abonnement Unibet Coolblue
pi_101700451
Afgelopen zomervakantie ben ik op vakantie geweest naar Turkije, alleen zijn er op het laatst een aantal vraagtekens op komen dagen door het handelen van de reisorganisatie Calsedon.

Hieronder de klachtenbrief, en het antwoord van de reisorganisatie:

Geachte heer/mevrouw,

Gisteren ben ik samen met een vriend terug gekomen van een 11 daagse vakantie in Turkije. De gehele vakantie was perfect verlopen tot maandagavond 8 augustus 22.00 uur.
Onze vlucht zou eigenlijk de volgende dag op 9 augustus om 16:00 vertrekken en hiervoor zouden we om 13:00 opgehaald worden bij ons resort. Wij kregen echter op 8 augustus om 22.00 een briefje onder de deur geschoven dat onze vlucht vervroegd was naar 9 augustus om 7:40. En we zouden dan opgehaald worden op 9 augustus om 03:10. Niet alleen de tijd was veranderd, ook de maatschappij waarmee we zouden vliegen.
Dit is dus 10 uur eerder dan aangegeven was. En dit bericht kregen we 5 uur voor de nieuwe vertrektijd pas te zien! We stonden klaar om nog even goed nuchter uit te gaan en zo om onze vakantie met al onze vrienden die daar werken/wonen goed af te sluiten. Dit kon dus geen doorgang vinden.

Dit vind ik echt heel erg klantonvriendelijk hoe dit is verlopen! We hebben Calsedon proberen te bellen, maar het reisbureau was helaas gesloten. We hebben de reisleidster gebeld, maar die kon niks voor ons betekenen. En we hebben als laatst de vliegmaatschappij SunExpress gebeld om het één en ander voor ons op te helderen. Deze maatschappij deelde ons mee dat we gewoon op de passagierslijst stonden en er niks veranderd was. De medewerker wist zelfs onze voornamen op te noemen om te bevestigen dat we gewoon met de vlucht mee konden die ons bekend was.

Nu heb ik zojuist een medewerkster van Calsedon aan de lijn gehad en die zei dat het kwam door een capaciteitverkleining. Hierop antwoordde ik met dat ik SunExpress zelf heb gebeld en dat we gewoon op de passagierslijst stonden. Na een aantal minuten kwam de medewerkster weer aan de lijn met de mededeling dat dit niet mogelijk was aangezien de vliegmaatschappij geen directe namen door krijgt van het reisbureau. Dit was volgens haar een erg apart geval en ze raadde mij aan om een klachtenbrief te schrijven.

Vandaar deze brief.
Er spelen dus nu een aantal dingen bij zowel mijn vriend als mij.
1. Vlucht is vervroegd en wordt pas 5 UUR VOOR VERTREK aan ons doorgegeven.
2. We hadden van de receptie de avond ervoor al een bevestiging gekregen dat we met gewoon de geboekte terugvlucht weer terugvliegen (zelfde tijd).
3. Nadat we deze bevestiging te horen kregen hadden we nog een duik excursie geboekt twv van 40 euro per persoon. Hierbij zouden we om half 12 weer terug zijn in het resort. Dit heeft dus geen doorgang kunnen vinden en het was al betaald.
4. Het is overgeboekt naar een andere vliegmaatschappij. We hadden bij het boeken de keuze tussen Onur Air en SunExpress. Door de slechte ervaringen met Onur Air hebben we voor het duurdere SunExpress gekozen. Hier zou ik op zijn minst het verschil teruggeboekt zien worden.

Graag zou ik dus een verklaring tegemoet willen zien waarom dit zo slecht en slordig door jullie is afgehandeld. Ook laat ik het hier niet bij voordat ik een vergoeding tegemoet heb gezien.

Ik hoop snel van u te horen,

met vriendelijke groet,

....

Het antwoord op de klachtenbrief


Geachte heer ....
Naar aanleiding van uw schrijven willen wij u het volgende mededelen.
Graag willen wij u als eerste bedanken voor het feit dat u ons informeert over uw
bevindingen tijdens uw reis naar Turkije. De ervaringen van onze cliënten zijn voor ons
van groot belang teneinde de kwaliteit en service van onze producten optimaal te houden
en waar nodig te verbeteren.
Helaas was niet alles naar wens aangaande de tijds en vluchtwijziging voor de
retourvlucht naar Amsterdam.
De door u geboekte reis wordt uitgevoerd met chartermaatschappijen. Deze
chartermaatschappijen kunnen door hun ruime vluchtschema zeer goede prijzen
aanbieden waardoor er interessante pakketreizen door de reisorganisatie aangeboden
kunnen worden, alwaar u dan ook gebruik van heeft kunnen maken. Datzelfde
vluchtschema houdt in dat de vluchttijden en vluchtroutes altijd onder voorbehoud zijn,
zoals ook vermeld staat op uw boekingsbevestiging. De door u betaalde vluchttoeslag
zullen wij restitueren voor de retourvlucht daar u inderdaad hier geen gebruik van heeft
gemaakt. Uw verwijzing dat u van een medewerker van Sun Express te horen heeft
gekregen dat u wel op de retourpassagierslijst moeten wij u melden dat dit onmogelijk is
geweest daar deze vlucht volledig volgeboekt retour is gevlogen.
Aangaande de door u ter plaatse geboekte excursie dienen wij u te informeren dat zij
geen onderdeel vormen van de reisovereenkomst die met Calsedon Vliegvakanties is
gesloten. Dit is zelfs het geval indien deze worden geboekt via onze reisleiding.
Ondanks de door u genoemde klachten hopen wij dat u de herinneringen aan Turkije, die
wel naar wens zijn verlopen, blijft behouden en hiervan nog lang kan genieten.
Alvorens wij tot terugbetaling van dit bedrag van ¤60,00 kunnen overgaan ....


Vraagjes

Uiteraard heb ik nog een paar vragen.. Ook al weet ik dat ik tegen een aantal punten niet op kan, omdat dat het gevaar is van chartervluchten.

1. 60 euro krijg ik maar terug. Echter weet ik 100% zeker dat het verschil tussen de 2 vluchten 74 euro was per persoon. Hoe zou ik dit kunnen bewijzen? Want de vluchten kan je uiteraard niet meer boeken.

2. Klopt het dat ze de geplande excursie echt niet hoeven te vergoeden? Want ze hebben bij de 1e bevestiging gezegd dat we toch echt de geplande tijd zouden vliegen. Dan lijkt mij dat hun 'onder voorbehoud' regel niet meer opgaat.

Als de medewerker van Sunexpress (vliegmaatschappij) zelfs onze voornamen heeft kunnen bevestigen dat we op de passagierslijst staan, dan kan Calsedon toch onmogelijk zeggen dat dit niet mogelijk is geweest. Dit lijkt er erg op dat ze weten dat ze fout zitten?!

een hele lap tekst, maar ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen :)
pi_101700610
quote:
...aangezien de vliegmaatschappij geen directe namen door krijgt van het reisbureau.
Yeah right! Vliegtuigmaatschappijen nemen echt geen anonieme passagiers meer mee na 9/11!
censuur :O
  donderdag 8 september 2011 @ 09:41:47 #3
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101700814
Succes. Ik heb eenzelfde verhaal gehad met Corendon afgelopen jaar, dat heb ik na het over en weer sturen van een brief of 3 en meerdere telefoongesprekken maar opgegeven.

Je zou 't nog via de ANVR of de geschillencommissie voor de luchtvaart kunnen proberen, maar de vraag is of die 100 euro meer die je ermee zou krijgen al dat extra werk en gezeur waard is.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_101702093
Naar de geschillencomissie dus! Maar in eerste instantie had je gewoon niet om 3 uur in je hotel moeten zijn. Gewoon gaan stappen. Weet jij veel dat ze je 's avonds een briefje onder de deur schuiven. Jij was er niet.

Ze nemen je hiermee gewoon een dag af, 's avonds stappen + duiken. Minimale vergoeding lijkt me minimaal 10% van de hele reis + de duikkosten + 10% emotionele vergoeding omdat je nu met stress van je vakantie terugkomt en een hoop gezeik erbij hebt. Aankaarten dus bij geschillencommisie, aangeven dat je minimaal 300,- wilt terug zien.

Edit: Laat alvast weten dat je ermee naar de geschillencommissie gaat (is ook verplicht).
  donderdag 8 september 2011 @ 11:27:29 #5
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101703082
Moet je wel even kijken of ze ook echt in Europa gevestigd zijn. Wij wilden destijds ook naar de Geschillencommissie stappen, maar Corendon heeft zijn hoofdkantoor in Turkije gevestigd. Hierdoor vallen ze niet onder de Europese richtlijnen.

Daarbij is 't nog maar de vraag of de Geschillencommissie er echt iets mee kan. Je hebt immers geen geschil met de luchtvaartmaatschappij, maar met de reisorganisatie.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_101705845
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:19 schreef cw2cu het volgende:
3. Nadat we deze bevestiging te horen kregen hadden we nog een duik excursie geboekt twv van 40 euro per persoon. Hierbij zouden we om half 12 weer terug zijn in het resort. Dit heeft dus geen doorgang kunnen vinden en het was al betaald.
Duiken binnen 12 uur voordat je in een vliegtuig stapt wordt trouwens afgeraden...
censuur :O
pi_101705951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Duiken binnen 12 uur voordat je in een vliegtuig stapt wordt trouwens afgeraden...
Kan natuurlijk net zo goed snorkelen geweest zijn, en volgens mij is na het duiken zelfs 18 uur.

TS is gered van een wisse dood omdat zijn vlucht verzet is, hij moet de reisorganisatie eeuwig dankbaar zijn. :D
pi_101713759
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kan natuurlijk net zo goed snorkelen geweest zijn, en volgens mij is na het duiken zelfs 18 uur.

TS is gered van een wisse dood omdat zijn vlucht verzet is, hij moet de reisorganisatie eeuwig dankbaar zijn. :D
Dood zal nog wel mee vallen. Maar je zou wel een deco ongeval kunnen krijgen. Draai eens een flesje spa rood open, dat kan er ook met jou gebeuren als je gaat duiken na het vliegen. Ik hoop dat je dan goed verzekerd was want dat kost een aantal keer het totaal bedrag van je vakantie.. (Als je je de kamer in moet om behandeld te worden.)

Ik houd zelf aan 24 uur niet duiken voor het vliegen. Ik zal die 60 euro accepteren die ze je aanboden. Het was een behoorlijk stom idee om te gaan duiken vlak voordat je gaat vliegen.
  donderdag 8 september 2011 @ 17:52:43 #9
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101716114
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:19 schreef cw2cu het volgende:

1. 60 euro krijg ik maar terug. Echter weet ik 100% zeker dat het verschil tussen de 2 vluchten 74 euro was per persoon. Hoe zou ik dit kunnen bewijzen? Want de vluchten kan je uiteraard niet meer boeken.


Heen en een terugreis wellicht? Op de heenweg heb je er wel gebruik van gemaakt, op de terugweg niet.

Een belangrijkere vraag is imho of ze je (nadat je iets met toeslag overeengekomen bent), alsnog zomaar op een vliegtuyig zonder toeslag kunnen zetten, maar daar zullen ze ongetwijfeld wel iets over hebben opgenomen in de voorwaarden.

Overigens: ze nemen je geen dag af; ze hadden je zelfs om 00:10 kunnen laten vertrekken op de datum van de terugkeer.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  donderdag 8 september 2011 @ 19:54:17 #10
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_101720526
Zoals hierboven gezegd: het maakt inderdaad niet uit of je nu om 00:01 uur vliegt of om 23:59. De vlucht moet gewoon plaatsvinden op de laatste dag van je vakantie (in jouw geval de 11e dag). De vlucht is onderdeel van je vakantie. Ze hadden je zelfs op de heenweg op een vlucht om 23:59 kunnen zetten en op de terugweg op een vlucht om 00:01.

Het verschil tussen de 2 vluchten: hoe ben je aan die prijs gekomen van de vluchten? De prijs die een reisorganisatie/touroperator betaald is (bijna) altijd anders dan de consumentenprijzen op de site van de airline.

Je excursie is inderdaad geen onderdeel van de reis (tenzij je een excursiereis hebt geboekt maar daar ga ik niet vanuit). Maar: heb je de excursie bij de hostess/reisleider van de touroperator geboekt? Zo ja, dan vind ik dat ze je dat bedrag terug moeten geven. Zo nee, dan is er ben ik bang niets aan te doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')