Ja, niet constant natuurlijk maar als ik een kind aankijken en ik denk "Nee, jouw naam weet ik nog niet" dan zorg ik dat ik die naam vaak uitspreek, dus bij het geven van een beurt, bij het door de klas lopen, bij het beantwoorden van vragen. Alles om het maar zo snel mogelijk te kennen. En dat lukt meestal vrij snel, ergens vorige week (dat was week 4 van het schooljaar) zaten ze er wel in.quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid Ga het eens proberen.
Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.
Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.
Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.
nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.
En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.
Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas? . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:
[..]
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
ik geef dan een laattse waarschuwing en als t niet stopt zet ik ze tijdelijk uit elkaar, of eentje op de gang (met zn werk) om daar af te koelen. benoemen is vaak al voldoende.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
'Ik ben blij dat jullie deze les zó leuk vinden, dat jullie niet kunnen stoppen met lachen. Dat doet mij zo'n deugd, dat ik speciaal voor jullie na schooltijd nog zo'n leuke les zal geven'.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.
Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.
Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen. .quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:
[..]
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.quote:"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Even op de gang kijken of ze er nog zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk. .quote:Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geïnteresseerd zou zijn.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te duren .quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mijquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijk .quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]
Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Wat idioot bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuivenquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]
Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat idioot bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...Kwak
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te worden ).quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?
Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Het is niet mijn leerling hoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:
Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).quote:Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.quote:Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je
[..]
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Welkom! Ja, wat wil je weten?quote:Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Welkom! Ja, wat wil je weten?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.quote:Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.
Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:
- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]
Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!quote:Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.
De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.
-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.
-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.quote:Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.quote:Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.
En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.quote:Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.
En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Okee bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).
Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:quote:Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
quote:Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..quote:Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:
[..]
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....
Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:
[..]
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..
Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Nee, zoiets moet je met een beetje charme brengen toch. Eerst enthousiast de leerling begroeten en vragen hoe het gaat en daarna: oke, ga je nu zitten en je spullen pakken? Werkt altijd. .quote:Op donderdag 10 november 2011 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Soms moet je je ook realiseren hoe jouw uitspraken op de leerlingen over komen. Als je bij de deur staat en de eerste opmerking die je tegen de leerlingen maakt is: "Pak je boek voor je!", dan is dat niet echt uitnodigend.
Ja. Dom dat ze die overgangsnormen niet vorig jaar ook hebben toegepast. Deze kinderen maken ook geen schijn van kans bij het centraal examen natuurlijk. De cijfers van de herberekeningen die waren gedaan, waren ook al zo schokkend: er is uitgerekend hoeveel leerlingen vorig jaar gezakt zouden zijn als de nieuwe normen al waren toegepast.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:53 schreef Razztwizzle het volgende:
De HAVO is bij ons op school ook een zorgenkindje.
Als voorbeeld: Wij hebben maandag spoedberaad over 4HAVO. Van de 82 leerlingen hebben er 65 onvoldoende gescoord op de toets Engels uit de toetsweek. Heel veel gingen er vorig jaar over met een afgeronde 3,5 voor Engels en 4,5 voor Nederlands of Wiskunde, en toen heb ik al gewaarschuwd dat het echt een drama zou worden in 4HAVO. En zie het resultaat.
Dit jaar werken we met strengere overgangsnormen (nog maar max. één 5 in Ne-En-Wis, etc.) maar daar heeft deze groep natuurlijk niks meer aan.
HUMOR! Werkt ook altijd prima bij lastige leerlingen.... en soms moet je ze een beetje voor paal zetten voor de rest van de klas.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja precies. Ik zie ook dat docenten die vaak problemen met klassen hebben, de "Binne! Zit! Boek! Mond dicht!"-types zijn. Terwijl ik dezelfde klassen heb en deze problemen niet heb. Puur omdat ik op een manier met ze om ga, zoals ik ook behandeld wens te worden. Niet afblaffen, maar vriendelijk, geïnteresseerd en normaal volume.
De eerste onderwijsjaren zijn inderdaad lood- en loodzwaar, het verbaast me nog steeds dat ik er toen niet de brui aan heb gegeven .quote:Op zondag 13 november 2011 19:19 schreef Naamah het volgende:
Mane, Ripper, Razz, goede tips! Dank! Ik moet er nog even rustig over nadenken, maar ik kan er wel wat mee! Eruit sturen is op mijn school best raar geregeld en elke docent pakt dat anders aan, dat ga ik dus wel verder uitzoeken.
TSE, er is maar een andere collega die de klas in die samenstelling heeft. Daar werken ze wel en hebben ze best een prima werkhouding, maar die pakt ze ook wel flink aan, geloof ik. Probleem ligt dus echt bij mij, en dat is ook handig om te weten en ook helemaal niet zo raar natuurlijk, aangezien ik ook net kom kijken.
Als nieuwe docent ben je in principe NOOIT te streng; echter is het, juist omdat je nieuw bent en je je gezag nog moet bewijzen ook heel belangrijk dat je ze wel vertelt WAAROM je bepaalde dingen doet / dingen wel en niet wilt / maatregelen neemt etc. Duidelijkheid en consequentie is misschien nog wel belangrijker dan streng zijn. lln moeten weten waar ze aan toe zijn bij je.quote:Op zondag 13 november 2011 19:19 schreef Naamah het volgende:
Mane, Ripper, Razz, goede tips! Dank! Ik moet er nog even rustig over nadenken, maar ik kan er wel wat mee! Eruit sturen is op mijn school best raar geregeld en elke docent pakt dat anders aan, dat ga ik dus wel verder uitzoeken.
TSE, er is maar een andere collega die de klas in die samenstelling heeft. Daar werken ze wel en hebben ze best een prima werkhouding, maar die pakt ze ook wel flink aan, geloof ik. Probleem ligt dus echt bij mij, en dat is ook handig om te weten en ook helemaal niet zo raar natuurlijk, aangezien ik ook net kom kijken.
Hehe, dat dus...quote:Op zondag 13 november 2011 20:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
De eerste onderwijsjaren zijn inderdaad lood- en loodzwaar, het verbaast me nog steeds dat ik er toen niet de brui aan heb gegeven .
Ik had het enorm zwaar in de eerste twee jaren. Enerzijds moest ik kei- en keihard werken om de orde en rust een beetje te bewaren en anderzijds kostten dingen als toetsen nakijken, administratie en lesmaterialen en -ideeën bedenken en ontwikkelen ook zoveel meer tijd dan nu.quote:Op zondag 13 november 2011 21:07 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe, dat dus...
(terwijl ik nu redelijk fluitend naar mn werk ga. T enige waar ik me nu aan erger is de organisatorische rotzooi op mijn schooltje).
Deze quote kwam ik nog tegen, volgens mij nog best waar ook!quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken
Als ik aangenomen word mag ik een intern traject volgen om mijn lesbevoegdheid te halen. Al begint het nu sowieso wel wat te kriebelen - dus wie weet wat de toekomst brengt!quote:Op maandag 21 november 2011 19:00 schreef mane het volgende:
Goed zeg, Maria.
Ben benieuwd of je de baan krijgt! Ga je dan ook nog een lerarenopleiding doen of heb je die al gedaan?
Dat snap ik op zich wel. Onze school scoort slecht op de doorstroom van onderbouw naar bovenbouw; er is veel uitval. Het is een zelfstandig gymnasium dus de aanpak is nu dat we in de onderbouw beter en tijdig in kaart willen brengen wat er misgaat bij een leerling en dan goed willen bijsturen/begeleiden om die uitval te verminderen.quote:Op maandag 21 november 2011 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
mane, dat klinkt als een weloverwogen aanpak. Ik heb bij onze vergaderingen het idee dat het er nu om gaat zoveel mogelijk zwakke VWO'ers maar op de HAVO te krijgen, zodat de overgangscijfers in de bovenbouw eindelijk eens acceptabel worden en we niet nog strenger onder toezicht van de inspectie komen te staan .
eerlijk gezegd en kort door de bocht denk ik wel dat er echt teveel havisten op het vwo zitten, en teveel vmbo'ers op de havo... dus an sich vind ik dit geen slechte overweging. wij zijn ook bezig met beter determineren in de onderbouw, maar in de bovenbouw zit je tot die tijd nog steeds met de gebakken peren.quote:Op maandag 21 november 2011 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
mane, dat klinkt als een weloverwogen aanpak. Ik heb bij onze vergaderingen het idee dat het er nu om gaat zoveel mogelijk zwakke VWO'ers maar op de HAVO te krijgen, zodat de overgangscijfers in de bovenbouw eindelijk eens acceptabel worden en we niet nog strenger onder toezicht van de inspectie komen te staan .
Zoals ik al eerder ergens postte: dergelijke irritante ouders aanpakken door het kind te vragen wat voor klusjes ze thuis moet doen; kind een briefje meegeven waarop staat:'Jantje hoeft die klusjes niet te doen omdat ik het maar onzin vind' en voila.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Nou, dat 'ja, maar' en overal discussie over aangaan doen ze bij ons in 2VMBO ook al hoor.
En van ouders hoef je blijkbaar ook niets meer te verwachten, die lijken vaak net zo 'tegen school' als de leerlingen zelf. Vandaag een leerling die ik waarschuwde omdat ze ongevraagd met haar telefoon zat te spelen tijdens leerplein, ik zou haar nu 1 waarschuwing geven en de volgende keer zou ik 'm van haar afpakken. "Nou, ik hoef helemaal m'n telefoon niet meer af te geven van m'n moeder hoor!" Blijkbaar vindt moeder het allemaal wel prima dat haar dochter liever zit te pingen dan dat ze haar werk doet.
Later die dag weer, leerling moest nablijven, had blijkbaar tussen de lessen door naar huis gebeld en kwam daarna terug met de mededeling dat ze niet na ging blijven die middag omdat haar moeder het maar onzin vond.
.
Gelukkig wel, ik ben al zo ongeveer bij met bijlezen! Al mis ik Baba-O-Riley nogquote:
Ik word gemist? Ik heb het behoorlijk druk de laatste tijd, op het randje van "dit is niet prettig meer". Maar goed.. effe doorbijten. Slapen doe ik in de kerstvakantie wel weerquote:Op woensdag 23 november 2011 22:57 schreef MariaEtcetera het volgende:
Gelukkig wel, ik ben al zo ongeveer bij met bijlezen! Al mis ik Baba-O-Riley nog
Ja ik heb alle oude topics doorgespit, dus dan valt wel op dat je altijd nogal een stamgast in dit topic was/bentquote:Op donderdag 24 november 2011 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik word gemist? Ik heb het behoorlijk druk de laatste tijd, op het randje van "dit is niet prettig meer". Maar goed.. effe doorbijten. Slapen doe ik in de kerstvakantie wel weer
Amen to that.quote:Op donderdag 24 november 2011 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Slapen doe ik in de kerstvakantie wel weer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Still a little bit of your face I haven't kissed.
quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
Organiseren van de kerstvieringen, hier.Doe es niet! Gekkie! Daar heeft bijna iedereen moeite mee, de eerste 4 jaar ofzo... Elk jaar gaat het een beetje beter, maar het blijft aan t begin het hoofdpunt van je ontwikkeling. No worries! No shame!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kreeg van de vakcoach afgelopen week simpelweg opgedragen een bepaalde serie afspraken te maken in H4. Ik dacht meteen "oei, veel te streng, bla...ik kan t niet". maar ze had gelijk, ik heb nog geen reputatie, en t is niet erg als ze me nu even een bitch vinden.... Eerste jaar was hell voor mij, dit jaar dus met vallen en opstaan, en volgend jaar kunnen we t weer een beetje beter!
dikke koez!Kwak
quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
Organiseren van de kerstvieringen, hier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In a world without fences, who needs Windows and Gates!
quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:32 schreef DevilsAndDust het volgende:Neuh, niet nodig om je voor te schamen. De eerste paar jaren moet je dat "Fingerspitzengefühl" krijgen, je moet een reputatie opbouwen, je leert je vak met het klappen van de zweep. Dat heeft elke docent denk ik (nee, weet ik wel zeker) moeten doormaken. Ik zou m'n eerste jaar ook niet meer over willen doen. Je maakt fouten, die je nu helemáál niet meer maakt. Je wordt relaxter, je hebt alles wel een keertje meegemaakt... Maar de eerste paar jaren zijn heftig - doorzetten!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
Organiseren van de kerstvieringen, hier.Waarom voel je dat zo? En waarom durf je dat, anoniem hier, ook niet openlijk te bespreken? Doen anderen toch ook gewoon?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat op school ook zo? Want het is heel fijn hoor, om daar in ieder geval met een paar collega's gewoon lekker over te kletsen. Over waar je tegen aan loopt, wat werkt en wat niet. Ik snap wel, want zo ben ik ook, dat je geen zin hebt om dat open en bloot in een docentenkamer te bespreken, maar er zijn vast wel mensen met wie je eens een beetje vertrouwelijk kunt praten. Van die ouwe rotten in het vak, of juist ook beginnelingen, die dat graag met je delen of met je mee willen denken. Zwijg er in ieder geval niet over. Heb je alleen maar jezelf mee, en het is dan ook moeilijker om verder te komen.The real is always way ahead of what we can imagine.
herkenbaar, een van de moeilijkste lessen voor een perfecitonist is voor de klas gaan staan denk ik. omdat daar dingen nooit allemaal in één keer goed kúnnen gaan. ook niet bij de volledige natuurtalenten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb er nogal een hekel aan als ik dingen niet kan, of niet meteen kan. Dat ben ik niet gewend. En als dat al eens ergens zo mee was, dan zag niemand dat. Nu zien ruim honderd leerlingen mij worstelen.
het kan zijn dat het klimaat op jouw school niet is om met elkaar te delen. sommige scholen zijn zo, daar zijn de deuren zogezegd dicht en gaat bij iedereen alles "prima". alleen gaat het natuurlijk niet bij iedereen "prima". het is veel fijner als je er over kan praten, en als je pech hebt met het schoolklimaat is t goed om iemand te zoeken met wie dat wel kan.quote:Ik heb ook eens ergens gelezen (misschien zelfs wel hier) dat als je het niet direct lukt, dat het dan waarschijnlijk ook nooit meer goed komt. Dat je het dan niet eens meer moet wíllen. Die opmerking is in mijn geheugen blijven zitten. Maar ik doe dit zo vreselijk graag, ik wil het niet hoeven opgeven omdat ik het niet kan!
mane, ik heb een coach op school die er puur is om mij te begeleiden, niet om te beoordelen. Ik had hem gevraagd om eens bij een les te komen zitten aan een klas waar het het slechtst bij gaat. Hij is vandaag geweest, we gaan volgende week nabespreken. Ik hoop dat hij me wat tips kan geven en dingen heeft gezien die ik verkeerd doe waar ik me niet bewust van ben.
Er zijn een hoop nieuwelingen op school, maar als ik met ze praat krijg ik het idee dat ik de enige ben bij wie het soms nog moeizaam gaat.
Heel grappig om te lezen omdat ik er net 1,5 uur met 2 collega's over heb gehad. Ik geef nu voor het tweede jaar 4M les en dat gaat nog niet helemaal zoals ik het zou willen. Mijn vakcollega vind dat ik het goed doe maar ik krijg nu signalen dat mijn gevoel deels klopt. Leerlingen vullen enquêtes in en de afdelingsleider gaat dat terugkoppelen. Daarmee sprak ik dus (samen met vakcollega) vandaag aan de bar mee. Ik merk dan dat ik snel uit het lood geslagen wordt. In 4H en 5V gaat het allemaal wel goed maar in 4M willen sommige zaken niet lekker gaan. Ik heb daar echt moeite met mijn klassenmanagement en ik weet ik wel dat ik gewoon wat strakker moet worden, meer duidelijkheid moet geven aan ze. Ik baal dat het me toch niet (helemaal) lukt, het voelt als falen (en feitelijk is dat het ook) en daardoor word ik best onzeker. Dat dreunt dan best lang na. Weliswaar geef ik sinds 2008 les, maar het voelt niet goed. Ik vraag me ook af of ik ook nog zulke veranderingen kan doorvoeren in die klas om het 'beter' te doen. En ik merk ook dat ik terugval in mijn oude patroon van toen ik nog DIO was: een te perfect beeld hebben van dé goede les, dé goede docent en hoe alles moet draaien. Voldoet een les er niet aan dan is alles slecht. En nu heb ik zo'n gevoel op de vrijdagavond van: heeeeelp....erg eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:15 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
herkenbaar, een van de moeilijkste lessen voor een perfecitonist is voor de klas gaan staan denk ik. omdat daar dingen nooit allemaal in één keer goed kúnnen gaan. ook niet bij de volledige natuurtalenten.
[..]
het kan zijn dat het klimaat op jouw school niet is om met elkaar te delen. sommige scholen zijn zo, daar zijn de deuren zogezegd dicht en gaat bij iedereen alles "prima". alleen gaat het natuurlijk niet bij iedereen "prima". het is veel fijner als je er over kan praten, en als je pech hebt met het schoolklimaat is t goed om iemand te zoeken met wie dat wel kan.
en die opmerking slaat echt nergens op, die heb ik nog nooit gehoord gelukkig. wat ik juist van iedereen hoor is dat het wel 5-6 jaar kan duren voor je het vak helemaal beheerst, incl. regie, pedagogiek, inspelen op nioveauverschillen, etc.
vorig jaar rond kerst was ik totaal overspannen en overtuigd dat ik er niks van kon. bij de start van dit jaar ging het meteen 100 keer beter maar het kan nog wel met een factortje 1000 beter wat mij betreft... je bent echt niet alleen hiermee, ook als ze je het gevoel geven dat dat wel zo is.
Weet ik inderdaad, dat zal al wel helpen! Volgens mij was er voor deeltijd ook een soort financiële tegemoetkoming, maar ik heb nog wat programma's gevonden waarover ik ook ga informeren, zoals via Randstad!quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:48 schreef kwakz0r het volgende:
@mariaaaaa werken en leren combi gaat prima, wel met een klein baantje dan, maar je krijgt een jaar prestatiebeurs als je voltijd doet!
Dat die coach op jouw initiatief komt kijken bij je moeilijkste klas vind ik echt stoer! Dat is lef hebben, om zo eerlijk naar jezelf te laten kijken. Daar ga je ongetwijfeld veel aan hebben en alleen al door je op die manier open te stellen, leer je.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
mane, ik heb een coach op school die er puur is om mij te begeleiden, niet om te beoordelen. Ik had hem gevraagd om eens bij een les te komen zitten aan een klas waar het het slechtst bij gaat. Hij is vandaag geweest, we gaan volgende week nabespreken. Ik hoop dat hij me wat tips kan geven en dingen heeft gezien die ik verkeerd doe waar ik me niet bewust van ben.
Er zijn een hoop nieuwelingen op school, maar als ik met ze praat krijg ik het idee dat ik de enige ben bij wie het soms nog moeizaam gaat.
Tja, je hebt 30 individuutjes voor je zitten, en al die 30 individuutjes hebben hun eigen dingetjes. Ook zij hebben wel een keertje slechte zin, verheugen zich op iets leuks die avond, of zijn geïrriteerd omdat ze vroeg moesten opstaan en door de mist hebben moeten fietsen, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:23 schreef CindieY het volgende:
Zo heb ik ook een klas waarmee het de ene keer hartstikke leuk gaat en iedereen lekker bezig is of luistert op dat moment, de andere keer gaat het minder en moet ik steeds corrigeren op van alles en nog wat.
Wat zou je met die informatie opschieten? Als je weet dat ik op het Blabla College in Blabladam werk? Ik werk op een hele gezellige vmbo-locatie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:14 schreef Descendent het volgende:
Ik ben met al die verhalen echt benieuwd op welke scholen (een aantal van) jullie allemaal zitten.
Maar in t kader van de privacy is dat helaas niet handig om (hier) te delen.
Eens.quote:Dus mensen die zeggen dat als t je in t begin niet lukt je het nooit zult leren hebben echt helemaal NIETS van ons vak begrepen. <--- opsteker voor alle 'nieuwige' docenten.
ja dat ja. gnorf.quote:Op zondag 27 november 2011 19:11 schreef Naamah het volgende:
Ah, portfolio's ... Krengen inderdaad. Gelukkig heb ik die van mij redelijk goed bijgehouden. En dan heb je eindelijk alles geschreven, moet je het nog uploaden in een over ander totaal niet werkend en onpraktisch websitesysteem van de uni ...
ja, voltijd, maar met uitloop. je hebt bij allebei de varianten 1 dag in de week les, alleen bij deeltijd doe je minder vakken per semester en heb je dus meer tijd. alleen had ik de stufi nodig, dus heb ik voltijd gedaan.quote:Op zondag 27 november 2011 19:37 schreef MariaEtcetera het volgende:
Goed bezig, kwak! Deed jij eigenlijk de opleiding in voltijd? Ik dacht van niet, ivm je promoveren en werken erbij, maar gezien hoe druk je het veelal hebt, vraag ik het toch even </aagje>
Ik ga maandag eens een rondje bellen! Best maf hoe mijn hoofd werkt, ik was zo enthousiast geraakt van die eerdere sollicitatie dat ik er nu serieus aan denk om toch mijn lesbevoegdheid te halen. Ik ben zowaar half in de war ervan Nouja, wie weet waar het schip strandt.
nou ja, ik heb nu geen bijeenkomsten meer (dat waren nog maar 4 pedagogiek colleges) maar sta wel voltijd ingeschreven hoef alleen dingen af te maken. maar dan nog is t krapjes, die vrije dag heb ik eigenlijk ook voor school nodig...quote:Op zondag 27 november 2011 20:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Pfff, 21 lesuren en een voltijdstudie, da's niet niks!
Oh dan klinkt voltijd idd wel aanlokkelijker.quote:Op zondag 27 november 2011 20:06 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, voltijd, maar met uitloop. je hebt bij allebei de varianten 1 dag in de week les, alleen bij deeltijd doe je minder vakken per semester en heb je dus meer tijd. alleen had ik de stufi nodig, dus heb ik voltijd gedaan.
maar ja, nu heb ik 21 lesuren, dus is t afmaken van dat portfolio nogal een gedoe. vorig jaar had ik een mini aanstelling (kan me er nu over verbazen dat ik het er toen zo druk mee had)
de meeste opleidingen stellen een snuffelstage vooraf als eis, zodat je al een beetje een idee hebt of t wat voor je is.quote:Op maandag 28 november 2011 13:55 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Oh dan klinkt voltijd idd wel aanlokkelijker.
En ha, juist als je een perfectionist bent maakt het volgens mij weinig uit hoe groot je aanstelling is, juist omdat je je sowieso wel fulltime druk kan maken maar succes met de laatste spurt
Ik ben ontzettend aan het twijfelen, zelf. En dáár ben ík heul goed in! Dus ik kom hier even spuien omdat ik hier denk ik het meest ontopic zit Enerzijds lijkt het me namelijk tof om mijn (1e graads) lesbevoegdheid te halen. Ik heb hier leuke verhalen gelezen, hoor toffe dingen van vrienden/vriendinnen en kennissen, ik zou mijn kennis van Engels en literatuur kunnen inzetten en er zijn daadwerkelijk vacatures hier in de regio
Máár: wat nou als ik het niet kan Ik heb nog nooit voor de klas gestaan en ondanks dat me in theorie duidelijk lijkt wat je zo'n beetje moet doen, zou ik niet weten hoe ik dingen in de praktijk zou aanpakken, en of ik het dan leuk zou vinden. Ik ben graag goed in dingen Plus ik ben pas klaar met studeren en het plan is/was om zsm flink te gaan werken. Ik kan het dan eigenlijk slecht aan mezelf verkopen om nóg een jaar te studeren (wel met werk erbij), vooral omdat ik niet met 100% zekerheid kan zeggen dat dát mijn droombaan gaat zijn. Op dit moment ben ik heel enthousiast, maar ook vrij onzeker.
Bah, grote keuzes maken, dat hoort toch pas te moeten als je 'groot' bent 25isheulnietoudechtwaar.
Tijd om sollicitatiebrieven te schrijven
Ik hoopte al op een reactie van jou Soort-van-zelfde schuitje enzo Bedankt in ieder gevalquote:Op maandag 28 november 2011 15:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
de meeste opleidingen stellen een snuffelstage vooraf als eis, zodat je al een beetje een idee hebt of t wat voor je is.
qua financiën: ik heb vorig jaar stufi gehad, en collegegeldkrediet, en bijgeleend, en OV, en salaris voor 0,34 aanstelling, en daarmee verdiende ik in de maand evenveel als nu met een 0,8 aanstelling. als je je diploma hebt kom je echt zó aan de slag, en onbevoegd werd ik ook uitgenodigd voor 8 gesprekken op 13 brieven.
vraagje: heb je je master bij engels gedaan? anders is dat wel een sturikelblok, je mag alleen je eerstegraads doen als je een master in het schoolvak hebt, anders moet je nog extra vakken volgen (wordt per geval bekeken) bij de opleiding waarin je het hoofdvak gaat geven. als jouw lit onderzoek naar engelstalige literatuur was maak je meer kans dat ze je wel goedkeuren, maar dat moet je echt heel goed uitzoeken voor je begint!
en of je het kan: tsja, ik ben er ook nog steeds onzeker over, soms. het is echt best zwaar om dit vak te leren, maar als je t léuk vindt komt t allemaal goed. Kun je niet bij een school om een snuffelstage vragen? dus meekijken bij lessen, observeren, en zelf ook een lesje geven (evt. kan dit via het ICLON in Leiden, maar ook de IFLOS in Utrecht - dan telt het meteen als snuffelstage voor de opleidingsstart)
Maar het is toch een catch-22 situatie... want zonder lerarenopleiding nemen je ze niet aan (al dan niet studerend)... dus een baan aannemen is toch ook meteen kiezen voor het vak voor minimaal een jaar?quote:Op maandag 28 november 2011 17:04 schreef Naamah het volgende:
Tsja, ik denk dat je er pas echt achterkomt of het is wat je wil op het moment dat je het aan het doen bent. In die zin is misschien het nuttigste advies om je er gewoon in te storten en snel ergens een (klein) baantje te zoeken, zodat je het meteen met al zijn aspecten ervaart.
Ik heb lang gedacht dat het onderwijs echt was wat ik wilde. Ik vind het lesgeven zelf en de leerlingen ook nog steeds helemaal geweldig. Maar ik heb me vergist in alles wat erbij komt kijken, in wat Mane hierboven het 'schoolleven' noemt. Ik kende de verhalen, ik wist ervan, maar ik had nooit gedacht dat ik er zoveel last van zou hebben. Tijdens al mijn stages richt je je vooral op het lesgeven (en dat is ook prima) en daardoor merk je pas als je echt aan de slag gaat wat daar verder allemaal nog bij komt kijken. Dat valt mij dus enorm tegen, dat ligt ook voor een groot deel aan de school waar ik nu lesgeef, maar als ik de verhalen van groepsgenoten hoor, is er overal wel wat.
Dit leidt er wel toe dat ik, ondanks dat ik het lesgeven zelf dus echt heel leuk vindt en ik ook echt denk dat ik wel kwaliteiten op dat gebied heb, ik steeds meer twijfel aan mijn keuze voor het onderwijs. Ik rond mijn opleiding af, nog een paar weekjes, en dan ga ik lekker wat anders doen. Althans, zo denk ik nu, ik kan me best voorstellen dat dat ooit nog een keer gaat veranderen. En ik baal er wel enorm van dat ik eigenlijk niet meer het onderwijs in wil. Het heeft me al met al toch veel geld en moeite gekost om te komen waar ik nu ben en verder iets met verwachtingen vanuit mijn omgeving en zo. Buh, drama
En dit is dus echt niet om je te ontmoedigen MariaEtcetera, maar misschien dus wel een tip om gewoon het diepe in te duiken. Als ik dat gedaan had, had ik misschien op tijd een andere keuze gemaakt, maar ik was sowieso beter voorbereid geweest.
Leven is het meervoud van lef, he (Loesje). Praat vooral met mensen die wat ouder zijn, als je op zoek bent naar advies. Want wat jij in je omgeving ziet, is misschien begrijpelijk, maar ook erg naief en een tikkeltje wereldvreemd. Ga er maar vanuit dat je de rest van je leven blijft leren, over jezelf, anderen, hoe de wereld in elkaar zit, etc. En dat is soms gewoon doodeng dus.quote:Op maandag 28 november 2011 17:02 schreef MariaEtcetera het volgende:
Het is inderdaad ook iets wat ik veel zie in mijn omgeving - het gevoel dat je metéén de juiste carrière of baan moet vinden, want anders is het een soort falen. Terwijl je inderdaad van alles kunt leren en elke werkervaring nuttig kan zijn, ook als je later nog wilt switchen...
Risico's, ja. Ik heb net in ieder geval weer een paar overwegend nuttige / fijne telefoongesprekjes gehad. Het is nog even puzzelen maar ik kom er wel. Hoop ik
Op mijn ene school wordt 'gewoon' u en meneer gezegd, op de andere is het jij + voornaam. Zelf heb ik wel een voorkeur voor 'u', maar eigenlijk maakt het weinig uit. Respect zit niet in zo'n woordje, maar in de hele houding.quote:PVV: geen je of jij meer tegen leraar
DEN HAAG - Leerlingen zouden hun leraar of lerares niet meer met je of jij moeten aanspreken. De PVV zal bij de bespreking van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer een 'zeg-maar-meneer-Jansen-motie' indienen.
Volgens PVV-Kamerlid Harm Beertema moet het gezag van de docent in de klas hersteld worden. Daarbij past volgens hem een professionele afstand tussen leraar en leerling. „Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig. Het geeft veel leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen.”
De duimen draaien! Spannendquote:Op dinsdag 29 november 2011 17:16 schreef CindieY het volgende:
Net m'n eerste vuurdoop bij de rapportvergaderingen gehad. Was op een eerdere stage wel eens aanwezig geweest bij een vergadering, maar dat was wat suf aanwezig zijn en braaf zitten naast je coach. Nu zat ik ook gezellig naast m'n coach, maar uiteindelijk meer gezegd en gedaan dan m'n coach zelf, te meer omdat ik deze klas praktisch vanaf het begin zelf les heb gegeven (brugklas) en de klas ook beter ken. En er is een kans aanwezig dat ik deze klas ook kan houden in de vorm van een baan. Duimen jullie mee?
Dat ook uiteraard!quote:Op woensdag 30 november 2011 14:53 schreef CindieY het volgende:
Ik vind het in ieder geval NIET aan de PVV om te beslissen of een leraar met u of je wordt aangesproken. Een school of leraar kan dat prima zelf beslissen. Waar ik nu stage loop, is het een regel om docenten met 'u' aan te spreken, alhoewel de bruggers nog wel eens een 'je' laten vallen, gewenning vanuit de basisschool. En wat mij betreft zit respect inderdaad niet in een bepaalde aanspreekvorm.
quote:Op maandag 28 november 2011 17:02 schreef MariaEtcetera het volgende:
ik ben idd niet iemand die zich snel ergens op stort, dat gaat eerst gepaard met lang wikken en wegen. Voor ik het diepe in spring test ik bij wijze van spreken eerst tientallen keren het water door er een teen in te steken en er met diverse mensen te praten over hoe koud/warm het water wel niet is
Om mijn opmerking dan nog wat verder te nuanceren: het zou sowieso geen maatregel oid vanuit de overheid moeten zijn, of dat nou een voorstel van de PVV, D66, VVD of de CU is, om zomaar wat partijen te noemen. En om het hele respect-gebeuren wat verder te trekken dan het onderwijs alleen: respect moet je niet afdwingen, dat moet je verdienen.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:09 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Dat ook uiteraard!
Ik dacht laat ik niet meteen vanuit mijn diepgaande algehele aversie tegenover de PVV reageren
Nee maar het hangt ook erg af van het klimaat van de school. Op mijn school kon het prima, het hele jij-voornaam-gebeuren - de sfeer was er ook naar.
Leuk toch? Dan zit 't wel goed met die klas.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Vandaag ging trouwens echt supergoed. H4 is erg geïnteresseerd in mij en ze wisten dan ook dat ik gister jarig was. Ik werd ontvangen met een 'Lang zal ze leven' vanochtend. . Vervolgens gingen ze keihard werken. .
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:09 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Dat ook uiteraard!
Ik dacht laat ik niet meteen vanuit mijn diepgaande algehele aversie tegenover de PVV reageren
Nee maar het hangt ook erg af van het klimaat van de school. Op mijn school kon het prima, het hele jij-voornaam-gebeuren - de sfeer was er ook naar.
Oei, de respect-fetisjisten....quote:Op woensdag 30 november 2011 16:59 schreef merry77 het volgende:
Sommige deelschoolleiders zijn er echt soort van fel op.
Nee, want anders zou ik je voor gek verklaren... Als je al gaat zitten stressen om een "doei", dan voorspel ik geen lange carrière in het onderwijs..quote:Sommige leerlingen zeggen bij het eind van de les een spontaan: Doei of iets anders tegen mij. Dan vind ik het niet erg dat ze niet "dag meneer" zeggen. Ik vind het dan fijn dat ze gewoon spontaan enthousiast gedag zeggen. Dan ga ik daar niet moeilijk over doen.
Dat. Ik was witheet. Natuurlijk word ik met U aangesproken door leerlingen. Omdat ik dat zo wil. Niet vanwege een stomme motie. Dát bepalen docenten namelijk nog wél zelf. In tegenstelling tot de door de PVV gesteunde week minder vakantie zonder compensatie, ophokuren voor leerlingen (en de druk om die uren te vullen met lessen wat weer tot grotere klassen en meer werkdruk leidt), etc.... Er hoeft geen wet te komen die "respect" afdwingt voor de leraar. Het zou mooi zijn als de politiek wat meer respect had voor wat er in het onderwijs speelt, ipv ballonnetjes als belonen op prestatie etc....quote:Op woensdag 30 november 2011 14:53 schreef CindieY het volgende:
Ik vind het in ieder geval NIET aan de PVV om te beslissen of een leraar met u of je wordt aangesproken. Een school of leraar kan dat prima zelf beslissen. Waar ik nu stage loop, is het een regel om docenten met 'u' aan te spreken, alhoewel de bruggers nog wel eens een 'je' laten vallen, gewenning vanuit de basisschool. En wat mij betreft zit respect inderdaad niet in een bepaalde aanspreekvorm.
Ik vind het een beetje gek dat je dat associeert met zij-instromers. Er zijn volgens mij op elke manier van opleiden docenten die het wél en níet meteen in de vingers hebben. Mijn eerste jaar was niet top, maar ook zeker niet zo slecht als je hier schetst. Dit jaar is het beter, en die groei gaat nog wel een poosje zo door. Ik was geen zij-instromer maar een voltijd student met een aanstelling. Ik ben blij dat ik in t diepe gegooid ben, als ik zag hoe de stagelopers zaten te stressen om het geven van 2 lesjes, daar ben je veel sneller doorheen als je gewoon volop begint...quote:Op maandag 28 november 2011 18:23 schreef merry77 het volgende:
Ik had geen ervaring met onderwijs en ben een soort van zijinstromer. Dus ook ik had (en heb soms nog steeds) mijn twijfels over het lesgeven.
Ik heb de opleiding in voltijd gedaan (zat anders toch niets thuis te doen). Ik heb dus stage gelopen. Ben ik achteraf erg blij om. Want ik heb heel veel geleerd (over pedagogiek, didactiek etc etc). Als ik een echte zij-instromer was geweest (werken en studeren tegelijk) was ik ongetwijfeld afgeknapt (en dus het onderwijs weer snel verlaten).
Orde problemen, slechte uitleg etc. Nee, dat hadden de leerlingen niet in dank afgenomen.
Dat jaar heb ik geinvesteerd, en daar pluk ik nu redelijkl de vruchten van.
dat is inderdaad een ander verhaal... zwaar is het wel.quote:Want de klassen waar je echt voor werkt gaan voor je studie (hoor ik van anderen).
Nu stond er geen druk op en ik hoefde soms niet een klas les te geven omdat de stagebegeleider het kon overnemen als ik veel werk voor de studie had. Dat was prettig.
je hoeft niet zo'n beperkte zij-instroomoptie te doen. Ik ben gewoon ingestroomd als werknemer die ook de opleiding deed. Heb 13 brieven verstuurd in 2 weken (begin april) en had 8 gesprekken op die brieven. Uiteindelijk twee gesprekken gevoerd, en de baan van het tweede gesprek geaccepteerd. Tweede gesprek van het andere ook aangeboden gekregen maar afgezegd. ze zitten te springen om eerstegraads docenten engels in de randstad/amsterdam, ook onbevoegd/in opleiding. zij-instromen is maar "een" variant van werken en leren.quote:Nu ben ik zelfstandig bezig en zo'n dag als vandaag is dan weer leuk. Had een goede les voorbereid dacht ikzelf en de leerlingen van de 2e klas waren allemaal hard aan het werk en beide klassen vandaag waren een stuk rustiger dan anders.
Als zijinstromer zijn er maar heel beperkt banen beschikbaar en je moet dan echt laten zien dat je een klik hebt met de jeugd. Zelfs met mijn 1e graad had ik april-mei vorig jaar geen succes om een baan te kunnen vinden en dat in een vakgebied met tekorten.
Steeds weer werd iemand met meer ervaring aangenomen.
Ik heb mezelf tot nu wel steeds met voornaam + achternaam voorgesteld en zo teken ik mailtjes ook (want inderdaad, ondertekenen met "meneer Achternaam" o.i.d. vind ik heel gek staan, maar misschien went dat). Mijn voornaam is geen geheim. Dat je iemands voornaam kent wil niet zeggen dat je hem ook mag gebruiken.quote:Op woensdag 30 november 2011 17:39 schreef Naamah het volgende:
Hier spreken ze me wel aan met mevrouw en u. Ik heb me aan het begin van het jaar voorgesteld als mevrouw Achternaam en dat er gewoon in gehouden. Vind het ondertekenen van mailtjes met mevrouw Achternaam wel altijd een beetje gek staan, maar weet ook geen andere oplossing. Soms kort ik het af tot Mw. Achternaam, dat is alweer minder raar. Sommige collega's gebruiken ook hun afkorting, maar staat weer zo afstandelijk. Wat een dilemma's
Ik ben aangenomen terwijl ik tweedejaars deeltijdstudent was en nog geen seconde leservaring had (ik had wel een afgeronde opleiding binnen het vakgebied). Als ze ergens zitten te springen om docenten, is het volgens mij best makkelijk om aan de slag te komen.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:15 schreef kwakz0r het volgende:
je hoeft niet zo'n beperkte zij-instroomoptie te doen. Ik ben gewoon ingestroomd als werknemer die ook de opleiding deed. Heb 13 brieven verstuurd in 2 weken (begin april) en had 8 gesprekken op die brieven. Uiteindelijk twee gesprekken gevoerd, en de baan van het tweede gesprek geaccepteerd. Tweede gesprek van het andere ook aangeboden gekregen maar afgezegd. ze zitten te springen om eerstegraads docenten engels in de randstad/amsterdam, ook onbevoegd/in opleiding. zij-instromen is maar "een" variant van werken en leren.
Studiedag heb ik gemist deze periode, voordeel van niet zoveel uren hebben en maar 1 dag per week werken.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:22 schreef ErikT het volgende:
Zo, ik heb het wel weer gehad voor deze week. Gelukkig ook letterlijk.
Dinsdag ouderavond van 18:00 tot bijna 22:00 (fijn, wiskunde geven ) en gisteren studiedag. Nou, ik moet de eerste school nog tegen komen waar ik tijdens een studiedag iets anders concludeer dan "deerniswekkende treurnis". Als ik met zoiets in een klas kom aanzetten word ik weggehoond. Onvoorstelbaar, waarom betalen ze die lui. Waarom laten ze me niet met rust? Alsof ik niks te doen heb.
Minder geld naar het onderwijs! En dan maximaal 5% van het personeelsbudget naar niet-lesgevende taken.
Fijn gevoel is dat!quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oooh, ik had echt veel eerder hulp in moeten roepen! Vorige week lesbezoek gehad van m'n coach bij m'n lastigste klas. Toen kon ik wel janken en wist ik echt niet meer hoe ik dit nu nog voor elkaar moest gaan krijgen dit jaar.
Lesbezoek nabesproken, goede tips gekregen, en sindsdien geen slechte les meer gehad! .
Het is zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft, soms verstandig om 1 of 2 daagjes uit te zieken en bij te tanken om te voorkomen dat je een week of langer uit de running bent.quote:Op zondag 4 december 2011 11:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Goed, lesgeven met een enorme verkoudheid houd je niet onbeperkt vol, blijkt . Ik heb al weken last van kriebelhoest, verstopte neus, slecht slapen. En elke keer lijkt het weg te zijn, en dan komt het weer terug Met als resultaat dat ik woensdagavond zó kapot was na de oudergesprekkenavond dat ik donderdag en vrijdag thuis ben gebleven, gewoon om bij te komen zodat ik de laatste drie weken nog trek.
Gelukkig begrip van de rector hiervoor, maar toch een knagend stemmetje dat zeg "Je hebt alleen jezelf ermee, nu schuift alles weer door, slik gewoon wat paracetamol en ga toch gewoon naar school" .
Het blijft ook een dilemma, dit soort dingen.
precíes dat...quote:Op zondag 4 december 2011 11:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Goed, lesgeven met een enorme verkoudheid houd je niet onbeperkt vol, blijkt . Ik heb al weken last van kriebelhoest, verstopte neus, slecht slapen. En elke keer lijkt het weg te zijn, en dan komt het weer terug Met als resultaat dat ik woensdagavond zó kapot was na de oudergesprekkenavond dat ik donderdag en vrijdag thuis ben gebleven, gewoon om bij te komen zodat ik de laatste drie weken nog trek.
Gelukkig begrip van de rector hiervoor, maar toch een knagend stemmetje dat zeg "Je hebt alleen jezelf ermee, nu schuift alles weer door, slik gewoon wat paracetamol en ga toch gewoon naar school" .
Het blijft ook een dilemma, dit soort dingen.
quote:Meestal wordt er naar huis gebeld als het niet goed gaat op school, maar meneer De Ridder belt ook als het wel goed gaat met leerlingen.
M'n laatste twee weken op m'n stageschool breken aan en ik ben nu best wel ziek. Ik vind het heel vervelend, aangezien ik afgelopen dinsdag me ook al heb afgemeld met een migraine. Het staat zo ontzettend lullig om me nu weer ziek te moeten melden en dat zeker in m'n laatste twee weken. Terwijl ik morgen eigenlijk ook nog eens twee presentaties heb die ik moet beoordelen. Bahquote:
Zal wel met de urennorm te maken hebben. Bij ons op school zijn er af en toe ook van die dingen. Klassen met eerste 3 uur vrij en dan 3 opvanguren bv.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:47 schreef Naamah het volgende:
De lacher van de dag hier: erachter komen dat de lessen volgende week donderdag en vrijdag ná de kerstviering, die tot 14.15 duurt nog gewoon doorgaan. Zit je dan met je havo 4, kan niet wachten. Echt, hoe kríjg je het bedacht!
Jullie hébben tenminste nog een kerstviering...quote:Op donderdag 15 december 2011 23:47 schreef Naamah het volgende:
De lacher van de dag hier: erachter komen dat de lessen volgende week donderdag en vrijdag ná de kerstviering, die tot 14.15 duurt nog gewoon doorgaan.
Ik zou de toets wél meegeven; maar maak t 'officieel'! :quote:Op maandag 19 december 2011 10:04 schreef -J-D- het volgende:
Een niet zo'n zware casus die ik wel wil bespreken:
Op onze school is het al sinds jaar en dag de gewoonte dat gemaakte proefwerken niet mee naar huis worden gegeven, ook niet als ouders er zelf om vragen. Ze kunnen de toetsen wel op school inkijken.
Nu kreeg ik het verzoek van een ouder om de toets thuis te kunnen inzien. Ik gaf aan dat bij ons op school dat niet de afspraak is en heb dat toegelicht. Verder gaf ik aan dat de desbetreffende leerling in een les van mij in een paar minuten persoonlijk uitleg heeft gekregen wat er fout was gegaan bij de toets.
De ouder gaf aan dat de mentor wel gewoon toetsen meegeeft en dat de ouders dus niet op de hoogte zijn van die afspraak. Ze vraagt alsnog om de toets. Navraag bij de mentor --> hij geeft ze idd mee en wist niet dat het niet de bedoeling was.
Ik heb ook met de kernteamleider overlegd en die geeft aan dat het idd de afspraak is de toetsen niet mee te geven, maar dat ze wel op school ingezien kunnen worden.. Hij geeft aan dat hij de toetsen toch soms meegeeft. Van veel andere collega's begrijp ik dat ze de toetsen nooit meegeven aangezien dat afgesproken is.
Het maakt mij niet zoveel uit hoe streng de regels zijn op dit punt als we er maar op dezelfde manier mee omgaan als docenten. Dat scheelt veel discussies.
Wat zouden jullie doen? Gewoon de toets meegeven of vasthouden aan de afspraak? Hoe gaan jullie daarmee om?
Flexibel zijn? Houden aan afspraken met collega's? Ben benieuwd!
Ik zou de toets inscannen oid maar het origineel gewoon houden. Overigens zit de mentor gewoon fout en behoor je je eigenlijk aan de schoolregels te houden, maar kan me voorstellen dat een uitzondering hier wel handig kan zijn.quote:Op maandag 19 december 2011 10:04 schreef -J-D- het volgende:
Een niet zo'n zware casus die ik wel wil bespreken:
Op onze school is het al sinds jaar en dag de gewoonte dat gemaakte proefwerken niet mee naar huis worden gegeven, ook niet als ouders er zelf om vragen. Ze kunnen de toetsen wel op school inkijken.
Nu kreeg ik het verzoek van een ouder om de toets thuis te kunnen inzien. Ik gaf aan dat bij ons op school dat niet de afspraak is en heb dat toegelicht. Verder gaf ik aan dat de desbetreffende leerling in een les van mij in een paar minuten persoonlijk uitleg heeft gekregen wat er fout was gegaan bij de toets.
De ouder gaf aan dat de mentor wel gewoon toetsen meegeeft en dat de ouders dus niet op de hoogte zijn van die afspraak. Ze vraagt alsnog om de toets. Navraag bij de mentor --> hij geeft ze idd mee en wist niet dat het niet de bedoeling was.
Ik heb ook met de kernteamleider overlegd en die geeft aan dat het idd de afspraak is de toetsen niet mee te geven, maar dat ze wel op school ingezien kunnen worden.. Hij geeft aan dat hij de toetsen toch soms meegeeft. Van veel andere collega's begrijp ik dat ze de toetsen nooit meegeven aangezien dat afgesproken is.
Het maakt mij niet zoveel uit hoe streng de regels zijn op dit punt als we er maar op dezelfde manier mee omgaan als docenten. Dat scheelt veel discussies.
Wat zouden jullie doen? Gewoon de toets meegeven of vasthouden aan de afspraak? Hoe gaan jullie daarmee om?
Flexibel zijn? Houden aan afspraken met collega's? Ben benieuwd!
Maar dan ben ik toch 'net zo fout' als ik het geef?quote:Op maandag 19 december 2011 10:13 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Ik zou de toets inscannen oid maar het origineel gewoon houden. Overigens zit de mentor gewoon fout en behoor je je eigenlijk aan de schoolregels te houden, maar kan me voorstellen dat een uitzondering hier wel handig kan zijn.
Misschien, maar je hebt het origineel in ieder geval ten alle tijden en kan er zo thuis niets aangepast worden (noem me maar paranoide).quote:Op maandag 19 december 2011 10:16 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Maar dan ben ik toch 'net zo fout' als ik het geef?
Waarom hier een uitzondering?
quote:Op maandag 19 december 2011 10:12 schreef Descendent het volgende:
[..]
Ik zou de toets wél meegeven; maar maak t 'officieel'! :
Toets in afgesloten envelop meegeven aan leerling / opsturen aan ouders; briefje erbij waarop handtekening voor 'gezien' moet komen te staan.
Ouderavonden zijn net geweest. Cijfer van die toets was daarna bekend.quote:Of: als ouder binnenkort voor oudergesprek langskomt dán de toets bespreken.
Vind ik ook, maar ik vind het wel fijn als we als docenten hier op dezelfde manier mee omgaan. Of ik het nou eens ben met een afspraak of niet, ik volg die afspraak dan meestal wel.quote:Op zich kun je in bepaalde gevallen een toets best meegeven; maar zorg er wel voor dat je m terugkrijgt.
Als je de toets zou meegeven, loop je dan niet het risico dat meer leerlingen dit willen of dat de ouder in kwestie dit bij de volgende toets weer verwacht?quote:Op maandag 19 december 2011 10:23 schreef -J-D- het volgende:
Vind ik ook, maar ik vind het wel fijn als we als docenten hier op dezelfde manier mee omgaan. Of ik het nou eens ben met een afspraak of niet, ik volg die afspraak dan meestal wel.
Ik zou dit inderdaad doen.quote:Op maandag 19 december 2011 19:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Nog een optie:
Nodig de ouder uit voor inzage op school. Dan houd je je aan de regels en kom je toch tegemoet aan de wens van de ouder.
Ja, daar ben ik wel een beetje bang voor.quote:Op maandag 19 december 2011 19:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als je de toets zou meegeven, loop je dan niet het risico dat meer leerlingen dit willen of dat de ouder in kwestie dit bij de volgende toets weer verwacht?
Dat was ook mijn 1e reactie naar de ouders maar ze reageerden dat ze de toets toch in envelop naar huis wilde krijgen omdat een collega dat ook deed.quote:Nog een optie:
Nodig de ouder uit voor inzage op school. Dan houd je je aan de regels en kom je toch tegemoet aan de wens van de ouder.
Hmm ik ben dan weliswaar geen docent, maar toch even wat ik zou doen, want daar heb ik nu toch al over nagedacht, dus kan ik het net zo goed postenquote:Op maandag 19 december 2011 19:38 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik wel een beetje bang voor.
[..]
Dat was ook mijn 1e reactie naar de ouders maar ze reageerden dat ze de toets toch in envelop naar huis wilde krijgen omdat een collega dat ook deed.
Simpele vraag, maar ik twijfel echt over mijn antwoord. Ik neig naar uitnodigen op school en niet in envelop, maar wil ook niet te star zijn.
Te vaak worden toetsen gekopieerd en door gegeven aan leerlingen die de toets daarna nog krijgen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou inderdaad, als er een schoolregel is moet iedereen zich daar aan houden.
Wat is het idee achter het niet meegeven van toetsen trouwens? Ik vind het zelf (vooral in de onderbouw) goed dat leerlingen thuis nog eens rustig naar hun fouten kunnen kijken.
Betrokken ouders kunnen best de moeite nemen die toets even op school te komen inzien.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:54 schreef -J-D- het volgende:
Ouders waren niet blij.
Betrokken ouders worden hier de dupe van. Samenwerking tussen thuis en school wordt slechter enz.
Idd, of de kinderen aanleren dat ze zelf het uiterste uit een nabespreking halen. Nu moet alles en iedereen aan het werk ipv dat het kind gestimuleerd wordt om te leren van de fouten door kritisch te kijken naar de toets, vragen te stellen en op te letten bij de nabespreking.quote:Op dinsdag 20 december 2011 21:09 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Betrokken ouders kunnen best de moeite nemen die toets even op school te komen inzien.
Bij ons 40 leerlingen.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn er bij jullie nog leerlingen wezen staken? Bij ons ca. 100, er waren een aantal klassen met maar een handjevol leerlingen...
Onze school kent geen ophokuren; onze leerlingen hadden dus niet eens een reden om te staken. Maar zoals Merry77 zegt is het een makkelijke manier om een dagje geoorloofd te spijbelen. Dat snap ik vanuit leerlingoogpunt heel goed, maar ik vind het ongelooflijk hoeveel ouders gewoon zonder na te denken een briefje aan die kinderen meegeven.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:41 schreef Naamah het volgende:
Hier op school niet een. Leeft totaal niet onder de leerlingen, heel apart. Niet eens uit braafheid, ze hebben gewoon niet het idee dat dat ook voor hen is, dat het iets is waar ze eventueel aan mee zouden kunnen doen.
Dat heb ik dus met het VMBO. HAVO vind ik echter ook wel leuk ja. Atheneum heb ik ook een paar jaar lesgegeven, maar dat vond ik inderdaad ook niet zo leuk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:16 schreef ErikT het volgende:
Ik vind HAVO echt gezelliger. Ik lach meer met ze, ze zijn vergeeflijker, ze hebben meer uitleg nodig (dus ik voel me nuttiger) en ik heb het idee dat ze me uiteindelijk ook meer waarderen.
Economie is wel redelijk werk in te vinden. Beter dan bijv AK-GS of Maatschappijleer of LBS.quote:Op dinsdag 27 december 2011 16:19 schreef Woussie1987 het volgende:
(deels uit een ander topic)
Omdat ik al een tijdje aan het solliciteren ben (en dat maar niet wil lukken)
overweeg ik om de kopopleiding leraar 2e graads economie te gaan volgen.
per 1 februari in deeltijd.
Wie heeft ervaring met deze opleidingen?
Wat is het toekomstperspectief voor de richting economie?
Is de kansen op werk groot?
Volgens mij wel jaquote:Op dinsdag 27 december 2011 21:28 schreef Woussie1987 het volgende:
met een 2e graads lerarenopleiding kun je volgens mij ook lesgeven op mbo's toch?
Klopt.quote:Op dinsdag 27 december 2011 21:28 schreef Woussie1987 het volgende:
met een 2e graads lerarenopleiding kun je volgens mij ook lesgeven op mbo's toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |