abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_99275768
registreer om deze reclame te verbergen
Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Opmaak:
• met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg).

Links:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.
http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc...

OP

[ Bericht 14% gewijzigd door GlowMouse op 29-07-2011 21:46:30 ]
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_99317414
Zou iemand dit kunnen controleren?

JrFb5.jpg
  maandag 11 juli 2011 @ 13:43:53 #3
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99318022
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:26 schreef .aeon het volgende:
Zou iemand dit kunnen controleren?

[ afbeelding ]
Is goed.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_99318208
registreer om deze reclame te verbergen
Alleen heb je de kansverdeling van X niet bepaald
pi_99318323
Oh ja. Dat is toch een tabel van 1 t/m 8 met de bijbehorende kansen die ik in de verwachtingswaarde heb gebruikt (1/32,3/32,..etc.)?
  maandag 11 juli 2011 @ 13:56:53 #6
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_99318480
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:52 schreef .aeon het volgende:
Oh ja. Dat is toch een tabel van 1 t/m 8 met de bijbehorende kansen die ik in de verwachtingswaarde heb gebruikt (1/32,3/32,..etc.)?
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_99318862
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 13:56 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
pi_99319667
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:

[..]

Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
Zie ook in voor (ii)(b) dat:

P = 1 - P(Tc|R)n = 1 - (1 - P(T|R))n = 1 - (1/3)n

Zo is het eenvoudiger voor nog meer worpen en kun je aantonen dat voor n naar oneindig de kans nadert tot 1 dat je met de tetraëder hebt geworpen. ;)
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_99324901
Nog een vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat is de kans dat een goed antwoord op een multiple choice vraag (4 antwoordmogelijkheden) van een gokkende student afkomstig is, gegeven dat a) 10%, b) 50, c) 90% van de studenten gokt. d) Geef de kans voor een algemeen relatief aantal p van gokkende studenten.
a), b), en c) lukken me gemakkelijk op de manier die ik hierboven ook gebruikt heb. Daar krijg ik uit:
a) 10% = 1/28
b) 50% = 1/4
c) 90% = 3/4
Maar ik vind het moeilijk om daar een verband uit te halen?
  maandag 11 juli 2011 @ 17:16:02 #10
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_99326056
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:

[..]

Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
ic, n/m.
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:47 schreef .aeon het volgende:
Nog een vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat is de kans dat een goed antwoord op een multiple choice vraag (4 antwoordmogelijkheden) van een gokkende student afkomstig is, gegeven dat a) 10%, b) 50, c) 90% van de studenten gokt. d) Geef de kans voor een algemeen relatief aantal p van gokkende studenten.
a), b), en c) lukken me gemakkelijk op de manier die ik hierboven ook gebruikt heb. Daar krijg ik uit:
a) 10% = 1/28
b) 50% = 1/4
c) 90% = 3/4
Maar ik vind het moeilijk om daar een verband uit te halen?
pak gewoon je formule:
A is de gebeurtenis "antwoord is goed"
B is de gebeurtenis "student heeft gegokt"
P(B|A) = P(A|B)P(B) / [ P(A|B)P(B) + P(A|B')P(B') ] = p/4 / (p/4 + (1-p)) = p / (4 - 3p).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_99326241
natuurlijk :@
pi_99413884
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4

Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.

Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
pi_99414193
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4

Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.

Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
Begin eens met:
1) Rechts haakjes wegwerken
2) Breuken naar links
3) Getallen naar rechts
4) 1 breuk van maken links

Volgens mij moet je uiteindelijk wel een derdegraadspolynoom oplossen, dus het is niet echt een goed oefensommetje (tenzij je 3e graadspolynomen wil oefenen :P ).

[ Bericht 5% gewijzigd door thenxero op 13-07-2011 15:28:46 ]
pi_99414578
x=10 is inderdaad een antwoord, maar het probleem wordt een beetje dat x=(1/2)(31-sqrt(329)) en x=(1/2)(31+sqrt(329)) ook goede antwoorden zijn, dus waarschijnlijk niet helemaal het oefensommetje dat je zoekt zoals thenxero al zegt.
pi_99414595
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:22 schreef thenxero het volgende:

[..]

Begin eens met:
1) Rechts haakjes wegwerken
2) Breuken naar links
3) Getallen naar rechts
4) 1 breuk van maken links

Volgens mij moet je uiteindelijk wel een derdegraadspolynoom oplossen, dus het is niet echt een goed oefensommetje (tenzij je 3e graadspolynomen wil oefenen :P ).
Polywatte? :P

Met je tips kom ik op:

(600/1,5x-3) - (600/4x-16) + (x-4) = 31.
X=10, en de vergelijking klopt dus nog steeds.

Hoe kan ik de breuken nu wegwerken?
pi_99414628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4

Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.

Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
Voor de uitwerking:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_99414674
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

Voor de uitwerking:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.
pi_99414711
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:36 schreef thenxero het volgende:

[..]

In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.
Dat doet hij helemaal niet. :?
pi_99414739
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:34 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Polywatte? :P

Met je tips kom ik op:

(600/1,5x-3) - (600/4x-16) + (x-4) = 31.
X=10, en de vergelijking klopt dus nog steeds.

Hoe kan ik de breuken nu wegwerken?
Gelijke noemers maken, zoals in de uitwerking hierboven ;) .

Polynoom = veelterm. Een derdegraadspolynoom is een veelterm van de vorm

a x^3 + b x^2 + c x + d = 0 . Derdegraads omdat 3 de grootste macht van x is.
pi_99414752
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:37 schreef jikio het volgende:

[..]

Dat doet hij helemaal niet. :?
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * iets
pi_99414793
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef thenxero het volgende:

[..]

Jawel hij factoriseert 10 eruit
Ja ok, een beetje wel dan. :)
pi_99414884
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

Voor de uitwerking:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank. Ik zit inderdaad way above my head.
pi_99414970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef thenxero het volgende:

[..]

Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * iets
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassen
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_99415031
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:43 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassen
Tuurlijk, maar de vraagsteller wou juist op x=10 uitkomen, dat is een beetje het punt :P
pi_99420830
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:41 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Dank. Ik zit inderdaad way above my head.
Waarom? De herleiding is niet meer dan wat elementaire algebra. Dat zou je zonder meer moeten kunnen. Het wordt pas lastig ná de herleiding, als je een derdegraads vergelijking overhoudt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')