FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / 16a automatische zekering --------> lassen!
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 11:45
Wat kan ik eraan doen zodat mijn automatische zekering van 16a er niet meer uitknald tijdens het lassen?
Krachtstroom is geen optie!
machtpenwoensdag 28 september 2011 @ 11:48
Het goedkoopste is een ander lasapparaat kopen.
kovenantwoensdag 28 september 2011 @ 11:49
kijken hoeveel stroom dat ding verbruikt, en dan kijken of hij uberhaupt wel op 16a kan.
zoja dan zo leeg mogelijke groep gebruiken of een groep alleen voor las apparaat.
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 11:50
Is er niks zoals een "trage" zekering of zwaardere zekering?
Het is niet dat ik uren achterelkaar las!
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 11:51
Valt me trouwens in dat de gasfles nog niet dichtgedraaid heb!
Bill_Ewoensdag 28 september 2011 @ 11:54
Andere karakteristiek automaat nemen. Ik dacht een D of C.
Maar lasapparaten zitten vak wel op het randje. Dus de groep volledig exclusief houden, geen andere apparaten erop, zo kort mogelijk op de meterkast inprikken.
TR08woensdag 28 september 2011 @ 11:55
Laatst zelf een leuk truukje gedaan met een zware cirkelzaag:

Zet er een lange haspel tussen, laat deze evt nog opgedraaid staan. De haspel werkt als spoel en dempt je eerste piekstroom wat uit waardoor de zekering het mogelijk net houdt. Bij de machine die ik gebruikte zorgde de haspel ervoor dat de zekering er niet meer uit klapte.

Wel opletten: Als je lang continue last kan het zijn dat je het toegestane vermogen voor de haspel in opgerolde toestand overschrijdt! Bij de betere haspels staat er wel op hoeveel Watt ze door mogen geven in opgerolde en afgerolde toestand.

Een paar seconden de maximaal toegestane belasting overschrijden is niet direct een probleem omdat de haspel dan door de korte tijd niet warm wordt. Hou wel zelf in de gaten dat het ding niet te heet wordt als je dit probeert. Als je het in voldoende mate fout doet kun je brand maken.
kovenantwoensdag 28 september 2011 @ 11:56
kan je beter traag opkomende zekering automaat nemen idd.
Bill_Ewoensdag 28 september 2011 @ 12:00
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:55 schreef TR08 het volgende:
Laatst zelf een leuk truukje gedaan met een zware cirkelzaag:

Zet er een lange haspel tussen, laat deze evt nog opgedraaid staan. De haspel werkt als spoel en dempt je eerste piekstroom wat uit waardoor de zekering het mogelijk net houdt. Bij de machine die ik gebruikte zorgde de haspel ervoor dat de zekering er niet meer uit klapte.

Wel opletten: Als je lang continue last kan het zijn dat je het toegestane vermogen voor de haspel in opgerolde toestand overschrijdt! Bij de betere haspels staat er wel op hoeveel Watt ze door mogen geven in opgerolde en afgerolde toestand.

Een paar seconden de maximaal toegestane belasting overschrijden is niet direct een probleem omdat de haspel dan door de korte tijd niet warm wordt. Hou wel zelf in de gaten dat het ding niet te heet wordt als je dit probeert. Als je het in voldoende mate fout doet kun je brand maken.
:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Hydrogenywoensdag 28 september 2011 @ 12:01
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
RanTheManwoensdag 28 september 2011 @ 12:03
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:01 schreef Hydrogeny het volgende:
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
wel mooi dat iemand daarna met nog dommer advies aan komt zetten
mvdejongwoensdag 28 september 2011 @ 12:09
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:01 schreef Hydrogeny het volgende:
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
Nee, dat gaat :
Zekering eruit -> spijker er in. Brand -> TS dood.

Zelfs als TS het dan overleeft lachen alle verzekeringsmaatschappijen TS uit en mag TS zelf alle schade betalen. En ja, na een brand volgt altijd een onderzoek, en ja, de meterkast is een van de eerste locaties die ze bekijken.
lg_greenmanwoensdag 28 september 2011 @ 12:17
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Moet je het toch eens proberen.

TS: lange haspel ertussen en nog eens proberen.
Hydrogenywoensdag 28 september 2011 @ 12:33
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:03 schreef RanTheMan het volgende:

[..]


[..]

wel mooi dat iemand daarna met nog dommer advies aan komt zetten
:D Vandaar mijn post. Daar moest overheen te komen zijn ^O^
TR08woensdag 28 september 2011 @ 12:42
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Leg eens uit waarom als je wilt :)
blomkewoensdag 28 september 2011 @ 12:48
Vawege het brandgevaar. Door de weerstand van de snoere, de opgewonden toestand en de grote stroom, kan de zaak gaan smeulen door te veel warmte i.c.m. te weinig koeling.

Ik vraag me af of het impedantie-dempend effect ook echt werkt; het is een spoel van niks bij 50 Hz.

Het beste is een automaat met C-karakteristiek (laten) plaatsen. En graag even het opgenomen vermogen van het lastoestel posten.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-09-2011 14:43:34 ]
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 13:19
Met de kabelhaspel heb ik al eens geprobeerd maar dat is ook geen succes.
Ik heb een electra beckum die zowel op 230 als 380 gebruikt kan worden.
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 13:19
Ik zal morgen wat meer info erover posten!
Bill_Ewoensdag 28 september 2011 @ 13:39
[/quote]
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:42 schreef TR08 het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom als je wilt :)
Een opgerolde haspel is nooit een goed plan, maar als een 16 amp zekering al klapt. Dan moet je je haspel zeker niet opgerold laten!

Goed, als je 2 laspuntjes zet, en daarna stopt zal het zeker wel helpen. Maar als je 10 minuten last dan staat je haspel in de fik.


Jou circelzaag heeft een veel lager continu verbruik als hij eenmaal op snelheid is. En als je de belasting van je haspel niet overschrijd zal er geen probleem zijn.
dekilowoensdag 28 september 2011 @ 14:10
Meestal rolt men de haspel af.
Het is nooit een goed idee als je zwaar vermogen nodig hebt om een kabelhaspel opgerold te laten.
TR08woensdag 28 september 2011 @ 16:00
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 13:39 schreef Bill_E het volgende:
[..]

Een opgerolde haspel is nooit een goed plan, maar als een 16 amp zekering al klapt. Dan moet je je haspel zeker niet opgerold laten!

Goed, als je 2 laspuntjes zet, en daarna stopt zal het zeker wel helpen. Maar als je 10 minuten last dan staat je haspel in de fik.


Jou circelzaag heeft een veel lager continu verbruik als hij eenmaal op snelheid is. En als je de belasting van je haspel niet overschrijd zal er geen probleem zijn.
[/quote]
Op de haspel staat keurig hoeveel stroom je mag trekken met opgerolde haspel en met afgerolde haspel. Tenminste: Wel op de haspels die ik gebruikte.

Daarbij waarschuw ik zelf ook duidelijk voor de warmte. Het is aan TS om de controle te doen op vermogen van zijn las ding.

Bottom line is en blijft wat ik zeg: Als het vermogen van het las apparaat beneden de toegestane waarde is voor de opgerolde haspel kan het. Als het er boven is kan het nog maar alleen erg kortstondig.

Daarbij staat het TS vrij om het ook te proberen met afgerolde haspel. Een afgerolde haspel heeft nog steeds een spoel werking, helemaal als je de afgerolde kabel enigszins netjes in cirkels op de vloer legt. Voor een beetje nette werkplek is dat uberhaupt al een goed plan.
kovenantwoensdag 28 september 2011 @ 16:03
klopt opzich wel dat er haspels zijn die aangeven wat max waarde is over opgerolde haspel en afgerolde. alleen meeste haspels gaan maar tot 10 - 16 amp totaal afgerold
en las apparaat gebruikt al snel 2 - 5 KW
of je moet haspels hebben met 3x 10mm² natuurlijk :P
blomkewoensdag 28 september 2011 @ 16:10
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:00 schreef TR08 het volgende:

Daarbij staat het TS vrij om het ook te proberen met afgerolde haspel. Een afgerolde haspel heeft nog steeds een spoel werking,
Neen, de mate van zelfinductie is evenredig met de kringintegraal over de stroomkring van het magnetische veld. Die kringintegraal is nul bij een afgerold snoer (= geen kringetje)
TR08woensdag 28 september 2011 @ 17:27
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen, de mate van zelfinductie is evenredig met de kringintegraal over de stroomkring van het magnetische veld. Die kringintegraal is nul bij een afgerold snoer (= geen kringetje)
In theorie wel...in de praktijk heeft ook een rechte leiding nog steeds een lichte spoel werking. Met name in hoogfrequentere toepassingen loop je daar soms heel duidelijk tegenaan. Zelfs met rechte kabels van een meter.

En mocht je het gemist hebben: ik heb ook voorgesteld de afgerolde kabel in cirkels op de vloer te leggen. Dan heb je weer een spoel zonder het hitte probleem.
CafeRokerwoensdag 28 september 2011 @ 17:33
Kun je dat lasapparaat niet een standje lager zetten? Of het je echt dik constructiewerk?
Ou-Tannuwoensdag 28 september 2011 @ 18:22
klapttie al bij het aanzetten? of pas bij t daadwerkelijke laswerk? :P
blomkewoensdag 28 september 2011 @ 19:04
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:27 schreef TR08 het volgende:

[..]

In theorie wel...in de praktijk heeft ook een rechte leiding nog steeds een lichte spoel werking. Met name in hoogfrequentere toepassingen loop je daar soms heel duidelijk tegenaan. Zelfs met rechte kabels van een meter.

En mocht je het gemist hebben: ik heb ook voorgesteld de afgerolde kabel in cirkels op de vloer te leggen. Dan heb je weer een spoel zonder het hitte probleem.
Je haalt 2 dingen door elkaar: capaciteit (van een condensator) en inductie (van een spoel). Een paar wikkelingen op de vloer bij 50 Hz heeft een verwaarloosbare impedantie (jwL) t.g.v. inductie.
Bijvlagenzinvolwoensdag 28 september 2011 @ 19:25
De totale weerstand van de lengte van de kabel op de haspel begrensd de inschakelstroom. Zou dus zomaar kunnen dat je met haspel voorkomt dat de zekeringautomaat eruit gaat.

Als dat helpt zou ik er gewoon een automaat met een C-karakteristiek inzetten.
TR08woensdag 28 september 2011 @ 21:19
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Je haalt 2 dingen door elkaar: capaciteit (van een condensator) en inductie (van een spoel). Een paar wikkelingen op de vloer bij 50 Hz heeft een verwaarloosbare impedantie (jwL) t.g.v. inductie.
Ik weet donders goed het verschil tussen een condensator en een spoel.

Een opgerolde kabel kan keurig voldoende inductie hebben om je stop niet door te laten slaan bij een apparaat dat dat door een piekstroom bij starten wel zou doen.

Dat heb ik toch zelf voor mijn neus zien gebeuren? Of stel ik mij maar voor dat de zekering zonder haspel 5x wel ging en met niet 1x. Die haspel hoefde niet eens opgerold te zijn om voldoende te werken. Die kabel op een hoop afrollen ging ook prima als je het graag precies wilt weten. In die hoop liggen al de nodige lussen zonder dat je je best hoeft te doen.

En daarbij: een rechte kabel heeft dus wel inductie. Weinig tov een spoel met veel wikkelingen maar het is er wel. Ook bij 50Hz. Als jij daar anders over denkt moet je maar eens in omgevingen gaan werken waar serieuze stroomsterktes een rol spelen (power industrie). Heel veel wetten die dan met VWO en zelfs HTS natuurkunde heel goed leken kloppen zijn dan ineens niet meer zo heel waar.
Op kleine schaal (meestal <1MW) loop je daar niet zo vaak tegenaan maar dezelfde verschijnselen zijn er nog wel.

Vergeet niet dat TS alleen maar het eerste korte piek klapje iets hoeft af te vlakken zodat zijn zekering het precies wel houdt ipv precies net niet. Het is niet alsof hij een hele serieuze spoel nodig heeft met een inductie van heb ik jou daar.

Geloof je me niet kom dan maar eens langs, dan mag je het proberen met onze afkortzaag.

[ Bericht 0% gewijzigd door TR08 op 28-09-2011 21:52:17 ]
blomkewoensdag 28 september 2011 @ 23:37
Je weet het verschil niet tussen ohmse weerstand (dat speelt bij het verlengsnoer de doorslaggevende rol, zie antwoord bij_vlagen_zinvol), inductie(verwaarloosbaar bij 50 Hz en een paar windingen) en capaciteit (ook verwaarloosbaar, laat hooguit een LED een beetje nagloeien).

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 28-09-2011 23:42:54 ]
betyarwoensdag 28 september 2011 @ 23:41
dekilodonderdag 29 september 2011 @ 08:06
Ik las mig mag! maar toch bedankt!
Het gaat zich voornamelijk bij het aanzetten van het lassen waarbij de stop er regelmatig uitgaat.
Als ik eenmaal door aan het lassen ben is er geen probleem.
Ik ga eens informeren voor een automaat met C-karakteristiek.
TR08donderdag 29 september 2011 @ 09:05
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 23:37 schreef blomke het volgende:
Je weet het verschil niet tussen ohmse weerstand (dat speelt bij het verlengsnoer de doorslaggevende rol, zie antwoord bij_vlagen_zinvol), inductie(verwaarloosbaar bij 50 Hz en een paar windingen) en capaciteit (ook verwaarloosbaar, laat hooguit een LED een beetje nagloeien).
Ik ken ook het verschil tussen Ohmse weerstand en inductiviteit prima. Waarom denk je dat ik hint naar afvlakken van een piekstroom?

En wat "verwaarloosbaar" in houdt hangt maar net af van je toepassing.
TigerXtrmdonderdag 29 september 2011 @ 10:09
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Seconded. :{
blomkedonderdag 29 september 2011 @ 20:27
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 10:09 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Seconded. :{
Wat bedoel je?
TR08donderdag 29 september 2011 @ 20:37
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 08:06 schreef dekilo het volgende:
Ik las mig mag! maar toch bedankt!
Het gaat zich voornamelijk bij het aanzetten van het lassen waarbij de stop er regelmatig uitgaat.
Als ik eenmaal door aan het lassen ben is er geen probleem.
Ik ga eens informeren voor een automaat met C-karakteristiek.
Wat is het vermogen van je las apparaat?
robber57vrijdag 30 september 2011 @ 00:23
De zekering tript door de aanloop inductie van de trafo,de weekijzeren kern moet gemagnetiseerd worden en dat veroorzaakt de piek bij het aanzetten, vaak hoor je ook een "dunk" geluid als je zo'n trafo aanzet, dat is de dreun van het van het magnetisme in het platen pakket.

Is niet zo heel veel aan te doen behalve een zwaardere zekering en/of andere karakteristiek, of een lasapparaat met een schakelende voeding-die heeft een veeeel kleinere trafo en niet zo'n hoge aanloopstroom en bovendien vaak ook nog elektronische begrenzing.

De truuk met een hele lange aansluit kabel er tussen( afgerold verlengsnoer) als "demper" kan net genoeg zijn maar daar krijg je weer een lagere spanning voor terug en dus een lagere lasspanning en dus een lagere lasstroom.

Ik heb nog wel eens een kastje gemaakt met een fase controller( dimmer)met schakelaar in serie en een schakelaar parallel over dat circuit
Bij het aansluiten van het lasapparaat zet je het lasapparaat aan,draait de dimmer langzaam op tot voluit en zet dan de parallelle schakelaar om en daarna de schakelaar voor de dimmer uit.
Echter niet ieder lasapparaat kan daar mee omgaan.

Koop een kempi, ben je van het gelul af.

[ Bericht 19% gewijzigd door robber57 op 30-09-2011 00:28:33 ]
dekilovrijdag 30 september 2011 @ 08:49
Hierbij een foto van het lasapparaat m,et specificatie's.
Foto0177-1.jpg
TR08vrijdag 30 september 2011 @ 17:23
4kVa op 220V is wel een beetje dapper moet ik zeggen :+

Bij een apparaat als deze kun je eigenlijk beter krachtstroom hebben.

Of goedkoper: Een lichter apparaat als je geen 380 hebt.
Ou-Tannuvrijdag 30 september 2011 @ 18:19
quote:
99s.gif Op vrijdag 30 september 2011 17:23 schreef TR08 het volgende:
4kVa op 220V is wel een beetje dapper moet ik zeggen :+

Bij een apparaat als deze kun je eigenlijk beter krachtstroom hebben.

Of goedkoper: Een lichter apparaat als je geen 380 hebt.
4KVA is maar 3200Watt als ik t goed berekend heb?

das nog geen 16A hoor ;)
TigerXtrmvrijdag 30 september 2011 @ 18:49
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Dat ik het met hem eens ben ;)
blomkevrijdag 30 september 2011 @ 19:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 18:19 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

4KVA is maar 3200Watt als ik t goed berekend heb?

das nog geen 16A hoor ;)
Volgens mij moet je het blindvermogen (in VA) vermenigvuldigen met de cos (phi) factor om het werkelijke vermogen (in kW) te vinden, dus 0,9 en dan kom je op 3,6 kW resp. 15,6 A. Denk dat 't apparaat ook ontworpen is om (net aan) op één groep te draaien, maar dan wel met een trage zekering (C-karkt.).
Bijvlagenzinvolvrijdag 30 september 2011 @ 19:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:00 schreef blomke het volgende:
Volgens mij moet je het blindvermogen (in VA) vermenigvuldigen met de cos (phi) factor om het werkelijke vermogen (in kW) te vinden, dus 0,9 en dan kom je op 3,6 kW resp. 15,6 A. Denk dat 't apparaat ook ontworpen is om (net aan) op één groep te draaien, maar dan wel met een trage zekering (C-karkt.).
Die berekening van 3,6kW klopt ansich wel, maar doet verder geheel niet terzake. VA staat voor Volt maal Ampere, dus bij 230V en 4000 VA loopt er hoe dan ook een stroom van 17,4A door je kabels. Dat je energiemeter maar 3600W meet is een kwestie van mazzel hebben. ;)
Ou-Tannuvrijdag 30 september 2011 @ 19:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die berekening van 3,6kW klopt ansich wel, maar doet verder geheel niet terzake. VA staat voor Volt maal Ampere, dus bij 230V en 4000 VA loopt er hoe dan ook een stroom van 17,4A door je kabels. Dat je energiemeter maar 3600W meet is een kwestie van mazzel hebben. ;)
* Ou-Tannu sloot 4.4KW aan op een 16A B automaat.. gaat prima :w ( wel simpele belasting.. )
TR08vrijdag 30 september 2011 @ 19:10
4kVa bij 240V is 16,7A. Bij 220V kom je op 18,2A

De cos phi van 0.9 betekent dat zo'n beetje 10% van de stroom die het apparaat doorlaat zogenaamd blindvermogen is, ofwel vermogen dat niet in het apparaat zelf wordt omgezet in iets anders.

Soms vermelden machines zowel het werkelijke vermogen (in W) als de som van werkelijk + blind (in kVa, VA of MVA afhankelijk van de toepassing).

De stroom die door een apparaat gaat is altijd ietsje groter dan je zou verwachten puur op basis van het werkelijke vermogen. De verhouding tussen die 2 is je cos phi. De "extra" stroom die het blindvermogen heet kun je zien als stroom die min of meer werkeloos tussen je apparaat en het net heen en weer geslingerd wordt.

Het zit als je het echt wilt snappen allemaal nog wat complexer maar daar ga ik je hier niet mee lastig vallen.

Hoe het ook zij: Je zekert af op 16A en daarbij hoort bij 220V een belasting van 220x16=3520VA.
Met een apparaat dat zich als een pure weerstand gedraagt (zonder inductiviteit, zoals bijvoorbeeld een gloeispiraal) kun je nagenoeg 3520W aansluiten.

Als je iets met inductiviteit hebt zoals een stofzuiger, trafo, etc kom je op max 3520VA x cos phi uit voor het werkelijk vermogen. Aangezien cos phi kleiner is dan 1 zit je dus altijd onder 3520W.

Als jouw netspanning 240V is ipv 220 kun je qua vermogen evenredig iets omhoog. De pech die je hebt is dat het opgenomen vermogen van je apparaat ook evenredig omhoog gaat. Een lampje brandt op 240 bijv. harder dan bij 220.
blomkevrijdag 30 september 2011 @ 19:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die berekening van 3,6kW klopt ansich wel, maar doet verder geheel niet terzake. VA staat voor Volt maal Ampere, dus bij 230V en 4000 VA loopt er hoe dan ook een stroom van 17,4A door je kabels. Dat je energiemeter maar 3600W meet is een kwestie van mazzel hebben. ;)
Je hebt gelijk, ik draaide de zaak om. De werkelijke stroom bedraagt idd 17,4A. Blijkbaar kan de beveiliging dat korte tijd (de tijd dat je last) wel aan.
Bijvlagenzinvolvrijdag 30 september 2011 @ 19:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:12 schreef blomke het volgende:
De werkelijke stroom bedraagt idd 17,4A. Blijkbaar kan de beveiliging dat korte tijd (de tijd dat je last) wel aan.
Ik denk dat de gemiddelde zekering dat zelfs wel 20 a 30 minuten volhoudt. (Proefondervindelijk meerdere malen vastgesteld doordat ik regelmatig na ongeveer die tijd in het donker kwam te zitten na inschakelen van een grote verbruiker, zonder een andere eerst uit te zetten.) Goed dat er zekeringen zijn... ^O^

En die was dan zelfs iets meer dan handwarm geworden. :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 30-09-2011 19:28:50 ]
TR08zondag 2 oktober 2011 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik draaide de zaak om. De werkelijke stroom bedraagt idd 17,4A. Blijkbaar kan de beveiliging dat korte tijd (de tijd dat je last) wel aan.
Het apparaat neemt daarbij ook minder vermogen op als je niet op vollast last :)
Buikboorzaterdag 8 oktober 2011 @ 11:43
Blijft overeind staan dus dat voor een C-karakteristiek wel eerst de weerstand van dat netwerk gemeten dient te worden. Je kan dat niet zomaar klakkeloos plaatsen zonder die meting. Je verzekering zal je namelijk dan ook weten te vinden om niet te vergoeden bij schade hierdoor.
exlurkerzaterdag 8 oktober 2011 @ 12:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 11:43 schreef Buikboor het volgende:
Blijft overeind staan dus dat voor een C-karakteristiek wel eerst de weerstand van dat netwerk gemeten dient te worden. Je kan dat niet zomaar klakkeloos plaatsen zonder die meting. Je verzekering zal je namelijk dan ook weten te vinden om niet te vergoeden bij schade hierdoor.
De weerstand van een netwerk heeft niets te maken met welke een automaat ook. De karakteristiek veranderd alleen de vertraging van uitschakelen bij overbelasting.
Wat niet kan is verzwaren van de automaat zonder aanpassingen van de installatie. Een draad van 2,5 mm² mag namelijk niet hoger dan 16A gezekerd worden
TeringHenkiedinsdag 11 oktober 2011 @ 02:55
Dat verhaal over een haspel die als spoel fungeert is dikke bullshit. Omdat de nul en de fase langs elkaar lopen, kan er namelijk helemaal geen electrisch veld ontstaan. Misschien dat de kabel zoveel capaciteit heeft dat je een soort van condensator krijgt.
blomkedinsdag 11 oktober 2011 @ 08:07
Dat het bullshit is, ben ik met je eens. Echter, spoelwerking heeft met magnetisch veld te maken (eigenlijk: met de afgeleide naar de tijd), niet met het elektrische veld.

- edit - snap nu (misschien) wat je bedoelt: de stromen door fase en de nul heffen de magnetische veldsterkte op; er is dus helemaal geen sprake van (zelf)inductie in zo'n opgerolde haspel! Verhelderend!
Buikboorzondag 16 oktober 2011 @ 00:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 12:05 schreef exlurker het volgende:

[..]

De weerstand van een netwerk heeft niets te maken met welke een automaat ook. De karakteristiek veranderd alleen de vertraging van uitschakelen bij overbelasting.
Wat niet kan is verzwaren van de automaat zonder aanpassingen van de installatie. Een draad van 2,5 mm² mag namelijk niet hoger dan 16A gezekerd worden
hm, toch wel denk ik. Voor een B moet het netwerk minimaal 160A(10XInom) kunnen leveren bij kortsluiting, bij een C minimaal 240A(15xInom). Voor een gewone huishouding zal toch eerst de weerstand van het circuit gemeten moeten worden of dat haalbaar is.
exlurkerzondag 16 oktober 2011 @ 09:18
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:00 schreef Buikboor het volgende:

[..]

hm, toch wel denk ik. Voor een B moet het netwerk minimaal 160A(10XInom) kunnen leveren bij kortsluiting, bij een C minimaal 240A(15xInom). Voor een gewone huishouding zal toch eerst de weerstand van het circuit gemeten moeten worden of dat haalbaar is.
Hoe wil jij de weerstand van een installatie nu gaan meten om je zekering te bepalen?
Is er geen toestel aan gesloten moet de weerstand 1 M ohm zijn. maar als er een toestel word aangesloten kan de weerstand dalen tot wel 10 ohm
Buikboorzondag 16 oktober 2011 @ 09:52
http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=69907 beetje leesvoer hierover dan.