Handig voor anderen als ik hier mijn ervaring nog even neerzet tot dusver.
Woensdag 18 mei mijn Hongaarse vriendin leren kennen via een online game. Ja, we zijn nerds, maar niet heus

We hadden op dat moment beiden geen werk, dus 's morgens vroeg tot 's avonds laat online in de game. Meer gechat dan gespeel eigenlijk, maar wel leuk. Uiteindelijk na een paar weken skype geīnstalleerd. Eerst via de microfoon wat praten, later ook met de cam erbij. Eigenlijk onafscheidelijk geweest sinds 18 mei 2011 tot aan nu. Elke dag chatten we op facebook, vandaag de dag nog altijd. Er is geen dag voorbij gegaan waarbij we elkaar niet hebben gesproken.
Eind juli ben ik één week naar Hongarije gegaan. Heerlijke tijd gehad ondanks dat ik de eerste twee dagen ziek was en alleen maar op bed heb gelegen. Ondanks dat er in de badkamer en toilet geen deuren zaten (Er hingen handdoeken voor omdat de deuren op dat moment werden gerestaureerd ofzo, er was in ieder geval iets mee) toch een heerlijke week gehad. Waarschijnlijk kwam die ziekte door een combinatie van spanning, niet eten die eerste dag, wel bier drinken die avond, bijna 40 graden in Hongarije, enzovoorts.
Anyway, in augustus is mijn vriendin 10 dagen hier geweest. Ook wat spanningen en ruzies gehad wat vrij normaal is als je constant bij elkaar bent natuurlijk. Ergens in november is ze met haar moeder hier geweest, lang weekend, 4 dagen, met de auto, in een hotel. Mijn vriendin heeft gewoon twee nachten bij mij geslapen. Leuke tijd gehad, alleen de avond voordat ze naar huis ging toch behoorlijke ruzie gehad, door omstandigheden. Laten we het er maar op houden dat we het beiden niet leuk vonden dat we weer afscheid van elkaar moesten nemen.
Mijn vriendin zit/zat bij een facebook groep, "Hongaren in Limburg" heet het. Nog geen week nadat zij weer thuis was had daar een meisje een post gedaan dat ze haar appartement uit zou gaan per 15 december. Ik heb gelijk gebeld en ben gelijk gaan kijken. Perfect was dit. Contract getekend en vlucht geboekt voor mijn vriendin. Haar opgehaald op het vliegveld en we wonen nu nog altijd samen.
Moraal van het hele verhaal, elkaar nog geen maand "in het echt" gezien maar toch al samenwonen na zo'n korte periode en constant werken aan de relatie. Tuurlijk zijn er in het begin vaak (heftige) ruzies, vooral ook omdat ik hiervoor nooit een serieuze relatie heb gehad, eigenlijk ook maar 1 vriendin gehad heb en dat duurde 3 maandjes. Verder geen ervaring. Ook omdat mijn vriendin, nu nog, geen werk heeft in Nederland en dus eigenlijk constant thuis zit zonder enige vorm van aanspraak, alleen als we soms bij mijn ouders of broer op bezoek gaan dus. Erg sterke meid om dit toch vol te kunnen en blijven houden.
Wat ik dus eigenlijk gewoon probeer te vertellen (als advies voor anderen) is, zolang je het volhoudt, en zolang je van elkaar houdt, dan komt alles goed. Wel constant aan blijven werken en het niet te snel opgeven en ook alleen maar doen wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent. Toevallig zijn wij 28 en 26 dus we hebben toch al iets meer ervaring dan bijvoorbeeld 18-jarigen (no offence) maar toch. En we houden het tot nu toe vol met 1400 netto van mijn inkomentje, huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt mijn vriendin nog niet, wanneer dit komt zal het ongeveer 1650 netto in de maand gaan worden wat het leven weer makkelijker maakt. Het kan dus makkelijk met een klein inkomentje van 1 persoon om hier te wonen en te leven, wel op de kleintjes letten.