abonnement Unibet Coolblue
pi_98725003
Vanmiddag vliegen dus, alle lichten staan op groen, dus in principe moet het doorgaan. Dadelijk effe wat eten en daarna met de taxi naar EZE.

Ga met een bijna lege koffer dus mooi wat boeken, kleren en wat eten mee terugnemen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 27 juni 2011 @ 16:52:57 #2
288024 Sperma
Jullie weten niks.
pi_98725134
EZE?
pi_98725200
Ezeiza
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 27 juni 2011 @ 16:55:26 #4
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_98725232
Suerte.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_98725283
Vliegtuig is er al dus zal wel goed komen, anders is het overmacht maar heb mijn appartment gewoon dus echt een ramp is het niet, moet dan alleen voor nog minder dagen en vind een dag of 20 al erg weinig

Kan ik ook 5 jaar samen met mijn vriendin gewoon in Argentinie vieren :')
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98727995
Ik wil even in herinnering brengen dat de TS van dit deel mij - als TS van het vorige deel - verweet dat het vorige deel niet aan de 'reeks' was toegevoegd.
  maandag 27 juni 2011 @ 18:11:50 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_98728428
nou moet ik alsnog tvp-en...
pi_98740232
Jemig, wat onhandig dat er toch nog mensen zijn die de "open een nieuw deel" knop niet begrijpen. -O-
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  Moderator maandag 27 juni 2011 @ 22:31:30 #9
45833 crew  Fogel
pi_98741187
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:17 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Jemig, wat onhandig dat er toch nog mensen zijn die de "open een nieuw deel" knop niet begrijpen. -O-
Komt door de as :7
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_98742253
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:31 schreef Fogel het volgende:

[..]

Komt door de as :7
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:31 schreef Fogel het volgende:

[..]

Komt door de as :7
Ok! Dat zal het zijn! B-)

Nou, dan maakte ik vandaag ook nog eens wat mee hoor! :o
Ik ging wandelen met een paar verstandelijk gehandicapten. Komen we langs een café/restaurant waar een bruiloftsfeestje met iets te luide muziek, aan de gang was.
Liedje 1: Het is weer voorbij die mooie zomer. Enigszins ongepast terwijl de mussen van het dak vallen.
Liedje 2: Ik leef niet meer voor jou. En ik maar denken dat mensen die net getrouwd waren de intentie hebben de rest van hun leven met elkaar te delen.

Jaja, je maakt nog eens wat mee op een maandagavond. B-)

Owja, Fogel, hoe zit het met de wegen in Noorwegen? In Minnesota werd mij verteld dat de wegen zo ontzettend slecht waren (met gaten en scheuren enzo) omdat het 's winters zo koud wordt daar en dat de kou zo lang aanhoudt en er in de winter toch vrachtwagens enzo overheen denderen, waardoor het wegdek dus kapot gaat.
Is dat in Noorwegen ook het geval, of kunnen die Amerikanen gewoon geen fatsoenlijke wegen aanleggen en gebruiken ze te goedkope materialen waardoor goedkoop duurkoop wordt?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 27 juni 2011 @ 23:31:22 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_98744721
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:47 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Owja, Fogel, hoe zit het met de wegen in Noorwegen? In Minnesota werd mij verteld dat de wegen zo ontzettend slecht waren (met gaten en scheuren enzo) omdat het 's winters zo koud wordt daar en dat de kou zo lang aanhoudt en er in de winter toch vrachtwagens enzo overheen denderen, waardoor het wegdek dus kapot gaat.
Is dat in Noorwegen ook het geval, of kunnen die Amerikanen gewoon geen fatsoenlijke wegen aanleggen en gebruiken ze te goedkope materialen waardoor goedkoop duurkoop wordt?
Amerikanen kunne sowieso geen wegen aanleggen waar veel over gereden wordt, wegen rondom LA bijvoorbeeld zijn ook om te janken zo slecht. En dan ergens in de middle of nowhere wel een kaarsrecht biljartlaken neer kunnen leggen... bizar
  Moderator dinsdag 28 juni 2011 @ 13:48:36 #12
45833 crew  Fogel
pi_98764313
Op sommige plekken maken ze goede wegen op anderen niet. Wegen die snel kapot gaan hebben een te lage laag met stenen onder de weg, of de stenen zijn van een verkeerd formaat. Als ik het goed herinner gebruiken ze hier ca 1.5 meter met verschillende steensoorten onder het asfalt, en in sommige gevallen isolerende "kogels" van gerecycled glas. Als je te weinig onderlaag hebt, krijg je last van "telehiv", dus dat de weg kan gaan "golven" omdat de onderlaag uitzet of krimpt.
Als je een fatsoenlijke onderlaag van 2-2.5 meter gebruikt (zoals ze in de koude gebieden van Finland doen) dan heb je daar geen last meer van.
Noren _kunnen_ wel goede wegen aanleggen, maar aangezien de minimumspecificatie ca 1.5 meter is, en de contracten allemaal via zo'n aanbodronde gaan, is er geen enkele wegenbouwer die meer geld gaat gebruiken dat het absolute minimum.
Goedkoop is duurkoop... meter extra steen en je bent van de problemen af, maar betaal daar de wegenbouwer ook gewoon voor.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_98776278
Of besteed de aanleg en het onderhoud van de weg tegelijkertijd aan.
pi_98782547
Aangekomen :)

8 kg handluggage voor een trans atlantische vlucht :')
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98794066
Helder verhaal Fogel. Het kan dus wel. :)
En Blik, het zal per staat wel weer verschillen qua hoe ze om gaan met wegen en het onderhoud. En volgens mij hebben zo ongeveer alle staten een lege kas, dus onderhoud zal wel niet zo hoog op de prioriteitenlijst staan.

Ik vond het vooral vervelend met fietsen. :D Ben natuurlijk helemaal niet gewend om lange afstanden te fietsen en dan zeker op zo'n tweede dag, als alles toch al pijn doet, dan is ieder hobbeltje in de weg verschrikkelijk. :D

quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:54 schreef k_man het volgende:
Of besteed de aanleg en het onderhoud van de weg tegelijkertijd aan.
Dat zou wel een hele praktische oplossing zijn! :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_98797841
Het is een manier van aanbesteden die daadwerkelijk gebruikt wordt. Als je realisatie en onderhoud tegelijk aanbesteed, heeft de aannemer er direct belang bij om een goed product te leveren. :)

Van wegen weet ik niet zoveel, maar bij gebouwen kan de aanbesteding tegenwoordig een enorm pakket werkzaamhedem beslaan. Dat heet ook wel DBFMO: Design, Build, Finance, Maintain and Operate. Als opdrachtgever stel je dan een gigantisch Programma van Eisen op, niet alleen voor het gebouw, maar bijv ook voor onderhoud, schoonmaak, catering, etc. De winnaar van de aanbesteding is vervolgens (meestal voor een lange periode, zeg 15 jaar) verantwoordelijk voor álles dat met het gebouw te maken heeft; het ontwerp, de bouw en de eerste exploitatieperiode. De aannemer zorgt dus - ook uit eigenbelang - voor een degelijk, onderhoudsarm en energiezuinig gebouw.

Maar goed, ik heb vrij. Als je meer wilt weten moet ik kosten gaan rekenen. :P
pi_98807190
Goh, dat klinkt eigenlijk best heel verstandig k_man! Wordt dat veel toegepast?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 09:18:13 #18
45833 crew  Fogel
pi_98807827
Indien je alles volgens de geldende regels bouwt, is het dan toch de fout van de aannemer, of mogen ze dan extra factureren voor "extraordinair onderhoud"?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_98808763
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 08:43 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Goh, dat klinkt eigenlijk best heel verstandig k_man! Wordt dat veel toegepast?
Nee, zo uitgebreid gebeurt het mondjesmaat en alleen bij hele grote projecten. Je moet er namelijk heel veel energie in steken, bijv om als opdrachtgever een heel gedetailleerd PvE te schrijven met alle kwaliteitsniveaus (wat wordt bijv gezien als 'goede' schoonmaak? dat moet je definiëren). Bij kleinere projecten weegt de extra inspanning niet op tegen het resultaat.
pi_98809000
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:18 schreef Fogel het volgende:
Indien je alles volgens de geldende regels bouwt, is het dan toch de fout van de aannemer, of mogen ze dan extra factureren voor "extraordinair onderhoud"?
Je bedoelt wanneer een aannemer een weg aanlegt - volgens alle wettelijke regels en volgens de specificaties van de opdrachtgever - en de weg blijkt toch niet goed te zijn? Hmm, normaal gesproken zou ik zeggen dat je de aannemer dan niks te verwijten valt. Of je zou moeten stellen dat er overduidelijke fouten in de eisen zaten, die opgemerkt hadden moeten worden door elke aannemer die z'n vak verstaat.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 10:24:49 #21
45833 crew  Fogel
pi_98809333
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2011 10:11 schreef k_man het volgende:

[..]

Je bedoelt wanneer een aannemer een weg aanlegt - volgens alle wettelijke regels en volgens de specificaties van de opdrachtgever - en de weg blijkt toch niet goed te zijn? Hmm, normaal gesproken zou ik zeggen dat je de aannemer dan niks te verwijten valt. Of je zou moeten stellen dat er overduidelijke fouten in de eisen zaten, die opgemerkt hadden moeten worden door elke aannemer die z'n vak verstaat.
Inderdaad. Als je alles volgens de wet en geldende regels bouwt, is je weg kapot als er een keer een langere en/of strengere vorstperiode is dan normaal. De oplossing is simpel: ca 1 meter extra stenen onder het wegdek, maar dat is volgens de geldende eisen niet zo. Soms duurt het 10 jaar voordat de weg begint te "golven", soms al na 1 winter.
Ik weet niet of het goedkoper is om gemiddeld eens in de 10 jaar een weg te repareren of om het gewoon meteen goed te doen. Het is nu niet zo dat er te weinig geld is in dit land, en stenen zijn ook niet bepaald schaars... alleen de infrastructuur is hopeloos. Zoals ik al in het Noorwegen topic zeg zijn enkele hoofdwegen niets anders dan geasfalteerde paardenwegen die al van oudsher op die plekken liggen.
Ik ben zelf meer voor de strategie: pak een lineaal, leg die tussen twee steden op de kaart neer, trek een streep en maak alleen kleine omwegen waar het daadwerkelijk nodig is om dat te doen. Uiteraard kost dat initieel meer, maar ik denk dat het in de loop van enkele decennia terugverdiend is aan alle tijdswinst en (waarschijnlijk) minder kosten wegens ongevallen.
Maargoed, da's niet mijn vakgebied. Ik zorg er wel voor dat er meer mensen door een ziekenhuis kunnen stromen omdat de ziekenhuisinfrastructuur (incl personeel) meer effectief gebruikt worden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  FOK!fotograaf woensdag 29 juni 2011 @ 18:30:53 #22
73911 ultra_ivo
pi_98830049
Die lineaalstreep wegen zijn de wegen die ik steeds probeer te vermijden. Volgen niet de natuurlijke gang van het landschap. En liggen vaak te ver weg van elke beschaving. Krijg je dus problemen als je onderweg iets nodig hebt. Het duurt extreem lang voordat er nieuwe dorpen aan zo'n nieuwe, onnatuurlijke, weg ontstaan.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 20:46:22 #23
45833 crew  Fogel
pi_98836078
Als je ergens snel wil zijn is zo'n lineaalstreep erg handig. Maar helaas bestaan dat soort wegen hier gewoon niet. Als ze zouden komen zou het een welkome aanvulling zijn op het bestaande wegennet alwaar de toeristen langzaam met hun caravans kunnen rijden (ja, mijn jaarlijkse zomerfrustratie begint weer op te komen) :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_98836382
Hier in Zweden zijn de hoofdwegen, de snelwegen over het algemeen erg redelijk, zeker in de dichtbevolkte gebieden onder Stockholm. hoe meer naar het noorden, hoe weiniger mensen, hoe minder goed de weg, maar toch zijn ze best okay, wat ik er van gezien heb.

Waar ik me erg aan erger hier zijn de fietspaden/wandelpaden, die worden weinig onderhouden en zijn een grote kater hier en daar. En in de winter worden weinig paden schoongemaakt...
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:08:48 #25
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98837445
De wegen in Jersey zijn allemaal super. Veel geld en een mild klimaat maken het dan ook makkelijk.

In mijn buurt in London is een zandweg. Het voelt zelfs een beetje platteland, maar het is juist een van de duurste straten van de buurt!
reset
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')