abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 19:03:29 #176
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102027203
En wat mag je dan doen als co-as? Mag je dan ook een beetje dokter bibberen? :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102029125
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:03 schreef De_Kardinaal het volgende:
En wat mag je dan doen als co-as? Mag je dan ook een beetje dokter bibberen? :P
Zeker, maar meestal is het de chirurg assisteren. Dus klemmen vasthouden, laparoscopische camera bedienen, draadjes doorknippen, wond sluiten, hechten, etc.
Shine bright like a diamond.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 19:45:37 #178
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102029289
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:41 schreef June. het volgende:

[..]

Zeker, maar meestal is het de chirurg assisteren. Dus klemmen vasthouden, laparoscopische camera bedienen, draadjes doorknippen, wond sluiten, hechten, etc.
En daar wordt vooraf toestemming voor gevraagd aan de patiënt? :+
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 16 september 2011 @ 20:01:34 #179
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_102029999
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En daar wordt vooraf toestemming voor gevraagd aan de patiënt? :+
natuurlijk niet!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:05:19 #180
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102030154
Dat kan overtreding van artikeltje 459 WGBO worden! :7
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102030361
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat kan overtreding van artikeltje 459 WGBO worden! :7
Lid 2 is daar van toepassing.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:14:23 #182
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102030509
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:10 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Lid 2 is daar van toepassing.
Niet van toepassing. Een co-assistent is daar niet beroepsmatig bezig maar uitsluitend voor studie.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102030725
Dames, heren en diertjes van mij. De decentrale selectie lijkt mij een manier om mijn kansen te vergroten wat inloting betreft. Mijn achtergrond is niet echt zorg gerelateerd, meer ICT. Ik vroeg mij af hoe ik met mijn ICT achtergrond een universiteit ervan kan overtuigen dat ik een kans verdien.

Zou mijn ICT achtergrond mijn kansen bij de decentrale selectie kunnen vergroten? Dat ik 'de technologie dat gebruikt wordt bij Geneeskunde ook heel interessant vind en met mijn ICT achtergrond anders sta, namelijk dat informatie verzamelen centraal staat bij ICT(Informatie, communicatie en technologie)', zoiets ongeveer? Kan iemand een reden opnoemen waarom een ander achtergrond (de ICT) kan bijdragen aan toelating? Je differentieert je wel van de rest; die hebben namelijk meestal verpleegkunde(niet dat daar wat mis mee is) gedaan.

Om toch nog wat ervaring in de zorg op te doen dacht ik eraan om het jaar voordat ik meeloot, vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. Het brandwondencentrum lijkt mij supertof om bij te helpen. Kom je in contact met patienten en 'worstcase' wonden. If that makes sense at all...

Dus dan heb ik een jaar ervaring in de zorg in de vorm van vrijwilligerswerk.

Daarnaast werk ik al 3-4 jaar bij een supermarkt (bijbaantje), waar veel contact aanbod komt en je soms frustraties hebt met klanten waar er verwacht wordt dat je normaal en professioneel antwoord. Zou dit helpen?

Ik ben ook al 2 jaar klassenvertegenwoordiger geweest en ook 1 jaar in de deelnemersraad van mijn mbo opleiding gezeten.

Wiskunde A heb ik al binnen, ben nu bezig met Natuurkunde(god awful) en Biologie(awesome vak). Volgend jaar Scheikunde en hopelijk begin ik in 2014 met Geneeskunde.
(2013 mbo binnen, 2014 hbo p binnen).

Hoor het wel! :D

(Oh en mijn spelling/grammatica zuigt, daar hoeven jullie mij niet op te attenderen)
pi_102030947
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:14 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Niet van toepassing. Een co-assistent is daar niet beroepsmatig bezig maar uitsluitend voor studie.
Dat is niet altijd waar. Bij verschillende OK's wordt soms juist om een coassistent gevraagd of zelfs ingepland zodat de instrumenterende alleen hoeft te instrumenteren. In die overige gevallen heb je wellicht gelijk. Dan zijn trouwens niet alleen coassistenten een probleem, maar ook artsen die binnenlopen om te overleggen, andere OK-assistenten, technisch medewerkers die ondertussen de computer komen repareren. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is die allen toegang tot de OK te verbieden.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:31:18 #185
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031123
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat is niet altijd waar. Bij verschillende OK's wordt soms juist om een coassistent gevraagd zodat de instrumenterende alleen hoeft te instrumenteren. In die overige gevallen heb je wellicht gelijk. Dan zijn trouwens niet alleen coassistenten een probleem, maar ook artsen die binnenlopen om te overleggen, andere OK-assistenten, technisch medewerkers die ondertussen de computer komen repareren. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is die allen toegang tot de OK te verbieden.
Altijd waar, want een co-assistent kan nou eenmaal nooit een beroep doen op het genoemde lid, daar hij/zij onmogelijk beroepshalve aanwezig kan zijn. Een co-assistent is immers geen beroep, het is dus een overtreding van genoemd lid of het onrechtmatig uitvoeren van het ambt van geneesheer. De mensen die je opnoemt zijn beroepshalve daar aanwezig conform genoemd lid en dat is toegestaan.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102031295
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:31 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Altijd waar, want een co-assistent kan nou eenmaal nooit een beroep doen op het genoemde lid, daar hij/zij onmogelijk beroepshalve aanwezig kan zijn. Een co-assistent is immers geen beroep, het is dus een overtreding van genoemd lid of het onrechtmatig uitvoeren van het ambt van geneesheer. De mensen die je opnoemt zijn beroepshalve daar aanwezig conform genoemd lid en dat is toegestaan.
De ICT-medewerker die een haperende PC komt repareren (laatst meegemaakt) is niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de behandeling, net zomin als de arts die met de operateur komt overleggen over de ingreep op de OK ernaast of de OK-assistent in opleiding. Maar goed, er is volgens mij geen jurisprudentie over en ik kan me er ook niet echt druk om maken.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:38:30 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031455
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

De ICT-medewerker die een haperende PC komt repareren (laatst meegemaakt) is niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de behandeling, net zomin als de arts die met de operateur komt overleggen over de ingreep op de OK ernaast of de OK-assistent in opleiding. Maar goed, er is volgens mij geen jurisprudentie over en ik kan me er ook niet echt druk om maken.
Daar is jurisprudentie genoeg over. Maar waarom zou je als patiënt druk maken over de computer-meneer als je wakker wordt met je kin aan je zak geniet i.p.v. zonder milt. :')
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102031606
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daar is jurisprudentie genoeg over. Maar waarom zou je als patiënt druk maken over de computer-meneer als je wakker wordt met je kin aan je zak geniet i.p.v. zonder milt. :')
Jurisprudentie over de aanwezigheid van coassistenten op de OK? Dan ben ik wel heel benieuwd. Dat coassistenten geen voorbehouden handelingen zelfstandig mogen verrichten is mi. een veel belangrijker bepaling in de WBGO aangaande coassistenten op OK dan of ze wel of niet aanwezig mogen zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:45:57 #189
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031831
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:41 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Jurisprudentie over de aanwezigheid van coassistenten op de OK? Dan ben ik wel heel benieuwd. Dat coassistenten geen voorbehouden handelingen zelfstandig mogen verrichten is mi. een veel belangrijker bepaling in de WBGO aangaande coassistenten op OK dan of ze wel of niet aanwezig mogen zijn.
Dan gaat het om een klacht bij MTC omtrent een operatie en dan blijkt dat een co-ass een handeling te hebben verricht terwijl pt aangegeven heeft geen co-ass toe te staan. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102031883
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan gaat het om een klacht bij MTC omtrent een operatie en dan blijkt dat een co-ass een handeling te hebben verricht terwijl pt aangegeven heeft geen co-ass toe te staan. :P
Dat is natuurlijk iets anders, namelijk een expliciet verbod en een handeling in plaats van aanwezigheid.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:50:12 #191
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032034
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:47 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk iets anders, namelijk een expliciet verbod en een handeling in plaats van aanwezigheid.
Ja, als er niets mis gaat ligt niemand er wakker van :)
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102032180
Natuurlijk. Maar ook al laat je co's niets doen op de OK, op een gegeven moment moet je voor het eerst een handeling doen. De kans op succes wordt natuurlijk niet beïnvloed of je wel of geen BIG-registratie hebt als je het voor het eerst doet.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:56:37 #193
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032350
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:53 schreef dotKoen het volgende:
Natuurlijk. Maar ook al laat je co's niets doen op de OK, op een gegeven moment moet je voor het eerst een handeling doen. De kans op succes wordt natuurlijk niet beïnvloed of je wel of geen BIG-registratie hebt als je het voor het eerst doet.
Nee, maar het maakt voor het recht wel anders. Maar volgens mij weigeren niet veel mensen co-assistenten in een academisch ziekenhuis. Ik denk meer bij de HA of bij een afdeling als gynaecologie of urologie? Iemand ooit geweigerd hier? :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102032444
Tijdens mijn week uro heb ik al een paar keer gehoord dat mannen blij waren dat ik een man was, maar helaas was de arts-assistent in die gevallen steeds een vrouw, en die moest ze ook even onderzoeken :+

Alleen een keer geweigerd bij een patiënt die heel veel opnames had en met de afdeling had afgesproken dat ze geen co's wilde zien, dat was dus al een bestaande afspraak. Heb nog geen gyn gedaan.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:02:56 #195
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032674
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Tijdens mijn week uro heb ik al een paar keer gehoord dat mannen blij waren dat ik een man was, maar helaas was de arts-assistent in die gevallen steeds een vrouw, en die moest ze ook even onderzoeken :+

Alleen een keer geweigerd bij een patiënt die heel veel opnames had en met de afdeling had afgesproken dat ze geen co's wilde zien, dat was dus al een bestaande afspraak. Heb nog geen gyn gedaan.
Liever een vrouw met vrouwenhanden die een prostaat-onderzoek doet dan een beer van een vent met sneeuwscheppen! :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_102032699
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, maar het maakt voor het recht wel anders. Maar volgens mij weigeren niet veel mensen co-assistenten in een academisch ziekenhuis. Ik denk meer bij de HA of bij een afdeling als gynaecologie of urologie? Iemand ooit geweigerd hier? :P
Ik heb praktisch de helft van mijn poli tijd bij gyn buiten staan wachten :'). Iets met mannelijke co en patiëntenpopulatie voor 70% bestaand uit islamitische vrouwen.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:10:40 #197
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102033044
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:03 schreef iofn het volgende:

[..]

Ik heb praktisch de helft van mijn poli tijd bij gyn buiten staan wachten :'). Iets met mannelijke co en patiëntenpopulatie voor 70% bestaand uit islamitische vrouwen.
Ergens vind ik het ook wel vreemd. Een vrouwelijke uroloog en een mannelijke gynaecoloog hebben niet echt praktijkervaring :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:14:53 #198
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_102033243
Ik heb een handjevol keren buiten staan wachten, de enige keer die ik me nog herinner was bij een vrouw die bij een internist (of de neuroloog ik weet het niet eens meer precies) terug kwam en die kort daarvoor een TS had gedaan en dus niet bepaald lekker in haar vel zat. Verder mag ik eigenlijk wel altijd overal meekijken.

Laatst overigens door een onhandigheid nog wel een patiënt gezien die geen co-assistent wilde, maar niemand had ons (de arts en ik) daarover ingelicht dus toen ik binnenkwam zei ze heel verbaasd "Oh". Maar ze zei er verder niks van en achteraf hoorde ik het pas en toen was het niet erg omdat ik een meisje ben.

de heren bij de urologie hebben er trouwens nooit een probleem mee gehad dat ik er was :9
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_102033416
Laatst een jongetje van 12 op de poli uro. Dat je je op die leeftijd geneert bij urologisch onderzoek, begrijp ik. Maar mannen die moeite hebben hun broek uit te doen als ze bij de uroloog komen :')
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:20:44 #200
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102033484
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:19 schreef dotKoen het volgende:
Laatst een jongetje van 12 op de poli uro. Dat je je op die leeftijd geneert bij urologisch onderzoek, begrijp ik. Maar mannen die moeite hebben hun broek uit te doen als ze bij de uroloog komen :')
Ik kan mij dat wel voorstellen. Je denkt dat ze aan de voorkant zitten en voor je het weet heb je een vinger in je anus en sta je daarna op de rug van je hand te blazen. :')
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')