Maar weer eens een leuk praktijk gevalletje om te delen
Auto:
1999 Citroen Xantia 2.0Ltr
Klacht, motor deed niks meer (gaat niet rond), naar mn klant geweest, en op locatie vast gesteld dat de startmotor defect is.
De klant heeft de startmotor zelf vervangen, en mij opbelde dat de motor nu rond ging, neiging tot aanslaan heeft, maar dan weer afslaat, cq niet blijft lopen.
De auto naar mij toe afgesleept, en eerst maar een foutcodes gaan uitlezen.
de enige foutcode was van de nokkenaspositie sensor, welke te verwachten is met de motor uit, omdat deze dan niet schakelde (het is een hall gever). maar door dat hij NIET te wissen valt is het een vast fout.
Aan de hand hiervan heb ik mijn scope gepakt en ben ik gaan meten op de injectie en ontsteking
het betreft hier een multi point indirect ingespoten injectie met een dubbele DIS ontsteking
scopebeeld van de dubbele bobine en injectie
![148qc89.jpg]()
als je ervaring hier mee hebt, dan zie je dat de ontsteking niet geheel op 180 graden staat, maar vaker gaat, dit is normaal tijdens het starten en de start verrijking
Nog een poging nu met BDP sensor
![8bfbb.png]()
Omdat het hier een DIS onsteking betreft (wasted sprak of te wel een loze ontsteking en gelukte ontsteking te gelijk), heb ik een close up gemaakt.
![5333d.png]()
hier zie je duidelijke dat elke 2de omwenteling geen ontsteking EN injectie is, daarom slaat hij niet aan. Ook zeer vreemd is dat ik maar 56 tanden tel ipv 58, en dat de spanning van de BDP sensor bij de eerste aantal tanden, aan de lage kant is.
nog voor het voorbeeld een correct signaal van de BDP sensor
![b2237.png]()
duidelijk is geworden dat de oorzaak mechanisch is, en waarschijnlijk het probleem in het vliegwiel zit. na demontage van de startmotor is het volgende overduidelijk
![s1huyw.jpg]()
De klant heeft zelf, de koppeling, druklager en vliegwiel vervangen, en belde dat het hier mee opgelost was. Zelf zegt hij dat ie niet weet hoe dat gebeurt is, zelf vermoed ik dat er een grote schroeven draaier op gezet is voor het monteren van de nieuwe startmotor