abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2011 @ 16:27:32 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_99371357
Henk Lubberding (Voorst, 4 augustus 1953) is een Nederlands oud-wielrenner.

rennerHenk Lubberding was vooral een renner met veel inhoud die kilometers lang een hoog tempo kon aanhouden en zowel op het vlakke als in de bergen goed uit de voeten kon. Bij de amateurs viel hij op door een derde plaats in de Tour de l'Avenir in 1976. Dit leverde hem een profcontract op voor het volgende jaar bij de TI-Raleigh ploeg van Peter Post. Opvallend is dat Lubberding zijn hele carrière bij ploegen van Peter Post is blijven rijden.

In de Tour de FranceIn zijn eerste jaar bij de beroepswielrenners debuteerde Lubberding al in de Ronde van Frankrijk met een 26e plaats in het eindklassement. In zijn tweede jaar bevestigde hij zijn talent. Hij werd Nederlands kampioen op de weg en reed een zeer sterke Ronde van Frankrijk. Henk Lubberding werd dat jaar 8e in het eindklassement, 1e in het jongerenklassement en won de etappe naar Pau.

Door het vertrek van Hennie Kuiper naar de Franse Peugeot-ploeg kreeg Lubberding het jaar daarop, samen met Paul Wellens, een beschermde status in de Ronde van Frankrijk. Ereplaatsen in Parijs-Nice (4e), de Amstel Gold Race (2e), Gent-Wevelgem (5e), de Ronde van Romandië (3e), Rund um den Henninger-Turm (2e) en de Dauphiné Libéré (2e) én opnieuw de Nederlandse wegtitel wezen erop dat Lubberding zo'n rol aan zou kunnen. In de ritten in de Pyreneeën, al in het eerste weekend van de Ronde, raakte Lubberding echter al achterop. Uiteindelijk werd hij dat jaar 18e.

Van aanstormend talent naar knechtenrolIn de jaren daarna ging Lubberding ook sukkelen met zijn gezondheid. Aan een hardnekkige voorhoofdsholteontsteking werd hij uiteindelijk geopereerd. Het teleurstellende resultaat in de Tour van 1979 was voor hemzelf waarschijnlijk ook een indicatie dat het "kopmanschap" voor hem niet was weggelegd. Hij functioneerde beter als "meesterknecht" voor andere renners, een rol die hij tot het eind van zijn loopbaan met verve is blijven vervullen.

Zo was Lubberding wegbereider voor Jan Raas toen die wereldkampioen werd in Valkenburg (1979), verleende hij steun aan Joop Zoetemelk bij zijn overwinning in de Ronde van Frankrijk (1980) en reed hij met Gerrie Knetemann vooruit in de Ronde van de Middellandse Zee (1982). Later in zijn carrière kreeg Lubberding ook meer een rol als wegkapitein en steun en toeverlaat van jonge renners.

Eigen successenOndanks zijn dienende rol wist Henk Lubberding ook de nodige persoonlijke successen te behalen. In 13 jaar Ronde van Frankrijk eindigde hij driemaal bij de eerste 10, won hij 3 etappes (alsmede een aantal ploegentijdritten), reed hij eenmaal in de gele trui en werd hij één keer eerste in het jongerenklassement. Verder werd hij tweemaal Nederlands kampioen en won hij in 1980 de klassieker Gent-Wevelgem. In totaal won Lubberding 58 wedstrijden. Hij beëindigde zijn actieve wielerloopbaan in 1992.

Na het wielrennenMomenteel organiseert Lubberding buitensportactiviteiten voor bedrijven, gericht op teambuilding.

Belangrijkste successen 1978etappe Tour de France
1e jongerenklassement Tour de France
8e eindklassement Tour de France
Nederlands kampioen op de weg
1979Nederlands kampioen op de weg
5e Wereldkampioenschap op de weg
1980etappe Tour de France
10e eindklassement Tour de France
1e Gent-Wevelgem
1983etappe Tour de France
10e eindklassement Tour de France
1981 dag drager van de gele trui in de Tour de France

De onwetende jeugd maakt zo iemand belachelijk in het wedstrijdtopic.

Niet één renner van tegenwoordig kom in de buurt van hem.

De Lub _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_99371844
Terechte klacht
pi_99371934
Toch zie ik het verband met de tour van 2011 niet helemaal :')
pi_99372174
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:39 schreef Appelmoesmaker het volgende:
Toch zie ik het verband met de tour van 2011 niet helemaal :')
Hoe volg jij de Tour?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_99372275
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:45 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Hoe volg jij de Tour?
Hij geeft commentaar dus...
pi_99372309
Inderdaad ;)
Hij zat ook nog bij Tour du Jour.
Hij gaat vol de commercie in!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_99372401
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:48 schreef ThePlaneteer het volgende:
Inderdaad ;)
Hij zat ook nog bij Tour du Jour.
Hij gaat vol de commercie in!
Ik vind het niet zo tour 2011 related zeg maar :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')