abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:08:33 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100394779

Korporaals van Korps Politietroepen bij grote kazemat in het geïnundeerde gebied bij Deventer.
Collectie Legermuseum Delft, objectnr 00001029

Vorige delen:
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2

[ Bericht 4% gewijzigd door Nibb-it op 17-08-2012 00:10:46 ]
pi_100395192
Het Nederlandse leger in WOII was een lachertje en nog steeds een beschamend onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis; laten we het daar maar bij houden.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:24:28 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100395249
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:22 schreef TimMer1981 het volgende:
Het Nederlandse leger in WOII was een lachertje en nog steeds een beschamend onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis; laten we het daar maar bij houden.
Onderbouw dat eens. :)
pi_100395786
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:24 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Onderbouw dat eens. :)
Na vijf dagen van matig verzet gaven ze zich al over. Dat zegt zo'n beetje alles.

De Britten daarintegen hebben nooit opgegeven en gezworen tot aan het graf te vechten ondanks dat Londen en andere grote steden compleet in de as gelegd werd door V1's en V2's; daar heb ik respect voor.
pi_100395938
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:41 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Na vijf dagen van matig verzet gaven ze zich al over. Dat zegt zo'n beetje alles.

De Britten daarintegen hebben nooit opgegeven en gezworen tot aan het graf te vechten ondanks dat Londen en andere grote steden compleet in de as gelegd werd door V1's en V2's; daar heb ik respect voor.
Geografisch natuurlijk niet een eerlijke vergelijking, daarbij heeft Nederland in die 5 dagen de vliegende transport kwantiteit dusdanig ontregeld dat Engeland een brug te ver werd voor de Duitsers.

quote:
Het verliespercentage aan Duitse zijde was zo ingrijpend, dat de Duitse generaal Speidel later stelde: “Het
boven Nederland geleden verlies aan transportcapaciteit heeft zich nog jaren doen voelen”.
pi_100396146
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:22 schreef TimMer1981 het volgende:
Het Nederlandse leger in WOII was een lachertje en nog steeds een beschamend onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis; laten we het daar maar bij houden.
zozo jij hebt de boeken gelezen?
pi_100396170
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:55 schreef bertjand het volgende:

[..]

zozo jij hebt de boeken gelezen?
Nee, beter: gesproken met tientallen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.
pi_100396217
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:56 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Nee, beter: gesproken met tientallen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.
en wat zeiden die?
pi_100396338
http://s1118.photobucket.com/albums/k607/bertjan1/

hier wat fotos van mijn verzameling










  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:11:31 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100396540
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:41 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Na vijf dagen van matig verzet gaven ze zich al over. Dat zegt zo'n beetje alles.
Matig verzet, waar dan? Lees dit eens door: Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:46 schreef AchJa het volgende:
Geografisch natuurlijk niet een eerlijke vergelijking, daarbij heeft Nederland in die 5 dagen de vliegende transport kwantiteit dusdanig ontregeld dat Engeland een brug te ver werd voor de Duitsers.
Correct, de LuA heeft uitstekend werk verricht. Schattingen variëren van 525 tot 328 neergehaalde Duitse vliegtuigen (dit is trouwens inclusief de cijfers van de Luchtvaartafdeeling).
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:14:58 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100396619
Mooi BJ, is die kist met inhoud allemaal van dezelfde persoon?
pi_100396680
nee is van alles wat.

zal binnen kort weer eens wat nieuwe foto's maken.
pi_100396690
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:56 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Nee, beter: gesproken met tientallen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.
en waar hadden die gevochten dan?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:40:31 #14
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100397215
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:56 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Nee, beter: gesproken met tientallen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.
Als je daar documentatie van hebt heb ik daar wel interesse in ;)
pi_100397322
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:57 schreef bertjand het volgende:

[..]

en wat zeiden die?
Hetzelfde wat ik zeg: Nederland moet zich doodschamen over die periode. Zeker gezien de NSB en aanverwanten.
pi_100397383
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:43 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Hetzelfde wat ik zeg: Nederland moet zich doodschamen over die periode. Zeker gezien de NSB en aanverwanten.
En dat hebben ze natuurlijk onderbouwd met feiten. Daarbij ben ik toch wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag:

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:18 schreef bertjand het volgende:

[..]

en waar hadden die gevochten dan?
Btw, NSB doet ff niet terzake. Dan open je daar maar een apart topic over.
pi_100397569
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

En dat hebben ze natuurlijk onderbouwd met feiten. Daarbij ben ik toch wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag:

[quote][..]
Dus omdat die mensen niet in het leger hebben gezeten mogen ze er geen mening over hebben? Komt een beetje Duits over dit. :')

Er zaten enkele verzetsleden tussen; dat zijn de enigen die zichzelf nog op de borst kunnen kloppen over WOII, daarbij inbegrepen dus de mensen die onderduikers in huis hadden, waaronder mijn grootouders.
quote:
Btw, NSB doet ff niet terzake. Dan open je daar maar een apart topic over.
Daar dachten die mensen anders over.
pi_100397833
[quote]0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:51 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dus omdat die mensen niet in het leger hebben gezeten mogen ze er geen mening over hebben? Komt een beetje Duits over dit. :')

quote:
Op zaterdag 6 augustus 2011 17:56 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Nee, beter: gesproken met tientallen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.


dan neem ik aan dat je mensen hebt gesproken die hebben gevochten op de afsluitdijk, grebbeberg, waalhaven, ypenburg, rotterdam
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:03:33 #19
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100397922
In het kader waarvan heb jij deze veteranen eigelijk geïnterviewd? Heb je er documentatie van?

edit- oh, burgers dus.
pi_100400655
Jullie hebben hem weggejaagd ... ;(
pi_100402046
quote:
Mooie collectie Bertjand, dat bord van de mobilisatie grensbataljon had mijn vader ook maar zijn we helaas kwijtgeraakt.
pi_100402847
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 20:34 schreef samthegreat5 het volgende:
Jullie hebben hem weggejaagd ... ;(
Ik ben niet van het toendertijdse Nederlandse leger; ik laat me niet zo snel wegjagen. :P
pi_100403950
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:34 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Ik ben niet van het toendertijdse Nederlandse leger; ik laat me niet zo snel wegjagen. :P
Er zijn zat andere topics met de modernere versie van ons leger ;)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:45:35 #24
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100405238
Het Nederlands leger was en is ook gewoon een lachertje. Na 5 dagen strijd opgegeven, tja, Rotterdam was gebombardeerd ja. Maar dat is oorlog en als je je vanwege een bombardement overgeeft... Nederland had tijdens WW2 ook een grote bevolking (9 miljoen). De dienstplicht was er en als mensen gemobiliseerd werden, zou het misschien wel weken uitgemaakt hebben. Uiteindelijk zou Duitsland toch wel gewonnen hebben, maar dat weten we NU. De Britten wisten in 1940 ook niet dat ze zouden winnen, maar gingen toch door en weten nu dat ze er goed aan gedaan hadden (op een bepaald moment wouden zij zich zelfs overgeven).

Daarnaast had Nederland heel erg weinig verzet gedurende de oorlog, misschien wel het minste van alle landen die echt betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog. Heel veel Joden werden verraden door Nederlanders, de regering vluchtte in no-time en werden als 'helden' onthaald. In Nederland zijn er meer Joden vermoord dan in Frankrijk, terwijl de Joodse bevolking in Frankrijk velen malen groter was dan dat van Nederland. De Fransen hielpen elkaar over het algemeen velen malen beter, er zaten minder verraders tussen. Nog geen één procent van de Nederlandse bevolking zat bij het verzet.

Argumenten als 'de Duitsers hadden betere wapens en meer manschappen etc. etc' gaat niet op. De Russen hadden slechtere wapens en meer manschappen en hebben uiteindelijk ook nog gewonnen. Nederland had slechtere wapens, maar aangezien de oorlog in Nederland uitgevochten werd, had Nederland makkelijk meer manschappen kunnen inzetten dan de Duitsers. Dit is niet gebeurd. De Polen vochten ook tot het eind, tot ze echt niet meer konden. Ze hadden nóg slechtere wapens dan de Nederlanders, maar hielden het wel lang vol tegenover het nieuwe, moderne, grote Duitse leger. Voor hen stond het ook vast dat ze zouden verliezen, maar gelukkig was dat niet voor elk land wat in oorlog was met Duitsland een reden om op te geven.

Zo denk ik erover.
pi_100405401
Ben ik niet met je eens; het huidige leger is zeker wel professioneel. Het is alleen te klein om echt een verschil uit te maken. Vraag is dan ook of dat uberhaupt wel nodig is; lijkt me handiger om een Europees leger te creëeren (Europees in de zin van West-Europese landen, niet die Balkanrotzooi en die nietsnutten in het zuiden erbij).
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 23:03:42 #26
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100405921
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:50 schreef TimMer1981 het volgende:
Ben ik niet met je eens; het huidige leger is zeker wel professioneel. Het is alleen te klein om echt een verschil uit te maken. Vraag is dan ook of dat uberhaupt wel nodig is; lijkt me handiger om een Europees leger te creëeren (Europees in de zin van West-Europese landen, niet die Balkanrotzooi en die nietsnutten in het zuiden erbij).
Die nietsnutten in het Zuiden en Balkanrotzooi? Nederland zou een oorlog tegen verschillende Zuid-Europese en Balkanlanden niet kunnen winnen hoor. Vooral omdat het leger zo klein is, er zoveel wordt bezuinigd etc.
pi_100405978
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 23:03 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Die nietsnutten in het Zuiden en Balkanrotzooi? Nederland zou een oorlog tegen verschillende Zuid-Europese en Balkanlanden niet kunnen winnen hoor. Vooral omdat het leger zo klein is, er zoveel wordt bezuinigd etc.
Dat hoeft ook niet en was mijn punt ook niet. Lees mijn post nog maar een keer.

Het gaat mij niet om het leger in die landen, maar de volledige mentaliteit. Het moraal van je land bepaalt ook voor een groot deel het moraal van je leger.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 23:25:51 #28
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100406737
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:45 schreef computerprobleem het volgende:
De dienstplicht was er en als mensen gemobiliseerd werden, zou het misschien wel weken uitgemaakt hebben.
Oh, en de mobilisatietijd dan, je weet wel, waar er manschappen werden opgeroepen tot en met de lichtingen van 1924?
quote:
Argumenten als 'de Duitsers hadden betere wapens en meer manschappen etc. etc' gaat niet op. De Russen hadden slechtere wapens en meer manschappen en hebben uiteindelijk ook nog gewonnen.
Correct, qua wapenarsenaal was er weinig verschil. De Nederlandse Hembrug en Duitse KAR98 zijn ongeveer even oud en zijn kwalitatief gelijk. Enkel heeft de Hembrug een kleiner kaliber (6.5mm).
Het Duitse leger was in 1940 lang niet zo geavanceerd als vaak wordt gedacht; de divisies die Nederland binnenvielen bestonden veelal uit Dritte of Vierte Welle reservisten. Hoe lager de Welle, hoe lager ook de mate van 'modern' materieel. Zo was de Vierte Welle amper gemotoriseerd en moesten zij ook grotendeels moderne machinegeweren zoals de MG.34 ontberen. Watergekoelde wapens uit de twintiger jaren waren eerder de standaard.
Nederlandse zware machinegeweren zoals de Vickers M.18 en Spandau M.25 hadden een lagere vuursnelheid dan hun Duitse tegenhangers, maar dat was niet doorslaggevend. De betrouwbaarheid accuratesse waren prima. Het verschil was de hoeveelheid zware machinegeweren die er beschikbaar waren. Dit aantal was enigszins in Duits voordeel.
Veel pantser hadden de Duitsers ook niet, buiten het zuiden van Limburg bestond het overgrote deel van de invasiemacht 'gewoon' uit voetvolk. Duitse suprematie op het gebied van mechanisatie was er zeker niet. De Duitsers waren slechts beter in het concentreren van hun gemotoriseerde onderdelen en de samenwerking daarvan. Dit komt onder andere door de betere communicatie en beter opgeleide staven.
Dan was er nog de luchtafweer, deze heeft serieuze schade toegebracht aan de Duitse Luftwaffe. In totaal verloren de Duitsers naar schatting 525 vliegtuigen tijdens de meidagen, waarvan ongeveer 350 werden afgeschreven.
quote:
Nederland had slechtere wapens, maar aangezien de oorlog in Nederland uitgevochten werd, had Nederland makkelijk meer manschappen kunnen inzetten dan de Duitsers.
Allereerst is de Duitse invasiemacht op geen enkel moment groter geweest dan onze eigen gemobiliseerde leger van 280000 man. Aan Nederlandse zijde sneuvelden 2341 militairen in de periode 10-18 mei 1940. Aan Duitse zijde vielen in datzelfde tijdsbestek 2132 slachtoffers, dit aantal wordt nog met enige regelmaat (naar boven) bijgesteld. Daarnaast werden er ongeveer 1350 man die krijgsgevangen gemaakt en 'op de boot gezet' naar Engeland.
quote:
het nieuwe, moderne, grote Duitse leger.
Misvatting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 07-08-2011 14:09:33 ]
pi_100455422
quote:
Het Nederlands leger was en is ook gewoon een lachertje. Na 5 dagen strijd opgegeven, tja, Rotterdam was gebombardeerd ja. Maar dat is oorlog en als je je vanwege een bombardement overgeeft... Nederland had tijdens WW2 ook een grote bevolking (9 miljoen).
Klopt omdat de Duitsers dreigden met meer steden te bombarderen. de Nederlandse luchtmacht was zo goed als uitgeschakeld en het luchtafweer was zo goed als door de munitie heen. Dus ze konden Utrecht zo met de grond gelijk maken. En als aanvallende partij ben je altijd in het voordeel je weet als verdedigende partij nooit waar de vijand aanvalt dus als je een lijn hebt van 130 km moet je overal soldaten hebben.

quote:
Daarnaast had Nederland heel erg weinig verzet gedurende de oorlog, misschien wel het minste van alle landen die echt betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog. Heel veel Joden werden verraden door Nederlanders, de regering vluchtte in no-time en werden als 'helden' onthaald. In Nederland zijn er meer Joden vermoord dan in Frankrijk, terwijl de Joodse bevolking in Frankrijk velen malen groter was dan dat van Nederland. De Fransen hielpen elkaar over het algemeen velen malen beter, er zaten minder verraders tussen.
bron Wikipedia:

Anno 2010 bestaat echter de neiging om allen die zich actief of passief onttrokken aan of teweerstelden tegen de Duitse bezetters en hun medestanders uit onder meer de NSB, te kenschetsen als verzetsmensen, al was het alleen al omdat ook op bijvoorbeeld het simpele onderduiken zelf steeds forsere straffen stonden, die vaak niet onderdeden voor hulp geven aan onderduikers.
Relatief is er in geen land zoveel ondergedoken als in Nederland, en evenmin is er in een ander bezet land zoveel gestaakt. Stakingen in bedrijven waren een specifiek wapen van het communistisch verzet; de communisten organiseerden veel stakingen waar andersgezinden zich dan vaak bij aansloten. De omvangrijkste stakingen waren:
de Februaristaking van 1941
de studentenstaking van 1941
de metaalstaking van februari 1941
de April-meistakingen van 1943
de Spoorwegstaking van september 1944.
Van Luxemburg en Denemarken zijn stakingen bekend, waarbij in beide landen lange jaren het idee bestond, dat zij ieder voor zich de enigen in heel bezet Europa waren geweest die ooit staakten. In de Nederlandse literatuur gelden stakers echter niet zonder meer als verzetsmensen. Bij de eerste staking, van metaalarbeiders in Amsterdam-Noord op 17 februari 1942, ging het om de verplichte tewerkstelling (Arbeitseinsatz) in Duitsland. Er was ook al een staking geweest voor een hogere uitkering aan werklozen.
Opvallend is wel, dat grote groepen Duitse militairen in Nederland zich nooit bedreigd hebben gevoeld tijdens de oorlog, wat een indicatie kan zijn voor de omvang en werking van het gewapend of gewelddadig verzet, dat overigens zeker de eerste twee jaar van de oorlog niet over wapenvoorraden van enige omvang kon beschikken. Daarnaast bood het dichtbevolkte, platte Nederland weinig gelegenheid voor verzetsbewegingen van grotere omvang zoals die in bijvoorbeeld Frankrijk (Maquis), Wit-Rusland (Bielski's) of Joegoslavië of Griekenland (partizanen) voorkwamen. Een lichte uitzondering vormden groepen die zich ophielden in de Noordoostpolder (bijnaam 'Nederlands Onderduikers Paradijs'), bosrijk Oost-Nederland, waar het verzet zelfs tijdens de oorlog een krijgsgevangenkamp voor Duitse militairen had (kamp Bernhard) en de ontoegankelijke Biesbosch, waar ook korte tijd Duitse krijgsgevangenen werden vastgehouden door het verzet.


quote:
Argumenten als 'de Duitsers hadden betere wapens en meer manschappen etc. etc' gaat niet op. De Russen hadden slechtere wapens en meer manschappen en hebben uiteindelijk ook nog gewonnen. Nederland had slechtere wapens, maar aangezien de oorlog in Nederland uitgevochten werd, had Nederland makkelijk meer manschappen kunnen inzetten dan de Duitsers. Dit is niet gebeurd. De Polen vochten ook tot het eind, tot ze echt niet meer konden. Ze hadden nóg slechtere wapens dan de Nederlanders, maar hielden het wel lang vol tegenover het nieuwe, moderne, grote Duitse leger. Voor hen stond het ook vast dat ze zouden verliezen, maar gelukkig was dat niet voor elk land wat in oorlog was met Duitsland een reden om op te geven.
Weet je hoeveel russen er door zijn gejaagd? Als er 1 viel stonden er 4 achter om zijn plek in te nemen. En bij de Grebbeberg bv hadden de Nederlanders ook geen reserves achter de hand. sommige vochten uren achter elkaar ter wel de Duitsers weet ik niet hoeveel man achter de hand hadden. Ze hadden bijna geen luchtsteun stonden tegen over SSers en konden geen artillerie aanvragen. En toch hebben ze het 3 dagen volgehouden. Bij Kornwerderzand is geen Duitser de dijk over gekomen. Vliegvelden zijn weer heroverd. 1600 Duitse paras zijn op de boot gezet naar Engeland. meer dan 500 Duitse vliegtuigen zijn kapot geschoten. Waar door waarschijnlijk de slag om Engeland is verloren.

En daarbij het moraal bij de Duitsers lag ook vele malen hoger. Hier had je huisvaders, dienstplichtige en zo. En hun wapens waren toch wel vele malen beter. Machine geweren, vliegtuigen, artillerie.
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:57:21 #30
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_100467417
Hier hebben we het in een vorige versie van dit topic al over gehad maar even herhalen:

Tijdens de eerste wereldoorlog was Nederland er maar net buiten gebleven met hun neutraliteit. Dit was de beste keuze gezien de schade van Duitsland en Engeland maar vooral België en Frankrijk. Hierdoor geloofde het nederlandse volk en de staat in hun neutraliteits-beleid en werden wapens gezien als onnodig, vooral de zwaardere wapens. (gebroken geweertje) Toen de recessie insloeg was defensie nog zwaarder onder druk gezet om te bezuinigen. geen enkele minister van defensie kon zijn positie houdbaar maken zonder bezuinigen door te voeren. De dienstplicht was met lotingen gereduceert, opleidingsduur en lengte van de dienst waren verlaagd. Dit kwam in dezelfde periode als de technische vooruitgang met luchtvaart en tanks waarin Nederland dus helaas achter de feiten aanliep en een achterstand opbouwde.

Samengevat Nederland wilde niet in oorlog raken maar door de geografie was dit onvermijdelijk. Toen Nederland moest vechten was het al te laat. Mooi voorbeeld is de bestelling die in Duitsland geplaatst was voor een aantal howitzers waarvan er slechts enkele geleverd werden, enkele maanden voor de inval van Duitsland.

De Duitsers schatte dat Nederland in 2 dagen zich zou overgeven, dit werden er 5 nadat Rotterdam gebombardeerd was. Dit laatste was geen onderdeel van het orginele plan van Duitsland maar was een methode om snel de Nederlandse campagne af te handelen. Ik heb diep respect voor elk lid van de toenmalig strijdkrachten, iets wat menig fokker van zijn zolderkamer niet snel zal evenaren.

(Bron Bericht van de tweede wereldoorlog en een boek over Wilhelmina, sorry titel vergeten)
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:14:39 #31
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100472906
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:23 schreef bertjand het volgende:
Klopt omdat de Duitsers dreigden met meer steden te bombarderen. de Nederlandse luchtmacht was zo goed als uitgeschakeld en het luchtafweer was zo goed als door de munitie heen.
Niet per sé, een vrij groot deel van de LuA is volledig 'in bedrijf' geweest tot de capitulatie. Natuurlijk raakten aanvoerlijnen verstoord, dus er is hier en daar zeker sprake geweest van munitie-schaarste. De Luchtvaartafdeeling had nog wel wat jagers rondvliegen, maar veel heeft het niet meer uitgemaakt. De Luftwaffe was uiteraard superieur.
Voor sommige batterijen van de Luchtdoelartillerie was het de eerste keer dat er met scherp geschoten werd, desondanks werden door bijvoorbeeld de 10e en 156e Batt. rond de twintig vijandelijke toestellen neergehaald.
Verklaring van dpl. soldaat G.L. Opdebeke:

"Toen ik zag, dat de mitrailleurs ongebruikt bleven ben ik er heen gegaan en heb er één bediend. (...) Ik had nog nooit een luchtdoelmitrailleur bediend, doch ha dik wel gezien hoe het moest. De duikbommenwerper kwam recht op ons aan. De bommen, die uitgeworpen werden, vielen juist buiten de batterij en ontploften alle twee. Toen ik bij de mitrailleur aankwam was deze geladen en gereed tot vuren. Ik heb de hele band patronen verschoten (250 patronen). Ik ben met vuren begonnen voordat het toestel de bommen afwierp. Nadat ik had geschoten zag ik dat achter uit de staart van het toestel zwarte rook kwam."
quote:
En bij de Grebbeberg bv hadden de Nederlanders ook geen reserves achter de hand. sommige vochten uren achter elkaar ter wel de Duitsers weet ik niet hoeveel man achter de hand hadden. Ze hadden bijna geen luchtsteun stonden tegen over SSers en konden geen artillerie aanvragen. En toch hebben ze het 3 dagen volgehouden. Bij Kornwerderzand is geen Duitser de dijk over gekomen. Vliegvelden zijn weer heroverd. 1600 Duitse paras zijn op de boot gezet naar Engeland. meer dan 500 Duitse vliegtuigen zijn kapot geschoten. Waar door waarschijnlijk de slag om Engeland is verloren.
Op de Grebbeberg was in de namiddag van 13 mei het stellinggedeelte van het 8e Regiment Infanterie op enkele plaatsen doorbroken. De in de vroege ochtend ingezette Nederlandse tegenaanval mag als mislukt worden beschouwd. Gezien deze ongunstige ontwikkeling besloot de Commandant van het Veldleger, na machtiging van Winkelman, in de namiddag het bevel tot terugtocht van het Veldleger naar het oostfront van Vesting Holland te geven. Aan het begin van de avond ontruimden de troepen hun stellingen in de Grebbestelling, de Betuwestelling en de Waal-Lingestelling, om in westelijke richting terug te trekken.
Bij Kornwerderzand, waar de Duitsers na een hevige artilleriebeschieting tegen de avond een infanterie-aanval op de Nederlandse stellingen lanceerden, verliepen de gevechten beter. De aanval werd met grote Duitse verliezen resoluut afgeslagen.
Zie ook: Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
quote:
En daarbij het moraal bij de Duitsers lag ook vele malen hoger. Hier had je huisvaders, dienstplichtige en zo.
Een belangrijk deel van de Duitse invasiemacht bestond ook uit matig opgeleide reservisten (Dritte tot Vierte Welle). Daarbij waren wij al sinds augustus 1939, de Luchtdoelartillerie zelfs al sinds april van dat jaar, gemobiliseerd. De mobilisatie duurde lang en dit had logischerwijs gevolgen voor de discipline en in mindere mate het moraal. Ik denk dat de vijandelijke luchtaanvallen, artilleriebeschietingen en het feit dat vijandelijke troepen in Vesting Holland letterlijk uit de lucht kwamen vallen er zwaarder ingehakt hebben. Ook had het vertrek van HM de Koningin en de regering, wat op 14 mei via de radio bekend werd gemaakt, de Nederlandse troepen zeer geschokt.
quote:
En hun wapens waren toch wel vele malen beter. Machine geweren, vliegtuigen, artillerie.
Zie hierboven :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 08-08-2011 20:11:38 ]
pi_100473774
BANG ON! 8-)
Expert talking
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:14:46 #33
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100475721
Een beetje triest om stakingen en onderduiken als echt verzet te zien. Onder verzet versta ik verzet waarbij je de vijand hard raakt. Onderduiken... tja, daar had je de Duitsers niet mee hoor. Voor de Joodse burgers opkomen, de Joodse burgers niet verraden voor een paar gulden, aan wapens komen en sabotage plegen, dat noem ik pas verzet. Zoals ze dat deden in landen als België, Frankrijk en Joegoslavië.

Ik vind het argument dat in Nederland niet zo veel verzet mogelijk was als in andere landen maar onzin. Kijk maar bijvoorbeeld naar de Opstand van Warschau. Dat vond plaats in een stedelijk, plat gebied. In Nederland had je ook heel veel stedelijke gebieden. Ze hebben er in Warschau een hel van gemaakt en de Duitsers hard geraakt, ondanks dat ze zelf zware verliezen leden. Natuurlijk hebben de Polen en de Joden hulp gekregen. Maar dit is slechts één voorbeeld om dat argument dat Nederland te plat/dichtbevolkt was en dat hierdoor veel verzet onmogelijk was, te niet te doen.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:36:45 #34
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_100476766
Ja, die opstanden waren echt een goed idee zeg.

Daardoor is de wederopbouw een stuk zwaarder geweest dan nodig was, en wat is er nou mee bereikt?
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:46:16 #35
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100477258
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:36 schreef Ugjerke het volgende:
Ja, die opstanden waren echt een goed idee zeg.

Daardoor is de wederopbouw een stuk zwaarder geweest dan nodig was, en wat is er nou mee bereikt?
Als we gaan beginnen met 'wat is er nou mee bereikt', kan dit hele topic achterwege gelaten worden. Want wat heeft het Nederlandse leger bereikt tijdens WO2? Ook niets.
pi_100477432
quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:46 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Als we gaan beginnen met 'wat is er nou mee bereikt', kan dit hele topic achterwege gelaten worden. Want wat heeft het Nederlandse leger bereikt tijdens WO2? Ook niets.
Mister ignorant, onze Nibb-it heeft nog al moeite gedaan om die lange post te typen. Ik raad u dan ook ten zeerste aan om post no. 35 is (met open ogen .. :') ) door te lezen, voordat u met onjuiste conclusies aan komt zetten.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:56:27 #37
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100477792
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:50 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Mister ignorant, onze Nibb-it heeft nog al moeite gedaan om die lange post te typen. Ik raad u dan ook ten zeerste aan om post no. 35 is (met open ogen .. :') ) door te lezen, voordat u met onjuiste conclusies aan komt zetten.
Ik heb zijn bericht al een tijd geleden gelezen en vond het niet nodig daarop te reageren (niet negatief bedoeld overigens). Vind ik nu ook niet, want mijn bovenstaande reactie staat los van zijn bericht. Die is er pas veel later gekomen en was een reactie op Ugjerke.
pi_100478818
quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:56 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Ik heb zijn bericht al een tijd geleden gelezen en vond het niet nodig daarop te reageren (niet negatief bedoeld overigens). Vind ik nu ook niet, want mijn bovenstaande reactie staat los van zijn bericht. Die is er pas veel later gekomen en was een reactie op Ugjerke.
Ugjerke heeft niet op een tijdstip voorgaand aan jouw reactie gepost, hoe kan het daar dan een reactie op zijn :') ?

Even los daarvan en betreffende dit topic:
Hoe is het Nederlandse verzet überhaupt in deze discussie betrekken relevant? Staat in de tt niet ''Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog''? Laatste keer dat ik keek waren het verzet en het leger 2 verschillende dingen.

Maar om nog maar eventjes op jouw statement in te gaan:
quote:
Een beetje triest om stakingen en onderduiken als echt verzet te zien.
Triest om het niet als verzet te zien.. typisch dat mensen altijd geweld als enig verzet zien. Wat dacht je van het ontregelen van infrastructuur, logistiek, troepencapaciteit en concentratie, levensmiddelencapaciteit, etc. Jij zou liever aan 1 stuk door roekeloze en onbaatzuchtige acties gehad hebben waardoor het leven van meer Joden en Nederlandse burgers op het spel zou hebben gestaan door represailles en massaexecuties? Dat gebeurde in Polen namelijk wel, overigens met veel vreugde door ''criminelen-afdelingen'' als de 36. Waffen-Grenadier-Division der SS .

Dan: in het verschil tussen Nederland en Polen zitten wel meer factoren dan alleen de naam van het land. Niet gedacht aan geografische ligging en begroeing? Partizanen in dichtbegroeide bossen/wouden met connecties met insiders in het ghetto waardoor bijvoorbeeld (onder andere) wapenleveringen mogelijk waren en expertise/hulp? Dichtbevolkt en erg verstedelijkt Nederland vergt een andere manier van verzet.
pi_100506141
quote:
Voor de Joodse burgers opkomen, de Joodse burgers niet verraden voor een paar gulden
je bedoelt die fl 7,50? of fl 15,- voor een straf jood? die waren alleen bedoelt voor lui die bij de Kolonne Henneicke zaten en dat waren er volgens mij niet meer dan 30 op het hoogte punt.

bron: kopgeld van Ad van Liempt


quote:
Kolonne Henneicke
De Kolonne Henneicke (ook: Colonne Henneicke) was tijdens de Tweede Wereldoorlog een groep Nederlandse premiejagers die ondergedoken joden en hun door anderen bewaarde bezittingen opspoorde.
Deze groep was actief van maart tot september 1943. De groep stond onder leiding van de zogenaamde Hausraterfassungsstelle, de Duitse afdeling die de registratie verzorgde van achterbleven eigendommen in woningen van joden nadat de bewoners waren vertrokken, al dan niet opgepakt en gedeporteerd, onder dwang verhuisd of ondergedoken.
De Kolonne Henneicke werd geleid door Wim Henneicke, een voormalige automonteur, en Willem Briedé. Iedere gearresteerde jood, ongeacht leeftijd, bracht een premie van fl. 7,50 op. In 6 maanden werden 8.500 joodse onderduikers opgepakt en aan de Duitsers uitgeleverd. De kolonne gebruikte verraders en betaalde hen een kleine vergoeding.
Henneicke werd in december 1944 gedood door het verzet. Briedé, die naar Duitsland gevlucht was, werd in 1946 ter dood veroordeeld. Dit vonnis werd echter nooit ten uitvoer gebracht en hij stierf in januari 1962 een natuurlijke dood.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:36:08 #40
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100514881
Geloof je het zelf? 30 mensen die verantwoordelijk zijn voor de arrestatie van 8500 Joodse onderduikers. Dat is dan misschien één onderdeel van het totaal, maar velen waren verantwoordelijk en schuldig aan verraad. Veel mensen zijn na de Tweede Wereldoorlog helaas vergeven of vergeten.

Hoe verklaar je anders dat er in Nederland zo'n 105.000 Joden zijn omgekomen, terwijl het Frankrijk waren velen malen meer Joden woonden tijdens WW2, 'slechts' zo'n 80.000 Joodse burgers heeft verloren. Grootheid van het land vind ik geen acceptabel argument, want er waren daar ook meer Duitse troepen aanwezig waardoor dat gecompenseerd werd. Plus ze hadden de steun van Vichy en de SS was daar veel beter georganiseerd.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:39:41 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:50:44 #42
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100515524
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:39 schreef AchJa het volgende:
Oa. door onze eigen feilloze administratie.
Feilloze administratie is niet onverwoestbaar. Maar nee hoor, wat doen een stel verraders: alles bijna letterlijk overhandigen aan de Duitsers met alle gevolgen van dien (Joodse namen, adressen etc.).
Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden. En in 1940 was het al méér dan duidelijk dat de Nazi's het niet zo op Joden voor hadden (er waren al Joden systematisch vermoord).
pi_100516687
Uit: De OnderOfficier, mei 1992













[ Bericht 1% gewijzigd door Clan op 09-08-2011 17:34:29 ]
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:34:59 #44
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100521291
prachtig spul :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 21:12:49 #45
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100525558
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:39 schreef AchJa het volgende:
Oa. door onze eigen feilloze administratie.
Correct
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:04:53 #46
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_100528057
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:50 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Feilloze administratie is niet onverwoestbaar. Maar nee hoor, wat doen een stel verraders: alles bijna letterlijk overhandigen aan de Duitsers met alle gevolgen van dien (Joodse namen, adressen etc.).
Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden. En in 1940 was het al méér dan duidelijk dat de Nazi's het niet zo op Joden voor hadden (er waren al Joden systematisch vermoord).
Pas in eind 1941 werden de eerste vernietigingskampen actief. En toen waren ze nog lang niet bekend.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_100542776
quote:
Geloof je het zelf? 30 mensen die verantwoordelijk zijn voor de arrestatie van 8500 Joodse onderduikers. Dat is dan misschien één onderdeel van het totaal, maar velen waren verantwoordelijk en schuldig aan verraad. Veel mensen zijn na de Tweede Wereldoorlog helaas vergeven of vergeten.

Hoe verklaar je anders dat er in Nederland zo'n 105.000 Joden zijn omgekomen, terwijl het Frankrijk waren velen malen meer Joden woonden tijdens WW2, 'slechts' zo'n 80.000 Joodse burgers heeft verloren. Grootheid van het land vind ik geen acceptabel argument, want er waren daar ook meer Duitse troepen aanwezig waardoor dat gecompenseerd werd. Plus ze hadden de steun van Vichy en de SS was daar veel beter georganiseerd.
dat snap ik ook wel maar jij deed net of iedereen hier voor een paar gulden joden aangaven.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 22:11:48 #48
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100570037
BJ, heb jij toevallig het boek over de Huzaren Motorrijders van J.A. Bom in jouw boekenkast staan?
pi_100574409
Kort na de capitulatie van het Nederlandse leger in mei 1940 werd het Spitfire-fonds opgericht, bedoeld om gelden bijeen te brengen voor de aanschaf van de fameuze Engelse jagers. De Spitfires streden in het najaar van 1940 tegen de Duitse Luftwaffe in de Slag om Engeland.

De Britse premier Winston Churchill kreeg op zijn verjaardag in 1940 een apart cadeau van prins Bernhard: geld voor negen Spitfires. De prins had naar Brits voorbeeld een speciaal Spitfire-fonds opgezet, bedoeld om de 'hoge kosten der krijgsvoering' van de geallieerden enigszins tegemoet te komen. Opmerkelijk genoeg is dit fonds de oorlogsvoorloper van het huidige, vredelievende, Prins Bernhard Cultuurfonds.

Het fonds is op 10 augustus 1940 opgericht. ,,Het lukte de prins miljoenen in te zamelen bij het bedrijfsleven buiten bezet gebied -vooral de Antillen, maar ook Indonesië en Suriname'', vertelt de huidige directeur, Adriana Esmeijer. Een jaar na de Duitse inval had het fonds al 95 bommenwerpers, torpedobootjagers en Spitfires aan het geallieerde opperbevel geschonken.

,,Na de oorlog waren Spitfires niet meer aan de orde.'' Het fonds ging zich richten op cultuur. ,,Prins Bernhard wilde de morele weerbaarheid, zoals hij dat noemde, van de Nederlanders vergroten. Via amateurkunst, dans, toneel en zang kon de samenleving weer zelfvertrouwen, een nieuw gevoel van eigenwaarde krijgen.''

Het fonds heeft geen politieke doelstelling. Maar in de jaren zestig werd in het geheim wel geld geven aan het anti-apartheids Christelijk Instituut van Suidelike Afrika van dr. Beyers Naudé. En in de jaren zeventig kreeg het fonds ook een natuurdoelstelling.

Het Prins Bernhard Cultuurfonds kent nu jaarlijks Zilveren Anjers toe (een koninklijke onderscheiding) aan vrijwilligers die werken aan natuur- of cultuurbehoud in Nederland. Ook geeft het prijzen en beurzen (jaarlijks zo'n 17 miljoen euro) aan veelbelovende musici, dansers, kunstenaars en wetenschappers.

[ Bericht 33% gewijzigd door Clan op 11-08-2011 00:15:36 ]
  donderdag 11 augustus 2011 @ 00:02:23 #50
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100576001
Kun je er wat meer over vertellen Clan? Deze Spitfires kwamen dan in Indië terecht neem ik aan?

edit - Duidelijk, bedankt ^O^

[ Bericht 21% gewijzigd door Nibb-it op 11-08-2011 00:19:09 ]
pi_100587647
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 22:11 schreef Nibb-it het volgende:
BJ, heb jij toevallig het boek over de Huzaren Motorrijders van J.A. Bom in jouw boekenkast staan?
nope helaas niet.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 13:31:02 #52
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100596673
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 00:02 schreef Nibb-it het volgende:
Kun je er wat meer over vertellen Clan? Deze Spitfires kwamen dan in Indië terecht neem ik aan?

edit - Duidelijk, bedankt ^O^
Nee nee.. niet in Indie.. was het maar zo'n feest.
Je weet dat onze Prins vanuit Engeland vloog... ? :) deze spitfires leken mij gewoon naar de R.A.F te zijn gegaan.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 11 augustus 2011 @ 13:52:00 #53
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100597904
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:31 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Nee nee.. niet in Indie.. was het maar zo'n feest.
Je weet dat onze Prins vanuit Engeland vloog... ? :) deze spitfires leken mij gewoon naar de R.A.F te zijn gegaan.
Er stond nog geen verhaaltje onder eerst, vandaar mijn vraag :P
Zou je dit topic even kunnen reeksen trouwens?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 13:56:47 #54
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100598126
Reeksen?

en ik zag je vraag niet, omdat je die had geëdit ;) !
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 11 augustus 2011 @ 13:59:17 #55
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100598254
Zo heet dat toch :P?
Net zoals de SC, Herkenningsquiz en zo.
pi_100657161
Als ik me herinner hebben niet alle nederlandse soldaten de wapens neergelegt op 15 mei 1940.
De nederlandse soldaten in zeeuws vlaanderen en zeeland vielen onder frans bevel en vochten verder
Ура для россии
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:17:33 #57
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100657692
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:04 schreef Woestijnvos het volgende:
Als ik me herinner hebben niet alle nederlandse soldaten de wapens neergelegt op 15 mei 1940.
De nederlandse soldaten in zeeuws vlaanderen en zeeland vielen onder frans bevel en vochten verder
Correct
pi_100659193
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:04 schreef Woestijnvos het volgende:
Als ik me herinner hebben niet alle nederlandse soldaten de wapens neergelegt op 15 mei 1940.
De nederlandse soldaten in zeeuws vlaanderen en zeeland vielen onder frans bevel en vochten verder
Idd, die hebben zich op 17 mei in Middelburg overgegeven aan de Duitsers, dat was na het bombardement die nacht op Middelburg.

Mijn vader is daar ook terrecht gekomen en vertelde mij dat ze op het plein voor het brandende stadhuis hun wapens inleverde.
pi_100721829
Zijn de pantserwagens allemaal door de Nazi's in beslag genomen en ingezet in andere regio's?
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:35:07 #60
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100722208
alle bruikbare.. jep. Zelfde met Onderzeeërs geloof ik.. Schnorkel is ook NL uitvinding.
Die pantserwagens van ons, zijn gestrand in het Oostfront... ik meen zuidelijke sector.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_100943714
De kepi hoorde niet standaard tot de uitrusting en moest de militair op eigen kosten aanschaffen. Wat ik mij wel afvraag; "heeft men deze kepi ook moeten inleveren met de rest van de rijksgoederen na de capitulatie?"
pi_100995061
Leuk topic, zijn er naast de foto`s van de familie nog andere foto`s in je bezit of haal je de rest van het nimh (e.d.)?
  zondag 21 augustus 2011 @ 11:49:47 #63
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100995996
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 10:45 schreef zjopske het volgende:
Leuk topic, zijn er naast de foto`s van de familie nog andere foto`s in je bezit of haal je de rest van het nimh (e.d.)?
Het meeste komt uit boeken (scans), het internet of inderdaad van zulk soort instellingen. Het Legermuseum te Delft heeft ook een prachtige collectie.
Clan heeft wel een hele mooie collectie foto's van zijn vader.
pi_100998694
Ik heb zelf ook een bescheiden collectie foto`s (±800 stuks)

Enkele plaatjes:

Sergeant motordienst 1939:


In de barak:


Pasfoto politietroeper:


Mocht er iemand nog een foto`tje hebben liggen ik heb interesse ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 augustus 2011 @ 00:20:33 #65
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101112158
Een film van Defensie:

'Den Vaderlant ghetrouwe' (1945), een film over de jaren voor de oorlog en het eerste oorlogsjaar;
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_101394465
Een maat van me kwam afgelopen zaterdag uit Eindhoven (Flash Aviation) terug met iets bijzonder fraais voor me:



Het kost een aardige duit (bijna 37 euro), maar dan heb je wel iets! Ik had al een aantal delen uit de Nederlandse vliegtuigencyclopedie van Hugo Hooftman, waaronder uiteraard het deel over de G1, maar dit boek slaat werkelijk alles. Het is een behoorlijk dikke G1-bijbel geworden, zeker als je bedenkt dat dit deel alleen over de ontwikkeling en de technische kant van het verhaal gaat. Deel 2, dat in mei zal gaan verschijnen, is wellicht interessanter voor de volgers van dit topic, aangezien daar de operationele geschiedenis van de G1 uit de doeken gedaan zal worden.

Wellicht is 'ie al eens voorbij gekomen in deze topicreeks, maar er zijn een paar mensen een Landsverk aan't restaureren. Helaas worden er niet vaak foto's van de restauratie op hun pagina geplaatst: http://www.landsverk-m38.nl/index.htm
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_101395021
Leuk project met dat opknappen, het is wel een langtermijnproject, ze zijn al sinds 2005 bezig.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 00:00:15 #68
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101395871
Mooi boek, staan vast mooie foto's in die het scannen waard zijn *hint* :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 september 2011 @ 01:55:25 #69
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101437756
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_101565331
Uit de Checkpoint van september 2011







  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 september 2011 @ 20:23:03 #71
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101565621
Mooi stuk Clan. Dank je wel.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 4 september 2011 @ 20:47:23 #72
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101567027
Dit boek is net uit, ik ga eens kijken of het wat is. Vooralsnog alleen hier te koop: http://www.modelbouwoverl(...)031&aid=2842&lang=NL
pi_101569514
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 20:47 schreef Nibb-it het volgende:
Dit boek is net uit, ik ga eens kijken of het wat is. Vooralsnog alleen hier te koop: http://www.modelbouwoverl(...)0031&aid=2842〈;=NL
[ afbeelding ]
Ik voorzie alweer een aanschaf... *)
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 4 september 2011 @ 21:29:25 #74
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101569626
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2011 21:27 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik voorzie alweer een aanschaf... *)
Ja, ik ook :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 september 2011 @ 09:23:40 #75
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101807814
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 september 2011 @ 09:25:53 #76
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101807834
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_101808199
quote:
Merkwaardige feit is dat ze in 1942, waaruit deze film dateert, nog tijd hadden om oorlogjes na te spelen :')..
http://www.geschiedenis24(...)ng-in-den-Feind.html
  zondag 11 september 2011 @ 21:56:31 #78
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_101836029
Ik liep zomaar tegen deze foto van een soldaat aan de Grebbelinie aan.

Jawohl Herr Kaloin!
  maandag 12 september 2011 @ 19:06:12 #79
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101867111
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 21:56 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ik liep zomaar tegen deze foto van een soldaat aan de Grebbelinie aan.

[ afbeelding ]
Indrukwekkend.
Helaas zijn er meer foto's van genevelde dan levende Nederlandse soldaten uit de Meidagen. De beroemdste zijn denk ik de foto's die genomen zijn bij de bunker bij Amstelwijck.
pi_101867484
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:06 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Indrukwekkend.
Helaas zijn er meer foto's van genevelde dan levende Nederlandse soldaten uit de Meidagen. De beroemdste zijn denk ik de foto's die genomen zijn bij de bunker bij Amstelwijck.
Maak daar maar 'bekendste' van ;)
  maandag 12 september 2011 @ 20:11:34 #81
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101871000
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 19:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Maak daar maar 'bekendste' van ;)
Dat is misschien een beter woord ja :)
Toch jammer dat er blijkbaar weinig interesse is in een (imo) heel belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 september 2011 @ 20:13:27 #82
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101871087
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:11 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat is misschien een beter woord ja :)
Toch jammer dat er blijkbaar weinig interesse is in een (imo) heel belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis.
Komt dat niet omdat er haast geen foto's van de strijd in NL zijn?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 12 september 2011 @ 20:17:41 #83
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101871296
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 20:13 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Komt dat niet omdat er haast geen foto's van de strijd in NL zijn?
Er is inderdaad weinig fotomateriaal, het meeste wat we hebben (kennen) is vooroorlogs of door de Duitsers gemaakt, veelal pas na de strijd.
Neemt niet weg dat er naar verhouding heel weinig al dan niet Nederlandstalige literatuur over de mobilisatietijd en de inval in Nederland is. Er bestaan zoveel misvattingen en mythes. Vind ik jammer.
pi_101873919
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:17 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Er is inderdaad weinig fotomateriaal, het meeste wat we hebben (kennen) is vooroorlogs of door de Duitsers gemaakt, veelal pas na de strijd.
Neemt niet weg dat er naar verhouding heel weinig al dan niet Nederlandstalige literatuur over de mobilisatietijd en de inval in Nederland is. Er bestaan zoveel misvattingen en mythes. Vind ik jammer.
Er zijn erg veel boeken geschreven over de mobilisatietijd en de inval, maar veel boeken dateren van vlak na de oorlog en zijn nooit meer herdrukt, of persoonlijke herinneringen in kleine oplage. Die boeken zie je zelfs bij tweede hands boekenzaken niet meer staan. Ik denk dat die boeken allemaal in privebezit zijn.
  maandag 12 september 2011 @ 21:05:24 #85
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101874297
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:00 schreef Clan het volgende:

[..]

Er zijn erg veel boeken geschreven over de mobilisatietijd en de inval, maar veel boeken dateren van vlak na de oorlog en zijn nooit meer herdrukt, of persoonlijke herinneringen in kleine oplage. Die boeken zie je zelfs bij tweede hands boekenzaken niet meer staan. Ik denk dat die boeken allemaal in privebezit zijn.
Nja dat klopt wel, uit de periode 1945-1950. Heb ik hier ook wel wat van in de kast staan, maar dat zijn buiten de ooggetuigenverslagen over het algemeen niet al te beste bronnen.
Ik bedoel meer hedendaagse literatuur. Uiteraard hebben we de bekende werken van bijvoorbeeld Brongers, Talens (over de uitrusting) en Bom maar daar houd het al wel een beetje bij op :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 september 2011 @ 21:08:16 #86
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101874518
Deels off topic:

Hebben jullie dit boek ooit gelezen? http://www.bol.com/nl/p/e(...)000956689/index.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 12 september 2011 @ 21:08:44 #87
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101874548
Ik niet :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 september 2011 @ 21:10:18 #88
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_101874687
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:08 schreef Nibb-it het volgende:
Ik niet :)
Doen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_101876243
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:05 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Nja dat klopt wel, uit de periode 1945-1950. Heb ik hier ook wel wat van in de kast staan, maar dat zijn buiten de ooggetuigenverslagen over het algemeen niet al te beste bronnen.
Ik bedoel meer hedendaagse literatuur. Uiteraard hebben we de bekende werken van bijvoorbeeld Brongers, Talens (over de uitrusting) en Bom maar daar houd het al wel een beetje bij op :)
Het boek ' mei 1940' ( 2e herziene druk ) is van 2005, redelijk aangepast werk, In de Checkpoint ( rubriek Checkboek ) staan maandelijks wel boeken die uikomen over al de oorlogen waar Nederland in betrokken is geweest, bijvoorbeeld het boek Ik beschuldig, over die aanklacht van miliatiren tegen die eerste druk van 'mei 1940' Misschien dat die ergens van het veteraneninstituut die titels ook op internet zetten?
  maandag 12 september 2011 @ 21:34:00 #90
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101876346
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:32 schreef Clan het volgende:

[..]

Het boek ' mei 1940' ( 2e herziene druk ) is van 2005, redelijk aangepast werk, In de Checkpoint ( rubriek Checkboek ) staan maandelijks wel boeken die uikomen over al de oorlogen waar Nederland in betrokken is geweest, bijvoorbeeld het boek Ik beschuldig, over die aanklacht van miliatiren tegen die eerste druk van 'mei 1940' Misschien dat die ergens van het veteraneninstituut die titels ook op internet zetten?
Stichting de Greb heeft een mooie literatuurlijst op hun site staan, maar daar zitten wel een hoop van die 'oude' werken tussen.
pi_101878264
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 21:08 schreef Cobra4 het volgende:
Deels off topic:

Hebben jullie dit boek ooit gelezen? http://www.bol.com/nl/p/e(...)000956689/index.html
Ik ken het boek niet.
pi_101879986
Uit de Checkpoint van april 2010,







pi_101881727




pi_101883225


pi_101883261


  maandag 12 september 2011 @ 23:26:14 #96
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101883319
Wat mooi Clan _O_
Morgen op mijn gemakje lezen.
pi_101891853
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 23:26 schreef Nibb-it het volgende:
Wat mooi Clan _O_
Morgen op mijn gemakje lezen.
dit :Y
pi_102220855
Najaar 1939 wordt in Nederland een algehele mobilisatie afgekondigd: alle dienstplichtigen moeten zich melden en bijzondere wetten treden in werking. Huib Janse (95) uit Goes moet zich ook melden. Zie in de eerste afleveringen van Trugkieke 40-45 uitgebreide opnamen van het gemobiliseerde Nederlandse en hoor de ervaringen van Huib. Mies van Arenthals haalt deze week haar herinneringen op bij de beelden van een paardenvordering destijds bij hun op de boerderij.
De Duitsers bereikten Zeeland en de Franse verdedigers staken over naar Breskens. Middelburg werd bestookt: de stad brandde voor een groot deel af. Ooggetuigen: Fransje de Dreu die niet kon niet vluchten, maar het drama wel kan navertellen en Wim Kievit die als brandweerman voor een onmogelijke taak stond.
To van Driel herinnert zich haar evacuatie maar al te goed. Zij vluchtte met haar familie naar Koudekerke. Johan Schrier evacueert niet en beleeft hachelijke jaren in Vlissingen. Maaike de Wolf uit Biggekerke vertelt over de merkbare veranderingen in haar dorp met de komst van al die stadse lui.
"Ach je maakte er maar het beste van". Een veel gehoorde verzuchting van oudere Zeeuwen als ze het over hun oorlog hebben. In deze aflevering vertelt To van Driel over hoe ze als jonge moeder het probeerde te rooien en Maaike de Wolf beschrijft de perikelen over haar onderjurk.
Joop Heijt raakt als schooljongen bevriend met een Duitse soldaat. Een spelletje loopt uit de hand en zet het leven van Joop totaal op z'n kop.
Om zijn rijk te beschermen tegen een aanval vanuit het westen, geeft Hitler in 1942 de opdracht tot de bouw van de Atlantikwall. Een verdedigingslinie die loopt van Noorwegen tot Spanje en waarvan de Zeeuwse kust een belangrijk onderdeel van is. Heel wat Zeeuwen worden gedwongen mee te helpen bij de bouw van dit verdedigingswerk. Jacob Goedegebuure en Kees Moerdijk waren destijds ook de pineut en vertellen over hun herinneringen aan de Atlantikwall.
De bevrijders komen uit het zuiden. Belangrijke strategische doelen zijn Antwerpen en de Westerschelde, voor de bevoorrading van de geallieerden. Dus na Antwerpen moet Zeeuws-Vlaanderen worden veroverd en vanuit Zeeuws-Vlaanderen de rest van Zeeland. In Hulst wordt de torenspits van de basiliek eraf geschoten. De Eerste Poolse Pantserdivisie trekt door naar Axel. Voordat de Duitsers zich daar overgeven is er vier dagen hard gevochten en zijn er veel doden gevallen
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:35:01 #99
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102433216
Het NIMH is bezig met de voorbereidingen voor een boek over de kazernes van het Alkemadecomplex in Den Haag, waarvan de Alexanderkazerne op de nominatie staat te worden gesloopt wegens de aanleg van een nieuw internationaal strafhof complex. Mocht u in bezit van oude foto's van de Frederik-, Alexander- of Kleine Alexanderkazerne zijn, dan kunt u die mailen aan nimh@mindef.nl of even contact met het NIMH opnemen.
https://www.facebook.com/(...)1940/210176415707958
pi_102942146
De film 'Den vaderlant ghetrouwe' geeft met gebruik van historisch materiaal een beeld van de gebeurtenissen voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog en het eerste oorlogsjaar. Er zijn beelden te zien de Nederlandse mobilisatie en de Duitse expansie. De film kon worden gemaakt met medewerking van The American Information Office, Profilti en Polygoon.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:19:11 #101
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102942287
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 00:14 schreef Clan het volgende:
De film 'Den vaderlant ghetrouwe' geeft met gebruik van historisch materiaal een beeld van de gebeurtenissen voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog en het eerste oorlogsjaar. Er zijn beelden te zien de Nederlandse mobilisatie en de Duitse expansie. De film kon worden gemaakt met medewerking van The American Information Office, Profilti en Polygoon.
Mooie beelden blijven dat, vooral het stukje met de FT17.
pi_102942787
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 00:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Mooie beelden blijven dat, vooral het stukje met de FT17.
Inderdaad, je krijgt de foto's, die we veelal hiervoor zagen, nu in beweging te zien. Dat tankette van Renault blijft een leuk ding, er staat op YouTube een filmpje van een Amerikaans programma waarin ze deze tankette van stal halen en erin gaan rijden, heel grappig.
pi_102984676
Welke types lichte en middelzware tank waren door Nederland besteld?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_102985160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 00:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
Welke types lichte en middelzware tank waren door Nederland besteld?
quote:
In Nederland heeft men in 1938 elk geval besloten tot de bestelling van 40 Vickers MK-IV tanks, met ik meen een 20 mm kanon (ipv mitrailleur). Deze bestelling is ook geplaatst. Ik weet niet of deze tanks in Indie zijn geleverd ipv in Nederland. Ze waren al wel betaald. Vermoedelijk hebben de Engelsen ze zelf gehouden.

De middelzware tanks die men heeft willen bestellen waren vermoedelijk de Mathilde I (Engels) of de Renault R-35 (F) of de Hotchkiss H-39 (F). Ook de Somua S-35 (F) zou zijn overwogen. Ik weet niet of er indertijd bestellingen voor deze tanks zijn geplaatst of dat er daadwerkelijk al een geconcentreerde interesse was voor een van deze types. Ik weet wel dat Nederland zocht in de range van 4-20 ton. Geen zware tanks dus.

Het KNIL had meer dan 500 MH (Marmom Harrington) lichte tanks besteld - het merendeel hiervan was met een 37 mm kanon uitgerust. Hiervan waren slechts een handvol aanwezig in december 1941. Verder waren er enkele tientallen pantserwagens van Vickers Cardon-Lloyd (met twee Lewis machine geweren). Daarnaast hadden we waarschijnlijk de beschikking over een handvol Vicker MK-II lichte tanks (zeker is dat zo'n 20 tanks zijn geleverd aan Nederlands Indie). Daarnaast zijn enkele Alvis Straussler (twee assige) pantserwagens en Krupp-Braat pantserwagens in dienst geweest. Er schijnen daarnaast enkele Zuid-Afrikaanse pantserwagens in dienst te zijn geweest. Ik ken hiervan de naam en type niet.

Verder verwijs ik maar naar: http://www.geocities.com/dutcheastindies/KNIL_armour.html

Die weten meer dan ik.
Bron: http://www.grebbeberg.nl/(...)=5328&group=1&view=3
  woensdag 12 oktober 2011 @ 00:47:05 #105
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102985255
Het Grebbeberg forum. 14.gif
Ik zal morgen eens in de boeken van John Bom kijken, staat ook het eea in meen ik me te herinneren.
Het Nederlands Indisch Leger had ook een aantal afdelingen (?) vechtwagens, maar dat staat los van de bestellingen door de Landmacht, misschien weet Clan daar het fijne van.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 oktober 2011 @ 02:33:28 #106
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103177010
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103651258
Prins Bernhard - Bevelhebber der Nederlandse Strijdkrachten 1944-1945


Ritmeester à la suite

Zijn eerste stappen op het pad van een lange, militaire loopbaan, zette de prins op q december 1936, toen hij bij Koninklijke Besluit tot luitenant-ter-zee der eerste klasse én ritmeester à la suite (boven de sterkte, red.) werd benoemd. Negentien dagen later beëdigde luitenantgeneraal Roël Bernhard tot officier, tijdens de Grote Parade op het Malieveld.
Op 7 januari 1937 traden Bernhard en Prinses Juliana in het huwelijk. Zijn achternaam werd veranderd in `Van Lippe-Biesterfeld' en hij kreeg de titel `Prins der Nederlanden'. Tijdens de eerste maanden van het huwelijk reisden het jonge, koninklijk echtpaar veelvuldig door Europa. Zo brachten zij op 9 mei 1937 aan boord van Hr.Ms. Gelderland een bezoek aan het Harwich in Engeland.

De eerste oorlogsjaren


Kapitein der Grenadiers

Bij de Duitse inval in Nederland van mei 1940, verschenen Duitse vliegtuigen boven Huis ten Bosch.
De koninklijke familie evacueerde naar Paleis Noordeinde, om vervolgens op bevel van Koningin Wilhelmina naar Groot-Brittannië te vertrekken. Kort na aankomst in Londen, stak Prins Bernhard, inmiddels benoemd tot adjudant in buitengewone dienst van Hare Majesteit de Koningin, weer het kanaal over.

In Zeeuws-Vlaanderen maakte hij een tocht langs het Nederlands leger - dat bestond uit 3.000 schamel bewapende mannen - om ze een hart onder de riem te steken. Ook bezocht hij de mijnenlegger Hr.Ms. Van Meerlam, die ondanks vijandelijke luchtaanvallen vanuit Vlissingen de haven van Duinkerken had bereikt, om vervolgens naar GrootBrittannië uit te wijken.
Na de capitulatie van Nederland keerde Bernhard via Parijs terug naar Londen. Daar werd hij op 3 augustus 1940 benoemd tot kapiteinterzee à la suite, alsmede tot kolonel à la suite van de Koninklijke Landmacht én kolonel-titulair à la suite van het Koninklijke Nederlands-Indisch Leger. Tijdens deze eerste periode in Londen hield de prins zich voornamelijk bezig met het uitdenken van strategieën, waarmee de Nederlandse Krijgsmacht nieuw leven ingeblazen kon worden. Met de oprichting van het Prins Bernhard Fonds - op 10 augustus 1940 - kreeg hij de gelegenheid om een aantal plannen daadwerkelijk uit te voeren.

Voor vrede en vaderland

Het Prins Bernhard Fonds - waarvan Bernhard het regentschap aanvaardde - verenigde meerdere actiecomités die geld inzamelden om de Britten in de oorlogvoering alle mogelijke steun te verlenen. Zo bekostigde het fonds de aankoop van `Spitfire'-jachtvliegtuigen. Later kwam het geld ook ten goede aan de versterking van de uitgeweken Nederlandse strijdmacht. Ook werd een Indische afdeling van het fonds in het leven geroepen, die uiteindelijk het leeuwendeel van de inkomsten binnenbracht.

Met gelden uit het Prins Bernhard Fonds konden onder meer 32 `Lockheed Hudson'-bommenwerpers, honderd `Vickers Supermarine Spitfire'-jachtvliegtuigen, zes tanksen drie motortorpedoboten worden aangeschaft. Op 26 augustus 1941 gaf de prins tenslotte, door middel van een radiotoespraak, de aftrap voor een groots opgezette campagne om nog geld voor een torpedobootjager, Hr.Ms. Van Galen, in te zamelen.

Toch hield prins Bernhard zich niet alleen bezig met het materieel, want ook de personeelsproblematiek ging hem aan het hart. Met name waar het de wederopbouw van de Nederlandse Koninklijke Marine in Groot-Brittannië betrof, speelde de prins een belangrijke rol. Mensen wisten hem dan ook te vinden. Dit bleek wel uit een brief die hij ontving van twee zeeofficieren uit Soerabaja. Op 1 juli 1941 schreven zij hem: `De bemanningen van Harer Majesteits schepen willen vechten voor hun land en niet achteraf worden gehouden, alsof zij behoorden tot de zeemacht van een neutrale mogendheid, slechts bereid tot morele en niet te onvoordelige economische steun aan de oorlogvoering'.

Naar Hotel De Wereld

Tijdens de Londense jaren groeide de prins verder in zijn militaire rol. Nadat hij in mei 1941 zijn vliegbrevet haalde, werd hij in augustus benoemd tot Hoofd der Koninklijke Militaire Missie te Londen. Ook in deze functie onderhield hij nauw contact met de marine. Zo bezocht hij de kruiser Hr.Ms. Jacob van Heemskerdc in Belfast, voordat het schip eernok om de zeemacht in de indische wateren te gaan versterken. Ook onderhield hij in deze periode een goede band met Nederlandse militairen en schrok hij er niet voor terug om mee te gaan met bombardementsvluchten boven bezet gebied.


London 1940

In maart 1942 hield de prins een toespraak voor Radio Brandaris, gericht op zeevarenden, waarin hij refereerde aan het zeevarende karakter van Nederland: `Wij Nederlanders, zijn altijd een zeevarend volle geweest. Wij zijn er trots op. En nu meer dan ooit..., want op de vrije zeeën kunnen wij ons aandeel blijven nemen in de strijd, ook na de overweldiging van ons vaderland. In deze oorlog is iedere zeeman een frontsoldaat'.

Op 13 mei 1943 bracht de prins - inmiddels benoemd tot schoutbijnacht van de Koninklijke Marine, generaal-majoor van de Koninklijke Landmacht en generaal-majoor titulair van het Koninklijk NederlandsIndisch Leger - een bezoek aan Nederlandse motortorpedoboten in Dover. Ook was Prins Bernhard aanwezig bij de indienststelling van de onderzeeboot Hr.Ms. Zwaardvisch, te Barrowin-Furness.

Op 15 december werd de prins benoemd tot vice-admiraal der Koninklijke Marine, luitenant-generaal van de Koninklijke Landmacht en luitenant-generaal titulair van het Koninklijk Nederlands-Indisch leger. Eind maart 1944 bracht hij samen met Koningin Wilhelmina een bezoek aan Hr.Ms. Flores en Soemba, voordat deze schepen naar Normandië vertrokken voor `Operation Overlord' van D?day.


Wageningen 1945

Op 3 september 1944 werd Prins Bernhard benoemd tot Bevelhebber der Nederlandse Strijdkrachten.
In deze hoedanigheid vormde hij de bindende factor tussen de diverse verzetsorganisaties. Ook was hij in deze functie aanwezig toen de Duitsers in mei 1945 in het Wageningse Hotel De Wereld de capitulatie ondertekenden.

Bron: http://www.visser-maritiem.nl/Het%20mil.%20leven%20van%20PB.html
pi_104274321
Uit: de OnderOfficier, mei 1996








pi_105396330
Ik was bijna begonnen met het inscannen van de kranten, maar ze staan al op internet;

http://www.oorlogskranten.nl/
pi_105428040
Voor mijn grootmoeder was Prins Bernhard een held met wie ze ook nog wel eens contact had. Later denk ik dat ze wel min of meer besefte dat hij fouten heeft gemaakt, als ik daar naar vroeg wilde ze echter daar niet al te veel woorden aan vuil maken dus wat dat betreft blijft het enigszins ook speculatie, ik weet nog altijd niet wat ik van Bernhard moet denken, verrader of niet.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:04:05 #111
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105428310
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 20:58 schreef Joker89 het volgende:
Voor mijn grootmoeder was Prins Bernhard een held met wie ze ook nog wel eens contact had. Later denk ik dat ze wel min of meer besefte dat hij fouten heeft gemaakt, als ik daar naar vroeg wilde ze echter daar niet al te veel woorden aan vuil maken dus wat dat betreft blijft het enigszins ook speculatie, ik weet nog altijd niet wat ik van Bernhard moet denken, verrader of niet.
Ik denk dat we wel mogen stellen dat, mocht hij inderdaad een verrader zijn, er wel verscheidene kabinetten gevallen zouden zijn en hij geen Prins de Nederlanden meer was.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105428390
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:04 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ik denk dat we wel mogen stellen dat, mocht hij inderdaad een verrader zijn, er wel verscheidene kabinetten gevallen zouden zijn en hij geen Prins de Nederlanden meer was.
Mede dankzij de redenen die jij noemt denk ik dat er nog veel meer argumenten te bedenken zijn waarom ze het juist daarom maar al te graag zouden willen verzwijgen.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:07:36 #113
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105428466
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:05 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Mede dankzij de redenen die jij noemt denk ik dat er nog veel meer argumenten te bedenken zijn waarom ze het juist daarom maar al te graag zouden willen verzwijgen.
Dat had nooit verborgen kunnen blijven.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105428587
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:07 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Dat had nooit verborgen kunnen blijven.
Dat we erover praten zegt misschien al meer dan genoeg.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:12:39 #115
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105428660
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:10 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dat we erover praten zegt misschien al meer dan genoeg.
Als, alle geheimen (als die er zijn) openbaar waren, hadden we het er nooit meer over gehad?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105428785
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:12 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Als, alle geheimen (als die er zijn) openbaar waren, hadden we het er nooit meer over gehad?
Jij stelt dat het nooit verborgen had kunnen blijven.
Wat dat betreft is er ook genoeg over geschreven om als tegenargument te fungeren lijkt mij.
Waarmee ik doel dat je misschien wel gelijk hebt maar dat het dus ook niet verborgen is gebleken. Maar dat het grotendeels slechts ontkend wordt door de overheid en het koningshuis.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:23:03 #117
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429112
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:15 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Jij stelt dat het nooit verborgen had kunnen blijven.
Wat dat betreft is er ook genoeg over geschreven om als tegenargument te fungeren lijkt mij.
Waarmee ik doel dat je misschien wel gelijk hebt maar dat het dus ook niet verborgen is gebleken. Maar dat het grotendeels slechts ontkend wordt door de overheid en het koningshuis.
Er is zat over geschreven. En er zijn genoeg bewijzen vanuit de pers e.d. en bergen ontkenningen, bevestigingen of "geen commentaar" vanuit Koningshuis en Regering.

Maar dat heeft niks te maken met jouw stelling: " dat we er over praten zegt genoeg". Dat is natuurlijk kul.

Of er nu wel of geen verborgen feiten zijn. Er zal altijd over gesproken worden. Hier, in C&H, TRU of BNW.

En dat zal ook nooit stoppen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105429218
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:23 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Er is zat over geschreven. En er zijn genoeg bewijzen vanuit de pers e.d. en bergen ontkenningen, bevestigingen of "geen commentaar" vanuit Koningshuis en Regering.

Maar dat heeft niks te maken met jouw stelling: " dat we er over praten zegt genoeg". Dat is natuurlijk kul.

Of er nu wel of geen verborgen feiten zijn. Er zal altijd over gesproken worden. Hier, in C&H, TRU of BNW.

En dat zal ook nooit stoppen.
Ik bedoel niet dat we erover praten dat het ook daadwerkelijk waar is. Jij stelde dat het nooit verborgen had kunnen blijven, ik bedoelde door te zeggen dat wij erover praten, dat het ook niet verborgen is gebleven (stel dat het waar is). Niet dat ons gesprek al per definitie impliceert dat het waar is ;) :). Ik ben wel benieuwd wat jouw mening is wat betreft de beschuldigingen.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:27:31 #119
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429322
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:25 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik bedoel niet dat we erover praten dat het ook daadwerkelijk waar is. Jij stelde dat het nooit verborgen had kunnen blijven, ik bedoelde door te zeggen dat wij erover praten, dat het ook niet verborgen is gebleven (stel dat het waar is). Niet dat ons gesprek al per definitie impliceert dat het waar is ;) :). Ik ben wel benieuwd wat jouw mening is wat betreft de beschuldigingen.
Het kan ook nooit verborgen blijven. Want elk soort informatie komt binnen een gestelde termijn vrij ter inzage.

Of het nu de regering of Koningshuis betreft. Alles komt ooit boven water.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:28:28 #120
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429371
En mbt de beschuldigingen. Ik wacht met mijn oordeel tot alle feiten boven tafel komen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105429489
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:27 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Het kan ook nooit verborgen blijven. Want elk soort informatie komt binnen een gestelde termijn vrij ter inzage.

Of het nu de regering of Koningshuis betreft. Alles komt ooit boven water.
Misschien wel maar zolang je niet alles weet kan je dat eigenlijk ook niet zeggen denk ik.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:28 schreef Cobra4 het volgende:
En mbt de beschuldigingen. Ik wacht met mijn oordeel tot alle feiten boven tafel komen.
Maar ik neem aan dat je nu ook toch wel min of meer iets vermoedt, of denkt, ik ben benieuwd.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:32:25 #122
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429551
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:31 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Misschien wel maar zolang je niet alles weet kan je dat eigenlijk ook niet zeggen denk ik.
Eens ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105429566
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:32 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Eens ^O^
;) :)
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:33:20 #124
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429595
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:31 schreef Joker89 het volgende:
Maar ik neem aan dat je nu ook toch wel min of meer iets vermoedt, of denkt, ik ben benieuwd.
Correct. Maar dat krijg je van mij niet te horen zonder alle berichten en feiten. ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105429653
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:33 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Correct. Maar dat krijg je van mij niet te horen zonder alle berichten en feiten. ;)
Haha dat is jouw recht wel jammer hoor.
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:37:52 #126
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105429803
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:34 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Haha dat is jouw recht wel jammer hoor.
In tegenstelling tot parlementariers ben ik daar wel stellig in. ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105429858
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:37 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot parlementariers ben ik daar wel stellig in. ;)
Maar jij bent dan ook geen volksvertegenwoordiger (denk ik) dus heb je dat recht dan nog wel?!
Haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 december 2011 @ 21:52:07 #128
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105430471
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:39 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Maar jij bent dan ook geen volksvertegenwoordiger (denk ik) dus heb je dat recht dan nog wel?!
Ik kies hen. Dus volgens de wet wel.

Maar in de praktijk gaat het helaas wel anders. ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105439343
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 21:52 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ik kies hen. Dus volgens de wet wel.

Maar in de praktijk gaat het helaas wel anders. ;)
Haha ja.
Haha
pi_105461002
Standaardwerk Loe de Jong te downloaden

AMSTERDAM - Het standaardwerk van Loe de Jong over de Tweede Wereldoorlog is vanaf zondag te downloaden via de site van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD).

Volgens een NIOD-woordvoerder is er jarenlang om gevraagd. Het gaat om de wetenschappelijke versie van 26 delen inclusief alle voetnoten.

Via de inhoudsopgave kan de geïnteresseerde lezer het hoofdstuk uitkiezen dat hij wil lezen. Foto's staan er niet bij. Dat heeft te maken met rechten op de foto's en veel foto's staan al in een beeldbank van het NIOD.

Bron: http://www.nu.nl/media/26(...)jong-downloaden.html
  zondag 11 december 2011 @ 18:10:53 #131
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105461212
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:04 schreef Clan het volgende:
Standaardwerk Loe de Jong te downloaden

AMSTERDAM - Het standaardwerk van Loe de Jong over de Tweede Wereldoorlog is vanaf zondag te downloaden via de site van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD).

Volgens een NIOD-woordvoerder is er jarenlang om gevraagd. Het gaat om de wetenschappelijke versie van 26 delen inclusief alle voetnoten.

Via de inhoudsopgave kan de geïnteresseerde lezer het hoofdstuk uitkiezen dat hij wil lezen. Foto's staan er niet bij. Dat heeft te maken met rechten op de foto's en veel foto's staan al in een beeldbank van het NIOD.

Bron: http://www.nu.nl/media/26(...)jong-downloaden.html
Kijk dat is mooi, alhoewel hij hier ook in de kast staat. Kan je er altijd bij als je dat zou willen.
  woensdag 14 december 2011 @ 13:36:20 #132
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105573390
quote:
In samenwerking met bureau RAAP, dat al meer onderzoeken deed op de Grebbeberg, wordt binnenkort de commandopost van de op de Grebbeberg gesneuvelde majoor Jacometti - commandant van het 2e Bataljon van 8.RI dat midden op de Berg de hoofdweerstand bezette - nader onderzocht. Recent werd deze CP, waarvan de positie alleen nog globaal bekend was, door een particulier (beroepsmilitair) teruggevonden, nadat de door de Stichting de Greb enige jaren eerder geinterviewde veteraan Brus bij de zoektocht had geassisteerd. De nog steeds levende Brus was telefonist in de commandopost tijdens de drie dagen strijd om de Grebbeberg.

Majoor Jacometti sneuvelde tijdens de gevechten op de tweede dag van de slag, toen hij een tegenstoot tegen de aandringende SS stoottroepen persoonlijk leidde. Op de locatie even ten noorden van waar zich thans het ereveld bevindt, sneuvelde de majoor samen met een dozijn andere militairen.
pi_105731491
Onbekende foto's uit de Tweede Wereldoorlog, waaronder ook met Nederlandse militairen;

http://onbekendewo2fotos.blogeiland.nl/
pi_105731843
Voor veel documentaires, waaronder WOII;

http://www.documentairenet.nl/reviews/tweedewereldoorlog/
pi_105756967
The Battle of the Netherlands 1940

Documentaire (Zwart wit/kleur)

pi_106138096


pi_106492050
Het is in het vorige topic al even ter sprake gekomen, maar wat is er precies bekend over de plannen van de UK om Nederland bij langdurige neutraliteit de bezetten?
  vrijdag 27 januari 2012 @ 18:28:58 #138
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107302780
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 18:06 schreef Usert het volgende:
Het is in het vorige topic al even ter sprake gekomen, maar wat is er precies bekend over de plannen van de UK om Nederland bij langdurige neutraliteit de bezetten?
waren er niet.. wel in Wo1.
Britten kunnen wel wat gespeculeerd hebben maar ze hadden daar simpelweg de mankracht niet voor, naast een BEF in frankrijk.
De "wacht" naar het Westen was enkel symbolisch. Er zijn wel britse vliegtuigen bevuurd geloof ik ( neutraliteitshouding )

Nederlanders waren in het geheim al vanaf 1938 in gesprek met GB en Frankrijk. Was een open relatie, maar wel geheim.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 27 januari 2012 @ 18:33:37 #139
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107302901
kan iemand nog leuke oorlogsfilms aanraden?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107302926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 18:33 schreef Pumatje het volgende:
kan iemand nog leuke oorlogsfilms aanraden?
Waterloo (1970)
Zelf eergisteren gekeken. Denk dat je het wel leuk vindt, daarvan heb ik laatst een fragmentje van een cavaleriecharghe in de SC gezet :).
  vrijdag 27 januari 2012 @ 18:38:13 #141
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107303026
oke, thx..!
die charge was inderdaad mooi gedaan.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107303315
Mooie quote:
'Our officers of cavalry have acquired a trick of galloping at everything. They never consider the situation, never think of manoeuvring before an enemy, and never keep back or provide a reserve.'

Wellington
pi_107321548
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 18:28 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Er zijn wel britse vliegtuigen bevuurd geloof ik ( neutraliteitshouding )

[..]
Sterker nog, er is minstens één Britse bommenwerper (door een Fokker G-1) neergehaald. Foto's en extra info moet ik je nog even schuldig blijven; ik ben op het kleine schermpje van mijn telefoon aan't priegelen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 13:20:35 #144
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107326079
Dat zal vast een paar vervelende telefoontjes hebben opgeleverd.
Knap van de Nederlandse leiding om dat aan te durven, maargoed neutraliteit is neutraliteit.

Toch achter de schermen was er een heleboel overleg, vooral met de Fransen welke werden beschouwd als koning van het slagveld door onze staf.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 8 februari 2012 @ 21:36:34 #145
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107770223


[ Bericht 36% gewijzigd door Nibb-it op 08-02-2012 21:42:03 ]
  donderdag 16 februari 2012 @ 14:42:31 #146
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108045036
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 23:42 schreef Nibb-it het volgende:
afbeelding

bron: Utrechtsch Nieuwsblad van donderdag 28 maart 1940, voorpagina

Kan de rest van dat krantenbericht ook wel plaatsen al daar iemand daar interesse in heeft..
Dat schip de SS Castlemoor van het bericht links ervan is nooit meer gevonden trouwens.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 13:01:13 #147
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109165542
http://www.grebbeberg.nl/(...)-uit-mobilisatietijd
quote:
Op de website van Stichting de Greb, de meeste van de lezers wel bekend, is een korte oude 8 mm film te zien van een vorig jaar overleden veteraan van MC-II-19.RI. De film is met name in het eerste deel erg interessant, omdat prachtige beelden worden getoond van de legering in Wageningen. Het tweede deel van de film laat vooral het kruiende ijs op de Rijn zien. Machtig (vast ook qua geluid) maar in het licht van de krijgshistorie minder boeiend.

Eerder dook al een film op, die ook al bij de Greb werd aangeboden, over het (gedwongen) vertrek van de regimentscommandant van 8.RI, die van pro-Duitse sympathie werd verdacht. Tijdens de oorlog werd hij regionaal directeur van de NSB gerelateerde Winterhulp. De parade ten bate van overste Viehoff, met daarbij o.a. majoor Landzaat te paard, toont een schitterend stukje film van de mobilisatieperiode.

Beide films zijn exclusief bij de Stichting de Greb te zien. Ze geven unieke sfeerimpressies.
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:33:09 #148
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109369154
quote:
Hobbyist vindt vliegtuigbom in Wageningse Bos

Experts van de EOD bij de vliegtuigbom in het Wageningse Bos. foto Herman Stöver
WAGENINGEN - De Explosieven Opruimingsdienst van Defensie EOD ruimt dinsdagmiddag een vliegtuigbom die in het bos in Wageningen is gevonden. Een hobbyist met een metaaldetector vond de bom woensdag en deed bij de Wageningse politie een anoniem briefje in de bus.

Hij deed dat uit angst een boete te krijgen. Metaaldetectoren zijn verboden in het Renkumse deel van het bos tussen Wageningen en Renkum. Wageningen kent zo'n verbod echter niet.

Agenten die een kijkje namen in het bos, konden de bom echter niet vinden. De man deed maandag bij het politiebureau navraag naar het uitblijven van actie, waarna hij de politie de weg wees. Die schakelde de EOD in, die de bom vandaag meteen ruimt.

Volgens een politiewoordvoerder behoort de bom tot de minst gevaarlijke categorie, maar willen politie en defensie niet het risico lopen dat belangstellenden op de ruiming zouden afkomen. Die kans bestond omdat Omroep Gelderland maandagavond aandacht had besteed aan de kwestie.

http://www.gelderlander.n(...)n-Wageningse-Bos.ece

"De recent gevonden vliegtuigbom bij Wageningen is een 50 kg van Nederlandse type. Dat er Nederlands materieel van deze soort wordt gevonden, zeker een afgeworpen vliegtuigbom, is uniek.

Op 12 en 13 mei 1940 werd een aantal luchtaanvallen uitgevoerd door Nederlandse eskaders. Op 13 mei, het hoogtepunt van de Slag om de Grebbeberg, werd tweemaal door een eskader Fokker C-X lichte bommenwerpers een 32 tal bommen van 50 kg afgeworpen. In één van die gevallen was de Wageningse Berg, nabij Oranje Nassau Oord, het doelwit. Daar stond zwaar Duits geschut opgesteld. Met de vondst van deze bom ligt vast waar het doelgebied van de Nederlandse vliegtuigen lag, hoewel dit bij benadering al wel bekend was." - https://www.facebook.com/(...)7&id=210176415707958

Zie ook: http://www.grebbeberg.nl/(...)=6&view=3&guid=18590
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 maart 2012 @ 11:16:35 #149
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_109725506
Reconstructie van de zaak sergeant Meijer, die in de meidagen van 1940 door de Nederlandse krijgsraad ter dood werd veroordeeld op beschuldiging van desertie tijdens de strijd bij de Grebbelinie. Archiefbeelden van de mobilisatie en de meidagen worden afgewisseld met gespeelde scènes door acteurs, die personen uit de omgeving van sergeant Meijer uitbeelden, en duidelijk maken waarom het zover kon komen dat sergeant Meijer werd opgeofferd tijdens een verloren strijd. Met Peter Blok als sergeant Meijer en Helmert Woudenberg als generaal Harberts.

De zaak van Sergeant Meijer
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_109829813
Vanavond nieuw leesvoer in ontvangst genomen; het zojuist verschenen boek over de aanloop naar en de strijd op 10 mei 1940 in Roermond en omgeving. Ik heb er al even doorheen gebladerd en ben behoorlijk onder de indruk, dit is met 400 pagina's absoluut een bijbel als het gaat om de meidagen in midden-Limburg. Schitterende foto's waaronder veel foto's die ik nog nooit gezien had, zelfs uit mijn ouderlijk dorpje. Absoluut een aanrader!

“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 april 2012 @ 09:48:27 #151
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_109839172
Andere Tijden: Geweten in de oorlog "Wie een baan had tijdens de oorlog, werkte vaak direct of indirect mee met de Duitsers."

"Geweten in de oorlog"

[ Bericht 23% gewijzigd door Cobra4 op 03-04-2012 10:17:44 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110009651
Indrukwekkende documentaire over de strijd op 10 mei 1940 in Limburg met interviews met Nederlandse en Duitse veteranen. Opvallend dat de Duitse veteranen (die net over de grens wonen) van een generatie zijn, die - op een paar Duitse woorden na - exact hetzelfde Limburgs spreken als hier in de provincie heden ten dage nog gesproken wordt. Overigens zijn er nog vier andere afleveringen gemaakt voor diverse regionale TV-zenders, TV Rijnmond heeft ze alle vijf uitgezonden.

http://www.rijnmond.nl/pr(...)en-zaterdag-31-maart
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 23:49:34 #153
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_114975140
^O^
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 17:07:09 #154
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_115005728
Interessant artikel over de stellingen en de strategie van Winkelman (de hele website is het uitpluizen meer dan waard, trouwens): http://www.marsethistoria.nl/artikelen/linies_en_stellingen.htm
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 augustus 2012 @ 23:27:25 #155
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_115663355
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:35:06 #156
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_115666385
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 22 augustus 2012 @ 15:52:15 #157
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_115869090
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 17:41 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Na vijf dagen van matig verzet gaven ze zich al over. Dat zegt zo'n beetje alles.

De Britten daarintegen hebben nooit opgegeven en gezworen tot aan het graf te vechten ondanks dat Londen en andere grote steden compleet in de as gelegd werd door V1's en V2's; daar heb ik respect voor.
? wat is dit voor een kont onderbouwing.
Nogal makkelijk he, als er een zee tussen zit.
De Duitsers durfden de sprong zelf ook niet aan... dus tot een confrontatie is het enkel gekomen doordat de Amerikanen en Canadezen de Britten aanvulden.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator woensdag 22 augustus 2012 @ 17:34:54 #158
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_115873241
lol

je reageert op een post die al meer dan 1 jaar oud is _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_115877899
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 15:52 schreef Pumatje het volgende:

[..]

? wat is dit voor een kont onderbouwing.
Nogal makkelijk he, als er een zee tussen zit.
De Duitsers durfden de sprong zelf ook niet aan... dus tot een confrontatie is het enkel gekomen doordat de Amerikanen en Canadezen de Britten aanvulden.
De Duitsers lagen al voor de Amerikaanse kust met hun wolfpacks, dus hoe kom je erbij dat ze GB niet aandurfden? Ze wisten simpelweg dat het niet verstandig zou zijn, aangezien die Britten nog vele malen slimmer en harder dan de Yanks waren.
  Moderator woensdag 22 augustus 2012 @ 20:27:23 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_115879267
nazi Duitsland was simpelweg niet in staat amphibische landingen uit te voeren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 11:19:59 #161
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_115900190
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:50 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

De Duitsers lagen al voor de Amerikaanse kust met hun wolfpacks, dus hoe kom je erbij dat ze GB niet aandurfden? Ze wisten simpelweg dat het niet verstandig zou zijn, aangezien die Britten nog vele malen slimmer en harder dan de Yanks waren.
wait wait...met hun wolfpacks :') ?

... iets met klepel en een bel.
Wolfpack is een strategie die je toe kunt passen om de konvooien van de vijand zo goed mogelijk te kunnen dwarsbomen en zinken, als we met leuk-klinkende termen gaan smijten wordt het niveau er echt niet beter op.

Er waren sporadisch Duitse onderzeeers aanwezig voor de Amerikaanse kust. Dit meer om propaganda doeleinden dan daadwerkelijk het vormen van een dreiging. Paar kiekjes van New-York in de nacht en wegwezen.

De enige reden dat de Britten hun grote bakkes konden staven was dat er een plas tussen Groot-Britannie lag en Europa's vaste land. Elk land van enig formaat dat beseft dat het enkel vanuit de lucht direct bedreigd wordt houd het wel vol. Dat heeft vrij weinig te maken gehad met super mentaliteit of enorm doorzettingsvermogen. Dat mag naar mijn mening enkel worden toegeschreven aan de Russen in de laatste helft van ' 41 en de eerste helft van '42.

De Duitsers hadden de capaciteit niet om hun troepen te vervoeren, dat is 1. Daarnaast hadden ze de ervaring niet van een amfibische landing. Ook waren ze nooit heer en meester van het Kanaal in zowel maritiem als luchtvaart opzicht en last but not least waren ze in elke slag de mindere. Niet gek als je bedenkt dat de Duitsers nooit hun volle oorlogsmachine tegen Groot-Britannie in hebben kunnen zetten terwijl de Britten deze luxe wel hadden.

En ik ben ook heel erg benieuwd waarom jij vind dat de Britten slimmer en vasthoudender waren dan de Amerikanen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_115904602
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:19 schreef Pumatje het volgende:

[..]

En ik ben ook heel erg benieuwd waarom jij vind dat de Britten slimmer en vasthoudender waren dan de Amerikanen.
Alleen al om het feit dat Churchill al vele malen sneller doorhad dat Hitler gestopt moest worden, in tegenstelling tot Roosevelt die politieke peilingen belangrijker vond. Churchill kreeg in eerste instantie in zijn eigen land zelfs nul op het rekest, maar uiteindelijk bleef hij doorknokken totdat iedereen klaarwakker was en begreep wat Hitler van plan was.

Wat mij betreft is dit tekenend voor de Britse mentaliteit in de oorlog: maakt niet uit welke obstakels er overwonnen moeten worden en hoeveel pijn en ellende het kost, we gaan door.

De Russen hebben het statistisch gezien gruwelijk slecht gedaan in de oorlog en toch worden die ook als winnaars gezien.

De Yanks zouden WO2 nooit gewonnen hebben zonder de atoombom, dus zonder het werk van Einstein. Had Einstein er niet geweest dan hadden ze de Japanners nooit verslagen, maar eigenwijs als dat ze zijn zouden ze wel al hun troepen eraan verspillen (Korea, Vietnam, Irak, Afghanistan: allemaal zinloze oorlogen met enorme kosten en verliezen).

Over Korea: wederom probeerde de VS (MacArthur) de atoombom in te zetten als ultiem middel om de oorlog te beëindigen (dit maal tegen China), maar het is dat Truman begreep dat dit geen oplossing was, anders hadden we nu nog tussen de radioactieve restanten gezeten.

Maar goed: we hebben hier een meningsverschil waar we toch niet uit gaan komen. Ik heb niet zoveel op met de algemene tendens op deze gebieden. Vergeet niet: geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar.

[ Bericht 31% gewijzigd door TimMer1981 op 23-08-2012 13:36:46 ]
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:51:31 #163
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_115905514
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:28 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Alleen al om het feit dat Churchill al vele malen sneller doorhad dat Hitler gestopt moest worden, in tegenstelling tot Roosevelt die politieke peilingen belangrijker vond. Churchill kreeg in eerste instantie in zijn eigen land zelfs nul op het rekest, maar uiteindelijk bleef hij doorknokken totdat iedereen klaarwakker was en begreep wat Hitler van plan was.

Wat mij betreft is dit tekenend voor de Britse mentaliteit in de oorlog: maakt niet uit welke obstakels er overwonnen moeten worden en hoeveel pijn en ellende het kost, we gaan door.

De Russen hebben het statistisch gezien gruwelijk slecht gedaan in de oorlog en toch worden die ook als winnaars gezien.

De Yanks zouden WO2 nooit gewonnen hebben zonder de atoombom, dus zonder het werk van Einstein. Had Einstein er niet geweest dan hadden ze de Japanners nooit verslagen, maar eigenwijs als dat ze zijn zouden ze wel al hun troepen eraan verspillen (Korea, Vietnam, Irak, Afghanistan: allemaal zinloze oorlogen met enorme kosten en verliezen).

Over Korea: wederom probeerde de VS (MacArthur) de atoombom in te zetten als ultiem middel om de oorlog te beëindigen (dit maal tegen China), maar het is dat Truman begreep dat dit geen oplossing was, anders hadden we nu nog tussen de radioactieve restanten gezeten.

Maar goed: we hebben hier een meningsverschil waar we toch niet uit gaan komen. Ik heb niet zoveel op met de algemene tendens op deze gebieden. Vergeet niet: geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar.
Ja? Naar mijn weten zijn de overwinnaars nog steeds de Geallieerden dus wat heeft dat te maken met je betoog? Verder is de enige reden dat de Amerikanen het geroezemoes in Europa minder belangrijk vonden dan de Britten omdat de plas tussen Europa en GB wat kleiner is dan de plas tussen Europa en de VS.

Je stelling over de Britten zijn stoer en stug want ze bleven doorknokken vind ik nogmaals echt kont, want wat moesten ze dan doen? Zelfs Nederland had in dat geval nog doorgevochten. Om Engeland te controleren moesten toch echt Duitse kisten door de straten marcheren en dat ging nooit gebeuren, dat wist iedereen wel. Zelfs Hitler.... Kom daarom niet met allerlei zijsporen over Macarthur en je Wolfpacks want die hebben er evenveel mee te maken als John Lennon en aardappelmix.

Daarnaast wilde Roosevelt ook veel eerder een deelname aan de oorlog in Europa maar die kreeg net zo goed bij eigen bevolking nul op rekest. Het is allemaal om het even. Ik heb het idee dat je een leuke docu over Churchill hebt zitten kijken en daar nog steeds helemaal van onder de indruk bent. De fighting spirit van deze bulldog was enorm groot, maar niet minder dan die van talloze andere figuren uit die tijd.

Zonder de Amerikanen en een door Duitsland gecontroleerde Soviet-Unie hadden de Britten wel afzonderlijke vrede getekend hoor.. wees daarvoor niet bang.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 16 september 2012 @ 13:43:25 #164
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_116845815
Zonder GB en VS hadden de SV berlijn ook ingenomen. De voorraden waren gewoon op voor de nazi's. Normandië moest worden gestart omdat in 1944 de eerste signalen van de koude oorlog al zichtbaar werden en men niet wilde dat de SV heel het vaste land van europe zou gaan beheersen. Iets wat rusland echt niet wilde want berlijn was hun enigste doel.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zondag 16 september 2012 @ 21:31:59 #165
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_116867957
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:43 schreef trigt013 het volgende:
Zonder GB en VS hadden de SV berlijn ook ingenomen. De voorraden waren gewoon op voor de nazi's. Normandië moest worden gestart omdat in 1944 de eerste signalen van de koude oorlog al zichtbaar werden en men niet wilde dat de SV heel het vaste land van europe zou gaan beheersen. Iets wat rusland echt niet wilde want berlijn was hun enigste doel.
De soviet unie heeft Berlijn ook ingenomen ;) .
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 november 2013 @ 13:17:25 #166
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_132922241
Soldaat 73 jaar later herbegraven op Grebbeberg

RHENEN -
Soldaat Peter (Piet) Litjens uit Horst in Limburg wordt donderdag herbegraven op het Militaire Ereveld Grebbeberg in Rhenen. Litjens sneuvelde op 10 mei 1940, toen Nederland in oorlog was met Duitsland. Zijn nabestaanden willen graag dat de soldaat 73 jaar na zijn dood wordt herenigd met zijn kameraden, die al op de Grebbeberg liggen.

Dat heeft het ministerie van Defensie laten weten. Militairen van het 42e Pantserinfanteriebataljon Limburgse Jagers zullen Litjens donderdag naar zijn laatste rustplaats dragen. Zijn stoffelijk overschot is al opgegraven op de begraafplaats in het Limburgse dorp Meterik en overgebracht naar Rhenen.

De 35-jarige Litjens werd in 1939 opgeroepen voor de mobilisatie. Zijn bataljon maakte deel uit van de Peeldivisie en lag in Katwijk aan de Maas. In de ochtend van 10 mei 1940 slaagden de Duitsers er na drie pogingen in om met rubberbootjes de Maas over te steken. Litjens raakte tijdens de gevechten gewond en stierf korte tijd later.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_herbegraven__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 5 november 2013 @ 13:44:37 #167
176916 Karrs
2007-2017
pi_132923242
-edit- Euh, laat maar :')
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 april 2015 @ 14:59:33 #168
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_152152882
Verhalen uit de Meidagen van 1940

Deze serie vertelt de verhalen van 7 Nederlandse militairen die omkwamen tijdens de Meidagen van 1940. De bergings- en identificatiedienst staat met een portrettenserie stil bij hen die het hoogste offer brachten voor de vrede en vrijheid die Nederland nu 70 jaar kent. De komende weken verschijnen hier de verhalen achter 7 grafstenen.

Dienstplichtig huzaar Henk Kuipers
Dienstplichtig sergeant Henk Timmermans
Dienstplichtig soldaat Adriaan de Zeeuw
Dienstplichtig soldaat Jan de Ridder
Dienstplichtig soldaat Teunis van Wijk

Eerbetoon
Ruim 2.300 mannen verloren tijden de Meidagen van 1940 het leven. Zij stelden hun team en opdracht boven het eigen belang. Een aantal van hen is de afgelopen jaren herbegraven op het Ereveld Grebbeberg. Een herbegrafenis gebeurt op verzoek van nabestaanden en wordt gedaan door de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht. Dit gebeurt met militaire eer: als eerbetoon aan de gesneuvelde en alle militairen die in mei 1940 vochten voor onze vrijheid.

280.000 Nederlandse soldaten
Tijdens de mobilisatie van 1939 en in de Meidagen van 1940 werden 280.000 dienstplichtige soldaten onder de wapenen geroepen. 6.000 van hen raakten gewond. En meer dan 2.300 kwamen om op het slagveld tussen 10 en 17 mei 1940, of zij overleden later aan hun verwondingen. De meeste van deze soldaten werden in hun eigen woonplaats begraven. Vanwege de bezetting was van een begrafenis met militaire eer geen sprake.

Bron: http://www.defensie.nl/on(...)tten-van-de-meidagen
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_152170162
geweldig topic dit
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 mei 2015 @ 17:09:05 #170
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_152683091
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:00:57 #171
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_155738987
Vraagje aan de specialisten hier.
Onlangs bezocht ik de fortificaties bij Kornwerderzand. Heel indrukwekkend.

Maar nu vraag ik mij af: waarom werd deze verdedigingslinie niet aangelegd aan de andere kant van de dijk, bij Den Oever?
Voordelen volgens mij: mooi open en bloot schootsveld van 30km en korte aan/afvoerlijn naar achteren.
Ben dus benieuwd naar de reden voor de gekozen lokatie.....
  Moderator dinsdag 1 september 2015 @ 19:06:36 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155739155
als ik moet gokken dan was dat om de afsluitdijk zelf te beschermen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:31:09 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_155739924
Vanwege de sluizen. Als de Duitsers of wie dan ook de dijk in handen hadden konden ze de sluizen open gooien en onze waterlinie weer droog leggen.

Niet dat dat achteraf veel uitgemaakt zou hebben vanwege het luchtwapen, maar dat was de reden.
  woensdag 2 september 2015 @ 20:51:51 #174
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_155769743
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:31 schreef AchJa het volgende:
Vanwege de sluizen. Als de Duitsers of wie dan ook de dijk in handen hadden konden ze de sluizen open gooien en onze waterlinie weer droog leggen.

Niet dat dat achteraf veel uitgemaakt zou hebben vanwege het luchtwapen, maar dat was de reden.
^O^
pi_155772854
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:00 schreef kibo het volgende:
Vraagje aan de specialisten hier.
Onlangs bezocht ik de fortificaties bij Kornwerderzand. Heel indrukwekkend.

Maar nu vraag ik mij af: waarom werd deze verdedigingslinie niet aangelegd aan de andere kant van de dijk, bij Den Oever?
Voordelen volgens mij: mooi open en bloot schootsveld van 30km en korte aan/afvoerlijn naar achteren.
Ben dus benieuwd naar de reden voor de gekozen lokatie.....
Daar lag er ook één. :)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')