quote:
Op zaterdag 9 juli 2011 21:16 schreef Duvel het volgende:[..]
Idd, bij stop/door niet! Moet stop/door voor iedere trein handmatig worden bediend?
quote:
Op zaterdag 9 juli 2011 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:Handmatig of door ARI idd. Iedere rijweg bij zo'n sein bevat een S of een D. Ik zal er wel eens foto's van maken, Zuidbroek heeft een mooie driedubbele.
Zoals beloofd: de stop/door-schakeling.
Bekend is natuurlijk het nut van een stop/door-schakeling: het voorkomen dat een overweg te lang dicht ligt als een perron in de aankondigingssectie van de overweg ligt. Een stoppende trein heeft dan al wel de overweg dichtgereden, maar staat stil voor een stationnement, waardoor de overweg soms minutenlang dicht ligt.
Bij een stop/door-schakeling staat er een sein tussen het perron en de overweg. Bij een stoppende trein blijft dit sein op rood en de overweg open. Als de trein klaar is voor vertrek, dan sluit de overweg en komt het sein veilig.
Je hebt grofweg twee soorten stop/door-schakelingen: op bediende seinen (dus op emplacementen) en op P-seinen (dus op de vrije baan). Het principe is hetzelfde, de bediening en instelling verschilt.
Bij bediende seinen wordt bij het instellen van een rijweg vanaf dat sein (dus een rijweg die over de overweg voert)
altijd ingesteld met een S of een D. Zonder een S of een D kan de rijweg niet ingesteld worden. Wordt de rijweg ingesteld met een D, dan gedraagt alles zich zoals een bediend sein zonder stop/door-schakeling. Bevindt zich namelijk een trein in de aankondigingssectie van de overweg, dan sluit de overweg direct en daarna komt het sein veilig. Wordt de rijweg ingesteld met een S, dan blijft het sein rood en de overweg open. De rijweg wordt wel gereserveerd, dus de benodigde wissels, grendels en bruggen worden vastgelegd en de treindienstleider ziet een "S" bij het sein staan. Na een bepaalde periode verdwijnt die S, gaat de overweg sluiten en komt het sein veilig. Dan is er weer een normale rijweg ingesteld.
Bij P-seinen, dus op de vrije baan, is de bediening iets anders. De treindienstleider kan P-seinen niet bedienen. Daarom wordt bij de rijweg naar de vrije baan toe al een S of een D meegegeven. Het systeem onthoudt dat voor als de trein bij het betreffende P-sein is. De treindienstleider ziet bij de ingestelde rijweg een S of een D langs de vrije baan staan, aangevuld met de halte waarvoor die geldt.
Er zijn ook twee verschillende methodes om te bepalen wanneer een trein nu klaar voor vertrek is en de overweg kan gaan sluiten.
Populair is het tijdrelais: een klokje gaat lopen zodra de trein langs het perron staat en na een vaste tijdsperiode begint de overweg te sluiten. Dit gaat automagisch, dus de machinist hoeft hier niets voor te doen. Onhandig is het wel als een stationnement (bijvoorbeeld in de nachtelijke uren) niet zo lang hoeft te duren: dan moeten machinist en HC wachten met de vertrekprocedure tot het tijdrelais is afgelopen. Andersom kan het natuurlijk gebeuren dat een stationnement een stuk langer duurt dan normaal, dan ligt de overweg langer dicht dan noodzakelijk.
De andere methode om de stop/door te beïnvloeden is het sleutelen. Daarmee wacht het mechanisme net zo lang tot de HC (of machinist bij eenmansbediening) de trigger geeft om de overweg te laten sluiten. Dat kan door het omdraaien van een sleutel in zo'n blauw kastje op het perron, of door het bedienen van een infrarood-pistool.
De verschillende stop/door-schakelingen (emplacement en vrije baan) kunnen ook gecombineerd worden. Zo ligt er aan de westkant van station Zuidbroek, direct achter het uitrijsein, een overweg. Verderop op de vrije baan hebben zowel Sappemeer-Oost als Hoogezand-Sappemeer een overweg direct na het perron liggen. Bij het installen van een rijweg in Zuidbroek geven we daarom drie stop/door's mee: één voor de uitrijder van Zuidbroek zelf, één voor Sappemeer-Oost en één voor Hoogezand-Sappemeer.
Op deze foto zie je hoe dat met een handmatig ingestelde rijweg gebeurt: hier stel ik een normale rijweg (N) in van spoor 501 (spoor 1 in Zuidbroek) naar spoor DE (rechterspoor vrije baan richting Groningen). Ik geef zowel sein 12 (S12) als P-seinen 762 en 760 een "stop" mee. ARI doet in principe precies hetzelfde.
Na het instellen van de rijweg, ziet dat er dan zo uit op mijn scherm: sein 12 is nog steeds rood (want is zwart in het midden), maar wissel 3A is al wel gereserveerd (heeft een groen lijntje) en Hoogezand-Sappemeer (Hgz) en Sappemeer-Oost (Spm) hebben een "stop" meegekregen. Overigens is hier nog op te merken dat de machinist in Zuidbroek sein 12 wél moet sleutelen (infrarood), maar dat de P-seinen van de andere twee stop/door's met een tijdrelais werken.
[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 11-07-2011 16:22:41 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>