abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100047864
Maar weer eens een leuk praktijk gevalletje om te delen

Auto:

1999 Citroen Xantia 2.0Ltr

Klacht, motor deed niks meer (gaat niet rond), naar mn klant geweest, en op locatie vast gesteld dat de startmotor defect is.

De klant heeft de startmotor zelf vervangen, en mij opbelde dat de motor nu rond ging, neiging tot aanslaan heeft, maar dan weer afslaat, cq niet blijft lopen.

De auto naar mij toe afgesleept, en eerst maar een foutcodes gaan uitlezen.

de enige foutcode was van de nokkenaspositie sensor, welke te verwachten is met de motor uit, omdat deze dan niet schakelde (het is een hall gever). maar door dat hij NIET te wissen valt is het een vast fout.

Aan de hand hiervan heb ik mijn scope gepakt en ben ik gaan meten op de injectie en ontsteking

het betreft hier een multi point indirect ingespoten injectie met een dubbele DIS ontsteking

scopebeeld van de dubbele bobine en injectie



als je ervaring hier mee hebt, dan zie je dat de ontsteking niet geheel op 180 graden staat, maar vaker gaat, dit is normaal tijdens het starten en de start verrijking

Nog een poging nu met BDP sensor



Omdat het hier een DIS onsteking betreft (wasted sprak of te wel een loze ontsteking en gelukte ontsteking te gelijk), heb ik een close up gemaakt.



hier zie je duidelijke dat elke 2de omwenteling geen ontsteking EN injectie is, daarom slaat hij niet aan. Ook zeer vreemd is dat ik maar 56 tanden tel ipv 58, en dat de spanning van de BDP sensor bij de eerste aantal tanden, aan de lage kant is.

nog voor het voorbeeld een correct signaal van de BDP sensor



duidelijk is geworden dat de oorzaak mechanisch is, en waarschijnlijk het probleem in het vliegwiel zit. na demontage van de startmotor is het volgende overduidelijk



De klant heeft zelf, de koppeling, druklager en vliegwiel vervangen, en belde dat het hier mee opgelost was. Zelf zegt hij dat ie niet weet hoe dat gebeurt is, zelf vermoed ik dat er een grote schroeven draaier op gezet is voor het monteren van de nieuwe startmotor
pi_100051849
Het is in ieder geval niet echt netjes gedaan, ik denk dat de jostiband het beter gedaan zou hebben..

Maar is het probleem nu opgelost en rijd de franse bak weer?
pi_100053414
wat is niet netjes gedaan? singaalring verbuigen tja....

als je het laatste stukje lees, zie je dat de auto het weer doet
  donderdag 28 juli 2011 @ 22:02:03 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_100065303
Whehe, die knurft heeft volgens mij de startmotor losgewrikt met een big ass schroevendraaier en daarmee de ring vernaggeld :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_100066942
inderdaad, zal zo iets wezen. Kan je wel vertellen, dat ik wel even goed zoet mee ben geweest, je hebt alles en toch niet lopen
pi_100067382
ik begrijp het niet helemaal,
klant komt bij jou, startmotor stuk
startmotor vervangen.
klant komt nog een keer jij kan het op dat moment ook niet vinden
dus klant vervangt maar koppeling vliegwiel ed.
problem solved
maar hoe kom je dan aan die foto met die signaalring verbogen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_100073224
De oorspronkelijke klacht was dat de motor niet rond gaat.

Na het vervamgen van de startmotor gaat de motor weer rond, maar slaat niet, klant belt. Diagnose gesteld( meten met een scope). Startmotor verwijdert. Singaal ring krom, nieuwe vliegwiel ed. En toen deed de motor het weer
  vrijdag 29 juli 2011 @ 10:10:56 #8
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_100079278
Lomp is degene zeker die dit gedaan heeft, heb het ook (zo erg) nog nooit gezien.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_100081233
wehehehehe als flick zo iets zegt wilt dat zeggen dat die klant een uber stumpert is _O- _O-
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_100082699
Foutcodes uitlezen zijn voor BMW's en Audi's.
pi_100082911
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 12:03 schreef BlackRhino het volgende:
Foutcodes uitlezen zijn voor BMW's en Audi's.
Hoe kom je daar bij?
En het is onzin trouwens.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')