In het kort de films die ik sinds afgelopen zondag gezien:
Solyaris (Solaris)Prachtige en rustige film van Tarkovski met vaak een bijna hypnotiserende werking.De 2uur en drie kwartier waren zo voorbij.
De film is heel traag maar dat werkt juist in het voordeel: je raakt echt betrokken bij de personages, wat komt door de extreem lange shots en de mooie muziek.
In het audiocommentaar wordt gezegd dat Tarkovski zelf zei dat je de film beter leert waarderen en op waarde schatten als je `m vaker ziet. Dat zal zeker het geval zijn, deze film is bijna niet in één keer te bevatten. Dit science-fiction epos zal dan ook nog vaker in de speler belanden.
IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 9,0/10
Super 8Dat Steven Spielberg de producent van dit project is druipt er aan alle kanten van af. Alles wat we in de jaren `70 en `80 films die hij produceerde en regisseerde (Close Encounters, E.T., The Goonies) zagen komt hier ook weer aan bot: een avontuurlijk verhaal vol avontuurlijke (jonge) mensen, veel humor (wat zorgt voor een Goonies 2011 gevoel) en strakke actie. Vooral voor dat laatste zit je bij JJ Abrams goed. Het is wat dat betreft een feest voor het oog en (vooral) oor.Speciaal woord van vermelding moet uitgaan naar de jonge cast, die samen geweldig presteert en eigenlijk geen hulp van de volwassenen nodig heeft om de film te dragen.
Het is jammer dat al dit in het tweede gedeelte wat inzakt, want als het niveau van het eerste deel de hele film lang was vast gehouden dan hadden we zonder twijfel de beste blockbuster van de zomer gehad.
Maar zoals het nu is, is het een ont-zet-tend vermakelijke film die doet waar blockbusters voor bedoeld zijn: je een onbezorgde, leuke film avond bezorgen.
IMDB Cijfer: 7,0/10
Mijn Cijfer: 8,8/10
Captain America: The First AvengerHier kan ik redelijk kort over zijn: dit is zonder twijfel de minste van alle Avenger films die ik tot nu toe heb gezien (Thor heb ik nog niet gezien). Het basis gegeven, de origin story is een uitgelezen mogelijk om er een (enigzins) grimmige film van te maken. Maar regisseur Johnston laat dat na met als resultaat een half bakken film die een beetje actie film is, een beetje romance maar absoluut niet grimmig. Hier had in de handen van een meer begenadigd regisseur veel meer uit gehaald kunnen worden.
De actie ziet er overigens wel voor het grootste deel strak uit en zorgt er voor dat het nog net een voldoende wordt.
Het feit dat het einde verreweg het beste deel van de film is zegt alles.
Laten we met z`n allen hopen dat The Avengers film van volgend jaar een pak beter wordt dan dit.
IMDB Cijfer: 7,6/10
Mijn Cijfer: 6,5/10
Kick-AssBij de tweede kijkbeurt vond ik `m nog beter dan bij de eerste. Matthew Vaugh kan bij mij sowieso niets fout doen en levert met Kick-Ass één van de meest frisse, meest hilarische en gewoon beste superhelden films van de afgelopen jaren af: geweldig gefilmd, ingenieus gemonteerd en een prachtige cinematografie.
Een briljant stukje film!
IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 9,0/10