Nu ben ik het hele uur bozig (en ook echt een beetje onaardig) geweest en heb ze aan het eind ook nog eens een preek gegeven. Damn, had het inderdaad beter een beetje kunnen laten.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 10 november 2011 @ 20:42:55 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104218118
Soms moet je je ook realiseren hoe jouw uitspraken op de leerlingen over komen. Als je bij de deur staat en de eerste opmerking die je tegen de leerlingen maakt is: "Pak je boek voor je!", dan is dat niet echt uitnodigend.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')