quote:
Op donderdag 1 september 2011 11:02 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Dat is helaas niet helemaal waar. Ik heb voor de gein een overzicht van scholen in Amsterdam gemaakt met daarin de schoolscoregroep (Hoeveel rugzakinderen zitten er op de scholen? Lees: hoe hoog zijn hun ouders opgeleid?) en de gemiddelde cito-score van de school. Ik denk dat je wel kunt raden wat het verband is.
Dat neemt niet weg dat het onderwijs op zulke scholen incidenteel best goed of misschien zelfs beter kan zijn, en je kunt natuurlijk ook andere zaken belangrijk vinden. Ik vind het bijvoorbeeld best belangrijk dat mijn kinderen naar een school in de buurt gaan zodat ze in de toekomst ook buiten school met de vriendjes die ze daar maken kunnen spelen. En misschien wel nog belangrijker vind ik de sfeer op school en hoe de leraren met kinderen omgaan. Maar ik kan niet ontkennen dat ik ook gevoelig ben voor bijvoorbeeld de cito-score behaald door de kinderen op een school.
cito score zegt niets er zijn scholen die dat kunstmatig opvoeren door "zwakkere"kinderen niet mee te laten doen -zeggen ze verder niets over-
bovendien kun je dat zelf heel erg beinvlioeden door tijd aan je kids te besteden, ze breed op te voeden, kennis te laten maken met de wereld, met ze praten en doen, kranten lezen, bewust laten zijn van wat er om hen heen gebeurt
die van ons zijn 25, 23 en 17 nu en de oudste is nu anesthesie-assistente en studeert geneeskunde -ondanks dat ze niet in de"plusgroep"van de basischool zat en geen speciale citotraining had gevolgd- maar geqwoon een goede algemene ontwikkeling van ons gehad
de middelste heeft zijn havo gedaan, is een jaar in ieuw-zeeland rondgetrokken en vindt zijn weg ook prima
en de jongste doet dit jaar eindexamen vwo atheneum
ook geen "plusgroepster" met citotraining, maar onder anderen dankzij het feit dat we ze al vanaf heel jong elke zaterdagochtend eeen uurtje voor cbbc gezet hebben spreken ze alledrie vloeiend engels, en dat geeft ze ook op andere vlakken een behoorlijke voorsprong vwb creatief denken, wereldwijs zijn etc etc