Tais Teng schrijft toch duidelijk meer richting het kindergenre (niet dat daar iets mis mee is) en Peter Schaap en Adrian Stone ken ik beide niet, waarvoor mijn excuses. Dat ik W. J. Maryson ben vergeten is simpelweg ronduit schandalig van me, ik heb nog wel twee boeken van hem in mijn kast hier staan.quote:Op woensdag 7 december 2011 13:29 schreef DeHovenier het volgende:
Geen fantasytalent? We hebben wel diverse fantasy-auteurs, zoals Tais Teng, Thomas Olde Heuvelt, Peter Schaap, Adrian Stone, W.J. Maryson, Alex de Jong.
Knap zeg!quote:Op zaterdag 10 december 2011 20:22 schreef wonderer het volgende:
Zo, eerste versie van mijn nieuwe boek is af. Nu komt het leuke gedeelte
Yep, thriller. In feite denk ik dat het best literaire thriller genoemd kan worden, als je tenminste een literaire thriller kunt schrijven zonder een labiele huisvrouw in de hoofdrol Hoewel Daniel zo'n beetje de mannelijke equivalent daarvan is, maar goed.quote:Op zondag 11 december 2011 02:47 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Knap zeg!
Is dit het thriller-achtige boek? Hoe is het schrijven bevallen, ik bedoel: was het heel anders (of moeilijker of juist gemakkelijker) dan een 'gewone' roman? Met het 'leuke gedeelte' bedoel je waarschijnlijk het redigeren - dat vind ik inderdaad het leuke gedeelte, maar jij dus niet? Hoe dan ook: gefeliciteerd met de mijlpaal
Het waarom: omdat alle literaire recensenten die vooroordelen hebben en het dus niet eens willen proberen En ja, er zit ook veel "bouquetreeks" shit tussen, maar dat definitieert niet het hele genre. Als je een beetje uit de buurt blijft van de LotR-klonen, kom je heel wat moois tegen, IMO. Uiteindelijk worden die boeken nog altijd bevolkt door mensen met dezelfde streken als de personages die de literaire wereld bevolken. Alleen wat minder seks, over het algemeenquote:Wat betreft het 'fantasy'-gebeuren: ik ken geen van de genoemde schrijvers/titels, behalve Harry Potter maar dat zijn jeugdboeken en bovendien vind ik er niks aan. Maar ik neem van jullie aan dat het onterecht is dat dit genre zo ondergewaardeerd wordt, ik begrijp alleen nog steeds niet waarom dat zo is (ervan uitgaande dat het goede boeken zijn, dus). Vreemd genoeg krijg ik hier op Fok vaak het idee dat fantasy-achtige boeken juist enorm veel gelezen worden, maar omdat ik er nooit iets over lees (of hoor), dacht ik dat het een soort mannelijk equivalent was van de bouquetreeks. Ik heb het dan natuurlijk niet over fantasy- of science fiction-klassiekers, maar over... nou ja: die boeken die jullie hierboven noemen. Het is toch vreemd dat ik nog nooit van die schrijvers heb gehoord? Niet omdat ik nou alles weet, maar de gemiddelde Nederlander kan (zelfs als hij nooit een boek leest) toch minstens drie bekende schrijversnamen noemen, als het moet. Dus ik blijf het een beetje eigenaardig vinden
Hoe herkenbaarquote:Op zondag 11 december 2011 05:46 schreef wonderer het volgende:
[..]
Yep, thriller. In feite denk ik dat het best literaire thriller genoemd kan worden, als je tenminste een literaire thriller kunt schrijven zonder een labiele huisvrouw in de hoofdrol Hoewel Daniel zo'n beetje de mannelijke equivalent daarvan is, maar goed.
Het schrijven was wel anders. Ik vond het vooral moeilijk om een ritme te vinden tussen de spannende gedeeltes en de rustpauzes/verdieping, en ik weet ook helemaal niet of ik dat goed heb gedaan. Ik denk dat ik verschillende scenes verschillende kleuren ga geven en dan met kleine paginaatjes op het scherm ga kijken of het een beetje evenwichtig in elkaar zit of zo. Ook de tijd bijhouden vond ik moeilijk. Regelmatig liet ik mijn hoofdpersoon op zaterdag werken, dat soort dingen. Dat had ik allemaal veel minder met de trilogie (vooral omdat Arthur bij de politie zit en dus wisselende diensten had ).
Herschrijven vind ik ook leuk, maar enorm tijdrovend: 5 pagina's per dag is mijn gemiddelde, dus dat is dan wel serieus herschrijven Eigenlijk heb ik het boek helemaal opnieuw geschreven, zo voelt het tenminste, maar ik ben nu wel tevreden. Ik blijf alleen zitten met de twijfels over het ritme en de geloofwaardigheid.quote:Volgens mij klopt de tijdlijn nog steeds niet helemaal (het speelt zich in ongeveer anderhalve a twee maanden af) maar dat komt bij het herschrijven wel (wat ik dus WEL leuk vind - die eerste versie is shit om eruit te krijgen, een hele bevalling. Het tweaken is leuker).
Ja, ik denk dat dit soort (plotgedreven) verhalen heel veel baat hebben bij proeflezers. Dat is pure noodzaak. Ik heb er niet zo veel, daarom heb ik me voorgenomen om heel zuinig met mijn proeflezers om te springen - ik ga er sowieso vanuit dat ik nog aan het verhaal moet sleutelen (scènes eruit, misschien wel hele plotlijnen eruit) en dan heb je elke keer weer een lezer nodig die het verhaal onbevangen kan 'ondergaan', zonder enige voorkennis. Bij mij heeft het trouwens ook lang geduurd voordat de hoofdpersoon - tevens de verteller - eindelijk een bepaalde karakterontwikkeling doormaakte.quote:Qua "gewone" roman, ja, dit was VEEL moeilijker. Mijn kracht ligt in karakterontwikkeling, en bij een thriller is dat hartstikke ondergeschikt aan het plot, en dat vind ik echt moeilijk. Ik weet ook niet of ik het echt goed gedaan heb nu, dat zullen mijn proeflezers moeten vertellen. Ik merkte ook dat na zes jaar Arthur het even wennen was om weer een nieuw personage op te bouwen, die zwabbert dus ook nog alle kanten op. Maar ook dat komt goed in de herschrijf.
Ja, doe ik! Laat maar weten wanneer je klaar bent met deze versiequote:Ik vond het in ieder geval erg leuk om eens te doen en ik hoop dat ik een goeie uitgever kan vinden. Ik ga het eerst bij Sebes proberen, dus doe vast een goed woordje voor me?
Dat van die seks ben ik dan weer niet met je eens Dat is een oude koe, in zo verre dat het vroeger misschien een belangrijk thema was (Wolkers, anyone?), en dat had toen natuurlijk alles te maken met de benepen tijdsgeest, maar inmiddels doet een schrijver allang geen stof meer opwaaien met seksscènes.quote:[..]
Het waarom: omdat alle literaire recensenten die vooroordelen hebben en het dus niet eens willen proberen En ja, er zit ook veel "bouquetreeks" shit tussen, maar dat definitieert niet het hele genre. Als je een beetje uit de buurt blijft van de LotR-klonen, kom je heel wat moois tegen, IMO. Uiteindelijk worden die boeken nog altijd bevolkt door mensen met dezelfde streken als de personages die de literaire wereld bevolken. Alleen wat minder seks, over het algemeen
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen... Maar ik heb er wel echt zin in.quote:Op zondag 11 december 2011 12:02 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Hoe herkenbaar
Hoewel mijn verhaal zeker geen thriller is, heb ik wel gebruik gemaakt van allerlei thrillerelementen en -verteltechnieken, omdat ik graag een plotgedreven verhaal wilde schrijven. Dat experiment is me ook zwaar gevallen, omdat het zo moeilijk is om zelf te beoordelen of het 'werkt'. Zelf ken je de afloop, tenslotte. Die truc met de gekleurde papiertjes had ik bij wijze van spreken zelf kunnen bedenken, omdat ik precies dezelfde twijfel heb: gebeurt er niet teveel, en zit er tussen al die gebeurtenissen wel genoeg rust? Ik heb uiteindelijk besloten het maar gewoon in te leveren bij de uitgeverij
[..]
Dit is eigenlijk mijn tweede versie. Ik heb in maart dit jaar in een maand tijd de eerste versie geschreven: 30.000 woorden. In september ben ik opnieuw begonnen met een leeg document, want ik wilde minstens twee keer zoveel woorden en ik ken mezelf, als ik in bestaande tekst ga wroeten, vind ik alles geweldig en blijft het allemaal zoals het was. Dus toen heb ik in totaal in vijf weken 73000 woorden geschreven voor de nieuwe versie, plotlijnen en personages toegevoegd en het geheel meer body gegeven. Dus nu komt het echte herschrijven en ik weet gelukkig al waar sowieso aan gesleuteld moet worden. Maar dat gaat wel een stuk langer duren dan het eigenlijke schrijven. Het is ook zo irritant dat als je in het begin iets verandert dat doorwerkt in de rest van het verhaal, uiteindelijk niks meer klopt En ik haal ook in mijn hoofd vaak oude en nieuwe versies door elkaar waardoor ik helemaal in de war raak.quote:Herschrijven vind ik ook leuk, maar enorm tijdrovend: 5 pagina's per dag is mijn gemiddelde, dus dat is dan wel serieus herschrijven Eigenlijk heb ik het boek helemaal opnieuw geschreven, zo voelt het tenminste, maar ik ben nu wel tevreden. Ik blijf alleen zitten met de twijfels over het ritme en de geloofwaardigheid.
[..]
Kunnen we niet iets voor elkaar betekenen qua proeflezen? Ik doe het sowieso semi-professioneel, heb al behoorlijk wat onder ogen gehad en sommige schrijvers komen met elk boek terug bij me... Lees jij mijn manuscript en ik de jouwe.quote:Ja, ik denk dat dit soort (plotgedreven) verhalen heel veel baat hebben bij proeflezers. Dat is pure noodzaak. Ik heb er niet zo veel, daarom heb ik me voorgenomen om heel zuinig met mijn proeflezers om te springen - ik ga er sowieso vanuit dat ik nog aan het verhaal moet sleutelen (scènes eruit, misschien wel hele plotlijnen eruit) en dan heb je elke keer weer een lezer nodig die het verhaal onbevangen kan 'ondergaan', zonder enige voorkennis. Bij mij heeft het trouwens ook lang geduurd voordat de hoofdpersoon - tevens de verteller - eindelijk een bepaalde karakterontwikkeling doormaakte.
Mijn trilogie draaide om karakterontwikkeling, dat was het doel ervan. Dus nu voelt het bijna alsof mijn personage geen karakterontwikkeling doormaakt, want vergeleken bij Arthur is het heel subtiel. Maar ik moet er sowieso nog even goed naar kijken.quote:Het grappige is dat ik ooit in mijn synopsis had vastgelegd dat mijn verteller aan het eind van het verhaal wraak zou nemen. Maar al schrijvende kwam ik erachter dat deze verteller dat nooit zou doen. Het klopte gewoon niet. Zij (de verteller dus) was een toeschouwer: bedeesd, initiatiefloos, tamelijk naïef. Zo'n verteller is in mijn verhaal heel functioneel, omdat zij een nieuwe wereld betreedt en zich probeert aan te passen; ze wil erbij horen, deel uitmaken van die familie die ze zo bewondert - kortom: de klassieke buitenstaander.
Daarom heb ik er in de eerste versie voor gekozen om een ander personage die wraak in de maag te splitsen, zeg maar, zodat mijn verteller er met schone handen vanaf kwam. Toch vond ik dat een beetje slap. Nu, in de tweede versie, heeft zij een ontwikkeling doorgemaakt die een wraakactie wel mogelijk maakt (in elk geval is het nu geloofwaardig) - het is altijd leuker als de verteller/hoofdpersoon als een 'ander mens' uit het verhaal stapt - meestal gedesillusioneerd, of sadder but wiser - omdat die karakterontwikkeling eigenlijk de kern van het verhaal is. Meestal, dan. Bij mij is dat nu wel gelukt, geloof ik.
[..]
quote:Ja, doe ik! Laat maar weten wanneer je klaar bent met deze versie
[..]
I know. Ik liet even zien hoe vervelend het is om te moeten kampen met die vooroordelen over bepaalde genresquote:Dat van die seks ben ik dan weer niet met je eens Dat is een oude koe, in zo verre dat het vroeger misschien een belangrijk thema was (Wolkers, anyone?), en dat had toen natuurlijk alles te maken met de benepen tijdsgeest, maar inmiddels doet een schrijver allang geen stof meer opwaaien met seksscènes.
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 10 december 2011 20:22 schreef wonderer het volgende:
Zo, eerste versie van mijn nieuwe boek is af. Nu komt het leuke gedeelte
Nieuwe uitgever? Waarom niet gewoon de uitgeverij waar je al bij zat?quote:Op zondag 11 december 2011 17:00 schreef wonderer het volgende:
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen... Maar ik heb er wel echt zin in.
Ja, maar het is een schijn-luxe: ik heb geen redacteur Die hebben ze wegbezuinigd omdat redactiewerk nu eenmaal heel onbelangrijk is Dus voor mijn idee moest het ook helemaal perfect zijn voordat ik het opstuurde, tot ik besefte dat ik daar niet genoeg afstand voor had. Dus nu maar wachten op het oordeel van de theejuffrouwquote:Op zondag 11 december 2011 17:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen... Maar ik heb er wel echt zin in.
Ik heb nog nooit manuscripten beoordeeld, alleen gepubliceerde boeken, maar dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer. Ik zou dan ook met jouw aanbod zuinig om willen springen, in zo verre dat ik het pas wil laten lezen na de huidige leesronde (door de theejuffrouw van de uitgeverij, dus). Ik hoop dat ze een beetje opschiet, maar het zal wel januari worden. Wanneer denk jij zo ver te zijn?quote:Dit is eigenlijk mijn tweede versie. Ik heb in maart dit jaar in een maand tijd de eerste versie geschreven: 30.000 woorden. In september ben ik opnieuw begonnen met een leeg document, want ik wilde minstens twee keer zoveel woorden en ik ken mezelf, als ik in bestaande tekst ga wroeten, vind ik alles geweldig en blijft het allemaal zoals het was. Dus toen heb ik in totaal in vijf weken 73000 woorden geschreven voor de nieuwe versie, plotlijnen en personages toegevoegd en het geheel meer body gegeven. Dus nu komt het echte herschrijven en ik weet gelukkig al waar sowieso aan gesleuteld moet worden. Maar dat gaat wel een stuk langer duren dan het eigenlijke schrijven. Het is ook zo irritant dat als je in het begin iets verandert dat doorwerkt in de rest van het verhaal, uiteindelijk niks meer klopt En ik haal ook in mijn hoofd vaak oude en nieuwe versies door elkaar waardoor ik helemaal in de war raak.
Kunnen we niet iets voor elkaar betekenen qua proeflezen? Ik doe het sowieso semi-professioneel, heb al behoorlijk wat onder ogen gehad en sommige schrijvers komen met elk boek terug bij me... Lees jij mijn manuscript en ik de jouwe.
En ik dus ookquote:[..]
Mijn trilogie draaide om karakterontwikkeling, dat was het doel ervan. Dus nu voelt het bijna alsof mijn personage geen karakterontwikkeling doormaakt, want vergeleken bij Arthur is het heel subtiel. Maar ik moet er sowieso nog even goed naar kijken.
quote:
I know. Ik liet even zien hoe vervelend het is om te moeten kampen met die vooroordelen over bepaalde genres
Ander genre. En ik wil wat groters, als het even kan.quote:Op zondag 11 december 2011 19:58 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Nieuwe uitgever? Waarom niet gewoon de uitgeverij waar je al bij zat?
You're kidding me, right?! Kijkt er helemaal niemand naar dan met verstand van zaken??quote:Op zondag 11 december 2011 22:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar het is een schijn-luxe: ik heb geen redacteur Die hebben ze wegbezuinigd omdat redactiewerk nu eenmaal heel onbelangrijk is Dus voor mijn idee moest het ook helemaal perfect zijn voordat ik het opstuurde, tot ik besefte dat ik daar niet genoeg afstand voor had. Dus nu maar wachten op het oordeel van de theejuffrouw
[..]
Oh, als ik mazzel heb ergens in februari, ik moet ook nog even van werelddeel wisselen, daar gaat ook welwat tijd en stress inzitten Ik denk dat het verschil met gepubliceerde boeken is dat je in gedachten moet houden dat het verhaal dat je aan het proeflezen bent nog verbeterd kan worden, dus dat je daar op focust.quote:Ik heb nog nooit manuscripten beoordeeld, alleen gepubliceerde boeken, maar dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer. Ik zou dan ook met jouw aanbod zuinig om willen springen, in zo verre dat ik het pas wil laten lezen na de huidige leesronde (door de theejuffrouw van de uitgeverij, dus). Ik hoop dat ze een beetje opschiet, maar het zal wel januari worden. Wanneer denk jij zo ver te zijn?
De uitgeefster zelf heeft wel enig verstand van zaken natuurlijk (vooral van andere zaken) maar echt redactiewerk is toch iets anders. Als ik iets van haar hoor, zal ik eens informeren of ik een externe redacteur mag inschakelen, dat was ooit de belofte. Sowieso had ik het manuscript graag in perfecte staat aan de uitgeefster gestuurd, maar goed, je kunt niet alles hebbenquote:Op maandag 12 december 2011 07:55 schreef wonderer het volgende:
[..]
You're kidding me, right?! Kijkt er helemaal niemand naar dan met verstand van zaken??
Oké, dealquote:Oh, als ik mazzel heb ergens in februari, ik moet ook nog even van werelddeel wisselen, daar gaat ook welwat tijd en stress inzitten Ik denk dat het verschil met gepubliceerde boeken is dat je in gedachten moet houden dat het verhaal dat je aan het proeflezen bent nog verbeterd kan worden, dus dat je daar op focust.
Maar daar hebben we het volgend jaar nog wel even over dan. Mijn aanbod staat in ieder geval.
Een boekenlijsttrauma heeft bijna iedereen, ik ook Zo zonde eigenlijk, en op een bepaalde manier klopt het ook niet om romans als Van de koelen meren des doods of De avonden al op 16-, 17-jarige leeftijd te lezen - na je vijfentwintigste wordt het leuk. Nog even afgezien van de vele bloedsaaie docenten Nederlands die leerlingen voor eeuwig van literatuur genezen.quote:Op zondag 11 december 2011 22:44 schreef kalinzar het volgende:
Tsk, ik kijk een paar dagen niet en ik mis een discussie over fantasy. Jammer
Al ben ik altijd wat huiverig in de discussie 'literatuur vs fantasy' omdat ik sinds de boekenlijst van de middelbare school geen 'echte' literatuur meer heb gelezen. Ik was blij dat ik er van af was, hoewel ik in principe toch graag lees.
Succesquote:Zelf lig ik heel even stil qua schrijven. Iets te veel drukte in het 'echte' leven. Op zich wel jammer, want ik begon het einde van het verhaal in zicht te krijgen. Van de eerste versie dan in ieder geval, ik moet er nog achter komen of ik herschrijven ook leuk ga vinden. Maar in ieder geval heb ik er iets meer hoop op na jullie berichten gelezen te hebben.
Met een beetje geluk heb ik rond de feestdagen nog genoeg vrije tijd om in ieder geval de eerste versie af te krijgen. Dan zien we volgend jaar wel weer hoe het verder kabbelt Mijn vrouw heeft alvast aangegeven me wel te willen helpen bij het herschrijven. Ze is zelf al een jaartje of tien aan het hobby-schrijven, dus ik heb er stille hoop op dat ze me hier en daar de goede kant op kan jagen.
Hoewel ik beide titels niet ken kan ik me best voorstellen dat sommige van die boeken die ik twaalf jaar geleden maar niets vond nu een stuk interessanter zouden zijn... Wie weet, ooit... als ik door de fantasy boeken heen benquote:Op maandag 12 december 2011 11:16 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Een boekenlijsttrauma heeft bijna iedereen, ik ook Zo zonde eigenlijk, en op een bepaalde manier klopt het ook niet om romans als Van de koelen meren des doods of De avonden al op 16-, 17-jarige leeftijd te lezen - na je vijfentwintigste wordt het leuk. Nog even afgezien van de vele bloedsaaie docenten Nederlands die leerlingen voor eeuwig van literatuur genezen.
Dank je!quote:
Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel? Of zelfs Turks Fruit?quote:Op maandag 12 december 2011 11:16 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Een boekenlijsttrauma heeft bijna iedereen, ik ook Zo zonde eigenlijk, en op een bepaalde manier klopt het ook niet om romans als Van de koelen meren des doods of De avonden al op 16-, 17-jarige leeftijd te lezen - na je vijfentwintigste wordt het leuk. Nog even afgezien van de vele bloedsaaie docenten Nederlands die leerlingen voor eeuwig van literatuur genezen.
[..]
Succes
En, schiet het al op? .quote:Op maandag 12 december 2011 14:47 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Zo ondertussen ben ik vandaag officieel gestart aan de first draft van mijn tweede boek.
Op weer naar de 100k+ woorden
Mijn eindproject ging over Jan Wolkersquote:Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel? Of zelfs Turks Fruit?
de ervaring.quote:Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel? Of zelfs Turks Fruit?
Maar die boeken kun je toch ook tien jaar later lezen voor je algemene ontwikkeling, en op school goede young adult boeken lezen zodat je er nog wat meer aan hebt?quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:17 schreef Frith het volgende:
[..]
de ervaring.
Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt en wat niet weg te strepen is binnen een economisch-functioneel denkkader. Ik zou zelf zeggen: algemene ontwikkeling, taalontwikkeling, inzicht in andere geest, enzovoorts.
Maar dat soort procedurele veranderingen in de geest laten zich natuurlijk maar moeizaam kwantificeren en daarmee in een economisch-functioneel discours plaatsen.
Dat laatste is bewust wat formeler uitgedrukt overigens.
Overigens: heeft iemand hier ervaring met engelse uitgevers? En zou het mogelijk zijn om puur op basis van een idee (met synopsis) al een overeenkomst te krijgen? Wat ik daarmee bedoel is dat ik denk een goed concept te hebben, maar eigenlijk wil zien / weten of het voor mij zin heeft om dat bij een uitgever onder te brengen ipv zelf publiseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |