abonnement Unibet Coolblue
pi_105466988
Thanks... eprotop staat opgeslagen onder de favorieten :)
  zondag 11 december 2011 @ 20:43:00 #252
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_105467966
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ach, ik heb nou eenmaal een RVS-tic. RVS trapleuning, RVS-keuken, RVS HWA etc.
wel 304 anders roest het te weinig :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_105468836
316
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105487840
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 16:38 schreef Vonkenboer het volgende:

Bedankt voor de tips; we gaan het in ieder geval deze week of dit weekend eens proberen.
Scheelt dat we de kachel in het huis nog gewoon aanhebben dus aan de minimum verwerkingstemperatuur zullen we wel voldoen.
Albastine? Gooi die rotzooi weg zou ik zeggen!
Albastine is dermate agressief dat het het hout aantast en zelfs dan vaak nog niet eens alle verf verweekt.
Wij hebben hier een deur mee gedaan (uit 1906 dus ook veeeeel randjes) en konden deze na behandeling nog net niet wegggooien, maar het hout was dermate aangetast dat we de grootste moeite hadden om hem weer enigzins redelijk geschilderd te krijgen.

De rest (en dan bedoel ik ook echt alles: kozijnen, plafonds,sommige muren, deuren en zelfs lijmresten op een terrazovloer!) hebben wij met Peel Away gedaan en dat werkt perfect!
Fantastisch spul en je deur/kozijnen/plafondornamenten komen er gewoon schilderklaar onder vandaan _O_
Enige nadeel is dat je het in grote emmers moet kopen en alleen verkrijgbaar is bij de Sigma groothandel, maar dit is altijd op te lossen toch? O-)

Mooi project overigens en jullie pakken het tenminste ook grondig aan! Hoe zei Jacques d'Ancona? Vooraaaal doooorgaan! :)
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_105533875
Je gaat deze dag nog antwoord krijgen, ben nu bezig met een tegelvloer op de voor-zolder te leggen.

Maar oude verflagen haal je voornamelijk weg met een verffohn en een krabber.

Vind ik veel fijner werken als afbijt, en een fohn is nog goedkoper ook als afbuit.

Maar ik kom er vanavond op terug.

De FOK schildert

[ Bericht 12% gewijzigd door bobenjanneke op 13-12-2011 14:26:33 ]
pi_105545721
Hey Vonkert,

Mijn advies over verf verwijderen:

Je hebt 2 soorten lak, watergedragen verf en synthetische verf.
Voor allebei de soorten verf heb je een ander soort afbijtmiddel nodig, omdat het 2 totaal verschillende soorten verf zijn.
Voordat je afbijtmiddel wil gaan gebruiken zul je moeten weten of er watergedragen of synthetische verf op zit.

Albastine heeft tegenwoordig voor alle soorten afbijt in 1, maar das nog grotere rommel.

Ten tweede kun je niet een hele deur in de afbijt zetten, omdat afbijtmiddel een bepaalde werkingstijd heeft waarbinnen de afbijt en verf verwijdert dienen te worden.
Ben je te laat met verwijderen, krijg je het maar met grote moeite eraf, of je dient de oude afbijt eraf te halen, en opnieuw afbijt er op te zetten.

Daarnaast dien je voorzichtig om te gaan met afbijtmiddel.
Als je een bus afbijt goed schud, of valt en je verwijdert het deksel heb je kans de deksel eraf schiet door de druk opbouw.

Mijn voorkeur gaat uit met een verf föhn. Je kunt grote oppervlakten tegelijk doen met gewoon een krabber.
Met de verffohn krijg je watergedragen en synthetische eraf.

Ook profielen kun je gemakkelijk kaal krijgen met de fohn. Profielen fohnen en dan met een schuurpapiertje erlangs.

Hopelijk heb je iets aan de tips, en anders mail me maar weer gewoon!

Groeten van de schilderT
  Moderator zondag 18 december 2011 @ 12:49:47 #257
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105719597
Even een korte update; deze week woensdag komt onze metselende tegelzetter stucadoor ( ;) :P) om een begin te maken met het aansmeren van de muren op de slaapkamers.

Alle voorbereidende werkzaamheden zijn zo goed als klaar, er moeten nog even twee radiators verwijderd moeten worden en 1m² stucwerk van de wand (dat zit nu nog achter de radiators) gebikt worden.

We hadden natuurlijk ook gewoon kunnen kiezen om de wanden gewoon met standaard stucwerk (knauf of mp75 oid.) af te laten werken; maar de wanden zijn op wat plekken toch wel behoorlijk scheef (dat krijg je met oudere woningen) en op wat plekken opgebouwd uit verschillende soorten materialen/stenen (dus met knauf of mp75 meer kans op scheurvorming) dus laten we de wanden met traditioneel stucwerk afwerken.

quote:
Traditioneel Stucwerk Is het stucwerk zoals het van oudsher wordt toegepast m.n. over gemetselde wanden. Het bestaat uit eerst een vertinlaag van kalkspecie met cement, deze wordt overgezet met een raaplaag om de wand vlak en te lood te maken, hierna wordt de wand afgewerkt met een kalk/gips mengsel in één of twee lagen, afhankelijk of een wit- of blauwpleisterwerk moet worden gemaakt. Witpleisterwerk een geheel witte laag die is om af te werken met verf of sierpleister, blauwpleisterwerk heeft een dunnere laag kalk/gips en schijnt dus nog enigzins door, dit is dan behangklaar.
De wand kan dan ook zoveel meer hebben; je beschadigd hem zoveel moeilijker in vergelijking met een afwerking met knauf wand.

We twijfelen alleen nog over de afwerking van de plafonds; we willen namelijk geen gips want dat past niet bij de woning (in ieder geval niet in de slaapkamers). We willen het plafond met met kraalschroten gaan afwerken; maarrrrr we willen de houtstructuur behouden dus dan kun je twee dingen doen of we lakken ze af met blanke lak waardoor het hout wel heel erg gelig wordt en met de tijd misschien ook wel wat donkerder (wat we ook minder mooi vinden) of we zetten ze in de white wash waardoor de nerven van het hout ook zichtblaar blijven maar het geheel dus niet zo donker wordt.

Nu lees ik overal dat het op meubels kan en zelfs op vloeren; maar nergens lees ik iets over mensen die hun plafond in de white wash hebben gezet !

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ? Of met white washen in het algemeen ?
Hoe kun je zoiets eigenlijk het beste aanpakken ?
pi_105721273
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Even een korte update; deze week woensdag komt onze metselende tegelzetter stucadoor ( ;) :P) om een begin te maken met het aansmeren van de muren op de slaapkamers.

Alle voorbereidende werkzaamheden zijn zo goed als klaar, er moeten nog even twee radiators verwijderd moeten worden en 1m² stucwerk van de wand (dat zit nu nog achter de radiators) gebikt worden.

We hadden natuurlijk ook gewoon kunnen kiezen om de wanden gewoon met standaard stucwerk (knauf of mp75 oid.) af te laten werken; maar de wanden zijn op wat plekken toch wel behoorlijk scheef (dat krijg je met oudere woningen) en op wat plekken opgebouwd uit verschillende soorten materialen/stenen (dus met knauf of mp75 meer kans op scheurvorming) dus laten we de wanden met traditioneel stucwerk afwerken.

[..]

De wand kan dan ook zoveel meer hebben; je beschadigd hem zoveel moeilijker in vergelijking met een afwerking met knauf wand.

We twijfelen alleen nog over de afwerking van de plafonds; we willen namelijk geen gips want dat past niet bij de woning (in ieder geval niet in de slaapkamers). We willen het plafond met met kraalschroten gaan afwerken; maarrrrr we willen de houtstructuur behouden dus dan kun je twee dingen doen of we lakken ze af met blanke lak waardoor het hout wel heel erg gelig wordt en met de tijd misschien ook wel wat donkerder (wat we ook minder mooi vinden) of we zetten ze in de white wash waardoor de nerven van het hout ook zichtblaar blijven maar het geheel dus niet zo donker wordt.

Nu lees ik overal dat het op meubels kan en zelfs op vloeren; maar nergens lees ik iets over mensen die hun plafond in de white wash hebben gezet !

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ? Of met white washen in het algemeen ?
Hoe kun je zoiets eigenlijk het beste aanpakken ?
Ik heb een huis gekocht waarbij tussen de balken gewhitewashde kraaldelen zitten. Moet kunnen dus, volgens mij is het gewoon vuren
  zondag 18 december 2011 @ 13:37:24 #259
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_105721518
Tegenwoordig heb je ook niet-vergelende lak en, wat ook mooi kan zijn, niet-dekkend-pigment, dan heb je lak die dus niet dekt maar wel kleur afgeeft. De grenzen tussen beits en lak worden steeds kleiner :)
[_] <- Sign here
pi_105722917
Je hebt blanke lak in eiken kleur, grenen kleur, etc, etc.
Dus die zal er wellicht ook in het blank wit zijn.

Ga je voor sikkens/ sigma zal het wel meevallen.
  Moderator zondag 18 december 2011 @ 17:13:45 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105731497
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 13:30 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Ik heb een huis gekocht waarbij tussen de balken gewhitewashde kraaldelen zitten. Moet kunnen dus, volgens mij is het gewoon vuren
Mooi om te horen dat het in ieder geval kan ;), maar ik vraag mij nog af of white wash een verftechniek is. Of een product wat je zo kunt kopen; een rondje in de bouwmarkt gaf geen duidelijk antwoord.
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:08 schreef bobenjanneke het volgende:
Je hebt blanke lak in eiken kleur, grenen kleur, etc, etc.
Dus die zal er wellicht ook in het blank wit zijn.

Ga je voor sikkens/ sigma zal het wel meevallen.
Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.

Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter... :{

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 13:37 schreef Xiphos het volgende:
Tegenwoordig heb je ook niet-vergelende lak en, wat ook mooi kan zijn, niet-dekkend-pigment, dan heb je lak die dus niet dekt maar wel kleur afgeeft. De grenzen tussen beits en lak worden steeds kleiner :)
Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?
Heb echt geen flauw idee namelijk :@
pi_105732651
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mooi om te horen dat het in ieder geval kan ;), maar ik vraag mij nog af of white wash een verftechniek is. Of een product wat je zo kunt kopen; een rondje in de bouwmarkt gaf geen duidelijk antwoord.

[..]

Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.

Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter... :{

[..]

Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?
Heb echt geen flauw idee namelijk :@
Beits is een verfsoort die gedeeltelijk in het hout door dringt. Lak doet dat niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beitsen

quote:
Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter...
Whitewash:
Het is geen verf, maar een techniek:
http://verftechnieken.blo(...)sh-of-whitewash.html
  zondag 18 december 2011 @ 19:50:52 #263
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_105737727
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mooi om te horen dat het in ieder geval kan ;), maar ik vraag mij nog af of white wash een verftechniek is. Of een product wat je zo kunt kopen; een rondje in de bouwmarkt gaf geen duidelijk antwoord.

[..]

Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.

Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter... :{

[..]

Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?
Heb echt geen flauw idee namelijk :@
Op mijn oude slaapkamer heb ik samen met m'n zus het hele plafond (incl. schuine delen) gewhite washt (alweer een jaar of 12 geleden), het is inderdaad een techniek. Met een kwast hebben we de (volgens mij) witte beits opgebracht en die terwijl hij nog nat was met een doek weer afgewreven waardoor er een dunne witte film achterbleef.

Aangezien het zo lang geleden is heb ik geen digitale foto's, maar ik zal eens kijken of ik m'n oude foto's van die kamer kan inscannen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_105737934


White wash..

Ze waren eerst zo:

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105741642
Ff een foto van internet.


Ik persoonlijk zou eerder gaan voor blanke lak op witte kleur, als voor whitewash.
Whitewash op zo'n grote oppervlakte lijkt mij te druk.
  Moderator dinsdag 20 december 2011 @ 22:26:22 #266
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105841657
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 19:54 schreef Ml-etje het volgende:
[ afbeelding ]

White wash..

Ze waren eerst zo:

[ afbeelding ]
Zo'n effect zijn we inderdaad naar op zoek ! :)
Op welke manier heb je dit eigenlijk gedaan ? Met wat voor verf of beits ?

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 20:59 schreef bobenjanneke het volgende:
Ff een foto van internet.
[ afbeelding ]

Ik persoonlijk zou eerder gaan voor blanke lak op witte kleur, als voor whitewash.
Whitewash op zo'n grote oppervlakte lijkt mij te druk.
Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.
Ik zou zeggen blanke lak is toch altijd sowieso kleurloos ? Hoe kan dat dan wit zijn ?

Of stel ik ene heel domme vraag :@

Wat is het grootste verschil dan qua kleur tussen white wash en gewoon lakken ?
pi_105841836
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo'n effect zijn we inderdaad naar op zoek ! :)
Op welke manier heb je dit eigenlijk gedaan ? Met wat voor verf of beits ?

[..]

Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.
Ik zou zeggen blanke lak is toch altijd sowieso kleurloos ? Hoe kan dat dan wit zijn ?

Of stel ik ene heel domme vraag :@

Wat is het grootste verschil dan qua kleur tussen white wash en gewoon lakken ?
Kalkwas van de decohome.
Zal donderdag even het potje erbij pakken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105841899


[ Bericht 100% gewijzigd door bobenjanneke op 20-12-2011 22:32:46 ]
pi_105842029
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:

Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.
Ik zou zeggen blanke lak is toch altijd sowieso kleurloos ? Hoe kan dat dan wit zijn ?

Of stel ik ene heel domme vraag :@

Wat is het grootste verschil dan qua kleur tussen white wash en gewoon lakken ?
Moet er ff een ander topic bij pakken.
Moment

Goedkoop hout duur laten lijken?

Daar hebben ze vuren hout geschilderd met blanke lak/beits in eiken kleur.

Dus in plaats van alleen blanke lak/beits voor de houtstructuur, kunnen ze er een kleur toevoegen.

Voor de rest is whitewash een techniek waarmee je met bepaalde beweging een effect geeft aan de laklag, terwijl gewoon lakken lakken is, vat je hem.
Kwast en roller in de pot soppen, en schilderen maar. Met gewoon lakken heb je een egale afwerking.

- edit -
Voor een uitlegje
http://www.vandoorn-bv.nl/verf/beits-vernis.php

[ Bericht 3% gewijzigd door bobenjanneke op 20-12-2011 22:42:05 ]
  Moderator dinsdag 20 december 2011 @ 22:42:47 #270
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105842566
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:33 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Moet er ff een ander topic bij pakken.
Moment

Goedkoop hout duur laten lijken?

Daar hebben ze vuren hout geschilderd met blanke lak/beits in eiken kleur.

Dus in plaats van alleen blanke lak/beits voor de houtstructuur, kunnen ze er een kleur toevoegen.

Voor de rest is whitewash een techniek waarmee je met bepaalde beweging een effect geeft aan de laklag, terwijl gewoon lakken lakken is, vat je hem.
Kwast en roller in de pot soppen, en schilderen maar. Met gewoon lakken heb je een egale afwerking.
Ah, op die manier ! :Y
Dan is misschien lakken wel een veel betere optie dat zal dan inderdaad veel minder druk zijn dan whitewash is. Toch maar eens informeren bij de plaatselijke schilder naar blanke witte lak.

En dan eerst maar eens een proefstukje maken voordat we het hele plafond gaan doen.
In ieder geval is het dan toch handiger om eerst alle planken te lakken of in de whitewash te zetten voordat we ze gaan monteren ? :@

Niet dat we al zo ver zijn; morgen komt onze metselende stucadoor/tegelzetter :P
pi_105842724
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ah, op die manier ! :Y
Dan is misschien lakken wel een veel betere optie dat zal dan inderdaad veel minder druk zijn dan whitewash is. Toch maar eens informeren bij de plaatselijke schilder naar blanke witte lak.

En dan eerst maar eens een proefstukje maken voordat we het hele plafond gaan doen.
In ieder geval is het dan toch handiger om eerst alle planken te lakken of in de whitewash te zetten voordat we ze gaan monteren ? :@

Niet dat we al zo ver zijn; morgen komt onze metselende stucadoor/tegelzetter :P
Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat als je blanke lak ( op kleur ) gaat gebruiken, je wel de schroefgaten blijft zien.
Als je dekkende lak gebruikt, kun je de schroefgaten vullen en zie je er niets meer van.

Dus als je voor dekkende verf gaat, ongemonteerd eerst gronden.
  Moderator dinsdag 20 december 2011 @ 22:49:49 #272
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105842958
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:45 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat als je blanke lak ( op kleur ) gaat gebruiken, je wel de schroefgaten blijft zien.
Als je dekkende lak gebruikt, kun je de schroefgaten vullen en zie je er niets meer van.

Dus als je voor dekkende verf gaat, ongemonteerd eerst gronden.
We hebben al wel een manier bedacht waardoor we de schroten vast kunnen zetten zonder dat het zichtbaar is; dat is het probleem dus ook (hopelijk) niet.

Even voor de duidelijkheid; valt niet op hoor dat ik een n00b ben in schilderwerk maar als we dekkende lak gebruiken dan zien we de houtnerf toch ook niet meer ? :@
pi_105843090
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We hebben al wel een manier bedacht waardoor we de schroten vast kunnen zetten zonder dat het zichtbaar is; dat is het probleem dus ook (hopelijk) niet.

Even voor de duidelijkheid; valt niet op hoor dat ik een n00b ben in schilderwerk maar als we dekkende lak gebruiken dan zien we de houtnerf toch ook niet meer ? :@
Bij dekkende lak is alleen de laklaag zichtbaar.
Bij blanke lak/ beits is de houtstructuur/ houtnerf zichtbaar
Bij whitewash is afhankelijk van de techniek/laagdikte van de verf de houtnerf wel/half/niet zichtbaar.

-edit-
edit weg
  Moderator dinsdag 20 december 2011 @ 22:53:47 #274
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105843187
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:52 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Bij dekkende lak is alleen de laklaag zichtbaar.
Bij blanke lak/ beits is de houtstructuur/ houtnerf zichtbaar
Bij whitewash is afhankelijk van de techniek/laagdikte van de verf de houtnerf wel/half/niet zichtbaar.
Mag ik u bedanken voor dit duidelijke antwoord ! :s)
pi_105854665
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 23:13 schreef exlurker het volgende:

[..]

Vanaf de keukencentraaldoos een blauwe draad bij trekken naar het lichtpunt in de kelder, de bruine draad van de keukenschakelaar doorverbinden naar de schakelaar kelder en daar van af een zwarte draad naar het kelderlichtpunt
Ehhhhhhh kelder.......... vochtig mischien. Vergeten we de aarde draad nu niet. Groen geel samen met die bruine doortrekken vanaf de centraal doos onder de lamp. Even door de doos achter de schakelaar en niet onderbreken daar. Mooi zou zijn om een lusje in de doos achter de schakelaar te maken. Als je later daar de draad wil gebruiken hoef je geen nieuwe te trekken.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')