Ik zelf vind het gewoon belachelijk, wij zijn niet verantwoordelijk voor de slavernij van toen. Ook vind ik het weerzinswekkend dat die zogenaamde afstammelingen van slaven excuses etc durven te vragen terwijl ze zelf nog nooit slaaf zijn geweest. Een grote profiteurszaak lijkt mij.
quote:Te simpel, sommige zaken liggen nu eenmaal wat dieper.
Op maandag 01 juli 2002 20:26 schreef The_Wanderer het volgende:
Wat is jullie mening mbt de slavernij door NL.
Ik zelf vind het gewoon belachelijk, wij zijn niet verantwoordelijk voor de slavernij van toen. Ook vind ik het weerzinswekkend dat die zogenaamde afstammelingen van slaven excuses etc durven te vragen terwijl ze zelf nog nooit slaaf zijn geweest. Een grote profiteurszaak lijkt mij.
ik vind daat ze al blij mogen zijn dat ze een nl paspport hebben gekregen, en voor de rest niet moet zeiken
quote:Ja maar jij hebt toch niks te maken met wat jouw voorouders gedaan hebben. Waarom moet jij dan spijt betuigen.
Op maandag 01 juli 2002 22:25 schreef Meneer_Aart het volgende:
Met een monument en een excuses is niks mis. Met schadevergoeding aan nazaten wel.
quote:Niet een individu, maar een staat bied de excuses aan. Soort van mea culpa zeg maar, het dient als erkenning.
Op maandag 01 juli 2002 22:31 schreef The_Wanderer het volgende:
Ja maar jij hebt toch niks te maken met wat jouw voorouders gedaan hebben. Waarom moet jij dan spijt betuigen.
quote:Historisch besef. Met een beetje zelfreflectie is niks mis. En het *is* schandelijk wat er gedaan is (nota bene tot 1863, ik neem aan dat je het daar mee eens bent), aangezien onze voorouders dood zijn, kunnen "wij" (lees: de staat) best onze spijt betuigen.
Op maandag 01 juli 2002 22:31 schreef The_Wanderer het volgende:[..]
Ja maar jij hebt toch niks te maken met wat jouw voorouders gedaan hebben. Waarom moet jij dan spijt betuigen.
quote:Excuses lost uiteindelijk voor geen van de partijen iets op. De Nederlandse regering (staatshoofd?) zou dan excuses moeten aanbieden voor iets wat al generaties buiten hun verantwoordelijkheid ligt. En erkennen we dan impliciet ook niet de aansprakelijkheid?
Op maandag 01 juli 2002 22:36 schreef nikk het volgende:[..]
Niet een individu, maar een staat bied de excuses aan. Soort van mea culpa zeg maar, het dient als erkenning.
En de 'nazaten' van de slaven zullen excuses te goedkoop vinden, en willen dan waarschijnlijk boter bij de vis.
quote:De Indianen in Suriname verdienen eigenlijk nog het meeste de excuses. Sorry dat we hun land hebben afgepakt, en dat we daar scheepsladingen vol slaven/Indiase werkers heen hebben gebracht.
Op maandag 01 juli 2002 22:38 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Historisch besef. Met een beetje zelfreflectie is niks mis. En het *is* schandelijk wat er gedaan is (nota bene tot 1863, ik neem aan dat je het daar mee eens bent), aangezien onze voorouders dood zijn, kunnen "wij" (lees: de staat) best onze spijt betuigen.
quote:idd. Dan heeft elk volk wel schuld aan een ander.
Op maandag 01 juli 2002 22:42 schreef Festen het volgende:[..]
Excuses lost uiteindelijk voor geen van de partijen iets op. De Nederlandse regering (staatshoofd?) zou dan excuses moeten aanbieden voor iets wat al generaties buiten hun verantwoordelijkheid ligt. En erkennen we dan impliciet ook niet de aansprakelijkheid?
De grens is bovendien erg arbitrair, hebben we dan recht op excuses van Frankrijk voor wat Napoleon hier allemaal heeft uitgespookt?En de 'nazaten' van de slaven zullen excuses te goedkoop vinden, en willen dan waarschijnlijk boter bij de vis.
quote:Er hoeft niets opgelost te worden, slavernij is al afgeschaft.
Op maandag 01 juli 2002 22:42 schreef Festen het volgende:
Excuses lost uiteindelijk voor geen van de partijen iets op.
quote:Ja, bij een staat maakt dat niet zo heel veel uit. Tot nu toe werd de slavernij zo goed als doodgezwegen. Het minste dat je kan doen is erkennen dat het heeft plaatsgevonden.
De Nederlandse regering (staatshoofd?) zou dan excuses moeten aanbieden voor iets wat al generaties buiten hun verantwoordelijkheid ligt.
quote:De staat was ook verantwoordelijk.
En erkennen we dan impliciet ook niet de aansprakelijkheid?
quote:Frankrijk viel niet het Nederlandse volk aan. Een verzoening tussen staatshoofden, of regeringen, is in deze genoeg.
De grens is bovendien erg arbitrair, hebben we dan recht op excuses van Frankrijk voor wat Napoleon hier allemaal heeft uitgespookt?
quote:Wellicht.
En de 'nazaten' van de slaven zullen excuses te goedkoop vinden, en willen dan waarschijnlijk boter bij de vis.
- Afrikanen hebben zelf ook zeer actief meegeholpen aan de slavernij. De ene stam leverde de andere uit om te verkopen aan (o.a.)de Nederlanders. Worden er ook excuses uit Afrika gevraagd en zo ja van wie? En financiele compensatie?
- De huidige afstammelingen van de slaven zijn over het algemeen genomen beter af dan hun voorouders die destijds in Afrika zijn achtergebleven. Zeker degenen die uiteindelijk in Nederland zijn beland zijn oneindig veel welvarender. Let wel, niet om de feiten te bagatelliseren, maar het geeft wel perspectief.
- Tijdens geschiedenis op lagere en middelbare school is altijd veel aandacht besteed aan de slavernij; als er gesproken wordt over betere voorlichting dan wil ik ook graag nieuwe feiten horen. Nog niet gebeurd.
Maw; de slavernij is uiteraard heel erg geweest, maar het is onzinnig om als Nederlandse staat door het stof te gaan.
quote:precies!
Op maandag 01 juli 2002 23:01 schreef nikk het volgende:Er hoeft niets opgelost te worden, slavernij is al afgeschaft.
quote:hoezo? Ik kreeg dat gewoon te horen bij geschiedenisles... niks doodgezwegen, is al erkend.
Ja, bij een staat maakt dat niet zo heel veel uit. Tot nu toe werd de slavernij zo goed als doodgezwegen. Het minste dat je kan doen is erkennen dat het heeft plaatsgevonden.
quote:Het moge duidelijk zijn dat iedereen die deel uitmaakte in de slavernij even schuldig is. Het probleem is echter dat die stammen geen staten zijn. Je moet ook onderscheid maken tussen de daden van individuen en staten.
Op maandag 01 juli 2002 23:33 schreef BenKetting het volgende:
Toch maar even een paar kanttekeningen:- Afrikanen hebben zelf ook zeer actief meegeholpen aan de slavernij. De ene stam leverde de andere uit om te verkopen aan (o.a.)de Nederlanders. Worden er ook excuses uit Afrika gevraagd en zo ja van wie? En financiele compensatie?
quote:Dat is waar. Maar een beter historisch besef kan geen kwaad. Daarnaast vind ik het ook een enigzins vreemde redenering. Je kan toch ook niet stellen dat de Holocaust goed voor de Joden is geweest aangezien ze daardoor (eindelijk) een staat hebben gekregen?
- De huidige afstammelingen van de slaven zijn over het algemeen genomen beter af dan hun voorouders die destijds in Afrika zijn achtergebleven. Zeker degenen die uiteindelijk in Nederland zijn beland zijn oneindig veel welvarender. Let wel, niet om de feiten te bagatelliseren, maar het geeft wel perspectief.
quote:Zover ik weet word de slavernij bar weinig behandeld, vaak zelfs niet. Ikzelf bijvoorbeeld heb niets van de slavernij meegekregen.
- Tijdens geschiedenis op lagere en middelbare school is altijd veel aandacht besteed aan de slavernij; als er gesproken wordt over betere voorlichting dan wil ik ook graag nieuwe feiten horen. Nog niet gebeurd.
quote:Er gaat niemand door het stof.
Maw; de slavernij is uiteraard heel erg geweest, maar het is onzinnig om als Nederlandse staat door het stof te gaan.
quote:Die ook, idd. Er is nogal wat gebeurd. Ik snap ook niet waarom mensen over een excuses of een monument zo vreselijk moeilijk doen.
Op maandag 01 juli 2002 22:46 schreef Festen het volgende:[..]
De Indianen in Suriname verdienen eigenlijk nog het meeste de excuses. Sorry dat we hun land hebben afgepakt, en dat we daar scheepsladingen vol slaven/Indiase werkers heen hebben gebracht.
quote:Dat de slavernij is afgeschaft was voor iedereen duidelijk. Op school heb ik zelf zo goed als niets meegekregen over de slavernij. Ik denk dat in al die jaren op school hooguit 2 a 3 uur over de slavernij gingen. Zelfs in geschiedenisboeken word het nauwelijk besproken.
Op maandag 01 juli 2002 23:39 schreef vicz het volgende:
hoezo? Ik kreeg dat gewoon te horen bij geschiedenisles... niks doodgezwegen, is al erkend.
quote:Ik zelf zie het op een zelfde soort manier als jij. Hoe kunnen wij verantwoordelijk gesteld worden voor wat door een vorige generatie mensen is gedaan, en daarmee refereer ik niet alleen naar de slavernij, maar ook bv. naar de 2de wereldoorlog, er zijn nog steeds joodse belangengroepen die geld e.d. opeisen wat zij in de 2de wereldoorlog kwijt zijn geraakt of van hen is bestolen.
Op maandag 01 juli 2002 20:26 schreef The_Wanderer het volgende:
Wat is jullie mening mbt de slavernij door NL.
Het probleem zit hem meer in dat dit soort praktijken meer emotionele problemen te weegbrengen dan veel mensen denken, alleen kun je niet verlangen van 2 of zelfs 3 generaties later dat zij de straf uitzitten of excuses gaan aanbieden voor iets wat zij niet eens hebben gedaan, alleen maar omdat zij in dat zelfde land wonen...
Zo denk ik erover tenminste...
Ik heb gezegd,
B@nsheeboy
Vooral wat ze eisen
wat korter als het in de VK staat , , geen scanner hier ....
3 volledige WAO voor alle surinaamse en antilliaanse nederlanders zodat ze alsnog in de kracht van hun leven iets voor hun land kunnen betekennen
4 realiseren van voorziening zodat surinaamse en antilliaanse nederlanders op een waardige manier daar hun oude dag kunnen slijten
5 volledige WAO voor alle surinamers en antillianen vanaf 60 jaar
7 nemen van maatrelgelen om het personen vervoer tussen antillen en met name suriname te vereenvoudigen
lekker idee met al die bolletjes slikkers trouwens
8 onvoorwaardelijke verblijfsvergunning voor alle illigale surinamers
11 incorporatie winti en andere traditionele geneeswijze in het basis packet ziektenkosten verzekering.
12 kwijtschelden studieschuld aan alle surinamers en antillianen
13 nationale dag bezinning op 30 juni , met vlaggen halfstok , minuut stilte etc.
en nog meer onzin zoals eigen tv (in NL) , verplicht vak slavernij geschiendenis op school , hun landen welvarend maken op sociaal religieus economisch encultureel ,excusses Bea , eigen cultureel historisch centrum met winti tempel , terug gave van alle historische en cultureele eigendommen aan suriname (? hadden we dan wat van hun ?) ,
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Imo hebben ze al een heel land (nl suriname ) van Nederland gehad , krijgt Nederland dat dan weer terug ? Mogen zij weer terug naar ghana op kosten van Nederland ....
En dan nog , al die indiers en chinezen die in suriname wonen (en dus surinamer zijn ) die komen daar dan toch niet door Nederland ? krijgen die dan ook dat ?
IMO een stelletje gieren ....
quote:O ja , en ik stam af van de vikingen (Scandinavië, lang terug) , moet ik Engeland ook maar even mijn spijt betuigen voor al die roof tochten die voorouders maakten ???
Op maandag 01 juli 2002 22:38 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Historisch besef. Met een beetje zelfreflectie is niks mis. En het *is* schandelijk wat er gedaan is (nota bene tot 1863, ik neem aan dat je het daar mee eens bent), aangezien onze voorouders dood zijn, kunnen "wij" (lees: de staat) best onze spijt betuigen.
IK ben niet verantwoordelijk voor wat er jaren geleden voor mijn geboorte is gebeurt en bovendien voor zover ik weet was er niemand van MIJN familie betrokken bij de slaven handel.
Zoals Pim ()zei: Wie nu nog last heeft van de slavernij kan beter naar de psychiater gaan i.p.v. hun handje op te houden bij de regering.
Wie zegt mij dat een Surinamer die nu geld wil niet familie is van mensen die toendertijd de complete binnenlandse handel in handen hadden?
Die WAO die ze willen hebben moeten we met z'n allen betalen. Maar ondertussen wonen er hier ook duizenden mensen wiens familie toendertijd helemaal niet in Nederland woonden. Wat moet er met die mensen gebeuren?
Wat gebeurt er met een halfbloedje? Tellen zijn/haar "zwarte" of "witte" genen het hardst mee?
Hoe compenseren we het feit dat al die slavenkinderen hier al generaties in welvaart leven terwijl ze anders nu honger zaten te lijden in Afrika? Sturen we ze dan ook terug naar Afrika?
Wat moet er gebeuren met de gigantische kloof tussen zwart en blank die dan ontstaat in Nederland?
Volgens mij is dit een zeer slecht doordacht plan van mensen die puur uit zijn op geld
Ik als surinamer vind het heel raar dat surinamers nu opeens om geld en WAO etc gaan vragen. Dit gaat totaal boven de gemiddelde surinaamse principes in. We zijn verdomme geen gierige Amerikanen (oke zuid ameriaken) zodat we van elke fout een schadevergoeding willen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat surinamers zo veel moeite doen voor geld. Ik wil natuurlijk niet voor alle surinamers praten maar dit komt voor mij totaal onverwachts aan! Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Dat we een monument willen, oke! Vin het dan ook een mooi gebaar dat die er eindelijk is!! Een nationaal excuus gaat bij mij meer de overdreven kant op, maar ik begrijp het wel.
quote:De complexen van sommige 'nazaten' zijn nog niet opgelost. Wij zijn trouwens allemaal 'nazaten' van mensen die hebben geleden onder de veroveringsdrift van Fransen/Duitsers/Engelsen/Noormannen/...
Op maandag 01 juli 2002 23:01 schreef nikk het volgende:Er hoeft niets opgelost te worden, slavernij is al afgeschaft.
quote:Dat doodzwijgen is onzin. Dat Nederlanders in het algemeen weinig van geschiedenis weten, komt door het slechte onderwijs in dat vak. Maar iedereen die de Nederlandse geschiedenis wel een beetje kent, weet van de plantages en slavenschepen van de VOC.
Ja, bij een staat maakt dat niet zo heel veel uit. Tot nu toe werd de slavernij zo goed als doodgezwegen. Het minste dat je kan doen is erkennen dat het heeft plaatsgevonden.
quote:Er is een groot verschil tussen verantwoordelijkheid, en (juridische) aansprakelijkheid. Spong c.s. zit te azen op die juridische aansprakelijkheid en een schadevergoeding.
De staat was ook verantwoordelijk.
quote:Als je een land verovert en bezet, val je niet een volk aan? De Nederlanders stonden alleen een beetje in de weg? Het gaat uiteindelijk om leed dat het ene volk het andere heeft aangedaan. En als we teruggaan naar de 19e eeuw, kan heel Europa schadevergoeding aan elkaar gaan betalen.
Frankrijk viel niet het Nederlandse volk aan. Een verzoening tussen staatshoofden, of regeringen, is in deze genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |