abonnement Unibet Coolblue
pi_101135051
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!

Kortgezegd:

Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.

Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.

Quote: Niet zeiken, maar plassen!




Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op eerdere 'delen' van...niertje gezocht! ...niertje gezocht! en ...niertje gezocht! - deel 2


Uitgebreidere informatie vind je hieronder: (klik op spoiler)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:57:26 #2
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101135233
WTF
Ik geef hem je morgen wel terug.
pi_101135261
quote:
5s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:57 schreef Ikbenserieus het volgende:
WTF
Welkom...Je loopt achter, dit is alweer deel drie :P
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:58:26 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_101135265
quote:
5s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:57 schreef Ikbenserieus het volgende:
WTF
Lees deel 1 en 2 even en kom dan nog eens iets intelligents opmerken ^O^
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 17:59:25 #5
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101135300
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:58 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Lees deel 1 en 2 even en kom dan nog eens iets intelligents opmerken ^O^
Sommige mensen wachten zo te lezen op een donor-brein. :')
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 24 augustus 2011 @ 18:00:47 #6
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101135355
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:58 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Lees deel 1 en 2 even en kom dan nog eens iets intelligents opmerken ^O^
Zij wil dus via een forum iemand vinden die bereid is om een nier aan haar af te staan?
Als laatste hoop, zeg maar?
Zonder die nier heeft ze nog maar 5 tot 15 jaar te leven?
Ik geef hem je morgen wel terug.
pi_101135393
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:58 schreef ElisaB het volgende:
Lees deel 1 en 2 even en kom dan nog eens iets intelligents opmerken ^O^
+
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
Sommige mensen wachten zo te lezen op een donor-brein. :')
_O- Ja "meneer serieus", aangenaam kennis te maken ook met de vaste lezers, mijn fans en bodyguards!! _O_
pi_101135416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:00 schreef Ikbenserieus het volgende:
Zij wil dus via een forum iemand vinden die bereid is om een nier aan haar af te staan?
Als laatste hoop, zeg maar?
Zonder die nier heeft ze nog maar 5 tot 15 jaar te leven?
Gewoon even bijlezen in de baas z'n tijd joh!

Ik moet helaas zo de deur uit, maar ik heb het idee dat dit topic vanavond alweer vol staat, haha!!


Hier en artikel uit de National Geographic over het "strippen" en "kweken" van organen en ander lichaamseigen weefsel.


+

+


Hoopvol en zeer interessant!

[ Bericht 8% gewijzigd door Luna3 op 24-08-2011 18:12:40 ]
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 18:23:29 #9
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101136046
Dit mag niet. Er rust hier auteursrecht op of hetzelfde artikel moet ook online te raadplegen zijn.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101143591
Verkorte bron van de orginele bron (engelstalig)
Maar even serieus, bron staat gewoon in de 1e scan ;)

Succes met de zoektocht Luna!
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 21:26:21 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101143806
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:22 schreef maffemuts het volgende:
Verkorte bron van de orginele bron (engelstalig)
Maar even serieus, bron staat gewoon in de 1e scan ;)

Succes met de zoektocht Luna!
Of het gehele artikel moet publiek toegankelijk zijn, zoals die korte Engelse bron (met bronvermelding), maar dat geldt niet voor het hele artikel. Men mag ook geen complete boeken inscannen en op internet zetten (met of zonder bronvermelding).
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101147391
De_Kardinaal: daar is het feedback deel van het forum voor.......
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_101149922
Ach ja, een eventueel auteursrecht schenden en het eventueel aanklagen door de National Geographic is op dit moment wel één van de laatste dingen waar ik me druk over maak eerlijk gezegd...

En in andere topics (bijvoorbeeld "verzin het leukste onderschrift") worden continu foto's van anderen geplaatst waar auteursrecht of portretrecht op zit...geen haan die er naar kraait.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Of het gehele artikel moet publiek toegankelijk zijn, zoals die korte Engelse bron (met bronvermelding), maar dat geldt niet voor het hele artikel. Men mag ook geen complete boeken inscannen en op internet zetten (met of zonder bronvermelding).
Die korte Engelse bron is precies de letterlijke vertaling van het hele Nederlandse artikel. Of mis ik iets?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 21:22 schreef maffemuts het volgende:
Verkorte bron van de orginele bron (engelstalig)
Maar even serieus, bron staat gewoon in de 1e scan ;)

Succes met de zoektocht Luna!
dank voor de succeswensen...en dank voor het opzoeken van de online versie!!

[ Bericht 37% gewijzigd door Luna3 op 24-08-2011 23:24:56 ]
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 08:32:33 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101160534
De taal is anders en de ene is voorzien van illustraties :)
Nou ik neem aan als het niet binnen het beleid valt van fok dat een moderator er wel wat aan doet :P

Ik zou dergelijke informatie ook niet uit de NGG halen, maar van pubmedline. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101166274
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
De taal is anders en de ene is voorzien van illustraties :)
Nou ik neem aan als het niet binnen het beleid valt van fok dat een moderator er wel wat aan doet :P

Ik zou dergelijke informatie ook niet uit de NGG halen, maar van pubmedline. :P
Ik van de scanner! *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat vind je inhoudelijk van het artikel?
Ik vind het een super ontwikkeling, als er al mensen rondlopen met zo'n blaas!! Alleen weet ik niet of ik tegen die tijd nog ergens gezonde niercellen verstopt heb...zal niet lijkt me. Maar misschien dus een goede match via een DNAbank...

En verder spreekt het zich tegen: Eerst zegt het dat de nieren bloed zuiveren en een hormonale werking hebben, zoals een gewone nier, maar dat deze niet te implanteren zijn, maar wel draagbaar zijn, in tegenstelling van een dialyse apparaat...
En later zegt het zelfde artikel dat het geweldig zou zijn dat iedereen z'n lichaamseigen orgaan zou kunnen krijgen, en bij stap 4, 5, en 6 wordt die nier toch wel degelijk geimplanteerd...

Misschien een vertaalfoutje, ik zal het eens nalezen...


-edit-
heel klein vertaalfoutje..not implantable YET! ze zijn de 'nog' vergeten...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door Luna3 op 25-08-2011 12:32:51 ]
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 12:57:33 #16
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101167585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Ik van de scanner! *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat vind je inhoudelijk van het artikel?
Ik vind het een super ontwikkeling, als er al mensen rondlopen met zo'n blaas!! Alleen weet ik niet of ik tegen die tijd nog ergens gezonde niercellen verstopt heb...zal niet lijkt me. Maar misschien dus een goede match via een DNAbank...

En verder spreekt het zich tegen: Eerst zegt het dat de nieren bloed zuiveren en een hormonale werking hebben, zoals een gewone nier, maar dat deze niet te implanteren zijn, maar wel draagbaar zijn, in tegenstelling van een dialyse apparaat...
En later zegt het zelfde artikel dat het geweldig zou zijn dat iedereen z'n lichaamseigen orgaan zou kunnen krijgen, en bij stap 4, 5, en 6 wordt die nier toch wel degelijk geimplanteerd...

Misschien een vertaalfoutje, ik zal het eens nalezen...


-edit-
heel klein vertaalfoutje..not implantable YET! ze zijn de 'nog' vergeten...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het meer zie wat we allemaal kunnen in theorie, maar in de praktijk gaat dat jaren zo niet decennia nodig!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101172803
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind het meer zie wat we allemaal kunnen in theorie, maar in de praktijk gaat dat jaren zo niet decennia nodig!
Nou, dat zie ik niet zo, want er zijn al mensen die rondlopen met een op die manier gefabriceerde blaas!! Denk dat dit veel sneller gaat dan zo'n draagbare dialyse (on?)ding. Ik geef het tien jaar...
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 16:58:13 #18
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101175796
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 15:32 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Nou, dat zie ik niet zo, want er zijn al mensen die rondlopen met een op die manier gefabriceerde blaas!! Denk dat dit veel sneller gaat dan zo'n draagbare dialyse (on?)ding. Ik geef het tien jaar...
Dialyse bestaat al sinds de jaren 40 vd vorige eeuw. Nog steeds geen apparaat op broekzak-formaat met dezelfde capaciteit als een echte nier.

Die 'doorbraak' op de 'hoek' blijft altijd net op die 'hoek'.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101178801
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 16:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dialyse bestaat al sinds de jaren 40 vd vorige eeuw. Nog steeds geen apparaat op broekzak-formaat met dezelfde capaciteit als een echte nier.

Die 'doorbraak' op de 'hoek' blijft altijd net op die 'hoek'.
En juist daarom heb ik dus geen vertrouwen in de draagbare versie van een dialyse-machine. Gen-technologie is pas sinds kort in ontwikkeling en is nu al heel ver. Het muizenstadium is al voorbij en men kan een stamcel tot allelei organen en weefsels laten uitgroeien, zelfs tot longweefsel, terwijl geacht werd dat dat nooit zou kunnen omdat longen uit allemaal blaasjes bestaan. Inmiddels kunnen ze beschadigd longweefsel met die cellen herstellen! Dat voorkomt in de toekomst misschien wel de noodzaak van een longtransplantatie. Dichterbij dan dialyse aan een broekriem dus. (mijns inziens)
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 18:27:35 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101179532
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:13 schreef Luna3 het volgende:

[..]

En juist daarom heb ik dus geen vertrouwen in de draagbare versie van een dialyse-machine. Gen-technologie is pas sinds kort in ontwikkeling en is nu al heel ver. Het muizenstadium is al voorbij en men kan een stamcel tot allelei organen en weefsels laten uitgroeien, zelfs tot longweefsel, terwijl geacht werd dat dat nooit zou kunnen omdat longen uit allemaal blaasjes bestaan. Inmiddels kunnen ze beschadigd longweefsel met die cellen herstellen! Dat voorkomt in de toekomst misschien wel de noodzaak van een longtransplantatie. Dichterbij dan dialyse aan een broekriem dus. (mijns inziens)
Ik hoop dat het inderdaad een mogelijkheid is die deze generatie nog gaat meemaken, maar het is een hele stap van cellen naar een compleet complex orgaan.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_101204446
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 18:27 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik hoop dat het inderdaad een mogelijkheid is die deze generatie nog gaat meemaken, maar het is een hele stap van cellen naar een compleet complex orgaan.
misschien dat je met stamcel wel aangetaste nieren zo kan verbeteren dat je net boven de drempelwaardes voor dialyse komt.
pi_101213595
*uit lurkstand* Even tussen de discussie door: Luna, moedig dat je je verhaal hier zo neer hebt durven zitten en fijn dat je er zo open in bent. Zo trekt de mist die over dit soort onderwerpen toch een beetje op, voor mensen zoals ik die er nog nooit echt mee te maken hebben gehad. :)

Ik zelf heb geen niertje beschikbaar (leeftijd; eventuele kinderwens, dat gedoe ;) ) maar al zou dat niet meespelen, dan betwijfel ik of ik überhaupt in aanmerking zou komen (los gezien van mijn bloedgroep, die zou ik moeten navragen.) Ik heb namelijk 6 jaar terug een rugoperatie gehad en zowel donorbloed als donorbot ontvangen. (Tenminste, bot weet ik zeker, bloed geloof ik van wel...was zelf aardig wat verloren namelijk, maar kan het me niet zo goed meer heugen.)
Dus eh tja... wordt hem als ik wat ouder ben misschien ook niet echt, gok ik zo.

Maar succes in elk geval met de zoektocht, en ik blijf meelezen hoor!
pi_101214839
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 13:21 schreef Candaasje het volgende:
*uit lurkstand* Even tussen de discussie door: Luna, moedig dat je je verhaal hier zo neer hebt durven zitten en fijn dat je er zo open in bent. Zo trekt de mist die over dit soort onderwerpen toch een beetje op, voor mensen zoals ik die er nog nooit echt mee te maken hebben gehad. :)

Ik zelf heb geen niertje beschikbaar (leeftijd; eventuele kinderwens, dat gedoe ;) ) maar al zou dat niet meespelen, dan betwijfel ik of ik überhaupt in aanmerking zou komen (los gezien van mijn bloedgroep, die zou ik moeten navragen.) Ik heb namelijk 6 jaar terug een rugoperatie gehad en zowel donorbloed als donorbot ontvangen. (Tenminste, bot weet ik zeker, bloed geloof ik van wel...was zelf aardig wat verloren namelijk, maar kan het me niet zo goed meer heugen.)
Dus eh tja... wordt hem als ik wat ouder ben misschien ook niet echt, gok ik zo.

Maar succes in elk geval met de zoektocht, en ik blijf meelezen hoor!
Dank je voor je medeleven/medelezen! Hoop dat je rug goed is nu!!
pi_101215165
Ohja, rug is prima hoor. Die is zodanig verstevigd dat de rest van mijn lichaam eerder uit elkaar valt, haha!

Ik bedacht me net dat een (voormalig) buurmeisje hier ook een niertransplantie heeft gehad. Zij had dan wel het geluk dat er een donor binnen de familie gevonden kon worden.
En ondanks dat het zo dichtbij was, weet ik er toch nauwelijks iets van af. Maf eigenlijk...
pi_101217034
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 13:49 schreef Candaasje het volgende:
Ohja, rug is prima hoor. Die is zodanig verstevigd dat de rest van mijn lichaam eerder uit elkaar valt, haha!Ik bedacht me net dat een (voormalig) buurmeisje hier ook een niertransplantie heeft gehad. Zij had dan wel het geluk dat er een donor binnen de familie gevonden kon worden.
En ondanks dat het zo dichtbij was, weet ik er toch nauwelijks iets van af. Maf eigenlijk...
Hehehe.
pi_101217247
Heftig hoor, Luna3. Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe @$%@$E!@$% dialyseren kan zijn, maar ook hoe een mens er van kan opknappen. Ik hoop dat er snel een nier voor je wordt gevonden!
pi_101219139
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 14:34 schreef Beije het volgende:
Heftig hoor, Luna3. Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe @$%@$E!@$% dialyseren kan zijn, maar ook hoe een mens er van kan opknappen. Ik hoop dat er snel een nier voor je wordt gevonden!
Dank je, ik ook ja. Als ik een goed vooruitzicht heb, dan hou ik het zeker ook wel makkelijker vol. Als die onzekerheid er is van 1 tot misschien wel 15 jaar dialyseren, lijkt het me veel moeilijker om het vol te houden. We wachten het af... Vanavond "mag" ik weer... -O-
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:16:48 #28
137949 Disana
pi_101221051
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:18 schreef Luna3 het volgende:
Vanavond "mag" ik weer... -O-
Begint het al een beetje te wennen? En staat al vast wanneer ze iets aan je shunt gaan doen?
pi_101221300
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:16 schreef Disana het volgende:
Begint het al een beetje te wennen? En staat al vast wanneer ze iets aan je shunt gaan doen?
Hm, wennen, niet echt. Regen in Nederlandse zomers, dat went! Dialyse niet echt, haha. (nu ik zo over nadenk...regen in de zomer went ook niet echt eigenlijk...)

Krijg 5 september een angiogram van de shunt, om te kijken waar het bloed in de shunt allemaal naar toe wil. Aan de hand daarvan wordt bepaald of er uberhaupt een bending kan plaatsvinden. (schijnt niet altijd te kunnen) Dus daarna krijg ik iets concreets te horen...
pi_101222360
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:18 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Dank je, ik ook ja. Als ik een goed vooruitzicht heb, dan hou ik het zeker ook wel makkelijker vol. Als die onzekerheid er is van 1 tot misschien wel 15 jaar dialyseren, lijkt het me veel moeilijker om het vol te houden. We wachten het af... Vanavond "mag" ik weer... -O-
Sterkte vanavond! Lukt het allemaal met aanprikken enzo?
pi_101222654
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:57 schreef Beije het volgende:
Sterkte vanavond! Lukt het allemaal met aanprikken enzo?
Shunt is zo groot, ze kunnen 'm geblinddoekt aanprikken als ze willen! We zijn begonnen met 1 naald dialyse, omdat de shunt zo pijnlijk is. Moet nu langer zitten, maar vrijdag is altijd wel een lekker tv-avondje...
pi_101223116
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:05 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Shunt is zo groot, ze kunnen 'm geblinddoekt aanprikken als ze willen! We zijn begonnen met 1 naald dialyse, omdat de shunt zo pijnlijk is. Moet nu langer zitten, maar vrijdag is altijd wel een lekker tv-avondje...
vanavond hogere flow toch? 400ml/min ofzo? ben benieuwd hoe dat gaat. :)
pi_101223392
Ik zeg, maak er een trending topic op Twitter van!
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_101223517
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:23 schreef dawg het volgende:
vanavond hogere flow toch? 400ml/min ofzo? ben benieuwd hoe dat gaat. :)
Ja, de hoofdverpleegkundige dialyse zou overleggen met de vaatdeskundige of dat mocht. Hoop het, toch beter voor de afvalstoffen.
pi_101223532
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:35 schreef Rechterbal het volgende:
Ik zeg, maak er een trending topic op Twitter van!
Sommige vriendinnen hebben de link vh topic al getwittert...
pi_101223639
#geilebabezoektnier #niertjegezocht #hiermetdienier #jijeenbierikeennier

Juiste personen vragen om een RT en het zit wel goed :)
Niet dat je een nier krijgt natuurlijk, maar wel met bekendheid en vindbaarheid van jou.
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_101223812
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:43 schreef Rechterbal het volgende:
#geilebabezoektnier #niertjegezocht #hiermetdienier #jijeenbierikeennier

Juiste personen vragen om een RT en het zit wel goed :)
Niet dat je een nier krijgt natuurlijk, maar wel met bekendheid en vindbaarheid van jou.
"Hier met die nier" vind ik het leukste, maar misschien een beetje dwingend!
En iemand noemde hier al eerder "biertje gezocht". Waarschijnlijk dat ik dan nog meer hits krijg :+
pi_101223960
royKWKWKW twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 17:56:15 Meisje zoekt nier via internet. http://t.co/uUjtc1M Twitter helpt. #hiermetdienier RT! reageer retweet
Death solves all problems: no man, no problem.
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:32:04 #39
137949 Disana
pi_101225092
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 16:23 schreef Luna3 het volgende:

Hm, wennen, niet echt. Regen in Nederlandse zomers, dat went! Dialyse niet echt, haha. (nu ik zo over nadenk...regen in de zomer went ook niet echt eigenlijk...)

Krijg 5 september een angiogram van de shunt, om te kijken waar het bloed in de shunt allemaal naar toe wil. Aan de hand daarvan wordt bepaald of er uberhaupt een bending kan plaatsvinden. (schijnt niet altijd te kunnen) Dus daarna krijg ik iets concreets te horen...
Ah, dat duurt dus nog wel een weekje of twee. Sterkte vanavond, met je laptopje op schoot :)
pi_101227696
Heftig.

Ik weet mijn bloedgroep niet eens, maar ik denk ook niet dat ik mijn nier snel af zal staan; en voel me dan ook echt een klootzak om dat zo te zeggen. :P

Hopelijk staat er binnenkort een held voor je op die zich aanbiedt. Het is al zo vaak gezegd maar ik wens je heel veel sterkte.
pi_101230752
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:40 schreef Captainp00face het volgende:
Heftig.

Ik weet mijn bloedgroep niet eens, maar ik denk ook niet dat ik mijn nier snel af zal staan; en voel me dan ook echt een klootzak om dat zo te zeggen. :P

Hopelijk staat er binnenkort een held voor je op die zich aanbiedt. Het is al zo vaak gezegd maar ik wens je heel veel sterkte.
Ook niet als je vader, moeder, broer of zus een nier nodig heeft?
pi_101231358
Dan wel, maar voor een 'vreemde' werkt dat bij mij net ietsje anders.
pi_101243256
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:03 schreef Captainp00face het volgende:
Dan wel, maar voor een 'vreemde' werkt dat bij mij net ietsje anders.
Logisch. Zo denken de meesten...maar niet iedereen :)
pi_101243377
Ik vind het fijn om te lezen dat dit topic mensen aan het denken zet over het afstaan van een nier.
We l valt me op dat niet alle argumenten om het niet te doen relevant zijn. Het ontvangen van bot en bloed in het verleden speelt geen rol bij het wel of niet doneren.

Ik las ook dat veel mensen niet aan een vreemde willen doneren. Ik begrijp dat het doneren van een nier iets heel persoonlijks is. Voor mij was dit anoniem doneren juist een voorwaarde. Er zijn veel mensen die op een donornier wachten en hoe kon ik nu bepalen wie er het meest voor in aangmerking kwam. Ik vond het helemaal niet belangrijk dat ik niet weet wie mijn nier gekregen heeft. Het feit dat door mijn nier te doneren ik iemand een kans gegeven heb op een betere kwaliteit van leven is genoeg.
Ik hoefde ook geen dankbaarheid, ik weet toch wel dat een ontvanger dat is.
In mijn ogen is het afstaan van een nier ook niet iets bijzonders geweest. Ik denk er eerlijk gezegd nooit meer aan en ik voel ook geen enkel verschil met vroeger.
Ik ben net zo actief, heb dezelfde conditie en behalve een miniem litteken op mijn onderbuik is het hoofdstuk eiegnlijk afgesloten.

Er zijn veel flinke en dappere mensen als Luna en die verdienen allemaal een kans op een betere kwaliteit van leven.Ik weet ook dat we op dit forum niet de hele problematiek rondom nierdonatie kunnen oplossen, maar toch zou ik alle lezers willen vragen er nog eens over na te denken.

Ik ben blij dat ik toen die stap genomen heb en zou het zoweer doen
pi_101247501
Dat is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Die wachtlijst is er niet voor niets. Degene boven aan zit waarschijnlijk al een hele tijd aan de dialyse. (ipv zelf iemand als TS uitkiezen). Al zou ik waarschijnlijk wel weer eerder aan een bekende doneren dan aan er voor kiezen om de bovenste op de lijst om de bekende een plaatsje te laten opschuiven. Maar waarschijnlijk is dat ook wel omdat de drempel van doneren wat lager is.

Gelukkig hoef ik daar (nog?) niet over na te denken aangezien ik een jonge vrouw ben met wellicht een kinderwens

Goed topic trouwens, ik wist niet dat er mensen waren die vrijwillig een nier afstonden aan een onbekende. Je hoort normaal alleen maar over familieleden die een nier afstaan.
pi_101251696
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:53 schreef Rechterbal het volgende:
royKWKWKW twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 17:56:15 Meisje zoekt nier via internet. http://t.co/uUjtc1M Twitter helpt. #hiermetdienier RT! reageer retweet
Haha, te gek. En dat "meisje" maakt m'n dag alweer helemaal geslaagd :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:40 schreef Captainp00face het volgende:
Heftig.
Ik weet mijn bloedgroep niet eens, maar ik denk ook niet dat ik mijn nier snel af zal staan; en voel me dan ook echt een klootzak om dat zo te zeggen. :P
Hopelijk staat er binnenkort een held voor je op die zich aanbiedt. Het is al zo vaak gezegd maar ik wens je heel veel sterkte.
Vergeten te melden gister, maar 'die gedachte' maakt je echt geen klootzak hoor. Dan zou ik een heleboel "klootzakken" in m'n leven hebben, haha!! Zo is het niet. Iedereen heeft z'n eigen beweegredenen om het wel of niet te doen. Als je mensen daarmee niet in hun waarde laat, houd je geen vrienden meer over. Ik begrijp ook dat sommige mensen als reden hebben dat ze niet durven of gewoon niet willen, en ook dat is een goede reden. Het gaat hier niet om een pakje boter!!

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 01:33 schreef marion4 het volgende:
Ik vind het fijn om te lezen dat dit topic mensen aan het denken zet over het afstaan van een nier.
We l valt me op dat niet alle argumenten om het niet te doen relevant zijn. Het ontvangen van bot en bloed in het verleden speelt geen rol bij het wel of niet doneren.

Ik las ook dat veel mensen niet aan een vreemde willen doneren. Ik begrijp dat het doneren van een nier iets heel persoonlijks is. Voor mij was dit anoniem doneren juist een voorwaarde. Er zijn veel mensen die op een donornier wachten en hoe kon ik nu bepalen wie er het meest voor in aangmerking kwam. Ik vond het helemaal niet belangrijk dat ik niet weet wie mijn nier gekregen heeft. Het feit dat door mijn nier te doneren ik iemand een kans gegeven heb op een betere kwaliteit van leven is genoeg.
Ik hoefde ook geen dankbaarheid, ik weet toch wel dat een ontvanger dat is.
In mijn ogen is het afstaan van een nier ook niet iets bijzonders geweest. Ik denk er eerlijk gezegd nooit meer aan en ik voel ook geen enkel verschil met vroeger.
Ik ben net zo actief, heb dezelfde conditie en behalve een miniem litteken op mijn onderbuik is het hoofdstuk eiegnlijk afgesloten.

Er zijn veel flinke en dappere mensen als Luna en die verdienen allemaal een kans op een betere kwaliteit van leven.Ik weet ook dat we op dit forum niet de hele problematiek rondom nierdonatie kunnen oplossen, maar toch zou ik alle lezers willen vragen er nog eens over na te denken.

Ik ben blij dat ik toen die stap genomen heb en zou het zoweer doen
Hallo Marion, fijn dat je hier in deel drie weer post!

Ik weet inderdaad ook heel zeker dat de ontvanger jou heel dankbaar is! Er zijn inmiddels in mijn directe omgeving ook wat mensen bewuster over doneren gaan nadenken, en die hebben een goede nierfunctie en de juiste bloedgroep. Een definitieve beslissing is er nog niet, maar wellicht een goed en hoopvol begin. Omdat ik niemand wil pushen ben ik gematigd enthousiast, en mede omdat het al eerder op zaken is vastgelopen. Los van het feit of iemand het uiteindelijk door wil zetten, is een goede match heel specifiek en misschien zit 'ie er niet eens bij.

Betreft alle voor mij anonieme mensen hier vind ik het geweldig dat iedereen zo meeleeft en er een discussie is ontstaan. En dat er mensen bewust zijn gaan nadenken over doneren na leven, en misschien zelfs een paar over doneren bij leven! Bis bis! *O*


quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 10:42 schreef Miendientje het volgende:
Dat is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Die wachtlijst is er niet voor niets. Degene boven aan zit waarschijnlijk al een hele tijd aan de dialyse. (ipv zelf iemand als TS uitkiezen). Al zou ik waarschijnlijk wel weer eerder aan een bekende doneren dan aan er voor kiezen om de bovenste op de lijst om de bekende een plaatsje te laten opschuiven. Maar waarschijnlijk is dat ook wel omdat de drempel van doneren wat lager is.

Gelukkig hoef ik daar (nog?) niet over na te denken aangezien ik een jonge vrouw ben met wellicht een kinderwens

Goed topic trouwens, ik wist niet dat er mensen waren die vrijwillig een nier afstonden aan een onbekende. Je hoort normaal alleen maar over familieleden die een nier afstaan.
Ik neem aan dat Marion ook aan een goede vriend of familielid had gedoneerd als die nierfalen had gehad. Maar als je graag uit goede wil een nier wilt doneren om iemand voor de rest van zijn leven te helpen...en je kent niemand met nierfalen...dan is er dus de optie om als barmhartige sameritaan te doneren aan een onbekende.
Geweldig toch!!

Hier een linkje van een boek, van schrijver A.H.J. Dautzenberg, die zelf als samaritaan vrijwillig een nier afstond aan een onbekende ontvanger: http://www.ahjdautzenberg.nl/2010/12/samaritaan/

Hij staat ook in de spoiler van de OP, maar bij deze nog een keer.
pi_101252848
Vorig jaar is mijn nier via cross-over naar een mevrouw gegaan. Haar man wilde ook een nier aan haar afstaan maar beiden matchten niet goed. Ze heeft mijn nier gekregen op de voorwaarde dat haar man zijn nier zou afstaan aan een patient op de wachtlijst. Zo zijn er twee mensen getransplanteerd en hebben geen dialyse meer nodig hebben.

Alleen al het feit dat mensen er meer over gaan nadenken is al een goede zaak voor alle nierpatienten. Er moet zoveel mogelijk ruchtbaarheid aangegeven worden.

Ik hoop voor jou Luna dat je snel een goede donor vindt.

Geloof me, er is echt geen lef voor nodig.........
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:36:58 #48
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101253236
Luna, ben onder de indruk van je verhaal en vind het heel bijzonder dat je hier een oproep doet. Wie weet...
Wat ik me afvraag is vooral practisch van aard. Als je een nier doneert, betekent dat natuurlijk een ziekenhuisopname en een x aantal dagen uit de running zijn. Je moet als donor dus niet alleen bereid zijn om lichamelijk een offer te doen, maar het heeft ook wel financiële gevolgen. Als je een dienstverband hebt, moet je je ziekmelden en dat kost het vooral je werkgever geld. En soms jezelf ook, als je zo' n werkgever hebt die loon inhoudt bij ziektedagen. Als je zelfstandige bent ligt het anders, dan heb je de dagen dat je opgenomen bent geen inkomen. Hoe zit dat dan eigenlijk, is daar een compensatieregeling voor? Ik denk dat veel mensen het ook niet doen vanwege inkomstenverlies.
pi_101253317
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:36 schreef Aventura het volgende:
Luna, ben onder de indruk van je verhaal en vind het heel bijzonder dat je hier een oproep doet. Wie weet...
Wat ik me afvraag is vooral practisch van aard. Als je een nier doneert, betekent dat natuurlijk een ziekenhuisopname en een x aantal dagen uit de running zijn. Je moet als donor dus niet alleen bereid zijn om lichamelijk een offer te doen, maar het heeft ook wel financiële gevolgen. Als je een dienstverband hebt, moet je je ziekmelden en dat kost het vooral je werkgever geld. En soms jezelf ook, als je zo' n werkgever hebt die loon inhoudt bij ziektedagen. Als je zelfstandige bent ligt het anders, dan heb je de dagen dat je opgenomen bent geen inkomen. Hoe zit dat dan eigenlijk, is daar een compensatieregeling voor? Ik denk dat veel mensen het ook niet doen vanwege inkomstenverlies.
Dank je Aventura, over de kosten: In de OP staan in de spoiler linkjes over vergoedingen. Moet je maar eens kijken, dan kun je zien hoe dat verlies gecompenseerd wordt.

http://www.rijksoverheid.(...)r-donoren-werknemers
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:50:18 #50
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101255436
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:40 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Dank je Aventura, over de kosten: In de OP staan in de spoiler linkjes over vergoedingen. Moet je maar eens kijken, dan kun je zien hoe dat verlies gecompenseerd wordt.

http://www.rijksoverheid.(...)r-donoren-werknemers
Oh interessant, niet gezien door de spoilertags!

Voor mij is het hele onderwerp iets waar ik mijn kop voor in het zand steek. Ik ben 33 en heb al zeker 5 jaar nierschade (aan de nierfilters) door jarenlange onbehandelde (want onontdekte) hypertensie. Mijn nierfunctie is tot nu toe niet aangetast. Ik ga regelmatig op controle bij de internist. De toestand is onvoorspelbaar omdat men niet weet wat er precies aan de hand is. Had ik al een hge bloeddruk en veroorzaakte dit de nierschade, of is het precies andersom en hoe is het dan onstaan? Lekker onduidelijk dus. Ik denk er eigenlijk nooit aan, maar door jouw verhaal word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt. Het is echt naar als je nieren niet werken. Ik hoop echt dat er snel iets gebeurt :)
pi_101259921
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 15:50 schreef Aventura het volgende:
Oh interessant, niet gezien door de spoilertags!

Voor mij is het hele onderwerp iets waar ik mijn kop voor in het zand steek. Ik ben 33 en heb al zeker 5 jaar nierschade (aan de nierfilters) door jarenlange onbehandelde (want onontdekte) hypertensie. Mijn nierfunctie is tot nu toe niet aangetast. Ik ga regelmatig op controle bij de internist. De toestand is onvoorspelbaar omdat men niet weet wat er precies aan de hand is. Had ik al een hge bloeddruk en veroorzaakte dit de nierschade, of is het precies andersom en hoe is het dan onstaan? Lekker onduidelijk dus. Ik denk er eigenlijk nooit aan, maar door jouw verhaal word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt. Het is echt naar als je nieren niet werken. Ik hoop echt dat er snel iets gebeurt :)
Lastig dat men niet weet wat er bij jou aan de hand was. Maar ik hoop dat als de functie nu nog goed is, dat gewoon zo blijft.

Dat van die spoilertags: Ik dacht ik zet de concrete informatie in een spoiler, anders wordt de Openings Post zo lang. Ik kan het nu niet meer aanpassen, maar misschien moet ik de spoiler weglaten en alles gewoon zichtbaar tonen in een eventueel deel 4 tot en met...400? (haha)
pi_101389162
Lol. Ik zou ff bellen denk ik.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:02:11 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101389515
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:55 schreef angelfish het volgende:
Lol. Ik zou ff bellen denk ik.
hey nog een maanvis
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101390172
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hey nog een maanvis
Ik ben een keizersvis, die zitten in zout water, jij in zoet, toch?
pi_101391972
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:13 schreef angelfish het volgende:
Ik ben een keizersvis, die zitten in zout water, jij in zoet, toch?
Zout, zoet; natrium, glucose ...ach, ik filter beiden niet meer goed :)

Mooi bruggetje naar on-topic, nietwaar? w/
pi_101408524
Heel goed. ;-) Verder nog ontwikkelingen van het front?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 13:56:33 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101408926
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:13 schreef angelfish het volgende:

[..]

Ik ben een keizersvis, die zitten in zout water, jij in zoet, toch?
klopt ;D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101422034
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 13:46 schreef angelfish het volgende:
Heel goed. ;-) Verder nog ontwikkelingen van het front?
;)

Nee, hier niks nieuws. Maandag worden de bloedwaarden voor en na dialyse weer getapt: dan zien ze wat de dialyse allemaal filtert. Tot nu toe waren de uitslagen 'netjes'.

Krijg dit trouwens net doorgestuurd van een goede vriendin:

http://www.nu.nl/tech/2603712/smartphone-app-orgaandonatie.html

Interessant.
pi_101434331
Ik denk dat het alleen maar gaat werken als het standaard op de smartphone staat. Ik denk dat meer mensen op de brief reageren die is thuisgestuurd dan dat ze een app downloaden om zich aan te melden als donor...
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_101434781
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 23:52 schreef dralion13 het volgende:
Ik denk dat het alleen maar gaat werken als het standaard op de smartphone staat. Ik denk dat meer mensen op de brief reageren die is thuisgestuurd dan dat ze een app downloaden om zich aan te melden als donor...
Ja, denk ik ook hoor, maar kvind het wel "modern" van de overheid.
pi_101440060
Misschien kan je ook over een andere boeg gooien: een soort 2e show op te zetten net als BNN een aantal jaren terug. Dat leverde best wat donoren op..
Als je echt nog beter scoort heb je theoretisch kans om de wachtlijst te verkorten (?)..
Er zit minder een taboe op het 'inschrijven als donor' dan aan een wildvreemde een orgaan van jezelf af te staan..

elke dag verongelukken mensen.. O-)
pi_101443014
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 09:00 schreef Eelcotje84 het volgende:
Misschien kan je ook over een andere boeg gooien: een soort 2e show op te zetten net als BNN een aantal jaren terug. Dat leverde best wat donoren op..
Als je echt nog beter scoort heb je theoretisch kans om de wachtlijst te verkorten (?)..
Er zit minder een taboe op het 'inschrijven als donor' dan aan een wildvreemde een orgaan van jezelf af te staan..

elke dag verongelukken mensen.. O-)
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is enorm afgenomen sinds de verpliching van de helm, autogordel, 't invoeren van de 30 km/uur zones, etc. Juist daarom zou de overheid dit moeten compenseren met de ADR, maar ja, dat snappen de witte boorden dus niet helemaal. Zijn heel blij dat er minder doden vallen, maar beseffen niet dat er aan de andere kant van de lijn dus nog steeds doden vallen...

Even voor de duidelijkheid: Ook ik vind het fantastisch dat er minder doden vallen in het verkeer!!! Alleen vind ik de huidige orgaandonor wet daar erg wankel tegenover staan. Als ik met dit topic toch wat mensen een codicil heb kunnen laten invullen, heb ik die mensen iig kunnen bereiken, iets wat de overheid tot nu toe met al hun dure (waardeloze) campagnes dus nog niet gelukt was. Hulde aan de (oude en) nieuwe invullers!! _O_
  donderdag 1 september 2011 @ 11:47:36 #64
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101443586
Maar kan er niet beter wat gedaan worden aan het geringe aantal transplantatiegeschikte doden met donorcodicil? Er gaan genoeg mensen dood maar door omstandigheden zijn die organen dan niet meer goed.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 11:53:28 #65
137949 Disana
pi_101443733
In Kampen is er een expositie over het werk van dokter Kolff, die de kunstnier heeft uitgevonden.

http://www.stedelijkemuse(...)exposities/kolff.asp

Begin 1943 was de eerste kunstnier gereed. Het apparaat bestond uit een grote trommel omwonden met 40 meter cellofaan dat eigenlijk bestemd was voor de worstfabrieken. De onderste helft van de draaiende trommel bevond zich in een geëmailleerd bad dat gevuld was met met spoelvloeistof. Het mechanische gedeelte bestond uit onderdelen van een fiets en een oude Ford motor.

Hèhè.
pi_101443750
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:47 schreef Maanvis het volgende:
Maar kan er niet beter wat gedaan worden aan het geringe aantal transplantatiegeschikte doden met donorcodicil? Er gaan genoeg mensen dood maar door omstandigheden zijn die organen dan niet meer goed.
Uhm, hoe bedoel je dat? Want als er met een ongeluk iemand z'n ribben een long hebben doorboord, kan men de longen niet meer gebruiken. Zo ook met verdrinking=longen vol water, stuur in lever=lever gescheurd, etc. Ik snap niet welke opties je dan bedoelt met organen transplantatiegeschikt maken, ik ging er vanuit dat dat aan de aard van het overlijden lag...
pi_101443846
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:53 schreef Disana het volgende:
In Kampen is er een expositie over het werk van dokter Kolff, die de kunstnier heeft uitgevonden.

http://www.stedelijkemuse(...)exposities/kolff.asp

Begin 1943 was de eerste kunstnier gereed. Het apparaat bestond uit een grote trommel omwonden met 40 meter cellofaan dat eigenlijk bestemd was voor de worstfabrieken. De onderste helft van de draaiende trommel bevond zich in een geëmailleerd bad dat gevuld was met met spoelvloeistof. Het mechanische gedeelte bestond uit onderdelen van een fiets en een oude Ford motor.

Hèhè.
Gaaf! Alleen in het filmpje van de nierstiching werd uitgelegd dat het eerste dialyseapparaat gemaakt was van een onderdeel uit een Duitse bommenwerper. "Deutsche wurst bomber" zeker! _O-
  donderdag 1 september 2011 @ 12:02:19 #68
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101444012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:53 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Uhm, hoe bedoel je dat? Want als er met een ongeluk iemand z'n ribben een long hebben doorboord, kan men de longen niet meer gebruiken. Zo ook met verdrinking=longen vol water, stuur in lever=lever gescheurd, etc. Ik snap niet welke opties je dan bedoelt met organen transplantatiegeschikt maken, ik ging er vanuit dat dat aan de aard van het overlijden lag...
nou, je organen sterven bijvoorbeeld heel snel af nadat je hart is gestopt met kloppen. Nieren zijn daarin het voordeligst, die kunnen 2 uur nadat het hart gestopt is met kloppen nog gedoneerd worden. Maar toch wordt maar een zeeeeeer klein percentage van de mensen die aangegeven hebben donor te willen worden, daadwerkelijk donor. Gewoon omdat je organen al verlept zijn voordat de arts erbij is die er achter komt dat je kon doneren.
Is het niet verstandiger om al die miljoenen die nu gaan naar meer donoren werven, te laten gaan naar onderzoek naar nieuwe technologie om meer organen uit hetzelfde aantal doden te halen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101444401
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:02 schreef Maanvis het volgende:
nou, je organen sterven bijvoorbeeld heel snel af nadat je hart is gestopt met kloppen. Nieren zijn daarin het voordeligst, die kunnen 2 uur nadat het hart gestopt is met kloppen nog gedoneerd worden. Maar toch wordt maar een zeeeeeer klein percentage van de mensen die aangegeven hebben donor te willen worden, daadwerkelijk donor. Gewoon omdat je organen al verlept zijn voordat de arts erbij is die er achter komt dat je kon doneren.
Is het niet verstandiger om al die miljoenen die nu gaan naar meer donoren werven, te laten gaan naar onderzoek naar nieuwe technologie om meer organen uit hetzelfde aantal doden te halen?
Ah, op die manier. Ja, zou niet verkeerd zijn. Al weet ik wel dat ze juist sinds een tijd je pas ook non-heart-beating donaties doen. Vroeger moest de donor hersendood zijn en het hart moest nog kloppen (meestal onder 'invloed' van een hart(/long) machine) maar tegenwoordig kan het dus ook als het hart al gestopt is. Dat lijkt me al een behoorlijke vooruitgang op dat gebied.
pi_101447540
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nou, je organen sterven bijvoorbeeld heel snel af nadat je hart is gestopt met kloppen. Nieren zijn daarin het voordeligst, die kunnen 2 uur nadat het hart gestopt is met kloppen nog gedoneerd worden. Maar toch wordt maar een zeeeeeer klein percentage van de mensen die aangegeven hebben donor te willen worden, daadwerkelijk donor. Gewoon omdat je organen al verlept zijn voordat de arts erbij is die er achter komt dat je kon doneren.
Is het niet verstandiger om al die miljoenen die nu gaan naar meer donoren werven, te laten gaan naar onderzoek naar nieuwe technologie om meer organen uit hetzelfde aantal doden te halen?
hoe kom je bij die 2 uur? :?

ik heb even gezocht op warme ischemietijd (de tijd dat het orgaan nog in het lichaam zit, postmortaal), en kwam uit op het volgende:

http://www.transplantatie(...)e=prof_orgaandonatie
quote:
Na de hartstilstand wordt een periode van vijf minuten ‘no touch' aangehouden, waarin geen handelingen bij de overledene plaatsvinden, zoals hartmassage, kunstmatige ventilatie of het toedienen van medicijnen. Na deze vijf minuten kan de uitnameprocedure starten. In korte tijd worden de te doneren organen gespoeld en uitgenomen. Hierbij komen de longen, lever, nieren en eilandjes van Langerhans (geprepareerd uit de pancreas) in aanmerking.
ik denk dus dat die 2 uur wel heel erg ruim zijn. koude ischemietijd ligt op ongeveer 36 uur, mits bewaard in ijs. hoe korter hoe beter uiteraard.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:09:03 #71
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101447640
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:05 schreef dawg het volgende:

[..]

hoe kom je bij die 2 uur? :?
Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Donor_(geneeskunde)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101447768
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:09 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Donor_(geneeskunde)
dan nog denk ik dat ze erg ruim zijn. maar goed, nvmd. ~:)
  donderdag 1 september 2011 @ 14:15:39 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101447829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:13 schreef dawg het volgende:

[..]

dan nog denk ik dat ze erg ruim zijn. maar goed, nvmd. ~:)
Hoe ruimer, hoe beter voor Luna3 :).
Sowieso is het zonde dat orgaandonatie zo vaak onmogelijk is doordat de techniek er nog niet is om de organen langer geschikt te houden. Als dat kon dan waren de wachtlijsten nihil.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101447872
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoe ruimer, hoe beter voor Luna3 :).
Sowieso is het zonde dat orgaandonatie zo vaak onmogelijk is doordat de techniek er nog niet is om de organen langer geschikt te houden. Als dat kon dan waren de wachtlijsten nihil.
warme ischemietijd (postmortaal binnen het lichaam) is niet zo belangrijk, belangrijker is dat ze de koude ischemietijd (pre- en postmortaal buiten het lichaam) nog op kunnen rekken. of een adr, nog beter. ;)
  donderdag 1 september 2011 @ 14:28:52 #75
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101448206
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:17 schreef dawg het volgende:

[..]

warme ischemietijd (postmortaal binnen het lichaam) is niet zo belangrijk, belangrijker is dat ze de koude ischemietijd (pre- en postmortaal buiten het lichaam) nog op kunnen rekken. of een adr, nog beter. ;)
Zou ADR echt zoveel opleveren?
Er overlijden volgens het CBS dagelijks 370 mensen (gemiddeld gezien). Daarvan is volgens de site jaofnee.nl 1 op de 10000 overledenen die ja zegt geschikt voor orgaandonatie. Dat levert 14 lichamen op per jaar waaruit men organen kan halen, ALS ZE ALLEMAAL JA ZEIDEN.

Ergens heb ik het gevoel dat een getal niet klopt. Dat moet dan wel op de site jaofnee.nl zijn, aantal overledenen is namelijk makkelijk te meten door CBS.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101448251
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zou ADR echt zoveel opleveren?
Er overlijden volgens het CBS dagelijks 370 mensen (gemiddeld gezien). Daarvan is volgens de site jaofnee.nl 1 op de 10000 overledenen die ja zegt geschikt voor orgaandonatie. Dat levert 14 lichamen op per jaar waaruit men organen kan halen, ALS ZE ALLEMAAL JA ZEIDEN.
kijk maar naar belgië.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:38:56 #77
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101448516
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:30 schreef dawg het volgende:

[..]

kijk maar naar belgië.
Kan dat niet door andere factoren komen?
Bijvoorbeeld, België stond in 2007 in de top 10 van meeste verkeersdoden ter wereld, en had in 2010 nog steeds 2x zoveel verkeersdoden per 1000 inwoners als nederland.
Bovendien, hebben zij wellicht andere procedures ten aanzien van orgaandonatie? Hoe lang zijn zij en wij al bezig met non-heart-beating donaties?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101448735
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kan dat niet door andere factoren komen?
Bijvoorbeeld, België stond in 2007 in de top 10 van meeste verkeersdoden ter wereld, en had in 2010 nog steeds 2x zoveel verkeersdoden per 1000 inwoners als nederland.
Bovendien, hebben zij wellicht andere procedures ten aanzien van orgaandonatie? Hoe lang zijn zij en wij al bezig met non-heart-beating donaties?
niet alle verkeersdoden zijn geschikt voor donatie. plus wordt men door een adr gedwongen na te denken over een keuze en die ook te registreren. er zijn meer nee-knikkers dan ja-knikkers, omdat een groot deel de moeite niet neemt. als er niks geregistreerd staat wordt het gevraagd aan de nabestaanden, die dan weer vaak nee zeggen omdat ze het niet weten en dus "op zeker spelen".
  donderdag 1 september 2011 @ 14:49:18 #79
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101448847
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:46 schreef dawg het volgende:

[..]

niet alle verkeersdoden zijn geschikt voor donatie. plus wordt men door een adr gedwongen na te denken over een keuze en die ook te registreren. er zijn meer nee-knikkers dan ja-knikkers, omdat een groot deel de moeite niet neemt. als er niks geregistreerd staat wordt het gevraagd aan de nabestaanden, die dan weer vaak nee zeggen omdat ze het niet weten en dus "op zeker spelen".
Ik las net een nieuwsbericht over orgaandonatie in noord holland, +/- 68% van de nabesaanden in nederland zegt ja tegen orgaandonatie als het ze wordt gevraagd. Ik denk dat het in brabant en limburg nog veel meer is aangezien hier veel meer donoren zijn.

Hoe gaat dit momenteel, stel ik ga dood.
De arts komt en stelt m'n overlijden vast.

Wanneer/hoe wordt dan het orgaandonatie traject in gang gezet? Ga er maar vanuit dat ik geen codicil bij me draag en m'n nabestaanden laat beslissen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101448943
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik las net een nieuwsbericht over orgaandonatie in noord holland, +/- 68% van de nabesaanden in nederland zegt ja tegen orgaandonatie als het ze wordt gevraagd. Ik denk dat het in brabant en limburg nog veel meer is aangezien hier veel meer donoren zijn.
post dat bericht dan meteen ff. :P

en ik ben benieuwd in hoeverre dat verschilt als puntje bij paaltje komt. als verdriet wellicht in de weg staat, en/of de echte confrontatie.

dat laatste durf ik niet te zeggen, ik heb zelf nooit te maken gehad met een postmortale donor, alleen met levende donoren. en dat wordt gewoon ingepland.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:00:29 #81
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101449221
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:52 schreef dawg het volgende:

[..]

post dat bericht dan meteen ff. :P

en ik ben benieuwd in hoeverre dat verschilt als puntje bij paaltje komt. als verdriet wellicht in de weg staat, en/of de echte confrontatie.
Het moet ook echt heel snel beslist worden voordat je organen niet meer geschikt zijn. Ik kan me voorstellen dat m'n familie dan eerst gruwelijk verdriet zouden hebben en na een tijdje gaan denken over hoe de crematie/begrafenis te regelen etc.

quote:
dat laatste durf ik niet te zeggen, ik heb zelf nooit te maken gehad met een postmortale donor, alleen met levende donoren. en dat wordt gewoon ingepland.
ik vind het jammer dat daar de focus nooit op ligt. want stel een arts denkt er te laat aan dat ie moet checken of het lichaam geschikt is voor orgaandonatie, dan zijn die organen al ongeschikt.
ik vraag me af of hier standaardprocedures voor zijn en of di ewellicht verbeterd kunnen worden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101449424
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:


ik vind het jammer dat daar de focus nooit op ligt. want stel een arts denkt er te laat aan dat ie moet checken of het lichaam geschikt is voor orgaandonatie, dan zijn die organen al ongeschikt.
ik vraag me af of hier standaardprocedures voor zijn en of di ewellicht verbeterd kunnen worden.
die zijn er, daar is eurotransplant voor.
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 15:10:04 #83
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101449497
Wat ik mij altijd afvraag is of je als je euthanasie wil, maar nog wel geschikte organen hebt of je dan euthanasie kan laten plegen met het transplantatie-team op de gang?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 1 september 2011 @ 15:16:59 #84
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101449691
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:07 schreef dawg het volgende:

[..]

die zijn er, daar is eurotransplant voor.
Eens kijken op de eurotransplant site.
Volgens de statistieken doet belgië het helemaal niet beter dan nederland als het gaat om niertransplantatie.
Nederland heeft 0,54 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (868 op 16 miljoen)
België heeft 0,75 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (825 op 11 miljoen)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101449733
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het moet ook echt heel snel beslist worden voordat je organen niet meer geschikt zijn. Ik kan me voorstellen dat m'n familie dan eerst gruwelijk verdriet zouden hebben en na een tijdje gaan denken over hoe de crematie/begrafenis te regelen etc.

juist daarom is het ook zo belangrijk dat iedereen er nu zelf over nadenkt.
zodat je nabestaanden daar niet mee 'opgescheept' zitten.
of je dat dan vast laat leggen in een codicil is aan ieder voor zich, het is maar een kleine moeite maar toch. zolang je er je directe omgeving maar van op de hoogte brengt. dat zij weten wat er met jou organen moet gebeuren.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:30:20 #86
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101450054
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag is of je als je euthanasie wil, maar nog wel geschikte organen hebt of je dan euthanasie kan laten plegen met het transplantatie-team op de gang?
Het kan wel, maar in de pratkijk is het nog niet voorgekomen in nederland:
http://www.stnu.nl/nieuws(...)ogelijke-combinatie/
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101450131
ADR dwingt mensen er wel over na te denken. Als je geen donor wilt zijn zal je in actie moeten komen om dat aan te geven. Nu is het te vrijblijvend.
Veel mensen nemen geen beslissing omdat ze er niet over na willen denken. Redenen: te druk, geen zin, bang voor de dood, etc.
Het maakt me niet uit of je ja of nee zegt (het liefst natuurlijk ja), maar denk erover na en laat je registreren.

Kleine moeite, groot plezier...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  donderdag 1 september 2011 @ 15:40:21 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101450362
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:33 schreef David Letterman het volgende:
ADR dwingt mensen er wel over na te denken. Als je geen donor wilt zijn zal je in actie moeten komen om dat aan te geven. Nu is het te vrijblijvend.
Veel mensen nemen geen beslissing omdat ze er niet over na willen denken. Redenen: te druk, geen zin, bang voor de dood, etc.
Het maakt me niet uit of je ja of nee zegt (het liefst natuurlijk ja), maar denk erover na en laat je registreren.

Kleine moeite, groot plezier...
ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101450707
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
Ja, wanneer is iets geslaagd? Als er een paar honderd bijkomen of slechts 10? Je hebt wel een punt, maar ik kies dan liever voor een systeem waar we dan misschien 10 mensen meer kunnen helpen dan niet.
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_101450736
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
minimaal evenveel natuurlijk, aangezien de mensen die nu al ja invullen dat bij een adr ook zullen doen, en het is dus zeer aannemelijk dat er dan alleen maar meer mensen een ja invullen.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:52:09 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101450741
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:50 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Ja, wanneer is iets geslaagd? Als er een paar honderd bijkomen of slechts 10? Je hebt wel een punt, maar ik kies dan liever voor een systeem waar we dan misschien 10 mensen meer kunnen helpen dan niet.
het punt is dat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Als je 10 miljoen uit moet geven voor ADR en daarmee 10 mensen meer redt, of je geeft 10 miljoen uit aan onderzoek naar betere donatietechnieken waarmee je 100 mensen meer redt per jaar, dan kies ik liever voor dat tweede.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101450797
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

het punt is dat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Als je 10 miljoen uit moet geven voor ADR en daarmee 10 mensen meer redt, of je geeft 10 miljoen uit aan onderzoek naar betere donatietechnieken waarmee je 100 mensen meer redt per jaar, dan kies ik liever voor dat tweede.
dat kan niet wat je zegt, want daar zijn dan niet genoeg donoren voor. het is niet alsof er ineens honderden barmhartige samaritanen opstaan. :)
  donderdag 1 september 2011 @ 15:57:51 #93
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101450926
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:53 schreef dawg het volgende:

[..]

dat kan niet wat je zegt, want daar zijn dan niet genoeg donoren voor. het is niet alsof er ineens honderden barmhartige samaritanen opstaan. :)
Nu is 1 op de 10000 lijken maar geschikt voor donatie.
Als we dat kunnen terugbrengen naar 1 op de 2000 dan heb je er bijv. al 67 donoren per jaar bij.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101451205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nu is 1 op de 10000 lijken maar geschikt voor donatie.
Als we dat kunnen terugbrengen naar 1 op de 2000 dan heb je er bijv. al 67 donoren per jaar bij.
dat klopt, maar dan nog moeten die donoren er wel zijn, ergo, mensen moeten bereid zijn zich beschikbaar te stellen, voor of na hun dood. en dat is nu dus het probleem, waarvan ik denk dat je dat voor een deel kunt aanpakken met een adr.
  donderdag 1 september 2011 @ 16:18:12 #95
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101451482
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:07 schreef dawg het volgende:

[..]

dat klopt, maar dan nog moeten die donoren er wel zijn, ergo, mensen moeten bereid zijn zich beschikbaar te stellen, voor of na hun dood. en dat is nu dus het probleem, waarvan ik denk dat je dat voor een deel kunt aanpakken met een adr.
die donoren zijn er genoeg. in het dorp waarin ik woon alleen al 12000. daarvan is er dus maar 1 die daadwerkelijk gaat doneren. als 1 op de 2000 mensen geschikt wordt voor donatie worden er dat 6!
ADR kan daar misschien niet tegenop.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101451866
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

die donoren zijn er genoeg. in het dorp waarin ik woon alleen al 12000. daarvan is er dus maar 1 die daadwerkelijk gaat doneren. als 1 op de 2000 mensen geschikt wordt voor donatie worden er dat 6!
ADR kan daar misschien niet tegenop.
versoepelde criteria voor de matching zorgt niet voor meer donoren. alleen dat er meer geschikte ontvangers zullen zijn per donor.
  donderdag 1 september 2011 @ 16:33:36 #97
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101451921
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:31 schreef dawg het volgende:

[..]

versoepelde criteria voor de matching zorgt niet voor meer donoren. alleen dat er meer geschikte ontvangers zullen zijn per donor.
ik heb het niet over versoepelde criteria voor matching, maar over technologie die meer overledenen geschikt maakt voor donatie.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101452398
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:33 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik heb het niet over versoepelde criteria voor matching, maar over technologie die meer overledenen geschikt maakt voor donatie.
dan overlijden er toch niet ineens meer mensen? in het geval van verkeersongevallen kunnen ze er niet meer uithalen denk ik. verder ligt het aan de ziekten, of leefgewoonten, en ook daar valt denk ik niet zoveel meer te halen. ik denk dat er meer te halen valt bij de registratie (het begin), en de duurzaamheid van een transplantaat dmv betere immunosuppressiva.
pi_101452410
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
wat denk je van de zorg voor mensen die geen orgaan ontvangen? de paar mensen die een orgaan ontvangen bespaar je weer op zorgkosten.
het is maar net hoe je het wilt bekijken.
  donderdag 1 september 2011 @ 16:52:12 #100
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101452513
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:48 schreef dawg het volgende:

[..]

dan overlijden er toch niet ineens meer mensen? in het geval van verkeersongevallen kunnen ze er niet meer uithalen denk ik. verder licht het aan de ziekten, of leefgewoonten, en ook daar valt denk ik niet zoveel meer te halen
ik weet het niet, ik heb er geen verstand van. maar er werd juist gezegd in een ander topique van een tijdje geleden dat het kwam doordat veel organen al verlept zijn voordat men tot orgaandonatie over kan gaan.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101454856
Hier kun je de gemeenten vergelijken, qua aantal geregistreerde donoren!!

http://www.jaofnee.nl/donorvergelijker


(moet vanavond weer alles even op mijn gemak bijlezen, nu te druk voor...)
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 18:27:30 #102
137949 Disana
pi_101455305
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:12 schreef Luna3 het volgende:
Hier kun je de gemeenten vergelijken, qua aantal geregistreerde donoren!!

http://www.jaofnee.nl/donorvergelijker


(moet vanavond weer alles even op mijn gemak bijlezen, nu te druk voor...)
Oh dat is wel leuk. Volgens mij doet mijn gemeente het zo slecht nog niet?

Groningen
Inwoners 163.505
Geregistreerd 69.685
Donorstand 42.6%
Ranking 1028

Zegt Ja 28.7%
Zegt Nee 14.0%
pi_101479545
Amsterdam 35.4%, valt me nog mee eigenlijk.
(ik ben er een van, met O-neg)
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:21:47 #104
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101480700
ik heb een mailtje gestuurd naar de organisatie achter jaofnee.nl waar ik uitleg vraag over die '1 op 10000 overledenen die ja invult doneert bij overlijden' aangezien dat niet kan kloppen met gegevens van CBS en Eurotransplant erbij. Ben benieuwd wat voor uitleg ze daarvoor hebben :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 11:37:45 #105
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101482857
quote:
Nijmegen

Inwoners:
134.220
Geregistreerd:
59.910
Donorstand:
44.6%
Zegt Ja: 29.1%
Zegt Nee: 15.5%
Ranking:
594
Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 2 september 2011 @ 11:41:23 #106
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101482973
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?
da's dus het rare want je kon 3 opties kiezen bij mijn weten.
1) JA
2) Nee ;(
3) Ik laat mijn nabestaanden beslissen.

Bij mijn weten tenminste, ik heb het ding zo niet bij de hand.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101484234
Ik ga weer even los:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:52 schreef dawg het volgende:
...benieuwd in hoeverre dat verschilt als puntje bij paaltje komt. als verdriet wellicht in de weg staat, en/of de echte confrontatie...
Precies. Ouders of partner van de overledenen zijn vaak zo in shock dat ze even niet kunnen bedenken dat de dood van hun geliefde ook nog iets positiefs voor een ander kan betekenen. Alleen al vanuit die basale gedachte beslissen nabestaanden vaak voor "nee". Gelukkig niet iedereen. ADR kan die beslissing overbodig maken. De donor heeft voor overlijden ADR geweigerd, of geaccepteerd. Net zo makkelijk en het scheelt ook nog eens tijd van soebatten "over a dead body".

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:38 schreef Maanvis het volgende:
Kan dat niet door andere factoren komen?
Bijvoorbeeld, België stond in 2007 in de top 10 van meeste verkeersdoden ter wereld, en had in 2010 nog steeds 2x zoveel verkeersdoden per 1000 inwoners als nederland...
We weten allemaal natuurlijk allang dat Belgen niet kunnen autorijden!!! _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:46 schreef dawg het volgende:
...er zijn meer nee-knikkers dan ja-knikkers, omdat een groot deel de moeite niet neemt. als er niks geregistreerd staat wordt het gevraagd aan de nabestaanden, die dan weer vaak nee zeggen omdat ze het niet weten en dus "op zeker spelen".
Dit dus! En wat te bedenken over de arts die na dit klote nieuws nog eens even moet gaan "schooien" om de orgaantjes. Ik kan me voorstellen dat dit voor atsen haast een onmogelijke opgave is. Hoe breng je dit ter sprake bij intens verdrietige mensen?!!

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:
...ik vind het jammer dat daar de focus nooit op ligt. want stel een arts denkt er te laat aan dat ie moet checken of het lichaam geschikt is voor orgaandonatie, dan zijn die organen al ongeschikt.
ik vraag me af of hier standaardprocedures voor zijn en of dit ewellicht verbeterd kunnen worden.
Artsen denken daar niet te laat aan. Het is inderdaad een standaard procedure/protocol wat ze doorlopen bij overlijden en ze "moeten" de vraag over donatie verplicht stellen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:16 schreef Maanvis het volgende:
Eens kijken op de eurotransplant site.
Volgens de statistieken doet belgië het helemaal niet beter dan nederland als het gaat om niertransplantatie.
Nederland heeft 0,54 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (868 op 16 miljoen)
België heeft 0,75 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (825 op 11 miljoen)
Het aantal wachtenden in België flink omlaag is gegaan sinds 1987 (jaar van invoering ADR)
http://gezondheid.blog.nl(...)t-donoren-w-l-korter

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:18 schreef loecje het volgende:
juist daarom is het ook zo belangrijk dat iedereen er nu zelf over nadenkt.
zodat je nabestaanden daar niet mee 'opgescheept' zitten.
of je dat dan vast laat leggen in een codicil is aan ieder voor zich, het is maar een kleine moeite maar toch. zolang je er je directe omgeving maar van op de hoogte brengt. dat zij weten wat er met jou organen moet gebeuren.
Precies. En ik zou het wel vast laten leggen, want dan kunnen artsen dat ook zijn in de database, en wijken nabestaanden daar gewoon ook niet van af. (tenzij ze bezwaren hebben, maar die moeten dan gegrond zijn)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag is of je als je euthanasie wil, maar nog wel geschikte organen hebt of je dan euthanasie kan laten plegen met het transplantatie-team op de gang?
Misschien moet ik ook een oproepje doen op een forum over zelfdoding... 8)7

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:30 schreef Maanvis het volgende:
Het kan wel, maar in de pratkijk is het nog niet voorgekomen in nederland:
http://www.stnu.nl/nieuws(...)ogelijke-combinatie/
Aahjoh, gewoon onder narcose brengen (lekker laten inslapen dus) en alles d'ruit halen...dan overlijd persoon in kwestie vanzelf en blijft alles lekker 'vers'... oohooo!

quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:33 schreef David Letterman het volgende:
ADR dwingt mensen er wel over na te denken. Als je geen donor wilt zijn zal je in actie moeten komen om dat aan te geven. Nu is het te vrijblijvend.
Veel mensen nemen geen beslissing omdat ze er niet over na willen denken. Redenen: te druk, geen zin, bang voor de dood, etc.
Het maakt me niet uit of je ja of nee zegt (het liefst natuurlijk ja), maar denk erover na en laat je registreren.
Kleine moeite, groot plezier...
Need I say more? Nope!

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:40 schreef Maanvis het volgende:
ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
Er is al DERTIG MILJOEN EURO gereserveerd voor de invoering van de ADR. Maar de gelovige tere zieltjes houden het al jaren tegen.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:50 schreef David Letterman het volgende:
Ja, wanneer is iets geslaagd? Als er een paar honderd bijkomen of slechts 10? Je hebt wel een punt, maar ik kies dan liever voor een systeem waar we dan misschien 10 mensen meer kunnen helpen dan niet.
Ik ook. Als je zelf niet dodelijk ziek bent, kun je ook niet oordelen over het feit dat tien levens misschien wel of niet waardevol zouden zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:51 schreef dawg het volgende:
minimaal evenveel natuurlijk, aangezien de mensen die nu al ja invullen dat bij een adr ook zullen doen, en het is dus zeer aannemelijk dat er dan alleen maar meer mensen een ja invullen.
Sterker nog: de ja-invullers HOEVEN helemaal niks in te vullen. Het zijn bij ADR de nee-invullers die actief actie moeten ondernemen. En dat is zo mooi, want als je doneren echt niet wil, dan vul je echt wel een formuliertje in! En de ja-mensen hoeven niks te doen. Beter kan niet lijkt me!!

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:
het punt is dat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Als je 10 miljoen uit moet geven voor ADR en daarmee 10 mensen meer redt, of je geeft 10 miljoen uit aan onderzoek naar betere donatietechnieken waarmee je 100 mensen meer redt per jaar, dan kies ik liever voor dat tweede.
Het geld staat al gereserveerd, dus ach. ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:53 schreef dawg het volgende:
dat kan niet wat je zegt, want daar zijn dan niet genoeg donoren voor. het is niet alsof er ineens honderden barmhartige samaritanen opstaan. :)
Niet? Ook niet door dit topic?! w/

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:18 schreef Maanvis het volgende:
die donoren zijn er genoeg. in het dorp waarin ik woon alleen al 12000. daarvan is er dus maar 1 die daadwerkelijk gaat doneren. als 1 op de 2000 mensen geschikt wordt voor donatie worden er dat 6!
ADR kan daar misschien niet tegenop.
Er zijn echt niet genoeg donoren. Misschien in jouw dorp wel, maar die moeten dan wel allemaal overlijden. Als er iemand van die andere bewoners overlijdt, heb je niks...

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:49 schreef loecje het volgende:
wat denk je van de zorg voor mensen die geen orgaan ontvangen? de paar mensen die een orgaan ontvangen bespaar je weer op zorgkosten.
het is maar net hoe je het wilt bekijken.
Precies. Dialyse alleen al is de reden dat jullie allemaal steeds hogere zorgkosten betalen :Y :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?
Jep, dit gaat alleen over de geregistreerden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:41 schreef Maanvis het volgende:
da's dus het rare want je kon 3 opties kiezen bij mijn weten.
1) JA
2) Nee ;(
3) Ik laat mijn nabestaanden beslissen.
Bij mijn weten tenminste, ik heb het ding zo niet bij de hand.
Uhm, dat klopt ook. Als je invult kun je "Ja", "Nee", of "Nabestaanden beslissen" invullen. Als je niks invult of terugstuurt, zit je dus bij die overigen die niet geregistreerd staan. Ze kunnen dat getal natuurlijk berekenen omdat ze het aantal inwoners weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Luna3 op 02-09-2011 22:02:58 ]
pi_101499885
Toen 4 jaar geleden mijn zwager op jonge leeftijd in het ziekenhuis overleed, moest mijn zus het initiatief nemen om over orgaan donatie te spreken. Mijn zwager was er altijd heef definitief over geweest, hij had ook een codicil. Toen hij in het ziekenhuis overleed werd er door de artsen niet over over donatie gepraat. Ze hebben zijn nieren en andere weefsels gelukkig gebruikt, maar ik vroeg me af of dit vaker voorkomt of dat het een toevalligheid was.
Anders is hier ook nog wat 'winst' te halen misschien
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 20:28:29 #109
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_101501604
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 12:27 schreef Luna3 het volgende:
Ik ga weer even los:

Misschien moet ik ook een oproepje doen op een forum over zelfdoding... 8)7

Nee, ik vroeg mij dat af. Ik heb een codicil en mocht ik jong kiezen voor euthanasie dan zou ik wel graag willen dat mijn organen nog bruikbaar zijn voor mensen die er nog wat mee kunnen. Het zou zonde zijn als die daardoor in de prullenbak belanden.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 21:05:19 #110
137949 Disana
pi_101503702
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 19:50 schreef marion4 het volgende:
Toen 4 jaar geleden mijn zwager op jonge leeftijd in het ziekenhuis overleed, moest mijn zus het initiatief nemen om over orgaan donatie te spreken. Mijn zwager was er altijd heef definitief over geweest, hij had ook een codicil. Toen hij in het ziekenhuis overleed werd er door de artsen niet over over donatie gepraat. Ze hebben zijn nieren en andere weefsels gelukkig gebruikt, maar ik vroeg me af of dit vaker voorkomt of dat het een toevalligheid was.
Anders is hier ook nog wat 'winst' te halen misschien
Ik weet niet meer waar, maar niet zo lang geleden zag ik ook ergens dat artsen er ook nog niet voldoende attent op zijn. Veel artsen voelen schroom het te berde te brengen.
pi_101506828
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:05 schreef Disana het volgende:
Ik weet niet meer waar, maar niet zo lang geleden zag ik ook ergens dat artsen er ook nog niet voldoende attent op zijn. Veel artsen voelen schroom het te berde te brengen.
En juist ook daarom moet de ADR per direct worden ingevoerd...
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 22:07:52 #112
137949 Disana
pi_101507193
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:02 schreef Luna3 het volgende:

En juist ook daarom moet de ADR per direct worden ingevoerd...
Ja, ben ik met je eens.

Mijn klaring is trouwens 32, de nefroloog was zeer tevreden en denkt dat het wel een tijd goed zal gaan. Ik hoef ook nog maar 5 gram resonium 3x per dag te slikken, dat is wel zo prettig.
pi_101529115
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:07 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja, ben ik met je eens.

Mijn klaring is trouwens 32, de nefroloog was zeer tevreden en denkt dat het wel een tijd goed zal gaan. Ik hoef ook nog maar 5 gram resonium 3x per dag te slikken, dat is wel zo prettig.
Da's netjes! En resonium hoeft alleen als je iets eet neem ik aan, of moet dat standaard? Stel dat je maar twee keer per dag iets eet (met kalium) moet je dan 2 keer of toch drie keer resonium 'snuiven'?
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:33:42 #114
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_101529204
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:53 schreef Luna3 het volgende:
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!

Kortgezegd:

Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.

Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.

Quote: Niet zeiken, maar plassen!


[ afbeelding ]

Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op eerdere 'delen' van...niertje gezocht! ...niertje gezocht! en ...niertje gezocht! - deel 2


Uitgebreidere informatie vind je hieronder: (klik op spoiler)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !
Zo niet leuk als je dat zo overkomt :{
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_101530358
schenkstroop, je frustratie jegens vrouwen in het algemeen hoef je niet in élke post van je te etaleren hoor.
  † In Memoriam † zaterdag 3 september 2011 @ 19:38:13 #116
137949 Disana
pi_101532312
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:30 schreef Luna3 het volgende:

Da's netjes! En resonium hoeft alleen als je iets eet neem ik aan, of moet dat standaard? Stel dat je maar twee keer per dag iets eet (met kalium) moet je dan 2 keer of toch drie keer resonium 'snuiven'?
Ik moet het 's ochtends, 's middags en 's avonds innemen. Jij dan? Ik begreep dat jij het ook moest gebruiken.
pi_101543110
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:33 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !
Zo niet leuk als je dat zo overkomt :{
Die hoer ben ik!! Lang geleden dat iemand me daarmee complimenteerde. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 18:20 schreef dawg het volgende:
schenkstroop, je frustratie jegens vrouwen in het algemeen hoef je niet in élke post van je te etaleren hoor.
_O- Muwhahahaaa, dank Dawg!

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:38 schreef Disana het volgende:
Ik moet het 's ochtends, 's middags en 's avonds innemen. Jij dan? Ik begreep dat jij het ook moest gebruiken.
Ja klopt, 1 keer per dag een half schepje. Weet niet eens hoeveel dat is eigenlijk...slecht zeg. :@
  † In Memoriam † zondag 4 september 2011 @ 13:01:18 #118
137949 Disana
pi_101550357
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 01:40 schreef Luna3 het volgende:

Ja klopt, 1 keer per dag een half schepje. Weet niet eens hoeveel dat is eigenlijk...slecht zeg. :@
Als ik op 'schepje apotheek' Google kom ik allemaal kattenbakken en -scheppen tegen _O- Afijn, als jij ook zo'n grote witte platic pot hebt met een wit schepje erin: dat schepje is voor 15 gram.
pi_101578655
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:01 schreef Disana het volgende:
Als ik op 'schepje apotheek' Google kom ik allemaal kattenbakken en -scheppen tegen _O- Afijn, als jij ook zo'n grote witte platic pot hebt met een wit schepje erin: dat schepje is voor 15 gram.
Klopt, die ja!! Dan moet ik dus 7,5 gram per dag. Begint nu inderdaad terug te komen dat het 7,5 is ja...haha, bad bad me...
pi_101578798
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:33 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !
Zo niet leuk als je dat zo overkomt :{
Het is dak geen gevoel ken en het topic wat saai begon te lezen maar anders had ik foei tegen je gezegd geloof ik _O- :@
pi_101581555
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2011 00:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het is dak geen gevoel ken en het topic wat saai begon te lezen maar anders had ik foei tegen je gezegd geloof ik _O- :@
Uhm, geen taalgevoel? Nou ja, "keep the topic alive" zou ik zeggen!
  † In Memoriam † maandag 5 september 2011 @ 11:46:58 #122
137949 Disana
pi_101586395
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 00:10 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Klopt, die ja!! Dan moet ik dus 7,5 gram per dag. Begint nu inderdaad terug te komen dat het 7,5 is ja...haha, bad bad me...
Ergens op dat schepje staat wel dat het voor 15 gram is. Ik vind het maar lastig dat de apotheek niet iets voor minder heeft.

Hoe gaat het trouwens met de shunt, is er al een operatie gepland?
  maandag 5 september 2011 @ 12:02:14 #123
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101586813
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 11:46 schreef Disana het volgende:

[..]

Ergens op dat schepje staat wel dat het voor 15 gram is. Ik vind het maar lastig dat de apotheek niet iets voor minder heeft.
heb je niet zo'n doorzichtig schepje met maatverdeling erop?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101586906
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 03:29 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Uhm, geen taalgevoel? Nou ja, "keep the topic alive" zou ik zeggen!
Slang babe, slang :@
  † In Memoriam † maandag 5 september 2011 @ 12:06:08 #125
137949 Disana
pi_101586938
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 12:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

heb je niet zo'n doorzichtig schepje met maatverdeling erop?
Nee, het is ondoorzichtig wit en de apotheek zegt dat ze geen andere soorten hebben. Waar haal ik een schepje zoals jij het beschrijft? Waarschijnlijk bij een kookwinkel?
  maandag 5 september 2011 @ 12:08:17 #126
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101587008
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 12:06 schreef Disana het volgende:

[..]

Nee, het is ondoorzichtig wit en de apotheek zegt dat ze geen andere soorten hebben. Waar haal ik een schepje zoals jij het beschrijft? Waarschijnlijk bij een kookwinkel?
ik heb m'n zusje er ooit mee gezien, kan best al 10 jaar oud zijn dat ding, maar ik denk dat ie gewoon uit het ziekenhuis of de apotheek komt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101587026
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 12:08 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik heb m'n zusje er ooit mee gezien, kan best al 10 jaar oud zijn dat ding, maar ik denk dat ie gewoon uit het ziekenhuis of de apotheek komt.
Andere apotheek zoeken of laat ze het bestellen. Beetje werken voor hun geld, niets mis mee ^O^
  † In Memoriam † maandag 5 september 2011 @ 12:15:58 #129
137949 Disana
pi_101587217
quote:
Ha, dankje. Die digitale lepel lijkt me vrij kwetsbaar, en lepels voor 3ml zijn niet van toepassing. Maar jullie hebben gelijk, ik moet er gewoon nog een keer naar vragen.
pi_101587414
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 12:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Ha, dankje. Die digitale lepel lijkt me vrij kwetsbaar, en lepels voor 3ml zijn niet van toepassing. Maar jullie hebben gelijk, ik moet er gewoon nog een keer naar vragen.
Die van 3 hebben ze vast ook in andere maten. En idd eerst je apotheek aan het werk zetten, daar zijn ze voor.
pi_101853504
wat een stilte hier, hoe is het Luna?
pi_101855439
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:54 schreef computergirl het volgende:
wat een stilte hier, hoe is het Luna?
Ja het ligt hier een beetje op zijn gat heh ;)

Komt denk ik ook omdat er weinig nieuws is van mijn kant. Het dialyseren gaat wel (vanavond weer) en binnenkort heb ik een jaarcontrole. (apart, want ik doe het nu een maand: zal wel weer betaling van parkeerboetes opleveren voor de arts ofzo, hehe) Enfin, daarbij wordt dan gekeken hoe de dialyse aanslaat en of het vaker moet. Doe het nu twee keer in de week. Ga er vanuit dat dat vooralsnog voldoende is, omdat de uitslagen (bloedwaarden) vorige week al bepaald zijn en dat in ieder geval prima was.

Merk wel dat (ookal doe ik het 's avonds en kan ik daarna meteen naar bed) ik de volgende dag niet veel waard ben. Na de dialyse heb ik hoofpijn en ben ik vaak duizelig. (echt mega dronken zonder het vrije gevoel dat je van drank krijgt helaas) Ik slaap uit tot een uur of twee in de middag!! Pff, en dan nog voel ik me gebroken...'s avonds begin ik dan pas een beetje op te leven, maar dan is het alweer tijd om naar bed te gaan :P

En m'n arm is er ook niet echt heel erg blij mee, dat terzijde. Verder ben ik wel blij dat de dialyse goed uitspoelt natuurlijk!! En dat het nog met twee x in de week volstaat! Weekend voelt nu klote omdat ik vlak voor en meteen erna aan dat ding moet, maar na de maandag voelt de hele week als weekend, haha!! Best lekker. :s)
  maandag 19 september 2011 @ 15:34:13 #133
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_102140217
het is nierstichting week deze week??

doneren of niet?? :o
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_102140528
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 15:34 schreef Barreltje het volgende:
het is nierstichting week deze week??

doneren of niet?? :o
Alleen als je wat kan missen misschien?
pi_102141018
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 15:34 schreef Barreltje het volgende:
het is nierstichting week deze week??

doneren of niet?? :o
doe es gek...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  maandag 19 september 2011 @ 16:06:26 #136
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_102141386
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 15:57 schreef David Letterman het volgende:

[..]

doe es gek...
mja.. mensen doneren bv niet aan andere hulpinstanties omdat ze denken dat hun geld naar het salaris van de directeur gaat..

hoe zit dat bij de nierstichting?? :)

luna, kan jij er meer inzicht in geven??
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_102141602
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 16:06 schreef Barreltje het volgende:

[..]

mja.. mensen doneren bv niet aan andere hulpinstanties omdat ze denken dat hun geld naar het salaris van de directeur gaat..

hoe zit dat bij de nierstichting?? :)

luna, kan jij er meer inzicht in geven??
Snap je dillema, is veel over te doen geweest. Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij gaat het bij de nierstichting vooral naar onderzoek. Tja, het pand waar de stichting in zit moet natuurlijk ook gehuurd worden, maar dat is altijd zo. Zolang ze maar niet midden op de Dam in het paleis huren, vind ik dat niet meer dan logisch. Ga er maar vanuit dat je geld goed terecht komt als je wat doneert...


Het zou trouwens ook nog kunnen dat je overheid subsidie geeft voor het huren oid, maar als je het zeker wilt weten moet je het bij de nierstichting of de consumentenbond ofzo eens navragen...
pi_102143009
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:11 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Snap je dillema, is veel over te doen geweest. Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij gaat het bij de nierstichting vooral naar onderzoek. Tja, het pand waar de stichting in zit moet natuurlijk ook gehuurd worden, maar dat is altijd zo. Zolang ze maar niet midden op de Dam in het paleis huren, vind ik dat niet meer dan logisch. Ga er maar vanuit dat je geld goed terecht komt als je wat doneert...


Het zou trouwens ook nog kunnen dat je overheid subsidie geeft voor het huren oid, maar als je het zeker wilt weten moet je het bij de nierstichting of de consumentenbond ofzo eens navragen...
Imo kun je beter aandelen kopen van bedrijven die bepaald onderzoek doen. Die onderzoeken van de nierstichting zijn niet mijn ding. Van mij mag groot ingezet worden op orgaan kweek technieken. Is ook veel breder toepasbaar en levert imo de enige serieuze echte oplossing op middelange termijn.
pi_102143339
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2011 16:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Imo kun je beter aandelen kopen van bedrijven die bepaald onderzoek doen. Die onderzoeken van de nierstichting zijn niet mijn ding. Van mij mag groot ingezet worden op orgaan kweek technieken. Is ook veel breder toepasbaar en levert imo de enige serieuze echte oplossing op middelange termijn.
Ja, helemaal mee eens. Ik zit ook niet te wachten op een draagbare kunstnier, maar heb liever iets wat implantabel is en niet kan afstoten...omdat het mijn eigen DNA betreft. Ik heb hier al eerder vermeld (blz 1 geloof ik al) dat ik denk dat die DNA- / stamcel-theorieen volgens mij veel sneller tot praktijkoplossingen ontwikkelen dan die draagbare kunstnier...

Maar voor mensen met kleine kinderen is zo'n kunstnier misschien wel een oplossing en geld geven voor medisch onderzoek is altijd beter dan geen geld geven.
pi_102143464
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:54 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Ja, helemaal mee eens. Ik zit ook niet te wachten op een draagbare kunstnier, maar heb liever iets wat implantabel is en niet kan afstoten...omdat het mijn eigen DNA betreft. Ik heb hier al eerder vermeld (blz 1 geloof ik al) dat ik denk dat die DNA- / stamcel-theorieen volgens mij veel sneller tot praktijkoplossingen ontwikkelen dan die draagbare kunstnier...

Maar voor mensen met kleine kinderen is zo'n kunstnier misschien wel een oplossing en geld geven voor medisch onderzoek is altijd beter dan geen geld geven.
Een issue is dat farmaceuten liever een winstmodel hebben wat maandelijks opbrengsten genereert ipv 1 malig. Daarnaast duurt het nog wel een jaar of 20 gok ik. Een draagbare kunstnier is technisch veel minder vernieuwend en zal sneller op de markt gezet worden denk ik, maar mijn voorkeur zou toch zijn in orgaan klonen te investeren ipv in draagbare kunstnieren.
pi_102144791
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2011 16:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Een issue is dat farmaceuten liever een winstmodel hebben wat maandelijks opbrengsten genereert ipv 1 malig. Daarnaast duurt het nog wel een jaar of 20 gok ik. Een draagbare kunstnier is technisch veel minder vernieuwend en zal sneller op de markt gezet worden denk ik, maar mijn voorkeur zou toch zijn in orgaan klonen te investeren ipv in draagbare kunstnieren.
Mwah, ik heb m'n twijfels; de kunstnier bestaat al sinds de jaren 40. En er is nog steeds geen draagbaar formaat plus dat ze nog minstens tien jaar voor de ontwikkeling uittrekken.

Stamceltherapie is vrij nieuw en al heel ver in ontwikkeling. Muizen onderzoek is succesvol en er zijn al mensen met een stamcel blaas. Daarbij zou stamcel-transplantatie wel veel geld opleveren, alleen niet voor de farmaceutische industrie. Die zullen dus waarschijnlijk ook geen geld in onderzoek naar stamceltherapie steken nee...

Moet me nu gaan klaarmaken voor de 'dia-voorstelling". Ajuus.
pi_102328732
Even een bericht van de stichting 2miljoenhandtekeningen.nl (van februari dit jaar)

Minister Schippers blijft goed bedoeld water naar de zee dragen.
Stichting 2 Miljoen Handtekeningen betreurt de beslissing van Minister Schippers die voornemens is vast te houden aan het huidige donorbeleid.

Dat een minister blij is met 233.000 extra registraties vindt de stichting opmerkelijk. Niet alleen besteedde het ministerie enkele miljoenen aan deze campagne, waaraan vele bekende Nederlanders meededen, het aantal registraties in het donorregister nam nauwelijks toe, terwijl de wachtlijsten dat wel deden. Van 7,7 miljoen niet-geregistreerde Nederlanders is onbekend wat zij willen: wel of geen donor zijn. Volgens de minister zijn nu 5,5 miljoen mensen geregistreerd. Indien er in de komende jaren met dezelfde intentie en miljoenen euro's wordt doorgegaan duurt het nog een eeuwigheid om meer mensen wel dan niet geregistreerd te krijgen.

Dit moet voor een liberale minister om twee redenen niet wenselijk zijn. In eerste instantie moet het uitgangspunt zijn dat de meeste Nederlanders zelf bewust de keuze maken (zelfbeschikking). Zolang mensen zich niet registreren, moeten in de huidige WET nabestaanden de donatiebeslissing op een zeer moeilijk moment nemen. Nu een ruime meerderheid dat al jaren dus niet doet, kan niet alleen geconcludeerd worden dat de huidige wet op orgaandonatie niet effectief gebleken maar dat er dus ook eigenlijk geen sprake is van zelfbeschikking. Immers wanneer de wens van de overledene onbekend is beslissen de nabestaanden en hopelijk in lijn met de wens van de overledene.

Als tweede reden is het aantal registraties in het donorregister de afgelopen 10 jaar tussen de 100.000 en 200.000 per jaar gestegen. Dit komt doordat de Nederlandse bevolking nog steeds groeit, het aanschrijven van mensen die 18 zijn geworden of zijn genaturaliseerd tot Nederlander. Hiernaast zijn er vele acties van de gezondheidsfondsen zoals de Nierstichting. Het is dan ook een illusie dat alleen voortzetting van een campagne ooit zal resulteren in dat een meerderheid zelf de keuze actief vastlegt. Minister Schippers blijft zo dus goed bedoeld water naar de zee dragen.

Om dit moment ligt er naast de brief van de minister de burger petitie van de Stichting 2 Miljoen Handtekeningen ( http://tinyurl.com/2MH-petitie ). De stichting heeft met ruim 48.000 handtekeningen op 7 december de Tweede Kamer verzocht actieve donorregistratie in te voeren. Het burgerinitiatief roept dan ook de Tweede Kamer op snel een debat over dit onderwerp in te plannen. Actieve donorregistratie zal zorgen voor normverandering en ertoe leiden dat mensen zelfbewust een afweging zullen maken en zelf hun verantwoordelijkheid zullen nemen, zodat uiteindelijk het noodzakelijk aantal donaties zal toenemen. Er sterven immers ongeveer 200 mensen per jaar op de wachtlijst.

In februari 2010 werd een motie voor invoer van ADR van de SP afgewezen tijdens een spoeddebat. De toenmalige regering vond dat het onderwerp niet in een spoeddebat kon worden afgehandeld en was voornemens verdere onderzoeken naar wetssystemen af te wachten. Die zijn er niet gekomen. Minister Schippers gaat nu voorbij aan het momentum van dat debat - direct daarna viel het kabinet over Uruzgan -, onderzoeken die inmiddels ook hebben aangetoond dat ADR internationaal juist wèl tot betere resultaten leidt, en het resultaat van de burgerpetitie.

Vicevoorzitter Menno Loos van de stichting 2MH: "Een schipper weet dat het verstandig is om een nieuwe koers in te zetten als je niet vooruit komt. In de afgelopen vijf jaar zijn de wachtlijsten niet afgenomen, is het aantal donorregistraties ten opzichte van de Nederlandse bevolking gelijk gebleven, en het aantal werkelijke donaties is nauwelijks toegenomen. Dit ondanks dat het ministerie van VWS en alle grote gezondheidsfondsen enkele miljoenen hebben gestoken in de Nederland zegt Ja campagne, effectievere ziekenhuisprocedures en donatie bij leven. Hoe kan minister Schippers zeggen dat die campagne een succes is?"
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 02:57:33 #143
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_102575480
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:28 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Mwah, ik heb m'n twijfels; de kunstnier bestaat al sinds de jaren 40. En er is nog steeds geen draagbaar formaat plus dat ze nog minstens tien jaar voor de ontwikkeling uittrekken.

Stamceltherapie is vrij nieuw en al heel ver in ontwikkeling. Muizen onderzoek is succesvol en er zijn al mensen met een stamcel blaas. Daarbij zou stamcel-transplantatie wel veel geld opleveren, alleen niet voor de farmaceutische industrie. Die zullen dus waarschijnlijk ook geen geld in onderzoek naar stamceltherapie steken nee...

Moet me nu gaan klaarmaken voor de 'dia-voorstelling". Ajuus.
Niet om je hoop aan diggelen te trappen, maar een blaas, is in principe niks anders dan een "simpele" kweek om een ballon, een blaas voldoet al als hij kan rekken.
Verder geven mensen vaak het "oor op die muis" aan als voorbeeld van het in virto kweken, maar het oor is puur bedoeld om dmv plastische chirurgie patiënten een beter uiterlijk te geven, het is niet functioneel.

Een nier bestaat uit ingewikkelde systemen, een nieuwe nier groeien zal zeer moeilijk worden. Het toedienen van (donor)stamcellen in een beschadigd orgaan zal zich waarschijnlijk eerder ontwikkelen, aangezien de meeste stamcellen zich dan gaan differentiëren door de reeds aanwezige cellen.

Zelf zou ik mijn geld inzetten op de draagbare of zelfs de implanteerbare kunstnier (:
pi_102577443
http://niernieuws.nl/?artid=4579&cat=ln&all=yes&maand=2011-09
quote:
Duitse kinderen gaan draagbare kunstnier testen
Lees voor | Verstuur | Druk af
Door Jeroen van Setten

De nieuwe kunstnier past in een
handtas. Bekijk ook de video
Het heeft iets langer geduurd dan de bedoeling was, maar nu is het dan toch bijna zover. De eerste klinische tests van een draagbaar dialysesysteem gaan van start. Onder meer bij kinderen in Duitsland.
Het systeem van de firma AWAK, is een vorm van peritoneale dialyse waarbij veel minder vocht nodig is dan bij de traditionele methode. Dat maakt het geheel vrij eenvoudig draagbaar in een tas die niet veel groter is dan een ruime damestas. De naam AWAK staat voor 'Automated, Wearable, Artificial Kidney'.
De directeur van het Singaporese AWAK, Gordon Ku, was gefrustreerd dat hij in zijn carrière van 41 jaar als nefroloog geen of nauwelijks vooruitgang zag in de ontwikkeling van de basis van dialyseapparatuur. Vooral de matige vooruitgang in de verkleining van de machines stak Ku. Hij was in 2007 een van de oprichters van AWAK Technologies, een bedrijf met als enig doel het ontwikkeling van een draagbare kunstnier.
Samen met wetenschappers uit Amerika en Israël ontwikkelde Ku's bedrijf een systeem om met veel minder vloeistof toch buikdialyse aan te kunnen bieden. De vloeistof wordt in het nieuwe apparaat meerdere malen gebruikt en tussentijds gereinigd. De Awak gebruikt 750 milliliter vloeistof-oplossing en een speciale reinigingscartridge die drie keer per dag moet worden verwisseld.
Er wordt steeds 250 ml vloeistof uit de buikholte gepompt, de overige 500 blijft achter. Die 250 ml wordt eerst langs de reinigingscartridge geleid, en vervolgens weer aangevuld met onder andere glucose, zodat het voor hergebruik geschikt is. De vloeistof zelf hoeft maar eens per maand te worden vervangen. Ter vergelijking, er is 8 tot 10 liter per dag nodig voor de traditionele peritoneale dialyse en 120 liter voor een vier uur durende hemodialysesessie.
Andere bedrijven werken ook aan draagbare kunstnieren, maar dat gaat vrijwel altijd om hemodialyse en geen van die bedrijven heeft het zover gebracht als AWAK, dat nu dus aan klinische proeven toe is. De tests vinden plaats in Singapore, de VS en Duitsland. In het kinderziekenhuis in Tübingen, verbonden aan de Eberhard Karls universiteit, zullen de eerste proeven in Europa plaatsvinden.
De bedoeling van AWAK is om in Azië, Amerika en Europa tegelijkertijd certificering voor de nieuwe machine te verkrijgen.
pi_102601320
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 02:57 schreef luciferist het volgende:
Niet om je hoop aan diggelen te trappen, maar een blaas, is in principe niks anders dan een "simpele" kweek om een ballon, een blaas voldoet al als hij kan rekken.
Verder geven mensen vaak het "oor op die muis" aan als voorbeeld van het in virto kweken, maar het oor is puur bedoeld om dmv plastische chirurgie patiënten een beter uiterlijk te geven, het is niet functioneel.
Een nier bestaat uit ingewikkelde systemen, een nieuwe nier groeien zal zeer moeilijk worden. Het toedienen van (donor)stamcellen in een beschadigd orgaan zal zich waarschijnlijk eerder ontwikkelen, aangezien de meeste stamcellen zich dan gaan differentiëren door de reeds aanwezige cellen.
Zelf zou ik mijn geld inzetten op de draagbare of zelfs de implanteerbare kunstnier (:
Darling! Jij hier?! Nice. ;)

Dat de blaas een lege zak is, en daardoor makkelijker te fabriceren is, snap ik.
Maar de nier die op dezelfde wijze (als in het artikel wat ik heb gepost op pagina 1, moet je echt even lezen!! Jij al helemaal!) als de blaas is verkregen, vangt niet alleen -zoals de kunstnier doet- de bloedzuivering op, maar naast het opvangen van de bloedzuivering, vangt het ook de hormonale werking van een echte gezonde nier op!!!

De op deze wijze verkregen nier is momenteel nog niet implanteerbaar, maar wel al draagbaar, en ik geloof dat dat implanteer-stapje snel zal gaan, aangezien de hele techniek met stamcellen zich ontzettend snel ontwikkeld, veel sneller dan de dialyse kunstnier tot nu toe is gegaan...

Het toedienen van (donor)stamcellen in een beschadigd orgaan zal zich waarschijnlijk eerder ontwikkelen, aangezien de meeste stamcellen zich dan gaan differentiëren door de reeds aanwezige cellen.

Dit zie ik ook als goede ontwikkeling/oplossing, wat ik eerder al zeg over de longen van CFmuizen die bij injecteren van gezonde stamcellen gingen herstellen. (ik ga er gemakshalve vanuit dat je topic niertje gezocht 1 tm 3 niet helemaal hebt doorgelezen, hehe) De gestripte varkensnier uit het artikel op pagina 1 (van dit deel vh topic) wordt op deze wijze ook geinjecteerd met je eigen menselijke stamcellen en "herstelt" dan op dezelfde wijze als die jij hierboven omschrijft. Daarbij herkent je lichaam je eigen stamcellen en is het probleem van afstoting hierna ook verleden tijd. Die medicijnen tegen afstoting zijn natuurlijk ook niet je-van-het...
pi_102601366
quote:
mooie ontwikkeling, maar niets voor mij. Ik mag geen buikspoeling krijgen en zit dus vast aan hemodialyse. Daarbij lijkt het me dus ook helemaal niks dat je iets met je meedraagt wat met een openverbinding in je lichaam aan elkaar is verbonden... Onhandig, infectiegevaar, zwaar tillen en gewoon niet mijn ding. (moet mijn mobiele telefoon al zo vaak opladen... :P)
  † In Memoriam † dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:53:09 #147
137949 Disana
pi_102975911
Van 17 t/m 24 oktober is het donorweek.

Van maandag 17 tot en met zondag 23 oktober staat Nederland in het teken van orgaan- en weefseldonatie. In de Donorweek vraagt iedereen een ander of hij al geregistreerd staat als donor, ja of nee. Het tekort aan orgaandonoren kunnen we tenslotte alleen samen oplossen.

Tijdens de Donorweek wordt Nederland dagelijks op een oorspronkelijke manier, digitaal of op straat, met het belang van donorregistratie geconfronteerd. Overal vinden acties plaats: groot of klein.

In ziekenhuizen
De Nederlandse ziekenhuizen dragen hun steentje bij en besteden aandacht aan het onderwerp met een stand of een actie.

In de bibliotheek en op het gemeentehuis
Alle bibliotheken besteden in oktober, november en december aandacht aan donorregistratie met advertenties op de uitleenbewijzen. Ook zijn donorregistratieformulieren de komende maanden via bibliotheken beschikbaar. Een aantal gemeenten heeft extra campagnespullen en donorforrmulieren besteld zodat ze tijdens de Donorweek voldoende materiaal in huis hebben.

School
Nederlandse scholieren worden met de actie JaofNee@School opgeroepen om rondom de Donorweek een actie over orgaandonatie op hun eigen school te organiseren en zo het onderwerp bespreekbaar te maken.

http://www.donorvoorlicht(...)aritem=534&vartype=1
pi_102985616
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 21:53 schreef Disana het volgende:
Van 17 t/m 24 oktober is het donorweek.

Van maandag 17 tot en met zondag 23 oktober staat Nederland in het teken van orgaan- en weefseldonatie. In de Donorweek vraagt iedereen een ander of hij al geregistreerd staat als donor, ja of nee. Het tekort aan orgaandonoren kunnen we tenslotte alleen samen oplossen.

Tijdens de Donorweek wordt Nederland dagelijks op een oorspronkelijke manier, digitaal of op straat, met het belang van donorregistratie geconfronteerd. Overal vinden acties plaats: groot of klein.

In ziekenhuizen
De Nederlandse ziekenhuizen dragen hun steentje bij en besteden aandacht aan het onderwerp met een stand of een actie.

In de bibliotheek en op het gemeentehuis
Alle bibliotheken besteden in oktober, november en december aandacht aan donorregistratie met advertenties op de uitleenbewijzen. Ook zijn donorregistratieformulieren de komende maanden via bibliotheken beschikbaar. Een aantal gemeenten heeft extra campagnespullen en donorforrmulieren besteld zodat ze tijdens de Donorweek voldoende materiaal in huis hebben.

School
Nederlandse scholieren worden met de actie JaofNee@School opgeroepen om rondom de Donorweek een actie over orgaandonatie op hun eigen school te organiseren en zo het onderwerp bespreekbaar te maken.

http://www.donorvoorlicht(...)aritem=534&vartype=1
Goede post dit! Ik wist het niet... *oops* Ben benieuwd of het ons om de oren gaat vliegen die week.

ps: Dit topic is een beetje doodgebloed, maar ik gelukkig nog lang niet ;)
pi_102986103
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 01:00 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Goede post dit! Ik wist het niet... *oops* Ben benieuwd of het ons om de oren gaat vliegen die week.

ps: Dit topic is een beetje doodgebloed, maar ik gelukkig nog lang niet ;)
ik volg het nog steeds en zag vandaag dus dak nog iets terug moet lezen over maakbare organen. blijft een goed topic. hopelijk krijg je rap een nieuw niertje zodat je weer vol zelfstandig over de wereld kan tieren ^O^
pi_102988507
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 01:00 schreef Luna3 het volgende:

ps: Dit topic is een beetje doodgebloed, maar ik gelukkig nog lang niet ;)
Gelukkig maar Luna, is die shunt nou goed?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 09:26:49 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102988638
is er al zicht op een donor? Dacht dat timmmm het ging doen maar daar hebben we niets meer van gehoord?
By the way ik had nog antwoord gehad van het donorregister over die FAQ van hun, als je wilt kan ik dat bericht hier nog plaatsen :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102993994
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 01:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik volg het nog steeds en zag vandaag dus dak nog iets terug moet lezen over maakbare organen. blijft een goed topic. hopelijk krijg je rap een nieuw niertje zodat je weer vol zelfstandig over de wereld kan tieren ^O^
Dank je. Hoop ik natuurlijk ook. Verder is er hier momenteel niet echt meer wat te volgen; de dialyse doet z'n werk...

quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 09:19 schreef computergirl het volgende:
Gelukkig maar Luna, is die shunt nou goed?
De shunt is inmiddels ongeveer twee weken geleden gebend. Toen een dag na de operatie het verband eraf ging, viel ik bijna achterover van verbazing; hij was eerst zo groot (een eddingstift-dik zeg maar in mijn elleboogplooi) en nu was 'ie ineens helemaal plat. Tijdens de dialyse twee dagen later moesten ze zelfs een echo maken om te weten waar ze moesten prikken, zo onduidelijk was 'ie: Ik had weer een normale arm! ...alleen nu twee weken later is 'ie weer super duidelijk zichtbaar en ligt de ader alweer penne-dik bovenop m'n arm...

Beetje jammer, ben bang dat mijn hart gewoon nog zo hard aan het pompen is,(omdat 'ie dat gewend was met de shunt) waardoor de bending straks misschien opnieuw moet. Binnenkort dus een echo van de shunt om te meten hoeveel bloed er nu doorheen gaat.

Voor de o.k. was dat 3 liter per minuut, vlak na de o.k. was het minder dan 1 liter per minuut (perfect) en nu ben ik dus heel benieuwd...

Over een tijdje meer nieuws daarover dus ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 09:26 schreef Maanvis het volgende:
is er al zicht op een donor? Dacht dat timmmm het ging doen maar daar hebben we niets meer van gehoord?
By the way ik had nog antwoord gehad van het donorregister over die FAQ van hun, als je wilt kan ik dat bericht hier nog plaatsen :).
Nee joh, Timmmm zou misschien gaan kijken of 'ie geschikt was. Niks meer gehoord, dus dan ga ik er vanuit dat de eerste ronde al niet matchte of het toch geen goed idee vond. Helemaal prima.

Ja, post dat maar, want ik ben benieuwd. Moet je wel jouw opmerking/vraag aan hun erbij zetten, anders snapt verder niemand het... ;)
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 14:21:41 #153
137949 Disana
pi_102996961
Ik volg dit topic ook nog steeds hoor. Maar ja, of zo'n week donoren gaat opleveren? We zullen het wel horen. Maar dan nog, zit die ene geschikte nier voor jou ertussen?
pi_103004798
Ook ik ben nog steeds aanwezig in dit topic. Ik las eerder iets over een twitter / facebook bericht dat gemaakt zou worden zodat dit mee kon hepen, is hierover al iets bekend?
Als ik twee nieren en je bloedgroep had, had ik niet moeilijk gedaan ,vooral niet om dat ik weet hoe het is om te leven met één nier, laat staan hoe het met nul nieren zou zijn :(

Kop op!
  woensdag 12 oktober 2011 @ 19:12:46 #155
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_103007702
Vlieg naar India, daar ben je voor 1500 euro klaar.
pi_103009158
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:12 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Vlieg naar India, daar ben je voor 1500 euro klaar.
linkje?
pi_103024424
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:12 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Vlieg naar India, daar ben je voor 1500 euro klaar.
Ik heb al eerder ergens gepost dat ik geen nier wil kopen en al helemaal niet van een arme sloeber uit India die het voor geld doet, waarbij de artsen er met het grote geld vandoor gaan en de donor misschien honderd roepie, waarbij de nazorg zo slecht is voor de donor, dat hij er lichamelijk altijd op achteruit zou gaan...geen wondverzorging, niks. Slecht voor mijn karma, moet er niet aan denken...
pi_103024574
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 00:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Ik heb al eerder ergens gepost dat ik geen nier wil kopen en al helemaal niet van een arme sloeber uit India die het voor geld doet, waarbij de artsen er met het grote geld vandoor gaan en de donor misschien honderd roepie, waarbij de nazorg zo slecht is voor de donor, dat hij er lichamelijk altijd op achteruit zou gaan...geen wondverzorging, niks. Slecht voor mijn karma, moet er niet aan denken...
India heeft gratis universitaire ziekenhuizen met betere artsen dan wij hier in Nederland hebben. Maar ok kan natuurlijk nog steeds dat je gelijk hebt.
pi_103026029
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 00:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
India heeft gratis universitaire ziekenhuizen met betere artsen dan wij hier in Nederland hebben. Maar ok kan natuurlijk nog steeds dat je gelijk hebt.
Het gaat er meer om dat de donoren er zelf geen rooie cent aan over houden en dat ze geen goede nazorg krijgen... met bijvoorbeeld infecties als gevolg.
Daarbij is er geen verzekering of subsidie die hen uitbetaalt in de herstelperiode...waardoor ze na de donatie weer moeten gaan werken, wat gevaarlijk kan zijn en de genezing vertraagt of belemmert... Zodoende.
pi_103026039
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 01:35 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Het gaat er meer om dat de donoren er zelf geen rooie cent aan over houden en dat ze geen goede nazorg krijgen... met bijvoorbeeld infecties als gevolg.
ik ken de inhoudelijke trajecten niet. ik moet eerlijk zeggen dat ik het in jouw situatie wel zou onderzoeken, de opties dan, denk ik :@
pi_103026067
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 01:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik ken de inhoudelijke trajecten niet. ik moet eerlijk zeggen dat ik het in jouw situatie wel zou onderzoeken, de opties dan, denk ik :@
Nee, ik niet. Denk dat anderen daar inderdaad anders over zouden denken en als je op sterven zou liggen mits je een nieuwe nier ontvangt, heb ik er wellicht iets meer begrip voor. Neemt niet weg dat ik het nooit zou doen op die manier...
pi_103026117
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 01:38 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Nee, ik niet. Denk dat anderen daar inderdaad anders over zouden denken en als je op sterven zou liggen mits je een nieuwe nier ontvangt, heb ik er wellicht iets meer begrip voor. Neemt niet weg dat ik het nooit zou doen op die manier...
dat vind ik mooi van je. O+
pi_103026282
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 01:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat vind ik mooi van je. O+
:@ hihi.
Ik heb daar gewoon ook hele nare docu's over gezien en ik zou me er zelf nooit goed of opgelucht onder kunnen voelen. Ga er ook vanuit dat het beter matcht als het uit een goede motivatie is gegeven, en niet uit geldnood.
pi_103026294
Rare vraag misschien maar maakt het nu ook uit of het O positief of negatief is? :@
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103036947
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 02:01 schreef Exentric90 het volgende:
Rare vraag misschien maar maakt het nu ook uit of het O positief of negatief is? :@
Jep. Negatief kan wel ontvangen van positief, maar positief kan niet ontvangen van negatief. Heeeeel toevallig gisterenmiddag een geweldig grappige animatie van op tv gezien!

(edit: dit is dus fout en moet andersom, excuses)

[ Bericht 3% gewijzigd door Luna3 op 13-10-2011 15:36:05 ]
pi_103037679
met bloeddonatie kan 0-negatief aan iedereen gegeven worden.
is dat met organen anders?
pi_103037888
Hm, dat zou hetzelfde moeten zijn. Mischien dat ik het heb omgedraaid dan.. Dat negatief wel kan geven aan positief, maar niet kan ontvangen!! Zal het wel fout hebben gezegd ja, maar ik kan de animatie niet meer vinden...
pi_103038686
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:51 schreef loecje het volgende:
met bloeddonatie kan 0-negatief aan iedereen gegeven worden.
is dat met organen anders?
bij bloeddonatie is o-negatief idd de universele donor, het kan aan iedereen gegeven worden...

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:29 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Jep. Negatief kan wel ontvangen van positief, maar positief kan niet ontvangen van negatief. Heeeeel toevallig gisterenmiddag een geweldig grappige animatie van op tv gezien!
volgens mij is het andersom...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103038909
Uhjm, ja, dat erken ik ook net!! (het ging ook zo snel in die animatie...)

Ik heb trouwens de animatie gevonden...Hier de animatie op 23:30 min.

http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/20111011_bloed01

of op

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door Luna3 op 13-10-2011 15:41:21 ]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:48:58 #170
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_103039384
Lol, bloedgroep nul is de ...
pi_103040020
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:48 schreef luciferist het volgende:
Lol, bloedgroep nul is de ...
--piep--
pi_103040746
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 15:35 schreef Luna3 het volgende:
Uhjm, ja, dat erken ik ook net!! (het ging ook zo snel in die animatie...)
mijn post was niet negatief bedoeld...excuses als het zo over kwam... :)
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103041756
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:29 schreef Luna3 het volgende:

[..]


Jep. Negatief kan wel ontvangen van positief, maar positief kan niet ontvangen van negatief. Heeeeel toevallig gisterenmiddag een geweldig grappige animatie van op tv gezien!

(edit: dit is dus fout en moet andersom, excuses)
Gezien, super grappig inderdaad maar erg duidelijk!
pi_103042606
Ik hoorde het nieuwste radiospotje op de radio (in de auto) voor de donorregistratie.
Ik vond hem wel tof. Of je iemand wil vragen of ze willen doneren of niet. "De postbode zegt: Nee". etc. Mijn partner en ik zijn ja-zeggers. Met mijn ouders heb ik die discussie ook al eens gevoerd. Misschien ga ik eens kijken of ik een postertje ofzo kan vinden om op het werk te hangen.

Leuke animatie Luna3! En veel sterkte in het traject.
pi_103048623
Wat komt er nog kijken bij een evt. Donatie? Kloppend dna profiel of?
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  donderdag 13 oktober 2011 @ 20:52:22 #176
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_103051071
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 20:06 schreef Exentric90 het volgende:
Wat komt er nog kijken bij een evt. Donatie? Kloppend dna profiel of?
Dat klopt zowiezo voor het grootste deel wel :') zelfs een chimpansee komt voor ongeveer 96% met haar overeen..
pi_103055981
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 20:52 schreef luciferist het volgende:

[..]

Dat klopt zowiezo voor het grootste deel wel :') zelfs een chimpansee komt voor ongeveer 96% met haar overeen..
Opgelost slotje :Y

Nee zonder dollen wat zijn de eisen?
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103059553
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:17 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Opgelost slotje :Y

Nee zonder dollen wat zijn de eisen?
Bloedgroep (zie animatie vorige pagina)
Resusfactor (zie animatie vorige pagina)
Weefseltypering (bepaalde match onderzocht op DNA-niveau, vraag me niet hoe-of-wat)
Antistoffen (die je opbouwt bij opgelopen infecties en lichaamsvreemd weefsel in je lijf (zoals bloedtransfusies, eerdere transplantaties, piercings, virussen, tattoos, protheses, etc...) Hoe meer antistoffen je hebt, hoe meer kans op afstoting...maar ook daar weet ik niet het fijne van..)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2011 @ 23:37:53 #179
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103060314
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Bloedgroep (zie animatie vorige pagina)
Resusfactor (zie animatie vorige pagina)
Weefseltypering (bepaalde match onderzocht op DNA-niveau, vraag me niet hoe-of-wat)
Antistoffen (die je opbouwt bij opgelopen infecties en lichaamsvreemd weefsel in je lijf (zoals bloedtransfusies, eerdere transplantaties, piercings, virussen, tattoos, protheses, etc...) Hoe meer antistoffen je hebt, hoe meer kans op afstoting...maar ook daar weet ik niet het fijne van..)
Je oogt optimistisch, maar heb je veel sombere dagen?
Leef of lijd je voornamelijk?
Heb je veel pijn?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:49:00 #180
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_103060807
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Bloedgroep (zie animatie vorige pagina)
Resusfactor (zie animatie vorige pagina)
Weefseltypering (bepaalde match onderzocht op DNA-niveau, vraag me niet hoe-of-wat)
Antistoffen (die je opbouwt bij opgelopen infecties en lichaamsvreemd weefsel in je lijf (zoals bloedtransfusies, eerdere transplantaties, piercings, virussen, tattoos, protheses, etc...) Hoe meer antistoffen je hebt, hoe meer kans op afstoting...maar ook daar weet ik niet het fijne van..)
piercings ook? >.>
pi_103061622
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Bloedgroep (zie animatie vorige pagina)
Resusfactor (zie animatie vorige pagina)
Weefseltypering (bepaalde match onderzocht op DNA-niveau, vraag me niet hoe-of-wat)
Antistoffen (die je opbouwt bij opgelopen infecties en lichaamsvreemd weefsel in je lijf (zoals bloedtransfusies, eerdere transplantaties, piercings, virussen, tattoos, protheses, etc...) Hoe meer antistoffen je hebt, hoe meer kans op afstoting...maar ook daar weet ik niet het fijne van..)
Hmm interessant :Y PM :Y
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103061809
Wel mooi dat na een succesvolle transplantatie de TS zo goed als verder kan leven als ieder ander gezond mens (met eventueel medicijnen tegen afstoting).
Dat kunnen niet veel zieken zeggen/hopen.
pi_103061839
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Je oogt optimistisch, maar heb je veel sombere dagen?
Leef of lijd je voornamelijk?
Heb je veel pijn?
Mensen hebben vooral te lijden onder mijn aanwezigheid, maar ikzelf lijd eigenlijk nooit :)

quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:49 schreef luciferist het volgende:
piercings ook? >.>
Alles wat niet lichaams-eigen is, daar geeft je lichaam een reactie op, maar piercings zal niet veel antistoffen opleveren hoor. (je schrok zeker al :P)

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:08 schreef Exentric90 het volgende:
Hmm interessant :Y PM :Y
Jaa, keb je pmmetje gezien. Wil graag antwoorden natuurlijk, maar duik nu mijn bed in, morgen antwoord. Alvast bedankt voor de interesse!!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:13 schreef Yoewie het volgende:
Wel mooi dat na een succesvolle transplantatie de TS zo goed als verder kan leven als ieder ander gezond mens (met eventueel medicijnen tegen afstoting).
Dat kunnen niet veel zieken zeggen/hopen.
Klopt, hoop dat het voor me weggelegd is ja...
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:16:54 #184
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103061942
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:14 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Mensen hebben vooral te lijden onder mijn aanwezigheid, maar ikzelf lijd eigenlijk nooit :)

[..]

Alles wat niet lichaams-eigen is, daar geeft je lichaam een reactie op, maar piercings zal niet veel antistoffen opleveren hoor. (je schrok zeker al :P)
Je maakt mij niet wijs dat je geen slechte dagen hebt.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_103062048
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Je maakt mij niet wijs dat je geen slechte dagen hebt.
Jahoor, die heb ik wel, maar dan heb ik meestal een financiele tegenvaller of onenigheid met mijn lover...en dat is echt bijna nooit!!


-edit-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103062130
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:14 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Mensen hebben vooral te lijden onder mijn aanwezigheid, maar ikzelf lijd eigenlijk nooit :)

[..]

Alles wat niet lichaams-eigen is, daar geeft je lichaam een reactie op, maar piercings zal niet veel antistoffen opleveren hoor. (je schrok zeker al :P)

[..]

Jaa, keb je pmmetje gezien. Wil graag antwoorden natuurlijk, maar duik nu mijn bed in, morgen antwoord. Alvast bedankt voor de interesse!!

[..]

Klopt, hoop dat het voor me weggelegd is ja...
Is helemaal goed hoor :Y ben blij dat je wilt antwoorden :Y

Welke resusfactor heb jij eigenlijk? Posi- of negatief?
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:25:19 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103062270
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:19 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Jahoor, die heb ik wel, maar dan heb ik meestal een financiele tegenvaller of onenigheid met mijn lover...en dat is echt bijna nooit!!

-edit-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wajong zo te horen? Ook zware kost voor je vriend dus.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_103062311
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:21 schreef Exentric90 het volgende:
Is helemaal goed hoor :Y ben blij dat je wilt antwoorden :Y

Welke resusfactor heb jij eigenlijk? Posi- of negatief?
Ik heb A-positief en kan dus van A of 0 ontvangen... :)


quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wajong zo te horen? Ook zware kost voor je vriend dus.
Nou, ik kan gewoon niet met geld omgaan!! ;) En we wonen niet samen, dus mijn lover heeft nergens last van...
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:30:00 #189
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103062422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:26 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Ik heb A-positief en kan dus van A of 0 ontvangen... :)

[..]

Nou, ik kan gewoon niet met geld omgaan!! ;) En we wonen niet samen, dus mijn lover heeft nergens last van...
Je hebt geen wajong. Dat verbaast mij. Dat doe je goed.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_103062846
Ik heb echt respect voor hoe je met de situatie omgaat hoor :Y
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103063074
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:44 schreef Exentric90 het volgende:
Ik heb echt respect voor hoe je met de situatie omgaat hoor :Y
O+
pi_103063137
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:53 schreef Luna3 het volgende:

[..]

O+
Ik meen het :Y dat je je zelf groot houd oké snap ik :Y en je zal ook echt wel van die dagen hebben waar je alleen maar kan janken :Y maar ondanks alles echt zo optimistisch blijven, Respect! :Y
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103070227
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:55 schreef Exentric90 het volgende:
Ik meen het :Y dat je je zelf groot houd oké snap ik :Y en je zal ook echt wel van die dagen hebben waar je alleen maar kan janken :Y maar ondanks alles echt zo optimistisch blijven, Respect! :Y
Serieus, die dagen heb ik echt niet. De dialyse doet zijn werk goed. Ik heb alleen nog last vd shunt, dat is super vervelend, maar daar hoef ik echt niet om te huilen. Ik vond de 3,5 jaar tegen die dialyse ophikken eigenlijk emotioneel gezien erger. Iedere controle (1 per maand) was het weer hopen dat het niet achteruit was gegaan en als het alleen al met 1% was gedaald dan was ik alweer verdrietig dat ik dichter bij die dialyse gekomen was. Die spanning naar de uitslag te was echt k*t. Was het die keer erna weer 1% beter, was ik weer helemaal opgelucht dat ik nog even zo vooruit kon. En in die 3,5 jaar ging ik langzaam steeds verder achteruit (in conditie vooral, maar ook meer krampen bijvoorbeeld)

Vanaf de dialyse is de emotionele rollercoaster helemaal weg en ben ik sindsdien fysiek niet echt slechter geworden. Daarbij ben ik sinds dialyse op een wachtlijst gekomen, wat alleen maar perspectief is gaan bieden, plus dat er lieve mensen in mijn omgeving zijn gaan nadenken over doneren!

Mij hoor je niet klagen, zelfs niet al zouden jullie het misschien graag even willen :P ;)
pi_103072222
Krampen?
pi_103072615
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:05 schreef computergirl het volgende:
Krampen?
Jep, door het ophopen van afvalstoffen in je bloed (met name de kreatinine, afvalstof van het gebruik van spieren) krijg je krampen in je spieren. Met name 's nachts en in je onderbenen (kuiten, voeten, scheenbenen) Soms schoot ik echt wel twintig keer per nacht wakker en meteen naast je bed staan om de kramp eruit te drukken...vaak schoot het dan precies de andere kant in (van kramp in je kuit naar kramp in scheenbeen) en soms duurde het wel tien minuten tot een kwartier voordat het wegzakte... Pff; pijn!! (dieptepunt was trouwens wel een half uur ofzo)

...en ja, dan ben je de volgende ochtend niet echt uitgeslapen... :{
pi_103072730
Oh dat is kut. Maar als dat soort dingen over zijn is dat best positief
pi_103073045
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:21 schreef computergirl het volgende:
Oh dat is kut. Maar als dat soort dingen over zijn is dat best positief
Ze zijn iig een stuk minder nu.
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:00:21 #198
137949 Disana
pi_103074057
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:00 schreef Luna3 het volgende:

Mij hoor je niet klagen, zelfs niet al zouden jullie het misschien graag even willen :P ;)
Ik zie je liever zoals je post: opgewekt en roeiend met de riemen die je hebt. Als je geen keus hebt, dan kun je maar beter zo positief mogelijk zijn, anders houd je niet veel over.

En die krampen heb ik ook geregeld 's nachts. Maar ik word daar ook niet down and out van :P
pi_103075132
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:00 schreef Disana het volgende:
Ik zie je liever zoals je post: opgewekt en roeiend met de riemen die je hebt. Als je geen keus hebt, dan kun je maar beter zo positief mogelijk zijn, anders houd je niet veel over.

En die krampen heb ik ook geregeld 's nachts. Maar ik word daar ook niet down and out van :P
Nee precies, ik ook niet. Het is zo, en ze gaan er vanzelf wel weer uit heh ;)
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:53:36 #200
137949 Disana
pi_103075927
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:31 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Nee precies, ik ook niet. Het is zo, en ze gaan er vanzelf wel weer uit heh ;)
Inderdaad, en er zijn ergere dingen. Ik ben al heel dankbaar dat er nu veel meer gedaan kan worden bij nierfalen dan vroeger.
pi_103078570
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:21 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Bloedgroep (zie animatie vorige pagina)
Resusfactor (zie animatie vorige pagina)
Weefseltypering (bepaalde match onderzocht op DNA-niveau, vraag me niet hoe-of-wat)
Antistoffen (die je opbouwt bij opgelopen infecties en lichaamsvreemd weefsel in je lijf (zoals bloedtransfusies, eerdere transplantaties, piercings, virussen, tattoos, protheses, etc...) Hoe meer antistoffen je hebt, hoe meer kans op afstoting...maar ook daar weet ik niet het fijne van..)
Dat is een hele hoop...lijkt wel of nieren aan meer criteria worden getoetst dan andere organen...

Heb je enig idee waar je staat op de wachtlijst? Of krijg je daar helemaal geen informatie over?
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103080646
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:09 schreef David Letterman het volgende:
Dat is een hele hoop...lijkt wel of nieren aan meer criteria worden getoetst dan andere organen...

Heb je enig idee waar je staat op de wachtlijst? Of krijg je daar helemaal geen informatie over?
Dat klopt ja, bij nieren schijnt het vooral van belang e zijn dat je niet teveel antistoffen hebt, terwijl dat bij bijvoorbeeld longen of lever minder van belang is, daar is weefseltypering weer belangrijker.

Het werkt met een puntensysteem.
Voor de match, de wachttijd, de regio vd overledenen, de leeftijd, de antistoffen, etc krijg je per onderdeel punten.

Bij iedere overleden donor in jouw regio wordt opnieuw gekeken hoeveel 'punten' je daarvoor krijgt. Dus de ene week kun je een goede match zijn met een donor en vrij bovenaan staan, maar iemand met diezelfde match die bijvoorbeeld langer wacht gaat dan toch voor.
En de week erna kun je bij een nieuwe donor een veel slechtere match zijn, dus ineens voor die donor vrij onderaan staan.

Je krijgt hier overigens ook geen inzage in.

Wel kun je er vanuit gaan dat als je al een keer een oproep hebt gehad, waarbij er uiteindelijk om wat voor 'n reden de transplantatie niet doorging, dat je dan over niet al te lange tijd aan de beurt bent...
pi_103081501
Ik kreeg alleen maar mijn score te horen, maar ik stond niet op de lijst voor een nier. Al zei de score mij niet zo heel veel, aangezien je niet weet hoeveel deze score "waard" is.
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103081659
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:27 schreef David Letterman het volgende:
Ik kreeg alleen maar mijn score te horen, maar ik stond niet op de lijst voor een nier. Al zei de score mij niet zo heel veel, aangezien je niet weet hoeveel deze score "waard" is.
Score...voor een ander orgaan? Maar de 'score' wisselt steeds per aanbod vd overleden donor? Misschien bouw je een minimale score op voor je wachttijd, leeftijd, verdere gezondheid en conditie, en dat de match van het weefseltype en bloedgroep dan steeds wisselt per aanbod ofzo?
pi_103082845
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:31 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Score...voor een ander orgaan? Maar de 'score' wisselt steeds per aanbod vd overleden donor? Misschien bouw je een minimale score op voor je wachttijd, leeftijd, verdere gezondheid en conditie, en dat de match van het weefseltype en bloedgroep dan steeds wisselt per aanbod ofzo?
Mijn score werd berekend op basis van bepaalde bloedwaarden die dus aangaven hoe ik eraan toe was. Dat bepaalde je plaats op de lijst.
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103085307
Goed dat je dit topic geopend hebt Luna!
Hierboven las ik twijfels of artsen wel aan de familie vragen of organen gedoneerd mogen worden. Volgens mij is daar de laatste jaren juist veel aandacht voor. Een paar jaar geleden is mijn zus verongelukt met de motor. Omdat ze wist dat ze een potentiele kandidaat was, had ze een donorcodicil. Dat kwam echter niet ter sprake toen mijn ouders haar kwamen identificeren.
Na een paar weken hadden we nog een gesprek met de politie en ik toen gevraagd waarom niet. Het bleek dat ze op slag dood was en overbrengen naar een ander ziekenhuis waar ze de organen konden uitnemen, zou te lang duren. Dat was jammer, maar ik was vooral blij dat er geen fout oid gemaakt was.
Ik ben erg voor ADR. Want het is dus niet zo dat iedereen die zich registreert ook donor kan zijn, er vallen er hoe dan ook een hoop af.

Dit topic viel me op omdat ik nierkanker heb. Sorry Luna, ik kan geen donor voor je zijn. :+
Als het goed is, wordt er woensdag een deel van mijn nier verwijderd.

Ik ben lang bloeddonor geweest en dacht na over beenmergdonatie toen ik de diagnose kreeg. Het afstaan van een nier bij leven ging me net te ver. ;)
Ik draag al 35 jaar een donorcodicil en het valt me best zwaar dat ik nooit meer bloed mag geven. Maar ik ga ervoor, als ik 5 jaar schoon ben, mag ik weer orgaandonor zijn. *O*

Heel veel sterkte Luna en alle anderen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103085368
Sterkte krakkemikke ook!
pi_103085548
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:13 schreef computergirl het volgende:
Sterkte krakkemikke ook!
Dank je!
Oh en wat mensen zeggen over Luna, dat ze er zo goed mee om gaat, zeggen ze ook over mij. Ik vind het een beetje raar, ik ben nu eenmaal zo. Die OP begrijp ik heel goed, ik heb wel foutere grappen gemaakt. :+
Maar dat is gewoon mijn manier van ermee omgaan.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103086162
Er hoeft maar een deel van 1 nier uit?
pi_103086429
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:31 schreef computergirl het volgende:
Er hoeft maar een deel van 1 nier uit?
Zoals het er nu uitziet wel ja. Bovenste deel plus de bijnier.
Het is bij toeval ontdekt en dat is een groot geluk. Als je klachten hebt, is het vaak te laat.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103087587
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:37 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Zoals het er nu uitziet wel ja. Bovenste deel plus de bijnier.
Het is bij toeval ontdekt en dat is een groot geluk. Als je klachten hebt, is het vaak te laat.
Succes en sterkte!
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103089112
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 20:01 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Succes en sterkte!
Dank je!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:01:20 #213
137949 Disana
pi_103091031
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:37 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Zoals het er nu uitziet wel ja. Bovenste deel plus de bijnier.
Het is bij toeval ontdekt en dat is een groot geluk. Als je klachten hebt, is het vaak te laat.
Ook van mij succes gewenst. Laat je weten hoe het ging?
pi_103091211
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:01 schreef Disana het volgende:

[..]

Ook van mij succes gewenst. Laat je weten hoe het ging?
Dat wil ik wel doen hoor, maar ik wil niet het topic kapen. :@
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103091405
Zoals het er nu uitziet kan ik gewoon met anderhalve nier verder. En het gaat om Luna.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:30:48 #216
137949 Disana
pi_103092730
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 21:04 schreef krakkemieke het volgende:

Dat wil ik wel doen hoor, maar ik wil niet het topic kapen. :@
Er is wel plek voor meer mensen met nierproblemen hoor, Luna heeft een groot hart ;) En nu je eenmaal hebt verteld hoe jij ervoor staat, willen vast meer mensen weten hoe het ging.
pi_103094578
Nou ja, wat jij zegt, dat andere mensen mijn ervaringen willen horen misschien.
In mijn ziekenhuis hebben ze geen folder voor een nier operatie of een nier punctie. Daar ga ik werk van maken. Want ik kan dat op internet zoeken, maar de onzekerheid is de hel!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:15:20 #218
137949 Disana
pi_103095418
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:01 schreef krakkemieke het volgende:
Nou ja, wat jij zegt, dat andere mensen mijn ervaringen willen horen misschien.
In mijn ziekenhuis hebben ze geen folder voor een nier operatie of een nier punctie. Daar ga ik werk van maken. Want ik kan dat op internet zoeken, maar de onzekerheid is de hel!
Gaan ze je via een kijkoperatie helpen, of wordt er echt gesneden? Ik heb zelf een punctie gehad, zag daar enorm tegenop (dankzij de folder nota bene) maar vond het enorm meevallen.
pi_103095791
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Gaan ze je via een kijkoperatie helpen, of wordt er echt gesneden? Ik heb zelf een punctie gehad, zag daar enorm tegenop (dankzij de folder nota bene) maar vond het enorm meevallen.
Ik wachtte al weken.... En mijn ziekenhuis heeft een samenwerking met het AVL. Mijn specialist had al een team samengesteld voor de operatie.... Maar het oncologie overleg vond dat er een nierpunctie nodig was...
De radioloog twijfelde al of hij genoeg weefsel kon krijgen, nee dus.
Ik had ook nog de pech dat ik een bloeding kreeg, dus 2 dagen opname.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103096406
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Gaan ze je via een kijkoperatie helpen, of wordt er echt gesneden? Ik heb zelf een punctie gehad, zag daar enorm tegenop (dankzij de folder nota bene) maar vond het enorm meevallen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103096929
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:32 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Het wordt een hele operatie, ze gaan tussen mijn ribben door en ws word er nog een rib gebroken. Niet gek, ze hebben ruimte nodig om de tumor weg te halen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103097156
Door de punctie kreeg ik een bloeding, ik kon niet meer plassen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103097263
Vonden ze de tumor omdat je nirt meer kon plassen?
pi_103097629
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:45 schreef computergirl het volgende:
Vonden ze de tumor omdat je nirt meer kon plassen?
Ze vonden de tumor op een CT scan voor klachten van mijn dikke darm.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103097731
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:45 schreef computergirl het volgende:
Vonden ze de tumor omdat je nirt meer kon plassen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:44 schreef krakkemieke het volgende:
Door de punctie kreeg ik een bloeding, ik kon niet meer plassen.
...niertje gezocht! - deel 3
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:19:19 #226
137949 Disana
pi_103099279
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:22 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik wachtte al weken.... En mijn ziekenhuis heeft een samenwerking met het AVL. Mijn specialist had al een team samengesteld voor de operatie.... Maar het oncologie overleg vond dat er een nierpunctie nodig was...
De radioloog twijfelde al of hij genoeg weefsel kon krijgen, nee dus.
Ik had ook nog de pech dat ik een bloeding kreeg, dus 2 dagen opname.
Wat een pech dat die punctie zo slecht uitpakte. Je moest toen waarschijnlijk heel stil blijven liggen?

En het wordt dus een hele ingreep. Maar als je daardoor weer kankervrij wordt, dan is dat heel mooi.
pi_103100920
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:19 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat een pech dat die punctie zo slecht uitpakte. Je moest toen waarschijnlijk heel stil blijven liggen?

En het wordt dus een hele ingreep. Maar als je daardoor weer kankervrij wordt, dan is dat heel mooi.
Hmm ik heb nog wat vragen over die punctie....
Ja, een hele ingreep. En dat is ook het enige wat er aan te doen is, opereren. Chemo en bestraling kan je leven alleen rekken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103100984
Als er uitzaaingen zijn dus.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103101236
Maar ik ga ervan uit dat ik beter word. En dat ik na een lang gelukkig leven nog mijn organen kan doneren. :+
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103101580
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:51 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Hmm ik heb nog wat vragen over die punctie....
Ja, een hele ingreep. En dat is ook het enige wat er aan te doen is, opereren. Chemo en bestraling kan je leven alleen rekken.
Een hoog vet dieet verlengt je leven bij sommige kankers ook. Maar niertmoren hadden wel een goede kans om genezen te worden dacht ik?
pi_103172569
Campagne moet orgaandonoren opleveren

Stijging donoren wegens actie moet zich toch ooit weer uitbetalen in groter aanbod donor organen ...
pi_103172956
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 23:52 schreef Mark_Boelen het volgende:
Campagne moet orgaandonoren opleveren

Stijging donoren wegens actie moet zich toch ooit weer uitbetalen in groter aanbod donor organen ...
Ja, moet de actie wel werken en moeten ze ook nog een keer overlijden...plus dat de nabestaanden dan ook nog aan de wensen van de overledenen moeten toegeven. Tis wat zo. Doe mij die ADR maar. Alle acties zijn goedbedoeld, maar zijn uit noodzaak omdat de overheid verder niks doet!
  † In Memoriam † maandag 17 oktober 2011 @ 17:21:59 #233
137949 Disana
pi_103197989
Ik vind die tv- en radiospotjes echt drie keer niks. Een hoop vage beelden en herrie voordat eindelijk duidelijk wordt dat je wordt opgeroepen te doneren. De samenhang tussen wat je hoort en ziet en waar het om gaat is ver te zoeken, men wilde kennelijk stoer en snel doen.
pi_103203386
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:21 schreef Disana het volgende:
Ik vind die tv- en radiospotjes echt drie keer niks. Een hoop vage beelden en herrie voordat eindelijk duidelijk wordt dat je wordt opgeroepen te doneren. De samenhang tussen wat je hoort en ziet en waar het om gaat is ver te zoeken, men wilde kennelijk stoer en snel doen.
ik heb ook het gevoel dat het allemaal niet echt werkt. Ook BNers die je dan zeggen dat je donor moet worden.

ik heb nooit zoveel nagedacht over donor zijn, maar door dit topic heb ik besloten me als donor te registreren :)
pi_103218970
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:48 schreef electronique het volgende:
ik heb ook het gevoel dat het allemaal niet echt werkt. Ook BNers die je dan zeggen dat je donor moet worden.

ik heb nooit zoveel nagedacht over donor zijn, maar door dit topic heb ik besloten me als donor te registreren :)
Super om dit te lezen!!!
pi_103224248
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:48 schreef electronique het volgende:

[..]

ik heb ook het gevoel dat het allemaal niet echt werkt. Ook BNers die je dan zeggen dat je donor moet worden.

ik heb nooit zoveel nagedacht over donor zijn, maar door dit topic heb ik besloten me als donor te registreren :)
_O_
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_103233646
In Deventer gaan ze patiënten opleiden om thuis te dialyseren: http://www.destentor.nl/r(...)ialyse-thuis-uit.ece
pi_103234530
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:48 schreef electronique het volgende:

[..]

ik heb ook het gevoel dat het allemaal niet echt werkt. Ook BNers die je dan zeggen dat je donor moet worden.

ik heb nooit zoveel nagedacht over donor zijn, maar door dit topic heb ik besloten me als donor te registreren :)
Fantastisch!
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:10:02 #239
137949 Disana
pi_103235226
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:48 schreef electronique het volgende:

[..]

ik heb ook het gevoel dat het allemaal niet echt werkt. Ook BNers die je dan zeggen dat je donor moet worden.

ik heb nooit zoveel nagedacht over donor zijn, maar door dit topic heb ik besloten me als donor te registreren :)
Dat is mooi ^O^

Die BN'ers reclame op de radio hoorde ik vandaag. Hebben ze nu echt geen betere reclamemakers in de arm kunnen nemen?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:05:39 #240
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_103237436
Het is te hopen dat door zo'n reclame meer mensen zich laten registreren als donor!
Door dit topic blijkt hoe belangrijk en nodig het is om organen af te staan.

Zelf heb ik me vorig jaar geregistreerd, want ik ben van mening dat je er toch niks meer aan hebt als je overlijdt. Dan zou ik er anderen mee kunnen helpen en dat vind ik persoonlijk een mooie gedachte :)
pi_103238430
ik had bij die reclames meestal zoiets van: ja zal wel, ver van mijn bed show, etc.

blijkbaar is de actie van gisteren wel goed gelopen, 1200 donoren binnen 8 uur
pi_103243099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:27 schreef angelfish het volgende:
In Deventer gaan ze patiënten opleiden om thuis te dialyseren: http://www.destentor.nl/r(...)ialyse-thuis-uit.ece
goed dat er nu meerdere mogelijkheden zijn/komen voor thuisdialyse dan alleen dianet. :)
pi_103244654
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 00:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Een hoog vet dieet verlengt je leven bij sommige kankers ook. Maar niertmoren hadden wel een goede kans om genezen te worden dacht ik?
Niertumoren genezen niet, je kan ze alleen wegsnijden. Ook chemo om onzichtbare uitzaaiingen te doden, werkt niet.
Je kunt zichtbare uitzaaiingen bestralen tegen de pijn. En je kunt middelen krijg die de groei van bloedvaten remmen. Een tumor kan immers niet groeien zonder bloed. Bij sommige mensen werkt dat goed. Maar het blijft rekken, het is geen genezen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103245141
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:04 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Niertumoren genezen niet, je kan ze alleen wegsnijden. .
Is dat iets specifieks voor nierkanker of is alle bestraling alleen maar levensverlenging
pi_103245382
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:14 schreef computergirl het volgende:

[..]

Is dat iets specifieks voor nierkanker of is alle bestraling alleen maar levensverlenging
Het is iig specifiek voor nierkanker, voor andere soorten kan het wel helpen. Maar ik weet niet of er meer soorten zijn waarbij het niet helpt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103245751
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:30 schreef electronique het volgende:
ik had bij die reclames meestal zoiets van: ja zal wel, ver van mijn bed show, etc.

blijkbaar is de actie van gisteren wel goed gelopen, 1200 donoren binnen 8 uur
Dat zou gaaf zijn, als dat zich in deze verhoudingen doorzet een week lang!! :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:28 schreef dawg het volgende:
goed dat er nu meerdere mogelijkheden zijn/komen voor thuisdialyse dan alleen dianet. :)
Hier waar ik nu dialyseer (jij weet wel waar ;) ) kun je in het ziekenhuis inmiddels ook een opleiding volgen om thuis te gaan dialyseren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:14 schreef computergirl het volgende:
Is dat iets specifieks voor nierkanker of is alle bestraling alleen maar levensverlenging
Volgens mij moet je altijd geopereerd worden als je een tumor hebt, met bestralen of chemo kun je het kleiner maken en terugdringen, maar niet helemaal wegkrijgen volgens mij...

Ik weet ook bijijijnaaaa zeker dat je als je een tumor of kanker hebt gehad in het verleden, je nooit meer in aanmerking komt om te doneren, ook niet na overlijden. Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik weet het eigenlijk 99% zeker...

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:18 schreef krakkemieke het volgende:
Het is iig specifiek voor nierkanker, voor andere soorten kan het wel helpen. Maar ik weet niet of er meer soorten zijn waarbij het niet helpt.
Een hersentumor bijvoorbeeld kan toch ook niet zonder operatie verdwijnen, of wel? Dacht van niet namelijk...
pi_103245847
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:25 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Dat zou gaaf zijn, als dat zich in deze verhoudingen doorzet een week lang!! :P

[..]

Hier waar ik nu dialyseer (jij weet wel waar ;) ) kun je in het ziekenhuis inmiddels ook een opleiding volgen om thuis te gaan dialyseren.

[..]

Volgens mij moet je altijd geopereerd worden als je een tumor hebt, met bestralen of chemo kun je het kleiner maken en terugdringen, maar niet helemaal wegkrijgen volgens mij...

Ik weet ook bijijijnaaaa zeker dat je als je een tumor of kanker hebt gehad in het verleden, je nooit meer in aanmerking komt om te doneren, ook niet na overlijden. Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik weet het eigenlijk 99% zeker...
Voor zover ik zag, mag je doneren na overlijden als je 5 jaar schoon bent.
Bij de bloedbank mag het nooit meer. Dat viel me best zwaar.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103245890
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef krakkemieke het volgende:
Voor zover ik zag, mag je doneren na overlijden als je 5 jaar schoon bent.
Bij de bloedbank mag het nooit meer. Dat viel me best zwaar.
Ik dacht juist dat ze dat risico nooit namen...
pi_103245988
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:25 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Volgens mij moet je altijd geopereerd worden als je een tumor hebt, met bestralen of chemo kun je het kleiner maken en terugdringen, maar niet helemaal wegkrijgen volgens mij...

Ik weet ook bijijijnaaaa zeker dat je als je een tumor of kanker hebt gehad in het verleden, je nooit meer in aanmerking komt om te doneren, ook niet na overlijden. Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik weet het eigenlijk 99% zeker...

[..]

Een hersentumor bijvoorbeeld kan toch ook niet zonder operatie verdwijnen, of wel? Dacht van niet namelijk...
Ik heb het over onzichtbare uitzaaiingen. Soms reageren die wel op chemo en soms niet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103246009
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef krakkemieke het volgende:
Voor zover ik zag, mag je doneren na overlijden als je 5 jaar schoon bent.
Bij de bloedbank mag het nooit meer. Dat viel me best zwaar.
Een goede bekende van me overleed aan een goedaardige hersentumor, geen uitzaaiingen, geen andere vormen van kanker, niks, en toch kwam ze niet in aanmerking om te doneren...

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:29 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb het over onzichtbare uitzaaiingen. Soms reageren die wel op chemo en soms niet.
Aha, heb ik 't verkeerd begrepen...
pi_103246100
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:29 schreef Luna3 het volgende:
Een goede bekende van me overleed aan een goedaardige hersentumor, geen uitzaaiingen, geen andere vormen van kanker, niks, en toch kwam ze niet in aanmerking om te doneren...
Ik ben geen deskundige. Maar het kan er ook aan liggen hoe ze overleed. Mijn zus mankeerde niks maar ze was op slag dood en te ver van een ziekenhuis waar ze organen konden uitnemen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103246321
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:31 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben geen deskundige. Maar het kan er ook aan liggen hoe ze overleed. Mijn zus mankeerde niks maar ze was op slag dood en te ver van een ziekenhuis waar ze organen konden uitnemen.
In het ziekenhuis, eerst comateus, daarna overleden. Qua tijd en planning had het gekunt, maar men deed het gewoonweg niet ivm de aandoening.

Naar van je zus...is dat lang geleden?
pi_103246376
En daarom ben ik wel voorstander van donorwerving. Want als er 140 mensen per jaar sterven op de wachtlijst, heb je een veelvoud van 140 nodig.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103246481
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:35 schreef Luna3 het volgende:

[..]

In het ziekenhuis, eerst comateus, daarna overleden. Qua tijd en planning had het gekunt, maar men deed het gewoonweg niet ivm de aandoening.

Naar van je zus...is dat lang geleden?
Een jaar of 7. Ze reed motor en was daarom ook donor, omdat ze meer risico liep. Best veel motorrijders die ik ken zijn ook donor. En er werd ook over gesproken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103246743
vorige jaren werd er toch een brief gestuurd naar alle 18 jarigen? wordt dat nu eigenlijk ook nog gedaan?
pi_103246945
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:43 schreef electronique het volgende:
vorige jaren werd er toch een brief gestuurd naar alle 18 jarigen? wordt dat nu eigenlijk ook nog gedaan?
Ik denk het wel. Maar ik weet niet wat er gebeurt als je niet antwoordt.
Ik kan het verkeerd hebben. Maar moest je in de VS niet zeggen wat je wilde als je je rijbewijs kreeg? Dat zou al schelen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103247389
Gevonden: Kunnen ex-kankerpatiënten orgaan- of weefseldonor zijn?
Ja. Ex-kankerpatiënten die vijf jaar of langer genezen zijn verklaard, kunnen zowel orgaan- als weefseldonor zijn.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103251408
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:53 schreef krakkemieke het volgende:
Gevonden: Kunnen ex-kankerpatiënten orgaan- of weefseldonor zijn?
Ja. Ex-kankerpatiënten die vijf jaar of langer genezen zijn verklaard, kunnen zowel orgaan- als weefseldonor zijn.
Daar ga ik voor. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103258075
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:46 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Maar ik weet niet wat er gebeurt als je niet antwoordt.
Ik kan het verkeerd hebben. Maar moest je in de VS niet zeggen wat je wilde als je je rijbewijs kreeg? Dat zou al schelen.
Als je niet antwoord krijg je na 2 maanden ofzo nog een brief, en daana nog 1
Daarna weet ik niet, toen heb ik dat formulier maar ingevuld en opgestuurd
(formulier wordt alleen bij de eerste brief meegestuurd, lekker handig, gelukkig had ik die eerste brief nog thuis liggen onder het motto "daar moet ik me nog eens mee bezig houden" )
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_103259228
Maar dat is toch ook. Niet dat mensen zich moeten aanmelden als donor, maar dat je erover na gaat denken?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103267906
wanneer moet je onder het mes Krakkemikke?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:40:41 #262
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_103272587
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:43 schreef electronique het volgende:
vorige jaren werd er toch een brief gestuurd naar alle 18 jarigen? wordt dat nu eigenlijk ook nog gedaan?
Toen ik 18 werd (lang geleden :P) kreeg ik al een brief waarin je een keuze kon vastleggen.
Als je er niet op antwoordde werd er eigenlijk niks meer mee gedaan. Ik heb vorig jaar zelf de keuze gemaakt om donor te worden op de site.
pi_103280092
Dit topic heeft in ieder geval ook weer een vucht genomen sinds de aankondiging van de donorweek!
pi_103280143
Het geeft iig weer wat extra exposure, altijd goed. Het mooiste zou natuurlijk zijn als jij er uiteindelijk door geholpen wordt, maar winst is het sowieso imo ^O^
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 16:22:09 #265
137949 Disana
pi_103284517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:02 schreef computergirl het volgende:
wanneer moet je onder het mes Krakkemikke?
Vandaag .
pi_103539739
Hoi, even een kick omdat ik een interessant artikel las in the Guardian; over een jongen die vrijwillig bij leven zijn nier heeft afgestaan aan een onbekende. Welllicht interessant voor sommigen.

I gave my kidney to a stranger

Succes met je zoektocht, Luna :).
pi_103553791
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:27 schreef Perruche het volgende:
Hoi, even een kick omdat ik een interessant artikel las in the Guardian; over een jongen die vrijwillig bij leven zijn nier heeft afgestaan aan een onbekende. Welllicht interessant voor sommigen.

I gave my kidney to a stranger

Succes met je zoektocht, Luna :).
Dank, ga het nu lezen!
pi_103699264
En ik ben weer thuis! *O*
De uroloog had een deel van de nier verwijderd zoals gepland en de nier weer gehecht. Maar hij twijfelde toch en heeft de hele nier verwijderd. Beetje jammer, maar nu is wel alles weg.
Mijn halve buik en zij doen nog zeer, maar met pijnstillers kan ik weer aardig mijn gang gaan. Iig kan ik voor mezelf zorgen en ik krijg huishoudelijke hulp.

Weliswaar kan ik Luna niet direct helpen, maar ik merk dat het onderwerp donor of bloeddonor best vaak ter sprake komt als ik mensen mijn verhaal vertel. Hopelijk zet dat ook mensen aan het denken. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103700661
Fijn dat het achter de rug is krakkemikke
pi_103704605
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 08:59 schreef krakkemieke het volgende:
En ik ben weer thuis! *O*
De uroloog had een deel van de nier verwijderd zoals gepland en de nier weer gehecht. Maar hij twijfelde toch en heeft de hele nier verwijderd. Beetje jammer, maar nu is wel alles weg.
Mijn halve buik en zij doen nog zeer, maar met pijnstillers kan ik weer aardig mijn gang gaan. Iig kan ik voor mezelf zorgen en ik krijg huishoudelijke hulp.

Weliswaar kan ik Luna niet direct helpen, maar ik merk dat het onderwerp donor of bloeddonor best vaak ter sprake komt als ik mensen mijn verhaal vertel. Hopelijk zet dat ook mensen aan het denken. ;)
Het kan er maar uit zijn toch? Lijkt me ook niet relaxed als je met de gedachte verder moet dat er misschien iets is achtergebleven... Fijn dat het goed gaat, die pijn trekt wel weg. (heb nog wel wat morfinelollies voor je liggen ;) )
pi_103704939
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:28 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Het kan er maar uit zijn toch? Lijkt me ook niet relaxed als je met de gedachte verder moet dat er misschien iets is achtergebleven... Fijn dat het goed gaat, die pijn trekt wel weg. (heb nog wel wat morfinelollies voor je liggen ;) )
Morfinelollies, ze vinden toch wat uit he. _O- Cocaine-limonade lijkt me ook leuk, oh wacht! :+
Ik red het met Tramadol en paracetamol, dus dat valt mee. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:28:02 #272
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103708102
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:40 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Morfinelollies, ze vinden toch wat uit he. _O- Cocaine-limonade lijkt me ook leuk, oh wacht! :+
Ik red het met Tramadol en paracetamol, dus dat valt mee. ;)
In één tablet (zaldiar) of beide als losse pillen? Tegen tramal kan ik niet echt. Smerige troep.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_103709557
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 15:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

In één tablet (zaldiar) of beide als losse pillen? Tegen tramal kan ik niet echt. Smerige troep.
Los. Met zaldiar red ik het niet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103710553
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 16:08 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Los. Met zaldiar red ik het niet.
Goed om te lezen dat je weer thuis bent, neem de tijd om weer op te knappen.

En tramal werkt altijd wel lekker, maar het is idd zoals zoveel middelen troep...

Ach, als de pijn maar weg is...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103712769
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 16:41 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Goed om te lezen dat je weer thuis bent, neem de tijd om weer op te knappen.

En tramal werkt altijd wel lekker, maar het is idd zoals zoveel middelen troep...

Ach, als de pijn maar weg is...
Ik heb maanden morfine geslikt en dat was makkelijk afwennen. Dus ik ben hier ook niet zo bang voor.
Ik was snel van de morfinepomp af, omdat ik dan niet van de afdeling af mocht en daar werd ik gek van. Dus toen Tramadol en wat meer pijn.
De pijn is nu ook zeker niet weg, maar dan voel ik het tenminste ook als ik teveel doe.
En troep, ja, er is zoveel troep. Maar alsmaar het gevoel hebben dat er een alien uit je buik wil scheuren is ook niks. :+
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103712941
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:58 schreef krakkemieke het volgende:

Maar alsmaar het gevoel hebben dat er een alien uit je buik wil scheuren is ook niks. :+
:D

Je hebt gelijk...pijn geeft je grenzen aan, maar flink pijn lijden is idd niet nodig...

Beterschap!
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_103713208
Bedankt voor jullie medeleven!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:15:06 #278
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103714869
Oxycontin is wel fijn. Dat werkt lang en stilt de pijn beter dan tramadol.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_103715037
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 18:14 schreef krakkemieke het volgende:
Bedankt voor jullie medeleven!
*meelezer meldt zich*

Fijn dat je operatie goed is verlopen!
Moet je nu eigenlijk ook hormonen slikken omdat de bijnier aan 1 kant is verwijderd? Of kan dat door de andere bijnier gewoon gecompenseerd worden?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_103715060
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
Oxycontin is wel fijn. Dat werkt lang en stilt de pijn beter dan tramadol.
Ja, dat heb ik ook ooit gehad. Maar de pijn die ik nu heb, is minder heftig.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103715098
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:19 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

*meelezer meldt zich*

Fijn dat je operatie goed is verlopen!
Moet je nu eigenlijk ook hormonen slikken omdat de bijnier aan 1 kant is verwijderd? Of kan dat door de andere bijnier gewoon gecompenseerd worden?
Net als de nier neemt de andere bijnier het ook over. :Y
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:39:48 #282
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_103717948
Ter info: vandaag mn donorregistratie veranderd van 2 (wil niet) naar 1 (wil wel). Dát zouden meer mensen moeten doen!
pi_103718163
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:39 schreef DABAMaster het volgende:
Ter info: vandaag mn donorregistratie veranderd van 2 (wil niet) naar 1 (wil wel). Dát zouden meer mensen moeten doen!
^O^
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103720654
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:39 schreef DABAMaster het volgende:
Ter info: vandaag mn donorregistratie veranderd van 2 (wil niet) naar 1 (wil wel). Dát zouden meer mensen moeten doen!
Dit dus!
pi_104661918
Luna, hoe gaat het met je?
pi_104663407
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 00:27 schreef angelfish het volgende:
Luna, hoe gaat het met je?
Hallo! Wat lief dat je even aan me denkt!

Op zich gaat alles (naar omstandigheden natuurlijk) goed. Ik spoel nog steeds "slechts" 2 keer in de week, met 1 naald. Dat is op zich vrij gunstig, aangezien 3 keer in de week 'normaal' is en met 2 naalden. En op deze therapie spoelen de afvalstoffen nog (net) goed genoeg uit. Verder plas ik ook nog steeds, en ook dat is erg fijn, want dan heb ik nog geen vochtbeperking opgelegd gekregen.

Helaas is wel vorige week door mijn vat heen geprikt. Het gevolg daarvan is een slagaderlijke inwendige bloeding, die inmiddels uiteraard gestopt is, maar een enorm dikke en pijnlijke arm. Pfff, kan nu mijn arm niet meer bewegen en er is een ontstekingsreactie in ontstaan. Tevens een antibioticum daarvoor gekregen, die niks deed. Oh herstel; die deed heel veel op m'n darmen, maar niks op m'n arm, haha!! (...darm, arm, mwah, scheelt ook maar 1 letter heh)

Verder zijn er andere (positieve) vooruitzichten, waar ik nog niks over ga uiten. Eerst maar eens die arm laten genezen voor dat ik ermee ga juichen ;)
Als er grote veranderingen zijn, zal ik jullie dat natuurlijk meteen laten weten...

Welterusten :*
  dinsdag 22 november 2011 @ 09:30:55 #287
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_104665840
Gister een groot artikel in de NRC next over (levende) nierdonors!
ik kan em niet online vinden, misschien iemand die em in kan scannen?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_104666322
Dank voor je uitgebreide update. Ik hoop voor je dat dat vooruitzicht is wat ik denk dat het is. Ik duim voor je.

Artikel in de next heb ik idd ook gelezen. Het idee laat me al heel lang niet echt los, maar ik vind dat ik er eerst meer over moet lezen en nadenken. Heb alle linkjes in de op al doorgespit, maar wil eigenlijk gewoon wat beter weten wat de gevolgen voor de donor zijn.
pi_104666837
Fijn dat het redelijk goed gaat Luna!
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:52 schreef angelfish het volgende:

Artikel in de next heb ik idd ook gelezen. Het idee laat me al heel lang niet echt los, maar ik vind dat ik er eerst meer over moet lezen en nadenken. Heb alle linkjes in de op al doorgespit, maar wil eigenlijk gewoon wat beter weten wat de gevolgen voor de donor zijn.
Ik ben dan wel geen donor, maar ik heb ook een nier minder. Misschien kan ik je helpen?
Hihi, ik merk er weinig van, alleen het litteken. Ik moet dus nog wennen, ik zeg nog steeds 'nieren' . :+
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_104666941
Krakkemieke, is je conditie weer als voorheen? Kan je intensief sporten? Drinken? Eten? Feesten? Ben je sneller moe? Blijf je lang lichamelijke klachten houden? Zijn er andere dingen die anders zijn dan met 2 nieren?
pi_104667930
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:21 schreef angelfish het volgende:
Krakkemieke, is je conditie weer als voorheen? Kan je intensief sporten? Drinken? Eten? Feesten? Ben je sneller moe? Blijf je lang lichamelijke klachten houden? Zijn er andere dingen die anders zijn dan met 2 nieren?
Ah, feesten, zover ben ik nog niet. ;)
Mijn conditie is nog niet als voorheen, maar de operatie is pas een maand geleden. Ik heb de laatste 3 weken veel pijn gehad door een beschadigde zenuw, daardoor heb ik niet veel gedaan.
Ik kan gewoon eten en drinken. Net als iedereen moet ik niet teveel zout eten en genoeg drinken.
Ik heb tot nu toe maar 1 ding gemerkt wat anders is. Als ik een CT-scan krijg met contrastmiddel, moet ik ervoor en erna Fluimicil nemen en veel water drinken. Normaal gesproken is Fluimicil een slijmoplossend middel, maar in dit geval beschermt het de nier. En door het water spoelt het contrastmiddel sneller weg.

Voor zover ik weet, merk je er niks van. Ik hoorde laatst van een hoogbejaarde vrouw, die haar hele leven al 1 nier had. Het werd per ongeluk gezien, ze had het nooit gemerkt. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_104668199
Dank voor je reactie. Klinkt op zich positief. Is die beschadigde zenuw een gevolg van de operatie?
pi_104668821
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 11:09 schreef angelfish het volgende:
Dank voor je reactie. Klinkt op zich positief. Is die beschadigde zenuw een gevolg van de operatie?
Ja, het was een behoorlijke jaap. Ik heb een blokkade gehad met een verdovingsmiddel, zoiets als van de tandarts. Nu is het een heel stuk beter!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 13:37:42 #294
137949 Disana
pi_104673012
Dat klinkt spannend, Luna, die positieve vooruitzichten. Ik hoop er gauw iets over te lezen.
pi_104675637
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:30 schreef Barreltje het volgende:
Gister een groot artikel in de NRC next over (levende) nierdonors!
ik kan em niet online vinden, misschien iemand die em in kan scannen?
Oh, dat zou wel fijn zijn ja. Iemand?! :@

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:52 schreef angelfish het volgende:
Dank voor je uitgebreide update. Ik hoop voor je dat dat vooruitzicht is wat ik denk dat het is. Ik duim voor je.

Artikel in de next heb ik idd ook gelezen. Het idee laat me al heel lang niet echt los, maar ik vind dat ik er eerst meer over moet lezen en nadenken. Heb alle linkjes in de op al doorgespit, maar wil eigenlijk gewoon wat beter weten wat de gevolgen voor de donor zijn.
Ik denk dat je het beste dan iemand kan spreken die het gedaan heeft. Je kunt dan gerichte vragen stellen, die niet in de standaard info vermeld staan. Ik heb al eerder het boek van Dautzenberg genoemd, toch? http://www.ahjdautzenberg.nl/2010/12/samaritaan/
Er is ook een stichting waar je in contact kan komen met levende donoren, misschien staat 'ie wel in de OP.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 11:00 schreef krakkemieke het volgende:
Ah, feesten, zover ben ik nog niet. ;)
Mijn conditie is nog niet als voorheen, maar de operatie is pas een maand geleden. Ik heb de laatste 3 weken veel pijn gehad door een beschadigde zenuw, daardoor heb ik niet veel gedaan.
Ik kan gewoon eten en drinken. Net als iedereen moet ik niet teveel zout eten en genoeg drinken.
Ik heb tot nu toe maar 1 ding gemerkt wat anders is. Als ik een CT-scan krijg met contrastmiddel, moet ik ervoor en erna Fluimicil nemen en veel water drinken. Normaal gesproken is Fluimicil een slijmoplossend middel, maar in dit geval beschermt het de nier. En door het water spoelt het contrastmiddel sneller weg.
Voor zover ik weet, merk je er niks van. Ik hoorde laatst van een hoogbejaarde vrouw, die haar hele leven al 1 nier had. Het werd per ongeluk gezien, ze had het nooit gemerkt. ;)
Dit is wel interessant; Een vriendin van me werkt op de EHBO en heeft me ooit verteld dat als mensen met een overdosis paracetamol en drank (poging tot zelfdoding) op de EHBO terecht komen, dan krijgen ze ook meteen een hoge dosis fluimucil. Om de lever te beschermen. Wondermiddel dus...

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:37 schreef Disana het volgende:
Dat klinkt spannend, Luna, die positieve vooruitzichten. Ik hoop er gauw iets over te lezen.
Ja zeker, maar we houden het spannend. Er kan nog van alles veranderen, misgaan, tussenkomen, afhaken, mislukken, mismatchen, afkeuren en naar de klote gaan ;)
pi_104676814
Boek heb ik net gekocht. Als het me na het lezen nog steeds een goed plan lijkt, ga ik wat donoren uithoren denk ik.
pi_104676923
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 15:21 schreef angelfish het volgende:
Boek heb ik net gekocht. Als het me na het lezen nog steeds een goed plan lijkt, ga ik wat donoren uithoren denk ik.
Ow echt, wat goed!! Ik ben ook heel nieuwsgierig naar dat boek, 'k vond de schrijver ook heel droog en grappig overkomen, dus zal mij benieuwen...
pi_104679172
Ben op blz 37 en hij leest lekker weg.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 16:40:26 #299
137949 Disana
pi_104679879
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:46 schreef Luna3 het volgende:
Ja zeker, maar we houden het spannend. Er kan nog van alles veranderen, misgaan, tussenkomen, afhaken, mislukken, mismatchen, afkeuren en naar de klote gaan ;)
Oeh, nu weten we al een beetje meer. Succes!
pi_104687618
Boek uit. Was erg mooi. En nu ga ik het maar eens laten bezinken.
pi_104687961
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 16:40 schreef Disana het volgende:
Oeh, nu weten we al een beetje meer. Succes!
:@ zou prachtig zijn heh.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:48 schreef angelfish het volgende:
Boek uit. Was erg mooi. En nu ga ik het maar eens laten bezinken.
Wow, dat heb je snel gedaan!! Net nog op pagina 37, haha, het leest dus echt lekker weg ;)

Zo, ik ga maar eens een vierde topic openen. Hopelijk gaat dat voornamelijk over een transplantatie en het herstel ervan. Maar vooralsnog maar even doorbikkelen zoals het nu gaat. Komt vast goed.

Tot topic 4 allemaal. :W
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')