abonnement Unibet Coolblue
pi_102165692
De Slavernij

Vanaf zondag 18 september om 20:15 uur vijf weken lang aandacht voor het meest verzwegen deel van de vaderlandse geschiedenis. Presentatie: Daphne Bunskoek en Roué Verveer.

http://deslavernij.ntr.nl/

NTR-De Slavernij-Promo

Roué Verveer presenteert 'De Slavernij' - Pauw & Witteman

Vanaf zondag 18 september start de 5-delige NTR-serie "De Slavernij". Hoewel Nederland de slavernij in 1863 definitief afschafte, blijkt het onderwerp nog immer actueel. Op Geschiedenis 24 daarom de komende week uitgebreid aandacht voor een letterlijk en figuurlijk zwart hoofdstuk in de vaderlandse geschiedenis: dat van de slavernij.

In het Historisch Nieuwsblad stond deze maand ook al wat aardige artikels in over slavernij van Nederland in met name Brazillië.

Een topic voor alles wat met dit onderwerp te maken heeft.
pi_102165799
Eerste deel is nu te zien op Uitzending gemist. Ik vond het een erg interessante aflevering.
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:28:03 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102166610
Thanks Clan voor de tip (tvp)
pi_102166624
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:56 schreef Clan het volgende:
Eerste deel is nu te zien op Uitzending gemist. Ik vond het een erg interessante aflevering.
Ik ook. Goee serie om te volgen.
Vooral dat verhaal over christenslaven vond ik interessant!
Definitely not CIA
pi_102167078
De slavernij heeft ook wat goeds vooruit gebracht zoals muziek Rocksteady SKA Regea maar dat terzijde het was een foute periode wat de ruijter heeft gedaan en de wit
The world of SKA music
pi_102167215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:50 schreef strikeforce het volgende:
De slavernij heeft ook wat goeds vooruit gebracht zoals muziek Rocksteady SKA Regea maar dat terzijde het was een foute periode wat de ruijter heeft gedaan en de wit
De serie maakt juist duidelijk dat slavernij overal was/is. Je zag in de aflevering dat ook hollanders door de arabieren slaaf waren gemaakt en vrijgekocht moesten worden.
pi_102167364
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:58 schreef Clan het volgende:

[..]

De serie maakt juist duidelijk dat slavernij overal was/is. Je zag in de aflevering dat ook hollanders door de arabieren slaaf waren gemaakt en vrijgekocht moesten worden.
Klopt zoals het nog hedendaags is is juist het gaat verder dan het gedeeltenlijk toen was Kinderslavernij en prosetutie en noem maar op het geeft wel een beeld dat er weinig veranderd is en naar mijn meening zal het nog een lange tijd duren eer er iets veranderd zal worden..
The world of SKA music
pi_102304339
Eigenlijk was iedereen schuldig en onschuldig aan de slavernij.
pi_102337648
Uit: Historisch Nieuwsblad





pi_102340563
De kop 'in Brazilë begon de slavernij' klopt niet.
De VOC-kolonies waren toen al slavenmaatschappijen, vóór 1637
Deel 2: http://www.geschiedenis24(...)ikaanse-tranen-.html
pi_102341621
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 20:48 schreef Bluesdude het volgende:
De kop 'in Brazilë begon de slavernij' klopt niet.
De VOC-kolonies waren toen al slavenmaatschappijen, vóór 1637
Deel 2: http://www.geschiedenis24(...)ikaanse-tranen-.html

Welke VOC kolonies?
pi_102342025
Batavia, Banda, te Ambon en misschien nog een enkele ergens
pi_102343027
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
Batavia, Banda, te Ambon en misschien nog een enkele ergens
Dan zal dat hooguit zo'n tien jaar ervoor door Coen zijn geweest, maar ik denk dat ze bedoelen dat de slavernij pas in zijn volle omvang in Brazillië begon.
pi_102343850
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Dan zal dat hooguit zo'n tien jaar ervoor door Coen zijn geweest, maar ik denk dat ze bedoelen dat de slavernij pas in zijn volle omvang in Brazillië begon.
De schrijver Han Ceelen of de redactie maakte die kop en kennelijk baseerde men zich op de Ernst vd Boogaart , die in deel I zei dat in 1637 olv Johan Maurits de eerste door Nederlanders bestuurde slavenhoudende samenleving begon. Niet waar dus...
Op pagina 1 van deze scans zegt van de Boogaart dat toen voor het eerst Nederlanders de morele barriere tav slavernij overschreden. Dat lijkt me ook niet waar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 24-09-2011 22:50:45 ]
pi_102346484
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De schrijver Han Ceelen of de redactie maakte die kop en kennelijk baseerde men zich op de Ernst vd Boogaart , die in deel I zei dat in 1637 olv Johan Maurits de eerste door Nederlanders bestuurde slavenhoudende samenleving begon. Niet waar dus...
Op pagina 1 van deze scans zegt van de Boogaart dat toen voor het eerst Nederlanders de morele barriere tav slavernij overschreden. Dat lijkt me ook niet waar.
Het gaat hier over de Afrikaanse slaven, dus van Afrika overgebracht naar Amerika, het gaat niet over aziatische slaven.

Wat Boogert er voor een mening bij geeft over die 'morele bariere' is sowieso een wetenschappelijke kijk van tegenwoordig op deze zaken, daar hecht ik weinig waarde aan.
pi_102346960
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:23 schreef Clan het volgende:

[..]

Het gaat hier over de Afrikaanse slaven, dus van Afrika overgebracht naar Amerika, het gaat niet over aziatische slaven.

Ik denk dat de programmamakers en vd Boogaart -trouwens heel Nederland doet dat-- zich teveel focust op West-Indië wbt slavernij en dat wat er in Oost-Indië aan slavernij gebeurde het te snel marginaliseert tot "stelt niks voor"
pi_102347807
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik denk dat de programmamakers en vd Boogaart -trouwens heel Nederland doet dat-- zich teveel focust op West-Indië wbt slavernij en dat wat er in Oost-Indië aan slavernij gebeurde het te snel marginaliseert tot "stelt niks voor"
Men focust zich sowieso altijd op Afrikaanse slaven in dienst van Europeanen, in het begin focuste het programma zich ook een beetje op slaven in andere culturen, maar ik lees op de site dat het programma vooral gaat over de Afrikaanse slaven die naar Amerika werden vervoerd. Helaas schieten ze hier ietwat te kort.
pi_102349012
Het thema is Nederland en haar slavernijverleden.
Die focus is logisch, ook logisch is de focus op West-Indië, maar ik vermoed dat Oost-Indië hier nogal vergeten is. Eigenlijk is dat altijd zo . Iedereen denkt dat er niet zoveel gebeurde aan slavernij daar onder Nederlands bestuur. Maar men weet er weinig van, net als men weinig weet van de slavernij te West-Indië. Mensen willen het allemaal liever niet weten.
En dan krijg je wel dat men 'beelden' zelf gaat invullen of juist niet met feiten invullen maar met emoties.
pi_102349900
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:31 schreef Bluesdude het volgende:
Het thema is Nederland en haar slavernijverleden.
Die focus is logisch, ook logisch is de focus op West-Indië, maar ik vermoed dat Oost-Indië hier nogal vergeten is. Eigenlijk is dat altijd zo . Iedereen denkt dat er niet zoveel gebeurde aan slavernij daar onder Nederlands bestuur. Maar men weet er weinig van, net als men weinig weet van de slavernij te West-Indië. Mensen willen het allemaal liever niet weten.
En dan krijg je wel dat men 'beelden' zelf gaat invullen of juist niet met feiten invullen maar met emoties.
Je doet het wel heel negatief overkomen. Misschien hadden ze niet genoeg geld voor een uitgebreidere documentaire, ze moesten namelijk al naar Suriname, de Caribische gebieden en Afrika vliegen met een hele ploeg. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken wat je doet.

Je hebt gelijk dat ze de slavernij in de Oost Indische gebieden geheel niet/weinig belichten, daar mogen ze zeer zeker wat meer over laten zien/vertellen.
pi_102350143
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 01:00 schreef Clan het volgende:

[..]

Je doet het wel heel negatief overkomen. Misschien hadden ze niet genoeg geld voor een uitgebreidere documentaire, ze moesten namelijk al naar Suriname, de Caribische gebieden en Afrika vliegen met een hele ploeg. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken wat je doet.
Het thema is Nederland en de slavernij en daar hoort ook bij de VOC-slavernij. Zover ik de vooraankondiging las, heeft men geen aandacht daarvoor, tenminste het is niet genoemd.
Het is geen kwestie van geld, vrees ik. Men denkt er gewoon niet aan.... en de opmerkingen van vd Boogaart bevestigen dat.
Maar we zullen zien.. nog 4 afleveringen. !
pi_102350462
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 01:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het thema is Nederland en de slavernij en daar hoort ook bij de VOC-slavernij. Zover ik de vooraankondiging las, heeft men geen aandacht daarvoor, tenminste het is niet genoemd.
Het is geen kwestie van geld, vrees ik. Men denkt er gewoon niet aan.... en de opmerkingen van vd Boogaart bevestigen dat.
Maar we zullen zien.. nog 4 afleveringen. !
Ik heb de thema's van de afleveringen bekeken en ze besteden, zover ik heb kunnen lezen, niets aan de slavernij in de Oost Indische gebieden.
  maandag 26 september 2011 @ 17:27:38 #22
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102404533
Bedankt voor de scans Clan, misschien kun je het artikel vanaf pagina 58 over de Slavenopstand in 1795 ook nog scannen :)?
Heb helaas geen scanner staan hier.
pi_102407907
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:27 schreef Nibb-it het volgende:
Bedankt voor de scans Clan, misschien kun je het artikel vanaf pagina 58 over de Slavenopstand in 1795 ook nog scannen :)?
Heb helaas geen scanner staan hier.
Ik heb helaas het blad voor onbepaalde tijd uitgeleend, ik zal het scannen als ik het weer terug heb ;)

Hier wel twee internetpagina's over de opstand;

http://www.innl.nl/page/5482/nl

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tula_(Cura%C3%A7ao)
pi_102518067
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 20:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

* historisch feitje
* klopt het idee dat Nederland in zijn geheel zich verrijkte aan de slavernij of geldt dat meer voor de aandeelhouders VOC-WIC, de slaveneigenaren en de regentenklasse
Ik vond op internet in reactie op kolonialisme deze reactie, en ik citeer:

Bij Indonesiërs, die ik in de 90-er jaren ontmoette, heerste de mening dat Nederland in de koloniale tijd had geleefd van de inkomsten uit Indië. Noodgedwongen moest ik mij daar toentertijd in verdiepen en kwam tot de conclusie dat de inkomsten uit Indië in 350 jaar kolonialisme nooit meer dan maximaal 10% van de Rijksbegroting van NL hebben bedragen. Na 1940 was dat uiteraard nihil en van 45 tot 49 kostte Indië ons alleen maar veel geld.

Vrijwel alle inkomsten uit lokale belastingen werden weer in Indië zelf geïnvesteerd in onderwijs, infrastructuur, leger, kosten bestuur, etc.

De winsten uit het bedrijfsleven vielen hier uiteraard niet onder. Ook die werden overigens gedeeltelijk weer geherinvesteerd, maar ook als dividend aan de Nederlandse eigenaars uitgekeerd, die voor de finaciering hadden gezorgd en de know-how hadden ingebracht.

Kortom, Nederland heeft zich in Indië financieel zeer redelijk gedragen en we hoeven ons in dit opzicht absoluut nergens voor te schamen.

Bron: artikel7.nu
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:46:12 #25
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_102585152
http://www.scaruffi.com/politics/slavetra.html
Voor de mensen die een vertekend beeld hebben van slavernij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')