Afgelopen zomervakantie ben ik op vakantie geweest naar Turkije, alleen zijn er op het laatst een aantal vraagtekens op komen dagen door het handelen van de reisorganisatie Calsedon.
Hieronder
de klachtenbrief, en het antwoord van de reisorganisatie:
Geachte heer/mevrouw,
Gisteren ben ik samen met een vriend terug gekomen van een 11 daagse vakantie in Turkije. De gehele vakantie was perfect verlopen tot maandagavond 8 augustus 22.00 uur.
Onze vlucht zou eigenlijk de volgende dag op 9 augustus om 16:00 vertrekken en hiervoor zouden we om 13:00 opgehaald worden bij ons resort. Wij kregen echter op 8 augustus om 22.00 een briefje onder de deur geschoven dat onze vlucht vervroegd was naar 9 augustus om 7:40. En we zouden dan opgehaald worden op 9 augustus om 03:10. Niet alleen de tijd was veranderd, ook de maatschappij waarmee we zouden vliegen.
Dit is dus 10 uur eerder dan aangegeven was. En dit bericht kregen we 5 uur voor de nieuwe vertrektijd pas te zien! We stonden klaar om nog even goed nuchter uit te gaan en zo om onze vakantie met al onze vrienden die daar werken/wonen goed af te sluiten. Dit kon dus geen doorgang vinden.
Dit vind ik echt heel erg klantonvriendelijk hoe dit is verlopen! We hebben Calsedon proberen te bellen, maar het reisbureau was helaas gesloten. We hebben de reisleidster gebeld, maar die kon niks voor ons betekenen. En we hebben als laatst de vliegmaatschappij SunExpress gebeld om het één en ander voor ons op te helderen. Deze maatschappij deelde ons mee dat we gewoon op de passagierslijst stonden en er niks veranderd was. De medewerker wist zelfs onze voornamen op te noemen om te bevestigen dat we gewoon met de vlucht mee konden die ons bekend was.
Nu heb ik zojuist een medewerkster van Calsedon aan de lijn gehad en die zei dat het kwam door een capaciteitverkleining. Hierop antwoordde ik met dat ik SunExpress zelf heb gebeld en dat we gewoon op de passagierslijst stonden. Na een aantal minuten kwam de medewerkster weer aan de lijn met de mededeling dat dit niet mogelijk was aangezien de vliegmaatschappij geen directe namen door krijgt van het reisbureau. Dit was volgens haar een erg apart geval en ze raadde mij aan om een klachtenbrief te schrijven.
Vandaar deze brief.
Er spelen dus nu een aantal dingen bij zowel mijn vriend als mij.
1. Vlucht is vervroegd en wordt pas 5 UUR VOOR VERTREK aan ons doorgegeven.
2. We hadden van de receptie de avond ervoor al een bevestiging gekregen dat we met gewoon de geboekte terugvlucht weer terugvliegen (zelfde tijd).
3. Nadat we deze bevestiging te horen kregen hadden we nog een duik excursie geboekt twv van 40 euro per persoon. Hierbij zouden we om half 12 weer terug zijn in het resort. Dit heeft dus geen doorgang kunnen vinden en het was al betaald.
4. Het is overgeboekt naar een andere vliegmaatschappij. We hadden bij het boeken de keuze tussen Onur Air en SunExpress. Door de slechte ervaringen met Onur Air hebben we voor het duurdere SunExpress gekozen. Hier zou ik op zijn minst het verschil teruggeboekt zien worden.
Graag zou ik dus een verklaring tegemoet willen zien waarom dit zo slecht en slordig door jullie is afgehandeld. Ook laat ik het hier niet bij voordat ik een vergoeding tegemoet heb gezien.
Ik hoop snel van u te horen,
met vriendelijke groet,
....
Het antwoord op de klachtenbriefGeachte heer ....
Naar aanleiding van uw schrijven willen wij u het volgende mededelen.
Graag willen wij u als eerste bedanken voor het feit dat u ons informeert over uw
bevindingen tijdens uw reis naar Turkije. De ervaringen van onze cliënten zijn voor ons
van groot belang teneinde de kwaliteit en service van onze producten optimaal te houden
en waar nodig te verbeteren.
Helaas was niet alles naar wens aangaande de tijds en vluchtwijziging voor de
retourvlucht naar Amsterdam.
De door u geboekte reis wordt uitgevoerd met chartermaatschappijen. Deze
chartermaatschappijen kunnen door hun ruime vluchtschema zeer goede prijzen
aanbieden waardoor er interessante pakketreizen door de reisorganisatie aangeboden
kunnen worden, alwaar u dan ook gebruik van heeft kunnen maken. Datzelfde
vluchtschema houdt in dat de vluchttijden en vluchtroutes altijd onder voorbehoud zijn,
zoals ook vermeld staat op uw boekingsbevestiging. De door u betaalde vluchttoeslag
zullen wij restitueren voor de retourvlucht daar u inderdaad hier geen gebruik van heeft
gemaakt. Uw verwijzing dat u van een medewerker van Sun Express te horen heeft
gekregen dat u wel op de retourpassagierslijst moeten wij u melden dat dit onmogelijk is
geweest daar deze vlucht volledig volgeboekt retour is gevlogen.
Aangaande de door u ter plaatse geboekte excursie dienen wij u te informeren dat zij
geen onderdeel vormen van de reisovereenkomst die met Calsedon Vliegvakanties is
gesloten. Dit is zelfs het geval indien deze worden geboekt via onze reisleiding.
Ondanks de door u genoemde klachten hopen wij dat u de herinneringen aan Turkije, die
wel naar wens zijn verlopen, blijft behouden en hiervan nog lang kan genieten.
Alvorens wij tot terugbetaling van dit bedrag van ¤60,00 kunnen overgaan ....
VraagjesUiteraard heb ik nog een paar vragen.. Ook al weet ik dat ik tegen een aantal punten niet op kan, omdat dat het gevaar is van chartervluchten.
1. 60 euro krijg ik maar terug. Echter weet ik 100% zeker dat het verschil tussen de 2 vluchten 74 euro was per persoon. Hoe zou ik dit kunnen bewijzen? Want de vluchten kan je uiteraard niet meer boeken.
2. Klopt het dat ze de geplande excursie echt niet hoeven te vergoeden? Want ze hebben bij de 1e bevestiging gezegd dat we toch echt de geplande tijd zouden vliegen. Dan lijkt mij dat hun 'onder voorbehoud' regel niet meer opgaat.
Als de medewerker van Sunexpress (vliegmaatschappij) zelfs onze voornamen heeft kunnen bevestigen dat we op de passagierslijst staan, dan kan Calsedon toch onmogelijk zeggen dat dit niet mogelijk is geweest. Dit lijkt er erg op dat ze weten dat ze fout zitten?!
een hele lap tekst, maar ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen