abonnement Unibet Coolblue
pi_99315281
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Yreal het volgende:
Socios, als je voorbij nijmegen wil, waarom reis je dan sowieso niet leeuwarden -> Utrecht -> Den bosch? ;) :+
Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:23:55 #242
258802 Yreal
henk..!
pi_99315382
Leeuwarden -> Amsterdam Zuid -> Den Bosch :+ :+ :+
  maandag 11 juli 2011 @ 12:24:31 #243
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99315392
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig.
Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk :D :(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99315403
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:23 schreef Yreal het volgende:
Leeuwarden -> Amsterdam Zuid -> Den Bosch :+ :+ :+
Dat laatste stuk dan wel met ICRm. :D
  maandag 11 juli 2011 @ 12:27:35 #245
258802 Yreal
henk..!
pi_99315492
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat laatste stuk dan wel met ICRm. :D
Leeuwarden -> Rotterdam -> Eindhoven/tilburg

  maandag 11 juli 2011 @ 12:30:01 #246
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99315556
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.
Ah het is dus iets psychologisch , ik ben er ook geen fan van, maar dan vanwege de drukte, ik reis liever vanaf Overvecht.
Wat trouwens wel interessant is het diverse pluimage wat er komt, Eva Brouwer interviewt regelmatig mensen op CS, hier kun je dat eventueel terugkijken.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99315581
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden.

Tevens zijn extra stops psychologisch zelfs ook zwaarder dan wanneer hetzelfde stuk zonder tussenstops zonder reistijdverkorting afgelegd zou worden.
Maar dan moet de trein wel langzamer rijden. Als je tussenstops weghaalt maar de trein op de IC-stations vervolgens 10 minuten blijft stilstaan is dat net zo ergerlijk.

Zou trouwens wel interessant zijn om eens te onderzoeken wat het effect nou werkelijk precies is.
pi_99315760
quote:
5s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef bork het volgende:
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig.
Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk :D :(
:?

IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen
IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten

Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:46:35 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99316060
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:12 schreef ReisT het volgende:

[..]

Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch?
Ja, zeker, maar waarom zo'n lelijke sticker? En sowieso: bij mij is iets in de 99-serie altijd iets uit de grabbelton, waarvan je niet weet wat je ermee moet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 13:24:22 #250
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99317356
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:35 schreef Ireyon het volgende:

[..]

:?

IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen
IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten

Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over.
Dat snap ik natuurlijk, maar waarom nu in 1 keer aan de noordkant van het station en zo moeilijk (wel mooi trouwens), ik wist niet dat het allemaal zo'n probleem was dat kruisen ten zuiden van Den Bosch, dat is het eigenlijk :P wel.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 11 juli 2011 @ 14:55:26 #251
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99320601
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Idd, bij stop/door niet! Moet stop/door voor iedere trein handmatig worden bediend?
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

Handmatig of door ARI idd. Iedere rijweg bij zo'n sein bevat een S of een D. Ik zal er wel eens foto's van maken, Zuidbroek heeft een mooie driedubbele.
Zoals beloofd: de stop/door-schakeling.

Bekend is natuurlijk het nut van een stop/door-schakeling: het voorkomen dat een overweg te lang dicht ligt als een perron in de aankondigingssectie van de overweg ligt. Een stoppende trein heeft dan al wel de overweg dichtgereden, maar staat stil voor een stationnement, waardoor de overweg soms minutenlang dicht ligt.

Bij een stop/door-schakeling staat er een sein tussen het perron en de overweg. Bij een stoppende trein blijft dit sein op rood en de overweg open. Als de trein klaar is voor vertrek, dan sluit de overweg en komt het sein veilig.

Je hebt grofweg twee soorten stop/door-schakelingen: op bediende seinen (dus op emplacementen) en op P-seinen (dus op de vrije baan). Het principe is hetzelfde, de bediening en instelling verschilt.

Bij bediende seinen wordt bij het instellen van een rijweg vanaf dat sein (dus een rijweg die over de overweg voert) altijd ingesteld met een S of een D. Zonder een S of een D kan de rijweg niet ingesteld worden. Wordt de rijweg ingesteld met een D, dan gedraagt alles zich zoals een bediend sein zonder stop/door-schakeling. Bevindt zich namelijk een trein in de aankondigingssectie van de overweg, dan sluit de overweg direct en daarna komt het sein veilig. Wordt de rijweg ingesteld met een S, dan blijft het sein rood en de overweg open. De rijweg wordt wel gereserveerd, dus de benodigde wissels, grendels en bruggen worden vastgelegd en de treindienstleider ziet een "S" bij het sein staan. Na een bepaalde periode verdwijnt die S, gaat de overweg sluiten en komt het sein veilig. Dan is er weer een normale rijweg ingesteld.

Bij P-seinen, dus op de vrije baan, is de bediening iets anders. De treindienstleider kan P-seinen niet bedienen. Daarom wordt bij de rijweg naar de vrije baan toe al een S of een D meegegeven. Het systeem onthoudt dat voor als de trein bij het betreffende P-sein is. De treindienstleider ziet bij de ingestelde rijweg een S of een D langs de vrije baan staan, aangevuld met de halte waarvoor die geldt.

Er zijn ook twee verschillende methodes om te bepalen wanneer een trein nu klaar voor vertrek is en de overweg kan gaan sluiten.

Populair is het tijdrelais: een klokje gaat lopen zodra de trein langs het perron staat en na een vaste tijdsperiode begint de overweg te sluiten. Dit gaat automagisch, dus de machinist hoeft hier niets voor te doen. Onhandig is het wel als een stationnement (bijvoorbeeld in de nachtelijke uren) niet zo lang hoeft te duren: dan moeten machinist en HC wachten met de vertrekprocedure tot het tijdrelais is afgelopen. Andersom kan het natuurlijk gebeuren dat een stationnement een stuk langer duurt dan normaal, dan ligt de overweg langer dicht dan noodzakelijk.

De andere methode om de stop/door te beïnvloeden is het sleutelen. Daarmee wacht het mechanisme net zo lang tot de HC (of machinist bij eenmansbediening) de trigger geeft om de overweg te laten sluiten. Dat kan door het omdraaien van een sleutel in zo'n blauw kastje op het perron, of door het bedienen van een infrarood-pistool.

De verschillende stop/door-schakelingen (emplacement en vrije baan) kunnen ook gecombineerd worden. Zo ligt er aan de westkant van station Zuidbroek, direct achter het uitrijsein, een overweg. Verderop op de vrije baan hebben zowel Sappemeer-Oost als Hoogezand-Sappemeer een overweg direct na het perron liggen. Bij het installen van een rijweg in Zuidbroek geven we daarom drie stop/door's mee: één voor de uitrijder van Zuidbroek zelf, één voor Sappemeer-Oost en één voor Hoogezand-Sappemeer.

Op deze foto zie je hoe dat met een handmatig ingestelde rijweg gebeurt: hier stel ik een normale rijweg (N) in van spoor 501 (spoor 1 in Zuidbroek) naar spoor DE (rechterspoor vrije baan richting Groningen). Ik geef zowel sein 12 (S12) als P-seinen 762 en 760 een "stop" mee. ARI doet in principe precies hetzelfde.



Na het instellen van de rijweg, ziet dat er dan zo uit op mijn scherm: sein 12 is nog steeds rood (want is zwart in het midden), maar wissel 3A is al wel gereserveerd (heeft een groen lijntje) en Hoogezand-Sappemeer (Hgz) en Sappemeer-Oost (Spm) hebben een "stop" meegekregen. Overigens is hier nog op te merken dat de machinist in Zuidbroek sein 12 wél moet sleutelen (infrarood), maar dat de P-seinen van de andere twee stop/door's met een tijdrelais werken.



[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 11-07-2011 16:22:41 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_99323062
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Supercool story
Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden?
  maandag 11 juli 2011 @ 16:20:56 #253
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99323837
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:00 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden?
Dat gebeurt meestal inderdaad. Een las, of een seinaankondiging, of een assenteller, of soms zelfs een pedaal.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_99325997
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting?

Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt?

[ Bericht 49% gewijzigd door TeringHenkie op 11-07-2011 17:24:19 ]
  maandag 11 juli 2011 @ 17:39:34 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99326931
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:14 schreef TeringHenkie het volgende:
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting?

Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt?
TROTS!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 11 juli 2011 @ 17:40:04 #256
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99326952
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:22 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft.
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
Ja ik zag in Nijmegen idd dezelfde Velios weer staan die ik in ROermond ook al ingehaald had :D 127 vs 84 km :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2011 @ 17:47:29 #257
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327221
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

TROTS!
TROTS inderdaad, of haar voorganger TNV. In principe komt het er op neer (vooral in TROTS) dat elke spoorbezetting een treinnummer moet hebben.Zodra een trein gaat rijden, begint de spoorbezetting zich te verplaatsen en wandelt het treinnummer vrolijk mee.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_99327306
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid?
  maandag 11 juli 2011 @ 17:51:31 #259
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327349
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:50 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid?
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_99327570
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?
  maandag 11 juli 2011 @ 17:59:18 #261
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327653
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:57 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?
Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  maandag 11 juli 2011 @ 17:59:43 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99327673
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
NSR weet inmiddels geloof ik wèl welke trein waar is... Maar dat is het materieel zelf, en dat is iets anders dan een treinnummer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:00:20 #263
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99327707
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.
Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren. :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:02:11 #264
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327778
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren. :D
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  maandag 11 juli 2011 @ 18:09:25 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328043
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Ja dat scheelt. Ik heb laatst het simulatiespel van emplacement Arnhem in 1965 cadeau gekregen. Dat is een nogal realistisch NX-tableau en het is serieus moeilijk...! Zeker omdat je geen TNV hebt, dus als een trein in de aankondiging zit moet je maar gokken welke het is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99328112
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Dus als ik het goed begrijp:

Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack.

Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit)

Zoiets? :P
  maandag 11 juli 2011 @ 18:12:05 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328167
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:14:17 #268
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99328238
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:10 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp:

Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack.

Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit)

Zoiets? :P
Nee.

Vroeger ging je er van uit dat je buurman de treinen stuurde op de volgorde die was afgesproken. Als hij in een andere volgorde stuurde, dan moest hij je dat vertellen, want anders had je een probleem. We hebben in Groningen wel eens een goederentrein op kopspoor 1a gehad... :')

Nu wordt er niet meer gekeken naar de volgorde. Nu vertellen we het systeem dat de trein die op spoor 5b staat trein 1 is en TROTS houdt dat dan bij. Gaat de trein rijden, dan wandelt het nummer op het scherm mee met de trein. Dat wordt doorgegeven aan het systeem van de buurman en die krijgt ook het nummer van trein 1 in zijn scherm. Stuur ik trein 2 eerst, dan krijgt hij ook trein 2 in beeld.


quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:12 schreef Duvel het volgende:
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack.
Ja nee, soms wel, soms niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  maandag 11 juli 2011 @ 18:19:02 #269
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328469
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja nee, soms wel, soms niet.
Automatisch Permissief Blokstelsel kan weinig anders, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99328626
Ah, dus de trein wordt dus puur op het bezetten van de opeenvolgende blokken gevolgd. Maar ik dacht dat op de vrije baan losse treinen niet getracked konden worden?

Ik neem aan dat als een treinstel in dienst komt, de rangeerder gewoon handmatig bij jullie een rijweg aanvraagt ("Ik sta nu op opstelspoor x met treinnummer 2323, mag ik een rijweg naar spoor 14b?") Dat vanaf dat moment zeg maar de koppeling met het treinnummer gemaakt is?

Desalniettemin blijft het knap dat het systeem dit "blind" kan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')