abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_101712433

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[ Bericht 0% gewijzigd door Arkai op 08-09-2011 19:25:52 ]
One man's trash, another man's treasure.
pi_101712495
quote:
Hij zei iets interessant over het feit dat in Europa 75% van de bedrijfskredieten via de banken loopt terwijl in Amerika 75% door de markten wordt gefinancierd. En dit legde hij in verband met de fixed rate, full allotment tenders die de ECB gebruikt om geld naar de banken te pushen. Ik verstond hem niet goed en heb gemist wat dat verband was, en hoe dat van de VS/FED afwijkt. Iemand die het wel gehoord en begrepen heeft?
pi_101713318
Het is weer een dagje zonder duidelijke richting.. Ik verwacht dat we toch nog wel verder dalen de komende tijd. Situatie wordt niet beter, vooral niet in de zuidelijke euro landen.
  donderdag 8 september 2011 @ 17:15:33 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101715040
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:29 schreef the85mc het volgende:
Het is weer een dagje zonder duidelijke richting.. Ik verwacht dat we toch nog wel verder dalen de komende tijd. Situatie wordt niet beter, vooral niet in de zuidelijke euro landen.
Och, Griekenland is allang afgeschreven, doet niet meer mee. Italië en Spanje drukken forse bezuinigingen erdoor en Ierland is eigenlijk geen probleem meer. Ik denk dat de ergste vrees wel in de koersen ingebakken zit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_101715129
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Italië en Spanje drukken forse bezuinigingen erdoor
Tegen welke prijs?
  donderdag 8 september 2011 @ 17:17:48 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101715130
FCX is wel erg goedkoop nu.

http://finance.yahoo.com/q/ks?s=FCX+Key+Statistics

Enterprise Value/EBITDA (ttm)3: 3.66

De koperprijs staat er nu wel goed voor: http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=HG&p=w1

Er wordt alvast ingeprijsd dat de koperprijs inelkaar gaat klappen ofzo?

Ik las wel zo'n artikel dat een deel van kopervraag in China niet terug te leiden is naar echte industriële vraag maar gebruikt wordt om leningen te krijgen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101718986
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:17 schreef JimmyJames het volgende:
De koperprijs staat er nu wel goed voor: http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=HG&p=w1
Even offtopic: hoe houdt finviz de gradaties in volume bij? Blijkbaar kunnen ze dat doen voor bijna alle geillustreerde grafieken en ik heb die statistieken niet eerder in deze vorm voorbij zien voorkomen. Vooral de groep commercial hedgers lijken een significante bijdrage te leveren terwijl ik helemaal niet kan plaatsen hoe dat gemeten wordt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101719417
Ik heb finviz aan de OP toegevoegd, ik smelt namelijk voor dit soort grafiekjes:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101723339
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:29 schreef Arkai het volgende:
Ik heb finviz aan de OP toegevoegd, ik smelt namelijk voor dit soort grafiekjes:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die dollares... hoe meten ze daar de performance van?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 september 2011 @ 10:46:58 #10
862 Arcee
Look closer
pi_101743870
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:46 schreef Arcee het volgende:
280 :W
Ik vermoed dat we zo weer gaan stijgen Duitsland komt van -1,8% af en nu al -1,3%..
pi_101745000
De xetra dax is veel volatieler dan de AEX. Eerst was het verschil (op dieptepunt van de dag tot nu toe) 0,5%, nu nog maar 0,2%.
Iemand een idee hoe dat komt? Zijn er meer risicovolle beleggingen ofzo bij Duitse banken? Hebben ze meer exposure aan piggslanden? Ik ben wel benieuwd. Het is me pas de laatste dagen eigenlijk opgevallen..
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 12:42:19 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101746808


De hele eurozone AAA yieldcurve is hard omlaag gevallen de afgelopen paar weken. Recessie in de maak?
Het ziet er eigenlijk een stuk slechter uit dan 2008.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2011 @ 13:25:56 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101747972
Perpetuals gaan werkelijk door het putje, van 114 naar 102,5 in vier maanden. Stopt dit nog?
pi_101751611
Dat was even een flinke klap naar beneden in een half uurtje. De hele dag superrustige dag en ineens klapt de AEX 6 punten naar beneden..
pi_101751633
Er is sprake van een Griekse default dit weekend.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_101751682
Dan kan ik beter mn longs van de hand doen voor dit weekend..
pi_101751711
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:33 schreef fedsingularity het volgende:
Er is sprake van een Griekse default dit weekend.
Bron?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 15:37:20 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101751755
Het banenplan (Obama probeert zijn baan te houden ten koste van $447 miljard) wekt niet erg veel vertrouwen zo te zien :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101751923
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:37 schreef SeLang het volgende:
Het banenplan (Obama probeert zijn baan te houden ten koste van $447 miljard) wekt niet erg veel vertrouwen zo te zien :')
Die moet en zal de werkloosheid omlaag krijgen om zijn herverkiezing te redden. Hoeveel het kost maakt niets uit :')

Vraag me altijd af wat er gebeurt met al die bouwvakkers, waar die het over heeft, als alle wegen en scholen gerepareerd zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 september 2011 @ 15:44:50 #21
862 Arcee
Look closer
pi_101751943
ING weer onder de 5 euro. w/ Wie durft? :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 15:47:16 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101752003
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:44 schreef Confetti het volgende:

[..]

Die moet en zal de werkloosheid omlaag krijgen om zijn herverkiezing te redden. Hoeveel het kost maakt niets uit :')

Vraag me altijd af wat er gebeurt met al die bouwvakkers, waar die het over heeft, als alle wegen en scholen gerepareerd zijn.
Amerika is hoe dan ook f*cked.

- Ofwel de economie gaat door het putje. Geen uitleg nodig
- Ofwel de economie verbetert iets en Obama wint de verkiezingen. Zit je nog een keer 4 jaar lang zonder leiderschap
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 15:48:11 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101752035
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:44 schreef Arcee het volgende:
ING weer onder de 5 euro. w/ Wie durft? :P
ING staat nog steeds dicht bij z'n oude top
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 september 2011 @ 15:49:20 #24
862 Arcee
Look closer
pi_101752063
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:48 schreef SeLang het volgende:
ING staat nog steeds dicht bij z'n oude top
Welke oude top?

Ik las laatst wel dat ING dicht bij de bodem van 2009 stond, terwijl het daar nog ruim 100% boven zit.:')
pi_101752092
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Amerika is hoe dan ook f*cked.

- Ofwel de economie gaat door het putje. Geen uitleg nodig
- Ofwel de economie verbetert iets en Obama wint de verkiezingen. Zit je nog een keer 4 jaar lang zonder leiderschap
haha iemand is er geen fan van obama... Ik denk toch dat hij beter was dan die ouwe veteraan mccain.
De verwachtingen waren te hoog gespannen en je kon van te voren aan zien komen dat hij ze niet allemaal waar kon maken..Als je iemand aan wil wijzen die het fout heeft gedaan dan is het Clinton en met name Bush jr.. Obama is alleen maar aan het puinruimen van voorgangers eigenlijk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 15:50:36 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101752100
quote:
'Duits bestuurslid ECB stapt op'

FRANKFURT (AFN) - Júrgen Stark, een Duitse bestuurder bij de Europese Centrale Bank (ECB), stapt op. Dat schrijft persbureau Reuters vrijdag op basis van twee anonieme bronnen.

Stark zou het niet eens zijn met het controversiële opkoopprogramma van staatsobligaties van de centrale bank. De ECB wilde vrijdag geen commentaar geven.
Was dat niet de opvolger can die andere Duitser (Weber) die ook opstapte om dezelfde reden?

Duitsland uit de euro!!!1111EINZ!!!!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101752255
Ik zat bijna te pitten achter de pc, maar nu wordt het toch nog spannend. Was vanochtend rond elf uur long ingestapt, ik dacht wel een klein ritje naar boven te kunnen maken. Dat ritje naar boven klopte wel, maar die klapper erna had ik niet aan zien komen ;)
pi_101752291
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:57 schreef the85mc het volgende:
Ik zat bijna te pitten achter de pc, maar nu wordt het toch nog spannend. Was vanochtend rond elf uur long ingestapt, ik dacht wel een klein ritje naar boven te kunnen maken. Dat ritje naar boven klopte wel, maar die klapper erna had ik niet aan zien komen ;)
Al uitgestapt?
pi_101752338
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:59 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Al uitgestapt?
Nee nog niet... Denk dat we nog wel iets omhoog gaan. Als ik nu uitstap dan stap ik op een dalletje uit.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 september 2011 @ 16:18:51 #30
862 Arcee
Look closer
pi_101752757
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:00 schreef the85mc het volgende:
Als ik nu uitstap dan stap ik op een dalletje uit.
Hoe weet je dat? Kan net zo goed een top zijn, toch? :s)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 16:20:37 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101752812
Hebben jullie het ook zo te doen met de Zwitserse centrale bank? Hebben ze net de supersterke CHF gekoppeld aan de euro, gaat de euro totaal door het putje! Ik wil niet weten hoeveel euros die gasten de laatste paar dagen hebben moeten kopen tegen CHF om toch de link te handhaven :D

Tot nu toe is het nog goed gelukt trouwens, maar alle tot nu toe gekochte euros staan natuurlijk op vet verlies.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 16:31:14 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101753178
Eigenlijk maar een matige beursreactie. Het opstappen van Stark zie ik toch wel als een ernstige escalatie van de crisis. In elk geval heel wat belangrijker dan een riedeltje van Obama of Bernanke.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101753270
Ja klopt. Als duitsland er de brui aan geeft dan is het einde euro. Maar ja de beurs reageert wel vaker irrationeel.
Als griekenland uit de euro stapt lijkt dat heel voordelig. Maar dan devalueert de drachme enorm en kunnen ze alsnog de buitenlandse schulden niet betalen. We worden toch door de grieken 'op zn grieks' genomen. Die gezegden kloppen dus echt.
pi_101754195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Och, Griekenland is allang afgeschreven, doet niet meer mee. Italië en Spanje drukken forse bezuinigingen erdoor en Ierland is eigenlijk geen probleem meer. Ik denk dat de ergste vrees wel in de koersen ingebakken zit.
En waar bestaat die ergste vrees dan uit? Want het lijkt er nu meer op dat de beurzen toch langzaam blijven door dalen.

Stiekem hoop ik dat er op dit moment aan een plan wordt gewerkt om Italië, Spanje, Portugal en Griekenland in het geheim van de euro te ontbinden.
BlaBlaBla
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 17:38:48 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101755223
De euro is echt een drama

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101755244
Particuliere belegger ziet het somber in

quote:
De beleggers hebben hun voorspelling over de stand van de AEX flink bijgesteld. In juli dachten zij dat de index over drie maanden op 359 zou uitkomen. Na de flinke neergang van de Amsterdamse beurs in de afgelopen maand hebben ze deze verwachting bijgesteld tot 299 punten.
Uit dit berichtje op de Fok! Frontpage vanmorgen blijkt dat de gemiddelde particuliere belegger somber gestemd is over de beurs. Dit lijkt me een realistische inschatting gezien het nieuws van de afgelopen weken/maanden.

Vervolgens wordt de AEX over 3 maanden echter voorspeld op 299 punten. Eind Augustus was de AEX zo'n beetje 280 (ik weet niet wanneer die enquete precies gehouden werd). Op dat moment (en nu zeker) zou 299 een forse najaars rally vragen.

Ik vraag me dan af of de gemiddelde particuliere belegger totaal geen gevoel heeft voor zo'n index waarde. Of durven ze domweg niet onder ogen te zien, dat een echte bearmarkt AEX=200 of nog lager zou betekenen? 2008 is toch niet zo lang geleden om zo'n vergelijking te trekken.
pi_101755434
Ik hoopte echt dat Obama met een of ander masterplan de economie zou weten te reden, ik was zelfs in de veronderstelling dat zijn eerdere toespraken over infrastructurele investeringen bedoeld waren om de latere plannen te verhullen maar hij wil dus echt bloedserieus nog een half biljoen lenen om spoorwegen en groene scholen te bouwen. Ik zag in elk geval een verkorte versie van de toedracht en het enthousiasme van het publiek straalt er niet echt vanaf. Uitermate jammer dit.
One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 18:03:44 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101755959
quote:
9s.gif Op vrijdag 9 september 2011 17:45 schreef Arkai het volgende:
Ik hoopte echt dat Obama met een of ander masterplan de economie zou weten te reden, ik was zelfs in de veronderstelling dat zijn eerdere toespraken over infrastructurele investeringen bedoeld waren om de latere plannen te verhullen maar hij wil dus echt bloedserieus nog een half biljoen lenen om spoorwegen en groene scholen te bouwen. Ik zag in elk geval een verkorte versie van de toedracht en het enthousiasme van het publiek straalt er niet echt vanaf. Uitermate jammer dit.
Ik kon niet nalaten om het gisteravond live te gaan kijken.

Obama is echt een van de zwakste presidenten ooit. Zelfs veel democraten weten niet meer wat ze ermee aan moeten. Het is echt jammer dat hij geen gebruik heeft gemaakt van de enorme steun die hij had begin 2009. Ook vanwege de sense of urgency die iedereen toen voelde had hij echt ingrijpende maatregelen kunnen nemen. Bovendien kun je dan makkelijk impopulaire maatregelen nemen want het is dan nog 4 jaar tot de nieuwe verkiezingen en met een beetje geluk kun je dan in het 4de jaar zelfs resultaten laten zien. Maar ja, dan heb je visie nodig en een ruggengraat.

Ik vond het bijna lachwekkend hoe hij gisteren deed alsof er NU opeens iets moet gebeuren in de laatste 14 maanden voor de verkiezingen. Ik vraag me ook af hoe dat overkomt bij main street :')

De tactiek achter dit plan is volgens mij gewoon dat veel van het plan niet acceptabel is voor de Republikeinen (het is onduidelijk hoe hij het gaat betalen, één maand na die hele debt-ceiling soap :') ) en dat hij die dan straks de schuld kan geven als het tijdens de verkiezingen nog steeds slecht gaat. ("Ik had een plan maar de GOP heeft het geblokkeerd!")
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101756248
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:

[..]
Ik vond het bijna lachwekkend hoe hij gisteren deed alsof er NU opeens iets moet gebeuren in de laatste 14 maanden voor de verkiezingen. Ik vraag me ook af hoe dat overkomt bij main street :')

De tactiek achter dit plan is volgens mij gewoon dat veel van het plan niet acceptabel is voor de Republikeinen (het is onduidelijk hoe hij het gaat betalen, één maand na die hele debt-ceiling soap :') ) en dat hij die dan straks de schuld kan geven als het tijdens de verkiezingen nog steeds slecht gaat. ("Ik had een plan maar de GOP heeft het geblokkeerd!")
Natuurlijk moet er nu iets gebeuren, 14 maanden is nog een lange tijd, en veranderingen na de verkiezingen kunnen ook niet snel worden doorgevoerd. Jij vindt het lachwekkend, maar hij had het in mijn ogen echt niet anders moeten brengen.
BlaBlaBla
  vrijdag 9 september 2011 @ 18:16:32 #40
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101756332
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:44 schreef Arcee het volgende:
ING weer onder de 5 euro. w/ Wie durft? :P
Ik niet. Een bankaandeel is nu wel het laatste dat ik wil hebben.

Zou trouwens mooi zijn als ASML en Unilever even flink konden dalen (ja heb er puts op).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101756380
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik kon niet nalaten om het gisteravond live te gaan kijken.

Obama is echt een van de zwakste presidenten ooit. Zelfs veel democraten weten niet meer wat ze ermee aan moeten. Het is echt jammer dat hij geen gebruik heeft gemaakt van de enorme steun die hij had begin 2009. Ook vanwege de sense of urgency die iedereen toen voelde had hij echt ingrijpende maatregelen kunnen nemen. Bovendien kun je dan makkelijk impopulaire maatregelen nemen want het is dan nog 4 jaar tot de nieuwe verkiezingen en met een beetje geluk kun je dan in het 4de jaar zelfs resultaten laten zien. Maar ja, dan heb je visie nodig en een ruggengraat.

Ik vond het bijna lachwekkend hoe hij gisteren deed alsof er NU opeens iets moet gebeuren in de laatste 14 maanden voor de verkiezingen. Ik vraag me ook af hoe dat overkomt bij main street :')

De tactiek achter dit plan is volgens mij gewoon dat veel van het plan niet acceptabel is voor de Republikeinen (het is onduidelijk hoe hij het gaat betalen, één maand na die hele debt-ceiling soap :') ) en dat hij die dan straks de schuld kan geven als het tijdens de verkiezingen nog steeds slecht gaat. ("Ik had een plan maar de GOP heeft het geblokkeerd!")
Daar lijkt het wel op, hij wil een plan hebben die er toch niet doorkomt, dan kan hij in ieder geval niet de schuld krijgen van het falen van het plan.
pi_101756583
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:18 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op, hij wil een plan hebben die er toch niet doorkomt, dan kan hij in ieder geval niet de schuld krijgen van het falen van het plan.
Tjeemig zeg, ik acht Obama wel wat hoger in dan deze gedachte hierachter. In tegenstelling tot de republikeinen die liever ieder Obama plan dwars willen zitten om zo straks de verkiezingen te kunnen winnen, want zij zullen Amerika wel even uit de sloep trekken...
BlaBlaBla
  vrijdag 9 september 2011 @ 18:43:24 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_101757241
Obama had nooit GM koste wat kost moeten steunen. Gewoon heel Detroit failliet laten gaan/weg laten fikken was veel beter geweest in plaats van de communist uit te hangen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_101757580
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:43 schreef Falco het volgende:
Obama had nooit GM koste wat kost moeten steunen. Gewoon heel Detroit failliet laten gaan/weg laten fikken was veel beter geweest in plaats van de communist uit te hangen.
Ja, en als griekenland binnenkort toch gaat defaulten hadden we ze nooit moeten steunen. Lekker gemakkelijk praten achteraf.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 18:58:26 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101757801
Ik ben m'n nood voorraden alweer aan het opbouwen.
Er staan hier nu 16 grote potten pastasaus en ik ga straks nog even snel extra blikken sardientjes halen.

2008 kan weer beginnen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:11:16 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101758399
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:53 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Ja, en als griekenland binnenkort toch gaat defaulten hadden we ze nooit moeten steunen. Lekker gemakkelijk praten achteraf.
Als Griekenland failliet gaat, dan gaan we daar ook aan betalen. Je gelooft toch niet dat we de Grieken dan van de honger laten omkomen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:12:58 #47
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101758477
Ze kunnen toch vissen of hun olijven opeten?
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:13:46 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101758515
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
Ze kunnen toch vissen of hun olijven opeten?
Heel Athene met een hengeltje in de Egeïsche zee?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:16:47 #49
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_101758636
Misschien kunnen Griekse restaurants wereldwijd nog wat extra personeel gebruiken..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_101758760
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:20 schreef SeLang het volgende:
Hebben jullie het ook zo te doen met de Zwitserse centrale bank? Hebben ze net de supersterke CHF gekoppeld aan de euro, gaat de euro totaal door het putje! Ik wil niet weten hoeveel euros die gasten de laatste paar dagen hebben moeten kopen tegen CHF om toch de link te handhaven :D

Tot nu toe is het nog goed gelukt trouwens, maar alle tot nu toe gekochte euros staan natuurlijk op vet verlies.

[ afbeelding ]
Ik zag deze quote van Jim:

Jim Sinclair’s Commentary
So far John Williams is the only person who agrees with me on the Swiss Franc.
"It is highly unlikely that the SNB really wants to destroy the franc or to disrupt Switzerland’s long history of fiscal prudence. If they wanted to do that, they would have joined with the euro a long time ago, and now would be suffering the same trials and tribulations as the Bundesbank in the euro crisis. Instead, as has happened at other times when the franc has been “too strong,” short-term action has been taken to psych-out the markets, to discourage those wanting to hold francs. Intervention against market demand, however, as is required here, quickly becomes extremely expensive and disruptive to the intervener’s financial system. Accordingly, the quasi-franc-euro-fix should prove to be short-lived, and the SNB knows that."
–John Williams of www.ShadowStats.com


Ik heb Jim hoog zitten (John, hmmm) en neem zijn commentaar dan ook zeer serieus.
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:19:50 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101758782
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:16 schreef Perrin het volgende:
Misschien kunnen Griekse restaurants wereldwijd nog wat extra personeel gebruiken..
Als je puur naar het land Griekenland krijgt is er gewoon geld genoeg. Het probleem is dat de Griekse overheid dat niet te pakken weet te krijgen! De schuld per Griek is lager dan de schuld per Nederlander! Kortom: bij een andere verdeling van financiën zou die overheid geheel schuldenvrij kunnen zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 september 2011 @ 19:22:29 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101758910
Toch vraag ik me af: stel dat Nederland een bailout had moeten hebben vanwege de hypotheekrente aftrek, zouden de Grieken ons dan een bailout hebben gegeven? Ergens heb ik het gevoel dat die gasten ons keihard zouden uitlachen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:23:18 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101758947
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:22 schreef SeLang het volgende:
Toch vraag ik me af: stel dat Nederland een bailout had moeten hebben vanwege de hypotheekrente aftrek, zouden de Grieken ons dan een bailout hebben gegeven? Ergens heb ik het gevoel dat die gasten ons keihard zouden uitlachen.
Wij geven die Grieken ook slechts een bailout uit eigenbelang. Als de Grieken geen enkel belang zouden hebben bij een Nederlandse bailout, dan kregen we hem niet. Maar vice versa hetzelfde.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:44:48 #54
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101760040
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je puur naar het land Griekenland krijgt is er gewoon geld genoeg. Het probleem is dat de Griekse overheid dat niet te pakken weet te krijgen! De schuld per Griek is lager dan de schuld per Nederlander! Kortom: bij een andere verdeling van financiën zou die overheid geheel schuldenvrij kunnen zijn.

Als je puur naar het land Griekenland krijgt is er gewoon geld genoeg. Het probleem is dat de Griekse overheid dat niet te pakken weet te krijgen! De schuld per Griek is lager dan de schuld per Nederlander! Kortom: bij een andere verdeling van financiën zou die overheid geheel schuldenvrij kunnen zijn.

Och, Griekenland is allang afgeschreven, doet niet meer mee. Italië en Spanje drukken forse bezuinigingen erdoor en Ierland is eigenlijk geen probleem meer. Ik denk dat de ergste vrees wel in de koersen ingebakken zit.

Wat heb jij gegeten?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:47:20 #55
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101760158


[ Bericht 100% gewijzigd door iamcj op 09-09-2011 19:47:42 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_101760611
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:
Obama is echt een van de zwakste presidenten ooit. Zelfs veel democraten weten niet meer wat ze ermee aan moeten. Het is echt jammer dat hij geen gebruik heeft gemaakt van de enorme steun die hij had begin 2009. Ook vanwege de sense of urgency die iedereen toen voelde had hij echt ingrijpende maatregelen kunnen nemen. Bovendien kun je dan makkelijk impopulaire maatregelen nemen want het is dan nog 4 jaar tot de nieuwe verkiezingen en met een beetje geluk kun je dan in het 4de jaar zelfs resultaten laten zien. Maar ja, dan heb je visie nodig en een ruggengraat.
Ik vind niet eens dat hij een gebrek aan ruggengraat heeft maar domweg heeft gekozen voor een slechte timing. Obama had niet onnodig veel moeten focussen op het zorgplan in zijn eerste ambtstermijn maar vanaf dag 1 de economische hervormingen moeten doorvoeren. Ik denk dat hij ofwel te veel heeft vertrouwd op de stimulusmaatregelen van de FED of het probleem totaal onderschat heeft. In beide gevallen is hij nu de eindverantwoordelijke en moet hij op de blaren zitten als gevolg van falend beleid.

quote:
De tactiek achter dit plan is volgens mij gewoon dat veel van het plan niet acceptabel is voor de Republikeinen (het is onduidelijk hoe hij het gaat betalen, één maand na die hele debt-ceiling soap ) en dat hij die dan straks de schuld kan geven als het tijdens de verkiezingen nog steeds slecht gaat. ("Ik had een plan maar de GOP heeft het geblokkeerd!")
Ergens zullen er ook heel veel mensen (werklozen) blij zijn met dit plan omdat ze nu eindelijk de hoop hebben een gesubsidieerde baan te krijgen. Als 10-15% van de Amerikaanse bevolking werkloos is dan kun je imo rekenen op steun van 20-25% als je bedenkt dat veel huishoudens inclusief inclusief aanhang (vrouw, kinderen) afhankelijk zijn van de kostwinner. Daarnaast heb je ook veel mensen die principieel op de Democraten stemmen en het zou zo maar kunnen dat Obama wederom president wordt. En dan hoeft hij de Republikeinen niet eens vuil aan te kijken. Obama bedrijft kortetermijnspolitiek en de geschiedenis heeft onderhand gewezen dat veel mensen daar toch voor zwichten.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101778027
Wat had Obama moeten doen, als je de politieke situatie in de VS in je achterhoofd houdt?
  zaterdag 10 september 2011 @ 10:33:58 #58
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101778133
Obama zou zich helemaal op energie moeten richten.

Electrische auto's
Bouw een kernfusiecentrale
Bouw een thorium centrale
WKO
Solar
Wind

Wat is er nu mooier, de rest van de wereld betaald het, het levert werkgelegenheid op, een kennisvoorsprong, je kunt je kennis verkopen en je bent op termijn minder afhankelijk van andere voor energie en olie.

Energie is de volgende uitdaging, dus beter nu beginnen, nu je dollar nog wat waard is.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_101778187
Oké, en wat vinden de oliemaatschappijen en de autofabrikanten daarvan? Juist, niet haalbaar.

Ik betwijfel of het veel uitmaakt welke president er zit. De Amerikaanse politiek wordt zodanig gedomineerd door de traditionele, ouderwetse grote bedrijven dat een president niet veel anders kan dan dezelfde doodlopende weg te blijven volgen. Er spelen andere belangen, en een president die al te zeer tegen die belangen ingaat wordt sowieso niet verkozen, en krijgt tijdens zijn ambtstermijn ook niet veel gedaan.
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:10:50 #60
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101781763
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 10:37 schreef Sloggi het volgende:
Oké, en wat vinden de oliemaatschappijen en de autofabrikanten daarvan? Juist, niet haalbaar.

Ik betwijfel of het veel uitmaakt welke president er zit. De Amerikaanse politiek wordt zodanig gedomineerd door de traditionele, ouderwetse grote bedrijven dat een president niet veel anders kan dan dezelfde doodlopende weg te blijven volgen. Er spelen andere belangen, en een president die al te zeer tegen die belangen ingaat wordt sowieso niet verkozen, en krijgt tijdens zijn ambtstermijn ook niet veel gedaan.
Ik denk dat autofabrikanten een advantage - electrische auto's met een fatsoenlijke radius - t.o.v. hun peers in voornamelijk aziatische landen wel kunnen waarderen. Same for oil. Wanneer een government achter je staat die je (financieel) steunt bij de R&D denk ik dat ze maar wat graag hun focus deels verplaatsen naar die nieuwe energiemarkt. Helemaal omdat ze zelf ook weten dat de olie niet eeuwenlang uit de grond blijft spuiten.
pi_101784443
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 10:37 schreef Sloggi het volgende:

Oké, en wat vinden de oliemaatschappijen en de autofabrikanten daarvan? Juist, niet haalbaar.

Het was Bush met daarna Obomba zelf die graag de Irakese olie onder hun reet hadden. De Kadafi mocht ook niet meer de baas over zijn olie blijven toen hij met een Afrikaanse munt wilde gaan stunten.

"Wat doet onze olie in jullie zandbak.

Olie is blijkbaar belangrijk voor de VS. Er zal daar nog wel even wat uit grond blijven komen dan, of zouden ze die moeite ook hebben gedaan als het binnen een paar jaar op is?
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:30:27 #62
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101786570
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 10:33 schreef iamcj het volgende:
Obama zou zich helemaal op energie moeten richten.

Electrische auto's
Bouw een kernfusiecentrale
Bouw een thorium centrale
WKO
Solar
Wind

Wat is er nu mooier, de rest van de wereld betaald het, het levert werkgelegenheid op, een kennisvoorsprong, je kunt je kennis verkopen en je bent op termijn minder afhankelijk van andere voor energie en olie.

Energie is de volgende uitdaging, dus beter nu beginnen, nu je dollar nog wat waard is.
Ja, bouw even een kernfusiecentrale :') Een kleine testcentrale is waarschijnlijk pas in 2050 af als alles volgens plan gaat. Laat staan dat je er echt iets mee kan... Voordat het echt op grote schaal gebruikt kan worden zijn we denk ik 60-70 jaar verder...helaas...

[ Bericht 5% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 10-09-2011 16:36:19 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:36:04 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101786690
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ja, bouw even een kernfusiecentrale :') Een kleine testcentrale is waarschijnlijk pas in 2050 af als alles volgens plan gaat. Laat staan dat je er echt iets mee kan... Voordat het echt op grote schaal gebruikt kan worden zijn we denk ik 60-70 jaar verder...helaas...
Kan gemakkelijk. In 4 jaar tijd is de atoombom ontwikkeld. In 8 jaar tijd is een man op de maan gezet. Is een kwestie van wil.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:36:42 #64
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101786708
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kan gemakkelijk. In 4 jaar tijd is de atoombom ontwikkeld. In 8 jaar tijd is een man op de maan gezet. Is een kwestie van wil.
Ik weet het niet zeker, heb je niet voor kernfusie Helium-3 nodig? Iets wat erg zeldzaam is aarde. Op de maan zijn er grote hoeveelheden van maar ook dan krijg je dus weer een wedloop.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:36:54 #65
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101786715
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kan gemakkelijk. In 4 jaar tijd is de atoombom ontwikkeld. In 8 jaar tijd is een man op de maan gezet. Is een kwestie van wil.
Tweede wereldoorlog en de koude oorlog. Ik zie al wat we nodig hebben...
The more debt, the better
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:38:52 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101786780
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:36 schreef flyguy het volgende:

[..]

Tweede wereldoorlog en de koude oorlog. Ik zie al wat we nodig hebben...
Dat klopt. Er moet wel druk zijn. Maar het kan zonder meer in hele korte tijd. De noodzaak is er nu echter niet.
(Dit nog los van alle andere dingen die tijdens WOII zijn ontwikkeld, en dat terwijl het land onder vuur lag en een groot deel van de mannen aan het front was en veel grondstoffen niet bereikbaar waren! Vooral Duitsland heeft toen fenomenaal gepresteerd. Kwestie van willen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_101787230
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:38 schreef LXIV het volgende:

Kwestie van willen.
Eerder een kwestie van moeten. Zo'n oorlog als kathalysator is trouwens niet gratis hè.
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:10:54 #68
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101787620
quote:
AMSTERDAM – De Griekse economie zal dit jaar met meer dan vijf procent krimpen. Dit verklaart de Griekse minister van Financiën zaterdag, zo meldt persbureau Reuters.

Foto: NU.nl/Charles Batenburg "De recessie overschrijdt alle verwachtingen, zelfs die van het trojka (EU/ECB/IMF)", aldus Evangelos Venizelos. "De verwachting in mei was een krimp van 3,8 procent, nu overstijgen we al vijf procent."
Als de economie krimpt,dan betekend dat dus dat er nog meer bezuinigd moet worden. Aangezien de bezuinigingsplannen uitgaan van een krimp van 3,8 procent?
Paardelul !!!
pi_101787638
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:56 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Eerder een kwestie van moeten. Zo'n oorlog als kathalysator is trouwens niet gratis hè.
Ik denk eerder dat Amerika ondanks alle belangen pas nu echt zal proberen een oorlog ten allen koste te vermijden. Die mensen zijn gewoon oorlogsmoe. Elke generatie heeft daar al een oorlog uitgevochten in een of ander ver land zonder al te veel overtuiging over het doel, WO1 en 2 buiten beschouwing.
pi_101788193
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:10 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Als de economie krimpt,dan betekend dat dus dat er nog meer bezuinigd moet worden. Aangezien de bezuinigingsplannen uitgaan van een krimp van 3,8 procent?
Dat klopt. Er zijn immers nog minder belastinginkomsten als begroot, zodat ook die tegenvaller gecompenseerd moet worden met extra bezuinigingen.

Het bericht was mij ook al opgevallen en ook dat er een geheim plan wordt gemaakt om de Duitse banken die nog Griekse obligaties bezitten te ondersteunen. Ik verwacht de Griekse default eigenlijk een dezer dagen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 10 september 2011 @ 18:11:09 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101789108
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:36 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat klopt. Er zijn immers nog minder belastinginkomsten als begroot, zodat ook die tegenvaller gecompenseerd moet worden met extra bezuinigingen.

Het bericht was mij ook al opgevallen en ook dat er een geheim plan wordt gemaakt om de Duitse banken die nog Griekse obligaties bezitten te ondersteunen. Ik verwacht de Griekse default eigenlijk een dezer dagen.
Dat verwacht ik ook
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 september 2011 @ 18:30:41 #72
862 Arcee
Look closer
pi_101789710
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:36 schreef jaco het volgende:
Ik verwacht de Griekse default eigenlijk een dezer dagen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:11 schreef SeLang het volgende:
Dat verwacht ik ook
Interessanter: de bijhorende verwachting voor de beurzen?
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:34:22 #73
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101789858
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:30 schreef Arcee het volgende:

[..]


[..]

Interessanter: de bijhorende verwachting voor de beurzen?
rationeel: niks
massa: paniek
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:45:54 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101790234
Ze kunnen die default beter vandaag dan morgen geven als het dan toch moet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:47:39 #75
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101790310
Ik via dat defaults en bail-outs altijd gewoon in de week moeten plaats vinden. Levert veel meer nieuws op.
The more debt, the better
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:49:19 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101790367
feitelijk is die default allang gegeven door de markt. Of tenminste een haircut van 50%. Dan kan Europa lang roepen dat dit niet zo is, maar de markt liegt natuurlijk niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 10 september 2011 @ 18:53:18 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101790514
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:45 schreef LXIV het volgende:
Ze kunnen die default beter vandaag dan morgen geven als het dan toch moet.
Ze hadden dat vorig jaar al gelijk moeten doen. Dan was de schade een stuk kleiner geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 september 2011 @ 18:57:44 #78
862 Arcee
Look closer
pi_101790686
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:53 schreef SeLang het volgende:
Ze hadden dat vorig jaar al gelijk moeten doen. Dan was de schade een stuk kleiner geweest.
Beter nog had iedereen in september 2008 de pijn geleden die noodzakelijk was.
pi_101790890
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:30 schreef Arcee het volgende:
Interessanter: de bijhorende verwachting voor de beurzen?
Het lijkt mij te verwachten dat financiele aandelen (nog verder) dalen. Dan volgen overige aandelen meestal in het kielzog, maar minder dramatisch.

Voor de koers van de Euro op de valutamarkten vind ik een voorspelling lastig. Bij een bedrijf betekent toenemende onzekerheid vrijwel automatisch een koersdaling. Bij een munt van een land of monetaire unie ligt dat ingewikkelder. Puur monetair technisch gezien betekent een default dat er geldvernietiging optreedt. Dat zou juist een koersstijging van de Euro kunnen betekenen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 10 september 2011 @ 19:21:34 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101791516
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 18:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Beter nog had iedereen in september 2008 de pijn geleden die noodzakelijk was.
Ja, alleen waren toen de sovereign defaults nog niet zo duidelijk en de verwarring groot rond Lehman etc. Maar in 2010 was er inmiddels genoeg in kaart gebracht over hoe de banken onderling verweven zijn en wie welke exposure heeft kwa PIIGS en toen hadden ze gewoon zowel de PIIGS schulden als de banken in een klap kunnen herstructureren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101791602
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:03 schreef jaco het volgende:
Puur monetair technisch gezien betekent een default dat er geldvernietiging optreedt. Dat zou juist een koersstijging van de Euro kunnen betekenen.
Is dat zo? Bij een default komt een partij zijn afspraken niet na maar het geleende geld komt wel gewoon terecht in de economie en circuleren er nog steeds evenveel euro's. Een kredietkrimp in de economie als gevolg van defaults werkt wel deflatoir maar de daadwerkelijke default draagt daar niet direct aan bij.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101792621
Een complete Griekse default is onmogelijk, dan is de hele financiele sector daar weggevaagd, inclusief de spaartegoeden en een flink deel van de pensioenen en levensverzekeringen.

Een default op buitenlandse schuld, dat zou kunnen. Maar of de wegvallende rentelasten voor de staat voldoende zullen zijn om het land er bovenop te helpen, terwijl de private sector ook dik in de schulden zit, betwijfel ik sterk - ik denk dat ze dan nog steeds uit de euro zullen moeten om te kunnen devalueren. Bovendien kan de EU niet zomaar genoegen nemen met een default, al was het maar vanwege het precedent naar de andere PIGS. Ze kunnen de Grieken er niet uit gooien, maar wel zware onderhandelingen afdwingen, die de Grieken nog steeds te weinig ademruimte laten. Dat is nog een argument voor uittreding uit de euro.

En als ze dan toch uit de euro moeten, is een default overbodig..

Kortom, ik geloof eerder in een uittreding dan in een default.
pi_101796598
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:23 schreef Arkai het volgende:

[..]

Is dat zo? Bij een default komt een partij zijn afspraken niet na maar het geleende geld komt wel gewoon terecht in de economie en circuleren er nog steeds evenveel euro's. Een kredietkrimp in de economie als gevolg van defaults werkt wel deflatoir maar de daadwerkelijke default draagt daar niet direct aan bij.
Sorry, jouw redenering klopt inderdaad.
pi_101796742
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:28 schreef jaco het volgende:

Klopt inderdaad.
Alleen als je niet verder kijkt dan naar dat ene specifieke defaultmoment. Maar direct daarop moeten de geldverschaffers afschrijvingen plegen die tot verdere kredietkrimp en vaak tot verdere defaults leiden.
pi_101807763
Weet iemand hier of de geruchten kloppen dat Amerika zijn schuldplafond alweer heeft bereikt en weer bezig moet om een nieuwe in te stellen? (http://www.zerohedge.com/(...)-debt-ceiling-monday)

[ Bericht 37% gewijzigd door ender_xenocide op 11-09-2011 09:20:26 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_101808965
quote:
Weet iemand hier of de geruchten kloppen dat Amerika zijn schuldplafond alweer heeft bereikt en weer bezig moet om een nieuwe in te stellen? (http://www.zerohedge.com/(...)-debt-ceiling-monday)
Zou mij niet verbazen eerlijk gezegd. Maar zo snel al???
pi_101809310
Een deel van de compromis was dat 't nu opgelost was tot na de verkiezingen. Vond Obama belangrijk. Republikeinen minder.
  zondag 11 september 2011 @ 15:38:42 #88
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101818585
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 09:15 schreef ender_xenocide het volgende:
Weet iemand hier of de geruchten kloppen dat Amerika zijn schuldplafond alweer heeft bereikt en weer bezig moet om een nieuwe in te stellen? (http://www.zerohedge.com/(...)-debt-ceiling-monday)
Waar gaat al dat geld heen in godsnaam.

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_101818855
quote:
10s.gif Op zondag 11 september 2011 15:38 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Waar gaat al dat geld heen in godsnaam.

[ afbeelding ]
Lopende uitgaven enzo. In Nederland heeft de overheid 17 miljoen mensen onder zijn hoede, in de VS 300 miljoen. Die moeten medische zorg hebben, die moeten uitkeringen hebben, enzovoort.
pi_101821965
Moody's gaat rating Franse banken verlagen
11 september 2011 16:22 | bnr.nl
pi_101822842
11 September: 10 jaar later


(c) ZeroHedge
  zondag 11 september 2011 @ 17:30:45 #92
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101823109
Lekker nieuws allemaal wat er nu allemaal naar buiten komt...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_101823253
Zal het morgen weer dalen? :P
pi_101825533
  zondag 11 september 2011 @ 18:51:24 #95
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101825817
Je had dus long Irak en Afghanistan moeten gaan :7
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 september 2011 @ 19:48:44 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101828430
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101828847
quote:
hehehe geniaal,

maar ff terug komend op mijn eerdere post, zijn het slechts geruchten over het schuldenplafond, of is het inderdaad nu na een maand alweer zover?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_101829367
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 18:51 schreef JimmyJames het volgende:
Je had dus long Irak en Afghanistan moeten gaan :7
Hoe dan? Ik probeer dit al een tijdje te volgen maar naar mijn weten zijn de Irakese en Afghaanse beurzen nog niet vrij beschikbaar voor particuliere buitenlandse investeerders. In het geval van de Irakese beurs kun je nog het e.e.a vinden over tickercodes maar voor eventuele noteringen moet je echt gaan graven wat gewoon jammer is, daarnaast valt ook de indexprestatie lastig te tracken in termen van fundamentele cijfers.

Mijn specifieke interesse gaat bijvoorbeeld uit naar Kazachstaanse financials die natuurlijk net zo shit zijn als de rest maar wel een regering hebben die ze kan uitkopen. Zie bijvoorbeeld hoe beweeglijk de KASE index is die hoofdzakelijk wordt gedomineerd door financials (de index bestaat ook uit 7 fondsen waarvan 3 financials, 37% weging). Over het algemeen duidt een enorme beweeglijkheid op bubblevorming of risico maar als dit gepaard gaat met enorme illiquiditeit kan dat best wel eens koopkansen opleveren.

SPOILER: KASE Index
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 11 september 2011 @ 21:40:16 #99
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101835105
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:32 schreef dvr het volgende:

[..]

Alleen als je niet verder kijkt dan naar dat ene specifieke defaultmoment. Maar direct daarop moeten de geldverschaffers afschrijvingen plegen die tot verdere kredietkrimp en vaak tot verdere defaults leiden.
De reserves van de ene bank nemen af, maar dit kan een andere bank weer uitlenen. Zolang er wordt geleend is er niets aan de hand.

Er is alleen krimp als er meer wordt afgelost dan geleend of als er geld aan het systeem wordt onttrokken.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 11 september 2011 @ 23:06:46 #100
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_101840336


TASE gaat lekker, alvast een voorbode voor morgen
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
  maandag 12 september 2011 @ 00:18:12 #101
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101843471
Wat zou een Amerikaanse default voor impact hebben op de beurzen? En op goud?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_101844845
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 21:40 schreef iamcj het volgende:

De reserves van de ene bank nemen af, maar dit kan een andere bank weer uitlenen. Zolang er wordt geleend is er niets aan de hand.

Er is alleen krimp als er meer wordt afgelost dan geleend of als er geld aan het systeem wordt onttrokken.
Nee. Als een bank failliet gaat moeten andere banken (en andere partijen die geld van die bank tegoed hadden, zoals rekeninghouders en leveranciers) op hun vermogen afschrijven. Dat heeft twee gevolgen: 1) zij die daardoor niet meer aan hun eigen verplichtingen kunnen voldoen gaan ook failliet (op hun beurt weer anderen meetrekkend) en 2) ze kunnen daardoor minder geld uitlenen.

Je voorwaarde "zolang er geleend wordt.." vervalt daardoor zodra er een groot bankfaillissement plaatsvindt. Het geld dat ooit aan die bank uitgeleend was, zit inderdaad nog in de economie. Maar omdat andere partijen dat bedrag nu als oninbaar moeten afschrijven, kunnen die een even groot bedrag niet meer meteen aan anderen uitlenen, wat ze anders (als er netjes was terugbetaald) wel hadden gedaan. En daarom vermindert de geldhoeveelheid wel degelijk door faillissementen van debiteuren. Dit is meteen ook waarom een deflationaire crash zo vernietigend is: ieder faillisement lokt nieuwe uit en zo breidt de contractie zich pijlsnel als een olievlek door de economie uit. En dat effect is des te sterker naarmate er meer schuld en meer leverage in een economie zit; wanneer banken tot wel 20 keer hun kapitaal hebben uitgeleend, hoeft er maar weinig te gebeuren om ze in het ravijn te laten tuimelen.
  maandag 12 september 2011 @ 05:52:00 #103
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101846940
Ja eens, maar dat is wel een stap verder als dat iemand zijn lening niet aflost.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_101847123
quote:
0s.gif [b]Op zondag 11 september 2011 20:06 schreef Arkai het volgende:[/

Mijn specifieke interesse gaat bijvoorbeeld uit naar Kazachstaanse financials die natuurlijk net zo shit zijn als de rest maar wel een regering hebben die ze kan uitkopen. Zie bijvoorbeeld hoe beweeglijk de KASE index is die hoofdzakelijk wordt gedomineerd door financials (de index bestaat ook uit 7 fondsen waarvan 3 financials, 37% weging).
Het valt me op dat vrijwel alle andere aandelen op de Kazachstaanse beurs uit mining/natural resources bedrijven bestaan. De volatiliteit van deze beurs zal waarschijnlijk sterk gedreven worden door de wereldwijde commodity prijzen, inclusief de lokale banken wier klanten vooral in deze branche aktief zullen zijn. Als je denkt dat commodities de komende tijd kansen bieden, dan hoef je niet per se naar Kazakhstan om daar van te profiteren. Daar zijn meer toegankelijke mogelijkheden voor.
  maandag 12 september 2011 @ 09:02:34 #105
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_101848058
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 17:23 schreef KneeDeep het volgende:
11 September: 10 jaar later

[ afbeelding ]
(c) ZeroHedge
Interessant staatje, bedankt!
Iemand enig idee waarom zilver zoveel hoger staat en ondanks dat op dit moment toch als goedkoop gezien wordt?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_101848127
mijn sprinter short heeft nu 80% winst. Gaat lekker.
  maandag 12 september 2011 @ 09:29:46 #107
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101848513
Wat een overdreven reactie weer, van al die 'niet-crisgevoelige' aandelen. Heb ik wat gemist?

edit: oh ja, Griekenland. Want dat wisten we nog niet :O
pi_101848578
We kunnen dus weer 268 wegstrepen... Gaat weer extreem hard vandaag.

Edit: 267 ook.
pi_101848658
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:29 schreef Lemans24 het volgende:
Wat een overdreven reactie weer, van al die 'niet-crisgevoelige' aandelen. Heb ik wat gemist?

edit: oh ja, Griekenland. Want dat wisten we nog niet :O
Wat er volgens mij nu aan de hand is, is dat alle hervormingen veel langzamer gaan dan verwacht. Bovendien blijkt dat er bij de ECB intern flinke meningsverschillen zijn over de crisisaanpak.
  maandag 12 september 2011 @ 09:44:53 #110
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101848806
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:38 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Wat er volgens mij nu aan de hand is, is dat alle hervormingen veel langzamer gaan dan verwacht. Bovendien blijkt dat er bij de ECB intern flinke meningsverschillen zijn over de crisisaanpak.
Als ik naar de koersen kijk, zijn er weer mensen bang dat er banken gaan vallen.
pi_101848864
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:44 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Als ik naar de koersen kijk, zijn er weer mensen bang dat er banken gaan vallen.
Nou, op zijn minst wordt er verwacht dat banken nog veel zullen moeten afboeken. Check ook dit bericht over Société Générale:

http://uk.reuters.com/art(...)dUKTRE78B13I20110912
pi_101848867
ING -10%
  maandag 12 september 2011 @ 09:55:20 #113
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101849032
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:47 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Nou, op zijn minst wordt er verwacht dat banken nog veel zullen moeten afboeken. Check ook dit bericht over Société Générale:

http://uk.reuters.com/art(...)dUKTRE78B13I20110912
Ja, alleen slaat dat om naar algehele paniek. Er zijn ook banken/verzekeraars die geen of nauwelijks nog Griekse waardepapieren hebben en toch hun koers flink zien dalen.
pi_101849424
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:55 schreef Lemans24 het volgende:

Ja, alleen slaat dat om naar algehele paniek. Er zijn ook banken/verzekeraars die geen of nauwelijks nog Griekse waardepapieren hebben en toch hun koers flink zien dalen.
Dat is misschien omdat Griekenland niet het enige probleem is. Ik moet zeggen dat ik tot nu hier de hele tijd heb geschreven dat deze crisis niet zo diep zou gaan, en binnen afzienbare tijd zou zijn opgelost. Ik begin nu toch echt te twijfelen, omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat banken, landen en centrale banken op hun laatste benen lopen.
Ik las van het weekend nog een mooie observatie voer Italië: ze kregen steun van de ECB onder voorwaarden van hervormingen. Berlusconi kondigt die hervormingen grootst op tv aan, ECB geeft steun en een week later trekt Berlusconi zijn hervormingen in.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 10:15:14 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101849461
Ook los van de eurocrisis moeten bijna alle banken veel geld zien te vinden om aan Basel-III te voldoen en om weggemoffelde verliezen alsnog af te schrijven. Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat ze op de top van de bailoutbubble niet meer emissies hebben gedaan toen het nog kon tegen bubblekoersen. Als je dat nu nog moet doen krijg je een enorme verwatering.

Wat ik nog veel onbegrijpelijker vind is dat banken de laatste paar jaar nog steeds dividend hebben uitgekeerd. Dat geld hadden ze moeten besteden aan herkapitalisatie. Het lijkt natuurlijk wel mooi voor beleggers om een paar % dividend te krijgen maar die paar % dividend wordt straks enorm duur betaald als banken het gat moeten vullen door op afbraakkoersen nieuwe emissies te doen. Die dividenden zijn uiteindelijk een gigantische vernietiging van aandeelhouders waarde.

En zoals ik in 2009 al zei: de kans is groot dat een aantal banken opnieuw door de overheid zal moeten worden gered. En na de bonus bonanza van 2009-2011 zullen de voorwaarden daarvoor niet meer zo gunstig zijn als in 2008/2009. Dat valt politiek niet meer te verkopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101849572
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:15 schreef SeLang het volgende:

En zoals ik in 2009 al zei: de kans is groot dat een aantal banken opnieuw door de overheid zal moeten worden gered.
ING en SNS bank voorop.
  maandag 12 september 2011 @ 10:52:44 #117
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_101850443
hmm, ik sta op het punt op een account te openen bij Lynx, maar denk dat ik nog eeeeeven wacht :+
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
  maandag 12 september 2011 @ 10:54:03 #118
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101850481
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:52 schreef Duiker_21 het volgende:
hmm, ik sta op het punt op een account te openen bij Lynx, maar denk dat ik nog eeeeeven wacht :+
account openen kan geen kwaad, rente op spaargeld is toch niet veel.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 10:59:32 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101850644
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:54 schreef Lemans24 het volgende:

rente op spaargeld is toch niet veel.
+2,8% op een goede bankrekening.
De meeste beleggers zouden daar een moord voor doen :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 11:12:15 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101851022
Btw: iedereen die denkt dat Griekenland niet binnen een jaar failliet gaat: yield op Griekse 1-yr bonds is nu 102,7% :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101851106
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:12 schreef SeLang het volgende:
Btw: iedereen die denkt dat Griekenland niet binnen een jaar failliet gaat: yield op Griekse 1-yr bonds is nu 102,7% :7
Tomme..
  maandag 12 september 2011 @ 11:21:16 #122
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101851277
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

+2,8% op een goede bankrekening.
De meeste beleggers zouden daar een moord voor doen :7
ok, daar heb je me.
Momenteel -15% zo ongeveer. Verwacht ook niet meer dat het positief gaat worden, dit jaar.
pi_101852006
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:12 schreef SeLang het volgende:
Btw: iedereen die denkt dat Griekenland niet binnen een jaar failliet gaat: yield op Griekse 1-yr bonds is nu 102,7% :7
Raak je ze over een jaar nog wel kwijt, als Griekenland dan nog niet failliet is? Of werkt dat niet zo bij staatsobligaties?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2011 11:54:59 ]
pi_101852060
om 12:00 toespraak van hoge duitse pief hoorde ik net op RTL Z.. ben benieuwd wat ie te zeggen heeft..
pi_101852087
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:49 schreef the85mc het volgende:
om 12:00 toespraak van hoge duitse pief hoorde ik net op RTL Z.. ben benieuwd wat ie te zeggen heeft..
Nog ergens te volgen? RTL Z?
pi_101852106
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:51 schreef Drassss het volgende:

[..]

Nog ergens te volgen? RTL Z?
Het werd gezegd in een interview met corne van zeijl van SNS..
pi_101852154
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:51 schreef the85mc het volgende:

[..]

Het werd gezegd in een interview met corne van zeijl van SNS..
Ik ga even googlen :) Toch bedankt!

http://www.bloomberg.com/(...)-to-save-greece.html
pi_101852355
We gaan een interessante week tegemoet, zoveel is zeker.
pi_101852610
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 07:18 schreef jaco het volgende:
Het valt me op dat vrijwel alle andere aandelen op de Kazachstaanse beurs uit mining/natural resources bedrijven bestaan. De volatiliteit van deze beurs zal waarschijnlijk sterk gedreven worden door de wereldwijde commodity prijzen, inclusief de lokale banken wier klanten vooral in deze branche aktief zullen zijn. Als je denkt dat commodities de komende tijd kansen bieden, dan hoef je niet per se naar Kazakhstan om daar van te profiteren. Daar zijn meer toegankelijke mogelijkheden voor.
Ik wil niet profiteren op basis van een investeringsvisie maar simpelweg vanwege het feit dat de index enorm illiquide is. De tradevolumes per fonds zijn gewoon erg laag, dat komt ook omdat de free float enorm beperkt is (vaak minder dan 25%). Dit zie je ook terug in de tracker van RBS op de index die heeft spreads van 2.5%. Door het instapmoment te timen op basis van andere grote indices hoop ik op deze manier een extra korting te krijgen. Als ik kan instappen op $100 zou dat fijn zijn. Wat betreft het instappen zelf, volgens mij is het gewoon mogelijk om een Kazachstaans tradeaccount te openen en zodoende direct de aandelen te kopen, maar ik moet bekennen dat ik dat nog niet uitgezocht heb.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101853773
We zakken flink weg, -3,6% inmiddels.
  maandag 12 september 2011 @ 13:07:22 #131
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101853865
Niemand toevallig SAAB aandeeltjes gekocht op de gok afgelopen vrijdag? 8)7
Paardelul !!!
pi_101854192
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:07 schreef Anno2012 het volgende:
Niemand toevallig SAAB aandeeltjes gekocht op de gok afgelopen vrijdag? 8)7
Zag daarstraks dat de winst >100% was :'). Blijkbaar hebben mensen veel vertrouwen in de Chinese overheid
pi_101854467
Als we onder de 265/266 gaan is het black Monday, 100% zeker.
pi_101855575
Ok, er ontploft ook nog een Franse kerncentrale...
Nu gaat de bodem eruit.
  maandag 12 september 2011 @ 14:16:52 #135
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101855886
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:06 schreef jaco het volgende:
Ok, er ontploft ook nog een Franse kerncentrale...
Nu gaat de bodem eruit.
Had er een topic over geopend maar het schijnt mee te vallen. Het is niet eens een kerncentrale. Maar een fabriek waar met radio-actief materiaal gewerkt wordt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_101855930
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:15 schreef Arkai het volgende:
Wat betreft het instappen zelf, volgens mij is het gewoon mogelijk om een Kazachstaans tradeaccount te openen en zodoende direct de aandelen te kopen, maar ik moet bekennen dat ik dat nog niet uitgezocht heb.
De website heeft zelf een lijst met de leden van de stockexchange: http://www.kase.kz/en/membership
Je zal bij een van hen een account moeten openen en vragen of ze de aankopen voor je kunnen doen. Ik zie o.a. HSBC en RBS er tussen staan. De rest komt mij eerlijk gezegd niet zo bekend voor. Ik vind het nogal een avontuur...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 15:28:37 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101858398
quote:
'Internetbedrijven pikken zakgeld van kinderen'

door Marjolein Schipper
AMSTERDAM - Grote bedrijven verdienen veel te makkelijk geld over de rug van kleine kinderen. Via internetspellen als Farmville en Happy Harvest betalen kinderen soms tientallen euro's voor zaken als het onderhouden van een digitaal tuintje. De Reclame Code voor Kinderen moet daarom dringend op de schop, zegt hoogleraar Patti Valkenburg.



Bij FarmVille kan je voor echt geld munten kopen om makkelijker te spelen.

"Er dient een maatschappelijk debat op gang te komen over het gebruik van digitale media. Kinderen worden door grote commerciële partijen binnengelokt bij 'social games' als FarmVille en Happy Harvest. Eerst is alles gratis, maar vervolgens moeten ze bijvoorbeeld via hun telefoon betalen als ze hun huisdier willen voeden; anders gaat het dood. _O- Aan dat soort praktijken zou paal en perk moeten worden gesteld", zegt Valkenburg, die vandaag voor haar baanbrekende werk de NWO-Spinozapremie ter waarde van 2,5 miljoen euro ontvangt.

De hoogleraar, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, doet onderzoek naar de invloed van moderne media op de jeugd. De Reclame Code voor de Jeugd is volgens Valkenburg hopeloos verouderd. "De code is het initiatief van de deelnemende branches. En waarom zou die zichzelf nieuwe regels opleggen waardoor ze mogelijk inkomsten derven? De manier waarop de commercie momenteel kinderen en jongeren om de ouders heen benadert, buiten weten van de ouders om, is zorgwekkend. De politiek zou hier moeten ingrijpen, maar daar wordt op dit gebied alleen hap-snap gereageerd in plaats van systematisch gediscussieerd."

http://www.telegraaf.nl/m(...)mostread-MijnBedrijf
Waar kan ik die aandelen kopen? _O_
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101858639
quote:
Waar kan ik die aandelen kopen? _O_
Ik zit al een jaar long kruisbessen ;)

quote:
vrijdag 19 november 2010 07:55 |

De Smurfen slaan hun slag op de iPhone en iPad via het spel Smurfs Village. Het heeft nu al Angry Birds verslagen als het spel dat de meeste omzet genereert in de App Store en is nog maar enkele dagen beschikbaar.

Er zit echter een naar smaakje aan het spel. Je kan het gratis downloaden maar dan begint het grote betalen. Wie bekend is met het uitermate populaire Farmville weet ongeveer wat dat inhoudt, want de Smurfen werken volgens hetzelfde model alleen een paar graadjes erger.

Vanaf het moment dat je gaat spelen wordt er een voortdurende aanslag op je portemonnee gedaan. Er moet namelijk een heus Smurfendorp gebouwd worden en daar moeten groenten en fruit voor geteeld worden en huizen gebouwd.

Na ongeveer 30 seconden moet je al betalen want een emmer smurfbessen is niet goedkoop blijkt wel, voor 3.99 dollar ben je de rechtmatige eigenaar. Het bedrag dat je aan kruisbessen kwijt bent kan oplopen tot 45 dollar als je flink inslaat. Al deze bedragen worden stilletjes van je rekening bij de App Store afgeschreven zonder dat er om een wachtwoord gevraagd wordt.

Het is dan ook niet zo vreemd dat er op internet door verschillende sites wordt gewezen op het gevaar van Smurf Village. Kinderen kunnen dit spel niet zomaar spelen want zonder te weten zijn de ouders opeens tientallen euro's kwijt.

De erfgenamen van Peyo, de bedenker van de Smurfen, hebben het spel via hun bedrijf IMPS goedgekeurd voordat het op de markt kwam en hebben zelf de licentie gegeven aan een Japans bedrijf om het te maken. Dit weet een medewerker van IMPS te vertellen die verklaart niet voor het bedrijf te kunnen spreken.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 15:47:33 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101859031
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:36 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Ik zit al een jaar long kruisbessen ;)

[..]

Interessant. Volgens mij is het in de Nederlandse wet zo dat een aankoop door iemand die niet handelingsbekwaam is (<18 jaar) nietig. Dus een ouder die het niet eens is met de aankoop die door een kind is gedaan kan volgens mij de koop gewoon terugdraaien. Dat zou dan toch ook zo moeten zijn met virtuele kruisbessen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101859144
quote:
5s.gif Op maandag 12 september 2011 15:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Interessant. Volgens mij is het in de Nederlandse wet zo dat een aankoop door iemand die niet handelingsbekwaam is (<18 jaar) nietig. Dus een ouder die het niet eens is met de aankoop die door een kind is gedaan kan volgens mij de koop gewoon terugdraaien. Dat zou dan toch ook zo moeten zijn met virtuele kruisbessen?
Het zou wel zo eerlijk zijn, het is natuurlijk gewoon pure diefstal dit.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 16:03:46 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101859639
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:50 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Het zou wel zo eerlijk zijn, het is natuurlijk gewoon pure diefstal dit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 16:06:45 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101859755
Die stomme amerikanen gaan gewoon omhoog
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 16:13:00 #143
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101859980
quote:
8s.gif Op maandag 12 september 2011 16:06 schreef SeLang het volgende:
Die stomme amerikanen gaan gewoon omhoog
En europa volgt amerika :{
Paardelul !!!
  maandag 12 september 2011 @ 16:26:42 #144
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_101860499
quote:
8s.gif Op maandag 12 september 2011 16:06 schreef SeLang het volgende:
Die stomme amerikanen gaan gewoon omhoog
ja, wat kan hun dat kleine landje met die ingestorte tempels nou schelen?
Bovendien, zij hebben een positief weekend achter de rug.
  maandag 12 september 2011 @ 16:32:33 #145
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101860755
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 15:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar kan ik die aandelen kopen? _O_
Dit is gewoon gruwelijk.:P
  maandag 12 september 2011 @ 16:39:06 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101861060
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:50 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Het zou wel zo eerlijk zijn, het is natuurlijk gewoon pure diefstal dit.
Dingen die gratis zijn, zijn vaak het duurste. Kijk naar al die verzekeringstussenagenten, die geheel belangenloos je aan een woekerpolis hielpen, of gratis te downloaden apps etc. Pas als het gratis is moet je echt wantrouwend zijn!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 16:44:12 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101861274
Ik ben voorstander van gratis applicaties waarmee babyboomers van hun geld kunnen worden gescheiden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101863448
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:17 schreef jaco het volgende:
De website heeft zelf een lijst met de leden van de stockexchange: http://www.kase.kz/en/membership
Je zal bij een van hen een account moeten openen en vragen of ze de aankopen voor je kunnen doen. Ik zie o.a. HSBC en RBS er tussen staan. De rest komt mij eerlijk gezegd niet zo bekend voor. Ik vind het nogal een avontuur...
Dank voor de link. Wat betreft het avontuur valt het toch wel mee? Ik meen geen goede stockpicker te zijn maar er lijkt me ook niets mis met het zoeken naar de pot met goud buiten het eigen bekende straatje. Ik zie bijvoorbeeld dat een Nederlandse bv 15% van de aandelen Kazakhtelecom heeft en vermoedelijk ingestapt rond 2004, dat heeft ze geen windeieren gelegd. Wat dat betreft ben ik zeker niet de eerste of de laatste. :)
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 12 september 2011 @ 17:42:12 #149
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101863551
Pff BAC kickt 40.000 man.
  maandag 12 september 2011 @ 17:45:21 #150
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_101863695
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 16:44 schreef SeLang het volgende:
Ik ben voorstander van gratis applicaties waarmee babyboomers van hun geld kunnen worden gescheiden.
Haha ja, daar valt veel meer te halen, en de meeste babyboomers hebben nog minder verstand van het internet dan kinderen van 4. >:)
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
  maandag 12 september 2011 @ 17:48:02 #151
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_101863813
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:52 schreef Duiker_21 het volgende:
hmm, ik sta op het punt op een account te openen bij Lynx, maar denk dat ik nog eeeeeven wacht :+
Waarom niet? Je hoet niet meteen te beleggen :P.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_101864089
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 16:44 schreef SeLang het volgende:
Ik ben voorstander van gratis applicaties waarmee babyboomers van hun geld kunnen worden gescheiden.
Ik niet, mijn ouders zijn echte babyboomers.
  maandag 12 september 2011 @ 17:57:55 #153
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_101864179
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2011 17:48 schreef Falco het volgende:

[..]

Waarom niet? Je hoet niet meteen te beleggen :P.
Mja ik heb er ook geen haast mee, ik pak nu in ieder geval 2.8% op mijn spaarrekening.
ik denk dat de bodem voorlopig nog niet bereikt is. In de tussentijd kan ik me meer verdiepen in stragegieen, verschillende producten en andere brokers (IB bijvoorbeeld).

Verder zit ik te twijfelen om wat zilveren munten te kopen, hoewel ik dat aan de andere kant weer niet zo'n handige investering vind; wat moet je met al die fysieke rommel?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_101864896
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2011 17:48 schreef Falco het volgende:

[..]

Waarom niet? Je hoet niet meteen te beleggen :P.
Omdat je dan minstens 4000 euro moet overschrijven en je dan geen intrest vangt op dat bedrag.
pi_101867841
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 17:57 schreef Duiker_21 het volgende:

[..]

Mja ik heb er ook geen haast mee, ik pak nu in ieder geval 2.8% op mijn spaarrekening.
ik denk dat de bodem voorlopig nog niet bereikt is. In de tussentijd kan ik me meer verdiepen in stragegieen, verschillende producten en andere brokers (IB bijvoorbeeld).

Verder zit ik te twijfelen om wat zilveren munten te kopen, hoewel ik dat aan de andere kant weer niet zo'n handige investering vind; wat moet je met al die fysieke rommel?
Ik zou ook maar even wachten, de komende tijd gaat het nog veel verder wegzakken. Tsja grondstoffen zoals zilver is wel gevaarlijk, je krijgt er niks geen dividend of rente over natuurlijk. Maar je loopt wel de kans/risico dat je lekker veel koersrendement meepakt. Maar als je echt safe wil zitten zet je je geld lekker op een bankrekening en loop je mee met de inflatie. Volgend jaar rond deze tijd maar weer eens kijken hoe het er dan voor staat.
's Avonds een man, overdags rustig an
  maandag 12 september 2011 @ 22:04:15 #156
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101878447
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:52 schreef Duiker_21 het volgende:
hmm, ik sta op het punt op een account te openen bij Lynx, maar denk dat ik nog eeeeeven wacht :+
Zorg dat je in de startblokken staat. AEX < 150 is een mooi instap moment.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 september 2011 @ 22:17:53 #157
862 Arcee
Look closer
pi_101879343
Vanwaar het slotfeest op WS? w/
  maandag 12 september 2011 @ 22:22:57 #158
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_101879671
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:16 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Omdat je dan minstens 4000 euro moet overschrijven en je dan geen intrest vangt op dat bedrag.
Oke, dat is kut. Bij Binck is er geen limiet van overschrijven en ontvang je wel een beetje rente.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  maandag 12 september 2011 @ 22:24:39 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101879797
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:17 schreef Arcee het volgende:
Vanwaar het slotfeest op WS? w/
De volatiliteit is gewoon erg hoog. Enerzijds zijn aandelen goedkoop (meningen verschillen), is er een groot stimuleringsplan, kans op grote inflatie, anderzijds maximale angst over een nieuwe systeemcrisis. Dan krijg je dit soort uitslagen. Greed en Fear allebei op z'n maximum.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 12 september 2011 @ 22:32:12 #160
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101880284
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2011 22:22 schreef Falco het volgende:

[..]

Oke, dat is kut. Bij Binck is er geen limiet van overschrijven en ontvang je wel een beetje rente.
Hoeveel rente ontvang je bij binck?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_101880692
Ik vind het allemaal eigenlijk nog wel meevallen wat er gebeurt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101881350
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vind het allemaal eigenlijk nog wel meevallen wat er gebeurt.
Inderdaad, als de pleuris echt uitbreekt dan merken we dat wel aan de postsnelheid in deze reeks. :P

w/ Welke topics van deze reeks gingen het snelst vol? *O*

01 0287m 29s 2011-08-09 10:59:10 Beursvloer #207 - Is de bodem bereikt?
02 0294m 13s 2011-08-08 16:53:48 Beursvloer #205 - Het vervolg van donkergrijze maandag
03 0370m 44s 2008-10-24 08:26:05 De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
04 0377m 16s 2011-08-08 10:36:12 Beursvloer #204 - Waar de wereld alweer gered word.
05 0458m 10s 2011-08-10 15:18:12 Beursvloer #209 - Eindelijk de bodem?
06 0568m 21s 2009-03-05 12:09:37 De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
07 0605m 30s 2008-11-20 09:56:50 De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
08 0629m 00s 2009-02-20 09:14:08 De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
09 0636m 11s 2010-05-06 20:48:32 De Beursvloer #157 WALLSTREET CRASHT !!!
10 0748m 05s 2009-03-02 09:25:43 De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
11 0789m 39s 2011-08-08 21:49:16 Beursvloer #206 - Dow door het putje
12 0795m 37s 2009-04-20 09:45:16 De Beursvloer #81: Euronext plat. Duimen draaien dus!
13 1087m 36s 2011-08-10 22:56:41 Beursvloer #210 - we love Chambers, we do
14 1124m 19s 2008-10-26 21:03:58 De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
15 1129m 06s 2009-03-05 21:37:46 De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
16 1175m 54s 2008-11-20 20:05:39 De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
17 1193m 17s 2008-10-28 14:09:53 De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
18 1232m 59s 2011-08-04 17:59:59 Beursvloer #201 - Bar weer boven Beursplein 5
19 1233m 59s 2011-08-07 13:52:21 Beursvloer #203 - Waar de wereld alweer vergaat
20 1238m 40s 2009-03-02 21:56:33 De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
21 1244m 07s 2008-11-19 13:00:40 De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
22 1340m 32s 2008-10-27 15:48:08 De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
23 1374m 40s 2009-03-10 18:32:44 De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
24 1386m 29s 2009-02-23 16:49:41 De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
25 1406m 58s 2011-08-09 15:47:27 Beursvloer #208 - Ritje op de economische achtbaan
26 1415m 25s 2009-04-07 14:01:51 De Beursvloer #75: Wachten op cijfers Alcoa!
27 1431m 35s 2009-11-26 17:13:26 De Beursvloer #129: 'Het vervolg op 128'
28 1472m 51s 2009-04-08 13:43:36 De Beursvloer #76: Snap jij het? Dan snap ik het
29 1493m 21s 2009-02-24 15:57:13 De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
30 1559m 38s 2009-04-06 11:58:20 De Beursvloer #74: Waahaarheen leiheidt de weg?
31 1582m 24s 2008-11-24 14:18:37 De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
32 1654m 02s 2008-12-01 18:29:52 De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
33 1655m 31s 2008-10-29 10:04:26 De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
34 1668m 25s 2009-03-09 14:43:21 De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
35 1697m 57s 2008-10-22 21:41:48 De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
36 1714m 11s 2008-12-04 16:12:41 De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
37 1731m 10s 2009-04-01 12:29:32 De Beursvloer #72: Faber's nieuwsbrief
38 1760m 13s 2009-05-06 16:07:55 De Beursvloer #87: Wat doet Sitting_Elfling om 17:29?
39 1844m 58s 2009-03-24 08:51:44 De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
40 2231m 28s 2009-11-02 09:10:46 De Beursvloer #120: Keert de realiteit op de beurzen terug?
41 2246m 18s 2008-11-04 10:33:21 De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
42 2284m 41s 2009-02-04 09:14:45 De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
43 2379m 23s 2009-03-11 17:27:11 De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
44 2433m 35s 2009-04-20 23:02:28 De Beursvloer #82: Nikkei opening -9%
45 2468m 20s 2009-03-16 16:41:16 De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
46 2486m 18s 2009-03-03 18:35:01 De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
47 2491m 22s 2009-04-13 22:13:26 De Beursvloer #78: Wachten met klamme handjes op opening
48 2493m 33s 2009-03-25 15:47:11 De Beursvloer #69: Met een groene AEX
49 2519m 10s 2008-12-02 22:05:17 De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
50 2597m 24s 2009-03-30 16:46:18 De Beursvloer #71: AEX ziet duidelijk herstel na rode dag

3 topics per dag, fuck yeah! :7
One man's trash, another man's treasure.
pi_101881838
Best lelijk als je vr 9-9 om 17.15u ING-aandelen koopt, en ma ochtend om 9.05 al 8% kwijt bent.
Slechtste instapmoment ooit voor mij denk ik....
  maandag 12 september 2011 @ 23:20:13 #164
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101882956
Reclame van Binck:

Beleggen in Pharming? Stap ook over naar Binck. Open een Gratis rekening op Binck.nl www.binck.nl/

Van alles pakken ze Pharming....
The more debt, the better
  maandag 12 september 2011 @ 23:22:22 #165
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_101883083
Opvallende keus inderdaad.
Bedankt Hans.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 23:25:14 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101883259
Met "beleggen" en "Pharming" in één zin is meteen duidelijk wat de doelgroep is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 september 2011 @ 23:25:17 #167
862 Arcee
Look closer
pi_101883264
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:01 schreef Tornadovis het volgende:
Best lelijk als je vr 9-9 om 17.15u ING-aandelen koopt, en ma ochtend om 9.05 al 8% kwijt bent.
Slechtste instapmoment ooit voor mij denk ik....
Ja, ING bewoog lange tijd tussen de 7 en de 9 euro, dus onder de 5 euro zag er aantrekkelijk uit idd.

Koers ING is in 2 maanden tijd 50% gedaald, trouwens.
pi_101883486
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:20 schreef flyguy het volgende:
Reclame van Binck:

Beleggen in Pharming? Stap ook over naar Binck. Open een Gratis rekening op Binck.nl www.binck.nl/

Van alles pakken ze Pharming....
Zegt voldoende over het dramatische beleid bij Binck toch? Beetje de weg kwijt :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 12 september 2011 @ 23:29:52 #169
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101883535
Hoe heeft Pharming überhaupt dat kapitaal bij elkaar gekregen/notering gefixed/wie koopt die bonds (mits geen 15% rente)? Plus: als ze alles in Nederlandse 10-jaars hadden gestopt dan hadden de aandeelhouders tenminste rendement gemaakt.
The more debt, the better
  maandag 12 september 2011 @ 23:44:01 #170
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_101884344





De 2 en de 10 jaars obligatie van Griekenland as we speak. Wat een grap...
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 23:45:45 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101884430
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:44 schreef Montelly het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De 2 en de 10 jaars obligatie van Griekenland as we speak. Wat een grap...
De Griekse 1-yr yield staat nu op 117% (en is vandaag even 139% geweest) :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101884446
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:44 schreef Montelly het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]


De 2 en de 10 jaars obligatie van Griekenland as we speak. Wat een grap...
Alsof dit niet in de lijn van verwachting was? De financiële instellingen hebben iig. sinds vorig jaar Januari toen alles een beetje begon te wiebelen tijd genoeg gehad om belangrijke zaken uit dit soort landen te trekken. Je hebt natuurlijk een plaat voor je hoofd als je de EU zou geloven dat alles met Griekenland weer goed zou gaan en dus maar weer flink investeren daar ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 23:48:21 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101884551


Ik word onderhand strontziek van dat zijwaardse geneuzel :O
Al 2 jaar bijna niets gebeurd.
Hoog tijd dat we eens een keer gaan dalen naar meer realistische niveaus.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 september 2011 @ 23:50:13 #174
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_101884645
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

De Griekse 1-yr yield staat nu op 117% (en is vandaag even 139% geweest) :')
Die van 1 jaar durfde ik niet eens meer te kijken
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_101884661
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:48 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Ik word onderhand strontziek van dat zijwaardse geneuzel :O
Al 2 jaar bijna niets gebeurd.
Hoog tijd dat we eens een keer gaan dalen naar meer realistische niveaus.
Kun je nog lang wachten. Buffers zijn sterker tegen een 'lijk uit de kast' dan tijdens de gebeurtenissen van Lehman. Als we door gaan in dit tempo gaat het nog heel lang duren.

Als een minister eindelijk eens iets gaat doordrukken kan de beerput open. We hebben een schok effect nodig wat de hele shit naar beneden trekt. Eigenlijk iets wat de geldmarkt gewoon laat opdrogen zoals vorige keer. .. Dan gaat het snel...
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 september 2011 @ 23:55:09 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101884885
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kun je nog lang wachten. Buffers zijn sterker tegen een 'lijk uit de kast' dan tijdens de gebeurtenissen van Lehman. Als we door gaan in dit tempo gaat het nog heel lang duren.

Als een minister eindelijk eens iets gaat doordrukken kan de beerput open. We hebben een schok effect nodig wat de hele shit naar beneden trekt. Eigenlijk iets wat de geldmarkt gewoon laat opdrogen zoals vorige keer. .. Dan gaat het snel...
Ik denk ook dat we nog lang niet bodemen, Europese crisis of niet.
De nekslag komt pas over een jaartje of 2 als China instort (de laatste strohalm van "groei").
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 00:04:08 #177
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101885312
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:01 schreef Tornadovis het volgende:
Best lelijk als je vr 9-9 om 17.15u ING-aandelen koopt, en ma ochtend om 9.05 al 8% kwijt bent.
Slechtste instapmoment ooit voor mij denk ik....
Je bent dan ook een uilskuiken als je ook maar overweegt om nu in ING te gaan zitten.
pi_101889940
Robbie Koenders heeft er vertrouwen in.

quote:
,,De AEX zal zo'n 3 tot 5 punten hoger openen, na de sterke rally op Wall Street in het laatste handelsuur. De Dow-Jonesindex liet daarbij een opmars zien van 200 punten op geruchten dat China Italiaanse staatsobligaties gaat kopen. De markten zien daarin een uiting van vertrouwen in Europa'', aldus handelaar Rob Koenders
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 09:00:17 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101890081
quote:
De markten zien daarin een uiting van vertrouwen in Europa'', aldus handelaar Rob Koenders
Aangezien de yuan is gekoppeld aan een mandje currency met daarin de euro en aangezien China een handelsoverschot van 130 miljard ofzo heeft met de EU moet China sowieso euro assets opkopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101890941
Toch 50 minuten herstel gehad ^O^ ;)
pi_101891367
265

:X
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:14:41 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891395
Krijgen we ING nog onder de ¤4,00 vandaag?

Griekse 1-yr yield nu op 122% en Itailaans-Duitse 10yr spread weer boven de 400bp, ondanks het "Chinese" nieuws.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101891443
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:14 schreef SeLang het volgende:
Krijgen we ING nog onder de ¤4,00 vandaag?
Daar hebben we nog één slecht nieuwsbericht voor nodig denk ik. Iets met Europa/Griekenland of Frankrijk -> Banken.
pi_101891540
Kan nog een bloedrode dag worden vandaag. Misschien dat we de 255 wel halen vandaag..
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:22:21 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891567
Die Franse banken :')
Societe Generale tikte in januari nog ¤52 aan. Nu ¤14,83.
Het voelt weer een beetje als 2008.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101891608
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:22 schreef SeLang het volgende:
Die Franse banken :')
Societe Generale tikte in januari nog ¤52 aan. Nu ¤14,83.
Het voelt weer een beetje als 2008.
Het is gewoon wachten op de downgrades en vervolgens gaat de TGV door naar een volgende landen of niet?

Edit: Zo'n gevoel krijg ik er tenminste bij.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:24:24 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891623
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:21 schreef the85mc het volgende:
Kan nog een bloedrode dag worden vandaag. Misschien dat we de 255 wel halen vandaag..
Het is jammer dat het nog steeds vooral de rotzooi is die terugvalt naar meer realistische prijzen. De goede aandelen zitten nog steeds rond hun top.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101891655
We moeten nog wel ff voor mijn voorspelling van AEX 190......
Als het zover komt ga ik ook maar eens in aandelen.
pi_101891749
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is jammer dat het nog steeds vooral de rotzooi is die terugvalt naar meer realistische prijzen. De goede aandelen zitten nog steeds rond hun top.
Klopt, unilever heineken en shell zullen niet snel zo hard dalen. Maar bijvoorbeeld AF op ¤5,50 is naar mijn idee een koopje. Het is misschien niet het meest veelbelovende bedrijf, maar met een k/w van 2.5 lijkt me het geen slechte deal. Het hoeft ook geen topbedrijf te zijn, maar zolang andere beleggers maar denken dat er geld in te verdienen valt zullen ook de koersen van de mindere bedrijven wel weer stijgen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:35:09 #190
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101891862
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:29 schreef the85mc het volgende:

[..]

Klopt, unilever heineken en shell zullen niet snel zo hard dalen. Maar bijvoorbeeld AF op ¤5,50 is naar mijn idee een koopje. Het is misschien niet het meest veelbelovende bedrijf, maar met een k/w van 2.5 lijkt me het geen slechte deal. Het hoeft ook geen topbedrijf te zijn, maar zolang andere beleggers maar denken dat er geld in te verdienen valt zullen ook de koersen van de mindere bedrijven wel weer stijgen.
Als je kijkt wat Air France-KLM jaarlijks aan uitgave kwijt is om materiaal te vervangen etcetera en hoe laag de marges zijn, dan blijft er na inflatie praktisch niets over voor de aandeelhouders.
The more debt, the better
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:35:43 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101891873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:29 schreef the85mc het volgende:

[..]

Klopt, unilever heineken en shell zullen niet snel zo hard dalen.
In maart 2009 waren veel goede aandelen ook een stuk lager. Toen ging alles naar beneden. Dat zijn de momenten waarop koopjes ontstaan. Momenteel is het een beperkte groep. Je ziet het ook aan het feit dat Wallstreet maar niet wil dalen. Indices als de CAC40 en Eurostoxx50 staan niet meer zo ver van hun 2009 dieptepunt terwijl de S&P500 net onder z'n top zit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101891953
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

In maart 2009 waren veel goede aandelen ook een stuk lager. Toen ging alles naar beneden. Dat zijn de momenten waarop koopjes ontstaan. Momenteel is het een beperkte groep. Je ziet het ook aan het feit dat Wallstreet maar niet wil dalen. Indices als de CAC40 en Eurostoxx50 staan niet meer zo ver van hun 2009 dieptepunt terwijl de S&P500 net onder z'n top zit.
Blijkbaar is de pleuris dan toch nog niet uitgebroken. Er is geen blinde paniek waarbij alles van de hand wordt gedaan. Tot nu toe tenminste. Misschien dat dat verandert bij een ingrijpende gebeurtenis zoals griekenland in default of uit de euro.
Het lijkt er ook weer op dat de AEX weer niet langdurig door de 265 heen gaat. Laatst hebben we al een discussie gehad over 'weerstanden' maar dit lijkt er toch echt eentje. De xetra en de CAC zakken bijvoorbeeld wel flink sneller nu, de aex blijft 'achter' in verlies.
pi_101892030
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:40 schreef the85mc het volgende:

[..]

Blijkbaar is de pleuris dan toch nog niet uitgebroken. Er is geen blinde paniek waarbij alles van de hand wordt gedaan. Tot nu toe tenminste. Misschien dat dat verandert bij een ingrijpende gebeurtenis zoals griekenland in default of uit de euro.
Het lijkt er ook weer op dat de AEX weer niet langdurig door de 265 heen gaat. Laatst hebben we al een discussie gehad over 'weerstanden' maar dit lijkt er toch echt eentje. De xetra en de CAC zakken bijvoorbeeld wel flink sneller nu, de aex blijft 'achter' in verlies.
Naar mijn mening is die gewoon gebroken en is het wachten op de echte terugval vandaag of de komende dagen. Eén slecht nieuwsbericht en je vliegt meteen weer een paar punten omlaag.

Wat hier meerdere ook aanstipt. Er is nog geen extreme paniek, maar ook daar moet toch een verandering in komen. Pensioenfondsen zijn toch ook langzaam de sjaak met deze koersen etc?
pi_101892104
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:35 schreef SeLang het volgende:

[...] Wallstreet maar niet wil dalen. Indices als de CAC40 en Eurostoxx50 staan niet meer zo ver van hun 2009 dieptepunt terwijl de S&P500 net onder z'n top zit.
Ik krijg steeds meer het idee dat de S&P500 niet daalt omdat al het "nieuwe" geld naar de VS gaat. Indiërs, chinezen, brazilianen, russen etc. die buiten de landsgrenzen willen beleggen investeren in amerikaanse bedrijven, en niet in een nederlands aandeel.
Maar ik heb geen bron of quote waaraan ik dit idee ontleen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:49:08 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101892117
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:40 schreef the85mc het volgende:

[..]

Blijkbaar is de pleuris dan toch nog niet uitgebroken. Er is geen blinde paniek waarbij alles van de hand wordt gedaan. Tot nu toe tenminste. Misschien dat dat verandert bij een ingrijpende gebeurtenis zoals griekenland in default of uit de euro.
Het lijkt er ook weer op dat de AEX weer niet langdurig door de 265 heen gaat. Laatst hebben we al een discussie gehad over 'weerstanden' maar dit lijkt er toch echt eentje. De xetra en de CAC zakken bijvoorbeeld wel flink sneller nu, de aex blijft 'achter' in verlies.
De AEX wordt uiteindelijk flink uitgedempt doordat Unilever en RDS erg zware componenten zijn geworden. Een opnieuw halveren van ING en Mittal heeft dan niet meer zoveel invloed.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 10:52:42 #196
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101892212
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:48 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Ik krijg steeds meer het idee dat de S&P500 niet daalt omdat al het "nieuwe" geld naar de VS gaat. Indiërs, chinezen, brazilianen, russen etc. die buiten de landsgrenzen willen beleggen investeren in amerikaanse bedrijven, en niet in een nederlands aandeel.
Maar ik heb geen bron of quote waaraan ik dit idee ontleen.
Valt hard mee. Voor elke 4 dollar FDI in de VS staat er 1 dollar FDI in Nederland tegenover.
The more debt, the better
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 10:54:21 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101892248
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:48 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Ik krijg steeds meer het idee dat de S&P500 niet daalt omdat al het "nieuwe" geld naar de VS gaat. Indiërs, chinezen, brazilianen, russen etc. die buiten de landsgrenzen willen beleggen investeren in amerikaanse bedrijven, en niet in een nederlands aandeel.
Maar ik heb geen bron of quote waaraan ik dit idee ontleen.
Ik ben er onlangs weer eens naar gaan kijken omdat het nu wel heel erg uit de pas begint te lopen. Mijn (voorlopige) conclusie was dat een aantal specifieke sectoren in de VS veel duurder lijken te zijn. Met name telecom en utilities vielen mij op. Of dit komt door boekhoud verschillen, betere groei vooruitzichten of andere zaken zoals beperkingen door de overheid dat weet ik niet. Helaas is het lastig om historische data te krijgen in een analyseerbare vorm. Misschien dat Fok!-ers met een BB terminal en genoeg tijd (lastige combinatie vrees ik) me hier kunnen helpen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 11:03:30 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101892424
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

De AEX wordt uiteindelijk flink uitgedempt doordat Unilever en RDS erg zware componenten zijn geworden. Een opnieuw halveren van ING en Mittal heeft dan niet meer zoveel invloed.
Eventjes snel met wat data van 9 sept (wegingspercentage AEX):

1 ROYAL DUTCH SHELL 18,31%
2 UNILEVER 16,69%
3 ING GROEP 8,41%
4 KONINKLIJKE KPN 6,72%
5 UNIBAIL-RODAMCO 5,78%
6 KONINKLIJKE PHILIPS 5,55%
7 ARCELORMITTAL 5,00%
8 ASML 4,79%
9 KONINKLIJKE AHOLD 4,41%
10 HEINEKEN 3,91%

Daaraan zie je dat de AEX in de huidige situatie inmiddels een redelijk defensieve index is geworden. Om de index echt nog substantieel te laten dalen zullen de meer defensieve aandelen ook moeten worden afgewaardeerd. En daarvoor heb je bredere crisis nodig dan we nu hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 11:07:36 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101892531
quote:
'Spaarrentes massaal omhoog'

AMSTERDAM (AFN) - Banken verhogen sinds vorige week massaal hun spaarrente. Dat constateert de vergelijkingssite Spaarrente.nl dinsdag. Dat banken zo massaal en fors hun spaarrente verhogen, komt volgens de website door de strengere kapitaaleisen die er aan de banken worden gesteld.

,,Vanaf 2013 worden de regels van het Basel III akkoord ingevoerd. Dit internationale bankenakkoord stelt onder meer dat banken grote financiële buffers moeten aanhouden. Om deze buffers aan te leggen moeten ze spaargeld aantrekken. De banken hebben het geld van de spaarder dus hard nodig. In ruil daarvoor zijn ze bereid hogere spaarrentes te bieden'', aldus Amanda Bulthuis van Spaarrente.nl.
Ik draai inmiddels alweer een surplus dankzij de gestegen rente ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101894610
en weer verder naar beneden...ook de defensieve aandelen gaan nu (eindelijk) naar beneden..
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:30:02 #201
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101894867
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2011 11:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik draai inmiddels alweer een surplus dankzij de gestegen rente ^O^
Banken lenen elkaar weinig dus dan maar proberen wat bij de consumenten weg te peuteren. Dat terwijl rendementen op obligaties dalen en daarmee dus ook de benchmarks voor hypotheken. Vind het een signaal van zwakte door op dit moment de rentes de lucht in te gooien.
The more debt, the better
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:36:20 #202
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_101895062
Ben wel benieuwd naar jullie mening:

De koersen dalen weer behoorlijk, er is op de financiële onrust in Amerika en Europa doet er niet voor onder. Stel dat alle markten nogmaals halveren, dan mogen we gerust spreken over een enorme devaluatie. Misschien wat faillisementen links en rechts van bedrijven, banken of overheden.

Waar ik benieuwd naar ben, begint het dan allemaal niet weer gewoon opnieuw? Bepaalde bedrijven weten zich aan te passen, krijgen vertrouwen, koersen stijgen enzovoorts. Dit zal een proces van (vele) jaren zijn, maar onder de streep wordt het toch gewoon een herhaling van zetten wanneer er geen structurele veranderingen optreden? We leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld en zoveel alternatieven zijn er niet. Of zien jullie een andere toekomst?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 12:36:58 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101895079
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:30 schreef flyguy het volgende:

[..]

Banken lenen elkaar weinig dus dan maar proberen wat bij de consumenten weg te peuteren. Dat terwijl rendementen op obligaties dalen en daarmee dus ook de benchmarks voor hypotheken. Vind het een signaal van zwakte door op dit moment de rentes de lucht in te gooien.
Het komt de bank winsten inderdaad niet ten goede, al zal het ook wel de hypotheekrente gaan opdrijven. Spaartegoeden zijn een stabielere manier van funding en bovendien is er een tekort aan spaargeld in NL (met dank aan de hypotheekrente aftrek). Dat vergroot de concurrentie op de spaarmarkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:41:18 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101895203
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:36 schreef Coelho het volgende:
Ben wel benieuwd naar jullie mening:

De koersen dalen weer behoorlijk, er is op de financiële onrust in Amerika en Europa doet er niet voor onder. Stel dat alle markten nogmaals halveren, dan mogen we gerust spreken over een enorme devaluatie. Misschien wat faillisementen links en rechts van bedrijven, banken of overheden.

Waar ik benieuwd naar ben, begint het dan allemaal niet weer gewoon opnieuw? Bepaalde bedrijven weten zich aan te passen, krijgen vertrouwen, koersen stijgen enzovoorts. Dit zal een proces van (vele) jaren zijn, maar onder de streep wordt het toch gewoon een herhaling van zetten wanneer er geen structurele veranderingen optreden? We leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld en zoveel alternatieven zijn er niet. Of zien jullie een andere toekomst?
De vraag is wanneer die ommekeer komt, niet of zij komt. Tot die tijd is er alleen geld te verliezen (door long te zijn). De wereld zal echt niet ten onder gaan.

Verder verbaas ik me toch wel over de passiviteit van de politici. Vanuit de financiële wereld is er toch echt wel een noodkreet om nu eens iets te doen, om eendracht uit te stralen of om tenminste niet passief en verdeeld af te wachten. Waarom gebeurt dit niet? Wacht men op een ineenstorting om daarna de Europese Unie als echte Unie te kunnen afroepen (zoals gebeurde in "De dag dat de Euro viel"). En denken ze daarmee weg te komen?

De gevolgen van een echte diepe crisis (niet zoals in 2008-2009) zijn denk ik groter dan gedacht. Onderhuids heersten in Europa zeer veel spanningen, die met een gunstig economisch klimaat onder de oppervlakte blijven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 12:43:58 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101895280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:36 schreef Coelho het volgende:
Ben wel benieuwd naar jullie mening:

De koersen dalen weer behoorlijk, er is op de financiële onrust in Amerika en Europa doet er niet voor onder. Stel dat alle markten nogmaals halveren, dan mogen we gerust spreken over een enorme devaluatie. Misschien wat faillisementen links en rechts van bedrijven, banken of overheden.

Waar ik benieuwd naar ben, begint het dan allemaal niet weer gewoon opnieuw? Bepaalde bedrijven weten zich aan te passen, krijgen vertrouwen, koersen stijgen enzovoorts. Dit zal een proces van (vele) jaren zijn, maar onder de streep wordt het toch gewoon een herhaling van zetten wanneer er geen structurele veranderingen optreden? We leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld en zoveel alternatieven zijn er niet. Of zien jullie een andere toekomst?
Een crisis is in principe helemaal niet slecht en heeft een economische functie in een kapitalistisch systeem. Het zorgt voor een overdracht van rijkdom van het incompetente deel van de economie naar het competente deel. Daardoor verbetert productiviteit etc op lange termijn.

De maatregelen om de crisis te vermijden/ uit te stellen zorgen voor het omgekeerde: het incompetente deel wordt gesubsidieerd door het competente deel. Goede bedrijven kunnen minder investeren doordat de belastingen omhoog gaan vanwege de kosten om slechte bedrijven in leven te houden. En verstandige burgers betalen voor bailouts van onverstandige burgers, etc etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:44:29 #206
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101895300
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het komt de bank winsten inderdaad niet ten goede, al zal het ook wel de hypotheekrente gaan opdrijven. Spaartegoeden zijn een stabielere manier van funding en bovendien is er een tekort aan spaargeld in NL (met dank aan de hypotheekrente aftrek). Dat vergroot de concurrentie op de spaarmarkt.
Individuen hier hebben inderdaad netto gezien nauwelijks eigen vermogen. Maar dat zal voorlopig met zulke kleine rente-stappen weinig verbeteren. Niet zo raar want sparen wordt bestraft met inflatie en vermogensrendementsheffing en lenen gesubsidieerd...
The more debt, the better
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 12:52:34 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101895572
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:44 schreef flyguy het volgende:

[..]

Individuen hier hebben inderdaad netto gezien nauwelijks eigen vermogen. Maar dat zal voorlopig met zulke kleine rente-stappen weinig verbeteren.
In zijn totaliteit zal er er inderdaad weinig veranderen aan de hoeveelheid spaargeld. Het is meer een strijd tussen de verschillende banken om een zo groot mogelijk deel te krijgen uit de beschikbare pot, dus probeert men elkaar af te troeven met net iets hogere rente.

quote:
Niet zo raar want sparen wordt bestraft met inflatie en vermogensrendementsheffing en lenen gesubsidieerd...
Het Nederlandse systeem is echt pervers. Ongelofelijk dat dit nog steeds zo is post Lehman...
Btw, dit is ook een van de redenen waarom we nu zo'n veel te groot bankwezen hebben als percentage van GDP. Banken moesten actief in het buitenland op zoek naar spaargeld vanwege de hypotheekrente aftrek.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 12:56:02 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101895702
quote:
BNP Paribas ontkent problemen

PARIJS (AFN) - De Franse bank BNP Paribas heeft dinsdag met klem ontkend financiële problemen te hebben. De bank reageerde daarmee op een artikel in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal, waarin een anonieme manager van de bank stelde dat BNP Paribas geen toegang meer heeft tot leningen in dollars.

,,BNP Paribas ontkent met klem de opmerkingen van de anonieme bron en bevestigt dat het volledig in staat is om op een normale manier fondsen in Amerikaanse dollars aan te trekken'', stelde de bank in een verklaring. Volgens BNP Paribas heeft de krant het opiniestuk geplaatst zonder navraag te doen bij de bank.

BNP Paribas stond dinsdag sterk onder druk op de aandelenmarkt in Parijs. Net na het middaguur stond het aandeel op een verlies van bijna 8 procent.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)tkent-problemen.aspx
Ah, een ontkenning! Dan zal die bank wel terminaal zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 13:10:05 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101896116
ING vormt een intraday bubble!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:12:11 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101896192
Veel koersen staan toch ongeveer zo op het low van 2008. Niet dat dit op zich iets zegt, maar toch. Zelf heb ik flink moeten deleveragen (door verkoop van obligaties), wat mij behoorlijk wat gekost heeft. Ik hoop dat het zo ondertussen toch mooi genoeg is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_101897787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 10:29 schreef the85mc het volgende:

[..]
Maar bijvoorbeeld AF op ¤5,50 is naar mijn idee een koopje. Het is misschien niet het meest veelbelovende bedrijf, maar met een k/w van 2.5 lijkt me het geen slechte deal.
De earnings van AF-KLM waren vorig jaar negatief of zeer dicht bij de 0 (hangt er vanaf hoe je telt). Dan betekent de K/W waarde niet zoveel. Luchtvaart is een van de meest cyclische industrieen, dus een zeer slechte keuze aan het begin van een recessie (waar het nu toch naar uit begint te zien).

Waarom die drang tot kopen op dit moment? Verwacht je op korte termijn een rebound die je niet wilt missen?
pi_101898258
quote:
'Spaarrentes massaal omhoog'

AMSTERDAM (AFN) - Banken verhogen sinds vorige week massaal hun spaarrente. Dat constateert de vergelijkingssite Spaarrente.nl dinsdag. Dat banken zo massaal en fors hun spaarrente verhogen, komt volgens de website door de strengere kapitaaleisen die er aan de banken worden gesteld.

,,Vanaf 2013 worden de regels van het Basel III akkoord ingevoerd. Dit internationale bankenakkoord stelt onder meer dat banken grote financiële buffers moeten aanhouden. Om deze buffers aan te leggen moeten ze spaargeld aantrekken. De banken hebben het geld van de spaarder dus hard nodig. In ruil daarvoor zijn ze bereid hogere spaarrentes te bieden'', aldus AmandaBulthuis van Spaarrente.nl.

Bulthuis verwacht dat de spaarrentes dit jaar nog verder zullen stijgen. ,,We zien dat steeds meer banken hun rentes verhogen. Hierdoor neemt de concurrentie in de strijd om het geld van de spaarder toe''. Dit zal banken er volgens haar dan ook toe drijven hun rentes nog verder te verhogen. ,,Ook de banken die nog geen verhogingen hebben doorgevoerd, zullen dan steeds moeilijker achter kunnen blijven''.
Ik denk dat zelfs als het DGS preferent word dat de spaarrente gaat stijgen de komende jaren door de grotere vraag naar spaargeld vanwege strengere kapitaaleisen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 september 2011 @ 14:39:51 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101899098
In de plus :r
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:53:40 #214
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101901272
Niks aan de hand mensen, alleen maar griekenland dat waarschijnlijk uit de euro gaat,met als gevolg problemen bij banken, schuldenproblemen in italie, schuldenprobleem in de USA.

Groen groen groen!

8)7
Paardelul !!!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:27:56 #215
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101902602
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:12 schreef LXIV het volgende:
Veel koersen staan toch ongeveer zo op het low van 2008.
Helaas staan de aandelen die ik interessant vind allemaal nog vrij hoog.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101905415
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:27 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Helaas staan de aandelen die ik interessant vind allemaal nog vrij hoog.
Nou, opweg naar de 240 zullen we dan maar zeggen? :) Misschien worden ze dan koopwaardig?
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:36:55 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101907089
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:39 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Nou, opweg naar de 240 zullen we dan maar zeggen? :) Misschien worden ze dan koopwaardig?
Op zich zijn die aandelen op 240 niet koopwaardiger dan nu. Want willen we naar 240 toe, dan moet de situatie weer verslechterd zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 13 september 2011 @ 22:52:04 #218
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101920663
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op zich zijn die aandelen op 240 niet koopwaardiger dan nu. Want willen we naar 240 toe, dan moet de situatie weer verslechterd zijn.
Natuurlijk zijn ze dan koopwaardiger. De perceptie over de economie is dan negatiever, maar dat betekent niet perse dat voor individuele bedrijven dat zij dat zien doorklinken in hun resultaten.
The more debt, the better
pi_101920973
Heb er op 1 of andere manier meer vertrouwen in de juiste aandelen te kiezen wanneer het zooitje straks naar beneden kukelt in vergelijking met de vorige crisis. Voor de rest houd ik me op dit moment afzijdig, veel tijd investeren heeft toch niet zo heel veel zin. We weten allemaal wel een beetje hoe het zit op het moment. Het is wachten tot er iemand een stekker uittrekt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101921181
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 22:52 schreef flyguy het volgende:
De perceptie over de economie is dan negatiever, maar dat betekent niet perse dat voor individuele bedrijven dat zij dat zien doorklinken in hun resultaten.
Het kan ook positief doorklinken in de bedrijfsresultaten. Denk aan Vopak, die beleefden een buitengewoon goed jaar in 2008 omdat alle speculanten hun olie op wilden slaan om te wachten tot de prijzen weer zouden stijgen.
pi_101923261
Wat ik interessant vind: de S&P 500 en de DJ staan meer dan 50% boven het dieptepunt van 2009, terwijl de AEX - die uiteraard niet gekoppeld is deze indices maar Amerika toch vaak volgt - slechts 30 à 40 procent hoger staat.

Zegt dit iets? De Amerikaanse beurzen kunnen nog een heel eind omlaag, terwijl de AEX al vrij laag staat. Implodeert de AEX als het in Amerika goed mis gaat?

Of ga ik nu uit van een te sterke binding tussen Amsterdam en New York?
pi_101923521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Wat ik interessant vind: de S&P 500 en de DJ staan meer dan 50% boven het dieptepunt van 2009, terwijl de AEX - die uiteraard niet gekoppeld is deze indices maar Amerika toch vaak volgt - slechts 30 à 40 procent hoger staat.

Zegt dit iets? De Amerikaanse beurzen kunnen nog een heel eind omlaag, terwijl de AEX al vrij laag staat. Implodeert de AEX als het in Amerika goed mis gaat?

Of ga ik nu uit van een te sterke binding tussen Amsterdam en New York?
Denk dat het vooral komt doordat Europa veel harder getroffen zal worden door de eurocrisis
pi_101923714
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:51 schreef wbeco het volgende:

[..]

Denk dat het vooral komt doordat Europa veel harder getroffen zal worden door de eurocrisis
Dat is te verwachting, maar de fundamentals van de Amerikaanse economie zijn niet bepaald beter dan die van Nederland, om John McCains woorden even te lenen.
pi_101924253
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Zegt dit iets? De Amerikaanse beurzen kunnen nog een heel eind omlaag, terwijl de AEX al vrij laag staat. Implodeert de AEX als het in Amerika goed mis gaat?

Of ga ik nu uit van een te sterke binding tussen Amsterdam en New York?
De AEX is ook geen representatieve index natuurlijk om conclusies op te baseren. Om te beginnen waren een paar red flagged bedrijven zoals ING en MT zwaargewichten die de index flink omlaag hebben gebracht en is het relatief veilige aandeel RDS gecapped op haar marktaandeel (van 35% naar 15%). Als de daling van de shitbedrijven doorzet gaan we in maart weer een herweging zien waarbij RDS mogelijk van 25% weer op 15% wordt gezet zodat de rest weer meer potentieel heeft om de index omlaag te brengen terwijl de fundamenteel gezonde bedrijven steeds op gelijke sterkte blijven hangen.

Daarnaast zijn de problemen in de Eurozone ook de bron van onrust natuurlijk en zie je vooral de financials de klappen van de zweep krijgen die toch altijd de bovenhand hebben gehad qua weging als je het vergelijkt met Amerika. De MSCI Europe staat in vergelijking nog ruim 40% boven de 2009 low en de STOXX 50 wankelt tegen de ATL aan. Beide zijn heel solide indices maar er toch een wereld van verschil in prijsvorming. Het is imo heel lastig om een goede set Europese aandelen te vinden die je kunt gebruiken om naast de Amerikaanse aandelen te leggen en laat het euvel zich nou juist in die hoek bevinden.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101927302
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door Bolkesteijn op 14-09-2011 13:47:19 ]
  woensdag 14 september 2011 @ 08:20:31 #226
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_101928324
Futures hangen er slapjes bij..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_101928371
Ik hoop dat de daling nu echt eens goed doorzet, want ik zit short.
pi_101928455
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Wat ik interessant vind: de S&P 500 en de DJ staan meer dan 50% boven het dieptepunt van 2009, terwijl de AEX - die uiteraard niet gekoppeld is deze indices maar Amerika toch vaak volgt - slechts 30 à 40 procent hoger staat.

Zegt dit iets? De Amerikaanse beurzen kunnen nog een heel eind omlaag, terwijl de AEX al vrij laag staat. Implodeert de AEX als het in Amerika goed mis gaat?

Of ga ik nu uit van een te sterke binding tussen Amsterdam en New York?
De correlatie is hoog. Dit kun je zelf vrijwel dagelijks observeren en het is ook statistisch aan te tonen. De correlatie is echter niet 1 (=100%). Als New York 1,1 % stijgt en Amsterdam 1% dan is de correlatie hoog, maar New York stijgt 10% meer en als dit een aantal dagen gebeurt, dan loopt New York in absolute zin behoorlijk uit. Ook kan Amsterdam bijv. een zware dag hebben terwijl New York niet volgt, zoals tijdens laborday. Ook dan loopt New York in absolute zin behoorlijk uit, terwijl die ene dag in de berekening van de overall correlatie maar een lichte weging heeft.

Als je een aanhanger bent van de Efficient Market Hypothesis dan heb je slapeloze nachten om dit te verklaren. Ik steek zelf geen tijd meer in theorieen hierover. Benjamin Graham zei dat Mr. Market manisch depressief is. Er valt waarschijnlijk niets te verklaren. Als er straks weer een forse crash komt, dan zakt de ene beurs 30% en de andere 40%, zodat al je zorgvuldig opgebouwde modellen met marktcorrelaties ook meteen weer waardeloos zijn.
pi_101928594
quote:
SEB: Private equity aantrekkelijk
13 sep 2011, 16:00 - IEXProfs Redactie


Private equity-bedrijven krijgen het eerst aanzienlijk moeilijker, voordat ze weer uit het economische dal gaan kruipen. Zo luidt de analyse van Zweedse vermogensbeheerder SEB. Schuldproblemen en aanhoudende ongerustheid over de economische groei hebben een negatieve uitwerking op de markt en maken private equity één van de meer riskante beleggingen.

Private equity-bedrijven hebben de discount ten opzichte van de intrinsieke waarde (koers versus NAV) zien oplopen van iets meer dan 20% naar gemiddeld 35%. Een aantal bekende private equityhuizen hebben zelfs een koers die een discount van 50% inhoudt. Het is logisch dat die discount opgelopen is - een direct gevolg van steeds weer neerwaarts bijgestelde groeiramingen. Op de bodem van de crisis in 2008-2009 bedroeg de kortingten opzichte van de NAV zelfs 70%.

Saillant is dat veel private equity-spelers de afgelopen jaren niet alleen hun koers hebben zien dalen, amar ook hun intrinsieke waarde zien oplopen. Bijvoorbeeld door desinvesteringen of door de gestegen waarde van holdings in de portefeuille. De financiële positie van deze spelers is daardoor sterk verbeterd. Ze hebben forse kasreserves en voldoende liquide middelen om aan alle verplichtineg te voldoen.

Veel ellende ingeprijsd
SEB schildert beleggingsfondsen die in private equity-partijen beleggen voor ogen als de makkelijkste manier om exposure naar deze ondernemeningen te krijgen. Logisch, want de Zweden bieden zelf zo'n fonds aan: SEB Listed Private Equity Fund. Beleggen via zo'n fonds betekent automatisch meer spreding dan het kopen van aandelen van individuele bersgenoteerde private equity-huizen.

En, de Zweden zijn tamelijk overtuigd dat na regen ook weer zonneschijn volgt. Immers, zo redeneren zij, als de markt weer stabieler wordt, zal het tij keren. De economische groei kan de komende jaren redelijk zijn en deze groep bedrijven hebben de afgelopen jaren bewezen bestendig te zijn tegen ruw financieel klimaat. Aangezien lagere groeiverwachtingen al meer dan ingeprijsd is in de huidige waardering van private equity-bedrijven, zijn deze aandelen op dit moment aantrekkelijk geprijsd, stelt SEB.

SEB maakt nog wel een kanttekening. Zolang de onzekerheid over de economische groei en financiële stabiliteit blijft aanhouden, behoort private equity tot de meer risicovolle alternatieve assets - vergelijkbaar met beursgenoteerde financials. Gezien de marktomstandigheden is er een duidelijk risico dat het eerst slechter gaat, voordat het uiteindelijk beter wordt.
Bron: http://www.iexprofs.nl/pr(...)y-aantrekkelijk.aspx
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 september 2011 @ 08:53:54 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101928788
quote:
Franse banken afgewaardeerd door Moody's

LONDEN (AFN) - Kredietbeoordelaar Moody's heeft de kredietbeoordeling van de Franse banken Société Générale en Crédit Agricole naar beneden bijgesteld. Dat maakte de instelling woensdag bekend.

De beoordeling van SocGen gaat met één stap omlaag van AA2 naar AA3, met een negatieve verwachting. Crédit Agricole heeft nu een langetermijnrating van AA2 in plaats van een eerdere AA1.

Moody's heeft het advies van BNP Paribas nog niet bijgesteld, maar houdt de ontwikkelingen bij het financiële concern in de gaten en hanteert een negatieve verwachting.

Onder druk
De Franse banken stonden de laatste weken flink onder druk op de aandelenmarkt, onder meer door zorgen over hun blootstelling aan Griekse staatsleningen.

De Franse centrale bankier Christian Noyer gaf in een reactie aan dat de verlaging van de kredietbeoordeling niet als een verrassing komt. Ook de financiële markten anticipeerden de afgelopen weken al op een afwaardering van de Franse banken.

,,De verlaging is relatief klein, de banken houden een goede beoordeling'', aldus Noyer. Bij een faillissement van Griekenland zouden ze hooguit kleinere dividenden uitkeren en geen verliezen hoeven te boeken, zo denkt hij.
Zoals verwacht
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101932864
valt me tegen, gebeurt weinig op de beurs.
  woensdag 14 september 2011 @ 12:55:07 #232
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101934671
quote:
Ik heb je gerapporteerd. Hopelijk krijg je een ban :) Dit gaat echt nergens over.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 14 september 2011 @ 16:21:05 #233
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101941403
WS rood, kijken of we gaan volgen.
The more debt, the better
  woensdag 14 september 2011 @ 18:30:13 #234
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101945973
Het lijkt wel alsof de beurs immuun geworden is voor slecht nieuws. Was voorheen ieder gerucht nog genoeg voor een koersval van 3%, nu neemt het alle nieuws gelaten tot zich. Afwaardering Franse banken (niet dat dit zoveel voorstelt, maar toch), faillisementsgerucht Griekenland van het minfin, het maakt niet meer uit.
Meestal is dat een bullish teken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 september 2011 @ 18:38:06 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101946228
De Franse downgrades waren beter dan verwacht
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 september 2011 @ 19:00:53 #236
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101947121
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof de beurs immuun geworden is voor slecht nieuws. Was voorheen ieder gerucht nog genoeg voor een koersval van 3%, nu neemt het alle nieuws gelaten tot zich. Afwaardering Franse banken (niet dat dit zoveel voorstelt, maar toch), faillisementsgerucht Griekenland van het minfin, het maakt niet meer uit.
Meestal is dat een bullish teken.
Uitbodeming in de 265-275 zone is imho best mogelijk zolang er binnenkort geloofwaardige maatregelen worden genomen om met Griekenland om te gaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101947263
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof de beurs immuun geworden is voor slecht nieuws. Was voorheen ieder gerucht nog genoeg voor een koersval van 3%, nu neemt het alle nieuws gelaten tot zich.
Meestal is dat een bullish teken.
Vrijdag expiratie. Volgende week kijken waar het werkelijk naar toe gaat.
  woensdag 14 september 2011 @ 19:32:12 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101948519
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 19:04 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

Vrijdag expiratie. Volgende week kijken waar het werkelijk naar toe gaat.
Ik geloof niet dat expiraties veel invloed hebben op koersen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 september 2011 @ 19:34:36 #239
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101948611
Grieken failliet, beurzen groen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 14 september 2011 @ 19:40:53 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101948860
quote:
5s.gif Op woensdag 14 september 2011 19:34 schreef monkyyy het volgende:
Grieken failliet, beurzen groen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op een zeker moment zit alles in de koersen. Net zoals iemand zich een week terug verbaasde dat de beurs steeg (op geen enkel nieuws) "Griekenland staat op het punt failliet te gaan, Amerikaans begrotingstekort, etc).". Maar dat wisten we de dag ervoor ook al. Het is natuurlijk niet zo dat alles blijft dalen als de situatie onveranderd (slecht) blijft. Waarom?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 september 2011 @ 20:44:39 #241
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101951842
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof de beurs immuun geworden is voor slecht nieuws. Was voorheen ieder gerucht nog genoeg voor een koersval van 3%, nu neemt het alle nieuws gelaten tot zich. Afwaardering Franse banken (niet dat dit zoveel voorstelt, maar toch), faillisementsgerucht Griekenland van het minfin, het maakt niet meer uit.
Meestal is dat een bullish teken.
De afgelopen 2/3 dagen toch alleen maar?
Paar dagen terug het opstappen van dat duitse ECB lid, + geruchten bankroet Griekenland ging de beurs toch flink omlaag.

Eind augustus, met constant slecht nieuws toch naar 295 gestegen, om vervolgens weer te dalen.
Het verhaal lijkt zich te blijven herhalen met iedere keer een nieuw dieptepunt.
Paardelul !!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 september 2011 @ 20:53:54 #242
862 Arcee
Look closer
pi_101952367
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:21 schreef flyguy het volgende:
WS rood, kijken of we gaan volgen.
Inmiddels WS weer een hallelujah-stemming. w/
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 september 2011 @ 21:24:12 #243
862 Arcee
Look closer
pi_101954189
S&P paar puntjes van 1200 nog verwijderd.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 september 2011 @ 21:28:26 #244
862 Arcee
Look closer
pi_101954439
Done. w/

S&P500 weer boven de 1200 punten.
  woensdag 14 september 2011 @ 22:24:00 #245
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_101957718
DJ is ook terug van nooit weggeweest
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_101965834
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door Bolkesteijn op 15-09-2011 03:01:06 ]
pi_101966499
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof de beurs immuun geworden is voor slecht nieuws. Was voorheen ieder gerucht nog genoeg voor een koersval van 3%, nu neemt het alle nieuws gelaten tot zich. Afwaardering Franse banken (niet dat dit zoveel voorstelt, maar toch), faillisementsgerucht Griekenland van het minfin, het maakt niet meer uit.
Meestal is dat een bullish teken.
De bedrijfswinsten houden tot op heden redelijk stand. Dit houdt naar mijn idee de beurs relatief hoog.

De schuldencrisis heeft weliswaar een direkte impact op de banken, waarvan de aandelen inderdaad fors zijn gedaald. De impact op overige sectoren heeft echter een indirekt en vertraagd karakter. Bedrijven kunnen bovendien hun teruglopende omzet nog even opvangen met bezuinigingen en de winstcijfers nog enigszins corrigeren met boekhoudkundige trucs.

Ik las al wel dat bijvoorbeeld de exportcijfers van Duitsland fors tegenvielen. Dit moet straks in cijfers zoals die van Siemens terugkomen. Vorige week haalde McDonalds haar winstverwachting niet. Ik denk dat zodra er grote bedrijven verliezen gaan melden, er een grote correctie plaatsvindt in de koersen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 09:35:55 #248
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101967947
quote:
UBS ontdekt verlies 2 miljard dollar

ZURICH (AFN) - De Zwitserse bank UBS heeft ontdekt dat een van zijn handelaren een verlies heeft geleden van circa 2 miljard dollar op een ongeautoriseerde transactie. Dat maakte de bank donderdag bekend.

,,Het is mogelijk dat dit voorval leidt tot een verlies voor UBS in het derde kwartaal van dit jaar'', aldus UBS. Het aandeel van de bank kelderde in Zürich kort na de opening ruim 7 procent.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-miljard-dollar.aspx
Vroeger waren dit soort dingen groot nieuws. Tegenwoordig zijn we zo murw geslagen met astronomische verliezen en bailouts dat het hooguit nog een klein berichtje oplevert op pagina 11 van de krant.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101971043
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Vroeger waren dit soort dingen groot nieuws. Tegenwoordig zijn we zo murw geslagen met astronomische verliezen en bailouts dat het hooguit nog een klein berichtje oplevert op pagina 11 van de krant.
Ik kan me Barings nog herinneren zo'n 15 jaarterug, was idd groot nieuws. Geen idee meer hoeveel het precies was maar volgens mij iets van 1-2 miljard dollar (ok, die was toen wel wat meer waard, maar soit)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 11:51:04 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101971343
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik kan me Barings nog herinneren zo'n 15 jaarterug, was idd groot nieuws. Geen idee meer hoeveel het precies was maar volgens mij iets van 1-2 miljard dollar (ok, die was toen wel wat meer waard, maar soit)
£827 miljoen. In het geval van Barings was het natuurlijk wel zo dat het gelijk het faillissement betekende voor die bank, maar het idee dat één trader die verliezen kon veroorzaken dat was toen ongehoord.

quote:
Arrestatie in fraudezaak UBS

LONDEN (AFN) - De politie in Londen heeft een man gearresteerd op verdenking van fraude waarbij de Zwitserse bank UBS ongeveer 2 miljard dollar (1,45 miljard euro) heeft verloren.
Volgens UBS heeft een van zijn handelaren het verlies geleden op een ongeautoriseerde transactie, zo maakte de bank donderdag bekend.

,,Het is mogelijk dat dit voorval leidt tot een verlies voor UBS in het derde kwartaal van dit jaar'', aldus UBS. Het aandeel van de bank kelderde in Zürich kort na de opening ruim 7 procent.
Anno 2011 wordt dit kennelijk gezien als business as usual gezien het bijna ontbreken van media coverage :')
Ik vind dat echt een teken aan de wand hoe diep we inmiddels zijn gezonken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101971811
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

£827 miljoen. In het geval van Barings was het natuurlijk wel zo dat het gelijk het faillissement betekende voor die bank, maar het idee dat één trader die verliezen kon veroorzaken dat was toen ongehoord.

[..]

Anno 2011 wordt dit kennelijk gezien als business as usual gezien het bijna ontbreken van media coverage :')
Ik vind dat echt een teken aan de wand hoe diep we inmiddels zijn gezonken.
Was dit wel echt een dikke tradersvinger?

Of misschien gewoon smoes? Afdekken van verliezen, of wat verlies maken ... de overheid betaalt toch.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:48:09 #252
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101972970
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:07 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Was dit wel echt een dikke tradersvinger?

Of misschien gewoon smoes? Afdekken van verliezen, of wat verlies maken ... de overheid betaalt toch.
[alu] of misschien heeft die het zelf wel weggesluist naar een rekening op de bahamas en gaat die straks daar genieten van zn 2 miljard :7 [/alu]
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 14:26:40 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101976004


Dit is hem. Kweku Adoboli, een pikje van 31jr
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 september 2011 @ 14:30:21 #254
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101976147
Wat voor gevoel zou zo'n iemand nou hebben na een poef-and-it's-gone-transactie?
The more debt, the better
pi_101976433
http://www.facebook.com/people/Kweku-Adoboli/777375270

:')

Ik heb geen Facebookaccount maar zou echt graag 'vrienden' met hem willen worden. :D
One man's trash, another man's treasure.
pi_101976681
Volgens mij heeft die gast 2 miljard verloren met Nigeriaanse scam:

http://twitter.com/#!/kwekuadoboli

quote:
Get an iPad2 for free like me! http://fiejf3.com?id=375 #freestuff
get your free $1000 bestbuy giftcard now! http://fiejf3.com?id=883 #iloveshopping
shopping at bestbuy thank you for my free $1000 giftcard! http://fiejf3.com?id=112 #iloveshopping
check out this article! I made almost $400 today! http://ow.ly/5Cv3N?luwas
;(
One man's trash, another man's treasure.
  donderdag 15 september 2011 @ 16:10:14 #257
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_101979791
Alweer 2% in de plus, op naar de 300.
Bedankt Hans.
pi_101980399
Ik snap de feeststemming niet zo eigenlijk? Zover ik zie wordt het geld van de Amerikaanse QE2 gebruikt om Europese banken van goedkoop krediet te voorzien. Dat is leuk en aardig voor Basel III maar voor aandeelhouders van financiele instellingen betekent dat nog steeds een enorme overleverage. Juist om die reden zou ik nu niet in financials willen stappen, de markt denkt er anders over blijkbaar.
One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 16:35:55 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101980602
Ik snap ook de positieve reacties niet elke keer als er weer een statement komt over steun voor Griekenland, want dan weet je dat een paar dagen later het gezeik weer opnieuw begint, dus wie gaat er nou aandelen in financials kopen? De bond markten laten tenslotte duidelijk zien dat niemand gelooft dat Griekenland niet gaat defaulten. Zou mooi gratis geld zijn met yields van bijna 150% :').
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101980919
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:35 schreef SeLang het volgende:
Ik snap ook de positieve reacties niet elke keer als er weer een statement komt over steun voor Griekenland, want dan weet je dat een paar dagen later het gezeik weer opnieuw begint, dus wie gaat er nou aandelen in financials kopen? De bond markten laten tenslotte duidelijk zien dat niemand gelooft dat Griekenland niet gaat defaulten. Zou mooi gratis geld zijn met yields van bijna 150% :').
Wat vind je van het laatste nieuws over dat de ECB i.s.m. de FED dollarleningen aan Europese banken gaat verstrekken? De markt reageert ingrijpend terwijl de situatie m.i. juist verslechtert voor aandeelhouders.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101981428
Is dit nu het moment om in te stappen voordat het te laat is? Ik wil eigenlijk nog wel wat aandelen kopen tegen een betaalbare prijs :')
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 15 september 2011 @ 17:08:22 #262
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101981703
Miljoenen nota uitgelekt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 15 september 2011 @ 18:10:50 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101983729
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Is dit nu het moment om in te stappen voordat het te laat is? Ik wil eigenlijk nog wel wat aandelen kopen tegen een betaalbare prijs :')
Dat weet je nooit. Eigenlijk is het helemaal niet relevant welke bewegingen de koersen tot nu toe gemaakt hebben om op dit niveau te komen.

Of aandelen nu goedkoop of duur zijn, daarover verschillen de meningen. Ik ben van mening dat aandelen nu goedkoop zijn, maar bijv. Selang is van mening dat aandelen nog steeds te duur zijn. Ze zijn in ieder geval véél goedkoper dan 10 jaar geleden!

Als je van mening bent dat aandelen goedkoop zijn, dan zou je nu kunnen instappen. Maar verwacht niet daardoor een zekere stijging voor morgen. Maar als aandelen écht goedkoop zijn, dan maak je er op de lange termijn wel winst op.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 15 september 2011 @ 18:12:05 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101983766
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:26 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is hem. Kweku Adoboli, een pikje van 31jr
Denk je safe te beleggen bij een degelijke Zwitserse kaasboer, gaat een Ghanees je account beheren!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 18:19:44 #265
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101984003
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:45 schreef Arkai het volgende:

[..]

Wat vind je van het laatste nieuws over dat de ECB i.s.m. de FED dollarleningen aan Europese banken gaat verstrekken? De markt reageert ingrijpend terwijl de situatie m.i. juist verslechtert voor aandeelhouders.
Het helpt natuurlijk wel tegen een liquidity squeeze maar het pakt niet de oorzaak van het probleem aan, namelijk dat er veel teveel leverage in het systeem zit en een aantal banken waarschijnlijk insolvent is at mark to market.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 september 2011 @ 18:22:58 #266
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101984087
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 08:23 schreef WinningMood het volgende:
Ik hoop dat de daling nu echt eens goed doorzet, want ik zit short.
Mooi ingestapt op de bodem dan.

Maar ga je nog draaien of blijf je short? Mbt long zitten, dat kan je eeuwig blijven onder het mom van "buy and hold forever". In principe is er niks mis mee met op je 18e een aandeel te kopen en dat op je 88ste nog vast te hebben. Maar short is per definitie altijd voor een korte periode. (Of je moet geloven dat het hele systeem compleet instort, maar dat is nog nooit gebeurd)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_101985583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:22 schreef LXIV het volgende:

Mooi ingestapt op de bodem dan.
ik maak geen goede keuzes met turbo's. Ik heb aandelen voor de zeer lange termijn, en had de hoop een leuk stuntje ondertussen uit te halen met wat turbo's. Misschien op een ander moment weer eens proberen. Dit soort geintjes haal ik uit met een inleg ter grootte van 1% van mijn porto. Leuk om soms mee te spelen.
  donderdag 15 september 2011 @ 19:37:36 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101987196
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:05 schreef WinningMood het volgende:

[..]

ik maak geen goede keuzes met turbo's. Ik heb aandelen voor de zeer lange termijn, en had de hoop een leuk stuntje ondertussen uit te halen met wat turbo's. Misschien op een ander moment weer eens proberen. Dit soort geintjes haal ik uit met een inleg ter grootte van 1% van mijn porto. Leuk om soms mee te spelen.
Voor 1% kan er weinig misgaan, dan heb je het onder controle. Dan nog blijft het eigenlijk niet te doen om hier structureel iets mee te verdienen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 15 september 2011 @ 21:17:23 #269
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101992782
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Is dit nu het moment om in te stappen voordat het te laat is? Ik wil eigenlijk nog wel wat aandelen kopen tegen een betaalbare prijs :')
Dat vroeg ik me 2 weken geleden ook af. Beurs tikte alweer bijna 295 aan. Ik dacht de bodem te hebben gemist. Week later stond hij alweer op 265. Achteraf gezien goed dat ik niks heb gekocht.
Ik durf nog niks te kopen. Ik gok erop dat griekenland uit de euro gaat, er financiele onrust ontstaat en de beurs weer flink omlaag gaat zoals begin augustus. Dan wil ik wel kopen.
Komt bovenstaande scenario er niet, dan heb ik pech gehad.

In principe zou je,als je veel geld hebt, nu ook kunnen kopen, en het dan 10 jaar laten staan. Heb je over 10 jaar een leuke cent.
Paardelul !!!
  donderdag 15 september 2011 @ 21:21:26 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101993064
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:17 schreef Anno2012 het volgende:

In principe zou je,als je veel geld hebt, nu ook kunnen kopen, en het dan 10 jaar laten staan. Heb je over 10 jaar een leuke cent.
Als je echt wil beleggen dan moet je het altijd op die manier doen. Want of het volgende week in de plus of in de min staat, dat weet echt helemaal niemand. Je moet kijken of het reeel is of het over 10 jaar in de plus of in de min staat. Op korte termijn speculeren is altijd gewoon gokken, want waarom weet jij meer dan een ander?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_101996070
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

£827 miljoen. In het geval van Barings was het natuurlijk wel zo dat het gelijk het faillissement betekende voor die bank, maar het idee dat één trader die verliezen kon veroorzaken dat was toen ongehoord.

[..]

Anno 2011 wordt dit kennelijk gezien als business as usual gezien het bijna ontbreken van media coverage :')
Ik vind dat echt een teken aan de wand hoe diep we inmiddels zijn gezonken.
Kerviel dan, ¤4 Miljard, die haalde nog wel de headlines. Incl adoratie topics op Fok :P
pi_101996094
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:26 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is hem. Kweku Adoboli, een pikje van 31jr
Nigeriaan?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 september 2011 @ 22:11:00 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101996560
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Kerviel dan, ¤4 Miljard, die haalde nog wel de headlines. Incl adoratie topics op Fok :P
Dat was begin 2008, voordat de grote bailout bonanza begon. In die tijd gingen de discussies nog vooral over moral hazard. Tegenwoordig gaat het alleen nog maar over of de volgende bailout ¤400 miljard of ¤500 miljard moet zijn en of de Fed deze week met een nieuwe marktmanipulerende actie komt of pas over twee weken...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 september 2011 @ 22:16:19 #274
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_101996913
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nigeriaan?
Ghanees.
Bedankt Hans.
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:24:17 #276
256829 Sokz
Livin' the life
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 08:58:04 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102007624
quote:
Volledig offtopic, maar er klopt geen drol van dit filmpje. Behoorlijke misser van de BBC.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:27:59 #278
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102008226
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volledig offtopic, maar er klopt geen drol van dit filmpje. Behoorlijke misser van de BBC.
Ehm, wat klopt er dan niet volgens jou? Veel wat er in het filmpje wordt gezegd herken ik ook wat een Taiwanese vriendin en haar vader mij hebben gezegd. BTW, heel veel Taiwanezen houden zich een beetje op de vlakte als je hun vraagt of ze wel of niet bij China willen, dit om de zaken niet teveel op de spits te drijven, maar als je doorvraagt later op de avond blijkt vooral de jongere generatie zich toch echt Taiwanees te voelen.

Trouwens, het gaat te ver in deze topic, maar wat China zegt dat Taiwan bij China hoort is ook totale BS. Net zoals trouwens Tibet, en delen van zuidwest China.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:13:01 #279
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102020968
Ik ben nu een pluk Arcadis rijker. Mijn eerste geschreven put en dan geassigned worden :')

Ik ga er binnenkort een call op schrijven.
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 16:29:57 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102021623
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:27 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ehm, wat klopt er dan niet volgens jou? Veel wat er in het filmpje wordt gezegd herken ik ook wat een Taiwanese vriendin en haar vader mij hebben gezegd. BTW, heel veel Taiwanezen houden zich een beetje op de vlakte als je hun vraagt of ze wel of niet bij China willen, dit om de zaken niet teveel op de spits te drijven, maar als je doorvraagt later op de avond blijkt vooral de jongere generatie zich toch echt Taiwanees te voelen.

Trouwens, het gaat te ver in deze topic, maar wat China zegt dat Taiwan bij China hoort is ook totale BS. Net zoals trouwens Tibet, en delen van zuidwest China.
Wat jij hier schrijft is consistent met mijn ervaring (ik heb 4 jaar in Taiwan gewoond).

In het filmpje wordt ten eerste gesteld dat het grootste deel van de oudere generatie uit China komt. Dat is alvast niet correct. Verder zeggen ze dat de oudere generatie zich Chinees voelt. Misschien Chinees als in "etnisch Chinees" (zoals ook in Maleisie, Singapore, London Chinatown, etc) maar zeker niet in de zin dat men een unie met China zou willen. Zelfs van de mensen die oorspronkelijk uit China komen (bijna uitgestorven) is bijna niemand daar op uit.

En Taiwan is inderdaad nooit een integraal deel van China geweest, wat zelfs in de late 19de eeuw door een Chinese keizer expliciet werd bevestigd. De eigenlijke status van Taiwan op dit moment is een door het leger van Nationalistisch China tbv de geallieerden bezette Japanse kolonie in afwachting van een definitieve status.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 20:53:10 #281
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102032177
quote:
Onderzoek naar fraudezaak UBS

LONDEN (AFN) - De financiële waakhonden van Groot-Brittannië en Zwitserland gaan samen een onderzoek instellen naar de gang van zaken bij de bankgigant UBS, die donderdag bekendmaakte 1,5 miljard euro te hebben verloren door fraude van een medewerker.

Die medewerker, de 31-jarige Kweku Adoboli, handelde in effecten en zou het verlies veroorzaakt hebben bij een transactie waarvoor hij geen toestemming had. Volgens de BBC is de zaak niet aan het licht gekomen bij een interne controle, maar heeft Adoboli zelf de bank op de hoogte gesteld van de malversatie.

Kredietbeoordelaars volgen UBS nu met argusogen, omdat de bank mogelijk door slecht toezicht grote risico's zou lopen.
Dit is eigenlijk wel hilarisch dat zo'n "degelijke Zwitserse bank" het zelf nieteens merkt als één tradertje ¤1,5 miljard onder water staat :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102033598
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:53 schreef SeLang het volgende:

Dit is eigenlijk wel hilarisch dat zo'n "degelijke Zwitserse bank" het zelf nieteens merkt als één tradertje ¤1,5 miljard onder water staat :')
Het verbaast mij dat het na Nick Leeson en die maffe Fransoos die een paar miljard wegblies nog mogelijk is, dat individuele traders überhaupt zulke transacties kunnen doen. Je zou toch denken dat die jongens allerlei limieten opgelegd krijgen om te voorkomen dat er op een dag eentje je bank omtrekt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 21:28:04 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102033876
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:23 schreef dvr het volgende:

[..]

Het verbaast mij dat het na Nick Leeson en die maffe Fransoos die een paar miljard wegblies nog mogelijk is, dat individuele traders überhaupt zulke transacties kunnen doen. Je zou toch denken dat die jongens allerlei limieten opgelegd krijgen om te voorkomen dat er op een dag eentje je bank omtrekt.
Het verbaast mij ook dat het nu nog kan. De imagoschade voor UBS is trouwens nog veel groter dan die ¤1,5 miljard.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:32:20 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102034127
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het verbaast mij ook dat het nu nog kan. De imagoschade voor UBS is trouwens nog veel groter dan die ¤1,5 miljard.
Nog afgezien van de imagoschade van Ghanezen als onkreukbare vertrouwelingen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 21:32:25 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102034135




Twee Franse banken die na vet in de plus te openen in een overall positieve markt toch nog even rond de 10% lager sluiten. Wat is hier aan de hand? Bang voor een nationalisatie dit weekend?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:38:45 #286
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_102034503
http://www.federalreserve.gov/releases/cp/volumestats.htm
De hoeveelheid asset-backed CP is wel lekker opgelopen de laatste paar maanden. Lang wegzetten durven veel instanties niet aan.
The more debt, the better
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 21:50:00 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102035222
Btw: de nieuwe pimp ronde van the Bernank, dat is toch ergens volgende week?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:51:16 #288
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_102035288
Woensdag FOMC Statement
The more debt, the better
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 21:52:35 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102035356
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:51 schreef flyguy het volgende:
Woensdag FOMC Statement
Dus dan krijgen we die Operation Twist en dergelijke...


Btw: als die Operation Twist doorgaat dan kunnen ook gelijk alle "schuld weg inflateren" scenarios definitief in de vuilnisbak!

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 16-09-2011 21:57:58 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 22:01:59 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102035966
Dat was 5 dagen op rij groen :r
Sinds juli niet meer vertoond.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:18:14 #291
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_102036936
UBS in de shit door Kweku Adoboli , excuus negertje zo te zien
pi_102040485
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:50 schreef SeLang het volgende:
Btw: de nieuwe pimp ronde van the Bernank, dat is toch ergens volgende week?
Ja, de geruchten worden steeds opgewondener.. eerst alleen gefluister over een kleine twist, nu over een all-out papierdouche van Helicopter Ben op alle fronten. Dan worden die 5 groene dagen er zeker 100. En terwijl de lange rente langzaam naar de nul kruipt, kan China mooi zijn 2.000 miljard aan marginaal beter renderende treasurypapiertjes dumpen om er ook aandelen van te kopen. En dan komt Obama nog met zijn banenplan voor 500 miljard, dat geen enkele baan gaat opleveren maar wel rijke werkgevers weer 500M naar de beurs en de woningmarkt laat brengen, oh en het kredietplafond zal toch weer even opgehoogd moeten worden maar dat komt goed uit, want de FED heeft een onverzadigbare honger naar staatspapier.

Enfin, hetzelfde verhaal als de vorige keren, en die P/E van 10 kun je voorlopig weer op je buik schrijven. De keren hierna trouwens ook, want de redenen waarom in de V.S. inflateren de enige manier is om dit kaartenhuis overeind te houden, worden bij iedere ronde sterker. Het beloven weer goede tijden voor Wall Street te worden. En voor d'edele metalen, die glanzen in het maanlicht..
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:31:15 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102040643
Inflatie is de minst pijnlijke methode om onder de schuldenlast uit te komen. Vanzelfsprekend dat het hier op uitdraait.
Alleen betwijfel ik of al dat geld ook echt in de economie komt. Ik denk dat het gros gebruikt wordt voor deleveraging, schuldaflossing en het aanschaffen van 100% gegarandeerd staatspapier.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:31:52 #294
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102040667
En een P/E van 10 zie je denk ik enkel onder zeer extreme omstandigheden, waarin die PE van 10 opeens ook niet meer aantrekkelijk lijkt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_102041387
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:32 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Twee Franse banken die na vet in de plus te openen in een overall positieve markt toch nog even rond de 10% lager sluiten. Wat is hier aan de hand? Bang voor een nationalisatie dit weekend?
Angst voor een afwaardering van Italie door Moody's :)
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 september 2011 @ 01:03:03 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102043904
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:31 schreef LXIV het volgende:
Inflatie is de minst pijnlijke methode om onder de schuldenlast uit te komen.
Alleen jammer dat je met die Operation Twist alle beleggers uit langlopende Treasuries jaagt dus die truuk gaat niet meer op (if ever). In China zullen ze Bernanke erg dankbaar zijn dat ze hun langlopende Treasuries nu met enorme winst aan de Fed kunnen slijten en deze vervangen door kortlopende die elke maand tegen hogere rente moeten worden doorgerold :W
Erg slim als je je schuld wilt weg inflateren :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 september 2011 @ 01:08:07 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102044001
Btw: het onjuist blijken van het paradigma in de posts hierboven (de veronderstelling dat almachtige autoriteiten de markten tot in de lengte der dagen naar hun hand kunnen zetten) is precies hetgene dat ons uiteindelijk die P/E<10 gaat brengen. Blinde paniek wordt dat. Mark my words...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102045078
Ik denk niet de dat FED zijn bonds van een Chinees gaat kopen. Ten eerste omdat die van de Treasury goedkoper zijn, en ten tweede omdat de primary dealer die zich daaraan waagt waarschijnlijk de volgende dag met betonnen schoenen in de Hudson ligt. :7
En ik denk evenmin dat de Chinezen, als ze er eindelijk vanaf zijn, daarna weer in kortere US bonds stappen. De rente op treasurys, zeker de korte, blijft gewoon 0 zolang de FED in de markt is, en de Chinezen weten dat dit spel voor de VS slecht gaat aflopen - in ieder geval dromen ze daar van, dus die willen hun handen niet meer aan US staatsschuld branden. Die gaan lekker wereldwijd aandelen, ertsrijke gronden en goud opkopen, en daar gaan ze mee door tot ze zelf imploderen.

Over die P/E<10 wil ik nog wel eens een boom opzetten. Met toenemend inflatiegevaar en een overbought bondmarkt worden aandelen een steeds aantrekkelijker alternatief, en met de prijsinflatie en looninflatie (iig bij hoogopgeleiden, die beleggen) die in de VS al een beetje grip beginnen te krijgen lopen de earnings, en dus de prijspotentie, nominaal gestaag verder op, en omdat inflatie bestedingen aanmoedigt en sparen ontmoedigt ontstaat er ook voorzichtig reële groei. Zolang de FED de markten blijft stimuleren dmv QE, zie ik de aandelenmarkten daarom niet meer crashen.

Tenzij... de rest van de wereld juist vanwege die QE zijn vertrouwen in de dollar verliest, zodat men massaal zijn Amerikaanse portfolio's dumpt. Maar dan moeten ze nóg de FED voor zijn, want die zie ik er volledig voor aan om dadelijk ook openlijk Amerikaanse aandelen op te gaan kopen (als dat gebeurt is hyperinflatie gewoon een zekerheid). De enige manier om dan nog aan een P/E onder de 10 te komen is de invoering van een nieuwe munt af te wachten - op dat moment zijn alle Amerikanen practisch bankroet en kun je toeslaan, omdat de prijzen minimaal zijn (terwijl de betreffende Amerikaanse bedrijven uit het buitenland nog behoorlijke earnings genereren).

Tot zover de VS. Een P/E <10 op de Europese beurzen wordt een heel ander verhaal, maar daar ga ik een andere keer wel over piekeren. Ondertussen zag ik bovenstaande redenering graag lekgeschoten - of meer specifiek: wat zou er concreet moeten gebeuren om zonder hyperinflatie op een P/E<10 te komen terwijl de FED toch hard aan het stimuleren blijft?
pi_102046858
Inflatieverwachtingen of daadwerkelijke inflatie zal zich weerspiegelen in de yield en dat is desastreus in een schuldbeladen private sector/overheid met een korte maturity. Dan heb je zowel de nadelen van hogere inflatie als een default. Oftewel een perfect storm, de meest pijnlijke, en geen 'easy way out'. Daarbij zal de autoriteit fungeren als (politieke) schietschijf inplaats van de banksters, bonussen e.d. Dat weten ze zelf ook!

Zolang je niet kunt aangeven hoe centrale banken de rente kunnen blijven drukken in een dergelijke scenario (wat imo, maar ook volgens de FED zelf niet kan), acht ik het onwaarschijnlijk. Sterker nog het twist programma maakt het scenario nog meer onwaarschijnlijk door de nog kortere gemiddelde maturity van obligaties die in handen zijn van de 'private sector'.

Selang is spot on wat betreft de gelimiteerde en niet-almachtige autoriteiten en het geloof daarin is juist een van de belangrijkste drijfveren van de hele bubble. Autoriteiten hebben de volgende keer dat het écht mis gaat simpelweg geen keuze meer. Of dat nu gebeurd of na wat meer stimuleringen die het proces nog wat kan rekken boeit een buy and hold belegger met een instapreferentie van een p/e <10 niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 17-09-2011 09:32:35 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 september 2011 @ 12:25:14 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102050484
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 02:10 schreef dvr het volgende:
Ik denk niet de dat FED zijn bonds van een Chinees gaat kopen. Ten eerste omdat die van de Treasury goedkoper zijn,
Deze onzin ga ik nieteens op reageren want dat kan alleen maar als grapje bedoeld zijn (je weet best wel hoe de bondmarket werkt)

quote:
en ten tweede omdat de primary dealer die zich daaraan waagt waarschijnlijk de volgende dag met betonnen schoenen in de Hudson ligt. :7
En ik denk evenmin dat de Chinezen, als ze er eindelijk vanaf zijn, daarna weer in kortere US bonds stappen. De rente op treasurys, zeker de korte, blijft gewoon 0 zolang de FED in de markt is, en de Chinezen weten dat dit spel voor de VS slecht gaat aflopen - in ieder geval dromen ze daar van, dus die willen hun handen niet meer aan US staatsschuld branden. Die gaan lekker wereldwijd aandelen, ertsrijke gronden en goud opkopen, en daar gaan ze mee door tot ze zelf imploderen.
Je weet toch wel waarom China zoveel Treasuries koopt? Dan heb je meteen het antwoord waarom je dat niet kunt vervangen door aankopen van goud, aandelen, etc

quote:
Over die P/E<10 wil ik nog wel eens een boom opzetten. Met toenemend inflatiegevaar en een overbought bondmarkt worden aandelen een steeds aantrekkelijker alternatief, en met de prijsinflatie en looninflatie (iig bij hoogopgeleiden, die beleggen) die in de VS al een beetje grip beginnen te krijgen lopen de earnings, en dus de prijspotentie, nominaal gestaag verder op, en omdat inflatie bestedingen aanmoedigt en sparen ontmoedigt ontstaat er ook voorzichtig reële groei. Zolang de FED de markten blijft stimuleren dmv QE, zie ik de aandelenmarkten daarom niet meer crashen.
Hoge inflatie zorgt voor kapitaalvlucht en is slecht voor de bedrijfswinsten. Koopkracht van mensen neemt af waardoor bedrijven de gestegen kosten niet geheel kunnen doorberekenen. De laatste periode van van hoge inflatie (begin jaren '80) leverde de laagste P/E's op sinds de Great Depression (P/E=6,7 in 1982 :9~ )

quote:
Tenzij... de rest van de wereld juist vanwege die QE zijn vertrouwen in de dollar verliest, zodat men massaal zijn Amerikaanse portfolio's dumpt. Maar dan moeten ze nóg de FED voor zijn, want die zie ik er volledig voor aan om dadelijk ook openlijk Amerikaanse aandelen op te gaan kopen (als dat gebeurt is hyperinflatie gewoon een zekerheid). De enige manier om dan nog aan een P/E onder de 10 te komen is de invoering van een nieuwe munt af te wachten - op dat moment zijn alle Amerikanen practisch bankroet en kun je toeslaan, omdat de prijzen minimaal zijn (terwijl de betreffende Amerikaanse bedrijven uit het buitenland nog behoorlijke earnings genereren).
Ik blijf me verbazen over mensen die denken dat machthebbers moedwillig op een complete ineenstorting zullen aansturen. Wat een onzin. Men zal proberen om de ponzi zo lang mogelijk in stand te houden en proberen de rekening steeds voorbij de volgende verkiezingen te schuiven.

quote:
Tot zover de VS. Een P/E <10 op de Europese beurzen wordt een heel ander verhaal, maar daar ga ik een andere keer wel over piekeren. Ondertussen zag ik bovenstaande redenering graag lekgeschoten - of meer specifiek: wat zou er concreet moeten gebeuren om zonder hyperinflatie op een P/E<10 te komen terwijl de FED toch hard aan het stimuleren blijft?
Er zit gewoon een grens aan wat je met monetair beleid kunt bereiken. En die grens is inmiddels aardig in zicht (zelfs van de Fed zelf hoor je momenteel die geluiden). Alles wat ze nu nog kunnen heeft niet of nauwelijks voordelen voor de economie en komt met steeds grotere kosten en risicos (aldus Bernanke himself!). De markten in de VS lijken momenteel grotendeels te drijven op de verwachting van steeds weer meer stimulus. Op het moment dat dat truukje niet meer werkt verwacht ik paniek.

Overigens, als Obama niet wordt herkozen dan is het ook snel gedaan met Bernanke. Die is namelijk niet populair bij de Republikeinen. Nog een jaartje riskant monetair beleid zonder duurzame resultaten en dan zou het zomaar gedaan kunnen zijn met de Bernank. Ja, een politieke centrale bank is leuk om te pimpen maar kan dus ook slachtoffer worden van politieke stokpaardjes.

De echte "black swan" vewacht ik echter uit het oosten. China loopt straks tegen een muur op met een economie die drijft op financiele speculatie en misinvesteringen en elk jaar verder afnemende consumentenbestedingen (% GDP). Als die uiteindelijk herbalanceren dan kan dat weleens erg disruptief zijn voor de wereldwijde economie, want China is de enige grote economie ter wereld met economische groei van betekenis (hoe artificieel dan ook). Japan met de grootste % staatsschuld ter wereld (200% GDP) en een spaarquote die op het punt staat negatief te worden (vergrijzing) is ook een tikkende tijdbom.

Niemand kan in de toekomst kijken dus je weet niet wat de volgende episode van de crisis gaat triggeren maar je moet meerdere generaties in de tijd terug om zoveel tijdbommen te vinden als er nu samenkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 17-09-2011 12:33:54 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 september 2011 @ 12:36:57 #301
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102050872
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat jij hier schrijft is consistent met mijn ervaring (ik heb 4 jaar in Taiwan gewoond).

In het filmpje wordt ten eerste gesteld dat het grootste deel van de oudere generatie uit China komt. Dat is alvast niet correct. Verder zeggen ze dat de oudere generatie zich Chinees voelt. Misschien Chinees als in "etnisch Chinees" (zoals ook in Maleisie, Singapore, London Chinatown, etc) maar zeker niet in de zin dat men een unie met China zou willen. Zelfs van de mensen die oorspronkelijk uit China komen (bijna uitgestorven) is bijna niemand daar op uit.

En Taiwan is inderdaad nooit een integraal deel van China geweest, wat zelfs in de late 19de eeuw door een Chinese keizer expliciet werd bevestigd. De eigenlijke status van Taiwan op dit moment is een door het leger van Nationalistisch China tbv de geallieerden bezette Japanse kolonie in afwachting van een definitieve status.
Dan zijn we het toch helemaal met elkaar eens. Ook wat jij met "etnisch Chinees" bedoeld. En natuurlijk over Taiwan.

Ligt het trouwens aan mij of doet China aan kolonialisme? Ze hebben de onhebbelijk eigenschap landen of eilanden tot Chinees territorium te verklaren als ze ooit daar een voet op land hebben gezet, al was het maar door een visser. Kijk maar naar de Spratly-eilanden in de Zuid-Chinese Zee of de Senkaku-eilanden in de Oost-Chinese Zee. Of voormalige vazalstaten als bezet Tibet en zelfs delen van Vietnam.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')