Ik zit al weer te lang in Nederland. Indonesie is het volgende land dat ik ga ontdekken! In november/december wil ik daar een maand gaan backpacken. Ik wil sowieso lekker gaan duiken en voor de rest weet ik nog niet precies. Ziet er naar uit dat ik wel keuzes moet gaan maken want een maand is niet zo lang natuurlijk, er is zoveel moois, maar ik wil wel een beetje de tijd nemen, geen stress op vakantie!
Vorig jaar ben ik op de Andaman-eilanden geweest; het duiken in noord-Sumatra zal wel een beetje vergelijkbaar zijn denk ik, want dat is dichtbij. Het is daar erg mooi en ik zou er graag nogmaals duiken. Maar hoe is het daar vergeleken met de andere duikplekken (zoals noord Sulawesi)? Wat is "de mooiste" duikplek (ook op gebied van mogelijkheden, accomodatie, prijs etc)? Heeft iemand ervaringen met live aboards (duiken vanaf een boot) in Indonesie?
Ik wil graag naar Sumatra en/of Sulawesi maar daar kun je makkelijk een hele maand mee vullen volgens mij. Ik zit te denken welke andere eilanden ik wil bezoeken. Java hoor ik veel mooie verhalen over. Klopt mijn beeld van Java als "Indonesie voor beginners" een beetje of is dat onzin?
Kalimantan/Borneo vind ik erg fascinerend maar vooral door het boek van Redmond O'Hanlon. Papua vind ik alleen door de naam al erg tof en natuurlijk door de peniskokers.

Zijn er fokkers die daar zijn geweest? Zijn die eilanden een beetje te bereizen in je eentje?
Verder nog tips voor andere plekken die absoluut de moeite waard zijn? Ik ben dus niet zozeer op zoek naar grote toeristische trekpleisters, feesten hoeft ook niet zo nodig. Bali hoef ik niet naartoe. Ik ga meer voor de cultuur en natuur. Bijzonder lokaal eten/drinken en lokale muziek vind ik erg tof om te ontdekken.