quote:
Op vrijdag 29 juli 2011 14:01 schreef Canillas het volgende:[..]
Dat is precies waar die driften vandaan komen, een tijd waarin de mensheid nog vocht om te overleven, om te kunnen bestaan, dat is iets waar op die manier vandaag de dag allang geen sprake meer van is. De driften zijn er en dat is prima, ernaar handelen met als reden ''omdat ze er zijn'' is alsof je er niks aan kan doen, alsof er een gevoel bestaat wat sterker is dan jij. En dat is niet zo.
Rationeel heb je natuurlijk gelijk. In de praktijk alleen niet. Je kleine hersenen (cerebellum) zijn verantwoordelijk voor allerlei onbewuste zaken als beweging en evenwicht, maar ook voor je primaire reactie. Zolang alles prima en relaxed is, dan doe je alles mooi rationeel en doordacht, maar zodra er sprake is van een heftig iets wat leidt tot een heftige emotie dan gaat je cerebellum met je aan de haal. Die primaire reactie kun je in principe inderdaad weinig aan doen. We associeren het vooral met angst (vluchten of vechten bijvoorbeeld), maar in het dagelijks leven zul je veel vaker onbewust iets ervaren wat puur op basis door je onbewuste 'oerdriften' wordt veroorzaakt.
quote:
Hoe lang heb je plezier van het handelen naar die oerdriften (geweldadig, machtbelust, overspelig)? Alleen op het moment zelf, want dan vergeet je even de dingen waar je echt mee zit, daarna ben je gewoon weer jezelf en heb je niks opgelost. Dan heb ik het niet over bijv vrijen met je partner maar het opzettelijk plegen van overspel.
Er is natuurlijk een verschil tussen het moment dat je je aangetrokken voelt door iemand (anders dan je partner) en daadwerkelijk vreemd gaan. Dit wordt vooral bepaald door wat je verstaat onder 'vreemdgaan', want die aantrekkingskracht kun je simpelweg niet wegnemen of ontkennen. Daar speelt de reclameindustrie dan ook gretig op in - allemaal aantrekkelijke mensen op tv, billboard en tijdschriften. Ze roepen altijd 'sex sells', maar volgens mij is het 'oerdriften sells'.
Overigens insinueer je dat je ergens mee zit als je 'oergevoelens' opsteken, ik denk dat dat juist de reden is dat mensen zo gefrustreerd raken. Ze overtuigen zichzelf ervan dat wat ze onbewust voelen en ervaren niet kan, mag en fout is, maar zorgen er daarmee juist voor dat die dingen nergens heen kunnen. Zoek die uitlaatklep, zorg dat je je oerdingetjes kwijt kan op een veilige manier. Er is niet voor niets zo'n grote markt voor 'geweldadige' spelletjes, actiesporten en 'extreme sports'. Maar, daarnaast is er nog een grotere markt voor advertenties gericht op verlangens of het oudste beroep ter wereld - prostitutie.
quote:
Je kan toch leven op een manier die bij jou past en wat je vind dat bij jou hoort? Wat de rest van de maatschappij vind en doet moeten ze zelf weten toch? Zoals je het nu zegt klinkt het alsof de maatschappij is iets wat jou op een bepaalde manier beperkt. Het gewicht van het harnas voel je alleen als je em zelf aandoet.
Zolang je binnen de marges blijft van het beschaafde normale doorsnee leven heb je gelijk. Zodra je ook maar een tikkeltje afwijkend gedrag vertoond val je er buiten. Overigens doel ik met m'n harnas meer op het feit dat we als mens in dit land 1 doel dienen: Belasting betalen. Nu ben ik voor belasting betalen (ik betaal inmiddels meer dan de helft van mijn inkomen elke maand, aftrekposten daargelaten

), maar niet als doel. Het doel was om het geld te besteden om samen leuker te kunnen leven, voor elkaar te kunnen zorgen en voor een collectief veilig klimaat te zorgen.
Overigens is de rode draad dus dat ik het met je eens bent, zolang je maar binnen de kaders van dat 'harnas' blijft

En soms,
moet je er gewoon even uit...