De compositie kan in allebei beter, maar vooral het feit dat ze alles van scherp zijn is vervelend. Ik had zelf deze foto's nooit online gezet, je weet toch zelf ook wel dat je veel beter kunt?quote:Op woensdag 21 december 2011 12:18 schreef whosvegas het volgende:
Al vind ik de eerste in beide series best goed De andere missen idd moment
Lekker die laatste!quote:Op maandag 19 december 2011 15:36 schreef Cyaa het volgende:
Hier de hoogtepunten van mijn eerste poging concert fotografie.
[ afbeelding ]
Seeker
[ afbeelding ]
Seeker
[ afbeelding ]
Kaboom!
Concertfotografie geeft echt een kick als je zon mooie plaat schiet Het ging me prima af met me huidige lenzen.
Volgede keer wel op .Raw schieten natuurlijk. Voor mijn klant maakt dat in dit geva niet uit maar voor me eigen portfolio wel natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Qua compositie:quote:Op dinsdag 20 december 2011 21:17 schreef whosvegas het volgende:
Customs @ Tivoli:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Whehe, je hebt een goede instelling iig Veel doen, je apparatuur leren kennen en bedienen en dan het maximale eruit halen (incl. compositie )quote:Op woensdag 21 december 2011 17:42 schreef whosvegas het volgende:
Laat ik ff zeggen dat ik nog maar 2 maandjes met fotografie bezig ben, daarvoor wist ik geen eens hoe je in manuele stand de belichting in moest stellen. Deed eigenlijk alleen aan astrofotografie (sterren en nevels, nog minder licht ).
Merk dat je echt een oog voor de juist compositie moet krijgen, sommige opmerkingen waren me geen eens opgevallen (zoals dat z'n rechterhand er niet helemaal op staat).
Maar goed, door oefening leert men
Ik doe het ook wel eens als ik industrial moet schieten met veel strobo.quote:
De lichtomstandigheden en het type band zijn inderdaad heel belangrijk voor je hitrate. Met manual focus moet je op een andere manier met scherpte omgaan. Je stelt scherp en je wacht tot de artiest op de plek is waar je hebt scherpgesteld, anticiperen dus. Met AF reageer je meer, je laat de AF scherpstellen op de artiest. Gewoon een andere manier van werken. Beheers je alletwee zal je hitrate niet veel verschillen. Beheers je maar 1 goed dan zal die eruit springen. Ik ben een eeuwigheid geleden begonnen met manual focus (toen had je niks anders), bij mij duurde het juist lang voordat ik de AF variant ook beheerste. Daar heb ik moeite voor moeten doen. Net zoals iemand die van de AF afkomt moeite moet doen om de MF variant te leren beheersen.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:45 schreef Ener-G het volgende:
Bij een wild rondspringende metalband zal je 'hitrate' echt niet zo goed zijn als bij een relatief statischere singer-songwriter op een krukje, manual focussend. Ook niet als je een focus assist tot je beschikking hebt die aangeeft wanneer je 'scherp' zit, puur vanwege de snelheid waarmee de situatie verandert en je onderwerp beweegt. Ik denk dat je dan eerder puur je individuele skills mag prijzen.
Wat maakt het matglas van de K20D dat het (voor jou?) beter is? Of heb je er een speciaal split prism matglas in gezet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben wel bekend dat de zoeker van Pentax camera's helderder is dan (crop) concullega's van andere merken, maar ik weet niet of dat nu nog steeds zo is. Of zit er iets speciaals in het matglas zelf? Enlighten me
Dat ik zelf afgelopen vrijdag bijna 2x zoveel foto's geschoten heb heeft overigens niks met focussen te maken.
Het probleem was echter dat er meerdere danseressen/zangeressen tegelijk in beeld waren waarbij er dan 2 in een goeie houding waren en 1tje dan net weer niet. Ook de vlammen van de fakkels hielpen niet echt mee. Vanwege redelijk snelle onverwachte bewegingen hier en daar dus wat (semi) burst shots gedaan
Daar ben ik dus ook achter gekomenquote:Manueel focussen met de gemiddelde crop-sensor camera is niet te doen, en zelfs met een fullframe zoeker is het nog knap lastig om te zien wat in focus is.
Dan zou je met een split prism matglas in de weer moeten gaan, wat ook weer de nodige nadelen met zich mee brengt.
Bedoel je de Pentax k20D?quote:Op donderdag 22 december 2011 19:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De lichtomstandigheden en het type band zijn inderdaad heel belangrijk voor je hitrate. Met manual focus moet je op een andere manier met scherpte omgaan. Je stelt scherp en je wacht tot de artiest op de plek is waar je hebt scherpgesteld, anticiperen dus. Met AF reageer je meer, je laat de AF scherpstellen op de artiest. Gewoon een andere manier van werken. Beheers je alletwee zal je hitrate niet veel verschillen. Beheers je maar 1 goed dan zal die eruit springen. Ik ben een eeuwigheid geleden begonnen met manual focus (toen had je niks anders), bij mij duurde het juist lang voordat ik de AF variant ook beheerste. Daar heb ik moeite voor moeten doen. Net zoals iemand die van de AF afkomt moeite moet doen om de MF variant te leren beheersen.
Ook in het verleden stelde ik zelden scherp puur op het microprisma of de scherpstelbalk. Ik stelde meestal scherp op een ander punt in het matglas. Die techniek gebruik ik nog altijd. De heel heldere zoeker van de K20D helpt daarbij enorm. En natuurlijk goed lichtsterk glas. 2.8 beschouw ik niet eens als lichtsterk, primes zijn veelal veel lichtsterker (onder de 2.0).
En niet onverdienstelijkquote:Op zondag 25 december 2011 12:42 schreef Mirjam het volgende:
eindelijk, ik mag ook mee doen
[ link | afbeelding ]
Waylon
Hehe, ja vind ik wel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |