abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2011 @ 23:10:50 #1
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100573290
Ik heb een aantal vragen die te maken hebben met het kopen en verkopen van aandelen.
Een jaar of anderhalf geleden opende ik bij binckbank een rekening, maar ik heb er verder niets mee gedaan. Het lijkt mij nu een mooi moment om te beginnen, alleen ik heb helemaal geen ervaring met het kopen van aandelen.

Ik heb geen tienduizenden euro's tot mijn beschikking. Max een paar duizend. Minimum inleg is volgens mij een paar honderd euro, dus dat red ik wel. Alleen heeft het wel nut om met zo weinig geld aan aandelen te beginnen? Je kunt toch niet rijk worden of veel winst maken? Dat idee heb ik i.i.g. en als ik verkeerd zit, ben ik benieuwd hoe jullie zijn begonnen en wat jullie ervaringen zijn.

Ik heb zo'n test uitgeprobeerd een tijd geleden, alleen ik begreep er niet veel van en dat was ook de reden dat ik stopte. Kan iemand het uitleggen? De voorbeeld filmpjes komen wel simpel over, maar ik kan natuurlijk niet blind aandelen gaan kopen. Zijn er b.v. programma's of websites die adviezen geven (voor beginners)?

Een van de vragen is dus = is het kopen/verkopen van aandelen winstgevend genoeg als je begint met een klein bedrag (max een paar duizend euro)?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Ik wil nu eens echt iets doen en niet blijven uitstellen. Ben net 18 geworden en ik wil niet nog langer wachten, word namelijk elke dag ouder. ;)
pi_100573825
Volgens mij mag je gewoon 1 aandeel Aegon kopen voor 2 euro 95 cent.
Je betaalt dan wel het 5 dubbele aan provisiekosten.

Met enkele duizenden euro's zou ik niet gaan beleggen.

Ga iets met je geld doen waar je wel verstand van hebt. Handel in PC onderdelen, oude munten, oude meubels opkopen en opknappen.....ik noem maar wat.
pi_100574022
Ik denk dat als je hier Beurs & Economie mee gaat lezen je een idee kan krijgen wat mogelijk is. Nog steeds is het zo dat beleggen nooit garanties kan bieden. Dus moet je hetalleen doen met geld waarvan jij het niet erg zou vinden als het nooit meer terug zou komen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_100574677
Je betaalt vaak een vaste fee aan transactiekosten, daarbovenop betaal je variabel bedrag- vaak een percentage- afhankelijk van de hoeveelheid aandelen. Vaak heb je een minimum bedrag waar je aan vast zit (vast+ variabele kosten). Bij Lynx ligt dit op ongeveer 6 euro, BB iets hoger.
Voor een paar duizend euro aan aandelen betaal je ongeveer een tientje transactiekosten.

Nu instappen lijkt me een goed moment , echter niet voor beginners. Alleen doen als je op z'n minst de basis van het beleggen doorhebt en je stevig in je schoenen staat, niet te snel door emotie overmand raakt. Met een paar duizend inleg kan je zeker wel een goed rendement halen, afhankelijk van welk risico je neemt. Er zit altijd een duidelijke correlatie tussen risico en rendement (gouden bergen bestaan niet), stel hiervoor een voor jou een goede middenweg in en bepaal een strategie.

Een vereiste is wel dat je interesse hebt in de financiële wereld, macro economie etc. en dat je er niet alleen instapt puur voor het geld. Luister ook eens naar beurscommentator Kees de Kort van AVS, die heeft dagelijks een item bij BNR. Ook terug te luisteren op de website.

Succes!
Oh ja, en onthou: de markt heeft altijd gelijk 8-)
Groetjes uit..
  donderdag 11 augustus 2011 @ 00:00:30 #5
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_100575877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 23:10 schreef computerprobleem het volgende:
Ik heb geen tienduizenden euro's tot mijn beschikking. Max een paar duizend. Minimum inleg is volgens mij een paar honderd euro, dus dat red ik wel. Alleen heeft het wel nut om met zo weinig geld aan aandelen te beginnen? Je kunt toch niet rijk worden of veel winst maken? Dat idee heb ik i.i.g. en als ik verkeerd zit, ben ik benieuwd hoe jullie zijn begonnen en wat jullie ervaringen zijn.
Dit is mijn visie op beleggen (of investeren)

Je hoeft ook geen meteen 10 duizenden euro's tot je beschikking te beginnen met met beleggen.

Hoe ik beleggen zie: Ik zie het als een lang proces waarin je een breed portfolio opbouwt van aandelen (of trackers obligaties, grondstoffen etc), waarbij je al je dividend herinvesteert in je aandelen. Het is iets waaraan je lang werkt, wat klein begint, wat aan het eind van de rit (als ik met pensioen ga, over een jaar of 30-35) een flinke bult geld heb opgebouwd voor mijn ouwe dag.

Ik ben klein begonnen met een paar aandelen te kopen. Iedere 1-2 maanden stort ik (geld dat ik niet nodig heb om "te leven"dus geld dat ik over heb) bij op m'n beleggers rekening zodat ik meer aandelen kan kopen. Elke keer als ik dividend krijg zet ik dat weer om in aandelen die ik wil hebben etc. Aandelen waarvan ik denk dat het slecht gaat verkoop je, aandelen die het goed doen koop je.

Het is niet een "get rich quick" systeem. Het is geld opbouwen voor je ouwe dag. Ik doe niet heel veel met opties en grondstoffen (op 1 uitzondering na) .

Ik zie beleggen niet iets voor nu even snel geld verdienen, maar voor later. Dat is tenminste hoe ik het zie dan. :)

En als je iets niet snapt: Youtube is je hulp. Succes. *O*
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_100586276
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 23:38 schreef Mistostretto het volgende:
Luister ook eens naar beurscommentator Kees de Kort van AVS, die heeft dagelijks een item bij BNR. Ook terug te luisteren op de website.
Mijn grote vriend ^O^ Als je alleen naar hem luistert, moet je wel verplicht short gaan :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_100586292
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 00:00 schreef monkyyy het volgende:

Ik zie beleggen niet iets voor nu even snel geld verdienen, maar voor later. Dat is tenminste hoe ik het zie dan. :)
Maar ik vermoed dat TS het meer als een leuk spelletje/speeltje ziet.
pi_100586323
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 23:10 schreef computerprobleem het volgende:
....Alleen heeft het wel nut om met zo weinig geld aan aandelen te beginnen? Je kunt toch niet rijk worden of veel winst maken?
.....
Een van de vragen is dus = is het kopen/verkopen van aandelen winstgevend genoeg als je begint met een klein bedrag (max een paar duizend euro)?
Goedbedoeld advies: Doe het niet. Zo te lezen ga je slechts uit van winst maken, het gaat je alleen nog maar hoe je veel winst kan maken. Er bestaat ook een tegenhanger van winst, die je ook nog weleens bij het beleggen tegenkomt....
pi_100587815
Adviezen zijn slechts adviezen, het kan ook verkeerd uitpakken. Stel jezelf deze vraag; kan ik ook zonder dit geld leven.
pi_100587946
Vergeet niet de kosten voor het huren van een aap, als je die pijltjes laat gooien heb je het beste rendement.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:40:47 #11
344644 computerprobleem
pi_100588026
Bij het aanmaken van dit topic dacht ik voornamelijk aan verhalen zoals mensen die in het begin bij Apple heel veel aandelen heel goedkoop kochten en dat ze nu miljonair zijn. Is dit het soort aandelen waar jullie ook mee bezig zijn, of is dit weer een totáál ander verhaal? :P
pi_100588074
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:40 schreef computerprobleem het volgende:
Bij het aanmaken van dit topic dacht ik voornamelijk aan verhalen zoals mensen die in het begin bij Apple heel veel aandelen heel goedkoop kochten en dat ze nu miljonair zijn. Is dit het soort aandelen waar jullie ook mee bezig zijn, of is dit weer een totáál ander verhaal? :P
Heb je enig idee hoeveel jaren het heeft geduurd voor de aandelen van Microsoft, Apple, Shell etc zoveel waard werden? Koop voor 10.000 euro TomTom en kijk over 50 jaar weer 's of je al miljonair bent..
pi_100588077
Ah de goeie ouwe tijd, dat is op dit moment een beetje lastig en je loopt daarmee een groter risico. Voor hetzelfde geld had Apple niet aangeslagen en waren ze falliet gegaan.

Spyker is een aandeel wat een tijdje geleden in een week tijd verdubbelde.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:47:01 #14
344644 computerprobleem
pi_100588180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:42 schreef muhahaha het volgende:
Ah de goeie ouwe tijd, dat is op dit moment een beetje lastig en je loopt daarmee een groter risico. Voor hetzelfde geld had Apple niet aangeslagen en waren ze falliet gegaan.

Ja dat wil ik. Ik wil aandelen kopen die nu heel goedkoop zijn. B.v. 0,50 per stuk (als zo laag bestaat :P ) en dan koop ik er 4000 of 5000 van en laat ik het gewoon 10 jaar staan. :D
pi_100588277
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:47 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Ja dat wil ik. Ik wil aandelen kopen die nu heel goedkoop zijn. B.v. 0,50 per stuk (als zo laag bestaat :P ) en dan koop ik er 4000 of 5000 van en laat ik het gewoon 10 jaar staan. :D
En wat weerhoudt je ervan om nu 1 aandeel van 2000 euro te kopen en 10 jaar te laten staan?
pi_100588289
Je hebt aandelen in alle soorten en smaken, wat je zoekt is een bedrijf met goede toekomst.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:53:09 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_100588357
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:42 schreef muhahaha het volgende:

En daarna wekenlang, ieder dag rond de 6% inleverde,...
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:47 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Koop dan Spijker. :)
(O wacht,... die staat helemaal niet meer in de lijstjes. :) )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:53:48 #18
344644 computerprobleem
pi_100588370
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:49 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

En wat weerhoudt je ervan om nu 1 aandeel van 2000 euro te kopen en 10 jaar te laten staan?
Een aandeel van 2000 euro zal wel op zijn hoogtepunt zijn. Lijkt me sterk dat er straks één aandeel is dat 1 ton waard is. Misschien dat het over 10 jaar 5000 waard is, maar wanneer 5000 aandelen van 0,50 ieder slechts ¤5,- stijgen in die 10 jaar tijd, heb je er meer aan gehad denk ik. :P
pi_100588409
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:53 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Een aandeel van 2000 euro zal wel op zijn hoogtepunt zijn. Lijkt me sterk dat er straks één aandeel is dat 1 ton waard is. Misschien dat het over 10 jaar 5000 waard is, maar wanneer 5000 aandelen van 0,50 ieder slechts ¤5,- stijgen in die 10 jaar tijd, heb je er meer aan gehad denk ik. :P
Ik weet het nu zeker: Begin er niet aan :')
pi_100588421
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En daarna wekenlang, ieder dag rond de 6% inleverde,...

Sterker nog, Antonov moest zich terugtrekken waardoor de financiering niet rond was, als er iets gebakken lucht is is het dat aandeel wel. Ik wilde het als voorbeeld stellen voor ts alhoewel ik denk dat hij zijn centen kwijtraakt gezien zijn ervaring.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:56:04 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_100588428
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:55 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik weet het nu zeker.
Nu pas?
pi_100588450
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nu pas?
Ja, ik doe het rustig aan vandaag :P
pi_100588471
Of stap in Antonov, die noteert nu 0,05 per aandeel :')

Hopelijk gaan ze daadwerkelijk een keer iets bouwen/leveren hahaha.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:58:22 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_100588476
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:57 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ja, ik doe het rustig aan vandaag :P
Je hebt je koffie nog niet gehad? ;)
pi_100588525
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hebt je koffie nog niet gehad? ;)
Hmm, goed plan! c_/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: