Dat moet je uitleggen ...quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 14:53 schreef LWD-Godius het volgende:
Ik wil niet veel zeggen maar België is wel het bewijs van een goed functionerende democratie, dat kan je van het huidige Nederland niet zeggen.
Ik kijk met veel bewondering naar het (in)formatieproces in België. Alle partijen worden betrokken bij de onderhandelingen, in Nederland is juist de trend om partijen uit te sluiten. Wees enorm blij dat er in België tenminste met elkaar constructief gepraat wordt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat moet je uitleggen ...
Ja, dan verschillen we van mening hierover. In Nederland regeert men liever met 52 zetels dan dat ze even wat tijd uit trekken om verder te onderhandelen en een regering te vormen dat een breed draagvlak heeft.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:07 schreef du_ke het volgende:
Sorry maar constructief praten en deze formatie in Belgie zijn niet echt dingen die mij als een logische combinatie in de oren klinken
De enige reden dat alle partijen meepraten is omdat er amper een coalitie te vormen is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:05 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Ik kijk met veel bewondering naar het (in)formatieproces in België. Alle partijen worden betrokken bij de onderhandelingen, in Nederland is juist de trend om partijen uit te sluiten. Wees enorm blij dat er in België tenminste met elkaar constructief gepraat wordt.
Nederland is in een vrije val geraakt, een minderheid regeert het land momenteel, eigen bevolking word niet geraadpleegd op verschillende en veelal belangrijke dossiers die een zeer grote impact hebben op het functioneren van onze samenleving.
Maar Nederlanders zijn voor het overgrote deel, sorry dat ik het zeg, domme kortzichtige mensen die niet in zien wat de staat van het politieke bestel op dit moment is.
Het is problematisch, maar ik zou het niet ademocratisch noemen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:56 schreef Breekfast het volgende:
Daarnaast heeft het feit dat 1,5 jaar na de verkiezingen nog steeds geen regering is gevormd weinig meer met democratie te maken.
Eerlijk gezegd is niemand een verlies, behalve VDB, maar die werd toch al buitenspel gezet door Miss Gennezquote:Op zondag 25 september 2011 15:22 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik ben daar eigenlijk vrij zeker van.
Als wij de politiek nog niet beu zijn, zou je bijna zeggen dat de politici dat wel zijn. Iedereen loopt naar de uitgang: Caroline Gennez (SP-A) stopt als voorzitter, Frank Vandenbroucke (S-PA) wil onderzoek doen, Leterme (CD&V) gaat naar de OESO, Vervotte (CD&V) gaat uit de politiek, Sven Gatz (OpenVLD) verlaat het Vlaams parlement, Dirck Sterckx (OpenVLD) stopt als Europees Parlementslid, Frank Vanhecke (Vlaams Belang) verlaat met slaande deuren de partij waarvan hij ooit voorzitter was......
En da's een typisch geval van eigen schuld. Ze hadden nooit met die gewestelijke flauwe zever moeten beginnen. Eén regering voor één land zou de norm moeten zijn.quote:Op zondag 25 september 2011 20:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Resultaat van de nieuwe financieringswet : De Vlamingen geven elk jaar minstens 1000¤ aan Wallonië. Bedankt Vlaamse onderhandelaars ...
http://vtm.be/nieuws/belga/74280-waalse-gewest-is-winnaar
Er zijn heus nog wel staten met verschillende regeringen naast de nationale (VK, Duitsland, ...). Vergeet trouwens niet dat territoriale autonomie eerder op vraag van de Franstaligen was, waar de Vlamingen culturele autonomie wensten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En da's een typisch geval van eigen schuld. Ze hadden nooit met die gewestelijke flauwe zever moeten beginnen. Eén regering voor één land zou de norm moeten zijn.
Het verschil is dat men in Duitsland en in Groot-Brittannië niet vechtend over straat loopt omdat een taalgroepje een dorpje meer bevolkt dan het andere.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Er zijn heus nog wel staten met verschillende regeringen naast de nationale (VK, Duitsland, ...). Vergeet trouwens niet dat territoriale autonomie eerder op vraag van de Franstaligen was, waar de Vlamingen culturele autonomie wensten.
En bij ons dan wel?quote:Op zondag 16 oktober 2011 18:06 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Het verschil is dat men in Duitsland en in Groot-Brittannië niet vechtend over straat loopt omdat een taalgroepje een dorpje meer bevolkt dan het andere.
De inwoners van die dorpjes (BHV) zal het een grote rotzorg wezen welke taal de buurman spreekt. Het zijn een stel achterlijke politici die hier al een paar decennia te lang over aan het vechten zijn.quote:
Je vergeet natuurlijk wel een belangrijk verschil met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk: daar spreekt iedereen één taal (of toch dezelfde basistaal). Dat is in België heel anders natuurlijk.quote:Op zondag 16 oktober 2011 18:19 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
De inwoners van die dorpjes (BHV) zal het een grote rotzorg wezen welke taal de buurman spreekt. Het zijn een stel achterlijke politici die hier al een paar decennia te lang over aan het vechten zijn.
Waarbij ook nog geldt dat de splitsing van BHV op geen enkele manier bijdraagt aan het oplossen van de onderliggende Vlaamse grief (de verfransing van Vlaams-Brabant).quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:00 schreef Heero87 het volgende:
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat een probleem als BHV belachelijk opgeklopt werd en dat het beschamend lang geduurd heeft voor er een oplossing uit de bus is gekomen, terwijl veel mensen daar weinig om gaven.
Maar de oplossing voor dat is etnisch zuiveren en ik denk niet dat je dat als vierkiezings slogan kan gebruiken .quote:Op donderdag 20 oktober 2011 08:03 schreef Reya het volgende:
[..]
Waarbij ook nog geldt dat de splitsing van BHV op geen enkele manier bijdraagt aan het oplossen van de onderliggende Vlaamse grief (de verfransing van Vlaams-Brabant).
Wat is daaraan het probleem? De inwoners hebben er geen probleem van dat er mensen Frans spreken, alleen de politici. Het blijft België hoor...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 08:03 schreef Reya het volgende:
[..]
Waarbij ook nog geldt dat de splitsing van BHV op geen enkele manier bijdraagt aan het oplossen van de onderliggende Vlaamse grief (de verfransing van Vlaams-Brabant).
Gohjah, er staan nu toch enkele hoogovens in de buurt van Luik vrij voor gebruik ...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar de oplossing voor dat is etnisch zuiveren en ik denk niet dat je dat als vierkiezings slogan kan gebruiken .
Ik mis erkenning voor de waardevolle veldobservaties die ik heb verricht.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 23:46 schreef du_ke het volgende:
Stammen ontdekt aan Nederlands-Franse grens
Antropologen hebben in het Nederlands-Franse grensgebied een aantal nieuwe stammen ontdekt. Het lijkt te gaan om een cultuur die in een los, stateloos verband samenleeft.
De stammen leven in de moeilijk toegankelijke overgangszone tussen de lijn Terneuzen-Tilburg-Maastricht enerzijds en Calais-Lille-Metz aan de andere zijde. Er lijkt sprake van een dubbele invloedssfeer. Een gedeelte van de stammen spreekt een door het Nederlands beïnvloede taal, onder Maastricht zijn juist veel Franse klanken hoorbaar.
Een team onder leiding van hoogleraar culturele antropologie Bert Bokhoven doorkruiste enkele jaren het gebied en kwam tot opmerkelijke ontdekkingen. Zo lijkt de cultuur, meer dan de Nederlandse of Franse, in het teken van de eigen stam te staan. Nationaal bewustzijn en behoefte tot statenvorming lijken te ontbreken. Wel zijn sinds april 2010 diverse stamhoofden in onderling overleg om tot een hechtere samenwerking te komen.
Bokhoven verwacht niet dat de stammen zich op korte termijn zullen verenigen tot een onafhankelijkheidsbeweging. “De onderlinge verdeeldheid is daartoe te groot. Het grootste gevaar voor deze cultuur zie ik in de massa’s dagjesmensen die nu naar het gebied zullen gaan om ‘aapjes te gaan kijken.’ Hoewel ik van sommige inboorlingen het vertrouwen heb gewonnen weet ik niet hoe ze op massatoerisme zullen reageren.”
Om de stammen voor het massatoerisme te behoeden en hun de mogelijkheid te bieden hun cultuur te behouden pleit Bokhoven in het afsluitende hoofdstuk van zijn onderzoek voor het aanleggen van taalgebonden reservaten.
http://www.speld.nl/2011/(...)landse-franse-grens/
Al jaren komt die kusttram in het nieuws omwille van de ongevallen, niet zelden met de dood tot het gevolg, en minister Crevits wil het aantal ongevallen zien dalen met... 2,5 procent? Ik dacht: dit moet een tikfout zijn, bedoelt men niet 25 procent of zo? Op de site van Crevits staat het nochtans inderdaad zo?quote:De hoge ongevallencijfers van de kusttram hebben een verklaring: wat wij 'kusttram' noemen is een in 1978 op maat van de stad Chaleroi gebouwd metrostel. Douglas De Coninck is redacteur bij deze krant en groeide op in Oostende. Hij bepleit de vernietiging van de kusttram.
Dit jaar vielen er al drie doden, twee zwaargewonden en 75 lichtgewonden te betreuren met de kusttram. Markante cijfers zijn dat, voor een tram. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits kondigt nu een verkeersveiligheidsplan aan dat het aantal ongevallen volgend jaar met 2,5 procent moet doen dalen. Ze geeft zo op z'n minst grond aan de suggestie dat iets of iemand schuld treft aan deze cijfers. Dat er ergens iets schort aan de opleiding van de wattman, of aan de wegsignalisatie. Er is wel degelijk een schuldige voor de dramatisch hoge ongevallencijfers, maar geen enkel veiligheidsplan zal daar ooit vat op krijgen. De schuldige is Belgische politieke geschiedenis.
....
Van de LRV zijn destijds 108 exemplaren gebouwd, 54 voor Charleroi en 54 voor de kust. Netjes verdeeld, perfect gewoon. Ze zijn gebouwd in de ateliers van de firma Brugeoises et Nivelles (BN). Het ging in die jaren niet zo best met BN. Er werkten veel mensen, er waren machtige vakbonden en om de toekomst bekommerde politici. BN had zwaar te lijden onder de oliecrisis en de opkomst van de auto. Wou BN overleven, dan moest het bedrijf innoveren en exporteren. Dus ontwikkelde BN de LRV, een voor die tijd experimenteel vervoerssysteem met tunneltjes, viaductjes en blitse stationnetjes in marmer en staal.
Om het LRV-systeem verkocht te krijgen, moest het natuurlijk eerst kunnen worden getest. Et voilà, in het kort, de ontstaansgeschiedenis van de metro van Charleroi. Het besluit om in één klap 108 LRV's te bestellen bij BN, was er een die was ingegeven door zorg om de toekomst van een particulier bedrijf, en vooral niet door zorg om de gebruiker.
BN heeft zijn LRV-systemen verkocht gekregen in Manilla en Londen. In de Londense Docklands kun je zien hoe het systeem werkt. De opstaphoogte is aangepast aan metroperrons, de snelle acceleratie heeft tot doel de moderne mens in de moderne stad geen seconden te doen verliezen. Wat je in de Docklands vooral niét ziet, is dat de metro opeens z'n viaduct verlaat en zich tussen het autoverkeer gaat mengen. Daar is de LRV gewoon niet voor gebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |