abonnement Unibet Coolblue
pi_101638731
Er is al wel eens een topic geweest over of Nederland wel of niet kernwapens heeft. In de tussentijd sinds het laatst echt actieve topic (2007) en nu, hebben we de Wikileaks cables gehad waarin het bevestigd is dat Nederland tientallen Amerikaanse kernwapens heeft en in de tussentijd hebben een paar ministers het ook bevestigd.


[center]Een B61 nucleaire bom in een ondergrondse basis bij vliegbasis Volkel in Brabant.[/center]

Echter zag ik laatst een fragment waarin een interview met Premier Rutte werd gehouden, en toen begonnen ze op een gegeven moment te praten en zei de reporter: "De rooie knop, als het mis gaat, waar de raketten wegschieten." (doelend op kernwapens), waarop Rutte antwoorde; "Ja, uh, wij hebben officieel geen atoomwapens, dus, uh, die knop heb ik niet."

Ikzelf geloof er echter niks van dat wij niks ontwikkeld hebben. Misschien zullen wijzelf er niet veel gemaakt hebben, maar zeker toch wel een paar? We hebben zoiezo de kennis, en mede dankzij Nederland & Belgie (door spionage) hebben Iran, Noord-Korea en Libië kennis gekregen over het maken van atoombommen.

Wat denken jullie en wat is jullie mening over het beheren (en misschien dus ook zelf (Nederland) maken) van atoombommen/nucleaire wapens?

[ Bericht 0% gewijzigd door WSquater op 06-09-2011 18:10:20 ]
pi_101638751
Ja we hebben atoombommen, alleen zijn ze van de VS... liggen in de opslag.
pi_101638764
We hebben wel wat atoombommen van de Amerikanen opgeslagen maar geloof ik geen eigen
Everything seems to be different.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:05:47 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_101638799
Schopje DEF
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_101638863
Geen eigen, wel NATO. Geen probleem mee, prima geregeld. Knap beveiligd ook.
-weg-
pi_101638904
Het is goed mogelijk dat wij een bom van VS heeft gekocht.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_101639236
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:04 schreef DeRakker. het volgende:
Ja we hebben atoombommen, alleen zijn ze van de VS NATO... liggen in de opslag.
pi_101639285
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:07 schreef Auti het volgende:
Geen eigen, wel NATO. Geen probleem mee, prima geregeld. Knap beveiligd ook.
Van Heutz deed dat vroeger, als de 19 Afdva http://nl.wikipedia.org/wiki/19e_Afdeling_Veldartillerie oefenden ( 's nacht gebeurde dat ), dan werd het hele gebied afgezet door militairen van het regiment van Heutz( Kippenneukers werden ze genoemd omdat ze een haan als baretembleem hadden), er kwam dan niemand in of uit het gebied. De wapens waren van de VS en als er werd geoefend dan stond er altijd een Amerikaanse officier bij het geschut, de Amerikanen hielden de controle op het wapen.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:22:58 #9
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_101639393
Zelf gemaakt lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk. Daar heeft Nederland de 'infrastructuur' niet voor. Op zijn hoogst heeft Nederland er één of meer gekocht, maar waarschijnlijker is dat Nederland er een aantal in 'beheer' heeft en daarmee in principe ook de mogelijkheid heeft om ze af te vuren.
pi_101650243
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:22 schreef Dlocks het volgende:
Zelf gemaakt lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk. Daar heeft Nederland de 'infrastructuur' niet voor. Op zijn hoogst heeft Nederland er één of meer gekocht, maar waarschijnlijker is dat Nederland er een aantal in 'beheer' heeft en daarmee in principe ook de mogelijkheid heeft om ze af te vuren.
We hebben er juist wel de infrastructuur voor.
Urenco is van de NLse staat en prima in staat om weaponsgrade uranium te produceren. Verder kan één van de reactoren die we hebben ook plutonium genereren.

En zo'n bom maken hebben we allang onderzocht in de jaren 30 t/m 50.
http://kernenergieinneder(...)sults/taxonomy%3A276

En is in zekere zin veel makkelijker dan het maken van hoogverrijkt uranium.
En dit is geen onzin want ik heb de contracten voor de aankoop zelf gezien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 6 september 2011 @ 22:29:54 #11
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_101653699
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 21:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

We hebben er juist wel de infrastructuur voor.
Urenco is van de NLse staat en prima in staat om weaponsgrade uranium te produceren. Verder kan één van de reactoren die we hebben ook plutonium genereren.

En zo'n bom maken hebben we allang onderzocht in de jaren 30 t/m 50.
http://kernenergieinneder(...)sults/taxonomy%3A276

En is in zekere zin veel makkelijker dan het maken van hoogverrijkt uranium.
En dit is geen onzin want ik heb de contracten voor de aankoop zelf gezien.
Grondstoffen is niet het probleem, maar we hebben in Nederland -bij mijn weten- geen infrastructuur om er vervolgens een bom van te maken.
pi_101655521
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:29 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Grondstoffen is niet het probleem, maar we hebben in Nederland -bij mijn weten- geen infrastructuur om er vervolgens een bom van te maken.
Zoveel is daar niet voor nodig een atoombom in simpele vorm is niets meer dan 2 delen uranium tegenelkaar laten vliegen. Veel meer dan een lab en een hangaar heb je niet nodig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_101695304
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Zoveel is daar niet voor nodig een atoombom in simpele vorm is niets meer dan 2 delen uranium tegenelkaar laten vliegen. Veel meer dan een lab en een hangaar heb je niet nodig.
^O^ makkie.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_101953631
Ja we kunnen ze maken. Nee we doen het niet.
pi_101959167
Ik dacht dat ze voor onderhoud terug zijn gegaan naar de VS, en nog steeds niet terug zijn (het is volgens mij al 1 jaar geleden) ik denk niet dat ze terug komen ivm obama's ontwapening verdrag
  donderdag 15 september 2011 @ 10:59:06 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_101969906
Ja, we kunnen ze maken. Nee dat doen we niet. De reden is heel simpel: het is rete-duur, en je moet ze ook nog eens testen. We hebben de gemakkelijkere optie.
De VS hebben in Nederland kernwapens gestationeerd. Vroeger veel meer dan tegenwoordig trouwens, we hebben nog maar één kerntaak over van de 5 of 6 die we hadden. Die kernwapens zijn van de VS, en we mogen er ook niet bij komen. In geval van een nuclaire dreiging worden die dingen onder NL F-16s gehangen, en vanaf het moment dat de Nederlandse piloot in zo'n F-16 stapt en het toestel opstart vallen ze onder Nederlands beheer. En dat maakt de afspraak controversieel: op die manier is Nederland (net als een paar andere Europese landen trouwens) via een omweg stiekum toch een nuclaire grootmacht.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 september 2011 @ 21:26:30 #18
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_101993468
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 10:59 schreef RonaldV het volgende:
Ja, we kunnen ze maken. Nee dat doen we niet. De reden is heel simpel: het is rete-duur, en je moet ze ook nog eens testen. We hebben de gemakkelijkere optie.
De VS hebben in Nederland kernwapens gestationeerd. Vroeger veel meer dan tegenwoordig trouwens, we hebben nog maar één kerntaak over van de 5 of 6 die we hadden. Die kernwapens zijn van de VS, en we mogen er ook niet bij komen. In geval van een nuclaire dreiging worden die dingen onder NL F-16s gehangen, en vanaf het moment dat de Nederlandse piloot in zo'n F-16 stapt en het toestel opstart vallen ze onder Nederlands beheer. En dat maakt de afspraak controversieel: op die manier is Nederland (net als een paar andere Europese landen trouwens) via een omweg stiekum toch een nuclaire grootmacht.
Dat gezegd hebbende zijn het wel bommen voor tactisch gebruik. Deze kan NL dus niet gebruiken om bijv. Rusland aan te vallen. Het is dus vooral een defensieve vorm. Óf er moet natuurlijk bonje komen met onze zuider- of oosterburen :P
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_101995048
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Zoveel is daar niet voor nodig een atoombom in simpele vorm is niets meer dan 2 delen uranium tegenelkaar laten vliegen. Veel meer dan een lab en een hangaar heb je niet nodig.
Inderdaad: 2 blokken uranium/plutonium, of wat dan ook met wat springladinkjes in elkaar pompen en de massa lekker lang genoeg kritisch houden, dan de neutronen lekker hun werk laten doen. Resultaat: mooie lichtflits en drukgolf.
pi_101995429
Klein off-topic vraagje?

Waarom gebruikt het Amerikaanse leger dit aparte camouflage patroon?
Putin for President _O_
  donderdag 15 september 2011 @ 23:39:01 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_102001474
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:26 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dat gezegd hebbende zijn het wel bommen voor tactisch gebruik. Deze kan NL dus niet gebruiken om bijv. Rusland aan te vallen. Het is dus vooral een defensieve vorm. Óf er moet natuurlijk bonje komen met onze zuider- of oosterburen :P
Sinds we onze eigen tankvliegtuigen hebben kunnen we ze ook Strategisch gebruiken, hoor! ;)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_102004780
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:54 schreef Prullenbak6 het volgende:
Klein off-topic vraagje?

Waarom gebruikt het Amerikaanse leger dit aparte camouflage patroon?
Omdat het zelfs hier op Fok werkt, want men ziet het niet. Of was je vergeten een photo te plaatsen?
pi_102005144
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 01:10 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Omdat het zelfs hier op Fok werkt, want men ziet het niet. Of was je vergeten een photo te plaatsen?
Volgens mij bedoelt hij de digital tiger stripe camo van de USAF, te zien op de foto in de openingspost.
pi_102005623
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 01:28 schreef Royyy het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt hij de digital tiger stripe camo van de USAF, te zien op de foto in de openingspost.
K, zou kunnen, had over het hoofd gezien dat er een plaatje was in het begin van het topic.

@Prullenbak6, de Air Farce heeft het vanwegen de CDI factor. ;)
pi_102005689
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 01:56 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

K, zou kunnen, had over het hoofd gezien dat er een plaatje was in het begin van het topic.

@Prullenbak6, de Air Farce heeft het vanwegen de CDI factor. ;)
Chicks Dig It? :P haha
pi_102005693
quote:
CDI = Chicks Dig It. Of wel, hopelijk kan ik er een meisje mee aan de haak slaan.
pi_102005711
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 02:02 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

CDI = Chicks Dig It. Of wel, hopelijk kan ik er een meisje mee aan de haak slaan.
IC. Sticker erop, "De mijnes is 5 meter", zoiets :7 Had ik maar kernwapens ;(
pi_102005787
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 02:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

IC. Sticker erop, "De mijnes is 5 meter", zoiets :7 Had ik maar kernwapens ;(
Gesplete persoonlijkheid? In je avatar geen kern energie willen hebben, maar wel kernwapens?
pi_102005797
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 02:12 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Gesplete persoonlijkheid? In je avatar geen kern energie willen hebben, maar wel kernwapens?
Ik begrijp dat dat concept moeilijk te bevatten is soms :7
pi_102127807
Jazeker, ook op woensdrecht
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 september 2011 @ 01:38:56 #32
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_102128550
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 00:50 schreef Korreltje-zout het volgende:
Jazeker, ook op woensdrecht
Vertel. Ik ben benieuwd.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_102128732
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 00:50 schreef Korreltje-zout het volgende:
Jazeker, ook op woensdrecht
Linkje? Is dit officiele info? Misschien had alberto die dingen mee moeten nemen 8)7
pi_102129379
Daar was in de jaren 80 spraken van.. kruisraketten. USAF 486 TMW. Ging niet door.
-weg-
pi_102135828
Ik heb afgelopen weekend een klein stukje over de basis gevlogen met een cessna, daar zag ik een aantal bunkers die 100% zeker voor kernwapens worden of zijn gebruikt.
pi_102135946
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:57 schreef Korreltje-zout het volgende:
Ik heb afgelopen weekend een klein stukje over de basis gevlogen met een cessna, daar zag ik een aantal bunkers die 100% zeker voor kernwapens worden of zijn gebruikt.
Die zijn in gebruik door IVENT. Die kruisraketten zijn er nooit gekomen omdat ze verboden werden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Auti op 19-09-2011 18:19:11 ]
-weg-
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 september 2011 @ 13:02:12 #37
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_102135951
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:57 schreef Korreltje-zout het volgende:
Ik heb afgelopen weekend een klein stukje over de basis gevlogen met een cessna, daar zag ik een aantal bunkers die 100% zeker voor kernwapens worden of zijn gebruikt.
Bedoeld waren bedoel je?

Zie de post van Auti voor de uitleg.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_102139404
Moet dit topic niet gewoon verwijderd worden? Dit is gevoelige informatie dat niet zo besproken dient te worden. Het verbaast me dat de 'DEF' mods dit toestaan.
pi_102139861
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Moet dit topic niet gewoon verwijderd worden? Dit is gevoelige informatie dat niet zo besproken dient te worden. Het verbaast me dat de 'DEF' mods dit toestaan.
Zo gevoelig dat het gewoon openbaar is en overal te vinden op internet :') .
De amerikanen maken er helemaal geen geheim van dat NL kernwapens heeft/had.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_102139970
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Moet dit topic niet gewoon verwijderd worden? Dit is gevoelige informatie dat niet zo besproken dient te worden. Het verbaast me dat de 'DEF' mods dit toestaan.
Wat is 'gevoelige' informatie?
pi_102140692
Er zijn wel meer dingen die niet op internet horen te staan, maar ze staan er wel. Dat betekent mijn inziens niet dat dat zomaar hier ook besproken kan worden.
pi_102140816
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Er zijn wel meer dingen die niet op internet horen te staan, maar ze staan er wel. Dat betekent mijn inziens niet dat dat zomaar hier ook besproken kan worden.
Kernwapens? Dat wist ik 50 jaar geleden al, iedereen die in dienst heeft gezeten wist er wel van en had wel ergens vernomen waar die dingen lagen ;)
pi_102140898
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Er zijn wel meer dingen die niet op internet horen te staan, maar ze staan er wel. Dat betekent mijn inziens niet dat dat zomaar hier ook besproken kan worden.
Niets wat hier in dit topic staat is gerubriceerd.
Informatie over hoe het allemaal beveiligd is zal niemand posten, men komt het terrein gewoon niet op ;) Ook Meneer Stegeman niet.
-weg-
pi_102141475
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:52 schreef Clan het volgende:

[..]

Kernwapens? Dat wist ik 50 jaar geleden al, iedereen die in dienst heeft gezeten wist er wel van en had wel ergens vernomen waar die dingen lagen ;)
50 jaar geleden al? Dan ben je vast een oude kerel. :o
De Republiek
pi_102145384
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:54 schreef Auti het volgende:

[..]

Niets wat hier in dit topic staat is gerubriceerd.
Informatie over hoe het allemaal beveiligd is zal niemand posten, men komt het terrein gewoon niet op ;) Ook Meneer Stegeman niet.
Iets wat er 'niet is' kan ook geen rubricering hebben. Effe serieus, dit hoort hier gewoon niet zo te staan. Vooral niet omdat dit een DEF forum is, dat door zogenaamde DEF-mods wordt gemodereerd.
pi_102145518
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:08 schreef stroopdoosch het volgende:

[..]

50 jaar geleden al? Dan ben je vast een oude kerel. :o
Maar hij heeft wel gelijk :Y.
De info van "vroeger" is volgens mij ook helemaal geen geheim en dat bestaat ook allemaal niet meer. De 2 compagnies van Heutz die hiermee belast waren zijn opgeheven. De kernwapens van toendertijd worden volgens mij ook niet meer gebruikt.
-weg-
  maandag 19 september 2011 @ 18:08:20 #47
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_102146321
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:44 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Iets wat er 'niet is' kan ook geen rubricering hebben. Effe serieus, dit hoort hier gewoon niet zo te staan. Vooral niet omdat dit een DEF forum is, dat door zogenaamde DEF-mods wordt gemodereerd.
Wat is er voor gerubriceerds aan? De foto uit de OP staat gewoon op de website van de USAF. Al jaren trouwens. De opgeheven kerntaken zijn gewoon gepubliceerd tijdens het opheffen, dus ook dat is geen geheim. Woensdrecht wordt zelfs geïnspecteerd ingevolge Open Skies. Als je serieus vindt dat er iets gerubriceerds in staat, neem dan vooral contact op met de KMar. IMHO ben jij de enige die hier staatsgeheimen ziet.

En dan nog even los van heet feit dat FOK geen Defensie is, en DEF dus ook niet.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_102146411
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:44 schreef Lightning_NL het volgende:

Iets wat er 'niet is' kan ook geen rubricering hebben. Effe serieus, dit hoort hier gewoon niet zo te staan. Vooral niet omdat dit een DEF forum is, dat door zogenaamde DEF-mods wordt gemodereerd.
Het wordt door de overheid niet bevestigd noch ontkend, maar het is ook geen geheim meer.
Hoe, wat, waar en precies.. dat is natuurlijk een ander verhaal. Er is zat over te vinden op het WWW, betrouwbaar of niet, het is geen geheim. Zelfs uit foto's kan je nog wat info halen.
Hoeveel het er zijn is niet bekend, dat ze er zijn ligt er heel dik bovenop. Er is ook makkelijk wat meer info te vinden over hoe het ligt opgeslagen en het aantal kluizen, maar of dit waar is? Dat zal niemand erkennen.
Die hele regeling over het delen van kernwapens is ook geen geheim, het roept alleen weer vragen op omdat Nederland geen kernmacht is.

Ik snap je wel hoor, maar het is toch wel algemeen bekend dat er op Volkel een aantal kernwapens liggen, al een tijdje. Dat kan toch rustig op FOK! besproken worden?
Het zullen er minder zijn dan 10 jaar terug en misschien verdwijnen ze ook.
Daar gaat dit topic ook eigenlijk over; wat vinden we hiervan? Dat was de orginele vraagstelling in de OP.

Of ze er nu wel of niet liggen.. (ik ben geen officieel woordvoerder, dus misschien lul ik wel uit mijn nek ;) , ik zie vooralsnog geen problemen.
Dat we in het verleden kernwapens hadden dat staat sowieso vast, hoeft niemand geheimzinnig over te doen en daar kunnen best wel wat specs over gegeven worden. Is wellicht nog leuk om te lezen ook; oude verhalen uit 't Harde of Havelte.

Over Volkel kan men gewoon een discussie houden met de info die toch wel 123 te googlen is.
Mensen die info weten die hier niet hoort die plaatsen dat toch niet, lijkt mij.. Want dat soort info hoort hier idd niet thuis, maar dat zie ik hier ook echt niet verschijnen hoor.
Gewoon steengoed beveiligd, hoe? steengoed dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Auti op 19-09-2011 18:32:12 (Hasselt moest Havelte zijn) ]
-weg-
pi_102147404
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:08 schreef stroopdoosch het volgende:

[..]

50 jaar geleden al? Dan ben je vast een oude kerel. :o
Ik ben niet zo oud dat ik de VOC vlag nog hanteer ;)
pi_102147514
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:44 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Iets wat er 'niet is' kan ook geen rubricering hebben. Effe serieus, dit hoort hier gewoon niet zo te staan. Vooral niet omdat dit een DEF forum is, dat door zogenaamde DEF-mods wordt gemodereerd.
Ga je ook hier klagen? ;)

http://www.19afdva.nl/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')