quote:
[..]
Een opgerolde haspel is nooit een goed plan, maar als een 16 amp zekering al klapt. Dan moet je je haspel zeker niet opgerold laten!
Goed, als je 2 laspuntjes zet, en daarna stopt zal het zeker wel helpen. Maar als je 10 minuten last dan staat je haspel in de fik.
Jou circelzaag heeft een veel lager continu verbruik als hij eenmaal op snelheid is. En als je de belasting van je haspel niet overschrijd zal er geen probleem zijn.
[/quote]
Op de haspel staat keurig hoeveel stroom je mag trekken met opgerolde haspel en met afgerolde haspel. Tenminste: Wel op de haspels die ik gebruikte.
Daarbij waarschuw ik zelf ook duidelijk voor de warmte. Het is aan TS om de controle te doen op vermogen van zijn las ding.
Bottom line is en blijft wat ik zeg: Als het vermogen van het las apparaat beneden de toegestane waarde is voor de opgerolde haspel kan het. Als het er boven is kan het nog maar alleen erg kortstondig.
Daarbij staat het TS vrij om het ook te proberen met afgerolde haspel. Een afgerolde haspel heeft nog steeds een spoel werking, helemaal als je de afgerolde kabel enigszins netjes in cirkels op de vloer legt. Voor een beetje nette werkplek is dat uberhaupt al een goed plan.