Dat was een leuke test gisteren
En nu is ook bevestigd dat er een goeie motor onder de motorkap ligt. Hoewel ik dat natuurlijk al wel wist. Belangrijker: mn hart is ook prima, en er zijn dus geen redenen om niet nóg harder te gaan fietsen.
Eerst een algemeen onderzoek, fysiek gestel, spieren en gewrichten, plasje checken op suiker en eiwit, bloed op cholesterol en ijzer, ogentest, ECG in rust (met een mooi lage rustpols van 57)
Geen spoor van mogelijke ritmestoornissen, dat is goed. Bloeddruk ook prima, 140/70.
Vervolgens een blaastest: om je longinhoud te bepalen. Dat is 5,8 L bij mij. Daarmee zat ik boven het gemiddelde.
Dan de fietstest: beginnen met je eigen gewicht (79kg) als wattage, en dat wordt langzaam opgevoerd. 12 minuten is een redelijke richttijd voor een goede conditie, ik heb uiteindelijk 15 minuten getrapt, toen werd het ook wel echt zwart voor de ogen. Helemaal tot de max.
Maximaal wattage is 400W, en dat zit in de categorie uitstekend voor mijn leeftijdsgroep. Sterker nog: als ik dit als ik 30 ben nog steeds trap, dan noemen ze het al uitmuntend.
Berekende zuurstofopname is 58 ml/kg/min, ook prima (ter vergelijking: Lance Armstrong nam 84 ml op.)
Je zuurstofopname is een goede maatstaf hoe "getalenteerd" je bent. Het is te trainen, maar iemand met aanleg voor hoge zuurstofopname maakt meer kans om olympisch kampioen te worden dan iemand die het niet vanzelf krijgt.
Ze sturen over een week een compleet verslag als de uitslagen van het bloed binnen zijn, en dan krijg ik een trainingsschema erbij.
Leuke middag al met al, en leuk om meer over je eigen lichaam te leren
Mijn foto's op Flickr!Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_GielusNamens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-