Vorig jaar zomer heb ik een begin gemaakt om een lang gekoesterde wens in vervulling te brengen. Mijn eigen phase I Renault 11 Turbo.
Hierbij een verslag van de reis die ik vorige zomer samen met mijn pa heb ondernomen om twee R11 Turbo's naar NL te halen. De ene (Groen) gaat als donor dienen, de Witte als basis voor het eindresultaat...
Met veel goede moed had ik natuurlijk mijn camera mee genomen. Helaas was ik de volle accu vergeten... DOM! Gelukkig zijn er tegenwoordig ook fotocamera's met telefoonfunctie...
Zaterdagochtend liep om 04:00 mijn wekker af. Nog sneller dan ooit was ik mijn bed uit, het is tenslotte de dag dat we naar Frankrijk afreizen om mijn nieuwe aanwinsten op te halen.
Om 05:00 reden we weg uit Ede, mijn pa en ik samen. De snelste route volgens de TomTom liep over Oberhausen, dus wij zetten snel koers richting Duitsland. We hadden de auto-ambulance bovenop de oprijwagen gezet waardoor we op de heenweg een hogere kruissnelheid konden aanhouden.
De chauffeur van de heenweg.
Bijna op de helft...
Op een paar wegwerkzaamheden en een verdwaalde thermoskan koffie hebben we een vlotte reis gehad want ondanks een zoektocht naar een tankstation waren we toch nog om 10:55 ter plaatse in het Franse Oberhausbergen. :wink:
http://img295.imageshack.us/img295/3353/img0099custom.jpg
(copy/paste deze link)De verdwaalde thermosfles.
Daar aangekomen eerst de autoambulance van de oprijwagen gehaald, toen eerst de Groene Donor op de auto en daarna de Witte op de autoambulance. Wat me opviel is dat de witte auto ineens geen bumpers meer had, die bleken op de groene te zitten want in de witte lagen groen gespoten bumpers...
Nadat het hele stel compleet kregen we een drankje aangeboden van de verkoper, we gingen het huis binnen van de garage. In deze garage stond een heuse Bugatti uit 1928, de restauratie had 16 jaar geduurd en was nu klaar. Toch een blijk van smaak, Bugatti & Renault...
Binnen hebben we het papierwerk in orde gemaakt (in Frankrijk echt een stuk makkelijk dan in Nederland en het kost nog eens geen geld ook...)! Daarna zijn we met het hele span terug naar Nederland gereden, deze keer via Duitsland en Venlo. Onderweg zijn we 2x gestopt om de spanbanden te controleren en waar nodig opnieuw af te spannen.
Zodra we thuis zijn gekomen heb ik eerst een paar goede foto's gemaakt, ik wilde ze natuurlijk wel vastleggen.
.
Hieronder enkele foto's voorzien van wat commentaar.
De gehele combinatie, zoals te zien heeft de Groene uit schade gehad linksachter.
TURBO!! De stickerset is niet helemaal lekker meer na 26 jaar, en dus op zoek naar een nieuwe stickerset.
Interieur van de Witte, de tellerbak zit in de Groene auto.
Hier zal de tank van de Groene onderkomen...:P
Kale neus van een Phase 1½
Interieur van de Groene (oorspronkelijk uit de witte), gaat weer in de witte komen. De stoelen zijn nog erg mooi en zitten goed! De witte had 131.000 gereden toen hij uit elkaar gesloopt werd.
Remus sportuitlaat, ben er nog niet uit of deze ook op de witte komt. Klinkt toch wel leuk namelijk... Maar ja, het zat er origineel niet op hè.
2 velgen zijn al opnieuw gespoten, dat scheelt mij werk en het is nog eens erg netjes gedaan ook!
De Groene in de stalling, de Witte staat er naast maar toen was de geheugenkaart vol...
Aangezien ik jullie vanaf hier al bijna kan zien denken... Wat is dan nu de planning?
De groene zal ik zoveel mogelijk strippen, ook hiervan ga ik kijken wat ik kan/wil bewaren en wat ofwel te rot is of waar ik iemand anders blij mee kan maken. Als de groene dan klaar is gaat hij naar de sloop.
In de weken daarna ben ik bezig geweest met het sorteren, uitzoeken en opruimen van alle (reserve)onderdelen die bij de auto zitten. Hieronder een aantal foto's ter impressie.
Ik moet bekennen dat er toch wel een hele hoop onderdelen bij zo'n auto zitten waarvan ik eigenlijk niet weet wat het is of wat het doet.
Hierna heeft het project een tijd stil gelegen i.v.m. werk en een verhuizing. Inmiddels is mijn eigen huisje zover klaar dat ik weer met de R11's bezig kan. Daarom heb ik dit weekend de DonoR11 naar mijn huis gehaald (speciaal een huisje gekocht met ruime garage). Hieronder een reportage.
Zo werd de R11aangetroffen in de stalling; beide voorbanden plat en geen leven meer in de accu. Omdat we met de lege banden totaal geen beweging in de auto kregen zijn we even snel naar Barneveld gereden om daar bij de Brezan een voetpomp + nieuwe accu te gaan halen.
Terug gekomen mijn pa aan het werk gezet met de voetpomp om de voorbanden weer wat lucht te geven. Ikzelf ben de accu's om gaan wisselen.
Banden opgepompt en de nieuwe accu gemonteerd. Maar toch nog geen leven te krijgen in het motortje, had dan ook en jaar niet meer gelopen
. Dan maar naar buiten duwen en op de aanhanger naar boven lieren.
De 11 op de aanhanger, achter de Laguna. Onderweg blijkt dat zo'n V6-24v toch een stuk geschikter is als trekauto dan de 2.0 in de Laguna (paar jaar geleden mijn ex-R11 TXE Electronic van Nunspeet naar Scherpenzeel gebracht met een ander R9-11 Cludlid samen, ging maar net toen achter de 2liter.)
Een paar foto's van de 11 in de garage bij mij thuis. EINDELIJK staat ze er! *:)*
In mijn garage, mooi plekje voor de 11!
De 11 was toch wel erg vies geworden van een jaartje stalling en ook al is dit de DonoR11, dat verdient zo'n auto ook weer niet natuurlijk. Dus er moest gewassen worden!!
Eigenwijs dat ik ben wilde ik toch nog de motor draaiende zien te krijgen. Dus ben ik volhardend achter het stuur gekropen en langzaamaan kwam er steeds meer leven in het blokje. Eerst op 3 cylinders, daarna deden ze allemaal weer mee.
Stationair loopt het blokje nog niet helemaal lekker, maar kreeg het niet voor elkaar om zo 1-2-3 de Solex helemaal goed af te stellen.
Gisteravond ben ik gelijk maar begonnen om het interieur vast wat te demonteren:
Ook deze 11 heeft last van water in de achterbak
Ik zit heel erg te twijfelen of ik het schuifdakje wat in deze DonoR11 zit ook zal demonteren om de 5deurs te zetten. Het voordeel van zo'n dakje is natuurlijk enorm, al helemaal omdat de auto in de regen straks toch niet buiten te vinden zal zijn...
Maar ja, het betekent wel dat ik een gat zal moeten zagen in het dak van de 5deurs...
En nog even een plaatje van de Franse Lampen... 8)
In Hen, tot Hen en door Hen is alle muziek. Queen...