abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 december 2011 @ 12:18:58 #176
52513 whosvegas
The Trickster
pi_105861525
Al vind ik de eerste in beide series best goed :) De andere missen idd moment
Are you nuts??
pi_105870546
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:18 schreef whosvegas het volgende:
Al vind ik de eerste in beide series best goed :) De andere missen idd moment
De compositie kan in allebei beter, maar vooral het feit dat ze alles van scherp zijn is vervelend. Ik had zelf deze foto's nooit online gezet, je weet toch zelf ook wel dat je veel beter kunt?
  woensdag 21 december 2011 @ 16:24:30 #178
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_105871157
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 15:36 schreef Cyaa het volgende:
Hier de hoogtepunten van mijn eerste poging concert fotografie.

[ afbeelding ]
Seeker
[ afbeelding ]
Seeker
[ afbeelding ]
Kaboom!

Concertfotografie geeft echt een kick als je zon mooie plaat schiet :D Het ging me prima af met me huidige lenzen.

Volgede keer wel op .Raw schieten natuurlijk. :@ :@ :@ Voor mijn klant maakt dat in dit geva niet uit maar voor me eigen portfolio wel natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. ^O^
Lekker die laatste!

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 21:17 schreef whosvegas het volgende:
Customs @ Tivoli:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Qua compositie:
1] Jammer dat zijn rechterhand niet helemaal er op staat
2] Was mooi geweest als het hoofd van de drummer scherp was geweest en niet overbelicht
3] Artiesten staan mooi in het beeld

Scherpte:
Ik denk dat je hier tegen de limieten van je gear loopt. Concertfotografie steunt enorm op lichtgevoeligheid en als je daar voldoende van hebt kun je werkbaardere sluitertijden en diafragma's gebruiken. Een snelle autofocus (en goed presterend bij weinig licht) helpt ook enorm.

Soms kom je er gewoon niet met wat je hebt en dit zijn echt lastige situaties met zo weinig licht. Laat je je vooral niet ontmoedigen maar, maak het je zelf gemakkelijker door festivals overdag te schieten. Zeker als je je portfolio wilt opbouwen en goede shots wilt hebben met 'het' moment.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 21 december 2011 @ 17:42:01 #179
52513 whosvegas
The Trickster
pi_105874349
Laat ik ff zeggen dat ik nog maar 2 maandjes met fotografie bezig ben, daarvoor wist ik geen eens hoe je in manuele stand de belichting in moest stellen. Deed eigenlijk alleen aan astrofotografie (sterren en nevels, nog minder licht :) ).

Merk dat je echt een oog voor de juist compositie moet krijgen, sommige opmerkingen waren me geen eens opgevallen (zoals dat z'n rechterhand er niet helemaal op staat).

Maar goed, door oefening leert men :)
Are you nuts??
  woensdag 21 december 2011 @ 19:40:05 #180
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_105879070
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:42 schreef whosvegas het volgende:
Laat ik ff zeggen dat ik nog maar 2 maandjes met fotografie bezig ben, daarvoor wist ik geen eens hoe je in manuele stand de belichting in moest stellen. Deed eigenlijk alleen aan astrofotografie (sterren en nevels, nog minder licht :) ).

Merk dat je echt een oog voor de juist compositie moet krijgen, sommige opmerkingen waren me geen eens opgevallen (zoals dat z'n rechterhand er niet helemaal op staat).

Maar goed, door oefening leert men :)
Whehe, je hebt een goede instelling iig ;) Veel doen, je apparatuur leren kennen en bedienen en dan het maximale eruit halen (incl. compositie ;) )
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 21 december 2011 @ 20:26:00 #181
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_105881377
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 december 2011 22:14 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen?
Ik doe het ook wel eens als ik industrial moet schieten met veel strobo.
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_105906769
Manueel focussen met de gemiddelde crop-sensor camera is niet te doen, en zelfs met een fullframe zoeker is het nog knap lastig om te zien wat in focus is.
Dan zou je met een split prism matglas in de weer moeten gaan, wat ook weer de nodige nadelen met zich mee brengt.

Voorprogrammabandjes Nafta-2 en Beyond Violet afgelopen vrijdag, licht was compleet brak en uiteraard op 1 profielspotje in het midden na totaal geen frontlicht:

#1

Beyond Violet 16-12-2011

#2

Beyond Violet 16-12-2011

#3

Nafta-2 16-12-2011

#4

Nafta-2 16-12-2011

En voorproefje van hoofdprogramma Blutengel, waarbij er wel een bak licht opengetrokken werd.. zat bijna op daglicht settings _O- rest van de foto's ben ik nog mee bezig, was erg lastig om de danseressen met fakkels en nepbloed er goed op te krijgen :P dus een beetje hail mary geschoten, 460 shots gemaakt in totaal die avond. Voor mijn doen vrij veel, normaal maak ik zo'n 200 shots. Verder heb ik het idee dat de calibratie van mn scherm de laatste keer niet helemaal goed is gegaan, nu ik de foto hier op mn werk bekijk doet ie me wat warm aan.. toch maar eens een spyder halen binnenkort :)

#5

Blutengel
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_105919690
Sorry Ener-G, bij mij is de hitrate voor manual focussen ongeveer gelijk met die van autofocus. Niet iedere APS DSLR heeft een brak matglas. Het matglas van mijn K20D is beter dan van iedere analoge SLR die ik gebruikt heb.
pi_105924109
Bij een wild rondspringende metalband zal je 'hitrate' echt niet zo goed zijn als bij een relatief statischere singer-songwriter op een krukje, manual focussend. Ook niet als je een focus assist tot je beschikking hebt die aangeeft wanneer je 'scherp' zit, puur vanwege de snelheid waarmee de situatie verandert en je onderwerp beweegt. Ik denk dat je dan eerder puur je individuele skills mag prijzen.

Wat maakt het matglas van de K20D dat het (voor jou?) beter is? Of heb je er een speciaal split prism matglas in gezet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben wel bekend dat de zoeker van Pentax camera's helderder is dan (crop) concullega's van andere merken, maar ik weet niet of dat nu nog steeds zo is. Of zit er iets speciaals in het matglas zelf? Enlighten me :)

Dat ik zelf afgelopen vrijdag bijna 2x zoveel foto's geschoten heb heeft overigens niks met focussen te maken.
Het probleem was echter dat er meerdere danseressen/zangeressen tegelijk in beeld waren waarbij er dan 2 in een goeie houding waren en 1tje dan net weer niet. Ook de vlammen van de fakkels hielpen niet echt mee. Vanwege redelijk snelle onverwachte bewegingen hier en daar dus wat (semi) burst shots gedaan :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_105928392
Ghehe Blutengel daar was ik ook.. en zo slecht als het licht was bij de eerste twee bands heb ik echt in tijden niet meer meegemaakt.. godskelere zeg. Heb er maar een paar foto's van gemaakt en daar verder ook niks meer mee gedaan.. dus alleen maar foto's van Blutengel zelf:









De rest: http://icemotion.nl/album.php?album=221
pi_105929065
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 17:45 schreef Ener-G het volgende:
Bij een wild rondspringende metalband zal je 'hitrate' echt niet zo goed zijn als bij een relatief statischere singer-songwriter op een krukje, manual focussend. Ook niet als je een focus assist tot je beschikking hebt die aangeeft wanneer je 'scherp' zit, puur vanwege de snelheid waarmee de situatie verandert en je onderwerp beweegt. Ik denk dat je dan eerder puur je individuele skills mag prijzen.

Wat maakt het matglas van de K20D dat het (voor jou?) beter is? Of heb je er een speciaal split prism matglas in gezet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben wel bekend dat de zoeker van Pentax camera's helderder is dan (crop) concullega's van andere merken, maar ik weet niet of dat nu nog steeds zo is. Of zit er iets speciaals in het matglas zelf? Enlighten me :)

Dat ik zelf afgelopen vrijdag bijna 2x zoveel foto's geschoten heb heeft overigens niks met focussen te maken.
Het probleem was echter dat er meerdere danseressen/zangeressen tegelijk in beeld waren waarbij er dan 2 in een goeie houding waren en 1tje dan net weer niet. Ook de vlammen van de fakkels hielpen niet echt mee. Vanwege redelijk snelle onverwachte bewegingen hier en daar dus wat (semi) burst shots gedaan :)
De lichtomstandigheden en het type band zijn inderdaad heel belangrijk voor je hitrate. Met manual focus moet je op een andere manier met scherpte omgaan. Je stelt scherp en je wacht tot de artiest op de plek is waar je hebt scherpgesteld, anticiperen dus. Met AF reageer je meer, je laat de AF scherpstellen op de artiest. Gewoon een andere manier van werken. Beheers je alletwee zal je hitrate niet veel verschillen. Beheers je maar 1 goed dan zal die eruit springen. Ik ben een eeuwigheid geleden begonnen met manual focus (toen had je niks anders), bij mij duurde het juist lang voordat ik de AF variant ook beheerste. Daar heb ik moeite voor moeten doen. Net zoals iemand die van de AF afkomt moeite moet doen om de MF variant te leren beheersen.

Ook in het verleden stelde ik zelden scherp puur op het microprisma of de scherpstelbalk. Ik stelde meestal scherp op een ander punt in het matglas. Die techniek gebruik ik nog altijd. De heel heldere zoeker van de K20D helpt daarbij enorm. En natuurlijk goed lichtsterk glas. 2.8 beschouw ik niet eens als lichtsterk, primes zijn veelal veel lichtsterker (onder de 2.0).
pi_105933818
quote:
Manueel focussen met de gemiddelde crop-sensor camera is niet te doen, en zelfs met een fullframe zoeker is het nog knap lastig om te zien wat in focus is.
Dan zou je met een split prism matglas in de weer moeten gaan, wat ook weer de nodige nadelen met zich mee brengt.
Daar ben ik dus ook achter gekomen :)
Are you nuts??
pi_105935180
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:39 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De lichtomstandigheden en het type band zijn inderdaad heel belangrijk voor je hitrate. Met manual focus moet je op een andere manier met scherpte omgaan. Je stelt scherp en je wacht tot de artiest op de plek is waar je hebt scherpgesteld, anticiperen dus. Met AF reageer je meer, je laat de AF scherpstellen op de artiest. Gewoon een andere manier van werken. Beheers je alletwee zal je hitrate niet veel verschillen. Beheers je maar 1 goed dan zal die eruit springen. Ik ben een eeuwigheid geleden begonnen met manual focus (toen had je niks anders), bij mij duurde het juist lang voordat ik de AF variant ook beheerste. Daar heb ik moeite voor moeten doen. Net zoals iemand die van de AF afkomt moeite moet doen om de MF variant te leren beheersen.

Ook in het verleden stelde ik zelden scherp puur op het microprisma of de scherpstelbalk. Ik stelde meestal scherp op een ander punt in het matglas. Die techniek gebruik ik nog altijd. De heel heldere zoeker van de K20D helpt daarbij enorm. En natuurlijk goed lichtsterk glas. 2.8 beschouw ik niet eens als lichtsterk, primes zijn veelal veel lichtsterker (onder de 2.0).
Bedoel je de Pentax k20D?
Ik heb de K10D, volgens mij is de K20 de opvolger van de K10.
Hoe is de ruis bij hoge iso waarden? Bij 1600 iso (hoogste iso van de k10) is de ruis storend, liever zou ik op 800 iso fotograferen, maar dat gaat niet altijd.
Enne wat voor lenzen gebruik je bij concerten?

Grappig dat je beschrijft dat het even duurde voordat je AF goed onder de knie kreeg. Je zou verwachten dat dat heel wat eevoudiger zou zijn als manueel scherpstellen.
Are you nuts??
pi_105939439
De K20 is een stuk beter dan de K10. Ik vond de K10 zelfs een achteruitgang tov de istDs waarmee ik begon met digitaal fotograferen. Bij de K20 is de ruis tot ISO 1600 niet noemenswaardig. Bij ISO 3200 nog goed weg te werken. Ga je daarboven dan wordt 't rap minder.
Qua lenzen heb ik meestal een volle tas bij me. De inhoud is normaliter:
Zenitar 2.8/15 fisheye
Soligor 2.8/20
Pentax FA 2.8/28 (AF)
Pentax DA 2.4/35 (AF)
Pentax FA 1.7/50 (AF)
Petnax DA 2.4/70 (AF)
Samyang 1.4/85
Takumar 2.5/135
Takumar 4.0/200
  donderdag 22 december 2011 @ 22:39:54 #190
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_105940021
Een petnax? ;)

Waarom schrijf je je diafragma's eigenlijk voor je mm's? Ik heb nog nooit iemand dat zien doen. Altijd 50 mm f/1.8.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_105952875
ultra_ivo dank voor je uitleg :) 2.8 noem ik ook niet echt lichtsterk, ik heb vaker de 50/1.4 erop en zit nu te wachten totdat Nikon op 6 januari de 85/1.8G aankondigt :P
Al schiet ik met de 50/1.4 zelden wijd open, en zit ik eerder tussen de F2 a 2.2, omdat de scherptediepte anders onwerkbaar dun wordt, en door de extreem sterke licht/donker contrasten je sneller last van nare effecten krijgt zoals fringing en 'wolligheid'.

Wat iso betreft zit ik meestal tussen de 2500 en 6400, afhankelijk van hoe donker het is of hoe snel de band beweegt. Iso 1600 red je het niet mee in bepaalde (kleinere) donkere podia waar ik kom als je echt actie met veel beweging vast wil leggen, zoals icemotion kan beamen :P

Dat anticiperen en scherpstellen op een ander punt ken ik wel, echter blijft het vaak een gok wat de persoon in beeld gaat doen. Vaak sta ik (ook met AF) eerst even te kijken en observeren wat de mensen precies doen. Mensen hebben op het podium vaak dezelfde trekjes en bewegingen die ze regelmatig herhalen.

Je neemt trouwens nog een aardige berg glas mee, hoe doe je dat met je tas? Die zet je ergens neer, of hou je die om?
Als ik een optreden schiet heb ik mn D700 mee met grip, 50/1.4G, 16/2.8 zenitar fish, en Tamron 28-75/2.8. Een van die 3 lenzen gemount, camera om mn nek/schouder, en de overige 2 lenzen in mn Domke F-6, ook om mn schouder/nek. Veel meer dan die 2 lenzen, een zaklampje, blaasbalgje, microfiberdoek, zaklamp en geheugenkaartjes zitten er niet in, het moet zo mobiel en licht mogelijk blijven, en het manouvreert ook een stuk makkelijker dan met een rugzak door de menigte.

Als ik niet schiet kan ik de camera lekker laten rusten bovenop de tas, en ik kan zonder te verplaatsen van lens wisselen. Al zit ik inmiddels voorzichtig te spelen met de gedachte om een tweede body (tweedehands D3s wordt hopelijk wat betaalbaarder als de D4 er is) aan te schaffen O-) En dan 1 camera met een wijde en 1 met een (iets) langere lens uit te rusten. Een systeem met 1 camera aan een neckstrap om schouder en nek, camera aan 1 kant en dan nog een riemsysteem met zo'n haak die je in het schroefdraad voor het statief onderop de camera monteert lijkt me ideaal, waarbij de camera in ruste aan een broek/heupriem hangt aan de andere kant van je lichaam. Losse spul in broek/vestzakken, en dan heb je ook geen tas meer nodig :) Maar dat blijft voorlopig nog wel even toekomstmuziek voor mij ;)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf vrijdag 23 december 2011 @ 15:47:37 #192
73911 ultra_ivo
pi_105965446
Ik heb de tas meestal omhangen. Dat werkt prima in de podia waar ik meestal fotografeer. Soms zet ik 'm op 'n hoek van 't podium neer. Hangt een beetje af van de sfeer van de avond en hoe 'thuis' ik er ben.
  zaterdag 24 december 2011 @ 17:35:05 #193
52513 whosvegas
The Trickster
pi_106007053
Mijn nieuwe 50 mm 1.4 lens is in bestelling, Nu heb ook de beschikking over autofocus en een goede belichtingsmeting :)
Na de post van ultra_ivo blijkt dat ik beter de K10D kan inruilen voor een K20D. Maar dat ga ik voorlopig niet doen. Zoals de leraar van de foto cursus zegt, een goede fotograaf kan ook goed foto's maken met beperkte hulpmiddelen. Denk dat de ervaren fotograven hier betere foto's maken met hun mobiel dan ik met mijn K10
_O-

Dus met deze camera en lens wil ik het voorlopig doen, eerst maar eens goede foto's leren maken.

@ultra_ivo, dank voor de beschrijving van je techniek voor MF en AF. Eigenlijk zat ik de hele avond aan de scherpstel ring te draaien en nog geen scherpe foto's :( Met jou verhaal kan ik eens gaan experimenteren.
Are you nuts??
  FOK!fotograaf zaterdag 24 december 2011 @ 18:16:46 #194
73911 ultra_ivo
pi_106008502
Nog een tip. Stel scherp op de microfoon en verdraai dan de scherpstelring net zodat de scherpte een decimeter achter de microfoon komt te liggen. Dan zit je goed qua scherpte (tenzij de zanger/es) de microfoon wil verzwelgen ;).
  zaterdag 24 december 2011 @ 20:15:06 #195
52513 whosvegas
The Trickster
pi_106012634
Thanks, met al deze tips moet het lukken om de volgende keer wat betere foto's te posten!
Are you nuts??
pi_106028962
eindelijk, ik mag ook mee doen :D



Waylon O+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 25 december 2011 @ 13:14:09 #197
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_106029583
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 12:42 schreef Mirjam het volgende:
eindelijk, ik mag ook mee doen :D

[ link | afbeelding ]

Waylon O+
En niet onverdienstelijk *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!fotograaf zondag 25 december 2011 @ 13:29:20 #198
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_106029903
Strak!
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_106031351
quote:
6s.gif Op zondag 25 december 2011 13:14 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

En niet onverdienstelijk *O*
ja, is het echt een beetje goed? :D :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 25 december 2011 @ 14:36:45 #200
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_106031445
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2011 14:33 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ja, is het echt een beetje goed? :D :@
Hehe, ja vind ik wel.

Paar kleine aandachtspuntjes, linkerlamp had er niet af gecropt te worden. Nu valt de lamp er net een beetje af. Zonde.
Sfeer is prima, eventueel had de microfoon iets verder van de mond af kunnen zijn zodat je wat meer van het gezicht ziet.
En ik ben zelf niet zo van scheve composities, alsof Waylon een beetje van links boven naar rechtsonder staat.

Maar qua scherpte prima, kleuren zijn mooi. Emotie is prima, met name om de foto wat spannender te maken zijn bovenstaande tips :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')