abonnement Unibet Coolblue
pi_98667115
Na de zomer ga ik in Leiden studeren, en wil daar ook graag lid worden van een studentenvereniging omdat ik hoorde dat het je studententijd onwijs verbeterd. Kan ik inkomen, daarom heb ik alvast wat research gedaan, ook op oa Fok! Maar kwam erachter dat vrijwel alles over studentenverenigingen in Leiden dateert uit 2004 of eerder..
Kan me goed voorstellen dat alles de afgelopen jaren onwijs verandert is, dus bij deze de vraag : welke studentenverenigingen kunnen jullie al dan niet adviseren?
Zelf lijkt Quintus mij onwijs leuk, aan te raden? En welke disputen dan wel of niet? En hoe zit het met de ontgroening? Begreep ik het goed dat je eerst een paar weken gewoon leuk hebt om de vereniging en de disputen te leren en dat je dan een paar maanden lang dispuutsontgroening hebt?

Thanks alvast!
pi_98670741
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 01:38 schreef Rorii het volgende:
Na de zomer ga ik in Leiden studeren, en wil daar ook graag lid worden van een studentenvereniging omdat ik hoorde dat het je studententijd onwijs verbeterd. Kan ik inkomen, daarom heb ik alvast wat research gedaan, ook op oa Fok! Maar kwam erachter dat vrijwel alles over studentenverenigingen in Leiden dateert uit 2004 of eerder..
Kan me goed voorstellen dat alles de afgelopen jaren onwijs verandert is, dus bij deze de vraag : welke studentenverenigingen kunnen jullie al dan niet adviseren?
Zelf lijkt Quintus mij onwijs leuk, aan te raden? En welke disputen dan wel of niet? En hoe zit het met de ontgroening? Begreep ik het goed dat je eerst een paar weken gewoon leuk hebt om de vereniging en de disputen te leren en dat je dan een paar maanden lang dispuutsontgroening hebt?

Thanks alvast!
Bij Quintus heb je plusminus 9 dagen dispuutsontgroening.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_98672618
Ga de EL CID lopen. Dan ga je bij alle studentenverenigingen langs en kun je zien welke het beste bij jou past!
  zondag 26 juni 2011 @ 14:03:06 #4
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_98676709
Doorgaans kan je je dispuut trouwens niet uitkiezen maar moet je er voor uitgenodigd worden. Dat kun je natuurlijk wel afdwingen tijdens zo'n kennismaking :)
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 26 juni 2011 @ 14:07:26 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98676886
Het is meer een kwestie van doen, sfeer proeven en afgaan op wat jij gevoelsmatig leuk vindt dan er heel lang over na proberen te denken. Komt dan uiteindelijk wel goed.

Zaken zoals precieze duur van de ontgroening of kosten van de introductietijd (20 euro vs 40 euro) zijn allemaal niet bijster relevant. Gaat om de jaren erna en niet om de eerste paar weken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 26 juni 2011 @ 14:47:03 #6
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_98678307
Het enige wat de buitenwereld van Leiden kent is Minerva. Klopt dat?
pi_98680593
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 14:47 schreef galtfactory het volgende:
Het enige wat de buitenwereld van Leiden kent is Minerva. Klopt dat?
Het kan best kloppen dat dat het enige is wat de buitenwereld van Leiden kent, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet ;)

Er zijn nog zat andere verenigingen hoor. Het andere uiterste is Catena (voor de alternatievelingen)
pi_98761526
Was inderdaad al van plan El Cid te lopen! Maar omdat ik het idee heb dat alles daar waarschijnlijk tausend keer mooier lijkt dan in t echt vroeg ik me af of jullie geen impressies hadden over Quintus dan wel andere verenigingen?
Ach, misschien ben ik ook wel iemand die dat soort dingen allemaal al veel te veel van tevoren wil weten :P Maar toch!

@galtfactory ik kende zelfs minerva niet.. Gelukkig maakt google een hoop goed ;)
  dinsdag 28 juni 2011 @ 12:52:05 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98761783
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:45 schreef Rorii het volgende:
Was inderdaad al van plan El Cid te lopen! Maar omdat ik het idee heb dat alles daar waarschijnlijk tausend keer mooier lijkt dan in t echt vroeg ik me af of jullie geen impressies hadden over Quintus dan wel andere verenigingen?
Ach, misschien ben ik ook wel iemand die dat soort dingen allemaal al veel te veel van tevoren wil weten :P Maar toch!

@galtfactory ik kende zelfs minerva niet.. Gelukkig maakt google een hoop goed ;)
Quintus is samen met Augustinus een prima club. Als je Minerva nog niet kende denk ik niet dat het je ding is.

Ik zou de hele kleine verenigingen laten schieten. Leiden is toch wel een stad waar een deel van het studentenleven rondom de huizen en verenigingen draait. De grote drie (of vier) bieden dan meer mogelijkheden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:29:29 #10
299894 love_sharon
Everybody wants a thrill
pi_98816032
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:45 schreef Rorii het volgende:
Was inderdaad al van plan El Cid te lopen! Maar omdat ik het idee heb dat alles daar waarschijnlijk tausend keer mooier lijkt dan in t echt vroeg ik me af of jullie geen impressies hadden over Quintus dan wel andere verenigingen?
Ach, misschien ben ik ook wel iemand die dat soort dingen allemaal al veel te veel van tevoren wil weten :P Maar toch!

@galtfactory ik kende zelfs minerva niet.. Gelukkig maakt google een hoop goed ;)
Ik ben zelf lid bij Quintus en het heeft voor en nadelen. Waarom ik voor Quintus heb gekozen is omdat het niet zo groot is als bijv Minerva en Augustinus maar het wel meetelt en erg actief is. Voordeel van Augustinus is dat ze meer feestjes hebben met de hele vereniging (elke vrijdag dixo) en Quintus maar 1x per maand een soort dixo heeft. Iedere vereniging heeft natuurlijk zijn eigen feesten nog (Quintus bijv toga feest die altijd wordt georganiseert door een dispuut) en nog een aantal van zulke feesten. Bij Quintus kom je dus in een dispuut met verschillende jaren. Wat ik zelf een nadeel vond is dat elk dispuut al natuurlijk heel erg zijn eigen visie en reputatie heeft en je moet daar wel bij willen/kunnen passen. Bij cordialen beslis je zelf hoe je als groep naar buiten komt omdat je samen begint. Toch is een dispuut wel weer erg gezellig je hebt een grotere groep dan wanneer je in een cordiaal zit en al veel mensen die al helemaal in het studentenleven zitten.
Qua actief zijn heb ik zelf het idee en hoor ik ook wel eens van andere dat Quintus standaard meer tijd vraagt maar als je het zelf wilt kan Augustinus ook heel actief zijn doordat je bijv bij een gezelschap gaat of elke maandag op de club gaat borrelen met je cordiaal en vaak naar de dixo's gaat. Voor mij was de sfeer tijdens de el-cid op de verenigingen bepalend :)
Je hebt bij bijna alle verenigingen een werkweek en een kenningsmakingsweek. Tijdens de werkweek ben je op een andere locatie waar je met alle nieuwe sjaarsen (eerstejaars) bij elkaar slaapt en vijf dagen werkt. Ik heb bijvoorbeeld moeten schoonmaken met een hele boel andere (wat best gezellig kan zijn doordat iedereen in dezelfde situatie zit en je elkaar heel goed leert kennen). Over het algemeen wordt de kmt van Quintus zwaarder gevonden dan die van Augustinus en dan zeker de ontrgroening van de dispuut (bij een dispuut ontgroening moet je denken aan andersmans afwas doen/klusjes opknappen, geen vernederingen ook al zijn de ontgroeningen van de mannendispute wel heel anders dan de vrouwendisputen). Maar ik zou niet je keuze laten bepalen door de verschillen tijdens de kmt maar door waar je je het fijnst voelt.
Als je nog iets wilt weten zal ik je graag proberen te helpen :)
pi_98819300
In een andere draad werd geopperd dat het lid zijn van een studentenvereniging (Minerva werd genoemd) voor afgestudeerden in rechten zou helpen om bepaalde banen te krijgen (opleidingsplaats advocatuur bijv.). Hoe serieus moet je dat nemen? Helpt het lid zijn van zo'n vereniging nu echt om gemakkelijker een bepaalde baan te krijgen omdat wat mensen (ouderejaarsstudenten bijv. die daar al werken) je hebben leren kennen? Zo ja, hoe?

quote:
Als je Minerva nog niet kende denk ik niet dat het je ding is.
Omdat zo'n beetje alle mensen die uit een bepaald milieu (in mijn regio noemen ze dat kak) komen Minerva kennen en mensen die niet uit dat milieu komen zich niet thuis zouden voelen bij Minerva?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 juni 2011 @ 14:52:16 #12
299894 love_sharon
Everybody wants a thrill
pi_98819624
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In een andere draad werd geopperd dat het lid zijn van een studentenvereniging (Minerva werd genoemd) voor afgestudeerden in rechten zou helpen om bepaalde banen te krijgen (opleidingsplaats advocatuur bijv.). Hoe serieus moet je dat nemen? Helpt het lid zijn van zo'n vereniging nu echt om gemakkelijker een bepaalde baan te krijgen omdat wat mensen (ouderejaarsstudenten bijv. die daar al werken) je hebben leren kennen? Zo ja, hoe?

[..]

Omdat zo'n beetje alle mensen die uit een bepaald milieu (in mijn regio noemen ze dat kak) komen Minerva kennen en mensen die niet uit dat milieu komen zich niet thuis zouden voelen bij Minerva?
Het kan zeker helpen. Een dispuutgenootje heeft haar stage bij een advocatenbureau geregeld via een oud dispuutgenootje die daar werkt. Altijd handig om verschillende contacten te hebben. Vaak zijn de banden met oud-leden erg goed (wij hebben bijvoorbeeld 1x per jaar een dag voor oud-leden en vaak op speciale dagen komen er ook wel wat oud-leden). Van wat ik heb gehoord kan Minerva erg goed voor de latere loopbaan zijn maar dan geldt voornamelijk voor de prominentere leden, dus als je bij de 'beste' jaarclubs hoort. Ook komen er geregeld oud-leden daar lezingen houden die nu succesvol zijn zoals artsen/advocaten enz. Er is zelfs studiebegeleiding als het nodig is. Daar tegen over staan weer veel veprlichtingen en een vereniging als Minerva moet echt net bij je passen.
pi_98820762
Wat ik hoor is dat Minerva zo goed is voor banen omdat die mensen daar gewoon allemaal ontzettend goed (leren) netwerken en ze ook goede relaties onderhouden met oud-leden en daar allerlei dingen mee doen, in tegenstelling tot b.v. Quintus.
Er stond volgens mij een aantal weken geleden ook nog iets in de Mare over netwerken en Quintus :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_98912941
Je hoeft echt niet per se lid te worden van een corps zoals Minerva voor het 'netwerken'. Dat heb je bij elke studentenvereniging. Natuurlijk helpt het wel mee als het een vereniging is met veel (actieve) reünisten, die nog nauwe banden onderhouden met hun vereniging dan wel dispuut. Waar je bij Minerva alleen een jaarclub hebt (~16 man/vrouw) en als je leuk (lees: prominent) genoeg bent een verband en huis, heb je bij verenigingen die disputen kennen - zoals bijvoorbeeld Quintus - een doorlopende aanwas van nieuwe leden. Voorbeeld: Dispuut A bestaat 40 jaar, en heeft in die periode jaarlijks gemiddeld 8 sjaarzen aangenomen. Het dispuut kent dan een (oud-)ledenbestand van 320 man. Dit betekent dat je via reünisten vaak snel een bijbaan of stage kunt regelen. Natuurlijk zullen ze niet allemaal een 'dispuutshart' meer hebben, maar je zult een groot deel van hen tegenkomen op reünistenborrels/lustrumgala's etc.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:27:28 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98914295
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In een andere draad werd geopperd dat het lid zijn van een studentenvereniging (Minerva werd genoemd) voor afgestudeerden in rechten zou helpen om bepaalde banen te krijgen (opleidingsplaats advocatuur bijv.). Hoe serieus moet je dat nemen? Helpt het lid zijn van zo'n vereniging nu echt om gemakkelijker een bepaalde baan te krijgen omdat wat mensen (ouderejaarsstudenten bijv. die daar al werken) je hebben leren kennen? Zo ja, hoe?
Om daar toch maar even mee te beginnen: het domste wat je kan doen is bij het corps gaan omdat je dan denkt dat het je makkelijk aan vrienden, banen, huizen en een lekker wijf met veel geld of grote tieten helpt. Natuurlijk doet dat het uiteindelijk allemaal wel, maar dat is - hoe gek het ook klinkt - bijzaak. Meer een gevolg van de bijhorende cultuur en levensinstelling dan een gegarandeerd middel tot.

Dit gaat ook op voor 'het netwerken'. Bij grote corporale vereniging leer je letterlijk honderden/duizenden mensen kennen. Gewoon omdat je op elkaars feesten en borrels komt, elkaar 2x per week op sociëteit ziet en reünisten je om de haverklap uitnodigen voor een borrel, diner of opening van iets. Het is een bepaald slag mens (ambitieus, bemiddeld, gedreven en hoger opgeleid) dat binnen bepaalde kringen beweegt, maar qua studie achtergrond ook heel erg divers (van geneeskunde en rechten tot aan politicologie en natuurkunde) is. Je Iphone zit dus niet alleen vol met nummers van je medestudenten, maar ook van mensen die iets interessants doen in andere gebieden.

Zonder dat je het door hebt bouw je dus een 'netwerk' op. Dat kan zeker helpen bij het vinden van een interessante uitdaging na het afronden van je master of als je opzoek bent naar een leuke stage voor in het buitenland. Dat gaat echter allemaal heel erg vanzelf. Wat je bijvoorbeeld merkt is dat de meeste die goed liggen in de vereniging uiteindelijk ook ergens goed terecht komen in het maatschappelijke leven. Het vloeit allemaal heel geleidelijk door.

Sommige verenigingen staan er om bekend om binnen bepaalde sectoren meer mensen te 'leveren'. Dat gaat dan vaak om de bekendere leden (premiers, bekende advocaten en dokters.. dat soort dingen) maar het is niet zo dat je als rechten student beter in Leiden lid kan worden en als geneeskunde student beter in Amsterdam.. Dat is meer toeval.
quote:
Omdat zo'n beetje alle mensen die uit een bepaald milieu (in mijn regio noemen ze dat kak) komen Minerva kennen en mensen die niet uit dat milieu komen zich niet thuis zouden voelen bij Minerva?
Minerva kent een vrij uitgesproken cultuur. Dat is erg leuk, maar je moet daar binnen in wel een beetje bekend zijn wil je op je plek voelen. Voordat je lid wordt helpt het heel erg als je al wat mensen kent via hockey(toernooien), het stedelijk gymnasium, zeilen, huizen, familie en dat soort dingen. Ga je er 'blind in' dan kan het voorkomen dat je in het begin (bij het vormen van jaarclubs en huizen) aansluiting mist. Dan val je een beetje buiten de boot en dat heeft zo zijn gevolgen. Als je in een veegclubje terecht komt gevuld met idioten en zonder een echte basis zoals huizen en commissies.. Ja.. dan is het niet zo'n groot feest als je vader je misschien verteld had dat het zou worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:41:09 #16
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_98921964
Goeiste post Ryon.

Hockey :')
AFC AJAX
  vrijdag 1 juli 2011 @ 23:35:40 #17
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_98933178
Ryon, jouw uitleg is verhelderend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98934331
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 16:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Om daar toch maar even mee te beginnen: het domste wat je kan doen is bij het corps gaan omdat je dan denkt dat het je makkelijk aan vrienden, banen, huizen en een lekker wijf met veel geld of grote tieten helpt. Natuurlijk doet dat het uiteindelijk allemaal wel, maar dat is - hoe gek het ook klinkt - bijzaak. Meer een gevolg van de bijhorende cultuur en levensinstelling dan een gegarandeerd middel tot.
Wat is voor jou de reden om lid te worden, als ik vragen mag?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_99285389
Je kunt natuurlijk net als ik ook gaan roeien, in Leiden heb je dan de keuze tussen Njord en Asopos. Beiden gezelligheid en sport, ik ben er blij mee. Zelf zit ik bij Njord, maar je moet voor jezelf in de El Cid bepalen waar jij je het beste voelt denk ik... ;)

pi_99287365
Gewoon de El Cid week lopen, bij alle verenigingen langsgaan, en dan heb je vanzelf wel ineens dat 'goede gevoel' bij een vereniging. En dan word je daar lid. Klaar. Het domste wat je kan doen is wel het overanalyseren van welke vereniging je later het meest profijt hebt in termen van baan/salaris/netwerk. Het doel moet zijn een leuke studententijd te hebben.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')