abonnement Unibet Coolblue
pi_102743623
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:53 schreef Faux. het volgende:
Vraagje, hoe komen jullie op het idee voor een boek? :)
Meen je dit nou serieus, deze vraag?
Alles kan inspireren. Een bijzonder item op een rommelmarkt, een berichtje op pagina 12 van de krant, een gebeurtenis uit je eigen leven, enz.
pi_102747548
Balen zeg Nadine :{
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 22:05 schreef broer het volgende:
Ter inspiratie voor alle boekenschrijvers in dit topic: http://www.nrcnext.nl/blo(...)troman-de-making-of/

Best leuk om te lezen.
Erg interessant, zeker dat gedoe over het agentschap (daar heb ik wel oren naar).
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:58 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dus voor je uit staren in de hoop dat je een leuk idee krijgt helpt niet? ;(
Je kunt, in mijn ervaring, het beste gewoon iets gaan doen wat totaal niet met literatuur te maken heeft en hopen dat er zo onbewust iets binnen probeert te dringen, en wanneer dat gebeurt er wel gelijk over gaan brainstormen. Je moet sowieso impulsen hebben om inspiratie te krijgen, dus in een stille en donkere ruimte gaan zitten helpt vrij weinig (tenzij je iets uit je geheugen kan halen natuurlijk).
pi_102747800
Voor je uit staren werkt wel als ik eenmaal bezig ben. Dan komen vaak ineens de mooiste zinnen en verhaalwendingen in me op. :)
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 20:41:32 #104
42184 crew  DaMart
pi_102747863
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 17:58 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dus voor je uit staren in de hoop dat je een leuk idee krijgt helpt niet? ;(
Ik zit in de trein wel eens mensen te observeren en probeer dan soms 'hun verhaal' te bedenken. Soms leidt dat tot een verhaal, en anders is het gewoon een leuk tijdverdrijf ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 20:49:40 #105
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102748334
Een boek willen schrijven en dan op zoek gaan naar een onderwerp is wat mij betreft trouwens sowieso de verkeerde volgorde (tenzij je al voor je beroep schrijft of zo en wel MOET, maar als je al zo ver bent, hoef je het waarschijnlijk toch al niet te vragen).

Je hebt een idee en wil dat omzetten in een verhaal, en dan vraag je hoe het moet. Niet andersom.

Maar da's mijn mening.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 21:12:05 #106
42184 crew  DaMart
pi_102749526
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 20:49 schreef wonderer het volgende:
Een boek willen schrijven en dan op zoek gaan naar een onderwerp is wat mij betreft trouwens sowieso de verkeerde volgorde (tenzij je al voor je beroep schrijft of zo en wel MOET, maar als je al zo ver bent, hoef je het waarschijnlijk toch al niet te vragen).

Je hebt een idee en wil dat omzetten in een verhaal, en dan vraag je hoe het moet. Niet andersom.

Maar da's mijn mening.
Op zoek gaan naar een verhaal heeft weinig zin, inderdaad. Inspiratie zoeken kan soms helpen, maar mijn ervaring is dat inspiratie vanzelf komt wanneer je er totaal niet naar op zoek bent.

Ik heb nu overigens zo'n zes verhaalideeën in mijn hoofd zitten. Best lastig, want de ene dag denk ik dat ik het ene verhaal het beste kan gaan uitwerken, een dag later is dat weer een ander verhaal :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:28:57 #107
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102750584
Ik wou dat ik jouw luxe had :') Ik ben blij dat ik nog wat ideeen heb liggen. Maar als ik geen ideeen heb, schrijf ik niet. Anders wordt het toch niks, dat had ik vroeger al als ik per se wilde tekenen maar niet wist wat.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_102750648
Hoe gaat het met je thriller dan, wonderer? :)

@ DaMart misschien kun je iets proberen als van elke een eerste a4tje uittikken en kijken welke het beste eruit komt of dat soort dingen.
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 21:30:44 #109
42184 crew  DaMart
pi_102750678
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:28 schreef wonderer het volgende:
Ik wou dat ik jouw luxe had :') Ik ben blij dat ik nog wat ideeen heb liggen. Maar als ik geen ideeen heb, schrijf ik niet. Anders wordt het toch niks, dat had ik vroeger al als ik per se wilde tekenen maar niet wist wat.
Vanochtend in de trein kreeg ik ineens ook inspiratie. Ik heb toen maar wat gedachten zitten opschrijven. Het is geen compleet verhaal, maar met de tekst kan ik misschien weer iets in een ander verhaal :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:36:18 #110
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102750979
Mijn inspiratie gaat op aan RPG's geloof ik :') Maar goed, ik kan toch maar een boek tegelijk schrijven.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 21:41:33 #111
42184 crew  DaMart
pi_102751275
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:30 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Hoe gaat het met je thriller dan, wonderer? :)

@ DaMart misschien kun je iets proberen als van elke een eerste a4tje uittikken en kijken welke het beste eruit komt of dat soort dingen.
Ik heb sinds kort dus een magnetisch whiteboard hangen hier, en daarop prijken nu twee A4'tjes met een samenvatting van een verhaal. Dus die tactiek pas ik al toe ;).

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:36 schreef wonderer het volgende:
Mijn inspiratie gaat op aan RPG's geloof ik :') Maar goed, ik kan toch maar een boek tegelijk schrijven.
Ik wil er ook niet meer dan één tegelijk schrijven, dus ik zal echt een keuze moeten maken :D.

Maar eerst nog maar eens kijken of het wat wordt met het manuscript dat ik al heb ingestuurd, al begreep ik uit de posts van Nadine dat ik misschien een wat ongelukkige keuze qua uitgever heb gemaakt :o.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:42:55 #112
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102751359
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:30 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Hoe gaat het met je thriller dan, wonderer? :)

Nog steeds halverwege, maar eigenlijk wil ik die voor het eind van het jaar afhebben (in ieder geval de eerste versie).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_102751833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:42 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nog steeds halverwege, maar eigenlijk wil ik die voor het eind van het jaar afhebben (in ieder geval de eerste versie).
Je was in maart begonnen toch? Waarom neem je je dan niet gewoon voor om de first draft dan ook af te hebben (of is dat toch echt te laat)? Een jaar lijkt mij een prima doel :)
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:41 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar eerst nog maar eens kijken of het wat wordt met het manuscript dat ik al heb ingestuurd, al begreep ik uit de posts van Nadine dat ik misschien een wat ongelukkige keuze qua uitgever heb gemaakt :o.
Dat doet me denken aan een aantal vragen waar ik zelf mee zit, aangezien ik zelf hoop binnen drie weken naar de uitgever te kunnen versturen;

* Op welke eisen/impressies/watdanook kiezen jullie een uitgeverij uit?
* Hebben jullie goede of juist slechte ervaringen met bepaalde uitgeverijen?
* Sturen jullie in een keer naar meerdere uitgeverijen toe?
* Zo ja; wat is het aantal waar ik dan aan moet denken?
* Zo nee; hoelang zouden jullie wachten tussen het zenden naar de eerste en zenden naar de tweede?
* Nog over hoe het op te sturen; ik denk dat het, met die regelafstand van 1.5, wel rond de 300 a4tjes gaan worden (toevallig ging ik vandaag met het verwerken van de feedback over de 200 heen met regelafstand 1.0), raden jullie dan nog steeds aan om ze los in een envelop met alleen een elastiek eromheen te doen?
* Ze vragen of je de titel erop wilt zitten / mee wilt mailen, maar wat als je nog helemaal niet zeker bent over de titel? Gewoon de working title doen?

Zoals jullie zien begin ik aardig zenuwachtig te worden, en dan wil ik altijd alles 300% zeker hebben :@
pi_102752278
quote:
11s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 14:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

O, dat is ook de uitgever waar ik mijn manuscript naartoe had gestuurd in de hoop dat het uitgegeven gaat worden... ik kan dus maar beter meteen een tweede uitgever zoeken om het naartoe te sturen? :X.
:Y

Maar ach, schrijvers zijn altijd ontevreden over hun uitgeverij, dat moet je natuurlijk wel in je achterhoofd houden :) Ze krijgen nooit genoeg aandacht, het promotiegeld gaat altijd naar de verkeerde (want: andere) schrijvers, enzovoort.

Waarom stuur je het manuscript niet naar Paul Sebes? Niet alleen kan hij je helpen met het vinden van de juiste - meest passende - uitgeverij, hij kan je ook helpen het manuscript te perfectioneren (mocht dat nodig zijn). Je betaalt hem wel een percentage (over je voorschot en je royalty's) maar ik kan uit ervaring zeggen dat je die investering er echt wel uithaalt. Zonder hem krijg je waarschijnlijk geen voorschot, mét hem wel, en dan kan het bedrag ook nog flink oplopen. Als een uitgeverij eenmaal serieus heeft geïnvesteerd in een roman, gaan ze er ook echt wel hun best voor doen; ze moeten het geld immers terugverdienen.
Dat is de gedachte achter een samenwerking met een agent, en ik vind dat een verstandige gedachte. Als je alles op eigen houtje doet, mag je uiteraard elke cent zelf houden, maar het grote nadeel is dat er voor de uitgeverij niets op het spel staat. Ze betalen je namelijk geen (of een minimaal) voorschot, en ze zullen er dus geen nacht minder om slapen als het boek een mislukking wordt. In het ideale geval liggen de uitgeverij en de schrijver samen wakker. Natuurlijk kan een boek dan nog steeds floppen, maar dan kan je tenminste iemand anders de schuld geven :+

Het gaat, zeker nu alles zo wankelt in de boekenwereld, veel méér om geld dan vroeger. Helaas zijn de meeste schrijvers niet zo hardboiled, dus dan is een literair agent een uitkomst.

Trouwens, een échte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het uitgeefproces is de Vanity Fair van oktober - hopelijk nu nog te koop. Angelina Jolie staat op de voorkant, wat natuurlijk fijn is, maar aan de binnenkant staat nog iets veel mooiers: "How to create a literary star", het succesverhaal van de Amerikaanse debutant Chad Harbach, die met zijn roman The Art of Fielding een volkomen onverwachtse bestseller schreef. Hoewel het een Amerikaans verhaal is en de gebeurtenissen zich dus afspelen op de Amerikaanse boekenmarkt, lijkt het heel erg op de situatie in Nederland.

Om het heel simpel te zeggen: het succes van een roman wordt eigenlijk bepaald door de inkopers van de grote boekenketens (AKO, Bruna en hoe heten ze allemaal). Kopen zij een roman niet in, dan krijgt het 'grote publiek' het dus niet te zien en wordt het bij voorbaat een problematisch verhaal. Je hoort wel eens van romans die zijn aangekondigd in een catalogus. Soms verschijnen die boeken uiteindelijk helemaal niet, en daar kan dan zo'n weigering van een boekenketen achter zitten. De uitgeverij ziet de bui al hangen en blaast het boek te elfder ure af. Lullig, maar ja, het is natuurlijk gewoon een zakelijke beslissing. Dat mechanisme wordt heel goed beschreven in het 'vanity Fair'-stuk.
pi_102753011
Kijk, kijk... daar is het O+ Even printen is geen overbodige luxe; het is nogal een uitvoerig verhaal.

http://www.vanityfair.com(...)t-of-fielding-201110

O nee, sorry... dit is een voorpublicatie uit de bewuste roman. Ik zoek nog even verder
  Moderator woensdag 5 oktober 2011 @ 22:15:10 #116
42184 crew  DaMart
pi_102753114
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:00 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

:Y

Maar ach, schrijvers zijn altijd ontevreden over hun uitgeverij, dat moet je natuurlijk wel in je achterhoofd houden :) Ze krijgen nooit genoeg aandacht, het promotiegeld gaat altijd naar de verkeerde (want: andere) schrijvers, enzovoort.
Ja, ik wacht ook gewoon even de uiteindelijke reactie af. Zit wel te twijfelen, maar deed ik sowieso al, of het slim is om het meteen naar meerdere uitgevers te sturen.

quote:
Waarom stuur je het manuscript niet naar Paul Sebes? Niet alleen kan hij je helpen met het vinden van de juiste - meest passende - uitgeverij, hij kan je ook helpen het manuscript te perfectioneren (mocht dat nodig zijn). Je betaalt hem wel een percentage (over je voorschot en je royalty's) maar ik kan uit ervaring zeggen dat je die investering er echt wel uithaalt. Zonder hem krijg je waarschijnlijk geen voorschot, mét hem wel, en dan kan het bedrag ook nog flink oplopen. Als een uitgeverij eenmaal serieus heeft geïnvesteerd in een roman, gaan ze er ook echt wel hun best voor doen; ze moeten het geld immers terugverdienen.
Dat is de gedachte achter een samenwerking met een agent, en ik vind dat een verstandige gedachte. Als je alles op eigen houtje doet, mag je uiteraard elke cent zelf houden, maar het grote nadeel is dat er voor de uitgeverij niets op het spel staat. Ze betalen je namelijk geen (of een minimaal) voorschot, en ze zullen er dus geen nacht minder om slapen als het boek een mislukking wordt. In het ideale geval liggen de uitgeverij en de schrijver samen wakker. Natuurlijk kan een boek dan nog steeds floppen, maar dan kan je tenminste iemand anders de schuld geven :+
Ik zal er eens over nadenken, al doe ik het het liefst helemaal zelf natuurlijk. Maar als dat niet blijkt te werken, kan deskundige hulp natuurlijk ook geen kwaad ;).

Overigens speel ik ook nog met de gedachte om als het via de normale weg niet lukt, toch eens te kijken of Ten Pages dan een interessante optie kan zijn. Iemand die daar ervaring mee heeft? :@.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_102754076
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:15 schreef DaMart het volgende:

Ja, ik wacht ook gewoon even de uiteindelijke reactie af. Zit wel te twijfelen, maar deed ik sowieso al, of het slim is om het meteen naar meerdere uitgevers te sturen.
Ik denk dat het niet zo gek is om te beginnen met één uitgeverij, als dat tenminste je favoriet is. Pas als je daar wordt afgewezen - niet te hopen, natuurlijk ;) - kun je het wat grootscheepser gaan aanpakken, en dat zou ik dan ook zeker doen. Als je het manuscript naar drie uitgeverijen stuurt, ben je al snel een halfjaar verder voordat ze alle drie geantwoord hebben. Je kunt natuurlijk even afwachten hoe lang je nu op een reactie moet wachten, maar na een maand (of twee) zou ik mijn goede manieren wel overbood zetten. Ook goede manieren moeten van twee kanten komen, nietwaar :+
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:32:40 #118
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102754093
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:52 schreef GeileSoeplepel het volgende:

[..]

Je was in maart begonnen toch? Waarom neem je je dan niet gewoon voor om de first draft dan ook af te hebben (of is dat toch echt te laat)? Een jaar lijkt mij een prima doel :)

[..]
Nou ja, in maart heb ik de eerste versie geschreven, een afgerond verhaal (zonder einde, maar verder helemaal rond). Dat heb ik zes maanden laten liggen en toen een paar weken terug opnieuw begonnen, zelfde verhaallijn maar opnieuw opgebouwd. Ik ben nu op de helft, maar het zijn al meer woorden dan ik had. Dus dat wordt dan technisch gezien mijn tweede versie maar omdat ik opnieuw ben begonnen vind ik het een nieuwe eerste versie. Drie maanden moet genoeg zijn, maar dan moet ik er wel echt voor gaan zitten (de 30k die ik nu heb, heb ik ook in 4 dagen geschreven dus het moet kunnen :')).
quote:
Dat doet me denken aan een aantal vragen waar ik zelf mee zit, aangezien ik zelf hoop binnen drie weken naar de uitgever te kunnen versturen;

* Op welke eisen/impressies/watdanook kiezen jullie een uitgeverij uit?
Ten eerste of ze boeken uitgeven die lijken op wat ik geschreven heb (het fonds), anders kun je het per definitie schudden. Daarnaast kun je kijken naar wat voor andere schrijvers ze in hun stal hebben, hoe groot ze zijn (grote en kleine uitgeverijen hebben allebei voordelen en nadelen en een grote is niet per definitie beter) en hoeveel ze doen aan promotie van hun boeken
* Hebben jullie goede of juist slechte ervaringen met bepaalde uitgeverijen?
da's altijd een beetje link om zomaar op een forum te zetten ;) Ze lezen mee :P
* Sturen jullie in een keer naar meerdere uitgeverijen toe?
ja
* Zo ja; wat is het aantal waar ik dan aan moet denken?
twee tot vier lijkt me wel ok. stuur je manuscript niet meteen naar ALLE mogelijke uitgeverijen; soms zul je van een uitgever tips krijgen ter verbetering en dan heb je geen uitgeverijen meer over om daarna naar te sturen. Opnieuw insturen wordt namelijk meestal niet geaccepteerd.
* Zo nee; hoelang zouden jullie wachten tussen het zenden naar de eerste en zenden naar de tweede?
* Nog over hoe het op te sturen; ik denk dat het, met die regelafstand van 1.5, wel rond de 300 a4tjes gaan worden (toevallig ging ik vandaag met het verwerken van de feedback over de 200 heen met regelafstand 1.0), raden jullie dan nog steeds aan om ze los in een envelop met alleen een elastiek eromheen te doen?
stuur een mailtje/bel naar de uitgever, leg in een paar regels uit wat je verhaal is en of ze interesse hebben. Meestal zullen ze zeggen "ja stuur maar op", en dan kun je vragen of alleen het eerste hoofdstuk plus een synopsis ook okee is. Meestal is het dat wel. Ze lezen toch nooit het hele manuscript door. Als je vrij korte hoofdstukken hebt, kun je ook het eerste, iets uit het midden en iets van het eind opsturen. Als ze interesse hebben, vragen ze wel of ze alles mogen lezen
* Ze vragen of je de titel erop wilt zitten / mee wilt mailen, maar wat als je nog helemaal niet zeker bent over de titel? Gewoon de working title doen?
ja, veel uitgeverijen weten het toch beter en verzinnen later zelf een titel. Doe gewoon iets dat opvalt
Zoals jullie zien begin ik aardig zenuwachtig te worden, en dan wil ik altijd alles 300% zeker hebben :@
Blijven ademen ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:34:54 #119
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102754194
Sebes doet alleen debutanten, toch?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_102754583
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:34 schreef wonderer het volgende:
Sebes doet alleen debutanten, toch?
Nee, hij heeft wel speciale cursussen voor debutanten, maar hij is onlangs nog een paar keer in het nieuws geweest met 'bekende auteurs' die zelf bij hem hebben aangeklopt. Marion Bloem, bijvoorbeeld, die heeft hem onlangs zelf benaderd. Dat is weer het verhaal van de wankele boekenbranche: ook bekende auteurs - die gemiddeld tussen de 10.000 en de 20.000 exemplaren verkopen - zijn teleurgesteld als ze zien hoe weinig ze tegenwoordig nog maar verkopen, en dan vragen ze Sebes om hulp. Ik neem aan dat hij betere deals (publiciteit, oplages etc.) probeert los te krijgen. Ook helpt hij schrijvers (meestal de bekendere) aan 'schnabbels': een column, een lezing, dat zijn dingen die nu vaak noodzakelijk zijn, óók voor deze gearriveerde schrijvers, om het hoofd financieel boven water te houden.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 23:36:30 #121
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_102756846
Hmm. tzt maar eens snuffelen dan.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 6 oktober 2011 @ 00:00:53 #122
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_102757751
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 22:15 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, ik wacht ook gewoon even de uiteindelijke reactie af. Zit wel te twijfelen, maar deed ik sowieso al, of het slim is om het meteen naar meerdere uitgevers te sturen.

[..]

Ik zal er eens over nadenken, al doe ik het het liefst helemaal zelf natuurlijk. Maar als dat niet blijkt te werken, kan deskundige hulp natuurlijk ook geen kwaad ;).

Overigens speel ik ook nog met de gedachte om als het via de normale weg niet lukt, toch eens te kijken of Ten Pages dan een interessante optie kan zijn. Iemand die daar ervaring mee heeft? :@.
Ten Pages.... Tja, als een uitgever het niet wil hebben, zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je 10.000 euro contant hebt liggen, of vrienden die 10.000 euro waard zijn. Je moet namelijk 2000 aandelen verkopen voor 5 euro per stuk. Als je dit binnen een bepaalde termijn niet haalt, verliezen jouw aandeelhouders 1 euro per aandeel.

Ik wou dat ik het had bedacht, zou al rijk kunnen zijn met zulke oplichting ;)
pi_102961668
Ik neig er inmiddels naartoe om het in een keer naar Sebes & Van Gelderen en twee uitgevers te sturen; een grote en een wat minder grote maar wel een die specifiek fantasy uitgeeft.

Wat vinden jullie daarvan?
pi_102962703
Ik zou bij Sebes eerst navragen of hij interesse heeft in fantasy.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_103021220
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:38 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Ik neig er inmiddels naartoe om het in een keer naar Sebes & Van Gelderen en twee uitgevers te sturen; een grote en een wat minder grote maar wel een die specifiek fantasy uitgeeft.

Wat vinden jullie daarvan?
Lijkt me ingewikkeld. Bij S & VG word je in principe door hen vertegenwoordigd, m.a.w. zij zoeken een uitgever voor je en daar betaal je voor. Als je het gelijktijdig ook zelf probeert, rijd je het agentschap in de wielen. Ik zou in dat geval kiezen voor zelfstandigheid: zelf een uitgever benaderen en de zakelijke deal afhandelen. Lukt het niet, dan kun je daarna altijd nog naar een agent stappen.

Ik weet ook niet of ze interesse hebben in fantasy.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')