ik mag hopen dat het dan wel een korte procedure betreft, anders heeft het natuurlijk niet zo gek veel zin.

Maar goed. Ik heb het volgende bedacht: ik stop met de studie (certificaat of iets dergelijks hoop ik dan maar dat mogelijk is) en ga de politiek in!
Ik hoor goede berichten over de carrièrekansen van slecht voorbereide langstudeerders daar en ik zal me 110% gaan inzetten voor Henk en Ingrid. Mensen, dit is het gewoon.
(die 110% komt nog van een oude grap over bullshit)
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik waarschijnlijk aan de 'top' van de 'langstudeerders' (een term die werkelijk ook nooit enige zinvolle inhoud is gegeven, voor zover ik het debat heb bijgehouden) sta, waar de meesten zich hier drukmaken om niet eens de helft van wat er bij mij officieel staat. Interpreteer dat zoals je wilt.
("foute studiekeuze" is een eufemisme voor mijn geval)
Overigens is het ook zo dat als je >800 euro per maand maximaal kan lenen, wat die extra 3000 euro meer dan kan compenseren als je geen andere middelen hebt om dat te gaan betalen. Het creëert weliswaar een overbodige en ongewenste schuld, maar het is wel een middel wat ingezet kan worden.