abonnement Unibet Coolblue
pi_101974566
Net in het Ritalin artikel op de FP las ik een comment van iemand die zelf ADHD had en die nu ook een kind had met ADHD en leerproblemen. Ze klaagde over hoe zwaar ADHD hebben was... waarom neemt zo iemand dan in godsnaam nog een kind als de kans enorm groot is dat deze het ook krijgt? Zelfde met andere erfelijke aandoeningen. Ja, een kind is leuk en ik snap de behoefte, maar het is toch egoistisch om die aandoening door te geven? Zo zijn er nog veel ergere ziekte zoals Hemofilie, en allerlei handicaps waarbij de kans heel groot is dat je kind dit ook krijgt. Adopteer dan, of neem een draagmoeder oid...
pi_101974671
Of neem gewoon geen kinderen, er zijn al veel te veel mensen op deze wereld.
pi_101974726
Ja vind ik ook, maar je kan niemand verbieden een kind te willen.
pi_101974732
Ik heb ADHD, maar voor de rest mijn ouders niet. Dus het hoeft zo helemaal niet te zijn. Verder heb ik een vriendin met ADHD en haar dochter heeft nergens last van.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_101974737
Bedoeld kinderen krijgen/nemen is altijd egoistisch. Dus tot zover houdt je redering al op.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_101974761
Nee, vind ik niet. Als jij geen grote kans hebt op een aandoening en je kan je kind een goed leven geven dan heeft zo'n kind het beter dan als je hem bewust opzadelt met jouw slechte genen.
  donderdag 15 september 2011 @ 13:50:24 #7
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_101974840
Soms kom je er later pas achter dat je kans op een erfelijke aandoening hebt, zoals bepaalde vormen van kanker.. om mijn kind nu ergens in terug te stoppen zie ik ook niet zitten ;).

Maar als je bepaalde dingen van te voren weet , kun je wel een afweging maken.
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
pi_101974858
Als je ADHD hebt, TS. Je krijgt te horen van de dokter dat er 50% kans bestaat dat je eigen kind dit ook zal krijgen.... wat doe je dan? Voed je iemand anders zijn zaad op of gok je het op je eigen zaad? Wil je een eigen kind met bijbehorende trekjes, uiterlijke en innerlijke kenmerken of liever een waarvan je niet weet of hij misschien wel hartklachten krijgt in de toekomst? Dit kan namelijk ook erfelijk zijn terwijl je het niet, of nog niet weet.

quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:46 schreef Seam het volgende:
Bedoeld kinderen krijgen/nemen is altijd egoistisch. Dus tot zover houdt je redering al op.
Ik zal ook bedoeld kinderen maken/krijgen. Maar niet voor mij, maar voor het vrouwtje... ben ik dan ook egoistisch? Of ben ik dan egoistisch omdat ik mijn vrouwtje gelukkig maak waardoor ik geen gezeur aan mijn hoofd heb?
pi_101974920
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:47 schreef IlluminatiXenu het volgende:
Nee, vind ik niet. Als jij geen grote kans hebt op een aandoening en je kan je kind een goed leven geven dan heeft zo'n kind het beter dan als je hem bewust opzadelt met jouw slechte genen.
Het gaat mij om het feit dat je kinderen altijd neemt omdat je zelf iets mist. Je neemt kinderen niet omdat zij de wereld moeten redden ofzo :') Er is geen argument om kinderen te nemen/krijgen voor andere mensen :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 15 september 2011 @ 13:53:35 #10
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_101974938
Voor zover het niet dodelijk is en er mee te leven is valt het toch wel mee?
Je moeder is een hamster
pi_101974952
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:51 schreef Hydrogeny het volgende:
Als je ADHD hebt, TS. Je krijgt te horen van de dokter dat er 50% kans bestaat dat je eigen kind dit ook zal krijgen.... wat doe je dan? Voed je iemand anders zijn zaad op of gok je het op je eigen zaad? Wil je een eigen kind met bijbehorende trekjes, uiterlijke en innerlijke kenmerken of liever een waarvan je niet weet of hij misschien wel hartklachten krijgt in de toekomst? Dit kan namelijk ook erfelijk zijn terwijl je het niet, of nog niet weet.

[..]

Ik zal ook bedoeld kinderen maken/krijgen. Maar niet voor mij, maar voor het vrouwtje... ben ik dan ook egoistisch? Of ben ik dan egoistisch omdat ik mijn vrouwtje gelukkig maak waardoor ik geen gezeur aan mijn hoofd heb?
Nee maar dan is je vrouw wel 'egoistisch' in dat opzicht inderdaad
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 15 september 2011 @ 13:55:29 #12
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_101974985
ADHD is niet iets levensbedreigend dus waarom niet? Iedereen heeft toch recht op kinderen.
To doom or not to doom
pi_101975124
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:55 schreef A-mineur het volgende:
ADHD is niet iets levensbedreigend dus waarom niet? Iedereen heeft toch recht op kinderen.
Ja daar zit hem dus net de kink in de kabel. Het feit dat je iets kan geeft blijkbaar gelijk het recht ertoe.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  donderdag 15 september 2011 @ 14:02:36 #14
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_101975220
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:41 schreef IlluminatiXenu het volgende:
Ja, een kind is leuk en ik snap de behoefte, maar het is toch egoistisch om die aandoening door te geven? Zo zijn er nog veel ergere ziekte zoals Hemofilie, en allerlei handicaps waarbij de kans heel groot is dat je kind dit ook krijgt. Adopteer dan, of neem een draagmoeder oid...
Wat??? :')

Blijkbaar snap je 'de behoefte' niet. Het is geen auto die je gaat kopen!
Een erfelijke aandoening is misschien erg, maar dat wil niet zeggen dat er niet mee te leven is.
Zal even wat wezen zeg, als mijn moeder zo gedacht had had ik hier niet gezeten...
pi_101975226
Niet iedereen heeft recht op kinderen. Iemand met Downs niet. Of een pedofiel.

Maar adhd is niet zo heel erg, maar zij vond van wel blijkbaar, waarom neemt ze dan nog een kind denk ik dan.
pi_101975255
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:02 schreef Kreupel het volgende:

[..]

Wat??? :')

Blijkbaar snap je 'de behoefte' niet. Het is geen auto die je gaat kopen!
Een erfelijke aandoening is misschien erg, maar dat wil niet zeggen dat er niet mee te leven is.
Zal even wat wezen zeg, als mijn moeder zo gedacht had had ik hier niet gezeten...
Ja en nu ben je kreupel, leuk joh. Mijn ouders hebben een bril en ik heb lenzen. Er is altijd wel iets kleins. Maar een nare ziekte is toch wel wat anders.
  donderdag 15 september 2011 @ 14:04:49 #17
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_101975301
Ik nodig je graag uit om een week te leven met de chronische en erfelijke aandoeningen die ik heb, flapdrol!!! Jank je wel anders met je 'iets kleins'!
  donderdag 15 september 2011 @ 14:05:58 #18
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_101975342
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:03 schreef IlluminatiXenu het volgende:

[..]

Ja en nu ben je kreupel, leuk joh. Mijn ouders hebben een bril en ik heb lenzen. Er is altijd wel iets kleins. Maar een nare ziekte is toch wel wat anders.
Soms kom je er later pas achter dat je kans op een erfelijke aandoening hebt, zoals bepaalde vormen van kanker.. om mijn kind nu ergens in terug te stoppen zie ik ook niet zitten .

Maar als je bepaalde dingen van te voren weet , kun je wel een afweging maken.

Edit: zoals eerder in dit topic geschreven... je weet niet alles van te voren.
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
pi_101975353
Wat weegt dan zwaarder? Hoe de mensen tegen deze aandoening aan kijken of hoe je zelf tegen deze aandoening kijkt? Of wat de mogelijkheden nu zijn en in de toekomst?

Ik ben bijvoorbeeld maar al te blij met mijn ADHD/ADD.
Ik zou niet zonder willen.
pi_101975370
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:02 schreef Kreupel het volgende:

[..]

Wat??? :')

Blijkbaar snap je 'de behoefte' niet. Het is geen auto die je gaat kopen!
Een erfelijke aandoening is misschien erg, maar dat wil niet zeggen dat er niet mee te leven is.
Zal even wat wezen zeg, als mijn moeder zo gedacht had had ik hier niet gezeten...
Inderdaad ik zou ook geen auto kopen waarvan ik weet dat de vooras onherstelbaar in de prak ligt.
Maar met een kind is dat blijkbaar ander want dan heb je 'de behoefte'. In andere woorden ikke ikke ikke moet moet moet hebbe hebbe hebbe ten kosten van het kind zelf. De behoefte is gewoon een eufemisme voor egoisme
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  donderdag 15 september 2011 @ 14:09:12 #21
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_101975450
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:06 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Inderdaad ik zou ook geen auto kopen waarvan ik weet dat de vooras onherstelbaar in de prak ligt.
Maar met een kind is dat blijkbaar ander want dan heb je 'de behoefte'. In andere woorden ikke ikke ikke moet moet moet hebbe hebbe hebbe ten kosten van het kind zelf. De behoefte is gewoon een eufemisme voor egoisme
Ik bedoel; kinderen krijgen is een weloverwogen beslissing. En waarom zou een chronische/erfelijke ziekte het leven van een kind zodanig beïnvloeden dat zijn of haar leven de moeite niet waard is?
  donderdag 15 september 2011 @ 14:10:42 #22
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_101975493
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:06 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Inderdaad ik zou ook geen auto kopen waarvan ik weet dat de vooras onherstelbaar in de prak ligt.
Maar met een kind is dat blijkbaar ander want dan heb je 'de behoefte'. In andere woorden ikke ikke ikke moet moet moet hebbe hebbe hebbe ten kosten van het kind zelf. De behoefte is gewoon een eufemisme voor egoisme
Dat is niet voor iedereen dus zo :) . Als ik acht jaar geleden had geweten wat ik nu weet. Dan had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Maar om dat af te stempelen als egoisme? nee, ik ben ook verschrikkelijk blij met mijn kind en hoop dat zij niet krijgt waar ik wel een verhoogde kans op heb .
Eveneens voor mensen die een gehandicapt kind krijgen , op het moment van verwekking is dat niet te gokken.
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
pi_101975510
Maar goed, ik voorzie dat we binnen 3 pagina's overgaan op de gedachte die mensen ook hebben op gebied van één ouder en kind (wat nog geboren moet worden).

Die kinderen kunnen ook volgens velen geen enkele dag genieten, zijn de hele dag down en hun eerste woordjes waren: "Ikke wil niehiet méhr levuh."
pi_101975571
Zag laatst een documentaire van een stel dat een kind kreeg met een ernstige en pijnlijke huidziekte die constante verzorging nodig had. De kans dat hun tweede kind het ook zou krijgen was 1 op 4, en toch namen ze een tweede (met inderdaad dezelfde ziekte). Van het eerste kind konden ze het niet weten want zelf waren ze alleen dragers, maar om met een kans van 1 op 4 nog een kind te krijgen is echt belachelijk. Je moet inderdaad afwegen hoe groot de kans is dat je kind het krijgt, en hoe ernstig de aandoening is.
pi_101975700
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:09 schreef Kreupel het volgende:

[..]

Ik bedoel; kinderen krijgen is een weloverwogen beslissing. En waarom zou een chronische/erfelijke ziekte het leven van een kind zodanig beïnvloeden dat zijn of haar leven de moeite niet waard is?
Inderdaad is het een weloverwogen beslissing, dat staat buiten kijf. En ieder leven is de moeite waard als het er eenmaal is. Het is een puur persoonlijke keuze van de ouders die vaak het glas halfvol zien. En voorbij gaan aan het feit dat in sommige gevallen het kind 50% kans heeft om een sociale paria te worden of nog erger, bijvoorbeeld levenslang eenzame opsluiting in je hoofd.

Naar mijn mening neemt een deel van de ouders die beslissing te lichtvaardig.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')