abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 juni 2012 @ 16:12:03 #101
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_113369026
Na anderhalf jaar eindelijk klaar met de Deense taalcursus. Althans, met het PD3-gedeelte. Ik denk er echter over om ook de 'studieprøve' te doen. Extra les kan nooit kwaad, het is maar een half jaar extra, en als ik het uitstel leidt het alleen maar tot afstel.
  maandag 25 juni 2012 @ 21:24:02 #102
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_113385416
Heb voor ik naar DK ging in NL een aantal Deens cursussen gedaan. Weet echter absoluut niets van wat mijn niveau nou precies zou zijn in relatie tot de cursussen en examens hier in DK. Maar ik zie weinig nut voor een examen, kan mijn werk en dagelijks leven makkelijk aan met wat ik kan en heb momenteel echt niet de gedachten te naturaliseren tot deen.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_122007066
Hallo allemaal,

Ik zie dat dit het laatste topic is over Denemarken en dat er ook geen nieuwe is geopend, vandaar dat ik me afvroeg of er wellicht nog wat informatie te vinden is via dit topic. Zelf heb ik een tijd een vriendin gehad in Denemarken, dit is nu uitgegaan. Desalniettemin trekt Denemarken mij heel erg aan om heen te gaan en te gaan wonen.

Ik ben nu bijna afgestudeerd op het HBO en zou graag die kant op gaan om te gaan werken, ik beheers de taal een heel klein beetje, maar een goede taalcursus zou geen overbodige luxe zijn. Daarnaast heb ik me ingeschreven op workindenmark.dk, maar daar is nog niet zoveel uit gekomen.

Zijn er hier mensen die tips hebben voor het verhuizen naar Denemarken, helemaal als net afgestudeerde, om in Denemarken te beginnen met werken, een huis te zoeken en de taal meer eigen te maken? Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt voor de informatie.
  donderdag 24 januari 2013 @ 22:56:13 #104
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_122009906
Wat voor studie ben je mee bezig. De banen liggen op dit moment niet echt voor het oprapen, overigens deels afhankelijk van sector. Voor werk hoop ik dat je kunt zoeken naar banen waarbij taalbeheersing van minder belang is.

Wat voor regio zit je aan te denken om naartoe te gaan? Grotere concentraties banen vind je (logischerwijs) in de grote steden, en dan vooral Kopenhagen en Aarhus.

Voor een huis te zoeken zul je toch eerst aan een huurhuis moeten (nouja, denk niet dat je vanuit Nederland al een hypotheek geregeld krijgt). Sites om hiernaar te zoeken:
http://www.boligportal.dk/lejeboliger.html
http://www.lejebolig.dk/
http://boligbasen.dk/lejebolig.asp
(uiteraard in het Deens, kun je meteen het lezen oefenen)

Kwa taalbeheersing is een cursus altijd handig maar er gaat toch niets boven het daadwerkelijk veel (moeten) gebruiken.

Ik heb toen ik op mijn werk begon ook bewust gezegd dat ik alles in het Deens wou doen omdat anders het altijd te makkelijk is om terug te gaan vallen op een andere taal.

Let wel dat je voor een WW uitkering je moet inschrijven bij een A-kasse. Daar betaal je dan maandelijks een bepaald bedrag aan en als je werkeloos wordt krijg je daar geld vandaan. Ziektekosten daarentegen hoef je je niet extra voor te verzekeren. Een bepaalde A-kasse kan verplicht zijn in sommige vakken en in andere vakken is de keuze vrij.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_122020157
Hallo Tallman,

Sowieso alvast bedankt voor je reactie, die is al erg nuttig. Zelf studeer ik HBO Technische Bedrijfskunde. Ik had al begrepen dat het inderdaad niet heel breed is qua banen op dit moment. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de IT en automotive sector.

Ik weet dat in de regio van Kopenhagen ook wat meer internationale bedrijven te vinden zijn, maar daar is het dan ook wel weer een uitdaging om huisvesting te vinden. Zelf dacht ik aan Odense, dit is ook wel een aardige stad, sowieso één van de grotere in Denemarken. Enig idee hoe de concentratie van banen daar is?

Bedankt ik zal eens een kijkje nemen op deze websites voor de huisvesting.

Dat is ook zo, het gaat ook veel sneller door het gewoon te doen, maar een goede basis is nooit weg natuurlijk. Zelf heb ik ook een half jaar stage gelopen in China, daar kon ik me ook wel redden qua taal, maar de basis leren hielp zeker mee.

Bedankt voor de informatie, als er nog meer mensen zijn met tips dan hoor ik het graag!
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:19:45 #106
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143838281
Even een flinke topic kick.

In december verhuis ik met de kinderen naar Denemarken, Kolding om exact te zijn.
Zijn er hier mensen bekend in die omgeving?

Ik kom er regelmatig dus het is me niet compleet vreemd maar vroeg me dus af of er meer mensen hier daar woonachtig zijn.

En nog een vraag over Deens leren, ik ben nu bezig met babbel.com, op zich gaat dat prima alleen is dat vanuit het Engels, mijn Engels is goed maar voor mijn kinderen is dat te moeilijk.
Alleen hoor ik her en der dat je beter geen Deens aan kinderen kan leren voor ze daar naar toe gaan ivm uitspraak en dergelijke.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:06:21 #107
277865 Sejt
Ondertitel
pi_143842400
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 09:19 schreef snakelady het volgende:
Even een flinke topic kick.

In december verhuis ik met de kinderen naar Denemarken, Kolding om exact te zijn.
Zijn er hier mensen bekend in die omgeving?

Ik kom er regelmatig dus het is me niet compleet vreemd maar vroeg me dus af of er meer mensen hier daar woonachtig zijn.

En nog een vraag over Deens leren, ik ben nu bezig met babbel.com, op zich gaat dat prima alleen is dat vanuit het Engels, mijn Engels is goed maar voor mijn kinderen is dat te moeilijk.
Alleen hoor ik her en der dat je beter geen Deens aan kinderen kan leren voor ze daar naar toe gaan ivm uitspraak en dergelijke.
Welkom in Denemarken alvast. ^O^

Ik woon op Sjælland, dus ken de omgeving Kolding niet echt.

Maar qua taal kan ik je wat adviezen geven. Vooral qua uitspraak zou het ideaal zijn om een aantal introductie lessen te krijgen, aangezien een goede basis belangrijk is om de taal goed onder de knie te krijgen. Ik kreeg de lessen bij mijn werkgever, 30 uur in totaal, en dat was genoeg voor mij. Misschien kan iets minder ook, als je er aanleg voor hebt en/of je meer zelf wil doen.

Wat betreft je kinderen; hoe oud zijn ze? Taal leren is opvallend makkelijk voor jonge kinderen. Als ongeschreven regel kan je niet vroeg genoeg beginnen. Maar het is inderdaad misschien beter dat ze het van de juiste bron horen. (lees: docent, of gewoon omgeving)

Lezen kan je trouwens vroeg mee beginnen. Mijn docent zei echter dat ik 2 talen ging leren: geschreven en gesproken Deens. Omdat de uitspraak niet persé logisch is als je de woorden leest. Veel stille of in elkaar vloeiende letters.

En verder: proberen, proberen en nog eens proberen. Niet bang zijn om iets verkeerd te zeggen in de supermarkt o.i.d. Hoort erbij ;)
I love my mispoken words.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:38:59 #108
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143843365
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 12:06 schreef Sejt het volgende:

[..]

Welkom in Denemarken alvast. ^O^

Ik woon op Sjælland, dus ken de omgeving Kolding niet echt.

Maar qua taal kan ik je wat adviezen geven. Vooral qua uitspraak zou het ideaal zijn om een aantal introductie lessen te krijgen, aangezien een goede basis belangrijk is om de taal goed onder de knie te krijgen. Ik kreeg de lessen bij mijn werkgever, 30 uur in totaal, en dat was genoeg voor mij. Misschien kan iets minder ook, als je er aanleg voor hebt en/of je meer zelf wil doen.

Wat betreft je kinderen; hoe oud zijn ze? Taal leren is opvallend makkelijk voor jonge kinderen. Als ongeschreven regel kan je niet vroeg genoeg beginnen. Maar het is inderdaad misschien beter dat ze het van de juiste bron horen. (lees: docent, of gewoon omgeving)

Lezen kan je trouwens vroeg mee beginnen. Mijn docent zei echter dat ik 2 talen ging leren: geschreven en gesproken Deens. Omdat de uitspraak niet persé logisch is als je de woorden leest. Veel stille of in elkaar vloeiende letters.

En verder: proberen, proberen en nog eens proberen. Niet bang zijn om iets verkeerd te zeggen in de supermarkt o.i.d. Hoort erbij ;)
Tak!
De oudste is 9 en de jongste is 6, ze spreken beide Nederlands en Engels.
Ze gaan ook naar een school speciaal voor internationale kinderen, munkevængets skole.
Daar leren ze eerst goed Deens praten voor ze naar een andere school gaan, de oudste wil dit zelf graag omdat ze zich dan minder snel een buitenstaander zal voelen.

En wat betreft uitspraak helemaal mee eens typen en lezen lukt wel al redelijk maar uitspraak minder, zoals 'meget gerne' dat zouden wij heel anders uitspreken, maar mijn vriend helpt me daar iedere dag mee gelukkig.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143849337
Ik zou me aanmelden voor een klassikale taalcursus. Het kost niks, behalve een uurtje of vier per week van je tijd plus huiswerk. Met name belangrijk om de uitspraak goed aan te leren, want ik ken je vriend natuurlijk niet, maar aangezien hij IJslands is spreekt hij wellicht niet geheel zonder accent.

Daarnaast is het een goede basis voor het leggen van sociale contacten, want eerlijk gezegd, wat dat betreft moet je van de Denen geen al te hoge verwachtingen hebben.

Overigens, in Denemarken kun je prima leven zonder Deens te kunnen spreken, want wrijwel alle Denen spreken vloeiend Engels. Maar dat maakt het juist lastig als je de taal wilt leren! Je zult merken dat wanneer je een Deen aanspreekt, deze vaak in het Engels zal antwoorden. In dat geval stug vol blijven houden en Deens blijven praten, anders leer je het nooit. In geval van nood kun je altijd een gemeentehuis o.i.d. ingaan en een willekeurige ambtenaar aanspreken; die vertikken het namelijk Engels te spreken. :)

Wat Kolding betreft heb ook ik geen tips, aangezien ik alles buiten Kopenhagen altijd als niemandsland beschouwd heb. :P Wellicht kan TallMan je daarbij helpen, die woont namelijk in Jylland.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:22:04 #110
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_143880058
Alvast welkom in Denemarken. Ik sluit me bij de anderen aan, pak een taalkursus. Dat is het beste kwa begrip voor grammatica, uitspraak e.d. Ook goed voor sociaal contact.

Wat betreft Kolding heb je het beter met Deens leren dan ik hier in SønderJylland (20km van de Duitse grens). Hier moet je bij alles wat je hoort de afweging maken of het Deens of Sønderjysk is. Lokaal dialect hoef ik niet echt te kennen.

In alle situaties waar je komt inderdaad stug door proberen te blijven gaan in het Deens, ben je eenmaal overgestapt op Duits of Engels dan is het moeilijker om weer terug naar Deens te schakelen, bij die mensen blijf je dan automatisch weer omschakelen naar Duits/Engels.
Ik heb op mijn eerste werkdag ook gezegd dat ik niets in het Engels wou doen vanwege deze reden.

In mijn ervaring zijn Denen blij als je de moeite doet om de taal te leren en zullen daar niet ongeduldig om worden.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  zaterdag 6 september 2014 @ 11:52:28 #111
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144234141
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:22 schreef TallMan het volgende:
Alvast welkom in Denemarken. Ik sluit me bij de anderen aan, pak een taalkursus. Dat is het beste kwa begrip voor grammatica, uitspraak e.d. Ook goed voor sociaal contact.

Wat betreft Kolding heb je het beter met Deens leren dan ik hier in SønderJylland (20km van de Duitse grens). Hier moet je bij alles wat je hoort de afweging maken of het Deens of Sønderjysk is. Lokaal dialect hoef ik niet echt te kennen.

In alle situaties waar je komt inderdaad stug door proberen te blijven gaan in het Deens, ben je eenmaal overgestapt op Duits of Engels dan is het moeilijker om weer terug naar Deens te schakelen, bij die mensen blijf je dan automatisch weer omschakelen naar Duits/Engels.
Ik heb op mijn eerste werkdag ook gezegd dat ik niets in het Engels wou doen vanwege deze reden.

In mijn ervaring zijn Denen blij als je de moeite doet om de taal te leren en zullen daar niet ongeduldig om worden.
Het scheelt al dat mijn vriend en zijn kinderen Deens praten, Ik ben dus nu op babbel.com bezig en heb ''Beginner's Courses: Beginner's Course 2
based on level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)'' gehaald.
Dus er is al een beetje een basis, alleen de uitspraak blijf ik vrij lastig vinden.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zaterdag 6 september 2014 @ 15:57:38 #112
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_144240464
Uitspraak en geschreven heeft dan ook weinig met elkaar te maken :P
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 8 september 2014 @ 09:49:12 #113
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144304226
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:57 schreef TallMan het volgende:
Uitspraak en geschreven heeft dan ook weinig met elkaar te maken :P
Daar ben ik achter ja. :P
Dus we hebben nu zelf een oefening bedacht, mijn vriend zegt een zin en ik moet het opschrijven. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 8 september 2014 @ 10:19:56 #114
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_144304828
Goed voor het testen of je iets verstaat. Voor je uitspraak kun je het andersom doen. Hij schrijft een zin en jij moet hem oplezen.

En als je verder zuidelijk dan Kolding bent, luister dan niet naar de uitspraak van velen. Die wil je niet overnemen :P

En die figuren op Sjælland moet je je niets van aantrekken, die voelen zich nogal boven de rest van Denemarken verheven.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 8 september 2014 @ 10:21:24 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144304858
quote:
10s.gif Op maandag 8 september 2014 10:19 schreef TallMan het volgende:
Goed voor het testen of je iets verstaat. Voor je uitspraak kun je het andersom doen. Hij schrijft een zin en jij moet hem oplezen.

En als je verder zuidelijk dan Kolding bent, luister dan niet naar de uitspraak van velen. Die wil je niet overnemen :P

En die figuren op Sjælland moet je je niets van aantrekken, die voelen zich nogal boven de rest van Denemarken verheven.
Hahaha, ik zal het onthouden. :P

Donderdag ga ik weer voor een lang weekend naar Denemarken, vrijdag afspraak met een school voor de kinderen en hopelijk ook kijken voor een huis! *O*
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 8 september 2014 @ 10:22:23 #116
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_144304885
Zwaai nog even als je op de E45 rijdt. Zo ongeveer rond Kliplev naar het oosten zwaaien ;)
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 8 september 2014 @ 10:23:55 #117
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144304909
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2014 10:22 schreef TallMan het volgende:
Zwaai nog even als je op de E45 rijdt. Zo ongeveer rond Kliplev naar het oosten zwaaien ;)
Haha, zal ik doen! ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_144305468
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 10:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Haha, zal ik doen! ;)
Hej Snakelady,

In NL zou je alvast het volgende kunnen doen:
http://www.speakdanish.dk/ Online Deense lessen, in ieder geval een gratis les zodat je kunt zien of het wat is.
Kijk naar Deense series zoals The Killing en Borgen, zo raak je aan de uitspraak van de taal gewend.
Lees Deens op Deense nieuwssites, het lezen is niet vreselijk lastig. Woordenboekje ernaast.. :)
http://tv2.dk/ http://www.dr.dk/ http://www.bt.dk/

Succes!
  maandag 8 september 2014 @ 10:53:53 #119
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144305517
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 10:51 schreef Snoopyfrl het volgende:

[..]

Hej Snakelady,

In NL zou je alvast het volgende kunnen doen:
http://www.speakdanish.dk/ Online Deense lessen, in ieder geval een gratis les zodat je kunt zien of het wat is.
Kijk naar Deense series zoals The Killing en Borgen, zo raak je aan de uitspraak van de taal gewend.
Lees Deens op Deense nieuwssites, het lezen is niet vreselijk lastig. Woordenboekje ernaast.. :)
http://tv2.dk/ http://www.dr.dk/ http://www.bt.dk/

Succes!
Dank je, ik ben nu bezig met Deens leren op Babbel.com. , ik heb onlangs ''Beginner's Courses: Beginner's Course 2
based on level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)'' gehaald.

Maar ik zal zeker eens kijken of het iets is, dank je!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_144305557
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 10:53 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dank je, ik ben nu bezig met Deens leren op Babbel.com. , ik heb onlangs ''Beginner's Courses: Beginner's Course 2
based on level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)'' gehaald.

Maar ik zal zeker eens kijken of het iets is, dank je!
De proefles gaat erg traag. Heb ooit vroeger een Linguaphone cursus gedaan die ook zo traag startte. Op zich wel goed, wel duidelijk uitgesproken. Naarmate de cursus vorderde werd het tempo ook sneller.
  maandag 8 september 2014 @ 11:09:47 #121
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_144305860
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 10:55 schreef Snoopyfrl het volgende:

[..]

De proefles gaat erg traag. Heb ooit vroeger een Linguaphone cursus gedaan die ook zo traag startte. Op zich wel goed, wel duidelijk uitgesproken. Naarmate de cursus vorderde werd het tempo ook sneller.
Voor de proefles had ik bij de eerste 82% en de tweede 50%
Ik moet zeggen dat ik die van babbel fijner vind werken. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door snakelady op 08-09-2014 11:19:32 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:39:40 #122
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_144602656
En snakelady, spreek je inmiddels al vloeiend deens? Moeten we hier overgaan op deens schrijven (met nederlandse vertaling voor de mods) of ben je daar nog niet aan toe?
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:52:09 #123
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_144603501
Kopenhagen lijkt me een geweldige stad om te wonen als buitenlander. Ben er nu 2 keer geweest.
Århus is ook leuk, maar als buitenlander lijkt het me moeilijker.

Om doorheen te rijden is het een erg saai land verder vind ik. Maar wel aardig en correct volk vind ik.
pi_144604644
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:52 schreef Ixnay het volgende:
Kopenhagen lijkt me een geweldige stad om te wonen als buitenlander. Ben er nu 2 keer geweest.
Århus is ook leuk, maar als buitenlander lijkt het me moeilijker.

Om doorheen te rijden is het een erg saai land verder vind ik. Maar wel aardig en correct volk vind ik.
Ik ben toevallig vorige week door Denemarken gereden (naar Aalborg) maar ik vond het helemaal niet zo saai ik vond het wel mooi eigenlijk, een stuk beter dan door Nederland rijden in mijn ogen.
Ik vond Aalborg een leuk stad om een paar dagen te zijn, leuke binnenstad met leuke barretjes en restaurants. De mensen zijn er ook erg vriendelijk.

De taal lijkt me echter wel lastig om te leren, ze slikken erg veel woorden in en hebben veel klanken die wij zelden gebruiken ook heb ik begrijpen dat ze in hun schrijftaal erg veel stille letters gebruiken.
No bitch to me
  dinsdag 16 september 2014 @ 22:19:50 #125
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_144605191
Ik spreek redelijk Noors en geschreven is het bijna identiek aan Deens, maar als ik Denen hoor praten versta ik er bijna niks van. Het is heel knauwerig en mompelig. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')