abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:39:27 #151
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_101364751
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:30 schreef macondo het volgende:

[..]

Het deposito-garantiestelsel is begrenst per bank. Daarom geld bij meerdere banken.
Dan heeft het toch geen zin om een 2e deposito bij LPB af te sluiten :?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:42:50 #152
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_101364846
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dan heeft het toch geen zin om een 2e deposito bij LPB af te sluiten :?
Dat is 50/50 vanwege de looptijden. Ik hou de mogelijkheid van rente stijging zeker open.

Vergeet niet dat rente maar één van de delen is van het rendement. Inflatie en belastingen zijn de andere twee. Vroeger leek het misschien beter (wow, rendement van 14% per jaar!) maar toen werd je rendement hard onderuit gehaald door inflatie van bv 12%.
Overal verstand van.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:46:57 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_101364947
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:42 schreef macondo het volgende:

[..]

Dat is 50/50 vanwege de looptijden. Ik hou de mogelijkheid van rente stijging zeker open.

Vergeet niet dat rente maar één van de delen is van het rendement. Inflatie en belastingen zijn de andere twee. Vroeger leek het misschien beter (wow, rendement van 14% per jaar!) maar toen werd je rendement hard onderuit gehaald door inflatie van bv 12%.
Uiteraard. Ik had ook beter alles kunnen sparen en niet een deel beleggen, dat rendement staat volgens mij in de min tot nu toe dit jaar :{
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:59:17 #154
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_101365247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 11:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik had ook beter alles kunnen sparen en niet een deel beleggen, dat rendement staat volgens mij in de min tot nu toe dit jaar :{
De hele markt staat momenteel ongeveer op -17% (gecorrigeerd voor dividend) dus een verlies op je beleggingen is wel waarschijnlijk ja. Je moet het zo zien : doe je het beter dan de benchmark (say, de AEX) dan mag je ondanks je verlies jezelf nog op de schouder kloppen ;)
Overal verstand van.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:05:59 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101378073
quote:
Crisis maakte spaarders behoedzaam

AMSTERDAM (AFN) - Tijdens de financiële crisis is een belangrijk deel van de Nederlandse spaarders zich voorzichtiger gaan gedragen. In 2008 is het gemiddeld aantal spaarrekeningen per persoon sterk gestegen, blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Mensen gingen hun spaargeld spreiden over meerdere banken. Vorig jaar nam het gemiddelde aantal spaarrekeningen per persoon wat af.

In de periode van 2007 tot en met 2009 heeft 27 procent van de spaarders geld verplaatst naar een andere bank. Niet alleen de faillissementen van Icesave en DSB Bank leidden toen tot verontrusting. Grote banken als ING en ABN Amro moesten bij de overheid aankloppen voor steun.

Spaarders die met deze banken te maken hadden, werden voorzichtig en zij winnen sindsdien relatief veel informatie in over de banken en over de spaarproducten die ze aanbieden. Ook zijn zij meer geneigd hun spaargeld te spreiden over meerdere banken. ,,Crisiservaring leidt tot voorzichtiger gedrag'', aldus DNB.

Dat neemt niet weg dat 40 procent van de mensen die hierover werden ondervraagd, zich vooraf niet of nauwelijks verdiept in de spaarproducten. 46 procent wint geen of nauwelijks informatie in over de bank.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)ders-behoedzaam.aspx
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101378493
quote:
Grote banken verliezen spaarders
De afgelopen twaalf maanden hebben de grote banken een kwart miljoen spaarders verloren. De klanten hebben hun geld op spaarrekeningen van kleinere banken gezet, blijkt uit onderzoek van TNS Nipo.

Volgens de enquête kiezen de spaarders liever voor een wat hogere rente dan voor de reputatie van een grote bank. Onder de winnaars zijn de ASN Bank, Bank of Scotland en SNS. De drie grootbanken (ING, ABN Amro en de Rabobank) hebben het nakijken.

Reputatie minder belangrijk
"De reputatie van een bank blijkt veel minder van belang te zijn dan de relatief hogere rente", zegt onderzoeker Adriaan Eecen. "Zelfs banken waarvan de reputatie onder het gemiddelde ligt, komen als winnaars uit de bus bij het aantrekken van spaargeld."

"Het garantiestelsel lijkt de spaarders minder kopschuw te hebben gemaakt."

Het onderzoek werd gedaan onder 2225 huishoudens.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:27:01 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101378774
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:18 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook logisch, want de meest vage Turkse bank die deelneemt aan het DGS is voor spaartegoeden <100k in principe even veilig als AAA-rated rabobank. Dus waarom zou je een lagere rente accepteren?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:43:27 #158
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_101379389
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook logisch, want de meest vage Turkse bank die deelneemt aan het DGS is voor spaartegoeden <100k in principe even veilig als AAA-rated rabobank. Dus waarom zou je een lagere rente accepteren?
* PiRANiA wacht op een reactie van pierre
pi_101383143
Rente bij LeasePlan Bank gaat omlaag naar 2.75%.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:04:54 #160
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_101383165
Omlaag :(.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:48:45 #161
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101401543
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook logisch, want de meest vage Turkse bank die deelneemt aan het DGS is voor spaartegoeden <100k in principe even veilig als AAA-rated rabobank. Dus waarom zou je een lagere rente accepteren?
Dat niet alleen, die meest vage Turkse banken hebben geen staatssteun nodig gehad (voor zover ik weet), terwijl op vrijwel alle grote "veilige" banken in Nederland zonder Staatssteun waren ingestort.
censuur :O
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:59:00 #162
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_101401777
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 20:04 schreef PiRANiA het volgende:
Omlaag :(.
Euribor rente omlaag, spaarrente dus ook omlaag. Vrij duidelijk verhaal, opslag blijft hetzelfde.
Overal verstand van.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 31 augustus 2011 @ 10:00:03 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101401793
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat niet alleen, die meest vage Turkse banken hebben geen staatssteun nodig gehad (voor zover ik weet), terwijl op vrijwel alle grote "veilige" banken in Nederland zonder Staatssteun waren ingestort.
Klopt, maar eigenlijk is het gewoon niet relevant zolang het onder het DGS valt.

Overigens gaat het DGS veranderen: er komt een fonds waar banken jaarlijks geld in moeten storten. De hoogte van die storting hangt niet alleen af van de hoeveelheid spaartegoeden maar ook van de creditrating van de bank. Dit om de oneerlijke concurrentie door "gammele" banken tegen te gaan.

Voor ons heeft dit voordelen en nadelen. Mogelijk wordt het bankenstelsel wat stabieler, maar het wordt moeilijker voor banken met lage ratings om hoge rente te bieden (hun kosten worden immers hoger).

Maar aan de andere kant werken de strengere kapitaaleisen mogelijk in ons voordeel. Banken zullen de komende jaren veel nieuw spaargeld moeten aantrekken, dus ik verwacht dat de concurrentie sterker zal worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 10:15:47 #164
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101402135
Ben ik heel paranoide als ik verwacht dat het veranderen van het DGS te maken heeft met het overstappen van spaarders van grote Nederlandse banken naar buitenlandse banken? En ze op die manier die buitenlandse banken een poot uit willen draaien?
Ik zie het al gebeuren dat die "onbetrouwbare" banken zoals Credit Europe, ATB, LeasePlanBank, en AK Bank straks meer moeten betalen dan de ING en ABN AMRO, terwijl deze laatste twee aan het overheidsinfuus moesten. Dat is dan toch niet uit te leggen?
censuur :O
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 31 augustus 2011 @ 10:55:55 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101402818
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Ben ik heel paranoide als ik verwacht dat het veranderen van het DGS te maken heeft met het overstappen van spaarders van grote Nederlandse banken naar buitenlandse banken? En ze op die manier die buitenlandse banken een poot uit willen draaien?
Ik zie het al gebeuren dat die "onbetrouwbare" banken zoals Credit Europe, ATB, LeasePlanBank, en AK Bank straks meer moeten betalen dan de ING en ABN AMRO, terwijl deze laatste twee aan het overheidsinfuus moesten. Dat is dan toch niet uit te leggen?
Natuurlijk heeft het daar mee te maken. Maar dat doet niets af aan dat ik het nieuwe systeem wel eerlijker vind. De fout zit eigenlijk in het feit dat de NL grootbanken onterecht hoge ratings hebben/hadden.

Overigens komt de hoge creditrating van de grootbanken momenteel gedeeltelijk door de impliciete aanname van overheidsgarantie wegens "too big to fail". Zo draaien we dus in een kringetje :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101403928
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:43 schreef PiRANiA het volgende:

* PiRANiA wacht op een reactie van pierre
Goedemorgen *;
pi_101404000
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:55 schreef SeLang het volgende:
Overigens komt de hoge creditrating van de grootbanken momenteel gedeeltelijk door de impliciete aanname van overheidsgarantie wegens "too big to fail". Zo draaien we dus in een kringetje :P
Waardoor er dus niets zal veranderen. Banken als ING zullen een hoge waardering houden en overeind gehouden worden door de overheid en geen hogere rente gaan geven.

Uiteindelijk zal er alleen minder concurrentie komen omdat de rentes dichter bij elkaar zullen liggen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 11:57:32 #168
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_101404551
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 11:40 schreef Aether het volgende:

[..]

Waardoor er dus niets zal veranderen. Banken als ING zullen een hoge waardering houden en overeind gehouden worden door de overheid en geen hogere rente gaan geven.

Uiteindelijk zal er alleen minder concurrentie komen omdat de rentes dichter bij elkaar zullen liggen.
Ik mis een paar gevolgtrekkingen in je analyse. Waarom zal een bank als de ING volgens jou geen hoge rente gaan geven?

Waarom zal er minder concurrentie komen, omdat de rentes dicht bij elkaar zullen liggen? Denk je niet dat dat juist een teken is van concurrentie-strijd?
Overal verstand van.
pi_101404710
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 11:57 schreef macondo het volgende:

[..]

Ik mis een paar gevolgtrekkingen in je analyse. Waarom zal een bank als de ING volgens jou geen hoge rente gaan geven?

Waarom zal er minder concurrentie komen, omdat de rentes dicht bij elkaar zullen liggen? Denk je niet dat dat juist een teken is van concurrentie-strijd?
Een ING geeft — in vergelijking — nu al een lage rente. Als banken straks op basis van hun waardering meer moeten inleggen in het DGS, zal dat de rente die ze kunnen geven drukken. Als de rente te veel daalt zal de rente in de buurt kunnen komen van de grotere banken. Op dat moment zullen meer mensen kunnen overwegen om hun geld bij een grotere bank onder te brengen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 12:05:33 #170
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101404808
Die hele bankenbelasting moet meen ik iets van 0,5 miljard per jaar opbrengen... Het redden van banken had 90 miljard nodig... Terwijl banken per jaar vele miljarden winst maken, en dat blijkbaar direct richting directeuren/aandeelhouders wegsluizen... Die belasting zou dus vele malen hoger moeten zijn, laat ze die 90 miljard maar weghouden bij directeuren/aandeelhouders.
censuur :O
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 31 augustus 2011 @ 12:30:35 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101405609
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Die hele bankenbelasting moet meen ik iets van 0,5 miljard per jaar opbrengen... Het redden van banken had 90 miljard nodig... Terwijl banken per jaar vele miljarden winst maken, en dat blijkbaar direct richting directeuren/aandeelhouders wegsluizen... Die belasting zou dus vele malen hoger moeten zijn, laat ze die 90 miljard maar weghouden bij directeuren/aandeelhouders.
Die pot wordt langzaam opgebouwd. Door allerlei andere regels die gaan veranderen zal er ook niet snel aanspraak op hoeven worden gemaakt. Zo wordt het DGS bijvoorbeeld preferent als het tot een faillisement komt en krijgt de minister de bevoegdheid om beslag te leggen op assets en de bank te nationaliseren of op te splitsen als spaartegoeden in gevaar dreigen te komen. Het wordt echt wel een stuk degelijker als dit allemaal is ingevoerd.

Btw: dit betekent dus ook dat de risico's voor bondholders en andere schuldeisers toenemen en dat zal zich vertalen in hogere risicopremies/ rentes. Dat zou kunnen doorwerken in de spaarrentes, immers als interbank rente of het aantrekken van kapitaal via bonds duurder wordt dan kan de bank ook meer betalen voor spaargeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 31-08-2011 12:35:59 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 13:05:13 #172
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_101406735
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Die hele bankenbelasting moet meen ik iets van 0,5 miljard per jaar opbrengen... Het redden van banken had 90 miljard nodig... Terwijl banken per jaar vele miljarden winst maken, en dat blijkbaar direct richting directeuren/aandeelhouders wegsluizen... Die belasting zou dus vele malen hoger moeten zijn, laat ze die 90 miljard maar weghouden bij directeuren/aandeelhouders.
Precies man, ik krijg jaarlijks wagonladingen aan dividend van die banken. En de aandelenkoers gaat ook al door het dak. Joh, wat ben ik een blije aandeelhouder.
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 12:02 schreef Aether het volgende:

[..]

Een ING geeft — in vergelijking — nu al een lage rente. Als banken straks op basis van hun waardering meer moeten inleggen in het DGS, zal dat de rente die ze kunnen geven drukken. Als de rente te veel daalt zal de rente in de buurt kunnen komen van de grotere banken. Op dat moment zullen meer mensen kunnen overwegen om hun geld bij een grotere bank onder te brengen.
Het zal nooit op basis van waardering gebeuren maar op basis van omvang. Verder zal zoiets heel geleidelijk gaan zoals SeLang al opmerkt. De regeling is er niet om spaarders een poot uit te draaien.
Overal verstand van.
pi_101431894
Spaardeposito en depositogarantiestelsel vraag:

Stel ik zet 50.000 weg bij ABN AMRO, 6 jaar vast tegen 3.7% rente per jaar.
ABN AMRO gaat over 3 jaar en 11 maanden failliet, bank wordt niet gered.

Hoeveel krijg ik uitgekeerd via het garantiestelsel?
A: 50.000 zonder rente.
B: 50.000 + 3jr. rente
C: 50.000 + 3 jr. en 11mnd jaar rente.

Alvast bedankt voor het antwoord. Ik zou zelf denken antwoord B , maar kan het nergens vinden.
pi_101431939
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 23:05 schreef PierreBetfair het volgende:
Spaardeposito en depositogarantiestelsel vraag:

Stel ik zet 50.000 weg bij ABN AMRO, 6 jaar vast tegen 3.7% rente per jaar.
ABN AMRO gaat over 3 jaar en 11 maanden failliet, bank wordt niet gered.

Hoeveel krijg ik uitgekeerd via het garantiestelsel?
A: 50.000 zonder rente.
B: 50.000 + 3jr. rente
C: 50.000 + 3 jr. en 11mnd jaar rente.

Alvast bedankt voor het antwoord. Ik zou zelf denken antwoord B , maar kan het nergens vinden.
C. Je krijgt alle rente die je tot dat moment hebt opgebouwd.
pi_101432100
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 23:06 schreef Dennis101 het volgende:

C. Je krijgt alle rente die je tot dat moment hebt opgebouwd.
Zou je denken? Je kan namelijk kiezen of je de rente maandelijks of jaarlijks krijgt bijgeschreven. Maandelijkse krijg je 3.45% (omgerekend over 1 jaar) gedurende 6 jaar. Dan ben je wel een oliebol wanneer je voor maandelijkse rente kiest als de jaarlijkse rente ook maandelijks wordt doorberekend. :{
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')