abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:29:27 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_98609190
Wat is schizofrenie?

Schizofrenie is een ziekte van (bepaalde delen van) de hersenen waarbij gebleken is dat iemand psychotisch (wat is psychose) kan worden en niet meer goed kan functioneren. Met 'niet goed meer functioneren' wordt bedoeld dat iemand minstens een half jaar minder goed functioneert dan men op grond van z'n talenten, opvoeding, opleiding en kansen zou mogen verwachten. Men spreekt van: "een knik in de levenslijn".
Voor het functioneren geldt dat men de situatie moet kunnen vergelijken met vroeger.
Psychotisch is men als men, gedurende een maand, door verstoring van de waarneming (hallucinaties), het denken (verstoorde gedachtegang en wanen) en/of het gedrag (schokkerige bewegingen, zich terugtrekken, verwaarlozing), het contact met de realiteit (ten dele) verliest.
Hallucinaties zijn waarnemingen zonder dat de zintuigen geprikkeld worden en komen het meeste voor in de vorm van een stem of meerdere stemmen die vaak commentaar geven op wat degene die hallucineert net denkt of aan het doen is. Hallucinaties kunnen ook de andere zintuigen betreffen, zoals de reuk, de smaak, de tast-/aanrakingszin en het gezichtsvermogen. Vaak ziet men wel aan iemand of hij of zij hallucineert. Familieleden merken dat iemand zit te luisteren naar iets dat zij niet kunnen horen.

Verstoorde gedachtegang blijkt direct wanneer we iemand niet meer kunnen volgen omdat wat gezegd wordt onlogisch is, onsamenhangend of verward. Het is een heel nare ervaring om te merken dat op deze manier geen echt contact meer mogelijk is.
Wanen zijn denkbeelden of overtuigingen die onjuist zijn. Iemand is er bijvoorbeeld van overtuigd dat hij of zij afgeluisterd wordt door de televisie of dat de dingen die men op de televisie ziet een speciale boodschap voor betrokkene inhouden.

Verstoorde bewegingen worden vaak ervaren als bewegingen die door iemand anders gedaan worden. Soms is er verminderde beweging, tot volledige stilstand toe. De patiënt heeft er meestal geen verklaring voor en als als hij die wel heeft, dan zien we de verstoorde gedachten: "buitenaardse krachten hebben chips in mijn hersenen geplaatst waardoor zij precies weten wat ik denk en waardoor zij mij kunnen bewegen."

Bij verstoord sociaal gedrag leeft de patiënt vaak teruggetrokken en dreigt men sociaal geïsoleerd te raken. Ook zelfverwaarlozing en vervuiling zou je hier onder kunnen rekenen. Zwerven over straat, in zichzelf lopen te praten of juist zomaar tegen iemand beginnen te schreeuwen is ook verstoord sociaal gedrag. Voor familieleden en vrienden is het meestal snel duidelijk of iemand "verstoord" gedrag heeft.

Om goed in kaart te brengen om welke ziekteverschijnselen (symptomen) het gaat onderscheidt men zgn. positieve en negatieve symptomen.

Positieve symptomen zijn verschijnselen die aanwezig zijn en er niet horen te zijn, de psychotische verschijnselen zoals:

• wanen
• hallucinaties
• vreemd gedrag

Negatieve symptomen zijn verschijnselen die ontbreken waar ze wel zouden moeten zijn. Hieronder vallen:

• geen of weinig gevoelsmatige betrokkenheid (afgevlakt affect, apathie)
• geen spontane deelname aan een gesprek (apathie)
• geen of weinig vermogen om initiatieven te nemen (avolitie, apathie)
• weinig wilskracht/doorzettingsvermogen (apathie)
• onvermogen om ergens plezier aan te beleven (anhedonie, apathie)
• geen of weinig deelname aan sociale interacties (apathie)
• weinig aandacht en concentratievermogen

Negatieve symptomen kunnen aan een eerste psychose vooraf gaan. Ze worden dan vaak niet herkend als symptomen van schizofrenie. De diagnose "schizofrenie" kan pas worden gesteld als er een psychotische episode van een maand (geweest) is en iemand minstens een half jaar minder goed kan functioneren.

Bron: http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/schizofrenie.php

[ Bericht 0% gewijzigd door Madame_Paon op 24-06-2011 15:51:38 ]
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_98610263
Interessant onderwerp!

Wat ik me altijd afvraag (heb geen psychologie gestudeerd) is:
Wat nou als zij niet gek zijn, maar wij?

Althans, beperkt in de mate waarin wij bepaalde signalen kunnen ontvangen. Dat die signalen (stemmen, hallucinaties) wel degelijk echt zijn, maar dat wij ze niet kunnen waarnemen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 16:02:31 #3
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_98610744
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:54 schreef David1979 het volgende:
Interessant onderwerp!

Wat ik me altijd afvraag (heb geen psychologie gestudeerd) is:
Wat nou als zij niet gek zijn, maar wij?

Althans, beperkt in de mate waarin wij bepaalde signalen kunnen ontvangen. Dat die signalen (stemmen, hallucinaties) wel degelijk echt zijn, maar dat wij ze niet kunnen waarnemen.
Ehhmm ... nee.
Het komt door foute verbindingen en een teveel aan bepaalde stofjes in de hersenen waardoor mensen dingen horen/zien/voelen/proeven/ruiken die er niet zijn.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_98622981
Ah, een nieuw topic.

Vandaag was ik de muziek even zat. Dus maar een schietspel gespeeld. Goede afleiding.

Net weer de Ring des Nibelungen aangezet. De komende weken is het mijn doel deze opera volledig te begrijpen.

pi_98634313
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:54 schreef David1979 het volgende:
Interessant onderwerp!

Wat ik me altijd afvraag (heb geen psychologie gestudeerd) is:
Wat nou als zij niet gek zijn, maar wij?

Althans, beperkt in de mate waarin wij bepaalde signalen kunnen ontvangen. Dat die signalen (stemmen, hallucinaties) wel degelijk echt zijn, maar dat wij ze niet kunnen waarnemen.
Dan zouden (een hoop) psychotische mensen dezelfde waan moeten hebben. Elke waan is anders. Daarnaast hoeft het niet altijd een zintuiglijke waarneming te zijn die verstoord is. Het kunnen ook gedachten zijn die niet kloppen (bijvoorbeeld overtuigd zijn dat je geadopteerd bent, overtuigd dat de Franse geheime dienst een complot tegen je smeed, etc.). In die gevallen kloppen de waarnemingen vaak wel, maar de verbanden en conclusies die hieruit getrokken worden zijn niet realistisch.
Extremistisch gematigd.
pi_98635612
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 16:02 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Ehhmm ... nee.
Het komt door foute verbindingen en een teveel aan bepaalde stofjes in de hersenen waardoor mensen dingen horen/zien/voelen/proeven/ruiken die er niet zijn.
Ja, dat zeg jij. Maar wie bepaalt dat die verbindingen fout zijn? Misschien horen ze juist zo te zijn om alles te kunnen bevatten en werkt het bij 'normale' mensen niet om ze te beschermen tegen allerlei invloeden.,,

Jij ziet 1/3 waar je kussen uit bestaat ook niet, want als dat wel zo zou zijn doe je geen oog dicht, maar ze zijn er toch echt.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-belangrijk-is.dhtml
pi_98635835
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 00:54 schreef P8 het volgende:

[..]

Dan zouden (een hoop) psychotische mensen dezelfde waan moeten hebben. Elke waan is anders. Daarnaast hoeft het niet altijd een zintuiglijke waarneming te zijn die verstoord is. Het kunnen ook gedachten zijn die niet kloppen (bijvoorbeeld overtuigd zijn dat je geadopteerd bent, overtuigd dat de Franse geheime dienst een complot tegen je smeed, etc.). In die gevallen kloppen de waarnemingen vaak wel, maar de verbanden en conclusies die hieruit getrokken worden zijn niet realistisch.
Hoezo? Als ik over straat loop zie ik andere dingen dan wanneer jij over straat loopt...wij hebben dus ook niet hetzelfde beeld/waan

Realistisch? Wat is reeël? Een beeld van de werkelijkheid zoals wij die met onze beperkte zintuigen kunnen waarnemen...
  zaterdag 25 juni 2011 @ 02:25:09 #8
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_98636511
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 01:32 schreef David1979 het volgende:

[..]

Ja, dat zeg jij. Maar wie bepaalt dat die verbindingen fout zijn? Misschien horen ze juist zo te zijn om alles te kunnen bevatten en werkt het bij 'normale' mensen niet om ze te beschermen tegen allerlei invloeden.,,

Jij ziet 1/3 waar je kussen uit bestaat ook niet, want als dat wel zo zou zijn doe je geen oog dicht, maar ze zijn er toch echt.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-belangrijk-is.dhtml
Nee, dat zeggen wetenschappers.
Ik raad je aan om hier eerst maar een iets over op te zoeken, voordat je dat soort dingen gaat beweren.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_98639108
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 02:25 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Nee, dat zeggen wetenschappers.
Ik raad je aan om hier eerst maar een iets over op te zoeken, voordat je dat soort dingen gaat beweren.
Is schizofrenie c.q. psychoses iets wat altijd 'herkent' wordt door bijv. omstanders of diegene die het overkomt?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_98639655
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:15 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Is schizofrenie c.q. psychoses iets wat altijd 'herkent' wordt door bijv. omstanders of diegene die het overkomt?
Voor degene die voor de 1ste keer in een psychose raakt, daarvan kan ik me voorstellen dat hij/zij dit niet herkent. Het zal voor de omgeving ook vaker/eerst als raar/gek gedrag gezien worden en men neemt afstand of wordt boos op die persoon etc.
Een psychiater zal uiteindelijk vaststellen of hij/zij psychotisch is ja of nee.

Ik denk wel dat wanneer de omgeving weet van de psychoses, de volgende episodes sneller herkent kunnen worden, waardoor sneller ingegrepen kan worden, dus niet pas wanneer men al diep in de psychose zit.
pi_98639886
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:53 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Voor degene die voor de 1ste keer in een psychose raakt, daarvan kan ik me voorstellen dat hij/zij dit niet herkent. Het zal voor de omgeving ook vaker/eerst als raar/gek gedrag gezien worden en men neemt afstand of wordt boos op die persoon etc.
Een psychiater zal uiteindelijk vaststellen of hij/zij psychotisch is ja of nee.

Ik denk wel dat wanneer de omgeving weet van de psychoses, de volgende episodes sneller herkent kunnen worden, waardoor sneller ingegrepen kan worden, dus niet pas wanneer men al diep in de psychose zit.
Ok dank je. Op internet is er geen eenduidig antwoord. Psychoses kunnen varieren van enkele uren/dagen tot zelfs een geruime tijd. Ik heb zelfs begrepen dat het een half jaar of langer kan duren?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_98640526
Dat is ook de reden dat het alles zo complex maakt.

Maar zodra men weet dat men behept is met psychoses, is je levenswijzen omdraaien soms wel 180 graden de redding voor jezelf, hoe moeilijk die keuze ook, maar ga het proberen te zien als Geen andere keuze hebben.

Het is imo de meest kwetsbare groep mensen hun/het gedrag is zo niet in-passend in het dagelijkse leven en vallen zo buiten de boot. Nou ja, ik lijk wel een preekster momenteel sorry daarvoor.

Ik hoop dat er ooit op medisch gebied iets ontwikkeld wordt waardoor deze manier van moeten leven tot de geschiedenis gaat behoren....tot die tijd, vertrouw er op dat hulpverlening jou ook echt helpt en dan bedoel ik vooral de ambulante zorg. De klinieken zijn plaatsen waar je niet wilt zijn, dus probeer dat te voorkomen door aan de bel te trekken bij je behandelaar bij twijfel.
Zorg dat er een signaleringplan is waar ieder zich aan moet houden, iig de niet zieke ;)
pi_98642665
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 02:25 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Nee, dat zeggen wetenschappers.
Ik raad je aan om hier eerst maar een iets over op te zoeken, voordat je dat soort dingen gaat beweren.
Ik beweer niets, vroeg het me alleen af. Vond het wel een aardige filosofie.

Begrijp ook wel dat de huidige wetenschap iets anders zegt, maar die wetenschap is gebaseerd op hersenonderzoek van 'normale' mensen. En dat brengt me weer bij het punt: Wie bepaalt wat normaal is?

Het is logisch om te veronderstellen dat als je bij 99 op de 100 mensen eenzelfde werking van de hersenen constateert dat dat dan normaal is. Wij zien het zo, dus het is zo! Maar is dat terecht?

Maar dit is denk ik meer iets voor een filosofisch forum, zal jullie hier verder niet mee vermoeien...
pi_98652335
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 01:44 schreef David1979 het volgende:

[..]

Hoezo? Als ik over straat loop zie ik andere dingen dan wanneer jij over straat loopt...wij hebben dus ook niet hetzelfde beeld/waan

Realistisch? Wat is reeël? Een beeld van de werkelijkheid zoals wij die met onze beperkte zintuigen kunnen waarnemen...
Je betrekt er nu onterecht een filosofie bij. Dat jij deels andere dingen waarneemt dan ik in dezelfde straat is logisch. Dat betekent niet dat we allebei een waan hebben. Als ik iets waarneem en ik wijs jou daarop, dan neem jij hetzelfde waar. Desnoods kan een apparaat het ook waarnemen, als bijvoorbeeld jouw ogen een stuk slechter zijn.
Iemand die in een psychose zit, kan dingen zien die niets of niemand anders kan waarnemen, ook niet persoon 2 die in een psychose zit. Alleen daaruit valt al te concluderen dat het probleem niet zintuiglijk is, maar in de hersenen schuilt.

En nogmaals: Hallucinaties (voor elk zintuig) zijn niet symptomen die bij iedere schizofreen zullen voorkomen. Vaker kenmerkt schizofrenie zich door waanideeën zoals achterdocht.

De vraag wat normaal is en wie dat bepaalt is verder niet relevant imho. Een psychose krijgen is vrij normaal, maar dat betekent niet dat een willekeurige psychose zich baseert op een waarheid die objectiever is dan de waarheid die "de wetenschap" hanteert. Integendeel.
Extremistisch gematigd.
pi_98654476
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 18:20 schreef P8 het volgende:

[..]

Je betrekt er nu onterecht een filosofie bij. Dat jij deels andere dingen waarneemt dan ik in dezelfde straat is logisch. Dat betekent niet dat we allebei een waan hebben. Als ik iets waarneem en ik wijs jou daarop, dan neem jij hetzelfde waar. Desnoods kan een apparaat het ook waarnemen, als bijvoorbeeld jouw ogen een stuk slechter zijn.
Iemand die in een psychose zit, kan dingen zien die niets of niemand anders kan waarnemen, ook niet persoon 2 die in een psychose zit. Alleen daaruit valt al te concluderen dat het probleem niet zintuiglijk is, maar in de hersenen schuilt.

En nogmaals: Hallucinaties (voor elk zintuig) zijn niet symptomen die bij iedere schizofreen zullen voorkomen. Vaker kenmerkt schizofrenie zich door waanideeën zoals achterdocht.

De vraag wat normaal is en wie dat bepaalt is verder niet relevant imho. Een psychose krijgen is vrij normaal, maar dat betekent niet dat een willekeurige psychose zich baseert op een waarheid die objectiever is dan de waarheid die "de wetenschap" hanteert. Integendeel.
Daar kan ik wat mee.

Valt het ook onder een psychose dat iemand bijv onvolgbare redeneringen aan elkaar knoopt? (en dan niet alleen redeneringen die ik niet kan volgen, maar niemand kan volgen).

Of anders; dat zo iemand een gesprek met je heeft en maanden later dat gesprek op belangrijke punten zich heel anders herinnert? Alsof er een heel ander gesprek is gevoerd?

[ Bericht 5% gewijzigd door Wanderingwhy op 25-06-2011 19:45:10 ]
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_98672919
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 19:37 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Daar kan ik wat mee.

Valt het ook onder een psychose dat iemand bijv onvolgbare redeneringen aan elkaar knoopt? (en dan niet alleen redeneringen die ik niet kan volgen, maar niemand kan volgen).
Typ het woord psychose eens in je zoekmachine en daar zul je antwoorden vinden op deze vraag.

quote:
Of anders; dat zo iemand een gesprek met je heeft en maanden later dat gesprek op belangrijke punten zich heel anders herinnert? Alsof er een heel ander gesprek is gevoerd?
Tja dit laatste is moeilijk te beantwoorden, ik bedoel dat heeft iedereen toch wel een keer dat gesprekken, voor de 1 andere emoties/herinneringen omhooghaalt dan bij de ander, of het bewust (lees schaamte) ontkent ook een mogelijkheid of het is iemand die manipulerend is qua persoonlijkheid. Maar het kan ook zijn dat degene niet meer herinnert wil worden aan die of dat "soort" van gesprekken het gaan/willen vermijden en daardoor een beetje om de "hete brij" gaan heendraaien.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:00:11 #17
327379 Wanderingwhy
Wanderingwhy
pi_98673248
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:46 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Typ het woord psychose eens in je zoekmachine en daar zul je antwoorden vinden op deze vraag.

[..]

Tja dit laatste is moeilijk te beantwoorden, ik bedoel dat heeft iedereen toch wel een keer dat gesprekken, voor de 1 andere emoties/herinneringen omhooghaalt dan bij de ander, of het bewust (lees schaamte) ontkent ook een mogelijkheid of het is iemand die manipulerend is qua persoonlijkheid. Maar het kan ook zijn dat degene niet meer herinnert wil worden aan die of dat "soort" van gesprekken het gaan/willen vermijden en daardoor een beetje om de "hete brij" gaan heendraaien.
Op psychose heb ik genoeg gezocht. Punt is dat je dan een waaier aan antwoorden krijgt. Zo kun je alles wel psychose gaan noemen ;) Daarom dat ik dat voorbeeld gaf. Er zitten op dit topic ook mensen met vakkennis, vandaar....

Wat betreft je tweede punt alle begrip. Laat ik zeggen dat zo'n opmerking als "ieder heeft zijn eigen waarheid" door mij wordt gezien als een rode lap. Natuurlijk kunt je iets anders interpreteren of andere nuances zien van persoon tot persoon.
Met jouw antwoord maak je het echter wel inzichtelijk waarom het anders herinnert kan worden. Dank daarvoor. :)
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_98674543
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:00 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Op psychose heb ik genoeg gezocht. Punt is dat je dan een waaier aan antwoorden krijgt. Zo kun je alles wel psychose gaan noemen ;) Daarom dat ik dat voorbeeld gaf. Er zitten op dit topic ook mensen met vakkennis, vandaar....
Daar heb je gelijk in :)

quote:
Wat betreft je tweede punt alle begrip. Laat ik zeggen dat zo'n opmerking als "ieder heeft zijn eigen waarheid" door mij wordt gezien als een rode lap. Natuurlijk kunt je iets anders interpreteren of andere nuances zien van persoon tot persoon.
Met jouw antwoord maak je het echter wel inzichtelijk waarom het anders herinnert kan worden. Dank daarvoor. :)
Graag gedaan.
Ik relativeer nogal vaak.....te vaak soms ook wel :@
pi_98702012
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 19:37 schreef Wanderingwhy het volgende:
Valt het ook onder een psychose dat iemand bijv onvolgbare redeneringen aan elkaar knoopt? (en dan niet alleen redeneringen die ik niet kan volgen, maar niemand kan volgen).

Of anders; dat zo iemand een gesprek met je heeft en maanden later dat gesprek op belangrijke punten zich heel anders herinnert? Alsof er een heel ander gesprek is gevoerd?
Als aanvulling op wat Clivia zegt: Onvolgbare redeneringen kunnen ook komen omdat jij niet intelligent genoeg bent, of omdat de ander zijn associaties niet uitlegt ;) Er kunnen honderd oorzaken zijn waarom persoon A persoon B niet kan volgen.

En belangrijke punten heel anders herinneren dan dat iemand anders dat doet, kan bijvoorbeeld te maken hebben met bescherming van het eigen ego. Dat doet iedereen en dat doet iedereen vaak. Denk bijvoorbeeld maar aan mensen die een conflict hebben met iemand anders. 9 van de 10 keer ligt het aan de ander, en die ene keer ligt de schuld bij beiden.
Daarnaast is de menselijke geest heel erg beinvloedbaar. Hier zijn al heel veel onderzoeken naar gedaan. Een erg interessante die me is bijgebleven (hoewel het lang geleden is dat ik hem zag en dus ws niet correct vertel :') ) is een experiment wat ik in een docu zag: een aantal mensen werden tijdens een bustrip gestopt voor een controle oid. 1 van de mensen was een onderzoeker undercover. Deze man begon na de controle dingen te roepen van wat hij gezien zou hebben.
Binnen een jaar oid wisten veel passagiers met zekerheid allemaal dingen op te noemen die ze gezien hadden (zoals mannen met wapens, mannen met van de volledige laboratoriumpakken, vreemde stukken metaal op de grond, etc.).

Iedereen wordt verneukt door zijn/haar hersenen :)
Extremistisch gematigd.
pi_98710015
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 00:08 schreef P8 het volgende:

[..]

Als aanvulling op wat Clivia zegt: Onvolgbare redeneringen kunnen ook komen omdat jij niet intelligent genoeg bent, of omdat de ander zijn associaties niet uitlegt ;) Er kunnen honderd oorzaken zijn waarom persoon A persoon B niet kan volgen.

En belangrijke punten heel anders herinneren dan dat iemand anders dat doet, kan bijvoorbeeld te maken hebben met bescherming van het eigen ego. Dat doet iedereen en dat doet iedereen vaak. Denk bijvoorbeeld maar aan mensen die een conflict hebben met iemand anders. 9 van de 10 keer ligt het aan de ander, en die ene keer ligt de schuld bij beiden.
Daarnaast is de menselijke geest heel erg beinvloedbaar. Hier zijn al heel veel onderzoeken naar gedaan. Een erg interessante die me is bijgebleven (hoewel het lang geleden is dat ik hem zag en dus ws niet correct vertel :') ) is een experiment wat ik in een docu zag: een aantal mensen werden tijdens een bustrip gestopt voor een controle oid. 1 van de mensen was een onderzoeker undercover. Deze man begon na de controle dingen te roepen van wat hij gezien zou hebben.
Binnen een jaar oid wisten veel passagiers met zekerheid allemaal dingen op te noemen die ze gezien hadden (zoals mannen met wapens, mannen met van de volledige laboratoriumpakken, vreemde stukken metaal op de grond, etc.).

Iedereen wordt verneukt door zijn/haar hersenen :)
Mooie post. Dank je.

Ben het met je eens dat 'onnavolgbaar' vele andere redenen kan zijn. Het gaat me wat te ver om er een te citeren hier.

Met alle respect; op zich is dat ook de vraag niet. Vraag is of onnavolgbare redeneringen onderdeel kunnen uitmaken v.e. psychose?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
  maandag 27 juni 2011 @ 10:07:56 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98710216
ik krijg in dit topique best vaak een banner over TBS. Wat vinden jullie daarvan?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_98717206
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 10:00 schreef Wanderingwhy het volgende:
Vraag is of onnavolgbare redeneringen onderdeel kunnen uitmaken v.e. psychose?
Ja dus ;)
Extremistisch gematigd.
pi_98717918
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 10:07 schreef Maanvis het volgende:
ik krijg in dit topique best vaak een banner over TBS. Wat vinden jullie daarvan?
Dit vind ik een heel lastige vraag. In essentie is het imo goed dat er een alternatieve maatregel bestaat voor mensen die vanuit een verstoord wereldbeeld een delict plegen.
De huidige invulling van tbs heeft echter weinig meer met client(patient)gericht werken te maken (hoewel vele mensen die werkzaam zijn in deze sector dat zullen ontkennen). Mijn ervaring is dat tbs een vuil kapitalistisch machtspelletje is geworden. Het is een onderdeel van ons zorgstelsel waar veel geld in omgaat. Klinieken cashen hard voor elk bed dat ze bezet houden, dus ze doen hun best om tbs'ers zo lang mogelijk vast te laten zitten. Daarentegen kan een tbs'ers met een grote bek en een goede advocaat een "voorwaardelijk ontslag" (beeindiging van tbs met voorwaarden) of een "onvoorwaardelijk ontslag" (beeindiging zonder voorwaarden), imho te vroeg krijgen.

Betrokkenheid met de patienten is er onder het personeel dat in direct contact staat met de patienten wel degelijk aanwezig, maar dat de klinieken handelen uit economische overwegingen (en dus niet maatschappelijke) druipt er vanaf. Daarmee schiet tbs haar doel voorbij en dat vind ik een erg kwalijke zaak.

Als kanttekening bij dit verhaal: Ik heb een jaar lang fulltime stage gelopen in een tbs-kliniek. Conclusies die ik heb getrokken kunnen mijn eigen valse interpretatie zijn.
Extremistisch gematigd.
  maandag 27 juni 2011 @ 15:52:17 #24
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_98722232
In TBS-klinieken zitten wel mensen met schizofrenie, dus dat je die banner krijgt, is niet zo vreemd.
Er zijn best veel moordenaars geweest die schizofrenie hadden:
Richard Chase (heeft 6 mensen vermoord), Charles Ray Hatcher (heeft 16 mensen vermoord), Jared Lee Lougner (die in januari 6 mensen heeft vermoord en congreslid Gabrielle Giffords ernstig heeft verwond), Herb Baumeister (seriemoordenaar met een onbekend aantal slachtoffers), Peter Sutcliffe (heeft 13 mensen vermoord), ....

Maar de fout die mensen maken, is dat ze er automatisch van uitgaan dat alle schizofrenen gevaarlijk zijn, terwijl dat absoluut niet zo is.
Ik ken meerdere mensen met schizofrenie en die doen geen vlieg kwaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Madame_Paon op 28-06-2011 15:05:31 ]
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  maandag 27 juni 2011 @ 16:07:54 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98723031
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 15:52 schreef Madame_Paon het volgende:
In TBS-klinieken zitten wel mensen met schizofrenie, dus dat je die banner krijgt, is niet zo vreemd.
Er zijn best veel moordenaars geweest die schizofrenie hadden:
Richard Chase (heeft 6 mensen vermoord), Charles Ray Hatcher (heeft 16 mensen vermoord), Jared Lee Lougner (die in januari 6 mensen heeft vermoord en congreslid Gabrielle Giffords ernstig heeft verwond), Herb Baumeister (seriemoordenaar met een onbekend aantal slachtoffers), Peter Sutcliffe (heeft 13 mensen vermoord), ....

Maar de fout die mensen maken, is dat ze er automisch van uitgaan dat alle schizofrenen gevaarlijk zijn, terwijl dat absoluut niet zo is.
Ik ken meerdere mensen met schizofrenie en die doen geen vlieg kwaad.
nouja, mensen associëren schizofrenie al snel met gevaarlijk gedrag. In mijn woonplaats willen ze 12 appartementen voor schizofrenen bouwen, wat op veel protesten stuit. Immers is er vorig jaar door een TBS-er een persoon neergestoken in de Hema.
http://veghel.kliknieuws.(...)schizofrenen-kan-dat
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')