abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:21:38 #1
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101138219
Ik werk momenteel bij een bedrijf, waar ik aan 't proef werken ben.
Ik werk momenteel fulltime (van 9 tot plusminus 5 uur, maar dat loopt ook wel eens uit), en ik heb het daar best naar mijn zin.

Ik heb een Wajong-uitkering, en daarom leek het mijn werktrajectbegeleider een goed idee om met een proefperiode te beginnen. Hij heeft voorgesteld dat ik daar minimaal twee tot maximaal drie maanden proef ga werken.

Daarna heeft de werkgever de keuze om mij of te 'ontslaan' of hij moet mij minimaal een half jaar contract aanbieden.

Prima, niets mis met een proefperiode.
Integendeel, dat vind ik voor mezelf ook alleen maar fijn!

Maar..

Toen ik aan mijn werktrajectbegeleider vroeg of ik dan in die proefperiode ook gewoon (een deel van) het salaris kreeg, zei hij letterlijk dat dat niet de bedoeling was van een proefperiode, en dat ik dus voor die maanden werken ook geen salaris krijg.

Ik ben hier heel teleurgesteld over, want ik werk immers ook heel hard, en ik vind dat ik daar - net als een ander - ook gewoon voor beloond mag worden.

Ik ga echt geen drie maanden fulltime werken voor 'niks', om daarna misschien wel te horen te krijgen dat ik toch niet binnen het team pas..

Nu wil ik een mail schrijven (ik vind het lastig om het direct te vragen + hij is zelden op kantoor) naar mijn werkgever, met de vraag of ik toch 'recht' heb op een passend salaris.

Kan ik dat maken?
En hoe kan ik dat dan het beste verwoorden in mijn mail?

Alvast bedankt! :)
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_101138295
Geen geld krijgen voor een proefperiode?

LolWUUT :')
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:23:57 #3
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_101138315
met behoud van uitkering zeker?
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
pi_101138331
Je krijgt toch een WaJong uitkering? Je werkt dus gewoon met behoud van je uitkering ook als je weer ontslagen zou worden. Ik zou gewoon vragen of ze de proeftijd naar 1 maand kunnen verlagen en dan een contract van 6 maanden (waardoor je dus je WaJong kwijt raakt)
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:24:39 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101138346
je werkt gewoon met behoud van je wajong, dat is je salaris :)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101138353
Vraag het na bij je begeleider.
Wellicht is er afgesproken dat jij met behoud van je uitkering een tijd op proef werkt.

Vergeet niet dat als je salaris gaat krijgen je uitkering verlaagd wordt. Je zal er dus niet erg veel mee opschieten..
dag
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:27:03 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101138458
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:24 schreef Peter het volgende:
Vraag het na bij je begeleider.
Wellicht is er afgesproken dat jij met behoud van je uitkering een tijd op proef werkt.

Vergeet niet dat als je salaris gaat krijgen je uitkering verlaagd wordt. Je zal er dus niet erg veel mee opschieten..
er is meer in het leven dan geld, beter iets om handen hebben dan thuis te zitten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101138464
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:24 schreef Klonk het volgende:
je werkt gewoon met behoud van je wajong, dat is je salaris :)
Jep dat denk ik ook, maar toch iets extra's geven om haar gemotiveerd te houden zou ik als werkgever WEL doen. Zo haal en motiveer je mensen om te werken voor het geld en dus uit een uitkering te komen.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:27:42 #9
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101138483
Ja, ik werk inderdaad met behoud van uitkering, maar nu ik werk, zou dat wel een stukje aangevuld worden door mijn salaris.

En dat geld heb ik nu harder dan ooit nodig, want van alleen mijn uitkering kan ik niet meer rondkomen. Waarom? PB. :)
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:30:29 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101138609
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:27 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Jep dat denk ik ook, maar toch iets extra's geven om haar gemotiveerd te houden zou ik als werkgever WEL doen. Zo haal en motiveer je mensen om te werken voor het geld en dus uit een uitkering te komen.
Dat is heel nobel maar niet iets voor de werkgever, dat zou de uitkeringsinstantie moeten doen (niet dat ze dat doen, maar dat is een ander verhaal)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:32:16 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101138701
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:27 schreef Flew het volgende:
Ja, ik werk inderdaad met behoud van uitkering, maar nu ik werk, zou dat wel een stukje aangevuld worden door mijn salaris.

En dat geld heb ik nu harder dan ooit nodig, want van alleen mijn uitkering kan ik niet meer rondkomen. Waarom? PB. :)
Ik denk echt dat we hier op FOK! geen goed antwoord op kunnen geven, ik heb ook een paar proefperiodes gehad en die waren allemaal met behoud van uitkering (welliswaar geen wajong, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit).

Ik zou gewoon eens contact opnemen met je werktrajectbegeleider die kan je vast veel meer nuttige info geven dan ons goed bedoelde gespeculeer ;)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:39:50 #12
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101139000
Mijn werktrajectbegeleider zegt dat ik puur en alleen werk met behoud van uitkering.
Niets meer, niets minder.

Ik vind het fijn dat ik ervaring op doe, maar voor niets gaat de zon op.
Ik kán simpelweg niet rondkomen van mijn uitkering, en ik heb alle centjes harder dan ooit nodig.

Als ik thuis zit, krijg ik ook mijn uitkering, maar ik hou niet van 'uitkeringstrekkers', en wil graag mijn steentje bijdragen. Ook voor mijn eigen ontwikkeling.

Maar ik doe zo hard mijn best, zet mijn beste beentje voor, en werk fulltime.
Ik vind het dan niet meer dan reëel dat ik daar ook een vergoeding voor ontvang, bovenop mijn uitkering - wat absoluut geen vetpot is.

Ik baal er gewoon zo van..

En mocht ik over drie maanden een contract voor een half jaar krijgen, verdien ik best een stuk meer dan mijn huidige inkomen!
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_101139096
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:39 schreef Flew het volgende:
Ik kán simpelweg niet rondkomen van mijn uitkering, en ik heb alle centjes harder dan ooit nodig.
Als je geen proefperiode had gewerkt, had je ook van alleen je uitkering moeten rondkomen. En voorheen moest je het ook.

Kortom: kwestie van de tering naar de nering zetten en de broekriem aanhalen.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:42:51 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101139098
Dan zou ik gewoon even 3 maanden doorbijten, heel hard je best doen en hopen dat er een contract uitkomt, dan heb je in ieder geval zicht op betere omstandigheden qua geld :)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:42:51 #15
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_101139099
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:39 schreef Flew het volgende:
Mijn werktrajectbegeleider zegt dat ik puur en alleen werk met behoud van uitkering.
Niets meer, niets minder.

Ik vind het fijn dat ik ervaring op doe, maar voor niets gaat de zon op.
Ik kán simpelweg niet rondkomen van mijn uitkering, en ik heb alle centjes harder dan ooit nodig.

Als ik thuis zit, krijg ik ook mijn uitkering, maar ik hou niet van 'uitkeringstrekkers', en wil graag mijn steentje bijdragen. Ook voor mijn eigen ontwikkeling.

Maar ik doe zo hard mijn best, zet mijn beste beentje voor, en werk fulltime.
Ik vind het dan niet meer dan reëel dat ik daar ook een vergoeding voor ontvang, bovenop mijn uitkering - wat absoluut geen vetpot is.

Ik baal er gewoon zo van..

En mocht ik over drie maanden een contract voor een half jaar krijgen, verdien ik best een stuk meer dan mijn huidige inkomen!
Toen ik voor 80-100% afgekeurd was mocht ik ook nog 20% boven op mijn uitkering verdienen voordat ik gekort werd. Vind het dan ook vreemd dat je helemaal niks krijgt met 40 uur werken.
Ik weet uit ervaring dat Wajong geen vetpot is en 40 uur werken voor jan lul is ook niks, ook al doe je werkervaring op..
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:43:57 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101139133
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:42 schreef Civilian het volgende:

[..]

Toen ik voor 80-100% afgekeurd was mocht ik ook nog 20% boven op mijn uitkering verdienen voordat ik gekort werd. Vind het dan ook vreemd dat je helemaal niks krijgt met 40 uur werken.
Ik weet uit ervaring dat Wajong geen vetpot is en 40 uur werken voor jan lul is ook niks, ook al doe je werkervaring op..
ik werk ook met behoud van een uitkering (en mag dat houden) maar ik denk dat het verschil hier zit in werkervaringstraject en daadwerkelijk een vaste baan
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101140587
Als het een tijdelijke of vaste baan betreft zou een proeftijd nietig zijn, want de proeftijd is :

• maximaal 2 maanden als de overeenkomst is aangegaan voor 2 jaar of langer;
• maximaal 1 maand als de overeenkomst is aangegaan voor korter dan 2 jaar.

Maar je spreekt hier over een werkervaringstraject, dit is waarschijnlijk iets anders dan een arbeidsovereenkomst van art. 7:610 BW.
pi_101140603
Naja ik snap TS wel hoor
ik bedoel ze heeft geen garantie dat ze niet gewoon buiten word gezet zodra ze geld gaat kosten
en het zou ook een gebaar van vertrouwen zijn of zo (of zo zou ik het voelen) als ze je iets betalen

maar ze staan denk ik wel in hun recht en dan is het take it or leave it
en dan zou ik toch voor take it gaan
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101140775
TS: zie het als investering in je toekomst.
Je hebt hiermee uitzicht op een (betaalde) baan en daar moet je toch op den duur naartoe (en dat wil je ook, als ik het zo lees).
Uitkeringen zijn nooit vetpotten (daar zijn ze ook niet voor bedoeld), dus maar ff een paar maanden de broekriem aanhalen met goede vooruitzichten.
Succes!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101141179
Ongeacht wat je nu verdient, je krijgt een mogelijkheid om een normaal leven op te bouwen. Zie het als een investering en ga ervoor!
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_101141272
TS mag ik een domme vraag stellen? Je geeft aan niet van je uitkering te kunnen leven. Hoe doe je dat dan als je thuis zit?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:57:31 #22
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101142311
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:21 schreef dikkefriet het volgende:
Als het een tijdelijke of vaste baan betreft zou een proeftijd nietig zijn, want de proeftijd is :

• maximaal 2 maanden als de overeenkomst is aangegaan voor 2 jaar of langer;
• maximaal 1 maand als de overeenkomst is aangegaan voor korter dan 2 jaar.

Maar je spreekt hier over een werkervaringstraject, dit is waarschijnlijk iets anders dan een arbeidsovereenkomst van art. 7:610 BW.
Mag ik vragen wat het verschil is tussen een werkervaringstraject en een arbeidsovereenkomst? :)
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_101142462
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:57 schreef Flew het volgende:
Mag ik vragen wat het verschil is tussen een werkervaringstraject en een arbeidsovereenkomst? :)
For one, bij een arbeidsovereenkomst krijg je geen uitkering.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101142580
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

For one, bij een arbeidsovereenkomst krijg je geen uitkering.
niet helemaal waar lijkt me?
als je niet 'genoeg' werkt word dat gewoon aangevuld door je uitkering
maar dat is hier niet het geval

volgens mij is het meer als een stage en hoeven ze dus niet te betalen terwijl je bij een arbeidsovereenkomst gewoon een werknemer bent
maar ik ben geen expert dus het kan ook heel want anders zijn :P
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101142827
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:02 schreef rhubarbje het volgende:
niet helemaal waar lijkt me?
als je niet 'genoeg' werkt word dat gewoon aangevuld door je uitkering
maar dat is hier niet het geval
Ik ging inderdaad uit van de situatie van TS, die aangeeft fulltime te werken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 21:09:37 #26
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101142953
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:07 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik ging inderdaad uit van de situatie van TS, die aangeeft fulltime te werken.
Ik werk momenteel 'even' fulltime, maar we hebben ingezet op parttime werken.
Mijn werktrajectbegeleider heeft gezegd dat ik beter op parttime basis kan beginnen te werken, aangezien opbouwen altijd nog kan.

Dus ik stap zeer waarschijnlijk ook over op parttime werken binnen dit bedrijf.
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_101142995
waarom is je proefperiode dan niet parttime?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  woensdag 24 augustus 2011 @ 21:16:50 #28
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101143299
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

For one, bij een arbeidsovereenkomst krijg je geen uitkering.
fout, helemaal, compleet fout, de uitkeringen die te maken hebben met arbeidshandicap (dus wao, wia, en wajong) voorzien daar wel in. ik zelf ben voor een bepaald percentage afgekeurd, heb nu een part-time baan en mag de inkomsten daarvan behouden bovenop mijn bescheiden uitkering
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101143503
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:57 schreef Flew het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat het verschil is tussen een werkervaringstraject en een arbeidsovereenkomst? :)
Bij een arbeidsovereenkomst volgens ons BW zitten zowel jij en je werkgever aan de wettenlijke regels vast. Hetgeen jij nu hebt zal dus geen "echte" arbeidsovereenkomst volgens het BW zijn. Met een arbeidsovereenkomst heb je namelijk een proeftijd van maximaal een of twee maanden.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_101143718
quote:
14s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:16 schreef Klonk het volgende:
fout, helemaal, compleet fout, de uitkeringen die te maken hebben met arbeidshandicap (dus wao, wia, en wajong) voorzien daar wel in. ik zelf ben voor een bepaald percentage afgekeurd, heb nu een part-time baan en mag de inkomsten daarvan behouden bovenop mijn bescheiden uitkering
Lees de paar posts boven die van jou nog ff.
En nee, ik ga geen ellenlange verhalen houden met uitzonderingen en andere regelingen.
Het ging mij erom dat TS, als zij een fulltime arbeidsovereenkomst zou hebben, waarschijnlijk geen uitkering zou krijgen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 21:28:25 #31
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101143925
Wa
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:24 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Lees de paar posts boven die van jou nog ff.
En nee, ik ga geen ellenlange verhalen houden met uitzonderingen en andere regelingen.
Het ging mij erom dat TS, alos zij een fulltime arbeidsovereenkomst zou hebben, waarschijnlijk geen uitkering zou krijgen.
ze gaat voor part-time en wederom denk ik dat haar trajectbegeleider hierover de beste info heeft ;)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 augustus 2011 @ 21:41:47 #32
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_101144632
Had ik maar geen uitkering, denk ik soms wel eens..

Mijn collegaatje van een jaar jonger, heeft ook een proefperiode van twee maanden gehad.
Ze heeft weliswaar geen uitkering, maar ze heeft haar proefperiode wél het volledige salaris gekregen.
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_101144669
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:41 schreef Flew het volgende:
Had ik maar geen uitkering, denk ik soms wel eens..

Mijn collegaatje van een jaar jonger, heeft ook een proefperiode van twee maanden gehad.
Ze heeft weliswaar geen uitkering, maar ze heeft haar proefperiode wél het volledige salaris gekregen.
ja maar jij gaat geen proefperiode als zondig aan he maar een werktraject
dat is een verschil
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  woensdag 24 augustus 2011 @ 21:43:46 #34
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101144755
Welkom bij de club, vaak dezelfde gedachte gehad, bij mij is het uiteindelijk goedgekomen, heb nu ook een toffe, begripvolle werkgever en ik doe werk wat ik nooit gedacht had leuk te vinden.

Hou hoop dan komt het goed, en heb vooral geduld, heel veel geduld met het UWV :')
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101144905
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:41 schreef Flew het volgende:
Had ik maar geen uitkering, denk ik soms wel eens..

Mijn collegaatje van een jaar jonger, heeft ook een proefperiode van twee maanden gehad.
Ze heeft weliswaar geen uitkering, maar ze heeft haar proefperiode wél het volledige salaris gekregen.
Zij heeft een "echt" arbeidscontract.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_101144941
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:41 schreef Flew het volgende:
Had ik maar geen uitkering, denk ik soms wel eens..

Mijn collegaatje van een jaar jonger, heeft ook een proefperiode van twee maanden gehad.
Ze heeft weliswaar geen uitkering, maar ze heeft haar proefperiode wél het volledige salaris gekregen.
Probeer het ook bij jezelf te houden. Ik bedoel, je collega zat vast in andere omstandigheden.
Niet teveel naar kijken en zeker niet jaloers worden naar haar toe.

Uitkering is sowieso kut. En soms is het ook moeilijk om eruit te komen. Goed dat je je wel inzet daarvoor! Vooral voor jezelf, maar ook een beetje voor ons belastingbetalers natuurlijk ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101150392
Over een paar maanden kun je een eerlijke boterham verdienen, wees daar blij mee. Wees blij voor de kans die je krijgt, en je werkgever investeert in je, gun hem die korting, hij investeert genoeg in je.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_101151375
ja want alle wajongers zijn een risico en een investering
en een wajong hebben is niet op een 'eerlijke' manier je geld verdienen

:')
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101151492
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 23:37 schreef rhubarbje het volgende:
ja want alle wajongers zijn een risico en een investering
en een wajong hebben is niet op een 'eerlijke' manier je geld verdienen

:')
Als je een baan kunt hebben maar liever hetzelfde gratis krijgt is dat inderdaad niet eerlijk.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_101151922
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 23:40 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Als je een baan kunt hebben maar liever hetzelfde gratis krijgt is dat inderdaad niet eerlijk.
ja want wajong krijg je bij een pakje boter :')
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101155660
In elk geval niet gaan mailen !
Ook al zou jij in staat zijn correct te formuleren met de juiste toonzetting, het is nooit zeker of de andere kant voldoende capabel is m.b.t. begrijpend lezen.
Je hebt ook geen enkele grip op het moment waarop de mail gelezen wordt. Als jou redelijke vraag op een slecht moment gelezen wordt daalt de kans op een postiive beslissing enorm.
In een persoonlijk gesprek heb je meer gelegenheid om de situatie aan te voelen, bij te sturen of bepaalde dingen te herhalen in een iets andere formulering.

Ik ben het met je eens dat het waardeloos is om onderbetaald te worden maar drie maanden is te overzien. Het is al een paar keer gezegd, zie het als een investering die zich al vrij snel terugbetaalt.

Probeer ook aan de weet te komen wat de drijfveer van het bedrijf is om jou in dienst te hebben. Heb je voorgangers gehad die op dezelfde basis werkten?
Met het antwoord op die vragen kun je misschien beter inschatten of je een echte kans maakt of dat je slechts als tijdelijk en goedkope arbeidskracht dient.

Doe je best om zelf aan de weet te komen wat ze van je vinden, wat je goed doet en wat nog niet. Wacht niet uitsluitend op terugkoppeling die via je begeleider loopt.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_101160189
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 23:48 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ja want wajong krijg je bij een pakje boter :')
Daarom zei ik ALS JE EEN BAAN KUNT HEBBEN, lezen is moeilijk he? En laat die sneue smileys maar achterwege.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  Moderator donderdag 25 augustus 2011 @ 08:04:02 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_101160288
Bij ons in het bedrijf werken ook wajongers met behoud van uitkering. Tijdens de proefperiode krijgen ze niet betaald De wajongers krijgen, als het goed gaat, na hun proefperiode, een contract. Daarmee verliezen ze hun uitkering. Gaat het niet goed, dan kunnen ze terugvallen op de wajong en ergens anders proberen of het beter gaat.

Volgens mij heel gangbaar dus. Even doorbijten TS en daarna krijg je gewoon salaris.

Overigens, als je niet kunt rondkomen van je uitkering, gaat er iets verkeerd. Dan moet je dus echt even de broekriem aanhalen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101160679
Inderdaad. Wajongers kunnen aan de slag bij een werkgever met behoud van uitkering. Zo worden werkgevers gemotiveerd om een wajonger toch een kans te geven. Want wees reëel: anders had hij je waarschijnlijk niet eens aangenomen.

Dus inderdaad even doorbijten, die 3 maanden moeten toch wel door te komen zijn?
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 08:57:41 #45
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101160825
Je zou verwachten dat iemand met een uitkering elke kans aangrijpt om maar weer aan het werk te kunnen....
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101161861
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:57 schreef Kreator het volgende:
Je zou verwachten dat iemand met een uitkering elke kans aangrijpt om maar weer aan het werk te kunnen....
Doet TS toch?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101161919
quote:
5s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:51 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Doet TS toch?
Precies en dat zou juist een beloning moeten verdienen. Nu zullen veel uitkering trekkers denken dat ze dan liever toch niets doen aangezien dat net zo veel oplevert...
pi_101162125
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:53 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Precies en dat zou juist een beloning moeten verdienen. Nu zullen veel uitkering trekkers denken dat ze dan liever toch niets doen aangezien dat net zo veel oplevert...
Die beloning is toch een contract, met salaris, na 3 maanden?
De beloning voor de werkgever dat hij een wajonger een kans geeft (wat toch vaak een risico is, weet ik uit ervaring), is dat ze 3 maanden voor nop werkt.
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 10:12:33 #49
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101162361
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:53 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Precies en dat zou juist een beloning moeten verdienen. Nu zullen veel uitkering trekkers denken dat ze dan liever toch niets doen aangezien dat net zo veel oplevert...
De beloning is werkervaring en kans op een baan. Als je in NL een beetje je best doet, krijg je die baan ook nog. De 2e beloning is dat je niet langer als een parasiet hoeft te teren op de maatschappij en zorg kunt dragen voor je eigen inkomen. Hoeveel meer beloning wil je hebben?
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101162364
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:01 schreef cafca het volgende:
Die beloning is toch een contract, met salaris, na 3 maanden?
Dat moet TS nog maar afwachten of ze na 3 maanden een contract krijgt.
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 10:13:29 #51
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101162380
Ik hoop wel dat als TS weigert, dat de uitkering wordt stopgezet.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101162471
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

De beloning is werkervaring en kans op een baan. Als je in NL een beetje je best doet, krijg je die baan ook nog. De 2e beloning is dat je niet langer als een parasiet hoeft te teren op de maatschappij en zorg kunt dragen voor je eigen inkomen. Hoeveel meer beloning wil je hebben?
Dat parasiet gedeelte interesseert een groot gedeelte van de uitkering trekkers echt niet, gelukkig voor haar wel. Voor de rest moet ik je nageven dat je gelijk hebt.
pi_101162479
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:13 schreef Kreator het volgende:
Ik hoop wel dat als TS weigert, dat de uitkering wordt stopgezet.
Als ik TS goed begrijp,ligt dat niet aan TS, maar aan de werkgever.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101162519
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:17 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als ik TS goed begrijp,ligt dat niet aan TS, maar aan de werkgever.
Dan heb je TS niet goed begrepen:
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:21 schreef Flew het volgende:
Ik ga echt geen drie maanden fulltime werken voor 'niks', om daarna misschien wel te horen te krijgen dat ik toch niet binnen het team pas..
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 10:25:10 #55
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101162694
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:17 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als ik TS goed begrijp,ligt dat niet aan TS, maar aan de werkgever.
Wat r_one zegt. Ze voelt zich te goed om 3 maanden in te investeren in een potentiele vaste baan, omdat er 'geen beloning' tegenover staat. Dat zou niet ongestraft moeten kunnen.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101163097
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:25 schreef Kreator het volgende:
Wat r_one zegt. Ze voelt zich te goed om 3 maanden in te investeren in een potentiele vaste baan, omdat er 'geen beloning' tegenover staat. Dat zou niet ongestraft moeten kunnen.
Ik zie ook genoeg aanwijzingen dat ze wel werkt (voor alleen haar wajong dus).
Waarom altijd van het worst case scenario uitgaan?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101163972
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 23:48 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ja want wajong krijg je bij een pakje boter :')
bijna
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 11:16:43 #58
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101164117
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:41 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik zie ook genoeg aanwijzingen dat ze wel werkt (voor alleen haar wajong dus).
Waarom altijd van het worst case scenario uitgaan?
Omdat ze zelf zegt dat ze niet wil werken zonder 'extra beloning'
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101164431
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:16 schreef Kreator het volgende:
Omdat ze zelf zegt dat ze niet wil werken zonder 'extra beloning'
Ze heeft het ook over haar collega. Als je niet werkt heb je ook geen collega.
Geef haar the benefit of the doubt, will ya?
Onschuldig totdat schuld bewezen is enzo.

Het lijkt mij dat ze nu beter bemoedigende woorden kan gebruiken dan jouw "advies".
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 11:37:07 #60
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101164770
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:26 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ze heeft het ook over haar collega. Als je niet werkt heb je ook geen collega.
Geef haar the benefit of the doubt, will ya?
Onschuldig totdat schuld bewezen is enzo.

Het lijkt mij dat ze nu beter bemoedigende woorden kan gebruiken dan jouw "advies".
Ze werkt nu inderdaad, maar gaf in de OP aan er niet te willen blijven werken als ze niet geregeld krijgt dat die drie maanden betaald worden.

Probeer eens niet alles goed te praten, wil je?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 11:38:27 #61
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101164809
Trouwens; als iemand in wie ik als werkgever tijd investeer om een mogelijk terugkeer op de arbeidsmarkt mogelijk te maken opeens begint te zeiken over geld, wordt de proeftijd vroegtijdig beëindigd.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_101165118
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:37 schreef MutedFaith het volgende:
Ze werkt nu inderdaad, maar gaf in de OP aan er niet te willen blijven werken als ze niet geregeld krijgt dat die drie maanden betaald worden.

Probeer eens niet alles goed te praten, wil je?
Dat lees jij eruit, maar dat is niet wat er letterlijk staat.
Ik lees eruit: "Ik vind het jammer dat ik die 3 maanden niet betaald krijg en zou wel graag willen dat ik betaald zou krijgen."

Ik praat niks goed, ik zie nergens letterelijk staan dat TS weigert te werken, zoals jullie suggereren.
Iedereen probeert toch het meeste eruit te halen? Da's niet meer dan logisch.
TS werkt gewoon, voor alleen haar wajong. Ik zie het probleem niet.

Probeer eens niet alles van de negatieve kant te bekijken, will ya?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 12:07:24 #63
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101165729
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat lees jij eruit, maar dat is niet wat er letterlijk staat.
Ik lees eruit: "Ik vind het jammer dat ik die 3 maanden niet betaald krijg en zou wel graag willen dat ik betaald zou krijgen."
Dat is wat er letterlijk staat:

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:21 schreef Flew het volgende:
Ik ga echt geen drie maanden fulltime werken voor 'niks'
En ga nu maar weer buiten spelen...
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_101165830
ja alsof nog niemand ooit een topic heeft geopend op fok waarin dingen een beetje aangezet werden

maar oke ik ben het met jullie eens dat het een aparte beslissing zou zijn als TS echt zou stoppen om die reden
maar ik kan me ook helemaal in TS verplaatsen dat het gewoon zuigt dat je met die wajong zit en dan ook nog anders word behandeld als collega's en zo
dan zou ik ook ff gaan checken wat mijn rechten precies zijn
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101165943
quote:
14s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:07 schreef Kreator het volgende:
Dat is wat er letterlijk staat:

[..]

En ga nu maar weer buiten spelen...
Jammer dat je wel heel erg selectief quote. Dit is wat er letterlijk staat:
quote:
Ik ga echt geen drie maanden fulltime werken voor 'niks', om daarna misschien wel te horen te krijgen dat ik toch niet binnen het team pas..
En je hoeft niet zo neerbuigend te doen. Dat siert je niet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Official ESF Kreviewer donderdag 25 augustus 2011 @ 12:38:23 #66
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101166858
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:12 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Jammer dat je wel heel erg selectief quote. Dit is wat er letterlijk staat:

[..]

En je hoeft niet zo neerbuigend te doen. Dat siert je niet.
...heb je enig idee wat het woord 'letterlijk' betekent? Nee hč. Geeft niet. Volgende keer wel eerst even opzoeken voordat je domme dingen zegt.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:09 schreef rhubarbje het volgende:
maar ik kan me ook helemaal in TS verplaatsen dat het gewoon zuigt dat je met die wajong zit en dan ook nog anders word behandeld als collega's en zo
Ten eerste: Als je van je Wajong crap af wil, ga je aan het werk. Simpel. Ten tweede verzin je er ineens een nieuw probleem bij over die andere behandeling? :').
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  Moderator donderdag 25 augustus 2011 @ 12:38:33 #67
155227 crew  Guppy
dus
pi_101166866
Feit is, wat iedereen er ook van vind, het een heel normale gang van zaken is. En als TS een beetje dr best doet, komt het allemaal wel goed
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101167139
quote:
5s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:38 schreef Kreator het volgende:
...heb je enig idee wat het woord 'letterlijk' betekent? Nee hč. Geeft niet. Volgende keer wel eerst even opzoeken voordat je domme dingen zegt.
Jouw quote laat de nuance die TS gemaakt heeft, in dezelfde zin, weg.

En nogmaals: doe niet zo neerbuigend. Dat siert je niet. Sterker nog, het zwakt je argumenten behoorlijk af.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101167730
quote:
5s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:38 schreef Kreator het volgende:

[..]

...heb je enig idee wat het woord 'letterlijk' betekent? Nee hč. Geeft niet. Volgende keer wel eerst even opzoeken voordat je domme dingen zegt.

[..]

Ten eerste: Als je van je Wajong crap af wil, ga je aan het werk. Simpel. Ten tweede verzin je er ineens een nieuw probleem bij over die andere behandeling? :').
collega's zonder wajong krijgen een proefperiode die betaald word
TS krijgt een soort van onbetaalde stage
dat lijkt me toch anders behandeld worden
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  donderdag 25 augustus 2011 @ 13:09:24 #70
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101168046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:01 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

collega's zonder wajong krijgen een proefperiode die betaald word
TS krijgt een soort van onbetaalde stage
dat lijkt me toch anders behandeld worden
Een van mijn collega's verdient een paar tientjes meer dan ik, voor hetzelfde werk.

Worden we nu anders behandeld?

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Jouw quote laat de nuance die TS gemaakt heeft, in dezelfde zin, weg.

En nogmaals: doe niet zo neerbuigend. Dat siert je niet. Sterker nog, het zwakt je argumenten behoorlijk af.
Nuance? Ze zegt nog steeds: "Ik wil hier geen drie maanden werken als ik niet betaald krijg."

Ze maakt het zelfs nog een stukje erger door te stellen dat ze wel voor nop wil werken als ze haar kunnen garanderen dat ze daarna een 'normaal' contract krijgt, terwijl dit juist af dient te hangen van de indruk die ze in de proefperiode achterlaat. Ze wil dus wel dat een bedrijf in haar investeert, maar er vervolgens geen risico's voor lopen. Wel de lusten, niet de lasten; de typische moraal van menig uitkeringstrekker.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_101168124
Ik denk dat je dit ook eens voor moet leggen bij iemand van de Wajong. Volgens mij staat het bedrijf wel enigsinds in hun recht, omdat je in deze positie ook nog steeds je uitkering krijgt.
http://www.tabletsnederland.nl/ Ales over Tablets
Gratis tablets Gratis tablets
pi_101168208
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:09 schreef MutedFaith het volgende:
Nuance? Ze zegt nog steeds: "Ik wil hier geen drie maanden werken als ik niet betaald krijg."

Ze maakt het zelfs nog een stukje erger door te stellen dat ze wel voor nop wil werken als ze haar kunnen garanderen dat ze daarna een 'normaal' contract krijgt, terwijl dit juist af dient te hangen van de indruk die ze in de proefperiode achterlaat. Ze wil dus wel dat een bedrijf in haar investeert, maar er vervolgens geen risico's voor lopen. Wel de lusten, niet de lasten; de typische moraal van menig uitkeringstrekker.
Veel plezier met het bashen he?
Ik hoop dat je je frustraties kwijt kunt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101168533
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:09 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Een van mijn collega's verdient een paar tientjes meer dan ik, voor hetzelfde werk.

Worden we nu anders behandeld?
Ja :')
dat lijkt me vrij duidelijk
het verschil is klein dus wat je er mee doet is jou ding maar ik kan me de frustratie van TS gewoon wel voorstellen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  donderdag 25 augustus 2011 @ 13:42:02 #74
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101169174
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 20:21 schreef dikkefriet het volgende:
Als het een tijdelijke of vaste baan betreft zou een proeftijd nietig zijn, want de proeftijd is :
Het gaat hier om een Wajonnger, niet om een gewone werknemer.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  donderdag 25 augustus 2011 @ 14:10:07 #75
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101170075
quote:
99s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:39 schreef Flew het volgende:
Ik vind het fijn dat ik ervaring op doe, maar voor niets gaat de zon op.
Psies, dus van je kont komen, aan de slag en je best doen om een betaalde baan te versieren.

Ik snap je heel goed, maar ik word een beetje kregel van dit soort topics. Voor mijn gevoel draai je de boel namelijk een beetje om.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_101177136
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:25 schreef Kreator het volgende:

[..]

Wat r_one zegt. Ze voelt zich te goed om 3 maanden in te investeren in een potentiele vaste baan, omdat er 'geen beloning' tegenover staat. Dat zou niet ongestraft moeten kunnen.
Voor de goede orde: dit zijn jouw woorden, niet die van r_one ;)
  donderdag 25 augustus 2011 @ 18:01:26 #77
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101178295
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:01 schreef rhubarbje het volgende:
collega's zonder wajong krijgen een proefperiode die betaald word
TS krijgt een soort van onbetaalde stage
dat lijkt me toch anders behandeld worden
Collega's zonder wajong zijn een minder groot risico voor zichzelf en voor de werkgever.

Ik weet niet of je het je realiseert, maar werknemers 'waar iets mee is' zijn een groot risico voor werkgevers. Als ze het niet trekken, komen ze voor rekening van de werkgever. Zulke risico's willen maar weinig werkgevers zomaar blind nemen. Wmb zeer begrijpelijk.

Door werkgevers de gelegenheid te bieden wajongers (en andere mensen 'waar iets mee is') met behoud van uitkering (en dus zonder kosten en risico) te proberen, vergroot je de kans op mogelijke arbeidsplaatsen voor hen die anders nooit aan de bak zullen komen.

Zijn werkgevers zo slecht dan? Nee, in het geheel niet. Het is allemaal inherent aan het systeem in Nederland dat vreselijk goed zorgt voor individuen.

Dus... werkgever neemt de moeite het te proberen, uitkeringsinstantie houdt tijdelijk het risico en de kosten, werknemer krijgt een eerlijke kans op een baan. Prachtige oplossing.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_101178375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:01 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Collega's zonder wajong zijn een minder groot risico voor zichzelf en voor de werkgever.

Ik weet niet of je het je realiseert, maar werknemers 'waar iets mee is' zijn een groot risico voor werkgevers. Als ze het niet trekken, komen ze voor rekening van de werkgever. Zulke risico's willen maar weinig werkgevers zomaar blind nemen. Wmb zeer begrijpelijk.

Door werkgevers de gelegenheid te bieden wajongers (en andere mensen 'waar iets mee is') met behoud van uitkering (en dus zonder kosten en risico) te proberen, vergroot je de kans op mogelijke arbeidsplaatsen voor hen die anders nooit aan de bak zullen komen.

Zijn werkgevers zo slecht dan? Nee, in het geheel niet. Het is allemaal inherent aan het systeem in Nederland dat vreselijk goed zorgt voor individuen.

Dus... werkgever neemt de moeite het te proberen, uitkeringsinstantie houdt tijdelijk het risico en de kosten, werknemer krijgt een eerlijke kans op een baan. Prachtige oplossing.
ik heb ook nooit gezegd dat ik de situatie van de werkgever niet begrijp
ik zeg alleen dat ik me wel in de TS kan verplaatsen wat dit betreft

Wajong krijg je niet zomaar, dat wil dus zeggen dat er iets 'mis' met je is
dat is al kut natuurlijk dat je op jonge leeftijd daar al mee zit
en als je daar dan telkens op deze manier op gewezen word (want niet onbegrijpelijk is vanuit de werkgever maar misschien wel pijnlijk voor de TS) kan ik me voorstellen dat je daar nogal ongelukkig van word

en ik heb ook nooit gezegd dat ze het niet moet doen of zo
het lijkt me juist een uitstekende kans
ik kan me alleen de frustratie wel voorstellen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  Moderator donderdag 25 augustus 2011 @ 18:17:28 #79
155227 crew  Guppy
dus
pi_101178980
Maar je kunt gewoonweg niet čn je uitkering houden čn salaris krijgen.

Het behouden van je uitkering de eerste drie maanden zorgt voor een backup voor TS en voor de werkgever, mocht het om wat voor reden nou toch niet gaan.
Mocht het wel gaan, dan volgt er een regulier contract en salaris. Op zich prima geregeld, toch?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 augustus 2011 @ 18:21:24 #80
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101179189
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:03 schreef rhubarbje het volgende:
ik heb ook nooit gezegd dat ik de situatie van de werkgever niet begrijp
ik zeg alleen dat ik me wel in de TS kan verplaatsen wat dit betreft

Wajong krijg je niet zomaar, dat wil dus zeggen dat er iets 'mis' met je is
dat is al kut natuurlijk dat je op jonge leeftijd daar al mee zit
en als je daar dan telkens op deze manier op gewezen word (want niet onbegrijpelijk is vanuit de werkgever maar misschien wel pijnlijk voor de TS) kan ik me voorstellen dat je daar nogal ongelukkig van word

en ik heb ook nooit gezegd dat ze het niet moet doen of zo
het lijkt me juist een uitstekende kans
ik kan me alleen de frustratie wel voorstellen
Ik kan het me ook voorstellen. Het is lullig genoeg als er iets met je aan de hand is; dat heb je liever niet. Maar imho (en nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen) moet je ondanks dat alles niet vergeten dat je blij mag zijn dat je in Nederland woont en dat de rest van de wereld er ook verdomd weinig aan kan doen dat jij iets mankeert.

Je hoeft niet op je knieen van dankbaarheid, maar drie maanden 'voor nix' (wat ik overigens niet 'voor nix' vind, maar dat terzijde) werken is volgens mij verwaarloosbaar.

Even omgedraaid: ik werk elke week 2 dagen voor nix, want 2/5 van mijn verdiensten gaan naar de fiscus. Onder andere om Wajong uitkeringen van te kunnen betalen. Het is niet anders; het systeem zit nou eenmaal zo in elkaar.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_101179352
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:21 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik kan het me ook voorstellen. Het is lullig genoeg als er iets met je aan de hand is; dat heb je liever niet. Maar imho (en nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen) moet je ondanks dat alles niet vergeten dat je blij mag zijn dat je in Nederland woont en dat de rest van de wereld er ook verdomd weinig aan kan doen dat jij iets mankeert.

Je hoeft niet op je knieen van dankbaarheid, maar drie maanden 'voor nix' (wat ik overigens niet 'voor nix' vind, maar dat terzijde) werken is volgens mij verwaarloosbaar.

Even omgedraaid: ik werk elke week 2 dagen voor nix, want 2/5 van mijn verdiensten gaan naar de fiscus. Onder andere om Wajong uitkeringen van te kunnen betalen. Het is niet anders; het systeem zit nou eenmaal zo in elkaar.
dat ben ik helemaal met je eens hoor!!
ik vind het alleen nogal zielig dat als je op fok Wajong zegt iedereen meteen met stenen naar je gaat gooien bij wijze van spreke
dat laat een wajonger zich niet beter voelen over zich zelf

maar ik ben het helemaal met je eens hoor dat we dankbaar mogen zijn voor ons systeem en dat we daar ook allemaal zorg voor moeten dragen en integer mee om moeten gaan
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  donderdag 25 augustus 2011 @ 18:29:34 #82
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101179642
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:24 schreef rhubarbje het volgende:
dat ben ik helemaal met je eens hoor!!
ik vind het alleen nogal zielig dat als je op fok Wajong zegt iedereen meteen met stenen naar je gaat gooien bij wijze van spreke
dat laat een wajonger zich niet beter voelen over zich zelf
En dat ben ik weer helemaal met jou eens. Neerkijken op en virtueel stenigen is vrijwel nooit nodig :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Moderator donderdag 25 augustus 2011 @ 18:33:22 #83
155227 crew  Guppy
dus
pi_101179850
Ooh harmonie O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101179888
And they lived happily ever after *snif*
;) :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_101209273
Beste Flew,

Als een werkgever twijfelt of hij je in dienst wil nemen kun je maximaal 3 maanden op proef werken in het bedrijf om te kijken hoe het gaat.
Dit heet proefplaatsing.

Samen met je werkgever kun je dan kijken of het werkt.
In deze periode krijg je geen loon van je werkgever. Je uitkering loopt in deze tijd gewoon door.

Bevalt het julllie beiden ? Sluit dan een arbeidsovereenkomst.
Je komt dan in dienst bij je werkgever en wordt vanaf dat moment wel door je werkgever betaald.

Ik snap dat je het “oneerlijk” vind dat je tijdens de proefplaatsing niet (financieel) beloond wordt.
Daar kan ik helaas niets aan veranderen.
Het grote voordeel is nu wel dat je een veel grotere kans hebt om een contract bij je werkgever te krijgen.

Actuele informatie over proefplaatsing vind je hier: http://bit.ly/q0JGz8

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
pi_101211931
quote:
Nu wil ik een mail schrijven (ik vind het lastig om het direct te vragen + hij is zelden op kantoor) naar mijn werkgever, met de vraag of ik toch 'recht' heb op een passend salaris.
Slechte keuze. ;)
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 28 augustus 2011 @ 02:43:17 #87
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_101277862
Om toch even op de originele 'klacht' van TS terug te komen: wellicht kun je voor die drie maanden een 'onkostenvergoeding' vragen, desnoods onder het mom van een royale reisvergoeding. Maar zoals inmiddels wel duidelijk zou moeten zijn is dat dan coulance van de werkgever. Of je dat kunt vragen hangt m.i. af van met welke toon de vorige keer besproken is dat je geen loon krijgt. Reageerde hij geergerd of verbaasd, of was het meer een "begrijpelijk, maar niet echt de bedoeling" reactie? In het laatste geval maak je wellicht kans. Maar laat je kans op een vaste baan hier niet op stuklopen.

Verder ben ik nog steeds érg nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag waarom je absoluut niet meer rond kunt komen de komende drie maanden? Zonder deze kans zou je dat ook moeten doen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_101278167
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 02:43 schreef twiFight het volgende:
.

Verder ben ik nog steeds érg nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag waarom je absoluut niet meer rond kunt komen de komende drie maanden? Zonder deze kans zou je dat ook moeten doen.
Wellicht extra kosten OV om op het werk te komen of iets dergelijks? Maar wellicht kan TS daar wel een vergoeding voor krijgen om deze kosten op te vangen? Wat betreft een "salaris"voor dat werken...tja, ik heb ook ooit in een ver verleden (jaren 80, veel jeugdwerkeloosheid) werkervaring opgedaan met behoud van een uitkering en heb dat toen met beide handen aangepakt want na een maand had ik een betaalde baan die ik zonder dat werkervaringproject zeker niet had gehad, het enige bezwaar van dat werkervaringsproject vond ik dat je er pas voor in aanmerking kwam als je een half jaar werkeloos was. ;(
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 28 augustus 2011 @ 05:10:57 #89
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_101279390
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Als je geen proefperiode had gewerkt, had je ook van alleen je uitkering moeten rondkomen. En voorheen moest je het ook.

Kortom: kwestie van de tering naar de nering zetten en de broekriem aanhalen.
Met dat laatste ben ik het wel eens, maar ook jij weet dat je met werk kosten maakt die je anders niet zou hebben.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_101279517
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:10 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Met dat laatste ben ik het wel eens, maar ook jij weet dat je met werk kosten maakt die je anders niet zou hebben.
Ik geloof niet dat dat het probleem is waar TS aandacht voor vroeg (nog los van het feit dat de werkgever wellicht een onkostenvergoeding mag verstrekken en/of dat sommige kosten fiscaal aftrekbaar zijn).

Ik denk dat je de 'budgetoverschrijding' moet zoeken in een heel andere hoek ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator zondag 28 augustus 2011 @ 06:35:46 #91
155227 crew  Guppy
dus
pi_101279820
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:10 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Met dat laatste ben ik het wel eens, maar ook jij weet dat je met werk kosten maakt die je anders niet zou hebben.
Daarnaast is thuiszitten ook niet goedkoop. Denk aan thuis koffie drinken, wc gebruiken, internetten enz enz
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101333465
Ik vind het toch wel vreemd dat iedereen het maar zo normaal vindt dat TS 3 maanden werkt zonder loon te krijgen. Het lijkt me juist goed en stimulerend als mensen die werken meer krijgen dan mensen die thuis zitten? Het idee van die proefperiode voor wajongers slaat wat mij betreft nergens op. De proefperiode die je als 'normale' werknemer krijgt is toch ook bedoeld om te kijken of het wel klikt tussen de werknemer en de werkgever en of je het werk wel aankunt? Ik snap niet waarom een 'normale' werknemer hier wel (volop) voor betaald krijgt en een wajonger niet?

Trouwens heeft mijn vader ook zoiets meegemaakt. Hij ging vanuit de ww met behoud van uitkering werken. De werkgever was erg tevreden en had het al over een contract. Na paar maanden, toen er loon moest worden betaald, werd mijn vader opeens met een smoesje aan de kant gezet. Echt, het is zo makkelijk als werkgever om hier misbruik van te maken.
  Official ESF Kreviewer maandag 29 augustus 2011 @ 16:24:38 #93
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101334258
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:04 schreef DeadStella het volgende:
Ik vind het toch wel vreemd dat iedereen het maar zo normaal vindt dat TS 3 maanden werkt zonder loon te krijgen.
...je zou eens iets doen voor je geld. Mensen zoals jij maken deze maatschappij kapot, met je verkankerde blik op het leven.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:26:37 #94
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101334328
Wees blij dat je een kans krijgt... Ik zou, als ik een eigen bedrijf had, niet zo staan te springen om WAJONG'ers.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:26:44 #95
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101334333
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:04 schreef DeadStella het volgende:
Ik vind het toch wel vreemd dat iedereen het maar zo normaal vindt dat TS 3 maanden werkt zonder loon te krijgen. Het lijkt me juist goed en stimulerend als mensen die werken meer krijgen dan mensen die thuis zitten? Het idee van die proefperiode voor wajongers slaat wat mij betreft nergens op. De proefperiode die je als 'normale' werknemer krijgt is toch ook bedoeld om te kijken of het wel klikt tussen de werknemer en de werkgever en of je het werk wel aankunt? Ik snap niet waarom een 'normale' werknemer hier wel (volop) voor betaald krijgt en een wajonger niet?
Je zit niet zomaar in de Wajong. Dat zijn vaak mensen met issues op sociaal of psychologisch vlak die moeilijk plaatsbaar zijn. Deze regeling die het UWV met bedrijven heeft is gewoon om het aantrekkelijker te maken voor deze bedrijven het te proberen met een Wajonger. Als ze dat niet zouden doen, zouden er gewoon veel minder banen zijn voor Wajongers.

Ik snap bovendien het gezeur over loon niet. Je houdt gewoon je uitkering dus je krijgt gewoon 'loon'. Maar kennelijk is het dan opeens vreemd dat je voor dat geld aan de slag moet in plaats van thuis te zitten.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_101334500
quote:
13s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:24 schreef Kreator het volgende:

[..]

...je zou eens iets doen voor je geld. Mensen zoals jij maken deze maatschappij kapot, met je verkankerde blik op het leven.
Mijn punt is juist dat mensen die iets doen, het beter zouden moeten hebben dan mensen die niets doen. Door mensen geen loon te bieden voor werk, zeg je in feite dat het niets uit maakt of iemand werkt of niet.
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:33:47 #97
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101334589
Ja, stel je voor dat je 3 maanden investeert om mogelijk een baan te krijgen. Als je 3 maanden op je billen blijft zitten heb je ook alleen maar je WAJONG.

Het is voor een werkgever nogal een risico om een WAJONG'er aan te nemen he. De meeste zijn niet echt betrouwbaar qua werktijden enzo.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Official ESF Kreviewer maandag 29 augustus 2011 @ 16:34:35 #98
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_101334618
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:31 schreef DeadStella het volgende:
Mijn punt is juist dat mensen die iets doen, het beter zouden moeten hebben dan mensen die niets doen. Door mensen geen loon te bieden voor werk, zeg je in feite dat het niets uit maakt of iemand werkt of niet.
Het punt is juist dat iemand die op de bank uit de neus zit te vreten, best eens 3 maanden voor datzelfde geld kan werken, met kans op een vaste baan waardoor het uit de neus vreten van de bank naar het werk verplaatst.
Dat je dat al niet ziet, is wel triest.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:37:05 #99
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101334723
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:31 schreef DeadStella het volgende:
Mijn punt is juist dat mensen die iets doen, het beter zouden moeten hebben dan mensen die niets doen. Door mensen geen loon te bieden voor werk, zeg je in feite dat het niets uit maakt of iemand werkt of niet.
Ik vind het inderdaad een goed plan om mensen die te vertikken die 3 maanden proefperiode te gaan werken ernstig te korten op hun uitkering ^O^
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_101334847
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:26 schreef Catbert het volgende:

[..]

Je zit niet zomaar in de Wajong. Dat zijn vaak mensen met issues op sociaal of psychologisch vlak die moeilijk plaatsbaar zijn. Deze regeling die het UWV met bedrijven heeft is gewoon om het aantrekkelijker te maken voor deze bedrijven het te proberen met een Wajonger. Als ze dat niet zouden doen, zouden er gewoon veel minder banen zijn voor Wajongers.

Ik snap bovendien het gezeur over loon niet. Je houdt gewoon je uitkering dus je krijgt gewoon 'loon'. Maar kennelijk is het dan opeens vreemd dat je voor dat geld aan de slag moet in plaats van thuis te zitten.
Ik snap dat het goed is om het aantrekkelijker te maken voor werkgevers om wajongers aan te nemen, maar zorg dan wel dat het voor de wajongers ook aantrekkelijker wordt om te werken (door bijv een aanvulling te geven zodat ze een normaal loon krijgen). Op deze manier hebben, mijns inziens, de bedrijven er een onevenredig groot voordeel van en wordt het erg makkelijk gemaakt hier misbruik van te maken.

Het idee van een uitkering is juist dat je dat geld krijgt als je niets kunt doen of doet. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen gaan werken zo veel ze kunnen, maar juist dan moeten geen uitkering krijgen maar loon. Werken hoort te lonen. Mocht iemand niet geschikt zijn om te werken (wat kennelijk, gezien de proefperiode, een groot risico is), dan moet zo'n iemand terug kunnen vallen op een uitkering. Juist wanneer je iemand niet gaat belonen voor zijn werk, dan zeg je dat het niet uitmaakt of iemand werkt of niet.
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:42:42 #101
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101334923
Je draait de zaak om; een Wajong'er moet zelf willen werken en daar moeite voor willen doen. Je kan niet alles op een zilveren blad aangereikt krijgen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_101335071
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:37 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ik vind het inderdaad een goed plan om mensen die te vertikken die 3 maanden proefperiode te gaan werken ernstig te korten op hun uitkering ^O^
Een uitkering (en zeker een wajong uitkering) is natuurlijk als vangnet bedoeld, voor als je niet in staat bent om te werken. En ja, een bijstandsuitkering soms ook voor als je te beroerd bent om te werken. Door mensen te gaan korten, haal je dat hele idee onderuit. Bijstandniveau is en hoort namelijk het absolute minimum te zijn. Overigens vind ik wel dat er bij sommige mensen die het echt vertikken om te werken (dus niet mensen die lichamelijk of geestelijk niet in staat zijn om te werken) er zeker wel een bepaald drang mag zijn.
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:54:35 #103
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101335412
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:46 schreef DeadStella het volgende:
Een uitkering (en zeker een wajong uitkering) is natuurlijk als vangnet bedoeld
En dat werkt ook prima toch? Je wordt sowieso geacht zelf de drive te hebben weer aan het werk te gaan. Wajong is bedoeld voor jongeren met issues die wel willen werken maar de mogelijkheid niet krijgen van veel bedrijven. Niet voor zeikerds die er een issue van maken dat ze voor hetzelfde geld opeens in plaats van thuis te zitten 3 maanden proeftijd moeten draaien.

Sowieso; het is maar voor 3 maanden, waar maak je je druk over. Als je dan eenmaal aan de slag bent, krijg je gewoon loon. Wees blij dat je uberhaupt die kans krijgt. En nogmaals; die proefperiode is dus om meer werkgevers bereid te krijgen om wajonngers aan te nemen. Niet meer, niet minder. Zonder die proefperiode zouden veel minder werkgevers bereid zijn het te proberen.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_101335422
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:42 schreef Catch22- het volgende:
Je draait de zaak om; een Wajong'er moet zelf willen werken en daar moeite voor willen doen. Je kan niet alles op een zilveren blad aangereikt krijgen.
Ja, tuurlijk. Als iemand in staat is te werken, zou diegene moeten willen werken. Maar daar mag ook wel loon tegenover staan. Het minimumloon ligt niet voor niets hoger dan bijstandsniveau.
In de echte wereld zullen veel mensen zich toch wel twee keer bedenken voordat ze een baan aannemen voor hetzelfde geld als waarvoor ze thuis zitten.

Overigens is het bij TS wel de bedoeling dat ze na 3 maanden mogelijk een contract krijgt. En dat hoop ik ook van harte!
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:57:23 #105
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101335531
Geen werkgever gaat dat risico lopen. Ze heeft toch geld nodig? Nu maakt ze het meeste kans om op relatief korte termijn geld te verdienen.

De werkgever investeert al tijd en neemt risico, kan me voorstellen dat die geen zin heeft om ook nog een salaris te betalen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_101335760
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:57 schreef Catch22- het volgende:
Geen werkgever gaat dat risico lopen. Ze heeft toch geld nodig? Nu maakt ze het meeste kans om op relatief korte termijn geld te verdienen.

De werkgever investeert al tijd en neemt risico, kan me voorstellen dat die geen zin heeft om ook nog een salaris te betalen.
Ik denk dat veel werkgevers geen zin hebben om salaris te betalen, gelukkig moet dat in de meeste gevallen wel. Ik vind het raar dat 'normale' werknemers wel betaald krijgen in hun proefperiode en wajongers niet. Als de wajonger niet bevalt, kun je hem toch elk moment (in de proefperiode) de laan uitsturen? Ik neem aan dat als het echt zo erg is, diegene na die onbetaalde proefperiode toch sowieso geen contract krijgt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:03:29 #107
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101335782
Een Wajong'er is een groter risico.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:08:54 #108
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101335973
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 17:03 schreef Catch22- het volgende:
Een Wajong'er is een groter risico.
Inderdaad.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_101336479
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 17:03 schreef Catch22- het volgende:
Een Wajong'er is een groter risico.
Als iemand niet bevalt, kun je ze gewoon ontslaan in de proefperiode. Dat kan met onmiddelijk ingang. Vanaf de eerste dag dat iemand er werkt. Als iemand zijn werk wel goed doet, zou diegene, mijns inziens, daarvoor betaald moeten krijgen.
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:26:27 #110
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101336677
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 17:21 schreef DeadStella het volgende:

[..]

Als iemand niet bevalt, kun je ze gewoon ontslaan in de proefperiode. Dat kan met onmiddelijk ingang. Vanaf de eerste dag dat iemand er werkt. Als iemand zijn werk wel goed doet, zou diegene, mijns inziens, daarvoor betaald moeten krijgen.
Voor iemand nuttig werk gaat doen/facturabel is, ben je wel een paar weken verder.

Maaruh, dan blijft TS toch op haar bil zitten, lekker WAJONGetje trekken, komt vanzelf iemand met een chill baantje die veel betaalt en waar je niets voor hoeft te doen. Alles komt wel aanwaaien en tot die tijd heb je wel geld toch! Gratis geld! Waarom niet?!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:39:08 #111
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101337212
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:40 schreef DeadStella het volgende:
Ik snap dat het goed is om het aantrekkelijker te maken voor werkgevers om wajongers aan te nemen, maar zorg dan wel dat het voor de wajongers ook aantrekkelijker wordt om te werken (door bijv een aanvulling te geven zodat ze een normaal loon krijgen). Op deze manier hebben, mijns inziens, de bedrijven er een onevenredig groot voordeel van en wordt het erg makkelijk gemaakt hier misbruik van te maken.
Ik ben vast niet de eerste die het zegt, maar je draait het om! De norm is gewoon dat je voor jezelf zorgt. En alleen als je dat echt niet kunt, neemt de maatschappij de kosten van jouw onderhoud voor je over.

En over het voordeel van bedrijven: neem van mij aan dat bedrijven die bereid zijn mensen uit willekeurig welk traject aan te nemen (al dan niet op proef), daar verdomd weinig voordeel van hebben. In tegendeel. Je ziet het 'voordeel' echt te rooskleurig. Mensen zijn immers niet voor niets moeilijk plaatsbaar. Als het 100% geweldige werknemers waren, dan zaten ze niet in een uitkeringssituatie.

quote:
Het idee van een uitkering is juist dat je dat geld krijgt als je niets kunt doen of doet. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen gaan werken zo veel ze kunnen, maar juist dan moeten geen uitkering krijgen maar loon. Werken hoort te lonen. Mocht iemand niet geschikt zijn om te werken (wat kennelijk, gezien de proefperiode, een groot risico is), dan moet zo'n iemand terug kunnen vallen op een uitkering. Juist wanneer je iemand niet gaat belonen voor zijn werk, dan zeg je dat het niet uitmaakt of iemand werkt of niet.
En dit is volledig vanuit de uitkeringsgerechtigde geredeneerd en daarom maar het halve verhaal.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:41:21 #112
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101337286
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:54 schreef DeadStella het volgende:

In de echte wereld zullen veel mensen zich toch wel twee keer bedenken voordat ze een baan aannemen voor hetzelfde geld als waarvoor ze thuis zitten.


Daar heb je gelijk in en het is te walgelijk voor woorden dát het zo is.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 17:43:04 #113
155227 crew  Guppy
dus
pi_101337349
Een werkgever investeert ook 3 maanden in de wajongere, dat moet je niet vergeten. Van misbruik is dus niet zomaar sprake, want een goede ingewerkte medewerker wil je niet laten gaan. Een wajongere is nu eenmaal een risico om in dienst te nemen, vandaar de backup.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101337959
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:04 schreef DeadStella het volgende:
Trouwens heeft mijn vader ook zoiets meegemaakt. Hij ging vanuit de ww met behoud van uitkering werken. De werkgever was erg tevreden en had het al over een contract. Na paar maanden, toen er loon moest worden betaald, werd mijn vader opeens met een smoesje aan de kant gezet. Echt, het is zo makkelijk als werkgever om hier misbruik van te maken.
Zou fijn zijn als bovenstaande 'tegenstanders' ook even hierop zouden kunnen reageren. M.i. heeft DeadStella hier wel een punt.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 18:08:06 #115
155227 crew  Guppy
dus
pi_101338163
Toch lijkt me dat geen standaard gang van zaken. Na maanden investeren in een wajongere laat je hem niet zomaar gaan. Bij ons in het bedrijf is dat tenminste niet aan de orde
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:09:32 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_101338202
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Toch lijkt me dat geen standaard gang van zaken. Na maanden investeren in een wajongere laat je hem niet zomaar gaan. Bij ons in het bedrijf is dat tenminste niet aan de orde
Bij de meeste bedrijven die met veel ongeschoolde krachten werken is dat dus wel de gang van zaken. De meeste wajongers kun je daar ook in drie dagen inwerken, en daarna heb je bijna 3 maanden gratis handjes.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 18:12:11 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_101338282
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij de meeste bedrijven die met veel ongeschoolde krachten werken is dat dus wel de gang van zaken. De meeste wajongers kun je daar ook in drie dagen inwerken, en daarna heb je bijna 3 maanden gratis handjes.
De wajongeren die hier in het bedrijf werken verrichten ook ongeschoolde hand en spandiensten. We willen ze vaak graag houden, maar meestal maken ze zelf de 3 maanden niet vol. Dat is de andere kant van de medaille, want dan pas merk je dat ze niet voor niks wajong hebben. Voor de wajongeren zelf is het dan een opluchting dat ze werken met behoud van uitkering. Daarom is dat namelijk.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:39:53 #118
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_101339214
quote:
2s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:02 schreef r_one het volgende:
Zou fijn zijn als bovenstaande 'tegenstanders' ook even hierop zouden kunnen reageren. M.i. heeft DeadStella hier wel een punt.
Zoals ik al eerer zei; bedrijven die wajongers aannemen staan op een speciale lijst en bij misbruik worden ze hier ook subiet afgeknikkerd. Natuurlijk is er heel soms misbruik, maar dat is sporadisch.

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Bij de meeste bedrijven die met veel ongeschoolde krachten werken is dat dus wel de gang van zaken. De meeste wajongers kun je daar ook in drie dagen inwerken, en daarna heb je bijna 3 maanden gratis handjes.
Oh, en jij hebt die "meeste" bedrijven allemaal bezocht zeker? :')
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_101339594
Wajong is de enigste uitkering die geldig is en waar juist meer geld in gepompt zou moeten worden. Een aangeboren handicap of een zwaar auto ongeluk vragen mensen niet om. Wij als samenleving geven deze mensen dan een aalmoes en verwachten dan dat ze dankbaar zijn.

'Hier, jammer dat je kreupel bent en bij je ouders moet wonen, maar hier is 700 euro. En wees dankbaar, kreupele hond!'

Wat veel mensen niet beseffen is dat 700 euro wel veel is, maar als het puntje bij paaltje komt, deze mensen nooit boven die 700 euro kunnen groeien. Als normale werknemer heb je dit wel. En dat omdat je bent geboren met een scheve poot.
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_101339689
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:39 schreef Catbert het volgende:
Zoals ik al eerer zei; bedrijven die wajongers aannemen staan op een speciale lijst en bij misbruik worden ze hier ook subiet afgeknikkerd. Natuurlijk is er heel soms misbruik, maar dat is sporadisch.
Ik heb even teruggelezen maar heb je dat nog niet eerder zien zeggen. Maar goed.

Mag ik vragen waar jij je kennis over die speciale lijst (en de resultaten ervan) vandaan hebt? Want het honende commentaar wat jij op Janneke141 hebt, zou je evengoed op je eigen (veronder)stelling kunnen toepassen.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 19:21:04 #121
155227 crew  Guppy
dus
pi_101340777
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:50 schreef Rechterbal het volgende:
Wajong is de enigste uitkering die geldig is en waar juist meer geld in gepompt zou moeten worden. Een aangeboren handicap of een zwaar auto ongeluk vragen mensen niet om. Wij als samenleving geven deze mensen dan een aalmoes en verwachten dan dat ze dankbaar zijn.

'Hier, jammer dat je kreupel bent en bij je ouders moet wonen, maar hier is 700 euro. En wees dankbaar, kreupele hond!'

Wat veel mensen niet beseffen is dat 700 euro wel veel is, maar als het puntje bij paaltje komt, deze mensen nooit boven die 700 euro kunnen groeien. Als normale werknemer heb je dit wel. En dat omdat je bent geboren met een scheve poot.
Dat is ook zo, mensen met een Wajong hebben er niet voor gekozen.

Maar als iemand als TS, een Wajonger met potentie, de kans krijgt op een baan, vind ik dat TS die kans dan ook moet grijpen. Dat is namelijk DE kans om te groeien in het inkomen. Andere kansen komen er niet.

En als dat dan betekent dat je 3 maanden investeert met behoud van je uitkering, lijkt me dat niet zo'n groot offer. Stel dat het niet lukt, dan kun je terugvallen op je uitkering, en het later, of ergens anders, nog eens proberen.

Zo'n werkgever investeert in je, leert je dingen en geeft je de kans om čcht te werken en te groeien in je inkomen. Zie het als een stage met zicht op een contract. Dat lijkt me iets waar je als Wajonger op zit te wachten.

Maar wat schetst de verbazing? TS vindt het niet eerlijk. TS wil beloond worden voor het werk, maar vergeet voor het gemak even dat er al een inkomen is, namelijk het behoud van de uitkering. Voor het geval het, door de beperking van TS, toch niet blijkt te gaan. Of als blijkt dat het werk niet bij TS past. Of de TS niet bij de werkgever.

Als er meteen een contract was geweest, met een normale proefperiode, was er geen uitkering meer geweest als had gebleken dat het niet was gegaan. Als TS er dan in de proefperiode mee stopt, is er een probleem. Dan is er namelijk geen WW, geen Wajong en niks anders om op terug te vallen. En dan blijft er een moeilijk plaatsbare werkloze over, die de bijstand inschiet in het gunstigste geval.

Wil TS dat dan?!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101341279
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:21 schreef Guppyfriend het volgende:
Als er meteen een contract was geweest, met een normale proefperiode, was er geen uitkering meer geweest als had gebleken dat het niet was gegaan. Als TS er dan in de proefperiode mee stopt, is er een probleem. Dan is er namelijk geen WW, geen Wajong en niks anders om op terug te vallen.
Dat is wel erg kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als een 'herleving'.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 19:37:24 #123
155227 crew  Guppy
dus
pi_101341545
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:32 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is wel erg kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als een 'herleving'.
Dat kan inderdaad wel, maar gaat in de praktijk niet van de een op andere dag. Is het niet zo dat in het geval van Wajong daar dan een herkeuring aan vooraf gaat? Ik weet er het fijne niet van hoor, op dat vlak. Puur omdat de Wajongeren bij ons in het bedrijf altijd 3 maanden werken met behoud van uitkering en ze dus haast niet voor deze situatie komen te staan. Je zou het jezelf op die manier nodeloos ingewikkeld maken
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_101343246
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij de meeste bedrijven die met veel ongeschoolde krachten werken is dat dus wel de gang van zaken. De meeste wajongers kun je daar ook in drie dagen inwerken, en daarna heb je bijna 3 maanden gratis handjes.
Een werkgever kan voor ongeschoold werk kiezen uit tientalle kandidaten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij het gratis met een waer mag proberen, anders kiest hij natuurlijk voor een andere kandidaat.

Wees blij dat die mogelijkheid er is, anders komen zulke jongeren nooit aan een baan. Als je dan gaat klagen dat je drie maanden later salaris krijgt begrijp ik niet, wees dankbaar voor de kans, en grijp die met beide handen aan!
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_101344431
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Een werkgever kan voor ongeschoold werk kiezen uit tientalle kandidaten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij het gratis met een waer mag proberen, anders kiest hij natuurlijk voor een andere kandidaat.
Tussen 'gratis' en 'volle mep' ligt nog een breed scala aan mogelijkheden. Wat is er op zich mis mee om de werkgever het verschil tussen uitkering en salaris te laten betalen? Dan heeft hij nog steeds een erg goedkope arbeidskracht, de uitkeringsgerechtigde krijgt 'loon naar arbeid' (nog altijd een rechtsbeginsel in NL) en het kost de BV Nederland niks meer.

Natuurlijk kun je stellen dat de 'kans op een baan' voldoende stimulans zou moeten zijn om de handen uit de mouwen te steken maar mijn vraag is wat er op bovenstaande tegen is. Anders gezegd: waarom moet het helemáál gratis voor de werkgever?
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:07:11 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_101346737
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:39 schreef Catbert het volgende:

[..]

Zoals ik al eerer zei; bedrijven die wajongers aannemen staan op een speciale lijst en bij misbruik worden ze hier ook subiet afgeknikkerd. Natuurlijk is er heel soms misbruik, maar dat is sporadisch.
Dat is alleen zo voor de wajongers die via reďntegratieprojecten geplaatst worden. Er zijn er ook nogal wat die zelfstandig op zoek gaan, dan ligt dat anders. Die solliciteren bij een bedrijf van hun keuze, geven de 'voordelen voor het bedrijf' aan en de contactpersoon bij het UWV en kunnen dan worden aangenomen. Het UWV komt niet vragen waarom het contract na enkele (3, of 6) maanden niet wordt verlengd.

quote:
[..]

Oh, en jij hebt die "meeste" bedrijven allemaal bezocht zeker? :')
Nee, maar ik werk zowel betaald als vrijwillig in begeleiding en onderwijs van (fysiek) gehandicapte jongeren dus je krijgt wel het een en ander mee. Daarnaast werkt mijn vriend voor een van de grootste werkgevers voor ongeschoolden in dit land dus die maakt het van zeer dichtbij mee.
Overigens ook de, door iemand anders hierboven al beschreven, variant dat wajongers het gewoon niet vol houden om mee te draaien in de hectiek van een grootwinkelbedrijf, ook al is dat op een beschermde plek en op aangepaste productiviteit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:15:18 #127
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101347299
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:28 schreef r_one het volgende:

Tussen 'gratis' en 'volle mep' ligt nog een breed scala aan mogelijkheden. Wat is er op zich mis mee om de werkgever het verschil tussen uitkering en salaris te laten betalen? Dan heeft hij nog steeds een erg goedkope arbeidskracht, de uitkeringsgerechtigde krijgt 'loon naar arbeid' (nog altijd een rechtsbeginsel in NL) en het kost de BV Nederland niks meer.

Natuurlijk kun je stellen dat de 'kans op een baan' voldoende stimulans zou moeten zijn om de handen uit de mouwen te steken maar mijn vraag is wat er op bovenstaande tegen is. Anders gezegd: waarom moet het helemáál gratis voor de werkgever?
Wij hebben in ons bedrijf in anderhalf jaar tijd 4 'bijzondere' werknemers gehad. Puur en alleen uit maatschappelijke bewogenheid, want voor het rendement hadden we (zeker achteraf gezien) beter een normaal betaalde kracht kunnen hebben.

Er is een groot verschil tussen 'zonder loonkosten' en 'zonder kosten'. In ons geval zijn we er na 4 mee gestopt, omdat de kosten simpelweg te hoog werden.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 21:39:10 #128
155227 crew  Guppy
dus
pi_101348812
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:15 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Wij hebben in ons bedrijf in anderhalf jaar tijd 4 'bijzondere' werknemers gehad. Puur en alleen uit maatschappelijke bewogenheid, want voor het rendement hadden we (zeker achteraf gezien) beter een normaal betaalde kracht kunnen hebben.

Er is een groot verschil tussen 'zonder loonkosten' en 'zonder kosten'. In ons geval zijn we er na 4 mee gestopt, omdat de kosten simpelweg te hoog werden.
Dit verhaal kan ik ook beamen. Een Wajongere is niet voor niks een moeilijk plaatsbare medewerker.

We hebben in totaal één succesvol iemand gehad die anderhalf jaar bij mij op de afdeling gewerkt heeft. Zij was supergemotiveerd om verder te komen, ook al lukte dat niet meteen. Ze heeft dus drie maanden bij mij op de afdeling gewerkt, en werkt nu op een andere afdeling in het bedrijf, met een regulier contract en volgt een opleiding om zich te specialiseren.

Maar dat is echt een uitzondering op de regel. Andere zogenaamde gratis medewerkers hebben ons klauwen met geld gekost doordat ze zich niet konden uiten, niet kwamen opdagen, woedeaanvallen kregen, niets durfden te vragen en daardoor dure fouten maakte, gewoon wegliepen, andere dingen gingen doen, en ga zo maar door.

Het is voor een werkgever niet zo dat je zomaar een gratis medewerker hebt. Die mensen komen met een rugzak vol, en dat maakt werkgevers huiverig om het te proberen. Dat is voor de Wajongeren die het wel kunnen/willen lastig, want zij moeten zich extra bewijzen. Maar als het dan lukt, kan ik uit ervaring zeggen dat een werkgever die mensen ook echt wel wil behouden.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')