abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 juni 2011 @ 23:02:37 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_98698688


Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Boks-Chick zondag 26 juni 2011 @ 23:48:43 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_98701018
Sorry, had niet gezien dat ik de lapo had :@
lolwut
pi_98712392
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom.
Mijn gebruikte excel is 2007 taal nederlands.
Ik heb als basis de formulie:

AANTAL.ALS(blad1!D2:D5000;A2)

Dit geeft keurig netjes het totaal dat de waarde die in A2 staat, voorkomt in kolom D van blad1.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar van dit totaal de regels weg te laten waarbij in kolom K de waarde "fout" staat. Oftewel alle cellen moeten opgeteld worden waarbij de waarde gelijk is aan A2 behalve als er in kolom K de waarde "fout" staat.

Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

Mijn grote vriend Google biedt ook geen antwoord

[ Bericht 9% gewijzigd door Etimm op 27-06-2011 11:55:05 ]
pi_98733493
Auto filter en dan waar waarde "fout" is niet aanvinken?
pi_98735678
Ik weet niet wat COUNTIFS in het Nederlands is...
SUMPRODUCT is SOMPRODUCT

=COUNTIFS(D2:D5000;A2;K2:K5000;"<>Fout")

of

=SUMPRODUCT(--(D2:D5000=A2);--(K2:K5000<>"Fout"))
pi_98824087
Meer uitleg over de fantastische eigenschappen van SUMPRODUCT:
http://www.xldynamic.com/source/xld.SUMPRODUCT.html
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_98917494
(Excel 2010, NL)

Vraagje:

Ik heb een bestand met daarin een aantal werkbladen. Het gaat erom om de aantallen verkopen en het aantal uren dat er gewerkt is, vast te leggen van een groep mensen.

Het eerste werkblad heeft alle dagen van de week vermeld staan en de namen van de mensen. Elke dag leveren zij een strook aan waarin ze aangeven wat ze verkocht hebben en hoeveel uren ze gewerkt hebben.
Die resultaten verwerken we in dat eerste werkblad.
Elke week heeft z'n eigen werkblad.

Een ander werkblad is die van de maand. Om die van de maand te vullen, gebruiken we de gegevens van de weken (voor het gemak: 4 weken is een maand).

Daarin gebruiken we dus formules die verwijzen naar de week-werkbladen. Het punt is: het gaat hier om een erg grote groep mensen en we leggen een stuk meer vast dan alleen de verkopen. Er is volgens mij een manier om de formules automatisch te laten aanpassen door te selecteren/kopiëren/whatever, maar ik weet niet hoe.

Dus als we van persoon A het gemiddelde aantal verkopen per uur willen weten, kan ik daar een relatief eenvoudige formule voor maken die verwijst naar de gegevens op de verschillende werkbladen van de weken.

Maar nu wil ik dus diezelfde formules hebben, maar dan voor persoon B. Is er een eenvoudige manier om automatisch die verwijzingen te laten kloppen?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_98947697
Ja, de functie heet verticaal.zoeken.

Zoekwaarde; te doorzoeken matrix; weer te geven kolom (met nummer); 0)

http://www.zowerktexcel.nl/functies/de-functie-verticaal-zoeken/

Succes!
pi_99011631
Je zou ook eens kunnen proberen met draaitabellen te werken, dan kun je uit de gegevens heel makkelijk dit soort overzichten maken.
Hier een start: http://www.zowerktexcel.nl/data/draaitabellen-een-inleiding/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 4 juli 2011 @ 16:42:02 #10
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_99026312
Ik heb een Word bestand met daarin een koppeling naar een Excel grafiek.

Word bestand: info.doc
Excel bestand met grafiek: grafiek.xls

Beide bestanden staan in directory X. In directory A t/m K staan ook bestanden met de naam grafiek.xls . Als ik info.doc in al die dirs copy, wil ik eigenlijk dat die de grafiek overneemt die in de desbetreffende dir staat. Hoe doe ik dat?

Als ik hem nu copy, blijft die namelijk een koppeling houden met C:\X\grafiek.xls, terwijl ik die dir dus "dynamisch" wil hebben.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  maandag 4 juli 2011 @ 17:01:10 #11
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_99027126
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 16:42 schreef yozd het volgende:
Ik heb een Word bestand met daarin een koppeling naar een Excel grafiek.

Word bestand: info.doc
Excel bestand met grafiek: grafiek.xls

Beide bestanden staan in directory X. In directory A t/m K staan ook bestanden met de naam grafiek.xls . Als ik info.doc in al die dirs copy, wil ik eigenlijk dat die de grafiek overneemt die in de desbetreffende dir staat. Hoe doe ik dat?

Als ik hem nu copy, blijft die namelijk een koppeling houden met C:\X\grafiek.xls, terwijl ik die dir dus "dynamisch" wil hebben.
Dan zal je ergens C:\X\grafiek.xls moeten vervangen door \grafiek.xls. Geen idee waar though..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_99069953
In het word document doe je "edit hyperlink" en daar verander je het adres in "grafiek.xls" dus zonder de map verwijzing.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_99070305
Is het mogelijk om met Excel 2010 het volgende te doen.
Ik wil met de muis over een cel gaan (cel met tekst ) en dan moet er een foto te voorschijn komen.
Weet iemand of dat mogelijk is en hoe pas ik dat toe?

Many thanx......!
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_99079438
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:35 schreef sloopkogel het volgende:
Is het mogelijk om met Excel 2010 het volgende te doen.
Ik wil met de muis over een cel gaan (cel met tekst ) en dan moet er een foto te voorschijn komen.
Weet iemand of dat mogelijk is en hoe pas ik dat toe?

Many thanx......!
http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=4456
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:22:02 #16
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_99103944
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 17:01 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan zal je ergens C:\X\grafiek.xls moeten vervangen door \grafiek.xls. Geen idee waar though..
Als ik Alt-F9 intik in het Word bestand kan je inderdaad het path veranderen, maar als ik daarna de koppeling bijwerk (Ctrl+A en daarna Ctrl+F9, dan vindt die de koppeling niet meer).

Maaaaaaar...

Nu iets heel vreemds wat ik heb ontdekt. Ik heb dus een grafiek uit een Excel bestand (grafiek.xls) gekopiëerd naar Word (info.docx) en een koppeling gemaakt.

Copy ik vervolgens de Docx en XLS bestanden naar een nieuwe map, dan klopt de koppeling niet meer (dwz, de koppeling naar de oude map is er nog).

Maak ik echter een doc bestand van het Word bestand (Word 97-2003 bestand), dan past die de link wel aan!

WTF? :?

In Word 2007 werkt het niet en in oudere Word versies wel!

-edit-

Op dit forum wordt exact hetzelfde probleem gepost: http://www.pcreview.co.uk(...)2007-a-t3738675.html . In 2003 kan je zonder problemen een "model" Word file met gelinkte Excel bestanden kopiëren naar een andere map. Word past dan zelf de link aan met het goede path (Alt+F9). In Word 2007 zijn de links broken. Iemand uit de thread heeft Microsoft gemaild en kreeg als antwoord dat Microsoft op de hoogte is van het probleem en de oplossing is inderdaad om je bestand op te slaan als een 97-2003 bestand. Beetje vreemd...

[ Bericht 20% gewijzigd door yozd op 06-07-2011 11:47:06 ]
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_99104699
Is bij mijn 2007 word niet zo. Als je link aanpast zoals ik zei gaat het bij mij wel goed.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:28:27 #18
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_99106361
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:43 schreef Deetch het volgende:
Is bij mijn 2007 word niet zo. Als je link aanpast zoals ik zei gaat het bij mij wel goed.
Ik kijk er waarschijnlijk overheen, maar ik vind die optie nergens?
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_99176837
Ik heb een lijst met verschillende soorten emailadressen, ik zou graag automatisch willen toevoegen welke provider het heeft (GMAIL, YAHOO,..) zodat ik gemakkelijk kan sorteren per provider.
op zoek naar iemand die handig is met proxies voor een kleine opdracht
pi_99177310
Een methode om een soort reguliere expressie te doen zodat je het woord achter de @ en net voor de laatste . kan selecteren
op zoek naar iemand die handig is met proxies voor een kleine opdracht
pi_99193916
Wat ik zoek is iets moeilijker dan een eenvoudige search functie...
op zoek naar iemand die handig is met proxies voor een kleine opdracht
pi_99197240
Nee hoor :p
Zal vanavondvoor je maken.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:06:38 #24
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_99198013
vbemail@blabla.com


keywords (in het NL)
vinden.alles()
links()
rechts()
^^
pi_99208533
Neuh alleen Vinden.Alles en Midden heb je nodig! Maar wel lange formule die ik niet wil uittypen op telefoon ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')