abonnement Unibet Coolblue
pi_102472116
Wat kan ik eraan doen zodat mijn automatische zekering van 16a er niet meer uitknald tijdens het lassen?
Krachtstroom is geen optie!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_102472191
Het goedkoopste is een ander lasapparaat kopen.
pi_102472234
kijken hoeveel stroom dat ding verbruikt, en dan kijken of hij uberhaupt wel op 16a kan.
zoja dan zo leeg mogelijke groep gebruiken of een groep alleen voor las apparaat.
pi_102472267
Is er niks zoals een "trage" zekering of zwaardere zekering?
Het is niet dat ik uren achterelkaar las!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_102472297
Valt me trouwens in dat de gasfles nog niet dichtgedraaid heb!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_102472387
Andere karakteristiek automaat nemen. Ik dacht een D of C.
Maar lasapparaten zitten vak wel op het randje. Dus de groep volledig exclusief houden, geen andere apparaten erop, zo kort mogelijk op de meterkast inprikken.
  woensdag 28 september 2011 @ 11:55:47 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102472452
Laatst zelf een leuk truukje gedaan met een zware cirkelzaag:

Zet er een lange haspel tussen, laat deze evt nog opgedraaid staan. De haspel werkt als spoel en dempt je eerste piekstroom wat uit waardoor de zekering het mogelijk net houdt. Bij de machine die ik gebruikte zorgde de haspel ervoor dat de zekering er niet meer uit klapte.

Wel opletten: Als je lang continue last kan het zijn dat je het toegestane vermogen voor de haspel in opgerolde toestand overschrijdt! Bij de betere haspels staat er wel op hoeveel Watt ze door mogen geven in opgerolde en afgerolde toestand.

Een paar seconden de maximaal toegestane belasting overschrijden is niet direct een probleem omdat de haspel dan door de korte tijd niet warm wordt. Hou wel zelf in de gaten dat het ding niet te heet wordt als je dit probeert. Als je het in voldoende mate fout doet kun je brand maken.
pi_102472479
kan je beter traag opkomende zekering automaat nemen idd.
pi_102472604
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:55 schreef TR08 het volgende:
Laatst zelf een leuk truukje gedaan met een zware cirkelzaag:

Zet er een lange haspel tussen, laat deze evt nog opgedraaid staan. De haspel werkt als spoel en dempt je eerste piekstroom wat uit waardoor de zekering het mogelijk net houdt. Bij de machine die ik gebruikte zorgde de haspel ervoor dat de zekering er niet meer uit klapte.

Wel opletten: Als je lang continue last kan het zijn dat je het toegestane vermogen voor de haspel in opgerolde toestand overschrijdt! Bij de betere haspels staat er wel op hoeveel Watt ze door mogen geven in opgerolde en afgerolde toestand.

Een paar seconden de maximaal toegestane belasting overschrijden is niet direct een probleem omdat de haspel dan door de korte tijd niet warm wordt. Hou wel zelf in de gaten dat het ding niet te heet wordt als je dit probeert. Als je het in voldoende mate fout doet kun je brand maken.
:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
pi_102472643
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
pi_102472695
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:01 schreef Hydrogeny het volgende:
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
wel mooi dat iemand daarna met nog dommer advies aan komt zetten
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 28 september 2011 @ 12:09:26 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_102472882
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:01 schreef Hydrogeny het volgende:
Zekering eruit -> spijker er in. Boete -> slotje
Nee, dat gaat :
Zekering eruit -> spijker er in. Brand -> TS dood.

Zelfs als TS het dan overleeft lachen alle verzekeringsmaatschappijen TS uit en mag TS zelf alle schade betalen. En ja, na een brand volgt altijd een onderzoek, en ja, de meterkast is een van de eerste locaties die ze bekijken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_102473123
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Moet je het toch eens proberen.

TS: lange haspel ertussen en nog eens proberen.
pi_102473599
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:03 schreef RanTheMan het volgende:

[..]


[..]

wel mooi dat iemand daarna met nog dommer advies aan komt zetten
:D Vandaar mijn post. Daar moest overheen te komen zijn ^O^
  woensdag 28 september 2011 @ 12:42:04 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102473872
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:00 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W :|W :|W
Dit is het domste advies wat ik ooit gehoord heb.
Leg eens uit waarom als je wilt :)
pi_102474027
Vawege het brandgevaar. Door de weerstand van de snoere, de opgewonden toestand en de grote stroom, kan de zaak gaan smeulen door te veel warmte i.c.m. te weinig koeling.

Ik vraag me af of het impedantie-dempend effect ook echt werkt; het is een spoel van niks bij 50 Hz.

Het beste is een automaat met C-karakteristiek (laten) plaatsen. En graag even het opgenomen vermogen van het lastoestel posten.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-09-2011 14:43:34 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102475037
Met de kabelhaspel heb ik al eens geprobeerd maar dat is ook geen succes.
Ik heb een electra beckum die zowel op 230 als 380 gebruikt kan worden.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_102475051
Ik zal morgen wat meer info erover posten!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  woensdag 28 september 2011 @ 13:39:44 #19
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_102475674
[/quote]
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:42 schreef TR08 het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom als je wilt :)
Een opgerolde haspel is nooit een goed plan, maar als een 16 amp zekering al klapt. Dan moet je je haspel zeker niet opgerold laten!

Goed, als je 2 laspuntjes zet, en daarna stopt zal het zeker wel helpen. Maar als je 10 minuten last dan staat je haspel in de fik.


Jou circelzaag heeft een veel lager continu verbruik als hij eenmaal op snelheid is. En als je de belasting van je haspel niet overschrijd zal er geen probleem zijn.
pi_102476602
Meestal rolt men de haspel af.
Het is nooit een goed idee als je zwaar vermogen nodig hebt om een kabelhaspel opgerold te laten.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:00:17 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102479919
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 13:39 schreef Bill_E het volgende:
[..]

Een opgerolde haspel is nooit een goed plan, maar als een 16 amp zekering al klapt. Dan moet je je haspel zeker niet opgerold laten!

Goed, als je 2 laspuntjes zet, en daarna stopt zal het zeker wel helpen. Maar als je 10 minuten last dan staat je haspel in de fik.


Jou circelzaag heeft een veel lager continu verbruik als hij eenmaal op snelheid is. En als je de belasting van je haspel niet overschrijd zal er geen probleem zijn.
[/quote]
Op de haspel staat keurig hoeveel stroom je mag trekken met opgerolde haspel en met afgerolde haspel. Tenminste: Wel op de haspels die ik gebruikte.

Daarbij waarschuw ik zelf ook duidelijk voor de warmte. Het is aan TS om de controle te doen op vermogen van zijn las ding.

Bottom line is en blijft wat ik zeg: Als het vermogen van het las apparaat beneden de toegestane waarde is voor de opgerolde haspel kan het. Als het er boven is kan het nog maar alleen erg kortstondig.

Daarbij staat het TS vrij om het ook te proberen met afgerolde haspel. Een afgerolde haspel heeft nog steeds een spoel werking, helemaal als je de afgerolde kabel enigszins netjes in cirkels op de vloer legt. Voor een beetje nette werkplek is dat uberhaupt al een goed plan.
pi_102480014
klopt opzich wel dat er haspels zijn die aangeven wat max waarde is over opgerolde haspel en afgerolde. alleen meeste haspels gaan maar tot 10 - 16 amp totaal afgerold
en las apparaat gebruikt al snel 2 - 5 KW
of je moet haspels hebben met 3x 10mm² natuurlijk :P
pi_102480244
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:00 schreef TR08 het volgende:

Daarbij staat het TS vrij om het ook te proberen met afgerolde haspel. Een afgerolde haspel heeft nog steeds een spoel werking,
Neen, de mate van zelfinductie is evenredig met de kringintegraal over de stroomkring van het magnetische veld. Die kringintegraal is nul bij een afgerold snoer (= geen kringetje)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 28 september 2011 @ 17:27:34 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102482720
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen, de mate van zelfinductie is evenredig met de kringintegraal over de stroomkring van het magnetische veld. Die kringintegraal is nul bij een afgerold snoer (= geen kringetje)
In theorie wel...in de praktijk heeft ook een rechte leiding nog steeds een lichte spoel werking. Met name in hoogfrequentere toepassingen loop je daar soms heel duidelijk tegenaan. Zelfs met rechte kabels van een meter.

En mocht je het gemist hebben: ik heb ook voorgesteld de afgerolde kabel in cirkels op de vloer te leggen. Dan heb je weer een spoel zonder het hitte probleem.
pi_102482910
Kun je dat lasapparaat niet een standje lager zetten? Of het je echt dik constructiewerk?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')