Ja, niet constant natuurlijk maar als ik een kind aankijken en ik denk "Nee, jouw naam weet ik nog niet" dan zorg ik dat ik die naam vaak uitspreek, dus bij het geven van een beurt, bij het door de klas lopen, bij het beantwoorden van vragen. Alles om het maar zo snel mogelijk te kennen. En dat lukt meestal vrij snel, ergens vorige week (dat was week 4 van het schooljaar) zaten ze er wel in.quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid Ga het eens proberen.
Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.
Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.
Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.
nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.
En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.
Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas? . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:
[..]
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |