abonnement Unibet Coolblue
pi_98524035
Stel ik lever een dienst aan een klant en de klant betaald hiervoor maandelijks, vooraf, een vast bedrag. Dan besluit de klant dat hij de diensten niet meer nodig heeft en betaald de volgende factuur niet. Systeem sluit automatisch zijn account, levering van diensten wordt stopgezet en voor de klant is alles koek en ei.

Maar is dit een acceptable gang van zaken voor een bedrijf? Of krijg ik problemen bij een belasting controle omdat er facturen open staan die nooit betaald zijn en waar ik niet actief achteraan ben gegaan?
No amount of money ever bought a second of time.
pi_98524094
als je het er mee eens bent moet je de gestuurde factuur crediteren

credit factuur er heen voor hetzelfde bedrag, alleen dan negatief en klaar
pi_98524196
Ik denk dat je wel belasting zult moeten betalen over die onbetaalde factuur.
Edit: wat hierboven staat kan natuurlijk ook :)
pi_98524242
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:26 schreef lezzer het volgende:
Ik denk dat je wel belasting zult moeten betalen over die onbetaalde factuur.
Nog een factuur sturen des waarmee het totale openstaande bedrag gecrediteerd wordt, dan klopt de deal toch.
pi_98524288
Ja, zie edit ;)
pi_98524376
Als je dit hendig sjeik wil doen kun je het beste de klant vooruit laten betalen. Dus op dag 1 een betaling laten doen en op dag 30 een factuur opmaken. Dan heb je namelijk niet het risico dat een factuur open blijft staan. De betaling wordt dan gewoon op de rekening "vooruitbetaalde facturen" geplaatst.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:30:23 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_98524424
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:23 schreef CarltonBanks het volgende:
als je het er mee eens bent moet je de gestuurde factuur crediteren

credit factuur er heen voor hetzelfde bedrag, alleen dan negatief en klaar
Dat dus, en eventueel een notitie in je administratie van wat er gebeurd is. Als je over 5 jaar een controlle krijgt staat het je misschien niet zo helder meer bij. :P
pi_98524743
Zijn er geen diensten geleverd? Dan maak je een creditfactuur aan. Het is natuurlijk een stuk makkelijker om de facturen domweg uit het systeem te gooien, maar de facturen zijn natuurlijk wel doorlopend genummerd....

Heb je de diensten wel geleverd, maar wordt er niet betaald, dan is dit wel gewoon wel omzet, en dien je wel de BTW af te dragen.

Deze BTW kan je terugvragen, maar hier komt wel wat bij kijken:

http://www.belastingdiens(...)e_corrigeren-06.html

Google anders op "BTW oninbare debiteuren"
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:01:44 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98530382
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:36 schreef roelofjan het volgende:
Zijn er geen diensten geleverd? Dan maak je een creditfactuur aan. Het is natuurlijk een stuk makkelijker om de facturen domweg uit het systeem te gooien, maar de facturen zijn natuurlijk wel doorlopend genummerd....

Heb je de diensten wel geleverd, maar wordt er niet betaald, dan is dit wel gewoon wel omzet, en dien je wel de BTW af te dragen.

Deze BTW kan je terugvragen, maar hier komt wel wat bij kijken:

http://www.belastingdiens(...)e_corrigeren-06.html

Google anders op "BTW oninbare debiteuren"
In deze casus is er geen sprake van oninbaarheid van debiteuren. De debiteur is niet in betalingsonmacht, onder curatele of in staat van faillisement.

In dit geval is er gewoon een dispuut of de factuur terecht is. Een creditnota verhelpt dit het beste.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:02:19 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98530417
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:29 schreef Pipo1234 het volgende:
Als je dit hendig sjeik wil doen kun je het beste de klant vooruit laten betalen. Dus op dag 1 een betaling laten doen en op dag 30 een factuur opmaken. Dan heb je namelijk niet het risico dat een factuur open blijft staan. De betaling wordt dan gewoon op de rekening "vooruitbetaalde facturen" geplaatst.
Als klant zijnde wil ik graag een factuur hebben voor ik betaal ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:04:45 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98530572
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:22 schreef TigerXtrm het volgende:
Stel ik lever een dienst aan een klant en de klant betaald hiervoor maandelijks, vooraf, een vast bedrag. Dan besluit de klant dat hij de diensten niet meer nodig heeft en betaald de volgende factuur niet. Systeem sluit automatisch zijn account, levering van diensten wordt stopgezet en voor de klant is alles koek en ei.
Tenzij de klant het per abuis is vergeten te betalen. Of als een automatische incasso niet lukt....

Dan is de klant ongewild geen klant meer. Dat lijkt me ook voor de leverancier niet wenselijk.

quote:
Maar is dit een acceptable gang van zaken voor een bedrijf? Of krijg ik problemen bij een belasting controle omdat er facturen open staan die nooit betaald zijn en waar ik niet actief achteraan ben gegaan?
De fiscus maakt het niet uit of jij je factuur betaald krijgt, als je de factuur maar juist verwerkt in je administratie. Dat wil zeggen dat je de omzet opneemt en de BTW afdraagt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_98531767
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:02 schreef sanger het volgende:

[..]

Als klant zijnde wil ik graag een factuur hebben voor ik betaal ;)
Gaat nogal bij een betaling vooraf.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_98532667
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:02 schreef sanger het volgende:

[..]

Als klant zijnde wil ik graag een factuur hebben voor ik betaal ;)
Dan krijg je een pro forma factuur.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_98532842
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:35 schreef papernote het volgende:

[..]

Dan krijg je een pro forma factuur.
Voor de vorm...
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  donderdag 23 juni 2011 @ 08:58:23 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98543225
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:21 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Gaat nogal bij een betaling vooraf.
Bij betaling voor levering wel ja, dan krijg je ook gewoon een factuur vooraf. Eigenlijk zoals alle webshops in NL dat doen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 23 juni 2011 @ 08:59:06 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98543231
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:35 schreef papernote het volgende:

[..]

Dan krijg je een pro forma factuur.
Staat een beetje raar imo. Maar is een mogelijkheid (net als een voorschotfactuur en een eindafrekening bv.)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')