Gut gut, waarom zo zuur? Als je enigzins gelooft in marktwerking, zul je ook begrijpen dat waar ver bovengemiddeld verdiend wordt, er meestal een gebrek aan marktwerking is. Een complete beroepsgroep die zelf het "aanbod" kan bepalen is zo'n verstoring van de marktwerking. Dat is allemaal basis economie, zoals je het ongetwijfeld op school hebt gehad. En als je dus zorgt dat het aanbod laag blijft, zorg je dat de salarissen hoog liggen en zo gaat dat in meerdere beroepsgroepen (zie tandartsen bijvoorbeeld). Of denk je dat jouw salaris hetzelfde zou zijn als er opeens twee keer zoveel luchtverkeerleiders waren, waarvan er 30% werkloos thuis zat?quote:Op vrijdag 9 september 2011 10:16 schreef Surferboy het volgende:
Tja, kan wel gaan uitleggen waarom Drive-R geen gelijk heeft. Maar dat is toch (al eerder gebleken) tegen dovemansoren gericht. Zolang ik dagelijks aan het werk ben achter de radar en Drive-R niet, weet ik op wiens oordeel ik zou vertrouwen.
Dus ik zal ook mijn mening over de beloning in de bancaire wereld achterwege laten...aangezien ik daar niet dagelijks in werk.
fraag en aanbotquote:Op vrijdag 9 september 2011 10:16 schreef Surferboy het volgende:
Tja, kan wel gaan uitleggen waarom Drive-R geen gelijk heeft. Maar dat is toch (al eerder gebleken) tegen dovemansoren gericht. Zolang ik dagelijks aan het werk ben achter de radar en Drive-R niet, weet ik op wiens oordeel ik zou vertrouwen.
Dus ik zal ook mijn mening over de beloning in de bancaire wereld achterwege laten...aangezien ik daar niet dagelijks in werk.
En het gebrek aan natuurlijke werking daarvan...quote:
Het tekort zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat de opleiding, en de toelating daartoe, gereguleerd wordt door de luchtverkeersleiders zelf? En waarom zou het salaris dan nog hoger liggen? Worden mensen momenteel verplicht om te werken? Blijkbaar is het aantrekkelijk genoeg om de vacatures te vullen, dus dat zit wel goed.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:34 schreef Kworb het volgende:
Met natuurlijke marktwerking zou het salaris voor luchtverkeersleiders nóg hoger liggen. Het tekort duidt alleen maar op een gebrek aan mensen die het werk naar behoren zouden kunnen uitvoeren.
PS: Je hebt natuurlijk gelijk dat een tekort aan capabele mensen een reden kan zijn. Maar dat tekort kun je ook zelf creeren, dat was mijn punt.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:34 schreef Kworb het volgende:
Met natuurlijke marktwerking zou het salaris voor luchtverkeersleiders nóg hoger liggen. Het tekort duidt alleen maar op een gebrek aan mensen die het werk naar behoren zouden kunnen uitvoeren.
Leuk verdienen bij die multinational dan! En dan te bedenken dat een kennis van mij daar weg is gegaan.. die jongen had ook 2 wo opleidingen op zak en werkte ook waar jij werktquote:Op vrijdag 9 september 2011 11:12 schreef Franzisska het volgende:
01: Bedrijfstak: Research
02: Functie: Advisor
03: Opleiding: vwo in nederland, daarna wo, daarna interne stage, nu traineeship.
04: Leeftijd: 23
05: Aantal uren per week: 40+
06: Aantal vakantiedagen: te weinig
07: 13e maand: Ja, plus 14e maand, plus eindejaarsuitkering, plus een hele reeks maandelijkse toeslagen en vliegtickets, en soms gevarengeld (bij inspectie van nieuwe installaties op zee)
08: Bruto maand salaris: 6235 kaal
09: Netto maand salaris: Verschilt per maand ivm toeslagen en extra, meestal tussen de 4000 en 5500 netto
10: Overuren betaald: Geen idee
11: Werkervaring: 2 + 2 jaar
12: Goodies: Teveel om op te noemen. kan o.a. beschikking krijgen tot een chauffeur
En daar sla je de spijker op zijn kop, het huidige tekort wordt niet gecreërd door LVNL. Sterker nog, LVNL is aan de minister verplicht om zoveel mogelijk luchtverkeersleiders op te leiden als mogelijk.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:37 schreef Drive-r het volgende:
[..]
PS: Je hebt natuurlijk gelijk dat een tekort aan capabele mensen een reden kan zijn. Maar dat tekort kun je ook zelf creeren, dat was mijn punt.
Het is niet eens zozeer off-topic. Maar qua marktwerking zou je salaris niet omhoog kunnen. Waarom zou iemand jou meer betalen, blijkbaar zijn er nu toch al voldoende mensen die dit werk voor het huidig salaris willen doen? Dat is wel les 1 van marktwerking: als er voldoende aanbod van arbeid is op salaris x, dan hoeft het salaris dus niet omhoog - simpel.quote:Op vrijdag 9 september 2011 17:16 schreef Surferboy het volgende:
[..]
En daar sla je de spijker op zijn kop, het huidige tekort wordt niet gecreërd door LVNL. Sterker nog, LVNL is aan de minister verplicht om zoveel mogelijk luchtverkeersleiders op te leiden als mogelijk.
Jammergenoeg is niet iedereen geschikt om het werk te doen, dat is niet alleen in Nederland zo maar over de gehele wereld. Elke ANSP (Luchtverkeersleidinginstantie) over de wereld kampt met hetzelfde probleem, er is zat aanwas/aanmeldingen maar lang niet iedereen heeft de benodigde afwijking om het werk naar behoren uit te kunnen voeren.
Met het probleem dat Schiphol en het nederlandse luchtruim qua complexiteit en uurcapaciteit in de wereldtop zit. Vandaar dat op het moment dat er inderdaad echte marktwerking zou zijn mijn salaris hoogstwaarschijnlijk hoger zou zijn dan lager.
(Verkeersleiders in Dubai bijvoorbeeld verdienen rond de 11k netto, met ca. 1,5 keer het aantal vrije dagen en een stuk minder verkeer, in Spanje zelfs nog meer tot voor kort. Maar zoals ik al zei, ik ben prima tevreden met wat ik krijg.)
Er zijn zeker dagen dat ik absoluut niet verdien wat ik krijg. Maar er zijn ook dagen waarop ik mijn jaarsalaris in 3 uur waar maak.
Maargoed, genoeg offtopic: Franzisska heeft pas een mooi salaris!! :-)
Post jij eensquote:Op zaterdag 10 september 2011 14:47 schreef Drive-r het volgende:
Relax, volgens mij ging het nergens over de hoeveelheid vliegen of verdienste, dus hoe je waffel. Excuses voor het off-topic gelul inderdaad, maar je frustraties boeien me niet.
ploegentoeslag en regelmatigheidstoeslag icm technische-sector-werk waarin soms ook zwaar en/of gevaarlijk werk verricht wordt schroeven het loonstrookje aardig op.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 08:25 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Procesoperators op het land verdienen ook al goed
De vakkennis he
Tijden veranderen.quote:Op zaterdag 10 september 2011 17:31 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Heeft 'ie al meerdere malen gedaan, alleen in voorgaande reeksen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |