abonnement Unibet Coolblue
pi_99236310
http://nos.nl/video/25375(...)coen-bijstellen.html

quote:
Het blazoen van Jan Pieterszoon Coen begint vlekken te vertonen. In de schoolboeken is hij decennia lang afgeschilderd als nationale held, maar de gemeente Hoorn wil dat beeld een beetje bijstellen. Want onder zijn beleid als gouverneur-generaal van Indië vielen duizenden slachtoffers. Om die reden wil de gemeente Hoorn de tekst bij een standbeeld van Coen aanpassen. De huidige tekst is niet kritisch genoeg.
Goede zaak. Het wordt tijd dat mensen wat meer kennis nemen van de misdaden van het VOC-tuig.(zeker als je bedenkt dat de vorige MP nog stelde dat Nederland terug zou moeten naar de VOC-mentaliteit)

In het geval van JP Coen gaat het dan met name om de volkerenmoord op de Bandanezen.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 11:08:32 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_99236365
In die tijd niets ongewoons aan :)
:7


Derhalve belachelijke actie van Hoorn :X
pi_99236584
Zolang er nog dorpen zijn in Rusland die trots zijn op Stalin, mogen wij best trots zijn op Coen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_99238827
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 11:18 schreef spijkerbroek het volgende:
Zolang er nog dorpen zijn in Rusland die trots zijn op Stalin, mogen wij best trots zijn op Coen.
:')

Wat is dat voor redenatie.
pi_99239105
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 12:35 schreef nikk het volgende:

[..]

:')

Wat is dat voor redenatie.
Inderdaad. Als zij iets fout doen, mogen wij het ook. :')

Voorts ontgaat het verband tussen Russen en Bandanezen mij.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 12:46:58 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_99239194
Beetje symboolpolitiek.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_99239396
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 12:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje symboolpolitiek.
Ik vind het vreemd dat je dat stelt wanneer je gisteren nog oppert dat je het een goede zaak vind dat Braunau/Inn Hitler's ereburgerschap postuum ontnomen heeft.

Haha, oh wacht, daar zal dit een reactie op zijn.

Ik vind dat dus niet. In het geval van Hitler weet iedereen wel hoe of wat, een dergelijke maatregel daar had dus geen enkele functie.

In dit geval is dat dus heel anders. Dit omdat veel mensen maar erg weinig weten over de VOC en dat Balkenende ons probeerde wijs te maken dat we terug moesten naar de VOC-mentaliteit.

Door een actie als deze ontstaat er discussie over de misdaden van de VOC, en Coen in het bijzonder in dit geval. Mensen zullen zich er misschien eens in verdiepen, als is het maar door een wikipedia pagina te bezoeken.

In het geval van Hitler's ontnomen ereburgerschap is dat niet het geval.

Ik durf te wedden dat er mensen zijn die n.a.v. het bericht op het n.o.s. journaal eens googlen naar deze materie. Dit draagt bij aan historisch bewustzijn en is daarom altijd een goede zaak.
pi_99239967
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 12:53 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd dat je dat stelt wanneer je gisteren nog oppert dat je het een goede zaak vind dat Braunau/Inn Hitler's ereburgerschap postuum ontnomen heeft.

Haha, oh wacht, daar zal dit een reactie op zijn.

Ik vind dat dus niet. In het geval van Hitler weet iedereen wel hoe of wat, een dergelijke maatregel daar had dus geen enkele functie.

In dit geval is dat dus heel anders. Dit omdat veel mensen maar erg weinig weten over de VOC en dat Balkenende ons probeerde wijs te maken dat we terug moesten naar de VOC-mentaliteit.

Door een actie als deze ontstaat er discussie over de misdaden van de VOC, en Coen in het bijzonder in dit geval. Mensen zullen zich er misschien eens in verdiepen, als is het maar door een wikipedia pagina te bezoeken.

In het geval van Hitler's ontnomen ereburgerschap is dat niet het geval.

Ik durf te wedden dat er mensen zijn die n.a.v. het bericht op het n.o.s. journaal eens googlen naar deze materie. Dit draagt bij aan historisch bewustzijn en is daarom altijd een goede zaak.
Wat ik niet begrijp is dat het altijd negatief moet zijn als het over de vaderlandse geschiedenis gaat, waarom zijn we niet trots op onze handel, wetenschappers, kunstenaars en onze vrijheid van denken in deze periode ipv altijd maar weer schaduwzijden op te zoeken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_99240110
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 13:10 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat het altijd negatief moet zijn als het over de vaderlandse geschiedenis gaat, waarom zijn we niet trots op onze handel, wetenschappers, kunstenaars en onze vrijheid van denken in deze periode ipv altijd maar weer schaduwzijden op te zoeken.
De schaduwzijde wordt niet opgezocht. Er wordt gewoon pontificaal een beeld geplaatst van iemand die uit puur winstbejag duizenden mensen vermoord heeft, zonder dat veel mensen dit weten.

Die schaduwzijde wordt dus eerder opgedrongen dan opgezocht.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:04:08 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99241645
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 11:06 schreef Gulo het volgende:
http://nos.nl/video/25375(...)coen-bijstellen.html

[..]

Goede zaak. Het wordt tijd dat mensen wat meer kennis nemen van de misdaden van het VOC-tuig.(zeker als je bedenkt dat de vorige MP nog stelde dat Nederland terug zou moeten naar de VOC-mentaliteit)
Daarmee bedoelde hij de DSB mentaliteit
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:14:07 #11
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99241921
Wat een onzin, het is een Nederlandse held, sinds wanneer gaan we kritische plakkaten aanbrengen uit historisch politiek correct perspectief? :')
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:30:39 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99242437
quote:
Deze eilanden waren reeds in 1882 onder Nederlands bestuur. Eeuwen geleden hebben er zich op de eilanden Balinezen gevestigd, daarom misschien is het kastensysteem op deze eilanden nog sterk aanwezig.
Ook een groep Bandanezen die op de vlucht sloegen voor de moordende Jan Pieterszoon Coen, zij spreken tot op de dag van vandaag hun eigen taal.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_99242816
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:14 schreef Voorschrift het volgende:
Wat een onzin, het is een Nederlandse held, sinds wanneer gaan we kritische plakkaten aanbrengen uit historisch politiek correct perspectief? :')
Juist vanwege het historische besef. Helden blijken niet altijd helden geweest te zijn. Niet meer dan terecht dat bepaalde zaken dan in perspectief worden geplaatst (zowel positief als negatief).
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:49:46 #14
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99242988
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:44 schreef nikk het volgende:

[..]

Juist vanwege het historische besef. Helden blijken niet altijd helden geweest te zijn. Niet meer dan terecht dat bepaalde zaken dan in perspectief worden geplaatst (zowel positief als negatief).
Dat het voor de Indonesiërs geen held is geweest maakt hem nog niet minder een Nederlandse held.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_99243106
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:49 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat het voor de Indonesiërs geen held is geweest maakt hem nog niet minder een Nederlandse held.
In sommige gevallen kan dat het geval zijn. Willem van Oranje is bij de Spanjaarden ongetwijfeld geen held. In dit geval echter lijkt me een kritische kanttekening (op z'n minst) wel geplaatst.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:56:05 #16
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99243157
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 14:54 schreef nikk het volgende:

[..]

In sommige gevallen kan dat het geval zijn. Willem van Oranje is bij de Spanjaarden ongetwijfeld geen held. In dit geval echter lijkt me een kritische kanttekening (op z'n minst) wel geplaatst.
Waarom, die kerel heeft meer gedaan gekregen voor Nederland in de Oost dan menig ander bestuurder.

Maar goed, een stel jankballen in Hoorn moeten weer huilie doen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:58:10 #17
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99243237
We kunnen natuurlijk ook net zoals de Spanjaarden de Indonesiers appeasen door ze te vernoemen in het volkslied.

"Den Koningh van Hispanje en den slaven des Indies heb ik altijd geëerd."
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_99243782
Ah, de tijd van helden is voorbij. Iedereen die iets verkeerds heeft gedaan maar niet meer eren om z'n goede daden.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 9 juli 2011 @ 15:18:08 #19
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99243833
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:16 schreef bijdehand het volgende:
Ah, de tijd van helden is voorbij. Iedereen die iets verkeerds heeft gedaan maar niet meer eren om z'n goede daden.
Goed plan, kunnen we ook eindelijk Den Uyl schrappen uit de geschiedenisboeken.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_99243878
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:18 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Goed plan, kunnen we ook eindelijk Den Uyl schrappen uit de geschiedenisboeken.
En het hele koningshuis.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 9 juli 2011 @ 15:21:51 #21
322645 Voorschrift
See if I care
pi_99243943
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:19 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En het hele koningshuis.
Die zijn evenals J.P. Coen gewoon helden.

De sociaal democratische helden van onze jankbal vrienden echter niet, die plakkaten verwijder ik gaarne.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_99243976
Idioot plan, zonde dat er tijd en geld aan wordt verspilt.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  zaterdag 9 juli 2011 @ 15:39:06 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99244349
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:18 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Goed plan, kunnen we ook eindelijk Den Uyl schrappen uit de geschiedenisboeken.
wat heeft Den Uyl verkeerd gedaan/?
Volgens velen was het de beste MP ooit
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_99244628
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:16 schreef bijdehand het volgende:
Ah, de tijd van helden is voorbij. Iedereen die iets verkeerds heeft gedaan maar niet meer eren om z'n goede daden.
Er is nogal een verschil tussen "iets" verkeerd doen, of leiding geven aan volkerenmoord.

Als je dat verschil niet ziet ben je echt een malloot.
pi_99244666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 15:23 schreef Harlon het volgende:
Idioot plan, zonde dat er tijd en geld aan wordt verspilt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')