abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 20:26:56 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102662444
Deel 25 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_102663563
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:o dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent :o Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Ja, niet constant natuurlijk :') maar als ik een kind aankijken en ik denk "Nee, jouw naam weet ik nog niet" dan zorg ik dat ik die naam vaak uitspreek, dus bij het geven van een beurt, bij het door de klas lopen, bij het beantwoorden van vragen. Alles om het maar zo snel mogelijk te kennen. En dat lukt meestal vrij snel, ergens vorige week (dat was week 4 van het schooljaar) zaten ze er wel in.

Alleen de blonde, stille meisjes inderdaad. Die duren wat langer ;) .

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2011 20:47:19 ]
pi_102670424
Smoelenlijsten zijn ook handig om namen te leren kennen. In m'n eerste stage merkte ik te veel dat ik leerlingen op 'plek' kende, niet op naam met een gezicht erbij. Ik blijf het alsnog lastig vinden, namen.
I reject reality and substitute my own
pi_102670991
Het is een kwestie van in die eerste weken goed opletten, in je hoofd de namen steeds herhalen, oefenen met jezelf als de leerlingen aan het werk zijn. Met weinig inspanning heb ik zo 3/4e van de namen al snel in mijn hoofd, maar er blijft altijd een kwart waar ik meer moeite mee heb. En dan zijn er nog die heel sporadische die gewoon met geen mogelijkheid in mijn hoofd willen en waar ik, tot mijn grote schaamte, na een jaar nog moeite mee heb.

[ Bericht 12% gewijzigd door mane op 03-10-2011 23:04:28 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102671510
en weg... geen zin om door lln. ontdekt te worden op fok :P

[ Bericht 54% gewijzigd door kwakz0r op 03-10-2011 23:40:52 ]
Kwak
  maandag 3 oktober 2011 @ 23:27:00 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102672686
Ik weet niet hoe het kan, maar na één les zitten alle namen er meestal steevast in. Dit jaar heb ik één klas met alleen maar meisjes, en die hebben ook nog eens allemaal van die pornonamen (namen als Samantha, Shirley, enz.). Daar had ik wel een les of drie voor nodig. :P.
pi_102673367
Tip: Namen ook oefenen wanneer ze het lokaal binnenlopen, zodat je niet de naam koppelt aan de plek waar de leerling zit en hem dan vervolgens niet aan z'n gezicht herkent.
pi_102741981
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:31:52 #9
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742602
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).

Sowieso een belangrijke tip: draai je niet om naar het bord tijdens het schrijven, maar leer bordschrijven terwijl je met je lijf naar de klas gedraaid staat. Scheelt enorm veel gezuig en gedoe. ;)
pi_102742739
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:44:16 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.

En ja, ik heb alle nummers speciaal voor je bewaard! :D
pi_102743130
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:54:12 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102743232
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.
pi_102744148
Dat PPT te snel is merk ik ook. Ik ga er dan ook te snel doorheen, en merk dat als ik zelf dingen op het bord schrijf, de leerlingen het tempo veel beter kunnen bijbenen.

Mijn bordgebruik is in die drie jaar dat ik nu voor de klas sta wel beter geworden trouwens, ik kom eigenlijk nooit meer ruimte tekort en de leerlingen kunnen nu ook eindelijk lezen wat ik schrijf :') ik houd er wel van, dat whiteboard.

Waar ik wel de beamer veel voor gebruik (ik heb geen digi/active-bord) is voor het zelfstandig oefeningen nakijken. Dan projecteer ik de antwoorden en kan ik rustig de klas doorlopen om te zien of en hoe het huiswerk is gemaakt.
pi_102744392
Ik gebruik veel powerpoint maar ook weer steeds minder, de bijzaken en ter ondersteuning. Ik laat de leerlingen nu veel meer verwerken en zelf ontdekken. Meer activerend en waarom moet ik ALLES uitleggen...ik probeer daar nu, na 3 jaar, wat veranderingen in aan te brengen. Wel met vallen en opstaan zoals ik met 5V vandaag merkte. Dat gaat soms goed en soms botst het. Ik ben wel een van de weinige docenten die voor veel lessen nog het programma op het bord schrijf, daar begin ook mee zodat de leerlingen ongeveer weten wat er komen gaat.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:48:04 #16
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102745329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102747655
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:15:15 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102749719
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.

Schrijven zodat je oogcontact met de klas houdt is niet zo heel ingewikkeld, zeker niet als je er eenmaal aan gewend bent. Het heeft niet eens zoveel met wantrouwen te maken, maar bij bepaalde klassen is het pure noodzaak.

Ik heb op één van de zwartste en zwakste scholen van Nederland gewerkt, waar er met de regelmaat van de klok dingen door de klas gegooid werden. En dan heb ik het niet over propjes en elastiekjes, maar over dingen als strijkers en asbakken. Geen grapje.
Heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt. Misschien spaarden ze me omdat ik vrouw, jong en naief was, maar ik heb menig collega gewond zien aftaaien.
Geloof me, dan bedenk je je wel twee keer voordat je je ogen van de groep afhaalt. ;)
pi_102751150
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:47:49 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102751601
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.

Overigens was de gewenning voor mij de reden om naar een andere school over te stappen, aan dit soort praktijken wilde ik niet gewend raken. Maar één ding heb ik er wel geleerd; orde houden. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 05-10-2011 21:57:09 ]
pi_102752130
Sinds een paar weken werk ik nu ook op een middelbare school (8 lesuren per week). Het is een vrij brede MHV-school waar ik aan alle richting lesgeef. Tot nu toe bevalt alles me prima, alleen ben ik over sommige dingen wel verbaasd, in het bijzonder het reken- en taalniveau van de kids. Daar heb ik me wel in vergist. Andere dingen vallen me weer positief op, zoals smartboards en het nieuwe examenprogramma. Het is wel goed om te zien dat alles met de tijd meegaat.
pi_102753435
Dan heb ik het niet heel slecht gedaan.
Na 2x ofzo keek ik soort van indringend leerling(en) aan waarvan ik dacht dat het geluid kwam.
Na de derde x heb ik dus een opmerking gemaakt over dat het kinderachtig was, zo van nu weten we het wel. Niet super geirriteerd klinkend.
En dus ook geen overreactie en niet gedreigd met strafwerk.
Daarna, viel het mee, maar was ook redelijk het eind van de les.

En ja, ik was al langer aan het woord, dus dat de concentratie niet meer 100% was kan ik me ook indenken.

quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:

[..]

Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102755096
ik heb laatst toen er gegiecheld werd steeds als ik me omdraaide gewoon gevraagd : zeg jongens, staat er soms een grote witte krijthand opm'n kont ofzo? want anders kan ik me niet voorstellen dat t nodig is om steeds te giechelen als ik me omdraai :7 na een kleine klasbrede "haha" (meelachen, niet uitlachen) was t toen over.
Kwak
pi_102755625
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102801838
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.
I reject reality and substitute my own
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')