quote:
Op dinsdag 6 december 2011 23:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:[..]
Voordat ik hier uitgebreid op ga reageren wil ik toch even voorkomen dat ik op iets inga wat ik misschien uit jouw post haal maar dat gewoon aan mijn eigen interpretatie van jouw post te wijten valt:
• Wat versta je precies onder genres als in "genreschrijvers" en "genreboeken"? Doel je dan bijvoorbeeld op genres zoals fantasy en sciencefiction of bedoel je het nog en stap specifieker (en dus ook met een kleinere doelgroep)?
• Wat kenmerk jij als "literaire kwaliteit" en "vernieuwing"?
Ja, dit is altijd een ingewikkelde discussie omdat het al snel gaat over: "wat is dan literaire kwaliteit en wie bepaalt dat?" en: "waarom moeten boeken überhaupt vernieuwend zijn?" Vooropgesteld: van mij moet niks. Maar je kunt wel stellen dat literaire recensies niet (alleen) bedoeld zijn om lezers te bedienen, ze zijn vooral bedoeld om - kuch - de literaire kwaliteit te beoordelen, en dan wordt ook gelet op vernieuwing of het experiment (als in: zoiets hebben we nog niet eerder gezien, of eventueel: zoiets hebben we nog niet eerder gezien
bij deze schrijver).
Ik geef toe dat ik niet bepaald van alle markten thuis ben in dit opzicht, want ik lees alleen de kranten (literaire bijlages), Vrij Nederland (Republiek der Letteren) en dan misschien nog eens een boekenpagina in een vrouwenblad. Op internet kijk ik bij buitenlandse literaire recensies. Ik heb misschien een kokerblik, maar ik lees
altijd over dezelfde boeken. Dat zijn dus de boeken die er op dat moment toe doen. Ik lees nooit over fantasy of science fiction, terwijl ik dat op zich helemaal niet uit de weg ga - kom maar op met je fantasy en romance van mijn part, want het interesseert me allemaal best, maar nogmaals: ik zie die genres NOOIT terug op de boekenpagina's. Gemakshalve ga ik er dus even vanuit dat die boeken hun weg naar de lezers wel op een andere manier vinden. Het zijn overigens niet de boeken die ik koop, of lees, dus ik heb pesoonlijk weinig last van die ontbrekende informatie. Maar zo bedoel ik het dus.
quote:
Begrijp me niet verkeerd, die vragen kunnen misschien cynisch overkomen maar zo bedoel ik het niet, ik vraag het oprecht
(Je weet dat je verkeerde zinnen maakt als je naderhand moet benadrukken dat het juist
niet cynisch bedoelt is.)
Nee hoor, het komt niet cynisch over, ik denk alleen wel dat ik voel waar bij jou de pijn zit, en die pijn hoeft er niet te zijn
Boeken kunnen, ongeacht genre of literaire kwaliteit, naast elkaar bestaan en dat is ook altijd zo geweest. Ik heb alleen wel moeite met de behoefte van veel mensen om al die genres gelijk te trekken. Dat is onzin. Volgens mij zit ook niemand erop te wachten (de genreschrijvers ook niet).
Ik denk namelijk (misschien kan ik hier beter een kleiner lettertype gebruiken
) dat mensen fantasy, romance en science fiction lezen
om een andere reden dan waarom mensen literaire romans lezen. In het eerste geval is het puur vermaak, eendimensionaal entertainment (niks mis mee verder, ik lees ook graag tijdschriften), en in het tweede geval gaat het echt
over het leven. Wat dat is. Hoe dat voelt. Hoe mensen zich gedragen (in de echte wereld dus, niet in een wereld die bevolkt wordt door elfen en gnomen, want zo'n wereld bestaat niet echt).
En dat is dan vermoedelijk ook meteen de reden waarom genreboeken niet gerecenseerd worden: er valt weinig over te melden. Die boeken worden volgens vaste regels geschreven, een zogenaamd stramien, dus wat zou je toekomstige lezers erover moeten vertellen? Dat het stramien helemaal klopt? Dat het weer heel spannend gaat worden? Dat weten die lezers zelf ook wel. Daarom lezen ze namelijk een genreroman: ze vragen naar de bekende weg, dat vinden ze fijn, geruststellend, ontspannend, noem maar op. Dus ja, kijk: nu heb ik je vraag toch helemaal beantwoord! Dát is dus het kwaliteitsverschil waar ik het over heb (en de vernieuwing valt er ook onder), want in literaire romans weet je juist
niet wat je krijgt. Ook wordt er natuurlijk veel meer in geëxperimenteerd met vorm, waardoor het soms lang kan duren voordat je snapt wat er in godsnaam aan de hand is, verteltechnisch. Dat valt dus onder 'kunst'. Niet omdat ik het zeg, maar omdat dat onderscheid wordt gemaakt.